Sneijder: 'Ajax heeft een heel lichte ploeg'

door BvdPloeg 24

Sneijder: 'Ajax heeft een heel lichte ploeg'

door BvdPloeg 24

Laatst geüpdatet

KRITISCH - Wesley Sneijder is niet onder de indruk van het niveau in de Eredivisie. De middenvelder van Galatasaray genoot weliswaar van Ajax tegen AC Milan, maar de spelmaker ziet ook dat de Amsterdammers eigenlijk tekort komen. Volgens Sneijder zijn de topploegen veel te jong geworden. 'Europees gezien heeft Ajax een heel lichte ploeg. Voetballend verdienden ze het te winnen van AC Milan. Maar als er gas gegeven werd, was het klaar. Tussen het Italiaanse voetbal en het Nederlandse is het verschil te groot. Ajax en PSV hebben jonge, goede, technische ploegen. Nu moet je proberen het zooitje bij elkaar te houden. Maar ja… dat is Nederland', zegt Sneijder tegen NU Sport.

Sneijder vertrok zelf op latere leeftijd bij Ajax en dat heeft naar eigen zeggen alles te maken met zijn ploeggenoten. 'Ik debuteerde bij Ajax in een elftal met alleen maar fysiek sterke, ervaren jongens. Je kwam erbij en je moest iedere dag vol gas. Jan van Halst probeerde je iedere training aan te pakken en dan werd je nóg beter. Nu is de gemiddelde leeftijd hooguit 22 jaar. Bij Oranje ook. Dan kan je er wel een keer de kantjes aflopen. Dat kon toen niet.'

Sneijder ziet Christian Eriksen als hét voorbeeld van de situatie van tegenwoordig. 'Als je wilt doorgroeien, moet je dat doen. Bijvoorbeeld Eriksen. Was klaar in de eredivisie. Die voelde echt aan zichzelf; ik word niet meer beter. Sterker, die werd minder. Dan zie je dat die jongen in de eerste weken bij Spurs weer opbloeit. Helaas kan dat niet in Nederland.'

Lees meer over:
Plaats reactie

rosumohan +1

Probleem lijkt mij het onderhandelingsvermogen. Er zijn heus wel nog goede spelers. Maar om hen over te halen? Daar ontbreekt het nog bij Ajax aan.
En er is geen balans in het elftal waarbij een enkele speler die nog rek in zich heeft om dit daadwerkelijk te bewerkstelligen. Kortom een probleem wat zich altijd voort zal blijven doen. De Jong en Heitinga zijn idd opties om een ruggegraat te creëren. Maar of ze dit willen in het ajax van vandaag.....???

22-10-2013 19:51

piet85 +0

Daarom wordt het tijd dat jij,nigel de jong,klaasjan of zlatan en heitinga( of vertonghen
Over 3 jaar) terug moeten komen!!!
Een mix van jong talent en oudere ex ajax spelers.
Dan gaat het niveau omhoog en worden we op ons sloffies weer
Kampioen!
Kunnen we in de CL een x overwinteren:-)

22-10-2013 19:09

WinstonWeed +2

Hou toch op man!

22-10-2013 19:45

ST +23083

Leeftijd hoeft geen issue te zijn. Persoonlijkheid daarentegen wel. Zo'n Sneijder en Van der Vaart waren echt mannetjes. Als je kijkt naar onze jeugdige talenten zijn ze dat niet echt. Sneijder en Van der Vaart zijn klootzakken in vergelijking met de brave schooljongetjes die wij tegenwoordig opleiden (ehhh uit Denemarken halen).

22-10-2013 18:03

geronimo +4

Als Ajax in Nederland kampioen wordt met daarbij hier en daar internationaal succesje ben ik al heel blij.

22-10-2013 17:50

oudzuid +0

tsja Sneijder legt hier wel even de vinger op de zere plek want hij heeft gewoon gelijk... als een Eriksen op 21 jarige leeftijd al niets meer te zoeken heeft bij Ajax / in de eredivisie is het treurig gesteld...

22-10-2013 17:47

mvdk +44140 moderator

Als hij nou zelf eens het voortouw neemt en samen met Nigel de Jong terug komt om onze jonge spelers te sturen? Dat zou al een hele goede stap zijn. Oud spelers lullen alleen maar, maar zullen nooit eens de helpende hand bieden aan de club waar ze alles aan te danken hebben. Als zij de handen ineen slaan en wat centen in willen leveren kunnen ze ons de juiste richting induwen.

22-10-2013 17:34

gebruikersnaam +0

De meest ervaren spelers gaan weg. Er komen alleen jongere minder ervaren spelers voor terug.
Dan daalt het niveau logisccherwijs ieder jaar tot je weer jeugd hebt die op een fatsoenlijke manier is opgeleidt. Het is leuk dat er dan geroepen wordt dat het niveauverschil tussen het 1e elftal en de jeugd kleiner wordt maar dat heeft vooral te maken met de achteruitgang van het 1e elftal.

Er wordt nu zo zwaar op eigen jeugd ingezet dat er geen enkele ervaring overblijft in het team.
Om een team constant te kunnen laten presteren heb je ervaren krachten nodig die de boel op sleeptouw moeten nemen.

Nu hebben we een -23 team met 3 of 4 spelers die ouder zijn en niet genoeg (meer) om naar het buitenland te gaan. Vandaar dat ze nog hier voetballen.

Dit is onze toekomst. We bestaan om op te leiden. Iedere oudere speler moet z.s.m. weg om plaats te maken voor het volgende talent. En als die oudere spelers nou 32 zijn snap ik dat. Maar tegenwoordig zijn de ouder spelers 24. Dan ben je net de status van jeugdig talent voorbij.

22-10-2013 17:13

3*stars*3 +23502

'Ik debuteerde bij Ajax in een elftal met alleen maar fysiek sterke, ervaren jongens. Je kwam erbij en je moest iedere dag vol gas. Jan van Halst probeerde je iedere training aan te pakken en dan werd je nóg beter. Nu is de gemiddelde leeftijd hooguit 22 jaar'.

Ajax was altijd een combi van aankopen/ervaring/talenten (kijk naar 95en zelfs kampioens selecties van 2011-2013).Daarom ben ik het niet helemaal mee eens met het (gierig) beleid.
We kunnen niet alles oplossen met jeugd!
Nu zitten de meeste ervaren jongens op de bank/geblesseerd/in een mindere fase (Bojan, Vermeer, Poulsen, Siem, Schöne en Moisander maar al die spelers zijn wel belangrijk in kleedkamer of trainingen.

Als al die guys vertrekken, dan moeten de jeugd het over kunnen nemen over +/-3jaar maar dan zijn de talenten van nu als Denswil, Fischer en Andersen al vertrokken en gaat leeftijds gemiddelde nog meer naar beneden en zo blijven we in zelfde cirkel....

22-10-2013 16:47

RobinhoV410 +568

Hij heeft gewoon 100% gelijk. Er kunnen hier wel weer mensen gaan roepen dat hij niets te zeggen heeft omdat Turkije ook weinig voorstelt, maar als je gewoon enkel zijn analyse over Nederland onder de loep neemt, heeft Sneijdertje het goed gezien. Ik vind het lachwekkend hoe hard wij in 5 - 7 jaar achteruit gesneld zijn. Kijkend naar Ajax: herinneren jullie nog hoe dramatisch wij Ajax vonden presteren in het seizoen dat Huntelaar werd gehaald van Heerenveen? Ajax overwinterde toen nog in de CL en werd maar nipt uitgeschakeld door Internazionale. Nu zouden we God op onze blote knietjes danken als we het zo ver zouden schoppen. Aan de rest van de clubs in de Eredivisie hoeft niet eens een woord vuilgemaakt te worden. Het is armoedigheid troef.

22-10-2013 16:22

De_Meer +1

Er lopen er bij Ajax weinig met overgewicht, dat klopt. Wordt goed getraind.

22-10-2013 16:21

Flerenc +1

Hij noemt nu wel een Van der Halst, maar hij heeft ook nog samengespeeld met Davids, Litmanen en Jaap Stam.

Nu zouden dat De Jong, Sneijder/Van der Vaart en Heitinga kunnen zijn. Al klinkt dit beduidend minder!

22-10-2013 16:20

Bobo het Konijn +0

Helemaal mee eens met Sneijder als je echt wat wil dan moet je investeren in het eerste, in salarissen en aankopen. Ajax 1 hoort de prioriteit te hebben, niet alleen maar aan geld denken.

22-10-2013 15:59

Obnoxious +1

Hij heeft wel gelijk. Als de Eredivisie wil groeien zullen er volwassener spelers uit het buitenland gehaald moeten worden. Een gezonde balans tussen jeugdige talenten aantrekken en minder talentvolle ervaren spelers..

Je kunt het niet alleen op talent.

22-10-2013 15:24

dezengene +2

Helemaal mee eens. We kunnen wel alles proberen op (top)talent, maar soms is een iets minder talentvolle speler met veel ervaring en duelkracht ook gewoon nodig. Het mooiste is natuurlijk als er een balans is in jonge toptalenten, iets oudere, goede spelers en een aantal spelers die terugkeren uit grote competities en veel ervaring meebrengen. Helaas kent Ajax momenteel alleen maar jonge talenten. Dan krijg je heel leuke uitschieters, maar ook een aantal dramatische resultaten. Ben benieuwd naar vanavond, hoop op het eerste.

22-10-2013 16:16

gusanito +5447

Het team mist gewoon sterkhouders. We hebben geen echte leider achterin of op de CVM plek, geen spelmaker, geen buitenspeler die goede voorzetten geeft en geen spits die er minstens 20 inprikt per seizoen. Als je Europees mee wil tellen heb je gewoon ervaren jongens nodig waar talenten zich aan op kunnen trekken. Dat komt de ontwikkeling alleen maar ten goede.

22-10-2013 15:10

Nils +6

Oftewel bedanken dat er wel routiniers waren toen hij in het eerste elftal kwam en nog benadrukken hoe belangrijk ze waren voor zijn ontwikkeling en dan zelf lekker op zn gat gaan zitten in Turkije.
Lekker Wesley!

22-10-2013 14:58

booya4afca +115

Precies. Het is juist aan spelers als Sneijder om ooit terug te keren om de jeugd het één en ander bij te brengen..

Net als Rijkaard dat deed in '95.

22-10-2013 15:03

oudzuid +0

'93...

en dat is behalve Rijkaard ook niet altijd een succes geweest helaas (Davids, Litmanen, Stam). maar zou Sneijder (of VdVaart) maar wat graag bij deze selectie zien..

22-10-2013 17:52

Rogyros +0

Mooi verhaal allemaal. Maar Sneijder gaat naar Turkije. Daar zijn ze gemiddeld ouder en fysiek waarschijnlijk gemiddeld ook sterker. Maar Turkije heeft een lichtere competitie dan Nederland. Het is niet voor niets dat Nederland achtste staat en Turkije elfde. Wij hebben nog maar drie clubs in Europa, maar Turkije nog maar twee...
Waarom speelt hij dan in de Turkse competitie? Daar wordt hij dan zeker niet beter. Maar goed, geld speelt daarin natuurlijk een enorme rol. Het lijkt mij toch overduidelijk dat AJAX beter is dan Galatasaray.

Overigens vind ik helemaal niet dat Eriksen in de eredivisie minder werd. In de tweede helft van vorig seizoen speelde Eriksen erg sterk, en in de eerste wedstrijden van dit seizoen was hij echt op zijn best. Hij bloeit helemaal niet op bij The Spurs, maar het is alleen zo dat zijn kwaliteiten daar nog beter tot zijn recht komen.

Ik vind het een beetje een goedkoop verhaal van Sneijder. En juist hij had dat tij kunnen keren...

22-10-2013 14:57

HeinJan +0

Inderdaad een heel goedkoop verhaal. Vooral als je ziet dat Kasimpasa nu derde staat in Turkije, met onder andere Babel, Donk, Malki en Isaksson in de basis. Dat team zou in de Eredivisie niet eens voor het kampioenschap meeedoen. De jongste speler in de basis in dat team is 24 en toch weet ik zeker dat Ajax, PSV en Twente een beter elftal hebben dan Kasimpasa.

22-10-2013 15:21

3*stars*3 +23502

Probleem van Ajax, PSV en Twente, is dat de trainers zich te goed voelen om zich eens een x aan te passen.
Ajax speelde 3 seizoenen tegen Real en kreeg meer als 20 goals om de oren en laatst tegen Barca weer 4.
Nee we moeten niet 4-5-1 spelen maar tis geen schande om bijv te gaan trainen op verschillende speelstijlen 4-3-3 (met een nr10 en 2 CVM) of 4-4-2 als het moet.

Maar met punt naar achter tegen Barca, Dortmund en Real leverde in 1,5 seizoen, 17 goals tegen en 2 voor...

22-10-2013 16:54

Nacho van Manen +0

Nee je moet op je 29e je carrière vergooien in Turkije en lekker op je centen gaan zitten terwijl je nog had kunnen vlammen in een topcompetitie.. Tuurlijk heeft ie gelijk over het niveau, maar dat weten we hier onderhand in Nederland ook wel en we zijn juist bezig dit met talenten weer omhoog te krikken, dan hoor je iemand zoals Sneijder even zeggen dat de talenten daar snel weg moeten.. De routiniers moeten juist weer terugkeren om de talenten te helpen en ze naar een hoger niveau tillen. Maar nee, we gaan op ons 28e naar Turkije en lekker zeiken wanneer je niet speelt omdat je te dik bent en het Nederlands voetbal achteruit holt..

22-10-2013 14:36

erikdou +671

Helaas heeft hij gelijk. Daarom is het des te belangrijker dat spelers als Wesley terugkomen, kijk maar naar het voorbeeld Frenky Rijkaard.

22-10-2013 14:30
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.