'Ziyech ongelooflijk in de steek gelaten'

door Bart Veenstra 43

'Ziyech ongelooflijk in de steek gelaten'

door Bart Veenstra 43

Laatst geüpdatet

Algemeen Dagblad-columnist Sjoerd Mossou is van mening dat Ajax het na de vervelende gebeurtenissen van afgelopen zondagavond openlijk had moeten opnemen voor Hakim Ziyech. De middenvelder kreeg bij terugkeer bij de Johan Cruijff ArenA een duw van een boze supporter.

Even dacht Mossou dinsdagmiddag - toen hij in zijn mailbox een persbericht kreeg van Ajax - dat er een krachtig statement zou komen. 'Een krachtige boodschap waarin Ajax duidelijk maakt dat het vierkant achter zijn beste speler staat, dat iedere zogenoemde supporter met zijn gore poten van voetballers moet afblijven, en al helemaal in dit geval', aldus Mossou, die er al snel achterkwam dat het om een contractverlenging van doelman Stan van Bladeren ging.

'Vanuit Ajax bleef het sindsdien stil. Geen aangifte. Geen harde boodschap van terug in jullie hok. Geen mededeling in een handvol heldere volzinnen, over dat Ajax dit soort debielengedrag onder geen beding accepteert - en dat iedereen met zijn klauwen van Hakim Ziyech moet afblijven', vervolgt de journalist, die vindt dat juist in het geval van Ziyech bescherming essentieel zou zijn. 'Het is nu acht maanden en één week geleden dat Abdelhak Nouri neerviel op een voetbalveld in Oostenrijk. Ziyechs boezemvriend, gevoelsmatig zijn kleine broertje, ligt sindsdien zwaar gehandicapt in een ziekenhuisbed.'

Mossou kan begrijpen dat in de vluchtige wereld van het voetbal het menselijk is dat dat soms even wordt vergeten, maar dat zou het niet minder zinvol maken je eens te verplaatsen in Ziyech. 'Ziyech hield consequent de tranen voor zichzelf, zocht nooit excuses. Hij zweeg en voetbalde door, miste haast geen training of wedstrijd, speelde soms matig, soms heel goed', vervolgt de columnist, die zag dat Ziyech dit seizoen eerst werd uitgefloten, daarna werd belaagd en tot slot geen bescherming kreeg van Ajax. 'Dat Hakim Ziyech zich ongelooflijk in de steek gelaten voelt, lijkt me nogal wiedes.'

Lees meer over:
Plaats reactie

WillyBrokamp +11117

Aah, de hobbit van kakkerlakkenkrantje moet ook nog even iets kwijt...

18-04-2018 14:48

niquedegraaff +5292

Zo.

We zijn nu op dag 3 na het incident. Niet om het goed te praten, maar heeft iedereen zijn plasje nu gedaan? Valt mij de laatste tijd wel op hoe iedereen van zich moet laten horen als er ergens moraal te uitten valt. Alles en iedereen valt over elkaar heen om zijn 'zegje' te doen over wat men van het incident vindt. Allemaal open deuren. We weten nu wel dat het niet goed was, dat het gestoord was, dat die gasten moeten worden vervolgd. We hebben de beelden gezien. We hebben al 3 dagen ons zegje erover gedaan..

Ik lees al drie dagen deze zin in zowat iedere reactie: "Als supporter mag je je ongenoegen laten blijken, maar daarbij intimideren, dat is je club ten gronde richten." of "Bus opwachten prima, maar dan wel ludiek en zonder geweld" of "Wat een randdebielen" of .. etc etc..

W E . W E T E N . H E T . N U . W E L

Je hoeft niet nog twee eeuwen later nog de moraalridder uit te hangen om de wereld te laten zien hoe 'goed' je bent.

Kom op man. Laten we ons focussen op wat hier aan ten grondslag ligt: Namelijk 2 decennia aan wanbeleid. De club gaat vooral kapot door figuren als Henrichs... Dáár moet de focus op liggen.

18-04-2018 13:17

ajaxinho +13

Precies!

Ik zou het niet erg vinden
als de supporters zich daar de komende wedstrijden op focussen.

Het technisch hart is (helaas) doodgebloed.
Nu is het tijd om het bestuurlijk brein onder handen te nemen.

18-04-2018 15:03

petwes +0

Ben het helemaal eens met de strekking van het verhaal Wat voor kuttuig ben je als je denkt je eigen club te moeten intimideren. Niemand mag geloven dat dit supporters zijn, die een bus staan op te wachten. Als supporter mag je je ongenoegen laten blijken, maar daarbij intimideren, dat is je club ten gronde richten. En nog ergens mensen kapot maken, en de echte supporters die wel om de club geven kapot maken. Het is slecht voor de club, en de echte supporters die van de club houden zien hun club beschadigd worden door een stel kneuzen.

18-04-2018 11:48

marrene +154

Wat een idioot. Nouri in zijn verhaal betrekken. Zijn kleine broertje. Flikker toch op. Een jonge als Donny is al 10 jaar bevriend met Nouri. Dat is wel wat anders dan iemand die er net 1 jaar is.

18-04-2018 11:23

Genant +4

Precies, wat een idioot. Mossou moet elke week zijn columnpje produceren en dat is niet altijd makkelijk maar nu slaat hij plank behoorlijk mis (niet eerste keer trouwens). Donny mag dat zeggen..Hakim niet. Waarom denkt Mossou dat ? Omdat Hakim ook Marokkaanse roots heeft? Erg kortzichtig dus.
Ik vind wel idd, daar heeft Mossou gelijk in, dat Ajax keihard afstand had moeten nemen van deze fans......een speler duwen is helemaal not done.

18-04-2018 11:31

petwes +0

Klopt wel dat Donny veel meer met Appie heeft. Maar Ziyech heeft ook wel veel met hem, ze sliepen ook samen op een kamer, en waren behoorlijk close. Leed mag je niet met elkaar vergelijken. Ziyech is absoluut een goede prof, dat is wat hij probeert uit te leggen, en dat is ook zo wat mij betreft.

18-04-2018 11:50

MosesD +14687

Moskou heeft hier volkomen gelijk. Begrijp niet dat Ajax niet met een krachtig statement is gekomen. Ook hadden er wel wat woorden over Ziyech gezegd mogen worden. En wat gaat men doen met die Tokkies bij de bus? Gaan die nog opgepakt worden, een stadionverbod krijgen of is men daar ook te slap voor?

18-04-2018 10:59

Redrum +96198

Opgepakt worden voor wat? Wat hebben ze in feite nou voor strafbaars gedaan dan? Begrijp me niet verkeerd, ik keur de actie absoluut niet goed, maar er is geen enkele grond om ze te straffen. De supporters nog verder wegduwen is wel het laatste wat Ajax nu moet doen. Laat de boel nu maar even lekker afkoelen en ga aan het eind van dit seizoen een gesprek aan. Je moet begrijpen dat deze diehard supporters zich ook gewoon genaaid voelen door hun eigen club he en ik heb zelf ook sterk het idee dat Ajax schijt heeft aan zijn supporters.

18-04-2018 11:12

MosesD +14687

Oppakken zodat ze deze Tokkies in kaart kunnen brengen. Gesprek aangaan prima, maar dan niet met dit soort types. Die kunnen namelijk niet praten. Ben het totaal niet eens met het beleid bij onze club, maar een bus tegenhouden en daar een potje staan schelden en duwen, nee daar schiet je helemaal niets mee op. Sterker nog, werkt alleen maar averechts.

18-04-2018 11:35

petwes +0

Oppakken is misschien juridisch lastig, maar idealiter zouden ze wel een stadionverbod krijgen.

Helaas is het lastig voor de leiding van iedere club, want die mongolen zijn crimineel en staan zo in je achtertuin.

18-04-2018 11:51

RuffRhythim +24837

De rotterdamse Bildzeitung....

18-04-2018 10:43

Redrum +96198

Daar waar Ziyech na een aantal teleurstellende wedstrijden de strijd met zichzelf had moeten aangaan, is hij de strijd aangegaan met het kleine groepje supporters dat hun kritiek richting hem uitte tijdens één of meerdere wedstrijden. Deze strijd is afgelopen zondag tot een hoogtepunt gekomen. Is het goed dat dit gebeurde? Nee. Is het heel gek dat dit gebeurde? Nee, ook niet. Moet Ajax dan nu heel overdreven Ziyech gaan beschermen/verdedigen in de media omdat chronisch depressieve types als Mossou dat graag willen? Nee, zeker ook niet. Ziyech heeft zich boven de club geplaatst en met woord en gebaar duidelijk gemaakt dat hij eigenlijk niks heeft met Ajax. Dan denk ik persoonlijk dat je niet mag klagen als je alleen een zwiep en wat fluitconcerten te verwerken krijgt. Ziyech heeft er zelf voor gekozen de strijd met de supporters aan te gaan en dat loopt nooit goed af voor beide partijen.

18-04-2018 10:40

Hagmag +9

Mossou heeft gelijk.
En ik mis ook de aankondiging de identiteit te achterhalen van deze ASO-supporters ivm opleggen van langdurige stadionverboden.
Dit soort gedrag wordt vertoond door "de kakkerlak" en niet door Ajacieden.

18-04-2018 10:35

Sulejmanibesteaankoopooit +2

achja, het is niet alsof we een daadkrachtige voorzitter hebben die zoiets zou doen.
wellicht is de tijd rijp voor de koning om terug te keren.

18-04-2018 10:31

Redrum +96198

Wat mij betreft is hij welkom om terug te komen, de leiding te pakken en de boel schoon te vegen.

18-04-2018 10:44

Ajax27 +19212

Bij Mossou is het glas altijd half leeg. Weinig mensen gezien die zo ontzettend negatief in het leven staan en dat overal in de media mogen openbaren. Maaaar.... in dit stukje heeft ie gewoon volkomen gelijk, klaar. Wel jammer dat Mossou zelf nu wel aankaart dat Nouri wellicht de nummer 1 reden is waarom het dit jaar zo wisselvallig gaat met Ziyech, maar hem zelf op tv ook al meerdere malen heeft neergehaald om dezelfde redenen.

Iedereen met een logisch verstand weet dat de Marokkaanse gemeenschap een totaal andere cultuur is dan de Nederlandse. Voor iedereen was het neergaan van Nouri ontzettend zwaar. Maar als je jouw 'protegé', je kleine broertje, jouw natuurlijke opvolger binnen het team, een geniaal technisch talent met dezelfde culturele achtergrond ineens verliest... dat vergeet je niet eventjes. Ziyech zal iemand zijn die regelmatig bij Nouri langs gaat verwacht ik, dat is ook zijn goed recht. Maar de emoties die daarmee spelen blijven in zijn hoofd tollen en zorgen ervoor dat we niet de vrije Ziyech zien die wekelijks dé grote uitblinker was bij Twente. Is dat erg? Nee, totaal niet. Ik had alleen gehoopt dat het Ajaxpubliek iets meer verstand had, hem hadden omarmd en Ziyech de emotionele steun van het publiek zou hebben gekregen die hij verdiend. In goeie en slechte tijden.

18-04-2018 10:12

WesleySonck +1495

Je moet nou ook niet doen alsof ze, simpelweg omdat de ouders uit Marokko komen, dezelfde achtergrond hebben. Ziyech komt uit een nieuwbouwdorp in de Noord-Oost Polder en staat van nature sceptisch in het leven. Nouri komt uit de grote stad en staat van nature positief in het leven. Absoluut het enige wat deze twee karakters en afkomsten met elkaar verbindt, is de nationaliteit van de ouders.

18-04-2018 10:58

petwes +0

Gaat niet om nationaliteit maar cultuur en normen en waarden. Ze delen heel veel. Maar boeit verder niet, het gaat er om dat er tuig is wat zich supporter noemt. Dit ondermijnt de club, en de spelers die er spelen. Dacht je echt dat spelers die hier niet zijn opgegroeid maar wel graag spelen als alles goed gaat zoals Onana, Ziyech en Neres het leuk vinden om als stront door die idioten behandeld te worden? Die zijn dat toch eerder geneigd te vertrekken, en dat is slecht voor de club. Ik zeg het nogmaals, dit zijn geen supporters, maar idioten, vaak crimineel, die de club beschadigen.

Als je in kaart zou brengen hoeveel mensen met een strafblad in bepaalde vakken op de tribune zitten, zou je schrikken.

18-04-2018 11:54

abi +7

Appie Nouri erbij betrekken is misplaatst kom op zeg hou hiermee op

18-04-2018 10:10

nicholas87 +818

Heeft z'n columnpje weer gevuld... Daar is alles mee gezegd

18-04-2018 09:51

Redrum +96198

Ik zou die Mossou wel eens een zwiep willen geven

18-04-2018 09:18

PJK54 +1

Dat ze met hun jatten van een speler moeten blijven staat als een paal boven water en dat het management een statement had moeten maken ook maar de rest is pure onzin en lees ik als een beetje zwart maken van Ajax.
Hakim wil hoe dan ook weg, vind zich schijnbaar te goed voor Ajax, en zal alles aangrijpen om dat proces door te drukken enige die er straks (weer) de dupe van is is Ajax want buitenlandse clubs zullen niet zoveel geld willen betalen voor een speler die ongemotiveerd rondloopt helaas dus is het te hopen dat Ajax de investering er wel uithaalt en hij niet voor een appel en een ei de deur uitloopt.

18-04-2018 09:16

JDR75 +0

Het valt wel op dat alle verslaggevers Ziyech alleen maar ophemelen. Waarom bekijkt niemand het eens een keer van de andere kant? Het is niet voor niets dat hij bij het gros van de supporters van Ajax en bij zijn vorige clubs werd uitgekotst lijkt me.

18-04-2018 09:02

Leviathan +168

Ik snap niet waarom hij uitgekotst wordt hoor. Het is begonnen toen hij uitgefloten werd... Veltman mag al jaren aanmodderen maar Ziyech misschien wel de beste van de Eredivisie mag niet verslappen. Kan ergens wel begrijpen dat hij een beetje gefrustreerd raakt. Het zou mooier en beter zijn als Ziyech eens aangemoedigd en toegezongen werd als hij wat minder speelde maar dat gebeurt vrijwel nooit. Ziyech heeft echt gewoon de gunfactor niet van bijvoorbeeld een Frenkie de jong.

18-04-2018 09:34

WesleySonck +1495

Je mag prima verslappen, iedere supporter begrijpt dat je niet elke wedstrijd goed kan spelen. Maar Ziyech zelf snapt dat niet. Als hij slecht speelt gaat hij juist de meest onmogelijke opties proberen, bijv. schieten op doel vanaf 30 m, een cross-pass over 60 m, terwijl hij ook de bal simpelweg aan een teamgenoot zou kunnen geven.

18-04-2018 10:07

vijfennegentig +278

Ik schat die verslaggevers net iets minder laag in dan die “bus-supporters”. Misschien is dat iets om over na te denken.

18-04-2018 14:33

geronimo +4

Ah gut die zuurpruim heeft ook weer wat gevonden

18-04-2018 08:54

WesleySonck +1495

wat heeft Nouri nou met die duw te maken? Wat wil ie dan zeggen, als Veltman was geduwd had Ajax hem in de steek mogen laten, want hij was niet de "grote broer van Nouri"?

18-04-2018 08:49

fanforeffer +4

Laat al die mensen met ongefundeerde achteraf kritiek op Ajax zoals Mossou,Spaan,Kieft en nog veel meer , eens met oplossingen komen. Geef eens aan Wat Ajax moet doen . Dan krijg je mooie humoristische columns. Het is nu de tijd ,ik wacht af . Het zal wel bij achteraf blaffen blijven.

18-04-2018 08:49

J0ris +0

Dit gaat toch nergens meer over. Eerst had Ziyech een klap gehad, toen een beuk, toen een duw, toen een zwiep en nu is ie belaagd.
Dit soort mensen kunnen we toch niet meer serieus nemen

18-04-2018 08:42

ambtenaar +23

Dan gaat de politie het heel druk krijgen, iedere scheld partij met duw een aangifte.

Misschien heeft Ajax wel met Ziyech gesproken, en heeft hij aangegeven het hier wel bij te willen laten.

Voel me ook aardig in de steek gelaten door Ajax, misschien ook maar eens aangifte doen.

18-04-2018 08:35

RaynoFischer +18

Volgens mij zei een woordvoerder gewoon dat je van spelers af moet blijven
Aangifte?, we hebben het over een 'duw" kom op zeg....

18-04-2018 08:27

DiAngelo +2410

Ben er het helemaal mee eens. Te weinig respect, te weinig waardering, te weinig bescherming en een gebrek aan enige communicatie. Ajax verdient zulke spelers niet op dit moment. Ziyech & ook Onana zijn weg ....het weinige wat op Ajax lijkt zal Ajax verlaten...en we zullen er niks Ajax achtig bij krijgen. Die uitfluiters van de eigen spelers wordt een soort van self fulfilling prophecy...en die uitfluiters krijgen het nog heel druk met uitfluiten de komende jaren en iig aankomend seizoen. Shame on you !!

18-04-2018 08:08

Stefanaladin +966

spelers die al 7 wedstrijden voor het einde vertellen dat ze na t seizoen weggaan en over andere clubs praten zijn niet ajax-waardig.

18-04-2018 08:34

AFCAsphere +9

Wat moet hij dan? Liegen en zeggen dat hij blijft, maar dan toch in de zomer vertrekken? Dan loop je ook te janken. Het is gewoon nooit goed bij sommige van jullie supporters, en dat zeg ik als iemand die verder geen binding voelt met het karakter van Ziyech.

18-04-2018 11:49

vijfennegentig +278

Haha veel mensen kunnen niet meer helder nadenken als ze de naam Hakim Ziyech horen. Liefde maakt blind, maar haat is nog erger zo te zien.

18-04-2018 14:36

vijfennegentig +278

Haha veel mensen kunnen niet meer helder nadenken als ze de naam Hakim Ziyech horen. Liefde maakt blind, maar haat is nog erger zo te merken.

18-04-2018 14:36

Bocarra +14

Weer het niveau van een roddelblad. Elke dag is er wel iemand uit de sportmedia die een stukje schrijft over Ajax. Geen feiten maar aannames. Suggestief en tendentieus. Hypocriet en geen weder hoor. Makkelijk van uit een luie stoel een inkomen verdienen. Uit al die aandacht blijkt dat Ajax met afstand de grootste club van Nederland is. Zelfs het kampioenschap van PSV krijgt niet zo veel aandacht als het mislopen van het kampioenschap van Ajax.

18-04-2018 08:00

fanforeffer +4

En al die negatieve uitlatingen plaatst AS met plezier. AS is anti AJAX. Die Rotterdammer noemt op wat er niet gebeurd is ,hij weet niet wat er wel gebeurd is.

18-04-2018 08:42

AFC34 +3840

Nee sjoerd, jij wil dat ze dit in de media doen, dat lijkt me niet nodig. Volgens mij wil Ziyech ook niet zielig gevonden worden, ze zullen het er vast wel over gehad hebben binnen Ajax. En Ziyech in de steek gelaten? Hou op man. Snap ook niet dat al die mensen die er weer wat over te melden hebben niet inzien waarom veel mensen een afkeer hebben tegen Ziyech. Het begint met het vele onnodige schieten, vrije trappen de tribunes inschieten. (opzich niet erg, maar een "boee" kun je dan verwachten, ook niet erg) als je dan vervolgens handgebaartjes gaat maken als er dan sporadisch wel wat lukt, ben je wat mij betreft gewoon een loser. Ook heeft hij nooit kritiek op zichzelf, en ligt het altijd aan anderen. En het is natuurlijk ook niet de eerste keer dat hij door een deel van het publiek uitgekotst wordt. Kan iedereen de supporters wel de schuld geven, maar dit is gewoon een wisselwerking. Ik vind juist dat de supporters in bescherming genomen moeten worden tegen zulke lamballen op het veld.

18-04-2018 07:29

BokkieBokstra +11331

Ajax blinkt toch al tijden uit in arremoedige communicatie? De eerste toelichting op ontslag Keizer moet ik nog horen. Voor de rest flauw stukkie en inspelen op valse sentimenten. Wel opvallend dat nu iedereen die een schurft hekel aan Ajax over Ajax heen komt zeiken.

18-04-2018 07:29

AFC34 +3840

Makkelijk scoren he, drama bij Ajax wil iedereen lezen..

18-04-2018 07:30
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.