Wijffels wacht op einde tijdperk Ihattaren bij Ajax: 'Het was toch al lang duidelijk?'

door Jesse ter Haar 142

Bron Algemeen Dagblad

Wijffels wacht op einde tijdperk Ihattaren bij Ajax: 'Het was toch al lang duidelijk?'

door Jesse ter Haar 142

Bron Algemeen Dagblad

Laatst geüpdatet

Maarten Wijffels heeft geen vertrouwen meer in de carrière van Mohamed Ihattaren. De linkspoot kreeg bij Ajax, zo lijkt het, de laatste kans en die greep hij niet. Dinsdag kwam hij opnieuw negatief in het nieuws, toen bekend werd dat hij Porsche Panamera in de nacht in vlammen was opgegaan.

'Er is niks van over en daar gaat ook Ajax ook niet mee door. Dat hebben ze niet gecommuniceerd, maar het blijkt uit alles', aldus de journalist in de voetbalpodcast van het Algemeen Dagblad. 'Hij komt voorlopig alleen nog maar in de publiciteit met berichten in de kantlijn. Niet met voetbalprestaties. Het feit dat hij geen rugnummer kreeg, zei ook al genoeg. Het is een beetje overbruggen tot half november. Dan ligt alles stil en kan Ajax hem terugsturen naar Juventus.'

Overigens komt de manier waarop het voor Ihattaren loopt voor Wijffels niet compleet uit de lucht vallen. 'Het was toch al lang duidelijk? Bij PSV hebben ze al heel snel ondervonden dat hij een probleemjongen is. Er is veel gebeurd met zijn vader en dat is echt heel verschrikkelijk, maar dat is geen excuus om verzeild te raken in waar hij allemaal in verzeild raakt.'

'Bij Ajax hebben ze, misschien wel heel eigenwijs, gedacht: bij ons lukt dat wel', vervolgt de verslaggever. 'Dat is niet gelukt en dat was eind vorig seizoen al duidelijk. Erik ten Hag liet hem toen invallen in de bekerfinale, maar daarna heb je hem niet meer gezien. Dit seizoen was er één week in de voorbereiding waarbij ze dachten: dit is het. Maar daarna ook niet meer.'

De moeite van Ajax en PSV

Wijffels wil zich niet inhoudelijk uitlaten over de problemen waarin Ihattaren verzeild raakt, maar hij weet dat het niet aan de clubs waarvoor hij speelde heeft gelegen. 'Ik wil voorzichtig zijn, maar ik heb bij PSV gezien hoe ze het hebben geprobeerd met hem. Je moet pijn kunnen lijden als speler. Pijn om prestaties te kunnen leveren. Bij PSV was dat voor Ihattaren al heel moeilijk, het over langere tijd je gedragen als prof en ermee bezig zijn. Dat is niet veranderd.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Heimwee +6585

Mo moet snel volwassen worden anders krijgt hij daar de tijd niet meer voor

01-10-2022 22:40

Ozhan +1528

Ik krijg het bijna niet uit mijn strot, maar Schmidt/PSV had gelijk

30-09-2022 10:43

milanoajaxpiet +646

zo jammer . heb er tot gisteren eingelijk nogwel vertrouwen in gehad.maar ben het helemaal kwijt .schuld of geen schuld dit zijn teveel problemen.

28-09-2022 19:11

SPLNDD +1411

Mo is gewoon geen profvoetballer. Zonde, maar waar. Heeft de mentaliteit er niet voor.

28-09-2022 18:54

PH2BOT +39526

Mootje zal al zijn energie al hard nodig hebben om dat 17 jarige vrouwtje van 'm tevreden te houden....en wanneer dadelijk de inkomsten zullen zijn opgedroogd wordt het flink sappelen in huize Mo Ihattaren

28-09-2022 20:08

Huis75 +1166

Mo moet z.s.m. zijn vrouwtje zwanger maken. Wellicht dat ie dan het licht gaat zien. Denk dat Ajax er wel klaar mee is.

28-09-2022 17:37

Aurelius1 +19589

Wat is in shemelsnaam het verband daartussen?

28-09-2022 21:40

Huis75 +1166

Een kind krijgen wil nog wel eens het perspectief van iemand veranderen . Mogelijk dat ie dan wat serieuzer gaat leven.

28-09-2022 22:08

Bonno1978 +6387

Geen maandverband in ieder geval..

29-09-2022 13:11

MarcHogervorst +35302

Maar mogelijk ook niet en dan zadel je een kind met een idioot van een vader op.

29-09-2022 15:44

Sproeier +331

Ben blij als ie weer terug in Turijn is.

28-09-2022 16:27

Maikel +6862

Het gerucht gaat dat Raja Casablanca hem wil inlijven.
Daar kan hij na de training op de markt granaatappelsap verkopen.

28-09-2022 19:59

emiel_schipper +878

Een gemiste kans komt volgens mij nooit meer goed . zonde zoveel talent.

28-09-2022 15:28

Snellejapie +11401

Bijzonder genoeg trouwens heeft Ajax één keer eerder een speler gehad die maar één wedstrijd in het eerste speelde en dat ook nog een supercupwedstrijd was en dat het ook nog eens een invalbeurt was.

Donny 'Maradonny' Huijssen.

Had trouwens ook foute vrienden maar dat terzijde.

28-09-2022 15:05

Ajaxadam1 +31666

Zn zoontje in de gaten houden. Als hij niet doorbreekt bij Juve meteen halen voordat een andere Serie A club hem oppikt.

28-09-2022 15:11

Rikkie66 +22685

Hoe vervelend ook. Dit is klaar! Moedig en netjes van Ajax en Psv dat ze het geprobeerd hebben maar it takes two to tango.

28-09-2022 14:58

Jeyson.R +1760

Ik snap niet wat ihattaran verkeed doet hij wil graag weer voetballen. Hij doet niets crimineels.
Dat is ook meermaals aangekaart.

Laat die jongen gewoon trainen en voetballen. Als die jongen wordt bedreigd moet de politie iets daar aan doen.

28-09-2022 14:32

De3mos +12082

Totdat er een malloot met een geweer of een autobom bij de toekomst is. De criminele dreiging is echt niet komen aanwaaien hoor.

28-09-2022 14:42

Maikel +6862

Jij moet nog veel leren.

28-09-2022 15:01

Ajax27 +19015

Als de wereld toch zo simpel was...

28-09-2022 15:25

jeroenbosman86 +167

Dat ligt wel aan hem zelf even alles beter gaan lezen en volgen anders 🤷‍♂️

28-09-2022 17:02

Jeyson.R +1760

Zucht jullie kijken te veel tv ....

28-09-2022 17:58

Benleiden +7280

Iets met naïef…

28-09-2022 20:21

MarcHogervorst +35302

Ik denk dat juist jij teveel tv kijkt, Jeyson. En dan van die series en films waarin een onschuldige lieve jongen zomaar zonder reden in een slechte wereld komt en niemand helpt hem tot de protagoniste hem daar uit haalt en alles komt weer goed. Juist zo is de echte wereld niet.

29-09-2022 15:56

DaHool +170

Hij had verdomme in Drente moeten gaan wonen of ergens op de bovenste verdieping met een parkeergarage ver weg van Kanaaleilanden!

28-09-2022 20:16

JantjeBeton +2938

*Kanaleneiland. ;-) (Sorry, kom van oorsprong uit Ûtrèg, ben daarna pas naar Damsko gekomen, vandaar deze kleine verberering mijnerzijds. :-))

29-09-2022 10:54

IRBaboon +6852

Wat moet de wereld lekker simpel zijn door jouw naïeve ogen.

28-09-2022 20:58

Jeyson.R +1760

Ja heel simpel. Als ze hem iets wilden aan doen hadden ze dat al lang gedaan. Dat doen ze echt niet bij een trainings veld of bij de arena zelf. Hij loopt gewoon vrij rond. Is niet zo dat die onder gedoken zit.

Jullie zijn gewoon paranoïde.....

28-09-2022 22:31

Slang +14994

Wat zijn ze er maar druk mee die journalisten

28-09-2022 14:24

champhead +14251

Off: Tadic de meeste assist van de Nations League. Misschien toch beter om hem op links te gebruiken en Bergwijn op rechts. Is toch zonde om zo’n belangrijke speler uit z’n positie te gebruiken?

28-09-2022 14:15

wijzijndebeste123 +161711

dat zelfde geldt voor bergwijn. die is op rechts ook veel minder dan vanaf links. achteraf is t vreemd dat ajax n recordtransfer doet voor n positie waar al jaren hun most valuable speler loopt. wel denk ik dat tadic vanaf rechts al veel beter zou spelen met n back erachter die r steeds overheen komt. dat zelfde geldt voor bergwijn btw.

28-09-2022 14:25

champhead +14251

Ja eens. Toch denk ik dat Bergwijn in verhouding beter is op rechrs dan Tadic

28-09-2022 14:38

Slang +14994

Want hij speelt daar op links? Staat bij Servie altijd op 10 of rechtsbuiten

28-09-2022 14:25

champhead +14251

Gaat toch om dat hij bij ons daar niet rendeert.

28-09-2022 14:37

Edwin Oud +2326

Waarom stopt Ajax er nog energie in als ze van hem af willen?
Hij volgt, met begeleiding van Vanenburg, een individueel trainingsprogramma.

28-09-2022 14:13

Medoz +4319

Tijdperk Ihattaren?? Is dat niet wat veel eer? Ihattaren is hoogstens een symptoom van een huidig tijdperk. Dat van vervlechting van voetbal(miljonairs) en georganiseerde misdaad.

28-09-2022 13:11

SjakiedeWit +2636

Mossou in het AD heeft gelijk: Het was een wilde gok van Ajax, gestoeld op een combinatie van arrogantie, winstbejag en een haast onvoorstelbare onwetendheid…

28-09-2022 13:00

FTS95 +15843

Het was ook bijna gelukt...hij speelde geweldig, hattrick in de kkd eind vorig seizoen. Goede voorbereiding en nog fit ook. Helaas mocht het niet zo zijn, maar het had voor Mo, voor Ajax en voor het hele Nederlandse voetbal prachtig geweest als het gelukt was. Vanenburg wist hem toch te raken en hij was goed bezig. Hij heeft jammer genoeg een hoop issues en het zit bepaald niet goed in zijn kop. Het was zeker het proberen waard

28-09-2022 13:11

Maikel +6862

Fit? Niet fit genoeg iig. Hij had nog steeds 5-10 kilo teveel.

28-09-2022 13:21

SjakiedeWit +2636

Klopt helemaal

28-09-2022 14:05

FTS95 +15843

Ik zeg ook niet dat hij er al was, maar het pure talent was zichtbaar en hij leek op de goede weg. Ik vind ook dat je nu afscheid moet nemen, maar vind het wel heel jammer dat het niet is gelukt. Vergelijkingen met Unuvar en Nouri gaan volledig mank. Ihattaren heeft het immers al bewezen in de eredivisie bij PSV. Daarnaast vind ik je vergelijk met Nouri ook vreemd, hij is helemaal niet fysiek voorbij gestreefd door Frenkie en Donny, die twee waren altijd al anders gebouwd.

28-09-2022 14:24

Redrum +95544

Nee, dat is wat jij er van vindt Sjakie, dat is niet wat het is. Meningen en feiten worden tegenwoordig nogal eens door elkaar gehaald. Wat zure Sjoerd allemaal schrijft is zijn mening. Hierbij vult hij zonder ook maar iemand bij Ajax te hebben gesproken zelf maar even in wat de intenties van Ajax waren. Het zijn niet de feiten. Het feit is dat Ajax een speler huurt van Juventus met een optie tot koop. Als ze die optie niet lichten dan heeft het Ajax weinig geld gekost. Waarom er dan zo'n heisa van gemaakt moet worden begrijp ik niet zo goed. Het is een goedkope gok geweest die met een beetje geluk heel goed uit had kunnen pakken. Helaas lijkt dat niet te gebeuren, maar de schuld daarvan ligt niet bij Ajax lijkt me. Uiteindelijk is Ihattaren zelf de grote verliezer in dit verhaal, niet Ajax.

28-09-2022 13:57

SjakiedeWit +2636

Natuurlijk is Mo de grootste verliezer. Maar waar het om gaat is dat Ajax had kunnen weten dat dit experiment zou mislukken, nadat zoveel mensen al een poging hadden gewaagd. Daarom was het best arrogant om te denken: ons lukt het wel. Overigens is wat jij schrijft ook weer slechts een mening. Of wou je zeggen dat iedereen hier meningen verkondigt en jij feiten?

28-09-2022 14:01

FransHoek +8943

Hoe kan het arrogant zijn? Mo is 1 van de grootste talenten van Nederland op dit moment. Logisch toch om dit als Ajax zijnde te proberen. Het is niet alsof we dit traject met elk willekeurig talent aangaan. Mo is een uitzonderlijk talent in mijn ogen. Dat hij daarom niet aan voetballen toekomt is extra pijnlijk.

28-09-2022 14:09

SjakiedeWit +2636

Verander is in was en ik ben het met je eens…

28-09-2022 14:15

ratje +3494

Het zou wellicht arrogant zijn als ze er 100% van overtuigd waren en hem direct gekocht hadden. Uit de huurconstructie spreekt twijfel en dat kan moeilijk arrogant genoemd worden. En dus heeft Sjoerd zeker geen gelijk, maar is het hem toch weer gelukt om een Ajacied zijn hoofd op hol te brengen.

28-09-2022 14:39

Vranzie +1445

Het is verre van arrogantie. Die insteek is heel negatief en geboren voor verliezers. Bekijk het eens andersom Sjoerd en Sjakie. Het siert Ajax enorm dat het proberen met deze jongen. Het voetbal en Ajax zouden baat hebben bij een 100% presterende Mo. Helaas is het niet gelukt. Goed en netjes dat Ajax het wel heeft geprobeerd.

28-09-2022 15:34

SjakiedeWit +2636

Ajax zou inderdaad baat hebben bij een 100% presterende Mo. Maar nu Mo maar 0% presteert, trekt Ajax de handen er van af. Zoek het verder zelf maar uit Mo….

28-09-2022 15:39

PetrusKeizer +10739

Hou alsjeblieft op met die berichten. Vre-se-lijk. Wat vermoeiend.

28-09-2022 12:56

Redrum +95544

Die interlandweken zijn echt verschrikkelijk. Eerst gaat het alleen maar over Oranje en daarna de ene na de andere column waarin de randzaken van Ajax worden besproken. Ik hoop dat vanaf nu de focus op de Eagles kan, want daar hebben we nog een flink appeltje mee te schillen.

28-09-2022 12:47

Slang +14994

Vergeet de aanloop naar interlands niet waar ze eerst met verbazing schrijven waarom er zoveel Ajacieden bij zitten

28-09-2022 14:26

Oxxer +163267 moderator

Volgende week lees ik in de krant, Mo Ihateren betrokken bij een drive by shooting, ik sta nergens meer van te kijken.

28-09-2022 12:28

TeringHenkie +27933

Daar heb ik ook al over gedacht. Als hij stopt met voetballen, kijk ik er niet van op dat hij voor zijn 25ste neergeschoten zal zijn.

28-09-2022 12:32

Maikel +6862

Dat zou niet eens erg zijn. Ik maak me meer zorgen om: " De Toekomst heet vanaf nu Het Verleden, sinds gisteren een groep idioten met bivakmutsen alle auto's vd Ajax spelers en de faciliteiten in brand gestoken hebben.
Klaarblijkelijk waren ze op zoek naar Ihattaren want er werd met Graffiti gesprayed " Mo, where are you"?

28-09-2022 12:47

Slang +14994

Je zou het niet erg vinden als Ihattaren wordt neergeschoten?

28-09-2022 14:27

Maikel +6862

Waar staat dat hij neergeschoten werd?

28-09-2022 14:39

Nick14 +25889

Ten Hag had een Hollywood-scenario in dat kale bolletje zitten waarin Ihattaren zou scoren, langs Schmidt zou rennen om Haggie vervolgens in de armen te vallen.
De ultieme vernedering voor Psv.

Alleen daar Ten Hag lichtelijk autistisch is moest dit plan ook gewoon doorgaan ondanks het feit dat Ihattaren nog helemaal niet fit was en Psv de wind in de zeilen had met een voorsprong.
Het werd een totale afgang.

28-09-2022 12:24

Maikel +6862

Hij was idd niet toerekeningsvatbaar..

28-09-2022 12:34

jollie18 +9792

Lijkt me ook verstandig dat Mo lekker in het buitenland gaat voetballen niet meer hier in Nederland

28-09-2022 12:19

Medoz +4319

De catch-22 van Mo: diep in zijn hart houdt hij niet van voetbal. Maar wel van zijn luxe lifestyle dat het voetbal hem biedt. Maar om zijn edgy leventje te blijven financieren zal hij moeten voetballen...

28-09-2022 12:09

Oxxer +163267 moderator

Clubs in Europa zien een high profile speler, met veel randzaken om hem heen, die bij een instituut met een trackrecord van talentvolle jonge spelers kansen geven, is reden om te zeggen, wij blijven daar ver van uit de buurt. Zeker met zijn voorgeschiedenis is het game over in het topvoetbal.

28-09-2022 12:24

Maikel +6862

Raja Casablanca is een mooie club.
Daar kent niemand hem en kan hij na de Training op de Markt nog granaatappelsap verkopen.

28-09-2022 12:40

Oxxer +163267 moderator

Ik ken die club niet, misschien zit hij daar op zijn plek.

28-09-2022 12:48

Ajaxadam1 +31666

Haha die supporters schieten hem lek als hij zulk gedrag bij hun club vertoond. Das wel wat anders dan de F-side.

28-09-2022 13:43

PH2BOT +39526

Ihattaren tekent volgende week contract bij Napoli. Let maar op. Die club past hem wel.

28-09-2022 12:07

Ajaxadam1 +31666

Hij mag blij zijn als Top Oss bij m aanbelt.

28-09-2022 13:44

PH2BOT +39526

Wijffels wijdt een hele column aan Ihattarens leven en eindigt met de opmerking dat hij zich natuurlijk niet net diens leven wil bemoeien. Dat is nu precies het sportjournalistieke kletsniveau waar Maarten Wijffels.zich op bevindt.

28-09-2022 12:06

Medoz +4319

Echte sportjournalistiek is vrij zeldzaam. Wat voor sportjournalistiek doorgaat is vooral een sportverslaggevingindustrie met als luxegoederen opinies achter een betaalmuur en columns als vervuilende uitstoot.

28-09-2022 12:15

Oxxer +163267 moderator

Het is maar goed dat Ajax het dossier Ihattaren gaat sluiten, zijn schuld of niet zijn schuld, te veel randzaken, dat moet een BVO niet willen.

28-09-2022 11:47

BRAMHOUTEN +3813

Ik word moe van al die journalisten die er helemaal niks van hun onderbuik gevoel maar opschrijven als waarheid. En nog erger even aangeven wat ajax moet doen. Als ik het van schreuder begrijpt is hij nog steeds met vanenburg bezig individueel op de toekomst. Als ze niet verder met hem willen zeggen ze wel. Joh zoek het lekker uit, je krijg je geld en je gaat in december terug naar juventus. Ik denk nog steeds dat ze de koopoptie nemen en misschien wat in zijn contract zetten. Zou mooi zijn als hij straks fit in januari aan de aftrap staat en iedereen de mond snoert

28-09-2022 11:42

De-King +19931

Zo is het BRAMHOUTEN.

28-09-2022 13:18

nlvcmn +5801

Ik zie hem nog wel naar Antwerp gaan, veel Nederlanders en van Bommel, de enige trainer waar hij geen gezeik mee heeft gehad. Die is ijdel genoeg om te denken dat hij Ihattaren wel aan de praat gaat krijgen.

28-09-2022 11:32

Oxxer +163267 moderator

Het ligt aan de trainers?

28-09-2022 11:34

nlvcmn +5801

Lekker geïnterpreteerd Valentijn. Van Bommel had een goede relatie met hem bij PSV dus ik zie hem wel denken bij mij ging het goed dus waarom niet voor een tweede keer.

28-09-2022 11:39

Oxxer +163267 moderator

''Lekker geïnterpreteerd Valentijn ''

Kan jij niet normaal reageren?

28-09-2022 11:44

nlvcmn +5801

Vraag kan je beter aan jezelf stellen. Je hebt het begrijpend lezen niveau van een brugklasser met je suggestieve reacties.

28-09-2022 11:48

Oxxer +163267 moderator

Problemen bij 3 clubs, 4 inclusief Sampdoria, maar ik heb suggestieve reacties, tuurlijk beste. Fijne dag, SAP.

28-09-2022 11:50

nlvcmn +5801

Lees nou gewoon even alle reacties terug en je ziet mij nergens stellen dat het falen van Mo aan Schmidt of andere trainers ligt.

28-09-2022 11:55

Slang +14994

Welke problemen heeft hij met Ajax gehad dan? Alleen prive dingen. Niks met de club Ajax

28-09-2022 14:28

Pietsnot +15019

Wat moet je er mee? Hij komt op huurbasis met een optie tot koop als hij slaagt.
En hij slaagt niet. Heeft alleen maar ergernis, frustratie en energie gekost.

Zo'n huurcontract is een kans die je met beide handen moet aangrijpen. Als je dat niet doet moet je weer weg op de datum einde huurcontract. Terug naar Juventus.

Die hebben dit ook gevolgd en die hebben er ook geen trek in, die gaan hem gewoon ASAP wegdoen. Desnoods ontbinden ze zijn contract en geven ze hem zijn salaris mee.

En dan staat hij op straat met een CV om te janken. Getrouwd met een instagram meisje, auto's in de fik, publiek bekend met relaties in de onderwereld. En mislukt bij PSV, Ajax, Sampdoria en Juventus.

Denk je ook maar dat er nog 1 club zijn vingers aan deze jongen gaat branden? Wie gaat dit risico nog aan? Voor je het weet liquideren ze hem nog een keer terwijl hij op het trainingsveld staat, je hebt als club toch helemaal geen zin in dat soort risico's? Je hele sportcomplex tot op de rand vol beveiligers stoppen om een jongen die overal mislukt is zijn 5e kans te geven?

Het is gewoon game over. Na Juventus is hij voetballer af en zal hij nooit meer een bal trappen op een veld en er voor betaald krijgen

28-09-2022 11:28

nlvcmn +5801

Er is altijd wel een club die zo dom is om het te proberen. Mourinho is na Inter ook overal met gezeik en ruzie weggegaan maar vindt altijd een nieuwe club. Ballotelli heeft ook een CV van clubs en incidenten maar voetbalt toch voor een aardig zakcentje in Turkije meen ik?

28-09-2022 11:36

Pietsnot +15019

Ja, misschien komt er nog wel een club. Maar ja.....in West Europa zal het toch niet zijn? Misschien gewoon in Marokko, daar hebben ze ook wel wat clubs en de volle stadions geven in ieder geval nog een beetje de ambiance van betaald voetbal op niveau

28-09-2022 11:48

nlvcmn +5801

Ik denk dus Antwerp of Utrecht nog. Antwerp door van Bommel / Overmars en Utrecht onder het mom ´dat is een jongen uit de stad´. Elk jaartje cashen is mooi meegenomen want kan zo dat hij op zijn 27e (of veel eerder) ermee stopt. Denk niet dat hij heel verstandig omgaat met geld namelijk.

28-09-2022 11:51

Pietsnot +15019

Denk niet dat van Seumeren en die eigenaar van Antwerp veel trek hebben in al dit gezeik. Los van Ihattaren...de spelersgroep moet ook maar op zo iemand zitten te wachten

28-09-2022 13:13

OwenStevenDalberg +27248

Dit is precies waarom Ajax weinig tot niks meld. Ze hebben geen zin in al die onnodige (negatieve) publiciteit. Dat zorgt alleen maar voor onrust rond de club. Iets waar we afgelopen seizoenen al te veel van hebben gehad. Ze plaatsen waarschijnlijk tijdens het WK een berichtje op Ajax.nl dat Ihattaren retour afzender wordt gestuurd. Dan ligt de focus van de media op het WK, en waait de storm wel over.

28-09-2022 11:11

Soccerskins v2 +43123

Als ik moest gokken (meer kunnen we niet doen in deze situatie) dan gok ik dat Ihattaren flink afgeperst wordt. Door het overlijden van zijn vader is Ihattaren een tiener met miljoenen zonder iemand die hem een richting op kan sturen.

28-09-2022 11:11

Op_een_oude_slof +4355

Ja, dat denk ik ook.....

28-09-2022 11:19

Maikel +6862

Onzin.
Hij ziet er juist héél gelukkig uit. Zou jij overal op social te zien willen zijn met een Big Smile en Selfies als je bedreigd wordt?
Open your eyes!
Wat een kansloze opmerking.

28-09-2022 11:23

Soccerskins v2 +43123

Moet hij huilende fotos erop gaan zetten dan? Want dat gaat hem vast helpen… Natuurlijk zou Ihattaren in zo’n situatie moeten doen alsof zijn leven gewoon verder gaat.

28-09-2022 11:37

VoorAltijdNummer14 +25313

Afgezien van het feit dat ik ook denk dat Ajax het wel opgegeven heeft, brengt deze Maarten Wijffels letterlijk niks nieuws onder aandacht.

0 nieuwswaarde

28-09-2022 10:57

RuffRhythim +24837

"Het was toch al lang duidelijk? Bij PSV hebben ze al heel snel ondervonden dat hij een probleemjongen is."

Nou, volgens mij kwam er bij psv helemaal niet naar voren dat hij problemen had die uit de criminele hoek kwamen. Althans niet bekend bij het grote publiek. Dus hoe duidelijk was dat toen allemaal precies en wat was er dan precies duidelijk op dat moment?

28-09-2022 10:56

Redrum +95544

Bij psv ging het pas mis nadat zijn vader overleed en herr Schmidt trainer werd. Daarvoor stond hij volgens mij niet bekend als probleemjongen. Dat Ajax dus dacht hem met een vaderfiguur (Vanenburg) mogelijk weer op de rit te krijgen was geen gekke gedachte. Maar om de één of andere reden zijn er de afgelopen jaren meerdere spelers van Ajax die zich buiten het voetbal om bezighouden met criminelen. Ajax kan hier denk ik niet zo heel erg veel aan doen. Het is niet zo alsof ze Promes gedwongen hebben een illegaal feest te vieren in een loods in Abcoude of dat ze Labyad geadviseerd hebben die vervelende aannemer eens even aan te pakken.

28-09-2022 10:59

RuffRhythim +24837

Ja maar er zit dus volgens mij wel een essentieel verschil in dit alles.
Had hij bij psv ook al problemen die verband hadden met de onderwereld? Zo ja, waarom was daar toen al niets van bekend? Wat wij slechts weten uit die periode is dat Schmidt niet met hem kon opschieten, maar niet waarom.
Pas bij Ajax komen de berichten door dat hij problemen heeft met louche figuren, wat dat dan ook mag zijn want ook dat weet niemand precies.

Dus de vraag is: hoezo moest het voor Ajax nou duidelijk zijn in welke context Ihattaren nou een probleemjongen was?
Als Ajax wist dat de problemen van dien aard waren dat hij toen ook al gezeik had met criminele gasten was Ajax er toch nooit aan begonnen? En dat was toch ook niet de insteek om er aan te beginnen? Neem aan dat Ajax niet over een nacht ijs is gegaan als het gaat om de kansen die ze er in zagen om hem weer aan het voetballen te krijgen.

28-09-2022 11:06

nlvcmn +5801

Schmidt heeft intern dus juist heel lang de hand boven het hoofd gehouden van Ihattaren en hem kansen gegeven. De directie wilde er al veel eerder mee stoppen.

Vorig jaar was het een mooie buitenkans en werd het falen van Mo nog gegooid op de combinatie Schmidt (die toen heel veel kritiek kreeg) en overlijden van vader. Tuurlijk hebben deze zaken niet geholpen, maar zo gek was Schmidt niet als je ziet hoeveel spelers onder hem uit de dood zijn opgestaan (Mauro en Guti) en nu weer Neres bij Benfica.

28-09-2022 11:29

Maikel +6862

Het zou toch ook best mogelijk zijn dat hij gewoon overal schijt aan heeft.
Hij wilde altijd alleen lekker voetballen, zonder druk, regels, iemand die hem verteld hoe hij moet leven en eten.
Vanaf z'n jeugd heeft iedereen hem gezegd hoe goed hij is, hem als een Prins behandeld.
Kritiek? Nee. Daar kan hij niet mee omgaan. Ik doe gewoon waar ik zin in heb.
Bijna iedereen - ook ik- kunnen niet begrijpen dat hij z'n fantastische talent weggooid.
Mogelijk is dat het hem allemaal niet interesseert, dat voetbal. Hij wil plezier hebben in het leven, het niet allemaal zo serieus nemen.
En dat is zijn goed recht. Niemand kan hem verplichten het serieus te nemen en ernaar te leven.
Maar dan kun je geen prof zijn. Dan ga je lekker ballen in de hoofdklasse.

28-09-2022 10:51

behangdelul +32291

Zal ik de olifant in de kamer benoemen? Het is puur de Marokkaanse mentaliteit.
Voorbeelden te over. Vaak kunnen ze prima voetballen, maar een beetje geld en ze raken van het padje of ze zijn weer eens in hun eer gekrenkt. Ihattaren, Bakkali, Labyad, Mahi, Tannane etc etc
En ja dan kun je aankomen met Ziyech, Mazraoui etc maar dat geen ook niet geheel zonder slag of stoot wel?
Zo zonde, want voetballen kunnen ze vaak wel, maar de mentaliteit verziekt het vaak.

28-09-2022 10:44

De3mos +12082

mazraoui, de jongen die als enige zonder contract in jong ajax voor zijn kans bleef gaan totdat hij door deed breken?

28-09-2022 10:55

Maikel +6862

Jij hebt wel cojones.
En ik ben het met je eens.

28-09-2022 11:01

Qifesh +24917

"Het is puur de Marokkaanse mentaliteit."

Wat is dat? Want ik hoor enkel negatieve zooi over mijn zogenaamde "Marokkaanse" mentaliteit...

28-09-2022 11:08

Op_een_oude_slof +4355

Is wel wat kort door de bocht inderdaad...

28-09-2022 11:22

Ans B +19737

Ik zou het zelf nooit zo benoemen, want veel te ongenuanceerd, maar ik wil wel proberen om er, met alle respect, inhoudelijk op in te gaan.
Elke cultuur heeft zijn eigen kenmerken. Van de Nederlandse wordt o.a. gezegd dat wij onbehouwen altijd en overal onze mening geven, ook als dat misschien ongepast of te ongenuanceerd is. Ik denk dat dit wel klopt in zijn algemeenheid, maar niet elke Nederlander heeft dat kenmerk in die mate. Of heeft het helemaal niet.

Zo staat de Marokkaanse cultuur erom bekend dat zonen op z'n minst een hele andere positie in het gezin innemen dan dochters. En dat zij enerzijds veel verantwoordelijkheid op hun schouders gelegd krijgen (b.v. de eer van hun zussen verdedigen), maar anderzijds verwend worden: de zoon als prinsje.
Het psychologisch gevaar voor jongens die zo opgevoed worden (zal niet in elk gezin zo duidelijk of zelfs helemaal niet zijn) is dat zij slecht tegen kritiek kunnen, snel tevreden zijn met zichzelf en andere narcistische trekjes ontwikkelen.
Uiteraard geldt dat niet voor elke Marokkaanse jongen, maar het is wel een - voor zover ik weet - gegeven dat dit veel voorkomt in de Marokkaanse cultuur. Dat zijn in elk geval de verhalen die naar buiten komen. Of zijn gekomen, misschien is in de Marokkaanse gemeenschap inmiddels veel veranderd (ik hoor het graag), maar dat is wat veel mensen, waaronder ik, in mijn hoofd heb zitten.

Die psychologische valkuilen maken je als profvoetballer in principe ongeschikt voor de top. Ikzelf zie dat niet als een verwijt, maar als een handicap, want ontkom maar eens aan je eigen opvoeding en cultuur. Talent alleen is onvoldoende om de top te halen, dat weten we allemaal, ook al wensen we vaak dat het anders is.

Bij Ihattaren is er natuurlijk veel meer aan de hand, m.n. door het overlijden van zijn vader op een voor hem cruciale fase in zijn leven. Ik vind het boven alles triest en doodzonde. Ik hoop nog steeds dat het hem goed gaat, met of zonder voetbalcarrière.

28-09-2022 11:29

IRBaboon +6852

Is meer de straatcultuur. Hang naar het snelle geld, patsen met bezit, vooral niets bijdragen aan de samenleving, verheerlijken van domheid, enz.. wat je in de steden bij jonge Marokkaanse jongens ziet. Vrouwen doen het veel beter, en de oudere generatie herkent zich hier ook niet echt in, lijkt me.

28-09-2022 21:10

Biss +9908

Al die jongens die je noemt, behalve Tannane zijn gewoon Nederlanders (of Belg). Hier geboren en getogen.
Ooit in Marokko geweest? Ik denk dat je je nog zou verbazen over de mentaliteit van mensen daar.

Gooi niet alles over een kam, maar beoordeel mensen individueel. Zoals je ook bij ‘Nederlanders’ zou doen.

28-09-2022 11:27

Telamon +9192

@Behangdelul

Ik begrijp je gevoel, maar veel te zwart/wit en veel te generaliserend, en pijnlijk voor de absolute meerderheid van Marokkanen die zich goed inzetten en gemotiveerd zijn, zoals de vele Marokkanen, met name vrouwen, op de universiteiten en HBO's. Daar hoor je nooit wat over, dus landelijke stemmingmakerij en polarisering waar ook de media aan meedoet. Zoals jij het brengt, is het eigenlijk discriminerend, want je generaliseert. En je zou ook specifieker moeten zijn, want je ziet het vooral in het voetbal, op scholen veel minder tot niet. Maar je overdrijft ook, want zo'n probleem is het niet, je ziet al die spelers die gewoon een goede mentaliteit hebben voor het gemak over het hoofd:

Nouri, Boulahrouz, El Ahmadi, Boussatta, Aissatti, Affelay, Amrabat, Maher, Abdellaoui, Labyad (alhoewel geen ambitie, maar nooit lastig), Auassar, Harroui, El Maach, Bel Hassani, etc., etc., en ik zie veel talenten van Marokkaanse komaf bij eredivisieclubs die zich heel goed profileren.

Verder zoek je ook een beetje, want:

Ziyech en Mazraoui gingen zonder slag of stoot. Mazraoui speelde zelfs met een amateurcontract in Jong Ajax, heeft desondanks door hard werken alsnog een profcontract afgedwongen.

Mahi en Tannane, ook weinig niks mee. Tannane heeft alleen een woedeprobleem, dat zie ik bij andere Marokkaanse spelers niet terug, is puur vanuit een individueel trauma of teveel testosteron ofzo.

Bakkali gewoon een speler die verkeerde keuzes heeft gemaakt, en niet zo ambitieus lijkt. Jongens als Mees de Wit en andere jeugdspelers die voor het snelle geld gaan net zo.

Ik sluit me verder graag deels aan bij Ans. Ieder volk heeft zijn volksaard, en velen voldoen daaraan daar de meeste mensen toch beïnvloedbaar en volgers zijn, maar er zijn er ook zat die meer kritisch denken en voor zichzelf denken, en die volksaard ontstijgen. En dat is al een reden om nooit te generaliseren. Ik heb nooit een jeugdspelers gekend die zo'n goede en fijne mentaliteit had als Nouri, om maar een voorbeeld te noemen. Met jouw opmerking, doe je hem zwaar tekort en pijn, als hij erom zou geven. Daarom altijd gewoon naar het individu blijven kijken, en niet het vooroordeel van de volksaard meenemen in hoe je naar iemand kijkt.

28-09-2022 12:30

AFCACruijff14 +159985

''Bij PSV hebben ze al heel snel ondervonden dat hij een probleemjongen is. Er is veel gebeurd met zijn vader en dat is echt heel verschrikkelijk, maar dat is geen excuus om verzeild te raken in waar hij allemaal in verzeild raakt.'''


Precies dit ja. De tijd van smoesjes en medeleven is voorbij. Oprotten met die gozer, ga maar lekker in de zandbak voetballen en rond je 24e clubloos zijn omdat ze je overal in de wereld uitkotsen omdat je lui, ongedisciplineerd en fout bezig bent. Ik ben er klaar mee, hopelijk zsm de melding dat Ajax hem laat gaan.

28-09-2022 10:42

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25167

Wat gaat er mis in de bovenkamer van Mo. Voer voor psychologen.

28-09-2022 10:32

Babangida83 +23721

De laatste alinea, ik weet niet of dat dezelfde reden is als waarvoor hij nu bij Ajax eventueel zou falen. Dat falen relateer ik meer aan zijn zaken buiten het voetbal.

28-09-2022 10:31

De3mos +12082

Ik heb de hoop opgegeven. Ben fan van hem en zie hem graag slagen maar op dit moment reken ik niet meer op hem. Als hij toch nog terug in het team komt zal ik heel erg blij zijn maar heb me er al bij neergelegd dat het einde verhaal is.

28-09-2022 10:29

Snellejapie +11401

Ihattaren wacht een carrière a la Royston Drenthe. Hierna contract uitdienen bij Juventus die hem uit alle macht willen slijten aan een andere huurclub. Dat gaat niet gebeuren dus komend jaar zal hij langzaam verdwijnen. Dan duikt hij even op bij Al Ahly waar alles volgens hem beter is. Dan naar Trekaanmijnaarsspor in de derde regionaalliga onderbond zaterdagmiddagamateurs van Turkije om via Kazachstan en Indonesië naar een klein contractje bij Emmen waar hij per wedstrijd 500 euro krijgt.

Dan rapper, een boek een tweetal scheidingen met C en D-artiesten om vervolgens opgepakt te worden met gesjoemel met leaseautos die betrokken zijn bij plofkraken (als dat dan nog kan).

Na tien jaar cel komt hij vrij om bij alle tafels uit te gaan huilen hoe verschrikkelijk onaardig Ajax wel niet was.

28-09-2022 10:25

behangdelul +32291

Trekaanmijnaarsspor +1

28-09-2022 10:45

Snellejapie +11401

Ik denk dat de beslissing al gevallen is en dat het niet meer een 'wachten op' is.

28-09-2022 10:20

1991 +7787

Natuurlijk een speculatie maar wellicht had Mo geen zin meer in Jong en had de gedachte dat hij na de zomer gegarandeerd in het eerste zou spelen.

28-09-2022 10:20

Heemskerk❌❌❌ +753

Dat zou hij ook, als hij niet al die problemen in zijn prive leven had gehad.

28-09-2022 10:30

AFCACruijff14 +159985

Echt, dit slaat nergens op. Die jongen zat de hele voorbereiding bij Ajax 1 en hij wist dat hij ook eerst fit moest worden.

28-09-2022 10:43

Raywaday +2176

Ik ben het er helemaal mee eens dat Ajax moet stoppen met dit project.
Vanwege eerdere ervaringen en vooral een gebrek aan doorzetting vermogen.
Maar niet omdat zn auto in de fik is gestoken. Ik denk dat hij dit ook niet heeft gewild.

28-09-2022 10:04

Am*dammer +3171

Zal wel enkeltje zandbak worden voor een jaartje en daarna.. tja.. daarna mss tiktokker ofzo? Kijken hoe lang dat huwelijk stand houdt. Ik vrees dat dat ook na een paar maanden over is nadat meneer voor de 3de keer vreemd is gegaan oid. Zo jammer dit, ik had echt gehoopt dat er een knop om zou gaan bij hem.. maar als je zo je toekomst (en die van je familie en kinderen) vergooid met zo veel talent is dat echt dood zonde en bovenal, oliedom. Als ie gewoon even minimaal 10 jaar zijn best zou doen is ie binnen voor de komende 3 generaties ihattaren.. de meeste van ons zouden 10 jaar stront scheppen voor dat soort kansen en bedragen.

28-09-2022 09:56

BRR59 +356

Het geeft maar weer aan dat talent alleen niet genoeg is.

28-09-2022 09:35

Altijdindestraat +39618

Je kunt beter iets minder talent hebben en meer verstand tussen de oren.

28-09-2022 09:56

De3mos +12082

Hyun jun suk

28-09-2022 10:31

gebakkenperen +3085

Hoe meer we het over hem hebben des te langer is hij in negatieve zin onderwerp van gesprek. Dat hij daar zelf ook een rol in heeft is zeker. Zou voor iedereen goed zijn om zijn persoon niet te hoeven bespreken in de media.

28-09-2022 09:28

nlvcmn +5801

Die wissel in de bekerfinale was ook belachelijk. Los van of Ihattaren iets kon brengen of niet, je staat met 2-1 achter tegen de ploeg waar hij met enorm gedoe is vertrokken. PSV krijgt al veel energie van het idee ‘even de grote mond van de hoofdstedelingen snoeren’, en al helemaal als de jongen die met veel bombarie is weggegaan nog even mag invallen en debuteren voor Ajax. Hoe erg wil je je tegenstander motiveren!

Hij heeft daarna onder Ten Hag geen minuut meer gespeeld dus dat geeft de schijn tegen dat het een invalbeurt was op basis van sportieve gronden.

28-09-2022 09:18

Maikel +6862

Helemaal mee eens.
Die wissel was niet alleen belachelijk, maar ook onbeschoft. Dat doe je gewoon niet. Je moet altijd respect voor je tegenstander hebben onafhankelijk vd rivaliteit. Ten Hag moet helemaal bezopen geweest zijn om dit te doen.

28-09-2022 09:46

Altijdindestraat +39618

Als hij de gelijkmaker en winnende goal had niemand het erg gevonden.

28-09-2022 09:57

nlvcmn +5801

Maar dat gebeurde dus niet. Hij heeft daarna ook nooit meer gespeeld terwijl er genoeg momenten waren voor een invalbeurt (Heerenveen thuis, Vitesse uit). Dat maakt het een buitengewoon dubieuze invalbeurt.

28-09-2022 11:08

Altijdindestraat +39618

Ja als als als...

28-09-2022 15:22

nlvcmn +5801

Aldus iemand die 5 uur eerder zijn reactie nog begint met ´als´.

28-09-2022 15:58

AFCACruijff14 +159985

Ik vind dit dus niet. Bekerfinale: Antony was er niet bij met een blessure. We staan 2-1 achter, het loopt niet. Ihattaren is je beschikbare optie voor de rechterkant. Waarom mag je hem dan niet brengen? Hij was niet topfit, maar een bal in laten draaien was niet zo heel gek met zijn traptechniek.

Alsof PSV gemotiveerder werd toen Mo erin kwam. Dat ben je sowieso in een bekerfinale en zeker in een slotfase.

28-09-2022 10:47

nlvcmn +5801

Je stelt dat ie niet topfit was en daarmee geef je zelf al onbedoeld antwoord op jouw vraag waarom hij niet gebracht mocht worden. En tuurlijk was PSV al gemotiveerd maar dat wil niet zeggen dat de wissel van Mo geen extra vuur bracht bij de Eindhovenaren.

28-09-2022 11:12

AFCACruijff14 +159985

Nee hoor, hij viel ergens na 80 minuten in. Dat kan best als je niet topfit bent maar wel fit genoeg voor minuten.

28-09-2022 11:59

nlvcmn +5801

Jij bent inspanningsfysioloog?

28-09-2022 11:59

AFCACruijff14 +159985

Kijk je voor het eerst dan? Ihattaren had op dat moment al 4, 5 maanden trainen en spelen erop zitten. Was nog steeds niet topfit, maar kon heus wel kort mee.

28-09-2022 13:44

PeterLarsson +13127

Gelukkig van het weekend weer eredivisie, kan het weer gaan over wel/niet Blind en Alvarez in de basis, Kudus op 10 of in de spits of BB weer in de spits.

Hopelijk maakt Ajax snel bekend dat de huurovereenkomst niet wordt omgezet in een definitieve koop. Ik hoop echt van harte dat Mo in Italie het licht nog gaat zien, maar vrees het ergste voor zijn loopbaan.

28-09-2022 09:17

Intec2.0 +12381

En ik hoop nog steeds dat Ajax een arm om hem heen slaat. Als je hem aan het voetballen krijgt is het je grootste talent. Stel je is voor dat een frisse Ihattaren Antony had vervangen verreweg beter dan Tadic nu.

28-09-2022 09:23

Maikel +6862

Hoeveel kansen moet hij nog krijgen volgens jou?
Is er een grens wat kansen betreft?
Dat zou mij interesseren...

28-09-2022 09:48

PeterLarsson +13127

Ik snap wat je zegt alleen hij loopt al 9 maanden rond bij Ajax en is nooit fit genoeg geweest om voor Ajax1 een rol van betekenis te spelen, zowel fysiek als mentaal niet. Sterker nog de randzaken nemen steeds meer de overhand.

28-09-2022 10:14

Schip +23203

Ik denk helemaal niet dat Ajax dacht: dat lukt ons wel. Maar gelet op het buitensporige talent van Ihattaren was het na het Juve avontuur inderdaad nog wel wat vroeg om het vertrouwen op te geven in Ihatarren. Ajax gaf hem een reddingsboei, je weet nooit of iemand die grijpt. Het was meer: misschien lukt het Mo wel.

Het slagen van zo'n talent hangt 100% af van hem zelf. Ajax zal hem die kans hebben willen geven om zichzelf te redden. En dat is ook de enige reden dat hij nog niet definitief ge-cut is. Namelijk dat ze ook na die akkefietjes en afwezigheid hem de kans hebben gegeven om zelf schoon schip te maken en volledig te kiezen voor topsport.

En wat doet deze weggooier?

Bijdehante teksten op social media, waarbij hij het affikken van weer een auto weglacht. En de dader nog eens een reden geeft te kijken of er een schepje bovenop kan. En doodleuk trouwen na al officieus te zijn gaan honeymoonen met zijn moppie.

Wegsnijden deze rotte appel.

28-09-2022 09:09

FissaDeGekste +3342

De reactie van Wijffels is in ieder geval niet overmatig op Ajax gericht itt Mossou.

Hij legt de schuld gewoon bij Ihattaren. Deze mensen krijgen nou eenmaal betaald om overal een mening op te hebben.

28-09-2022 08:52

Oldstar +5265

Zo kennen we Mootje weer. aaaneenschakeling van negatieve berichtgeving.

28-09-2022 08:52

Rolo +13499

En daar gaan we weer, wie volgt?

28-09-2022 08:47
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.