Oud-ploeggenoten zeer lovend over Traoré: 'Types als hij zijn een uitstervend ras'

door Mike van Weert 59

Bron Algemeen Dagblad

Oud-ploeggenoten zeer lovend over Traoré: 'Types als hij zijn een uitstervend ras'

door Mike van Weert 59

Bron Algemeen Dagblad

Laatst geüpdatet

Deniz Türuç, Nick Viergever en Pelle Clement, allemaal oud-ploeggenoten van Bertrand Traoré, hebben zich in het Algemeen Dagblad, lovend uitgelaten over de vleugelaanvaller. De spelers zijn allemaal zeer te spreken over de voetballende kwaliteiten van de Ajax-speler, maar zij weten ook dat Traoré niet altijd een voldoende scoort tijdens een wedstrijd. De grootste kwaliteit van de aanvaller ligt misschien zelfs wel buiten het veld.

Traoré werd in de zomer van 2024 teruggehaald naar Amsterdam. De vleugelaanvaller, die ook als spits kan fungeren, werd transfervrij naar Ajax gehaald na een wisselvallig avontuur bij het Spaanse Villarreal. Traoré staat onder Francesco Farioli wel bijna elke wedstrijd in de basis, en dat leverde de aanvaller tot nu toe vijf goals en drie assists op. De laatste weken is er echter steeds meer kritiek op het spel van de man uit Burkina Faso.

'Ik heb weinig medespelers meegemaakt met zoveel kwaliteit in zich. Alleen wist je bij Bertrand nooit of het er die dag ook uit zou komen', is de conclusie van Türuç over het spel van zijn oud-teamgenoot bij Istanbul Basaksehir. Bij Ajax is de vleugelaanvaller op dit moment ook wisselvallig. In de thuiswedstrijd tegen Union Saint-Gilloise vertolkte Traoré nog een belangrijke rol, maar uit bij de Belgische ploeg en ook in de uitwedstrijd tegen Fortuna Sittard viel de aanvaller in negatieve zin op.

Viergever trekt alleen wel een opvallende conclusie: 'Types als Bertrand zijn van een uitstervend ras. Zeker op de Nederlandse velden.' De verdediger ziet dat intuïtie steeds meer verdwijnt uit het hedendaagse voetbal. Hierdoor vallen spelers als Traoré, die in zijn ogen niet altijd een 6 scoren tijdens een wedstrijd, steeds meer op. 'Ik kan juist genieten van iemand die op intuïtie een man kan passeren. Ik vind ook dat je die altijd moet opstellen. Voor zulke spelers gaan mensen naar het stadion.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Oud-ploeggenoten zeer lovend over Traoré: 'Types als hij zijn een uitstervend ras'
Bertrand Traoré en Nick Viergever speelden samen in het indrukwekkende Europa League-seizoen van Ajax in 2016/2017. 

'Hij is een slangenmens. Met die heupbeweging zet hij iedereen op het verkeerde been', vervolgt Viergever. De verdediger van FC Utrecht kent echter ook de andere kant van Traoré. 'Dan ziet het er bij hem meteen heel flegmatiek uit.' Clement geeft wat extra duiding bij die andere kant van de vleugelaanvaller. 'Dan lijkt het of hij er helemaal geen zin in heeft. En als hij drie ballen inlevert, lijkt het alsof hij de hele nacht niet heeft geslapen. Dat is natuurlijk niet zo. Dat zit gewoon een beetje in zijn houding.'

Veel lof voor karakter Traoré 

Over het gedrag van Traoré buiten het veld hebben zijn oud-ploeggenoten alleen maar lof. Clement speelde bij Ajax maar vier duels samen met de buitenspeler. Toen Ajax het in december op Het Kasteel opnam tegen Sparta Rotterdam (1-2) zocht Traoré zijn oud-teamgenoot wel op voor de wedstrijd. 'Hij tikte me op mijn schouder en vroeg of alles goed ging. Hij zei: leuk om je weer even te zien en ik zal jullie verder niet storen. Supervriendelijk.'

Viergever, die Traoré als speler tot de 'buitencategorie' vindt behoren, zag zijn oud-ploeggenoot ook als een jongen 'die nooit te hoog van de toren blies'. Het is dan ook lastig om Traoré boos te krijgen, weet Türuç. 'Spelers met status hebben vaak een moeilijk karakter. Bertrand totaal niet. Hij heeft het hart op de juiste plek en het moest wel heel raar lopen wilde je ruzie met hem krijgen', aldus de speler van Istanbul Basaksehir.

Lees meer over:
Plaats reactie

Amsterdam90 +8266

Traore was bij vitesse en in zijn eerste periode van Ajax een stuk beter.

02-03-2025 19:11

KarimB +11571

Laten we t hopen dat dit.type speler uitsterft

02-03-2025 15:41

AlexIbarra +19286

Hij heeft veel meer gespeeld dan de bedoeling was denk ik, had 3 jaar gebankt maar toen was er de eerste seizoenshelft ineens geen andere rechtsvoor. Uiteraard is het geen speler waar je echt op kunt bouwen maar wel een speler die technisch gezien iets extras kan brengen.

Ik hou van dat soort spelers en ook puur zakelijk bekeken heb je die soms nodig. Zeker als Godts er niet bij is hebben we haast niemand met een individuele actie in huis.
Toch had ik hem liever wat minder minuten zien maken en wat hogere intensiteit zien brengen per minuut, Farioli ook waarschijnlijk.

Gratis gekomen en heeft zich goed aangepast in de groep lijkt het, dus over het algemeen hoor je mij niet klagen.

02-03-2025 11:13

BeterVanafDeZijlijn +1066

Hoe goed hij ook kan zijn, mag hij van mij gewoon vertrekken deze zomer en trekken we een rechtsbuiten van constante kwaliteit aan. Traore is vaker mis dan raak.

02-03-2025 09:13

JBL +35

Natuurlijk erger je je wel eens aan hem, maar als die actie dan weer eens lukt, stuurt hij meerdere verdedigers het bos in. Komt gratis aanwaaien, is de beste rechtsbuiten in de selectie, maar gaat niet zo lekker op slecht veld en lijkt soms wat te dromen.
Bertje vandaag lekker basis hopelijk, en belangrijk voor een snelle voorsprong vandaag, tegen de zenuwen.

02-03-2025 09:13

Oeroeboeroe +18384

Hij doet me af en toe aan Ling denken. Alleen bij Ling wist elke linksback van de Eredivisie, dat de schaar eraan zat te komen 😁

02-03-2025 03:06

profoff +8380

Ik snap heel goed dat hij ooit door een club gehaald is als toptalent. Ik denk dat ze gehoopt hebben dat er iets van volwassenheid in zijn spel zou komen. Ik snap ook heel goed dat hij nu niet meer hogerop.komt. je hebt geen idee wat je aan hem hebt. Ploeggenoten hebben geen idee wat hij gaat doen. En hij lijkt er vaak geen zin in te hebben

02-03-2025 00:04

PH2BOT +40347

Bertje maakt ons beter èn gevaarlijker. Als hij nog meer de vaak door hemzelf gecreëerde kansen zou weten te benutten dan speelde hij bij een van de huidige Europese topclubs en niet bij ons.

Prima dus dat hij wel 'ns mist

01-03-2025 21:02

Dirk.v +15102

"Types als hij zijn een uitstervend ras".

Zoals hij af en toe op het veld loopt lijkt hij al uitgestorven.... 😅

Maar als er leven in deze jongen zit dan is het genieten. Hoop dat hij de honger naar het kampioenschap alleen maar beter én constanter maakt!

01-03-2025 18:38

NIO +3030

Traore is by far de meest getalenteerde speler in onze selectie.
Stel voor dat hij nu in vorm raakt tot het einde van dit seizoen dan ben je 100% kampioen. Enige reden waarom hij weer voor ajax speelt is dat hij als speler nooit consistent een voldoende heeft weten te scoren.

01-03-2025 17:19

Tommyshelby +129197

Voor een club in opbouw gewoon een prima speler. Transfervrij gehaald, vaste basisspeler, echt een Ajax type buitenspeler en de meeste g/a na Taylor. Best aardig.

Heeft hierna nog een jaar contract, als Ajax dan weer op niveau is kunnen we wellicht de lat iets hoger leggen.
Maar we hebben veel grotere problemen dan Traore momenteel.

01-03-2025 14:53

Oxxer +164406 moderator

Viergever overdrijft, Traore is nooit buitencategorie geweest, vind Traore een matige pleintjesvoetballer, af en toe lukt er iets , vaker heel weinig tot niets. Ik zou einde seizoen afscheid nemen, op rechtsvoor graag een betere speler.

01-03-2025 14:29

Jeratino +780

Hmm niet helemaal mee eens eerlijk gezegd, vooral wat betreft "af en toe lukt er iets, vaker heel weinig tot niets". Ik denk dat het zelfs veel vaker wel lukt dan niet, alleen nadat het wel lukt gaat hij soms bijvoorbeeld te lang door en/of komt er niets uit. Maar zijn eerste actie is echt heel vaak goed en lukt. Het is met name de wisselvalligheid dat hem onderscheidt van de echte top. Zo oordelen dus ook de echte ervaringsdeskundigen, zijn ex collega's. ;)

01-03-2025 15:59

Oxxer +164406 moderator

Ik heb geen ex collega’s van Traore nodig om met mijn ogen een mening te vormen over Traore. Dat jij die mening niet deelt is een ander verhaal, doorselecteren, er zijn veel betere betaalbare opties op deze planeet.

01-03-2025 17:29

Jeratino +780

Als je jouw mening niet meer verkondigt als feit, dan kunnen we het prima bij een meningsverschil houden. Maar als je dingen gaat roepen die feitelijk niet kloppen, is het een ander verhaal. Dus ik zou zeggen kijk lekker naar de cijfers, in dit geval, hoevaak "het lukt" bij hem. Makkelijker om je bij feiten te houden. Je mening mag je uiteraard gewoon behouden en delen natuurlijk haha.

01-03-2025 17:46

Oxxer +164406 moderator

“ Maar als je dingen gaat roepen die feitelijk niet kloppen.

Ik schrijf “ik vind “ dat is iets anders dan het verkondigen als een feit. Ik zou wat minder uit de hoogte doen bij een afwijkende mening. Als jij daar moeite mee hebt gewoon niet reageren.

01-03-2025 18:31

Ferd +38535

Jeratino, waar verkoopt Oxxer zijn mening als een feit?

Feit is dat Traore pas bij 8 goals betrokken is geweest dit seizoen, en dat is bijster weinig voor een speler die volgens Viergever "buitencategorie" is. Een speler van het kaliber buitencategorie speelt op zijn leeftijd niet in de eredivisie. Zelfs bij Ajax is Traore geen buitencategorie en steekt hij er niet met hoofd en schouders bovenuit.

Traore is een leuke speler, in de wedstrijden waar hij het op zijn heupen heeft. Helaas is dat slechts in een minderheid van de wedstrijden. Het is 3 wedstrijden ruk, dan weer een wedstrijd leuk om naar te kijken, dan weer 3 wedstrijden ruk etc etc.

02-03-2025 04:22

BeterVanafDeZijlijn +1066

100% mee eens dit.

02-03-2025 07:48

Dirk +7035

Bertje is voor geprogrammeerd, doet ALTIJD het zelfde ...
In de zomer een goed alternatief zoeken ..

01-03-2025 14:04

trodat4030 +96856

Haha, als er íemand niet is voorgeprogrammeerd is het Bertje wel, die weet bij zn eerste beweging nog niet eens wat zijn 2e beweging zal worden, laat staan waar hij eindigt.

01-03-2025 14:09

Jeratino +780

Haha dit dus @trodat

01-03-2025 16:00

Dolblij +45281

Laat Traore dan eens proberen om een tegenstander slapend voorbij te gaan.

Bertje is de laatste tijd allebehalve scherp.

01-03-2025 13:48

Harrier Du Bois +38908

Voor dit seizoen had je geen betere speler kunnen hebben en krijgen. Het is altijd maar de vraag of hij zijn dag heeft, maar wanneer hij dat heeft wint hij wedstrijden voor je, door eigen creatie of het in stelling brengen van anderen. Door het flegmatieke begrijp ik enigzins de kritiek, maar dat flegmatieke maakt hem ook een moeilijk te verdedigen voetballer, als verdediger lastig om te weten dat hij met gemak een keer of zelfs 5 keer langs je kan dansen.

01-03-2025 13:32

Ajacider +4925

Grillige speler maar heeft echt wel klasse. Zijn haast laconieke houding laat mislukte acties er altijd knulliger uitzien. Het lijkt wel een beetje of hij de knop in een wedstrijd niet om kan zetten. Heeft of een goede dag, of een slechte dag en daar is binnen die 90 minuten op het veld niets aan te veranderen.

01-03-2025 13:13

Hersenspinsel +8076

Meestal heeft hij een slechte dag, maar dan weer wel met 1 of 2 briljante acties.
Voorlopig onze beste rechtsbuiten met lekker veel Ajax branie.

01-03-2025 20:03

Turbo +41992

Prima overbruggingsspeler voor ons. 15 open spel goals en assists inmiddels ook. In z'n ééntje vergelijkbaar rendement als de bewierookte Weghorst en Akpom bij elkaar opgeteld, in een minuutje of 600 minder. Dat grotendeels als basisspeler, niet als invaller, én terwijl het eigenlijk een speler is die je opstelt vanwege z'n creativiteit.

Ik ben voor dit seizoen blij met 'm. Jammer dat ie zo overdreven negatief beoordeelt wordt door het publiek.

01-03-2025 12:04

Jeratino +780

Volledig mee eens.

01-03-2025 16:01

Ferd +38535

15? Met 5 goals en 3 assists (volgens transfermarkt) zit hij net op de helft van de door jouw genoemde 15.

02-03-2025 04:23

Turbo +41992

Dan moet je misschien op zoek naar een betere site om gegevens van te plukken want het zijn er toch echt 15.

Edit: heb het even voor je nagekeken, en ook op Transfermarkt staat hij op 9 goals en 6 assists. Er zijn een hoop Traore's in het voetbal, dus misschien kijk je naar de verkeerde, maar de Traore van Ajax staat op 15 g/a, allen uit open spel.

02-03-2025 11:00

LukaLitmanen +82103

Heeft ook meer dan Brobbey, maar dat zeg je niet

02-03-2025 12:23

Turbo +41992

Ga jij ooit een reactie plaatsen die niet als een tang op een varken slaat?

02-03-2025 12:25

Ferd +38535

https://www.transfermarkt.com/bertrand-traore/profil/spieler/131996

Goals 5
Assists 3

ik kom echt maar tot 8

09-03-2025 05:23

willieovertoom +565

Buitencategorie slecht. Wat een gedrocht van een speler, met dat laconieke. Altijd de verkeerde keuzes ook. Als dom een voetballer was.

01-03-2025 11:56

Vincent.d +4215

Doe normaal man

01-03-2025 12:35

Jeratino +780

Ok.. goed onderbouwd ook.

01-03-2025 16:01

Ferd +38535

net zo sterk als jouw tegenargument

02-03-2025 04:24

fluwelenlinker +11808

Vooral zijn aannames zijn fenomenaal. De voortzetting is regelmatig wat minder. Maar die onvoorspelbaarheid is ook zijn kwaliteit en verdomd lastig voor de tegenstander.

01-03-2025 11:54

Elayais +5070

Als Traore niet zo wisselvallig was dan speelde hij nu ook niet bij Ajax. Sommige wedstrijden heb je niks aan hem, maar andere doet hij dingen die andere niet kunnen. Als hij dat constant kon opbrengen had hij al jaren bij topclubs gespeeld.

01-03-2025 11:41

Ajaxbrl +13816

Het is een 3/4 of een 8/9 bij die jongen..

01-03-2025 11:00

Slang3 +45959

liever dat dan een aanvaller die altijd een 6 haalt, daar win je geen wedstrijden mee. Aanvallers moeten juist verschil maken, en dat doet Traore. Of het nu Europees of Eredivisie is, hij kan op elk niveau uitblinken

01-03-2025 11:42

Chesterson93 +3322

Mijn respect zal Traoré altijd hebben.

01-03-2025 10:45

WZAWZDB33 +819

You love him and you hate him

01-03-2025 10:31

willem1958 +8781

Traore speelt volledig op intuitie, soms is het geweldig en even later denk je wat doet ie nou, zo vreemd als je het zo nu en dan ziet.

01-03-2025 10:26

layanx +5662

Gelukkig maar ook, want voetballen kan die niet.

01-03-2025 10:14

bojansuarez +324

Vindt Traore een geweldige speler alleen zijn schot is meestal van een dramatisch niveau. Zie ook geen verbetering hierin vergeleken met zijn 1e periode bij ons..

01-03-2025 10:05

Amp +37800

Dit is voor mij denk ik wel de meest onbegrijpelijk en onnavolgbare spelers geweest bij ajax die ik ooit heb gezien. Zo geweldig als sommige acties zijn, zo idioot simpel heeft ie nog vaker balverlies, ligt ie op de grond te miepen en loopt ie met een berg aardappelen terug. Het lijkt bijna schizofreen

01-03-2025 09:46

Jeffrey.W72 +462

Ik heb altijd het idee dat traore zelf ook niet precies weet wat hij doet als hjj een actie inzet. Soms pakt het geweldig uit, soms niet.

01-03-2025 09:14

Bollenkemper +666

Ik ben wel een fan van Traore. Soms weergaloos en soms kun je hem achter het behang plakken. Ik hou van dit soort spelers.

01-03-2025 09:11

@Maar7en +1580

Als hij wat constanter zou worden in zijn niveau dan was het een wereldspeler voor Ajax geweest. Nu is hij als verrassing nuttig in de aanval. Goed om erbij te hebben en een westrijd open te breken. Helaas lijkt het soms te nonchalant waardoor het publiek een ander beeld van hem heeft. Blij dat hij er is dit jaar. Goede keus om hem te halen.

01-03-2025 09:01

champhead +14382

Heel blij met Traore. Geeft vaak thuis in grote wedstrijden. Als hij niet thuisgeeft bedenk ik me dat hij gratis was en ‘maar’ €2 miljoen verdient. Wel echt heel erg vreemd hoe er zo’n niveau verschil per wedstrijd kan zijn.

01-03-2025 08:55

leonajax1992 +68

maar 2 miljoen?

01-03-2025 09:36

GAjax31 +16191

2 miljoen is toch behoorlijk veel? Zo veel spelers in de Eredivisie verdienen dat niet.

01-03-2025 10:18

Chesterson93 +3322

Dat klopt, maar dacht je dat iemand die in de Franse, Engelse en Spaanse hoogste divisie voetbalde (en daar kon blijven) voor een miljoen naar Ajax moet komen? Schei uit, hoor.

01-03-2025 10:47

Soccerskins v2 +43348

Tijd voor Bert in de spits. Daar heeft hij in zijn vorige periode bij Ajax zijn beste wedstrijden gespeeld en ik ben er van overtuigd dat hij daar nog altijd op zijn best is. Het probleem is alleen dat Ajax geen vervanger heeft als rechtsbuiten.

01-03-2025 08:49

FrancescosRavioli +15323

Niet als dat betekent dat Rasmussen rechts speelt. Want ook die is in de spits beter.

01-03-2025 08:58

Soccerskins v2 +43348

Ik zou eerder kiezen voor Edvardsen. Die is ook beter vanaf een andere positie, maar ik denk alsnog dat hij een betere optie is dan Rasmussen.

01-03-2025 09:27

FrancescosRavioli +15323

Ik weet niet. Rasmussen is als buiten drama. Maar in het systeem met Farioli dat je voor elkaar door het vuur moet gaan, past ie beter in de spits dan Traore. Plus hij is heel goed in de afronding.

Qua voetballer in de spits zou ik gelijk Traore kiezen, maar die heeft ook wel een aantal dingen die me tegen staan.

01-03-2025 12:33

ajaciedje90 +60095

Zet hem maar eens in de spits :)

01-03-2025 08:40
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.