'Rosa toonde toewijding en inzet voor de club, iets wat veel andere spelers missen'

door NielsOpdam 149

'Rosa toonde toewijding en inzet voor de club, iets wat veel andere spelers missen'

door NielsOpdam 149

Laatst geüpdatet

Ajax heeft met Lucas Rosa een ‘veelzijdige en dynamische’ verdediger binnengehaald. De Braziliaan gaf zijn ziel en zaligheid voor Real Valladolid, dat momenteel laatste staat in La Liga. Doordat Rosa inzet voor de club bleef tonen, groeide hij uit tot een publiekslieveling in Spanje, vertelt Félix Valle van fanclub Verdejo Blanquivioleta. In gesprek met Ajax Showtime vertelt Valle over de verdediger en Ajax-target Raúl Moro.

Rosa wordt in 2000 geboren in het Braziliaanse Ribeirão Preto, een stad op zo’n driehonderd kilometer van São Paulo. Via Vale Sports, Taubaté en Palmeiras belandt de verdediger in 2018 bij Juventus. Bij de Italiaanse club speelt Rosa eerst in Juventus O19 en O20. In 2019 maakte hij de overstap naar Juventus Next Gen, het reserveteam van De Oude Dame.

De kersverse Ajacied tekent in de zomer van 2021 een vierjarig contract bij Real Valladolid. Bij de Spaanse club speelt hij eerst een seizoen mee bij het B-elftal. Op 19 oktober 2022 maakt Rosa zijn debuut in het eerste elftal tegen Celta de Vigo. De Braziliaan speelt negentig minuten mee en wint met 4-1. Uiteindelijk komt hij tot tachtig wedstrijden voor Real Valladolid, waarin hij één keer scoort en vier assists geeft.

Rosa kan op meerdere posities spelen: ‘In mijn ogen is hij een rechtsback’

Valle omschrijft de verdediger als een ‘veelzijdige en dynamische’ speler. Rosa wordt gezien als flexibel, omdat hij op verschillende posities uit de voeten kan. ‘Hij heeft snelheid, solide verdedigende kwaliteiten en het vermogen om mee aan te vallen en kansen te creëren. Hij heeft een goede balcontrole en is effectief in de verdediging. Daarnaast draagt hij ook bij aan de omschakeling in aanvallend opzicht. Hij heeft namelijk het vermogen om de bal van achteruit mee naar voren te nemen.’

Rosa speelt in Spanje op verschillende posities. Hij speelt voornamelijk als rechtsback, maar kan ook uit de voeten als linksback of rechter wingback. Hoewel hij meestal aan de rechterkant speelt, was dat dit seizoen anders bij Real Valladolid. ‘De linksbackpositie is een open positie in het Estadio Nuevo José Zorrilla, veroorzaakt door de incompetentie van Ronaldo en zijn bestuur. In mijn ogen is hij echter een rechtsback’, vertelt Valle.

Tekst gaat verder onder de foto.

lucasrosa ajax
Lucas Rosa in het shirt van Ajax tijdens het Europa League-duel met Union Saint-Gilloise. Volgens Félix Valle is de Braziliaan een 'veelzijdige en dynamische' speler.

‘Rosa toonde toewijding en inzet voor de club, iets wat veel andere spelers missen’

Volgens de supporter van de Spaanse club moet de Braziliaan zich uiteraard aanpassen aan de speelstijl van Ajax, omdat er in Amsterdam veel aanvallender wordt gespeeld. Valle heeft nog wel een aantal verbeterpunten voor Rosa. ‘Hij zal de nauwkeurigheid van zijn voorzetten moeten verbeteren om assists te kunnen geven. En hoewel hij een goede balcontrole heeft, heeft hij moeite in één-op-één situaties. Hij moet ook zijn huidige fysieke conditie behouden, omdat hij nu bij een team gaat spelen dat de competitie wil winnen en actief is in Europa.’

Dat Real Valladolid Rosa in de winterstop naar Ajax laat gaan, komt door de slechte economische en administratieve situatie in Valladolid, legt Valle uit. ‘Voorzitter Ronaldo is niet geïnteresseerd in de club en wil de club al een lange tijd verkopen. Hij heeft geld nodig. Aangezien hij de club waarschijnlijk in de tweede divisie zal moeten verkopen, is het verkopen van de beste spelers de makkelijkste en meest effectieve manier om geld op te halen.’

De Valladolid-fan vindt het jammer dat Rosa naar Ajax is vertrokken, maar gunt het de verdediger van harte. ‘Rosa was een sleutelspeler in de verdediging van het team, samen met Boyomo, die is verkocht aan Osasuna. Er is hier een ingewikkelde situatie, maar Rosa toonde toewijding en inzet voor de club – iets wat veel andere spelers missen. De meerderheid van de supporters is teleurgesteld over zijn vertrek, al zijn we blij dat hij een stap omhoog heeft kunnen maken naar een van de beste teams in Europa.’

Ajax had interesse in Moro: ‘Alle hoop is op hem gevestigd’

Ajax wordt in de afgelopen maanden ook gelinkt aan een andere speler van Real Valladolid: Moro. De Amsterdammers haken echter af nadat de buitenspeler geblesseerd raakt. Volgens Valle is de aanvaller ‘veruit de beste speler’ van de Spaanse club. ‘Er zijn maar weinig kansen om degradatie naar de tweede divisie te voorkomen. Alle hoop is op hem gevestigd. We zijn erg blij dat hij hier nog is, al weten we dat hij in de zomer zal vertrekken.’

De Valladolid-fan is dan ook niet bang voor een vertrek van Moro. Hij weet dat de 22-jarige aanvaller naar Ajax of een andere grote Europese club zal vertrekken. ‘Een speler van zijn kaliber is simpelweg niet gemaakt om in de tweede divisie te spelen’, vertelt Valle, die uitlegt wat de kwaliteiten van Moro zijn. ‘Hij staat bekend om zijn snelheid, dribbelvaardigheid en technische kwaliteiten. Hij speelt als linksbuiten, maar kan ook als aanvallende middenvelder of aan de rechterkant opereren. Hij heeft een uitstekende balcontrole, snelle voeten en het vermogen om verdedigers in één-op-één situaties te passeren.’

Tekst gaat verder onder de foto.

raul moro real valladolid
Raúl Moro in het shirt van Real Valladolid. Ajax blijft geïnteresseerd in de Spaanse buitenspeler. Félix Valle houdt al rekening met een vertrek van Moro. 'Een speler van zijn kaliber is simpelweg niet gemaakt om in de tweede divisie te spelen.'

‘Misschien lijkt het niveau van Moro en Rosa beter dan het in werkelijkheid is’

Volgens Valle creëert Moro met zijn snelheid ruimte voor zichzelf en zijn teamgenoten. De Spanjaard kan verder precieze voorzetten geven en zoekt vaak naar mogelijkheden om naar binnen te komen en op doel te schieten. ‘Raúl staat ook bekend om zijn visie en creativiteit, wat hem een waardevolle spelmaker maakt in de laatste fase van de aanval. Hoewel hij nog ruimte heeft om zijn flair, wendbaarheid en potentieel verder te ontwikkelen, maakt dit hem zonder twijfel een interessante speler voor in de toekomst.’

Na alle lovende woorden over Rosa en Moro wil Valle overigens nog wel een kanttekening plaatsen. Hij merkt namelijk op dat het niveau van de huidige Real Valladolid-selectie 'betreurenswaardig' is. Volgens de supporter spelen er spelers die zelfs voor de tweede divisie het niveau van een middenmoter hebben. ‘Moro en Rosa zijn uitstekende spelers - en dat hebben ze ook laten zien - maar misschien lijkt hun niveau beter dan het in werkelijkheid is, omdat ze omringd worden door spelers van een veel lager niveau. Zoals een bekend Spaans gezegde luidt: In het land der blinden is eenoog koning’, besluit Valle zijn verhaal.

Niels Opdam (email: n.opdam@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Leo Valk +1364

Rosa moet zijn speelstijl aanpassen, want in Amsterdam wordt veel aanvallender gespeeld??? 😲

02-03-2025 23:55

Babangida83 +23933

Rosa valt tot noch toe niet mee, vind ik. Ik vond Gaaei beter beginnen 1.5 jaar geleden.

Maar goed, wie weet hoe zich dat ontwikkelt. Hij kwam ook niet in een solide elftal en zal sowieso even moeten wennen aan zijn nieuwe omgeving.

01-03-2025 23:38

Juan62 +46333

Wedstrijd tegen oa Feyenoord vergeten ?

02-03-2025 10:55

Babangida83 +23933

Nee. Hij speelde niet goed, maar dat het zo slecht was, vind ik beeldvorming. Tegen Feyenoord was het zeker slecht, maar een momentopname. Rosa komt in een veel beter georganiseerd team daarnaast.

03-03-2025 10:06

Kale +1206

Ik kreeg een hartje op instagram van de moeder van Rosa. Nu jullie weer 😂

01-03-2025 23:17

Ferd +38565

je bent dus een kale milfhunter?

02-03-2025 03:48

Kale +1206

Gilfhunter

02-03-2025 13:29

Gaza +4413

Prima aankoop! Zie veel potentie in hem!

01-03-2025 20:50

Ajaxsupporter02 +14201

Waar vind je hem goed in dan? Ik zie het niet.

01-03-2025 21:52

Gaza +4413

Vechtlust, vaardig aan de bal voor een verdediger, vrij rap, voetballende oplossingen.

Toen Gaaie begon was het natuurlijk anders.

02-03-2025 16:45

Ajaxsupporter02 +14201

Vaardig aan de bal zie ik niet.

02-03-2025 16:46

Weloveajaxxx +1205

3-2 gae😜

01-03-2025 20:32

JanMolby +1599

Ha, we hebben weer wat te doen jongens, ff Rosa afzeiken. Altijd lekker, naar aanleiding van n positief verhaal over de speler.

01-03-2025 19:22

ajax2004v2 +2036

Daarvoor koopt Ajax toch rechtsbacks??

02-03-2025 01:25

Ferd +38565

zelf opgeleide rechtsbacks worden net zo hard afgezeken, vraag maar aan Van der Wiel, Van Rhijn, Veltman, Rensch etc etc

02-03-2025 03:49

Standby +10065

Hij heeft natuurlijk nog niet veel gespeeld, maar zou mij niet verbazen als hij tijd nodig om te wennen aan Nederland en aan Ajax. Na een tijdje kun je hem dan echt beoordelen. Kwa type speler past hij denk ik niet echt bij Ajax, maar Farioli weet wel de kracht van zijn spelers optimaal te benutten.

Ondertussen speelt Gaaei wel prima en pakt hij het goed op sinds Rensch weg is. Als wij zijn voorzetten beter kunnen benutten heb je een back die 10+ assists kan geven in een seizoen. Hij hoort de komende tijd ook gewoon in de basis te staan.

01-03-2025 19:15

Babangida83 +23933

Waar de één gaat, staat de ander op. Nu doet Gaaei dat weer. Al heeft hij niet zulke grote schoenen te vullen.

01-03-2025 23:40

LukaLitmanen +82153

Rosa wordt na één wedstrijd afgeschreven, maar hetzelfde kliekje loopt wel Brobbey na 4 seizoenen te verdedigen 😂🤡😂

01-03-2025 18:52

Ajaxsupporter02 +14201

Dit is wel echt een uitstekende vergelijking weer man!

01-03-2025 21:53

Ferd +38565

Ik denk dat Luka stiekem verliefd is op Brian, want hij heeft het altijd over hem.

02-03-2025 03:50

MarkP +21766

Tja rosa we zullen hem maar de tijd geven, maar tot nu toe maakt hij een povere indruk.

01-03-2025 18:46

Ajaxsupporter02 +14201

Had liever Alders gehouden. Waarom ze Rosa wilden hebben is mij een raadsel. Dan verwacht je dat hij een directe meerwaarde is. Dat is hij duidelijk niet.

01-03-2025 16:25

Nr.10 +111394

Het is toch volkomen logisch dat je een opvolger haalt voor Rensch. Gaaei voldoet eigenlijk al niet, en Alders heeft net een paar wedstrijden in Jong gespeeld. Je moest dus eigenlijk een nieuwe basisspeler halen, dan Gaaei in de zomer verkopen, en Alders laten aansluiten (als hij inderdaad laat zien dat hij zover is; ik zie het wel in hem zitten in elk geval). Wat dat betreft vind ik het volkomen logisch wat we hebben gedaan: Gaaei houden tot aan de zomer, een nieuwe rechtsback halen die Rensch opvolgt, Alders verhuren tot aan de zomer. Alleen hebben we daarbij twee fouten gemaakt:
1. Alders verhuren aan Twente, waar hij geen basisspeler zal worden (nu is hij geblesseerd en maakt het niet meer uit, maar goed, dat was een fout).
2. Een rechtsback halen die niet beter is dan Gaaei (althans, zo lijkt het tot nu toe).

01-03-2025 17:46

Ajaxsupporter02 +14201

Alders net een paar wedstrijden gespeeld? Al meer dan voldoende wedstrijden in Jong.

Ik zeg dat je geen vervanger moet halen als het geen meerwaarde is. Dat kan je bij Rosa zo zien. Had al twijfels, maar wat ik tot nu toe heb gezien maakt mij niet positiever.

Lijkt gewoon weer een beetje ondoordacht gehaald, want op basis van wat is specifiek hij gehaald? Wat kan hij nou echt goed?

01-03-2025 18:10

Nr.10 +111394

Daar zijn we het over eens. Ik zei: logisch dat we een rb haalden, alleen moet het natuurlijk wel een versterking zijn. Heb ook mijn twijfels bij Rosa.

01-03-2025 18:54

Ferd +38565

als je Gaaei en twee beloftevolle talenten hebt voor de rechtsback positie dan is het volkomen onlogisch dat je iemand haalt. Rosa staat de doorstroom van Gooijer en Alders in de weg volgend seizoen. En die 'paar' wedstrijden zijn meer dan 20 wedstrijden.

02-03-2025 03:52

Nr.10 +111394

Hoezo? Je hebt nog een halfjaar te spelen, en je speelt om de titel. Dan ga je toch niet een basisspeler verkopen (Rensch) en verder met alleen Gaaei en een talent dat nog niet eens z’n debuut heeft gemaakt?! (Gooijer is 1) verhuurd en 2) komt net terug van een lange blessure). Dat zou idioot zijn. In de zomer moet je Gaaei sowieso verkopen. Dus dan hou je over één goede rechtsback en als concurrent Alders, als die een goede ontwikkeling door heeft gemaakt tenminste (helaas ook geblesseerd inmiddels).
Nu hou je over Rosa en talentjes erachter, waarvan er hopelijk eentje een hele explosieve ontwikkeling gaat doormaken, want Rosa heb ik mijn twijfels over.

02-03-2025 08:40

Chrismokum020 +16438

Snel geoordeeld, geef die gast even een paar weken/wedstrijden zeg.

01-03-2025 18:45

Tadic020 +1901

Haal moro maar

01-03-2025 15:53

Godenzoon24 +15347

Kan er niet veel van Rosa!

01-03-2025 15:51

Tommyshelby +129564

Moro heeft gisteren 90 minuten gespeeld. Stats zien er goed uit.

70 balcontacten
4 key passes
4/5 geslaagde dribbels
7/16 geslaagde voorzetten
0.82 expected assists
4/5 grondduels gewonnen

Blijft een ontzettend interessante speler. Ik hoop dat hij alsnog komt in de zomer.

01-03-2025 14:46

NeeI +107909

Blijft zeker een interessante speler, maar hoe gaan we de linksbuitenpositie invullen dan? Lijkt me té veel van t goeie.

01-03-2025 16:02

Sportvolgert +40710

Hij kan ook op rechts toch

01-03-2025 16:15

Nr.10 +111394

Edvardsen verhuren aan een subtopper, en dan na een jaar verkopen aan een Italiaanse middenmoter ofzo.

01-03-2025 17:47

Amsterdamnoord +6146

Hoe zou hij dan ingepast moeten worden?

01-03-2025 16:13

Tommyshelby +129564

Ja, dat is tricky. Ik vind Edvardsen persoonlijk geen basisspeler, eerder een eeuwige supersub. Er staat ook geen jeugd klaar.

Wellicht afspreken met Godts dat hij in 2026 mag vertrekken en dat we dan Moro al klaar hebben staan, ingespeeld en al. Maar goed.. tricky.

01-03-2025 16:48

Nr.10 +111394

Als je van Edvardsen weer af kan en dan Moro kan halen, dan moet je dat zeker doen. Ik heb gehoord dat Moro ook vanaf rechts kan trouwens? Sowieso kan het geen kwaad om meer dan twee basiswaardige buitenspelers te hebben, mensen maken zich altijd zorgen over de situatie dat je teveel goede spelers hebt, begrijp ik nooit. Helemaal voorin, daar wissel je veel, en heb je ook regelmatig met blessures te maken. Kijk naar dit seizoen, tel de minuten op die Godts niet heeft gespeeld, dat is een prima aantal voor een andere basiswaardige speler. Lekker laten concurreren. Kijk naar hoeveel een Perisic speelt bij PSV, terwijl je Bakayoko en Lang hebt, en kijk naar hoe belangrijk hij daar al is geweest.
In mijn ogen heb je idealiter: één topper op rechtsbuiten, één topper op linksbuiten, één topper die aan beide kanten kan, en daarachter twee jeugdspelers. Dan is er concurrentie, genoeg back-up bij blessures en om te kunnen rouleren, én perspectief voor de jeugd.

01-03-2025 17:51

Amsterdamnoord +6146

Ik snap het maar gezien de financiële situatie zou ik liever andere plaatsen beter bezet zien met aankopen dan nog een linksbuiten.

01-03-2025 19:55

Babangida83 +23933

Maar op rechts hebben we toch Faberski?

01-03-2025 23:42

Masterdamxxx +900

Hopelijk kan Rosa met zijn ploegmakker Moro gaan spelen volgend seizoen.

01-03-2025 14:45

stopperspil +11203

10 miljoen voor Moro is teveel, Forbs komt ook nog terug, hoop dat Forbs net als afgelopen zomer in de voorbereiding weer twee leuke wedstrijdjes speelt tegen laagvliegers zodat we hem weer snel kunnen verhuren.

01-03-2025 13:45

JanBiesbos +29224

Vind ik ook

01-03-2025 14:31

profoff +8392

Snap de aankoop niet. Als je zegt dat je in wilt zetten op de jeugd en dan koop je er een tweede matige backs bij. Hopen dat in de zomer een mooie club komt.

01-03-2025 13:12

trodat4030 +97066

Heel simpel, deze jongen is een stukje verder in zn ontwikkeling en begrijpt daardoor beter wat hij wel en niet kan, dat geeft hem een hogere ondergrens, perfect als backup van een jonge en dus wisselvallige jeugdspeler, maar heeft dan ook niet zo'n bijster hoge bovengrens dat hij per definitie een jonge en dus wisselvallige jeugdspeler per definitie op de bank houdt. De kansen voor de jeugd (Alders en/of Gooijer) zijn dus legio, maar je hebt er wel iemand achter die zn mannetje staat als het erop aankomt. Ik vind het, de huidige situatie van de club in acht nemend, helemaal niet zo'n verkeerde situatie. Die mooie club die jij aanhaalt, moet er natuurlijk komen voor Gaaei, die zich best redelijk ontwikkelt, maar ideaal gezien niet écht geweldig tot zn recht komt bij Ajax. Gaaei deze zomer een mooie stap laten maken naar een 532 club (denk dat hij daarin echt kan excelleren), een beetje winst op maken en een doorverkoopje erbij afdwingen, en ik denk dat je best goed zit voor volgend seizoen.

01-03-2025 13:53

profoff +8392

En als er niemand komt heb je 2.matige backs

01-03-2025 14:31

Spielmacher +10764

Er komt ook niemand, Alders komt eraan.

01-03-2025 14:55

trodat4030 +97066

Die kans acht ik vrijwel nihil. Besef dat Ajax vorig jaar tot 2x toe wereldnieuws is geweest, onderaan gestaan en uitgeschakeld in de beker door amateurs en nu wordt je minstens 2e (waarbij je een échte strijd hebt gehad met PSV die Juve in de CL uitschakelt) en heel goed mogelijk zelfs 1e. Réken maar dat clubs wel even polshoogte komen nemen.

En ook zijn zaakwaarnemer zal bovenstaande wel beseffen, die begrijpt ook wel dat een Kristensen-traject voor zijn client én dus ook hemzelf, veel beter past dan uit alle macht nog een 433 back te worden. Die gaat echt wel leuren bij middenmoters in de BL, Serie A, onderkant PL, top Oostenrijk/Zwitserland of iets in die geest. Bij clubs die dus wel met pure wingbacks spelen. Die zijn er in overvloed..

01-03-2025 15:15

NoPants +7506

Sterker nog, als hij doorgaat zoals die nu bezig is en nog een paar assists geeft denk ik dat hij met een mooie winst wordt doorverkocht.

01-03-2025 18:36

Nr.10 +111394

Thuis tegen Union was hij echt vreselijk slecht. Hij is er natuurlijk pas net, dus het is nog vroeg voor een echt oordeel, maar de eerste indruk is niet veelbelovend wat mij betreft.
Als ik heel eerlijk ben dan is mijn inschatting dat deze jongen Gaaei niet uit de basis gaat spelen dit seizoen. En Gaaei is nog steeds niet goed genoeg voor Ajax hoor.
We moeten oppassen dat we niet vergeten dat Farioli met zijn bizar intensieve aanpak echt enorm veel uit de groep haalt, en dat we eigenlijk nog steeds een heel ondermaatse selectie hebben. Jongens als Rosa en ook Edvardsen (prima speler voor NL subtop) gaan dat niet veranderen.

01-03-2025 13:03

Spielmacher +10764

Hij stond te vaak tegenover twee man of moest verdedigend keuzes maken, situaties waar hij eigenlijk niet in terecht zou moeten komen.

01-03-2025 14:56

Schip +23520

Klinkt allesbehalve als een aanbeveling eerlijk gezegd. Maakte ook een slechte beurt tegen Union. Wat dat betreft jammer dat zowel Alders als Gooijer geblesseerd zijn zodat hun ontwikkeling stilstaat. Regeer ook al niet inzetbaar op die plek.

01-03-2025 12:57

Nr.10 +111394

Gooijer was toch net terug?

01-03-2025 13:03

Schip +23520

Ok, niet gecheckt, maar mooi. Hopelijk pakt hij nog een reeks wedstrijden mee.

01-03-2025 13:38

Okocha078 +13934

Jammer dat Moro niet gelukt is in de winter, echt een leuke speler. Is op links het beste, ik zou op rechts voor een andere Spanjaard gaan:
Carlos Alvarez van Levante.
Ook een kleine dribbelaar, maar een linkspootje, echt een toppertje.
Waarschijnlijk nog een stuk goedkoper ook.

01-03-2025 12:49

Juan62 +46333

Leuk eindelijk aandacht voor Rosa
Het verbaasde me echt hoe weinig aandacht er in de pers/hier was voor deze nieuwe Ajax speler.

Ik lees ook dat de nodige hem al weer afschrijven
jammer geef hem gewoon ff de tijd
Sutalo werd ook veels te vroeg hier afgeschreven

01-03-2025 12:46

trodat4030 +97066

Sutalo was dan ook 7-8(!)x zo duur, nogal logisch dat men zich afvroeg waarom daar in godsnaam 20 milj plus 12,5 milj (over 5 jaar) aan salaris is gespendeerd. Die liet werkelijk 0x zien dat hij ook maar íets waard was met zn eindeloze balletjes terug. Die heeft in een heel seizoen nog geen 10 ballen voorwaarts gespeeld.. Als CV van Ajax!

01-03-2025 14:04

Ajaxsupporter02 +14201

Sutalo zijn potentie was al lang duidelijk voordat hij naar Ajax kwam. Hoe Ajax bij Rosa is uitgekomen vraag ik mij af. Waarschijnlijk omdat ze Moro aan het scouten waren en ze kwamen hem toevallig tegen.

01-03-2025 21:58

JanBiesbos +29224

Krijg ik weer zomaar een levensgrote TEMU reclame voor me snufferd bij openen van de AS app, wat is dit voor gedoe???

01-03-2025 12:39

Nr.10 +111394

Gebruik de browser en installeer een gratis adblocker.

01-03-2025 13:04

trodat4030 +97066

Het is een hint om de app definitief van je apparaat te gooien, snap dat dan!

01-03-2025 14:05

JanBiesbos +29224

Blijkbaar

01-03-2025 14:31

Artemio +32135

Ik vond hem vrij traag in de wedstrijd tegen Union. Naja prima om hem erbij te hebben, maar ik verwacht er niet veel van.

01-03-2025 12:35

Ajaxsupporter02 +14201

Niet prima om erbij te hebben dus ;)

Had liever Alders gehouden.

01-03-2025 16:24

Artemio +32135

Naja, als ik het goed heb was Alders al verhuurd. Toen werd Rosa pas gehaald. Laat ik vooropstellen dat ik Alders ook eerder de kans had gegeven.

01-03-2025 19:04

Ferd +38565

Alders werd in de winterstop verhuurd ipv doorgeschoven. Dat Rosa daarna pas kwam doet daar niets aan af. Rensch out, Alders in, dat had de keuze moeten zijn.

02-03-2025 03:55

Been +12521

Niks tegen die jongen hoor, maar ik kijk er wel naar uit dat de termen toewijding & inzet weer plaats maken voor inzicht en techniek.

01-03-2025 12:33

champhead +14432

Off: volgens mij is de ramadan begonnen. Godts is toch moslim? Hebben we verder nog spelers die meedoen? Misschien interessant artikel AS.

01-03-2025 12:09

Ferd +38565

Bounida ook denk ik (moslim zeker, maar meedoen aan het vasten weet ik niet). Kaplan is natuurlijk ook moslim. En wellicht Traore, want Burkino Faso is overwegend islamitisch.

02-03-2025 03:55

Turbo +42053

Zo dynamisch vind ik 'm niet. Lijkt - net als Avila eerder - nog net niet in z'n broek te schijten zodra de middenlijn in zicht komt.

Hele eenvoudige back. Die defensief ook nog eens verrassend kwetsbaar leek tegen Union. Wat kan ie dan wél, vraag ik me af.

01-03-2025 11:59

Dusbaba +15418

".....Hij heeft namelijk het vermogen om de bal van achteruit mee naar voren te nemen....."

01-03-2025 12:32

JoshuaSmits +9651

Straks Uiteindelijk toch Regeer nog als rechtsback. 🙃

01-03-2025 18:37

Adam24 +39192

Je zag in de minuten wel dat hij genoeg kwaliteit heeft aan de bal voor een back die het breed houdt, snel is en verdedigend fel. Het kwam er tegen Union in de thuiswedstrijd echter helemaal niet uit maar dat viel over het gehele team wel te zeggen. We gaan het in de aankomende periode zien.

01-03-2025 11:56

Koningtoto +60594

Veel te weinig minuten om over te kunnen oordelen.

01-03-2025 11:48

Slang3 +46025

Toch doet het mij meer als ze over zo'n oud spelers zeggen, "Hij was voetballend altijd de beste. Geweldig aan de bal". Zijn eerste indruk is tot nu toe inderdaad vooral hard werken, en op andere aspecten valt het tegen. Verdedigend liet hij zich een aantal keer pakken en aan de bal is het vrij zwak

01-03-2025 11:39

RSM +3918

Benieuwd naar deze speler. Eerste indruk was goed voor dit niveau maar hopen dat hij ook Europees kan blijven staan.

01-03-2025 11:18

Nr.10 +111394

Heb jij thuis tegen Union niet gekeken? Slechtste speler op het veld.

01-03-2025 13:05

RSM +3918

Vond jij Ajax goed spelen dan?

01-03-2025 13:08

Nr.10 +111394

Waarom zou dat volgen uit wat ik zeg?
Ajax was slecht, en Rosa speelde het allerslechtste van iedereen.

01-03-2025 13:11

gelijkspelletje +2

Moro stond gisteren weer in de basis na zijn blessure. Vorige week voor het eerst minuten gemaakt. Begrijpelijk dat Ajax in de winterstop hem niet durfde te halen, maar wel jammer. Ik denk niet dat ze in de zomer nog een linksbuiten gaan halen.

01-03-2025 10:23

fluwelenlinker +11849

Zowel Moro als Edvardsen kunnen op beide flanken uit de voeten. Bovendien kan Moro ook op 10. Ik vergelijk hem een beetje met Pedri eigenlijk. Ik zou Moro er zeker nog graag bijhebben komend seizoen als we ook de CL spelen. En hij vertegenwoordigt als jonge Spaanse speler ook een enorme waarde als hij zich bij Ajax verder ontwikkelt.
Met Godts, Traoré, Moro en Edvardsen heb je echt wel kwaliteit en een paar verschillende smaken. Faberski kan achter deze 4 rustig zijn minuten gaan maken volgend seizoen.

01-03-2025 10:58

TeringHenkie +28561

Van Traore moet je zsm afscheid nemen!!

01-03-2025 12:08

Nr.10 +111394

Hij is eigenlijk wel gewoon te wisselvallig voor een basisspeler bij Ajax. Misschien kan hij een handige selectiespeler blijven, ook als je een goede rechtsbuiten haalt, want hij kan dan concurrent zijn op rb en voor de spits.

01-03-2025 13:07

willem1958 +8816

Rosa maakte een goede indruk bij z'n debuut, zeker voor dat geld, samen met Gaaei heb je twee opties op rechts en kan Farioli per tegenstander een keuze maken.

Moro kost een stuk meer en links is goed bezet dus dus waarom zou Ajax nog Moro willen aantrekken?
Je hebt Godts daar al en Edvardsen die ook z'n goaltjes en assists meepikt, lijkt mij prima zo bij elkaar, die 10 miljoen kan Ajax beter in z'n zak houden.

01-03-2025 10:19

Nr.10 +111394

Dit soort opmerkingen snap ik echt niet. Een goede indruk ‘voor dat geld’. Een speler is goed genoeg voor Ajax of niet. En jij hebt blijkbaar Union thuis niet gekeken? Rosa was de slechtste speler van het veld man, hoe is dat een goede eerste indruk? Ik schrijf hem niet af maar de eerste indruk is heel slecht.
Geld ‘in je zak houden’ doe je niet als voetbalclub, dat slaat nergens op. Als er iets financieel verstandig is, dan is het wel je investeringsruimte gebruiken om jonge spelers vast te leggen die significant kunnen stijgen in waarde en je ook sportief verder kunnen brengen. Als Moro zo’n speler is, dan moet je hem direct halen. Edvardsen is dat in elk geval niet, dat is een breedteversterking die bij Ajax aan z’n plafond zit.

01-03-2025 13:10

Ferd +38565

een goede indruk? dan hebben wij niet naar dezelfde wedstrijd gekeken, of jij had veel meer gedronken dan ik

02-03-2025 04:02

willem1958 +8816

Ik sprak over z'n debuut niet over de wedstrijd tegen Union.
Wel 'ns gehoord dat een speler ook enige tijd nodig heeft om aan een team te wennen, jullie herinneren je Suralo vorig jaar vast nog wel en hoe speelde die, meteen geweldig natuurlijk.

02-03-2025 12:34

Robertini +39548

Wel balen voor zo'n club, denk je dat een voerbalgrootheid de club koopt, maar gaat hij uitverkoop houden.

01-03-2025 09:50

Amp +37856

Die kanttekening, oei...

01-03-2025 09:35

Kreugerrand +840

Moro halen zeker meerwaarde voor CL

01-03-2025 09:32

Sampaoli +39261

Kroes heeft ingezet op ervaring (Henderson behouden, Rugani gehuurd, Klaassen contract aangeboden, Weghorst en Traoré gehaald) én arbeidsethos/professionaliteit (Rosa, Edvardsen, Regeer, Matheus). Alle vier de winteraankopen brengen mentaliteit en zijn trots om voor Ajax te spelen. Die balans is in de selectie in mijn ogen volledig hersteld nu en dat met weinig financiële middelen, knap. Iets waar zijn voorgangers tekort in schoten.

Aankomende zomer de serieuze test. Hij moet enkele spelers goed kunnen verkopen, moet overbodige spelers kunnen slijten en daarnaast moet er een ander segment spelers aangeboord worden. Toptalenten of directe versterkingen. Benieuwd in hoeverre de scouting al gereorganiseerd is. Ik krijg goede verhalen door, maar de output (veel spelers via de trainer of oude bekende) laat nog te wensen over.

Taylor gaat, Henderson gaat en kans is aanwezig dat Brobbey, Hato en Sutalo ook een stap willen maken.

01-03-2025 09:24

Kreugerrand +840

Het grote probleem blijft het salaris van die spelers die je kwijt moet .

01-03-2025 09:33

Mung +1615

Hoezo zet je in op arbeidsethos? We zijn geen 010.

01-03-2025 09:34

eenAjaxfan +20392

Hard werken betekent ook "vuile meters" maken. Sprintjes trekken om ruimte voor jezelf of anderen te maken, waardoor je makkelijker kunt voetballen.
Je kunt nog zo mooi voetballen, maar als je de bal kwijt bent zul je toch echt keihard moeten werken om hem snel terug te krijgen en/ of je eigen doel te verdedigen. Daar heb je dus die "arbeidsethos" voor nodig...

01-03-2025 10:05

4xEC1 +7750

Nee, we moeten inzetten op mooi weer voetballers alleen. Dáár win je de oorlog mee. Als je niet begrijpt dat iedere voetballer hard moet werken om als club succesvol te zijn, dan snap je er echt niks van.

01-03-2025 10:23

Silentskill +2860

Hard work beats talent when talent doesn’t work hard

01-03-2025 11:37

Mung +1615

Je mag hopen dat we spelers aantrekken op basis van talent, spelinzicht, technisch en creatief vermogen. Maar puur obv arbeidsethos? Kom op zeg.

01-03-2025 13:21

4xEC1 +7750

Maar wie zegt dat Ajax spelers aantrekt met alleen maar arbeidsethos? Het moet wel één van de eigenschappen zijn vind ik. Je kan ook in je elftal echt geen 10 Eriksons of Bergkamps hebben. Cruijff had bijv. Jan Wouters ooit gekocht, later kwam Alvarez bijv. ook, veel kritiek leverde dat op omdat dat meer werkers waren, maar we hebben gezien hoe belangrijk zulke spelers zijn.

01-03-2025 14:25

Mung +1615

Bovengenoemde stelt dat o.a. Regeer, Matheus en Edvardsen zijn aangetrokken obv professionaliteit/arbeidsethos, dat vond ik redelijk onzinnige opmerking, vandaar mijn reactie

01-03-2025 16:45

Aram +18121

Kroes betaalt veel te hoge salarissen voor al die mentaliteit-zonder-kwaliteit. Met restwaarde 0. Terwijl wat we echt nodig hebben, creativiteit is. De balans is zoek, de Koers moet wijzihen en snel, want Farioli blijft ons niet eeuwig redden.

01-03-2025 10:46

NoPants +7506

Kroes betaalt te hoge salarissen? Ik vind dat de spelers die kroes heeft gehaald juist realistische bedragen verdienen.

2.5 voor weghorst en traore is veel, maar wel spelers met bewezen diensten. Bovendien geen of nauwelijks afschrijving, dat houdt de kostn al lager.

Welke salarissen die kroes heeft gegeven vind jij zo veel te hoog?

01-03-2025 12:21

4Ever14 +6634

"Die balans is in de selectie in mijn ogen volledig hersteld nu en dat met weinig financiële middelen, knap. Iets waar zijn voorgangers tekort in schoten."

Welke balans?
Ik vind dat we nog altijd weinig vooruitgang hebben geboekt gekeken naar de selectie. Daarnaast hebben we basisspelers ingeruild voor bankspelers met weinig toekomst perspectief. Verder is er geen enkele aankoop gedaan die echt een kwaliteitsimpuls is. Het is dat Farioli een top prestatie neerzet, anders zouden de aankopen hier net zo hard afgeschreven worden als vorig jaar.

01-03-2025 11:57

TeringHenkie +28561

Hugh …arbeidsethos??

Wat een gelul!!

01-03-2025 12:10

Widjai.G +173

Ik vind dat ze veel potentie hebben op elke positie binnen Ajax zo het is aan farioli om dat uit te buiten.

01-03-2025 09:15

Chicolopez +104

Prima aankoop zeker voor het bedrag waar je hem voor binnen hebt gehaald, kan op meerdere posities, passie, farioli kan hem bijschaven en met Ajax op zijn cv en Brazilië op zijn paspoort kan je mocht het tegenvallen nooit verlies op gaan maken. Liever zo’n aankoop dan bijv een avilla voor 12.5

Op naar een mooi weekend ❌❌❌

01-03-2025 09:11

robtjeajax +639

Vooral dat laatste liever dat dan een aankopp van avila voor 12.5. Die viel erg tegen en kost een stuk meer

01-03-2025 11:00

eros +4813

Zou Moro nog komen met Godts en Edvardsen?

01-03-2025 09:00

Robertini +39548

Ik hoop van niet, Forbs komt ook nog terug. Liever een rechtsbuiten erbij.

01-03-2025 09:50

eenAjaxfan +20392

Moro kan ook rechtsbuiten toch?
Edvardsen ook.

01-03-2025 10:06

linksbinnen +8193

Als je een rechtsbuiten nodig hebt haal je een rechtsbuiten. Geen linksbuiten die ook op rechts kan. Daar geloof ik niet zo in. Zet spelers ophun beste positie.

01-03-2025 10:13

Robertini +39548

Zoals linksbinnen al zegt, gewoon iemand halen met rechtsbuiten als primaire positie. Ik ken mensen die andere mensen een nekslag willen verkopen als je teveel spelers op één positie haalt...

01-03-2025 11:18

Ferd +38565

Pasveer ook, maar of dat in het belang van de speler en de club is valt te betwijfelen. Spelers moet je op hun beste positie laten spelen, dat is het beste voor iedereen.

02-03-2025 04:06

Baco123 +6699

En vergeet forbs niet die terug gaat komen uit Wolverhampton

01-03-2025 11:56

Knalpot +3622

Denk dat de (sub)top van spanje straks ook wel gaat komen zeker als valladolid degradeert zal nog lastig gaan worden.

02-03-2025 14:06

vandenhaas4 +15103

Even afwachten met Rosa. Hij heeft twee wedstrijden gespeeld tegen dezelfde directe tegenstander (Niang) waarin hij hem in in de eerste wedstrijd in zijn broekzak had, maar in de tweede wedstrijd juist in de problemen kwam in de een tegen een. Aan de bal was het twee keer onwennig en speelde hij vooral Rasmussen langs het lijntje in de voeten aan, wat niet iets is wat je bij Rasmussen moet doen.

01-03-2025 08:41

31xAjax +7960

Na Kristensen, Kaliber, Avila, Sosa, Gaaei etc. de zoveelste miskoop op een backpositie.....

01-03-2025 08:39

TicoNagliafico +1292

Ja want hij heeft ook al veel wedstrijden voor ons gespeeld. Wacht nou gewoon even af man, echt sommige af en toe

01-03-2025 08:51

Juichtoon +32655

Is een trol.
Gaaie heeft al bijgedragen aan historische doelpunten dit seizoen.

01-03-2025 10:05

Rockpotje +9601

Als je Gaaei al tot de miskopen gaat rekenen wordt het wel een lang rijtje hoor. Of ben je Jurgen Colin, Bruno Silva en Atouba al weer vergeten?

01-03-2025 08:58

Ajaciedachtig +436

Gaaei is gewoon een miskoop doet het nu iets beter maar moet zsm laten gaan bij een goed bod

01-03-2025 08:59

P.Russo +6366

Wat dacht je van Orejuela haha

01-03-2025 09:20

Rockpotje +9601

Nee Ajaciedachtig, dat is jouw mening

01-03-2025 10:03

Juichtoon +32655

John Nieuwenburg, Christopher Kanu.

01-03-2025 10:08

31xAjax +7960

@Rockpotje, nee vandaar dat er etc. bij staat maar dat is blijkbaar te moeilijk voor sommigen....

01-03-2025 12:37

Rockpotje +9601

Ik zag alleen dat als je daar de lat legt, de lijst wel heel lang wordt. Want ik denk dat Trabelsi, Maxwell en Tagliafico de enige backs zijn die deze eeuw gekocht zijn die beter presteerden dan Gaaei. Alle anderen zijn dan miskopen.

01-03-2025 16:27

Lunsdale +6388

Of na Zlatan, Vertonghen, Blind, Neres, Sutalo etc. de zoveelste speler die na 2 wedstrijden al afgeserveerd wordt.

01-03-2025 09:14

Cosey2 +7084

Gaaei ga je geen bult aan vallen, en lul maar aan, heeft allang z’n waarde gehad voor ons, kan me nog een fantastische voorzet herinneren die ons tegen een grafclub vlak voor tijd de overwinning bracht.
Alleen al daarom!

01-03-2025 09:38

Lunsdale +6388

Ik zat te twijfelen om Gaaei ook mee te nemen in het rijtje. Heeft simpelweg zijn waarde al gehad. Denk daarbij ook aan de beslissende voorzet waardoor we wonnen van Feyenoord. Die wordt als het zo doorgaat wel met winst verkocht.

01-03-2025 09:59

3*stars*3 +23516

Over Tagliafico hadden mensen ook snel hun oordeel.
Was toen 24/25 en niet vergeten, hij speelde al 1 seizoen in Spanje maar was blijkbaar geen succes…
Ging terug naar Argentinië en the rest is history.

01-03-2025 09:29

Juichtoon +32655

Er schrijven hier ook veel trollen met de supporters mee..

01-03-2025 10:10

xstaniox +15153

Dan noem je Gaaei ook gewoon...

02-03-2025 00:20

Hersenspinsel +8196

Rosa is de verdedigend back.
Gaaei de aanvallende back.
Ik denk dat Farioli met zijn roulaties daar wel een positieve draai kan geven.
De inverted wing fullback.

01-03-2025 08:34

SpursAjax +6708

1 erg goede wedstrijd en een mindere. Hij lijkt me een prima back maar Gaaei het erg goed nu! Ik ben benieuwd naar alle 2 hun ontwikkeling onder Farioli!

01-03-2025 08:15

fluwelenlinker +11849

Moro gisteren voor het eerst na zijn blessure weer een volledige wedstrijd gespeeld. Blijft een interessante speler voor Ajax. Ik zou hem nog steeds overwegen, zeker als we CL halen. Ik hoop dat Kroes nog af en toe contact houdt met Moro want die wilde echt graag naar Ajax. Is ook een speler die Ajax in de toekomst financieel nog veel kan opleveren als hij zich verder ontwikkelt.
Godts, Edvardsen, Moro, Traoré (die volgend seizoen misschien vaker in de spits kan spelen als Weghorst of Brobbey zou bertrekken) en Faberski, dan heb je de bezetting op de flanken goed bezet.

01-03-2025 08:10

Marcw1972 +16675

In zijn eerste zin bedoelt hij natuurlijk Moro. Ik moest ook even nadenken.

01-03-2025 08:36

fluwelenlinker +11849

Inderdaad. Het was wellicht nog te vroeg voor een zaterdag.

01-03-2025 10:53

Ajaciedachtig +436

Als Brobbey vertrekt moet je een andere 1e spits halen je kan niet met Weghorst komen

01-03-2025 09:00

jerryisthename +31902

Helemaal eens. Hoop het ook dat ze nog contact hebben (ik verwacht van wel) en hem alsnog gaan halen in de zomer. Ik heb genoeg gezien van hem en idd...hij zou ook goed op 10 kunnen zelfs.
Die capaciteiten heeft hij wel degelijk met zijn overzicht, passing, schot en passeer actie.

01-03-2025 09:35

pedder12 +1458

Degelijke speler, aan arbeidsethos geen gebrek. Hopelijk kan die groeien naar het niveau als een Tagliafico... Over 80 wedstrijden valt 1 goal en 4 assisten mij wel tegen. Hopelijk valt het aanvallende segment onder farioli verder te ontwikkelen. Ik zou het ook toejuichen als ze in de zomer mora kunnen oppikken. Want verwacht toch dat we dan geplaatst zijn voor de Champions League en weer wat bestedingsruimte hebben.

Waar ook Lucas aan bijdraagt is een hele andere mentaliteit. Pasveer was voor kort geleden als enige proffesioneel aan het trainen en niet half gebakken. Nu ook met henderson Mattheüs en Lucas echte mannen waar de rest zich aan op kan trekken. Sinds de mentaliteit goed is zie je dat de stijgende lijn is ingezet.

Keep on going Ajax, 5 punten los en staan er goed voor💪

01-03-2025 07:33

jjdd +3391

Inderdaad weinig doelpunten en assists. Maarja, dat is bij R Valladolid natuurlijk ook niet makkelijk. RV heeft dit seizoen geloof ik slechts 16 goals gemaakt in La Liga. Op de laatste plek is het als back lastig om veel assists te geven en goals te maken.

01-03-2025 08:18

pedder12 +1458

Idd ja, je ziet dat hij fysiek ijzersterk is💪

01-03-2025 08:27

Delaney +14808

Hij doet het tot nu toe gewoon prima, maar ook niet meer dan dat.
Hopelijk krijgt hij meer de kans van Farioli om te laten zien wat hij in huis heeft.
Hij oogt in ieder geval wel stabiel zowel wat betreft verdedigen als op voetballend gebied.

01-03-2025 07:23
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.