'Voetbal staat niet open voor andere sporten'

door BvdPloeg 7

'Voetbal staat niet open voor andere sporten'

door BvdPloeg 7

Laatst geüpdatet

Johan Cruijff heeft in zijn wekelijkse column in De Telegraaf een groot compliment gegeven aan handbalcoach Henk Groener. De trainer begeleidde zijn handbaldames op het WK naar een tweede plaats, iets waar het voetbal volgens Cruijff nog iets van kan leren.

'Ik heb de Nederlandse vrouwen op het WK gevolgd en opnieuw gemerkt hoe je van andere sporten kunt leren. Vooral in het voetbal staat men daar nauwelijks voor open en worden specialisten uit andere sporten vaak niet serieus genomen', zo schrijft Cruijff.

De uitspraak staat op zichzelf, maar komt wel in de periode dat er meerdere performancetrainers uit andere sporten bij Ajax zijn opgestapt. Dat was het gevolg van het noodgedwongen vertrek van Wim Jonk. Cruijff laat in zijn column nu merken dat hij voor performancecoaches is in het voetbal. 'Het is juist de kunst om te analyseren wat je vanuit het honkbal, handbal, hockey en rugby op het voetbal toe kunt passen.'

Lees meer over:
Plaats reactie

je +5

Pennelikkers Moses petterson konijntje ff goed de ochtend krant van Nederland lezen misschien leer je nog wat ik zei toch misschien.

22-12-2015 01:10

fanforeffer +4

voetbal is een domme sport, gespeeld door domme mensen en bekeken door domme mensen.en domme mensen veranderen nooit van mening en willen ook niks leren van een ander.

21-12-2015 23:33

Ajacied1989 +350

Maar bedoelt Cruijff nou dat je gewoon eens naar andere sporten moet kijken om daaruit spelelementen over te nemen? Of dat je specifieke trainingen vanuit die sporten moet overnemen?
Over die spelelementen ben ik het namelijk helemaal eens. Zo ben ik al sinds mijn jeugd een groot voorstander om vrije trappen nooit meer ineens te nemen, althans, vaker niet ineens dan wel. Als je daarvoor 30 varianten hebt bedacht en deze in willekeurige volgorde uit kunt voeren door bepaalde codes af te spreken kan je mijns inziens uit elke vrije trap een grote krans laten voortkomen. Hetzelfde geldt voor corners. Het gaat altijd om de lange mensen in het strafschopgebied. Het meest inventieve is dat er een blok wordt gezet of er een strakke bal naar iemand wordt getrapt die op de rand van de 16 vrijkomt. Meer inventiviteit zie je bijna niet, terwijl er met 10 veldspelers altijd een variant te bedenken is, zolang de veldspelers maar weten welke variant er wordt gespeeld.
Gisteren bij Ajax weer een hele hoop corners. En bij bijna alle corners staan zowat alle mensen in het strafschopgebied. Terwijl je bij een corner, in mijn ogen, juist moet zorgen dat je druk kunt houden indien de tegenstander de bal weet weg te werken. Dat is lastig als bijna alle spelers in de 16 staan, want daar staan ook alle spelers van de tegenstander. Als je het gebied rondom de 16 afsluit is een doelpunt uit een corner mooi meegenomen, maar als de bal wordt weggewerkt is er meteen een goede veldbezetting én balbezit. De organisatie van de tegenstander is op zo'n moment compleet weg en dan is de tegenstander kwetsbaar. Maar gisteren heb ik veel corners gezien die werden weggewerkt, waarna Ajax direct weer in de impasse van het opbouwen belandde, omdat bijna alle spelers terug moeten lopen vanuit de 16 ipv vooruit. De meest trieste corner is als de keeper de bal rustig uit de lucht kan plukken of als deze niet eens voor het doel komt. Dat is een grote persoonlijke fout en daarop zouden spelers gewoon moeten worden afgerekend. Dan is alle moeite voor niets geweest en moet je als team meteen als een gek achteruit, want de keeper neemt de tijd wel totdat zijn team is georganiseerd of geeft een lange bal op zijn razendsnelle spits die misschien in een 1-tegen-1 kan komen.

21-12-2015 13:55

Ajacied1989 +350

Ben ik met je eens, hoor. Zeker als spelers al op jonge leeftijd in de opleiding zitten. Vroeger zat ik op judo, honkbal en voetbal. Pas op 14 of 15 jarige leeftijd heb ik daarin een keuze moeten maken. Dat draagt zeker bij aan de ontwikkeling als sporter.
Tegenwoordig is het voor die jeugdspelers onmogelijk om een tweede sport er naast te doen. Maar ik vind het heel lastig om uitspraken over specifieke trainingen te doen. Voetballen is natuurlijk het belangrijkste en voor de jeugdspelers moet het wel leuk blijven. Die komen om te voetballen. Daarin moet een goede balans worden gevonden. Conditietraining is voor velen al vreselijk genoeg, laat staan als je daarnaast nog moet gaan hoogspringen of judo'en terwijl je veel liever aan het voetballen bent. Op het moment dat iemand echt tekort komt op een bepaald vlak kan daar altijd nog aan gewerkt worden met specifieke trainingen.
Eerder had je nog vaak de discussie: Werk je aan je minpunten of probeer je om je sterkste punten nog sterker te maken? Ik ben altijd voorstander van het laatste geweest. Maar ik sluit m'n ogen niet voor de fysieke evolutie binnen het voetbal, dus ik kan het niet oneens met je zijn. Alleen denk ik dat het integreren van spelelementen uit andere sporten veel revolutionairder is dan specifieke trainingen uit andere sporten. Nouri zal nooit een Bazoer worden en zolang spelers als Iniesta en Silva toonaangevend zijn op het hoogste niveau ligt de grootste prioriteit bij het opleiden van technisch uitmuntende voetballers, in mijn ogen.

21-12-2015 18:18

Ajacied1989 +350

Dat ben ik met je eens. Elementen van training van andere sporten die belangrijk zijn voor voetballers. Een soort gymles. Rennen, vliegen, springen en weer doorgaan. Het liefst zo veel mogelijk met de bal.

21-12-2015 23:33

R.F. +1

"Niemand, met of zonder bal, staat stil. Zelfs de keepster niet. Daarom is de omschakeling van Nederland zo effectief. Iedereen is altijd onderweg. In de voetballerij beheersen eigenlijk alleen Bayern München en Barcelona die speelwijze. Dan is het excuus dat die ploegen zulke exceptionele kwaliteiten hebben dat je andere teams daar niet mee moet vergelijken. Daarom is het leuk om te zien dat de handbalvrouwen het wel beheersen, wat bewijst dat het vooral een kwestie van trainen en instelling is."

Middels training en instelling kan Ajax dezelfde speelwijze hebben als Barcelona. En dat kunnen we concluderen uit... het vrouwenhandbal. Zeg niet dat je niets uit andere sporten kan leren, maar dit is een redenatie van niets.

21-12-2015 12:02

keegel +1

Ik weet wel nog een paar zaken te benoemen waar Johan niet open voor staat.

21-12-2015 11:23

PietBon +2

Vanuit het rugby kun je heel veel goede dingen halen. Vooral het NIET janken na een overtreding. Die mannen incasseren overtredingen en janken er niet om. Daar kan de voetballer nog wat van leren. In ijshockey of basketbal spelen ze vaak 2 wedstrijden in 2 of 3 dagen. Da's best pittig lijkt mij maar die mannen klagen nooit.

21-12-2015 10:34

Ajacied1989 +350

Als toeschouwer ben ik het met je eens, maar als voetballer niet helemaal. Zoals Maarten Ducrot tijdens de Tour de France al zei: Als wielrenners ergens het maximale uit kunnen halen door te blijven liggen, zullen ze dat doen. Het punt is dat je met wielrennen, ijshockey, basketbal, american football of rugby geen voordeel haalt uit het aanstellen. Zoals we dit jaar weer hebben kunnen zien is het vaker dan eens gebeurd dat een scheidsrechter zich laat beïnvloeden doordat een speler zich aanstelt. Aanstellen werkt. Pas als er een video-scheids is die achteraf feilloos waarneemt dat de aanstellende speler een ander een kaart aan probeert te naaien of een overtreding veinst kan een scheidsrechter hem een kaart geven voor onsportief spel. Dan zullen spelers zich ook niet snel meer aanstellen, omdat ze weten dat het hoe dan ook gezien wordt. Het is, helaas, onderdeel van de sport zolang de scheidsrechter geen middelen heeft om hier tegen op te kunnen treden.

21-12-2015 13:34

godenzonensuper +0

Nee want als er wat invloed van andere sporten komt dan wordt Dennis de cultuurbewaker nerveus.

21-12-2015 10:21

Bensco +7166

Hier verwoord je eigenlijk het hele probleem met de jeugdopleiding voor de komende 10 jaar. Gebrek aan vernieuwing zal het pareltje van ajax snel laten afzakken naar een middelmatig niveau. Ik ben heel kritisch op plan cruijff geweest ten opzichte van het aanstellen van het TH, gebrek aan leiding en nietszeggende oplossingen voor de scouting/aankoop en het laten opstellen van rapport ling maar de jeugdopleiding liep, daar kun je niet om heen. Het kwaliteitsverschil tussen een bazoer vs klaassen, Riedewald vs Veltman en dat van Tete vs Van Rhijn is te groot om ongegeneerd voorbij te laten gaan. Jonk heeft gewoon prima werk afgeleverd en het zou dennis sieren om zijn trots opzij te zetten en dat gewoon te erkennen,

21-12-2015 11:47
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.