Van Bastens column: 'Ajax laat zich gebruiken'

door BvdPloeg 57

Van Bastens column: 'Ajax laat zich gebruiken'

door BvdPloeg 57

Laatst geüpdatet

De column werd deze week al aangekondigd, maar woensdagochtend is hij dan te lezen voor de VI-abonnees. Marco van Basten veegt in de nieuwe Voetbal International de vloer aan met het beleid bij Ajax.

'San Marco' noemt de documentaire 'De Toekomst van Ajax' van Ajax TV in zijn column 'een aanfluiting' Volgens de aanvaller gebeurt bij onder meer Heerenveen en AZ hetzelfde als in Amsterdam. Hij vraagt zich openlijk af waarom de fluwelen revolutie zoveel slachtoffers heeft gemaakt voor het resultaat wat vooralsnog gepresenteerd is. 'De vier landstitels danken ze vooral aan Frank de Boer, die als trainer een geweldige prestatie heeft geleverd. Dat komt niet door Het Plan Cruijff en de mensen die binnen zijn gekomen.'

'Ajax stopt veel geld in de jeugd. Maar ik begrijp niet waarom sommige beleidsbepalers zichzelf zo nadrukkelijk op de borst kloppen', vervolgt Van Basten. 'Viktor Fischer komt uit Denemarken, Arek Milik uit Polen. Anwar El Ghazi halen ze bij Sparta vandaan, Daley Sinkgraven bij Heerenveen en Riechedly Bazoer bij PSV. Dat is de verdienste van de jeugdscouting, niet van de opleiders. Jairo Riedewald, Joël Veltman en Kenny Tete komen echt uit de Ajax-school voort. Dat zijn drie verdedigers. En dan ben je d'r wel.'

En dus mag er volgens hem wel wat kritischer gekeken worden naar de plannen van Johan Cruijff. 'Johan heeft de macht, maar komt zelden bij Ajax en lijkt steeds meer afstand te willen bewaren. En nu moet Tscheu La Ling het opeens gaan doen. Vroeger wilden ze nog niet eens samen een broodje eten, maar ook Ling is weer een vriendje van een vriendje. Ajax laat zich gebruiken zonder dat ze het waarschijnlijk doorhebben. Het hele verhaal is een fabeltjeskrant. En niemand die er iets van zegt.' Van Basten besluit met het feit dat hij in 2011 lijnrecht tegenover Cruijff stond. '"Jij komt er nog wel achter", zei Johan. Nou, ik heb een paar jaar gewacht en ik weet nog steeds niet wat hij bedoelde.'

Lees de volledige column hier.

Lees meer over:
Plaats reactie

MosesD +14644

Zeer helder analyse van van Basten. Geen speld tussen te krijgen.

24-09-2015 11:51

Ajax Koersvast +0

En weer reageert Cruijff uiterst genuanceerd op de kritiek van Van Basten! Dat maakt Cruijff nog groter!
Ongelooflijk wat mogen we blij zijn dat zo'n genie als Cruijff zijn nek wil uitsteken voor Ajax!!

24-09-2015 00:22

mikap74 +0

Uiterst genuanceerd? Cruijff neemt nergens verantwoording voor! Door Cruijff zijn er 2 volledige rvc's gesneuveld, waaronder erelid Uri Coronel, tientallen jeugdtrainers moesten weg, Blind moest weg etc etc. En wat is er van terecht gekomen??

De hele club Ajax gaat kapot aan een interne machtstrijd omdat niemand echt weet waar zijn bevoegdheden liggen. Bergkamp en Jonk, de voornaamste voortrekkers van het plan Cruijff hebben oorlog, tientallen commisies zijn in het leven geroepen, godbetere Ling moest een rapport schrijven, Ajax is nog steeds mijlenver verwijdert van waar het de Cruijff revolutie om was te doen.

Cruijff had zichzelf de schuld moeten geven! Een paar jaar geleden vond Cruijff de bemoeienis van de directie een klap in het gezicht voor de oud spelers. En nu diezelfde oud spelers met elkaar overhoop liggen had de directie moeten ingrijpen???

25-09-2015 15:50

Daniii +246

Bazoer zei laatst dat hij vond zichzelf samen met Riedewald & Tete de eerste producten van de revolutie, Van Basten blijkbaar niet wat ik enigszins wel begrijp omdat Bazoer past op latere leeftijd kwam.
Echte eigen opgeleiden is als ze van de jongs af aan bij Ajax zitten en alle teams belopen hebben zoals Klaassen of dergelijke, maar bij elke club kopen ze speler's rond 17 jaar en worden gezien als eigen opgeleide zoals Ramsey & Walcott bijvoorbeeld bij Arsenal en dat heeft Ajax wel in mindere maten.

23-09-2015 17:44

JCr14 +453

Je haalt altijd spelers van andere clubs als je scoutingsdagen doet. Of het nu is als ze 9 zijn of 14 of 16 maakt niet uit. De laatste jaren zijn de belangrijkste. De laatste stappen.

23-09-2015 17:54

Daniii +246

Begrijp het wel en alle clubs doen het maar vind niet dat we kunnen claimen dat ze zelf opgeleid zijn dan, en vind speler's die van jongs af aan completer zijn dan andere op hun 18e, maar als ze altijd treffers als Bazoer en Cerny aantrekken hoor je mij niet klagen maar zie liefst merendeel eigen opgeleiden.

23-09-2015 17:58

HeinJan +0

Het is een terechte constatering van Van Basten, al was het niet echt nodig geweest van VI om dit zo groots aan te kondigen. Maar als Marco stelt dat er niets terechtkomt van die hele Fluwelen-revolutie, waarin de rode draad was: Op termijn wint Ajax weer van Real Madrid, kan ik hem daar geen ongelijk in geven. Veel mensen zeggen dat we moeten wachten tot het seizoen 2017, nou, oké, daar wil ik wel mee wachten. Maar ik ben toch al ruim een jaar zeer sceptisch over de ingezette lijn. Het is al twee jaar duidelijk dat er een groot en chronisch gebrek aan kwaliteit is. Het wordt beter, maar het is er sinds 2011 per saldo niet beter op geworden.
De jeugdopleiding is een overschat fenomeen. Zolang bijvoorbeeld Wout Weghorst, die 5 jaar geleden nog bij een 3e-klasser speelde, een waardevolle Eredivisiespits kan worden moeten we constateren dat de jeugdopleiding alleen in theorie goede spelers voortbrengt. Een speler met kwaliteiten breekt blijkbaar overal door. Een goede jeugdopleiding zal er misschien voor kunnen zorgen dat een goede voetballer een bepaald niveau al op zijn 18e in plaats van 20e bereikt, maar een jeugdopleiding kan een voetballer niet beter leren voetballen. Een jeugdopleiding kan alleen maar faciliteiten aandragen waardoor een speler zichzelf kan verbeteren.
Achteraf moet je constateren dat de visie Cruijff weinig vernieuwend en verlichtend is geweest, het is eerder een borduursel op zijn neergelegde fundament in Barcelona. Met dien verstande dat een project wat bij Barcelona succesvol is, bij Ajax niet succesvol hoeft te zijn, want de clubs zijn niet te vergelijken. Als wij spelers hun hele carrière voor Ajax hadden kunnen behouden hadden we nu niet met al dit gelul gezeten. Iedereen weet wat voor team we hadden kunnen samenstellen met de spelers die hier afgelopen 10 jaar hebben gespeeld, dat doet niet onder voor Barca. Ons beleid is misschien zelfs wel beter geweest dan dat van Barca de afgelopen 10 jaar, maar wij moeten roeien met de riemen die we hebben en Barca trekt gewoon Arda, Rakitic, Neymar en Suarez aan als er een kwaliteitstekort dreigt te ontstaan. Alexis en Zlatan waren miskopen. En dan zeuren wij over VdHoorn en Duarte.
De visie Cruijff is lovenswaardig, maar we moeten er gewoon geen wonderen van verwachten en zolang ze dat binnen de opleiding zelf wel doen, zullen de supporters hen daar automatisch op af mogen rekenen. Hoe wrang dat ook is.
Ik sta nog steeds achter het beleid, maar ik word er wel gek van dat je er geen kritische noot over kan kraken of je wordt al anti-Cruijff genoemd. Ik zal nooit anti-Cruijff zijn, of anti-Van Basten. Ik zal nooit geloven dat één van de twee Ajax de grond in zou willen trappen. Maar ja-knikkend achter de grote leider aanlopen vind ik iets heel engs hebben en zal ik nooit doen.

23-09-2015 16:23

Minsc +1519

"waarin de rode draad was: Op termijn wint Ajax weer van Real Madrid," Onzin, op termijn weer meedoen met de subtop was het doel. Niet overdrijven.

23-09-2015 17:02

HeinJan +0

Hoezo? Dat is door Jonk zelf gezegd.
Edit: Even ter bevestiging - http://www.rtlnieuws.nl/sport/op-termijn-wint-ajax-weer-van-real-madrid
Hij zei het zelfs met dezelfde woorden.

23-09-2015 17:14

Truus de Bakker +1

Wat niet wil zeggen dat Jonk daarmee bedoelde dat Ajax dan elke wedstrijd zou winnen en Europees weer boven Real zou staan. De enige realistische uitleg is dat hij bedoelt: nu zijn we kansloos, op termijn gaan we ook weer van Real winnen.

23-09-2015 18:33

HeinJan +0

Maar dat zeg ik ook nergens. Het ziet er vooralsnog niet naar uit dat wij op termijn gaan winnen van Real en sinds die uitspraak zijn we inmiddels twee jaar verder.

23-09-2015 20:02

Minsc +1519

Zie onderstaande reactie van Truus de Bakker. Jij verdraait de intentie en trekt vervolgens de verkeerde conclusie, ben je soms sportjournalist bij het AD?

23-09-2015 19:46

HeinJan +0

Onzin. Het doel is om op termijn structureel een selectie te hebben die het Real Madrid moeilijk kan maken. Daarbij begrijp ik ook wel dat je nooit beter zult worden dan Real, maar het doel is wel om richting het niveau van clubs als Sevilla te gaan.
Met het huidige beleid zul je het goed doen in Nederland en incidenteel een succesje boeken in Europa. Er is geen topspeler die hier tot zijn 28e blijft. En die heb je nodig. Een aardige speler van 25, zoals Van Rhijn, voegt niets toe. Een topper met ervaring wél.
Als we deze selectie nog 3 jaar kunnen houden heb ik er vertrouwen in, maar ik heb er geen vertrouwen in dat we in staat zijn deze selectie nog 3 jaar bij elkaar te houden.
Zodra ze naast resultaten ook nog goed voetbal gaan laten zien zullen de beste spelers worden weggekocht en de kans is heel groot dat de vervanger minder zal zijn. Het zal niet veel beter worden als we niet een paar kwaliteitsspelers hebben. En die spelers moet je ook kunnen behouden.

24-09-2015 22:15

versman +0

Als je ergens mee eens bent, waarom is dat 'achter een grote leider aanlopen'. Dat maakt je hele genuanceerde verhaal ineens een stuk minder sterk. Want als ik een uitspraak doe over voetbal en ik doe die uitspraak eerder dan jij, en jij bent het met die uitspraak eens, dan loop je toch niet ineens achter mij aan? Dan hebben we gewoon dezelfde visie op voetbal. Cruijffs visie op voetbal is domineren van het middenveld, vooruit druk zetten, aanvallend voetballen om de mensen te vermaken. En zorgen dat je spelers opleidt die dat spel kunnen spelen. Als je het daar mee eens bent, dan loop je toch niet 'blind achter een leider aan'? Ik snap dat standpunt nooit zo goed. Alsof je alleen door een afwijkende mening te hebben kunt laten zien dat je niet 'achter een leider aanloopt' en aan kunt geven dat 'Cruijff heus geen god is' of weet ik wat voor uitspraken over Cruijff.

24-09-2015 16:39

HeinJan +0

Je kan het volledig met Cruijff eens zijn, zonder blind achter iemand aan te lopen. Dat is het geval als je het redelijk kan onderbouwen.
Als je het eens bent zonder dat degelijk te kunnen motiveren loop je blind achter iemand aan. Ik noem Cruijff daarbij een leider. Dat vind ik een juiste kwalificatie.
Het is dus niet zo dat als je het met Cruijff eens bent, je ook blind achter hem aan loopt. Dat heb je verkeerd begrepen.

24-09-2015 21:57

Thedude +22

Wat is dat trouwens ineens dat als je teveel duimpjes naar benenden hebt je bericht geblokkeerd wordt? Is dat niet je reinste beroving van je meningsuiting?...lijkt wel een of andere communistische gang van zaken...dat kan echt niet. Goed dat gezegd te hebben denk ik persoonlijk altijd dat er wel te veel mensen de mening van Cruijff blind volgen...en je kan veel over de man zeggen, goede voetballer, goede coach en trainer maar op bestuurlijk niveau heeft hij er weinig verstand van hoor....kunnen we dat nou eens onder ogen zien? de verafgoding van Cruijff gaat echt te ver...we draven door...en nee niemand wil Cruijff kapot maken dat is gewoon onzin...ik denk dat iedereen die Ajax een warm hart toedraagt ook het beste voor de club wilt en dat is niet alleen maar alles wat Cruijff zegt...en dat is niet zo heel vreemd.

23-09-2015 15:37

godenzonensuper +0

Cruijff en Jonk zullen winnen. En daarmee de Telegraaf ook. Daarom zijn ze bij het rotterdamse suffertje het AD , de Vi en volksrant helemaal in paniek. Net zoals de Coronel / van Gaal vriendjes henk spaan en arno vermeulen. Ze willen Cruijff kapot maken , gaat niet lukken.

23-09-2015 15:13

3*stars*3 +23373

v.Basten heeft gedeeltelijk gelijk MAAR hij was er mede voor verantwoordelijk, dat Ajax financieel in de shit belande want hij gaf in in 1 seizoengrof geld uit en geen 1 van die spelers hebben Ajax wat opgeleverd.
Sulejmani, Cvitanich, Aissati, Sno, Wielaert...

23-09-2015 14:47

Len nart +25

Waarvoor gebruikt Cruijff Ajax dan? Als hij echt graag macht zou willen hebben zou hij toch zelf een functie in Amsterdam nemen, en het verhaal dat hij Ajax alleen als uithangbord voor zijn bedrijven gebruikt geloof ik niet.

Ik denkt dat Cruijff serieus de club wil helpen. En ik vind dat de club er ook een stuk beter voorstaat vergeleken met voor de revolutie, nee de doelstellingen zijn niet gehaald, maar het gaat wel een stuk beter bij Ajax, en wie weet wat de toekomst nog gaat brengen.

23-09-2015 14:46

3sterrenAjax1 +3

cruijff verdient geld aan ajax met zijn bedrijven. maar dat is helemaal niet erg ofwel? na alles wat johan voor onze club doet. hij mag best er miljoenen aan verdienen. ik snap het probleem niet!

23-09-2015 15:29

Barra +5529

Het geld wat Cruijff hieraan verdient is verwaarloosbaar hoor, die paar werknemers die de opleiding volgen.

23-09-2015 16:29

afca95 +1294

Ajax maakt gebruik van zijn naam!

23-09-2015 23:09

Minsc +1519

Simpelmans, die van Basten. Wat zegt dat nou dat er bij Heerenveen en AZ hetzelfde wordt gedaan? Misschien zijn die ook wel goed bezig.
En wat moet Tscheu la Ling "opeens gaan doen"? Heeft gewoon op verzoek een analyse gemaakt, niet de leiding van de club overgenomen.
Lijkt mij een beetje gefrustreerd, de mislukte trainer.

23-09-2015 14:41

han23 +0

als je over cruijf begint roept iedereen mar altijd dat we maar naar barca moeten kijken, dat hij het daar zo op de rails gezet heeft. mensen vergeten wel dat barca honderden miljoenen uitgeeft om de beste spelers te halen, dus dan kan je ook wat makkelijker goed voetbal spelen

23-09-2015 14:15

Sterretje73 +5222

Aan de redactie: Ik vind het opzichzelf prima dat reacties vervagen cq verkleinen zodra er een karrevracht aan minnetjes verschijnt maar ik zou het eerlijker en makkelijker te lezen vinden als de plusjes en de minnetjes elkaar opheffen. Zou ook wat democratischer werken niet ?

23-09-2015 14:07

NielsE +0

We hebben het 'vervagen' nu even weggehaald. Even kijken wat we er nu mee gaan doen.

23-09-2015 15:24

Sterretje73 +5222

Dank, zelden meegemaakt dat men zo snel met een vraag/opmerking aan de slag gaat. Chapeau ! We zitten hier duidelijk in een onderwerp met groot zwart/wit gehalte dan is het wel zo makkelijk als de meest be(ver)oordeelde reacties duidelijk zichtbaar blijven zodat men zich veel duidelijker een mening kan vormen.

23-09-2015 16:54

Jesper Olsen #1 +0

Weg met Cruijff, dat die lekker in Barcelona blijft en zich nergens mee bemoeit. Cruijff dit, Cruijff dat. Ik begrijp zijn ABN taal sowieso niet en zijn zgn. fluwelen revolutie slaat nergens op. En dat die Deus la Ling ook oprot richting Trencin. Hadden we maar nog een type Van Praag als leider dan waren veel van de huidige problemen allang opgelost of in de kiem gesmoord. Dus Johan, sodemieter svp op.

23-09-2015 14:06

Rudolph J +0

Over 'Ajax laat zich gebruiken' gesproken: ... goede aankopen destijds! ...

Nee, dan assistent-bondscoach Van Basten. Die laat zich niet gebruiken als 'columnist' ...

Wie wint? VI: de omzet gaat weer eens omhoog.

Wie verliest: het voetbal.

Afgezien van dit voorbeeld, wat zijn begrippen als columnist en analist toch uitgehold! ... Net als Algemeen Directeur.

23-09-2015 13:57

rodnet +10264

Ik ben benieuwd hoeveel mensen de column eigenlijk gelezen hebben. Wat er in de column staat is dat van Basten niets nieuws heeft gezien in de documentaire over het plan-Cruijff op Fox. En vervolgens is het een weinig onderbouwde tirade op de veranderingen binnen Ajax en de mensen die daar het slachtoffer van zijn geworden. De rancune druipt eraf.

Ben ik nou de enige die het op zijn minst merkwaardig vind dat deze column komt op het moment dat van Basten de assistent van Blind is geworden en in principe hele andere dingen zou moeten hebben om zich qua voetbal druk over te maken? En dat er in de anti-Cruijff media naar aanleiding van de mening van deze weliswaar geweldige spits maar toch aanzienlijk minder succesvolle trainer volop ruimte wordt gemaakt om zijn mening nog eens extra uit te venten? Het voelt allemaal niet erg kosher en behoorlijk geregisseerd aan moet ik zeggen.

23-09-2015 13:42

Rho1980 +1487

Precies, uiteindelijk is het puur politiek en volop rancune van vBasten en scholletje. Dat zij in een eerdere Ajax tijdperk als bestuurders volop de plank mis sloegen en zelf door bleven gaan op het conservatieve manier van opleiden daar hoor je de 'overige' media niet over. Laatste generatie Ajacieden kent vBasten alleen maar van de eeuwige miskoop van de het laatste decennia ;Sulejmani.
Kritiek is één, maar iedereen weet dat hij al jaren niet meer op de club te vinden is (als vrijwillig geinteresseerd) en als je goed leest zie je gewoon dat hij éénzijdig is geinformeerd door "de andere tak" binnen de club. Je kan hier in ieder geval niet spreken van een gefundeerde mening.....wel een boel rancune.

23-09-2015 13:56

mikemeat +0

Hij heeft een punt....waar blijft die Ajax spits uit de eigen jeugd? Zo lang je daar niet in slaagt dan doe je het gewoon niet goed.

23-09-2015 13:27

Bobo het Konijn +0

Mooie kop AT5: alle tegenstander opgeknoopt door Cruijff en de Telegraaf. Treffender kon van Basten het niet zeggen.

23-09-2015 13:15

Rudolph J +0

En toch worden we kampioen. Hoera!

23-09-2015 13:59

Bobo het Konijn +0

Dat denk ik ook ja.

23-09-2015 14:12

Ajax Koersvast +0

Marco heeft al eens toegegeven dat hij bij meningsverschillen met Cruijff altijd achteraf "er achter kwam" dat Cruijff gelijk bleek te hebben.

Zeer bevreemdend dat Marco nog zowel tijdens zijn bondscoachschap als tijdens zijn Ajax-trainersschap aan Cruijff gevraagd heeft hem te helpen en nu zo uithaalt.

Andersom heb ik Cruijff nooit horen uithalen naar Marco.

23-09-2015 13:13

Bobo het Konijn +0

Dan heb je niet goed opgelet, tijdens de FR toen van Basten in beeld was, was het Cruijff in de Telegraaf die hem een dolk in de rug stak. Dat komt nu als een boomerang terug. Van Basten legt feilloos de vinger op de zere plek.

23-09-2015 13:17

Mokum_32 +1

Wat heb jij eigenlijk gepresteerd na je voetbal carrière macro ? Of nog steeds zuur dat johan wou helpen toen je hoofdtrainer was maar jij het zo goed wist en ons bijna failliet maakte.. Lekker makkelijk columnpjes schrijven achter dat scherm van je. In de praktijk zit jouw trainers carrière ook in een negatieve spiraal. Ik zie niks in het Nederlands elftal van de columns die je hebt geschreven.

23-09-2015 13:01

Truus de Bakker +1

Toen ik gisteren de aankondiging van de column hier las, dacht ik dat Van Basten inhoudelijke kritiek zou hebben op het plan Cruijff en de uitvoering daarvan. In plaats daarvan heeft hij vooral kritiek op hoe de machtswisseling verlopen is.

Voor mij is en blijft Marco nog steeds een Ajax-held ondanks dat ik een voorstander van het nieuwe Ajax ben. Zijn column vind ik niet relevant voor het Ajax van nu en straks. Als terugkijken geen bijdrage levert aan het verbeteren van je huidige of toekomstige organisatie heb je er niet zo veel aan.

Ik hoop dat hij zijn draai heeft gevonden bij Oranje en dat hij in de toekomst ooit nog een rol kan spelen bij het nieuwe Ajax.

23-09-2015 12:32

Bensco +7166

welk financieel gezond beleid?

ajax doet al ruim 4 jaar haar beste spelers in de uitverkoop en haalt er niks voor terug. Geen wonder dat je club er financieel goed voor staat als je geen kapitaal op het veld meer hebt staan. Die 100 miljoen op de bank is niets meer dan een rookscherm want op de achtergrond is er maar weinig verandert en ben je nog steeds afhankelijk van CL geld.

23-09-2015 13:01

wladimir +3059

Door het zuinige beleid mag de kampioen van NL binnenkort niet meer rechtstreeks meedoen in CL.

23-09-2015 13:08

RusselWestbrook +21

Dus het zuinige beleid van Ajax heeft ervoor gezorgd dat PSV, Twente en Vitesse er met de pet naar gooiden?

Dat er kansloze clubjes via fair play meededen komt ook door dat zuinige beleid natuurlijk.

Echt.

What
the
fuck

23-09-2015 13:14

rodnet +10264

Volkomen mee eens.

23-09-2015 13:45

Minsc +1519

Een rol bij Ajax in de toekomst? Waarom? Niet vanwege dit gevalletje, maar wanneer heeft Van Basten laten blijken een visie te hebben of iets duidelijk uit te kunnen leggen?

23-09-2015 14:53

Truus de Bakker +1

Ik ga niet over het personeelsbeleid maar van Basten heeft voetbaltechnisch natuurlijk een heleboel know how.

23-09-2015 15:40

Ajax Koersvast +0

Een rol op de achtergrond vanwege zijn voetbaltechnische inzichten zou Marco wel goed kunnen.
Niet op een plek waar harde topsport-beslissingen genomen moeten worden. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

23-09-2015 23:56

Raoul14 +3089

Wil AS een keertje aangeven wat de reden is van het laten vervagen van de reacties met de vele minnetjes of plusjes?

23-09-2015 12:13

RusselWestbrook +21

Dat weten ze zelf ook niet. Of ze snappen er gewoon geen reet van.

Die duimpjes naar beneden moeten sowieso weg.

Ben je het ergens niet mee eens? Dikke prima, breng het maar onder woorden. Kun je dat niet? Dan is je mening geen reet waard.

23-09-2015 12:15

sv +633 admin

Dat wordt spoedig aangepast.

23-09-2015 12:19

RusselWestbrook +21

Mooi man.

Nu die app nog laten fixen zodat we normaal Nederlands kunnen schrijven en ik ben tevreden ;)

23-09-2015 12:27

NielsE +0

Normaal Nederlands schrijven kan allang weer in de APP. Dat probleem is een tijd geleden al verholpen, probeer het eens uit!

23-09-2015 12:43

RusselWestbrook +21

HOLY SHIT MAN

Het werkt

23-09-2015 12:46

RusselWestbrook +21

Doe je dat nou met opzet? Haha

Überhaupt. Variété

23-09-2015 12:57

nightgoat +30901

Fiksen.
Dat is normaal Nederlands.
B-]

23-09-2015 14:40

OntlastendeMiddenvelder +1987

Misschien was het een domme opmerking?

(Ik weet het niet hoor, ik heb het niet gelezen.)

Edit: Ja, ik heb het gelezen. Het was inderdaad een domme opmerking.

23-09-2015 12:53

VMB +0

Inderdaad, vind het verder ook nog steeds erg onoverzichtelijk, lastig om goed de reacties te kunnen volgen/onderscheiden. Ik kan dus bijv. erg lastig zien wie op welk reactie reageert. Hopelijk komt dit ook goed. :)

23-09-2015 12:26

OntlastendeMiddenvelder +1987

Wordt grijzer bij zes minnetjes en helemaal grijs bij zeven minnetjes. Zelfs als er 30 plusjes tegenover staan.

23-09-2015 12:28

NielsE +0

We gaan sowieso iets veranderen aan het systeem wat het op dit moment is. We hebben twee opties: duimpjes eruit, of wat doen aan de berekening van het vervagen van de comments. We gaan dit even bespreken en eventueel een poll o.i.d houden.

23-09-2015 12:42

RusselWestbrook +21

Hoe moeilijk kan het zijn? Gewoon die duimpjes naar beneden weghalen of het totaal aan duimpjes gebruiken.

10+ en 5- = +5, laten staan
5+ en 15- = -10 weghalen

Wie ooit bedacht heeft het absolute aantal minnetjes als uitgangspunt te nemen en de plusjes te negeren... die snapt er bar weinig van.

23-09-2015 12:46

OntlastendeMiddenvelder +1987

Ik denk dat ze vastzitten aan de beperkingen van het 'theme'. Misschien een veilige plug-in voor de comments installeren?

23-09-2015 12:51

Truus de Bakker +1

Dat vervagen is best geinig en heeft ook wel een functie. Je zou het zo moeten kunnen maken dat als de cursor over de vervaagde tekst komt, de tekst weer normaal leesbaar is. En als hij er vanaf gaat weer vervaagt.

Edit: hierbeneden lees ik een mening van RusselWestBrook en hij heeft wel gelijk. Haal die minnetjes weg. Wie het niet eens is met een mening moet maar zelf in het toetsenbord klimmen.

23-09-2015 12:54

JPC40 +3

Ik heb geen idee wat die tegen elkaar gezegd hebben tijdens de toernooi en voor de toernooi, dat zal ongetwijfeld ooit eens naar buiten komen, het feit is dat wat Cruijff op blauwdruk had staan prachtig uit zag maar nu maar voor 50% is uitgekomen en voltooid is de rest hapert aan alle kanten.

Of Marco zwaar gefrustreerd is vanwege.......... tja vanwege wat ??? , moet je hieruit concluderen dat Cruijff beetje zelfde trekje als Rinus Michels Ikke Ikke Ikke, of heeft Marco vanuit de stressvol baan de reactie verkeerd begrepen, we zullen dit nooit te weten komen denk ik.

23-09-2015 11:59

District +1

Is het nationale Ajax afzeik dag of zo? Wtf....

23-09-2015 11:57

RusselWestbrook +21

Vanwaar die woede op Marco? Waarom dat gezeik over zijn prestaties aks Ajax coach?

Alsof ie dat niet weet, dat ie gefaald heeft. Ik heb nog nooit iemand zichzelf zo hard neer zien sabelen als Marco toen ie aankondige ontslag te nemen.

Maar dat ie gefaald heeft betekent niet dat ie geen mening meer mag hebben en ventileren.

23-09-2015 11:53

je +5

Laten we nou wel wezen wat probeert SuperSpits er was geen betere een klasbak ons nou te vertellen het hele verhaal is slap onderbouwt.
Marco dit is een gevalletje goedkoop scoren.
Ji dorst de terreinknecht Niet eens te ontslaan.

23-09-2015 11:52

Arim_ +0

In de jaren tachtig leidde Ajax Kieft, Van Basten, Bosman en Bergkamp op.
In de jaren negentig Kluivert, Kanu, R.de Boer en Mols en Mulder (haalde weliswaar het eerste niet maar wel Oranje).
In de jaren tweeduizend enkel Babel, en die werd dan meer gebruikt als buiten dan als spits.
Je kunt dus wel spreken van een aanvallende teloorgang.
Nergens loopt er een spits rond die door Ajax is opgeleid.
Gelukkig komen er sinds De Boer nu wel wat aanvallende talenten door, met Fischer en El-Ghazi, maar beiden zijn inderdaad wel in de jeugd gehaald.
Terwijl je zou zeggen dat een spits zoals een Kieft of Bosman, je toch wel als Ajax zijnde zou moeten kunnen opleiden.

23-09-2015 11:50

Barra +5529

Ik denk ook dat je uiteindelijk meer hebt aan eigen doorstroom die bij wijze van 2 aanvallend ingestelde spelers opleveren die wedstrijden voor je kunnen beslissen, dan aan 3 verdedigend goede spelers. Er is de afgelopen misschien wel 15 jaar veel te weinig aanvallend talent doorgebroken en die zijn moeilijker aan te kopen dan goede verdedigers. Dan ben je al snel geneigd de oorzaak in de jeugdopleiding te zoeken, die hopelijk nu weer aantrekt.

23-09-2015 12:09

je +5

Ik kan er geen Pancake van Bakken?

23-09-2015 11:27

AjaxD1986 +1

Its different cook compared too Cruijff.

23-09-2015 11:30

Indy +1

// "Jij komt er nog wel achter", zei Johan. Nou ik heb een paar jaar gewacht en ik weet nog steeds niet wat hij bedoelde.' //

Marco, je bent een opgebrande ex-assistent-trainer van een matige sub-topper. Als je nu aan de woorden van Cruijff terugdenkt, gaat er dan echt geen lichtje branden? Denk ff na. Weet je echt "nog steeds niet wat hij bedoelde"?

23-09-2015 11:26

Arim_ +0

Dijks en Klaassen, overigens ook Fischer, zijn van de lichting A1 toen De Boer nog trainer was van de A1.

23-09-2015 11:20

EricAjax1 +7479

hij vergeet hier alleen Klaassen te noemen

23-09-2015 11:05

Tinseltown +0

Tsjonge, tsjonge......begrijp sommige reacties hier niet, sinds die Cruyff zich ermee bemoeit is het een grote puinhoop en graag beetje respect voor Van Basten!

23-09-2015 11:01

godenzonensuper +0

Een beetje respect voor Cruijff.

23-09-2015 11:04

JCr14 +453

Respect voor allebei.
Het probleem is dat ze allebei niet tegen hun verlies kunnen.
Mooi die winnaarsmentaliteit. Zelfs als ze samen golfden hadden ze ruzie over wie het dichtst bij lag.
Jammer dat het deze keer zo erg is dat ze echt uit elkaar gedreven zijn.

23-09-2015 11:10

JCr14 +453

En dan moet je je voorstellen dat voordat Cruijff zich ermee ging bemoeien het een nog veel grotere puinhoop was.
Toen waren de punten 1-2-3-4-5 die ik eerder noemde ook nog bagger.

23-09-2015 11:05

Raoul14 +3089

Tinseltje bemoeit zich er weer mee....

23-09-2015 12:07

robertomalone +1185

Marco, Marco als voetballer ben je naar de absolute top doorgegroeid. Als mens is die ontwikkeling gestagneerd. Cruijff is een leider, die over de hele wereld aantrekkingskracht kent. Een man met visie, die die visie ook ten uitvoer brengt. Wat je ook van die visie mag vinden. Cruijff is een leider in het opzicht dat hij ruimte geeft aan mensen. Het feit dat hij coachend op de achtergrond blijft is juist voor de ontwikkeling van de mensen die het bij Ajax moeten doen, juist heel vooruitstrevend. Marco is een professional gebleven, trachtend goed te zijn in zijn ding. Als voetballer en als trainer. Dat is ook lovenswaardig maar voor de mensen om hem heen van een andere orde dan de inspanningen van Cruijff.

23-09-2015 10:56

Barra +5529

Voor de anti Cruijff mensen en die zijn er genoeg aan het aantal minnetjes te zien. Waren jullie echt tevreden voordat Cruijff zich met de club bemoeide en het binnen de club ook al jaren rommelde met allerlei verschillende stromingen binnen de club en de bobo's die de scepter zwaaiden. Ik zeg allerminst dat de fluwelen revolutie soepel verloopt en er op bestuurlijk vlak nog genoeg te verbeteren valt, maar ik hoor nergens hoe het dan wel zou moeten. Het komt op mij over als de politieke partij die op alles en iedereen afgeeft, maar wanneer ze vervolgens zelf aan de macht komen weten ze het niet meer.

23-09-2015 10:49

JCr14 +453

Die minnetjes zeggen niets. Iedere dropl*l kan hier een account aanmaken, zelfs van Hanegem en Brands.
Lees mijn stuk hieronder. Dat is de realiteit.
Sommige dingen gaan goed en sommige fout.

23-09-2015 10:52

Arim_ +0

Je hoeft niet anti Cruijff te zijn om toch kritiek te kunnen hebben.
En oplossingen zijn al eens aangedragen, bijvoorbeeld hoe Ajax zou moeten omgaan met spitsen. Een Hendriks heeft verdeeld over het aantal speelminuten een prima moyenne als spits, maar niet goed genoeg want voldoet niet aan de eisen die sinds Kluivert aan de Ajax spits worden gesteld.

23-09-2015 11:24

Barra +5529

Nee daar heb je gelijk in, maar ik zie maar heel weinig mensen met oplossingen anders dan beter scouten en ervaring. Als ik eerlijk ben heb ik Hendriks zelf nog weinig aan het werk gezien en ben dan ook benieuwd waarom hij destijds is gehaald. Werd hij echt gezien als eventuele versterking of meer als opvulling en we zien wel waar het schip strand.

23-09-2015 11:39

Arim_ +0

Ik gebruikte Hendriks maar als een voorbeeldje. Zelf heb ik hem ook nauwelijks zien spelen om er een oordeel over te kunnen vellen. Maar hetzelfde verhaal geldt voor Walian en ook voor Zivkovic. Pure goalgetters met een neusje voor de goal, maar bij Ajax wordt enkel benadrukt wat ze niet kunnen ipv hen te gebruiken in hun kracht: het maken van goals.

23-09-2015 11:42

Arim_ +0

Marco is en blijft mijn jeugdidool en hij zegt nu eenmaal regelmatig rake dingen.
Niet alles wat ie zegt is juist of klopt, maar dat geldt boor Johan net zo.
Die praat zichzelf namelijk wel heel vaak tegen.

23-09-2015 10:45

daniajax1 +4

Ik vraag me altijd af in hoeverre de jeugdopleiding invloed heeft. Tuurlijk is die invloed er, maar er wordt geroepen dat we meer Kluiverts en Sneijders moeten opleiden. Maar in hoeverre zijn dat soort spelers op te leiden, zijn dat niet gewoon exceptionele talenten die er sowieso wel komen. Als er dan een goede lichting doorbreekt dat is het weer hosanna over de jeugdopleiding, terwijl dat voor 95% gewoon te maken heeft met het talent van de desbetreffende jongens. We konden eerst opeens Vd Vaart, Sneijder, Nigel de Jong etc. opleiden en nu niet meer zeker..

Voorbeeld van Kluivert wordt ook vaak gebruikt. Het lukt Ajax maar niet om een spits als Kluivert op te leiden. Weet je waarom? Omdat je die niet op kán leiden. Denk je dat met een iets aangepaste/verbeterde opleiding er opeens Kluiverts uit gaan rollen? Het is gewoon wachten tot zo'n klasse spits zich weer eens aandient.

23-09-2015 10:42

Barra +5529

In zekere zin hangt het samen met het talent wat iemand meegekregen heeft, maar als je zo gaat redeneren dan kun je beter stoppen met opleiden en wachten op die paar toptalenten. Ik denk dat je spelers wel beter kunt maken en in hoeverre dit is valt moeilijk te zeggen, maar als je spelers al 10 tot 20 procent beter kunt maken dan kan dit toch net het verschil zijn tov andere spelers.

23-09-2015 10:53

Ajax_95 +87

Ben ik het wel mee eens. Ajax heeft twee periodes gehad waarin het de beste van de wereld was. Tussen de twee periodes zat 22 jaar. Het was nog razend knap dat we daarna in 2003 nog op een haar na de halve finale van de Champions League miste (ook met grotendeels eigen jeugd).

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat Ajax weer een keer de Champions League kan winnen, maar daarin ben je afhankelijk van exceptionele talenten die ook nog is in dezelfde periode moeten doorbreken. Als er dan ook nog twee a drie ervaren spelers met kwaliteit bijlopen kan je ver komen. Maar dit komt nou eenmaal niet zo vaak voor. Toch twijfel ik er niet aan dat er weer een keer zo'n mix staat.

23-09-2015 11:15

JCr14 +453

Doel 1: minder uitgeven dan er binnenkomt. Check.
2. Voetbalmensen op de voetbalzaken. Check.
3. Financieel gezond worden. Check.
4. Jeugdopleiding veranderen. Check.
5. Jeugdopleiding aanvullen met kwaliteit. (Bazoer, Cerny, Dolberg enz.) want er zat te weinig potentie in. Check.
6. 1 systeem in heel de club. Oeps daar zit een fout. Het 1e voetbalt niet des Ajax.
7. Aankopen moeten alleen als er geen jeugd klaarstaat en van toegevoegde waarde zijn.
(Misschien dat Gudelj het nog krijgt, maar nu niet) daar gaat ook wat mis.
8. Terug naar de subtop in Europa, met misschien een uitschieter. Dat kan nog komen. Maar vooralsnog niet. (Mede door punt 6-7)
9. Alle mensen binnen Ajax dezelfde richting op. Daar gaat het ook mis.
10. Overlaten aan de nieuwe generatie en terecht kunnen voor advies bij Johan Cruijff. Af en toe wat tips geven. (Blijkbaar wil Frank er niet naar luisteren)


Dit alles is te verwezenlijken. Maar je zult eerst een stap terug moeten doen. Om er 2 vooruit te zetten is erbij gezegd. De stap terug is nog zichtbaar.

Punten 6-7-9-10 daar gaat het mis. 2 ervan is Frank de Boer verantwoordelijk voor. Punt 7 ligt bij Overmars. En 1 punt vooral bij de RvC volgens mij. Die moeten er wat aan doen als er niet 1 lijn is.

23-09-2015 10:30

robertomalone +1185

Sterke analyse!

23-09-2015 10:58

BigDaddy84 +0

Op zich kan ik me best vinden in je analyse. Je gaat er alleen aan voorbij dat punten 6 t/m 10 door verschillende redenen meer tijd nodig hebben. Zo moet De Boer NU presteren. En als hij dan de spelers niet heeft om zo te spelen zoals de jeugd doet en te presteren, dan zal hij toch echt op zoek moeten naar een speelstijl waarmee wel gepresteerd wordt. Dat dat tegen het zere been van veel supporters is snap ik, maar als je logisch nadenkt kun je het De Boer niet kwalijk nemen.

Ook op het gebied van aankopen is/was er een overgangssituatie. Ajax heeft lang breedteaankopen moeten doen om er kwantitatief niet voldoende spelers doorstroomde vanuit de jeugdopleiding en ondertussen ook de financiële huishouding op orde gebracht moest worden. Dat had beter gekund met het geld wat is uitgegeven, maar zo hard al dat er nu beoordeeld wordt is overdreven. Zeker als je je beseft dat Ajax simpelweg niet zomaar spelers kan halen die direct van meerwaarde zijn. Als je alle aankopen in de hele Eredivisie op een rijtje zet en gaat concluderen welke aankopen direct van meerwaarde zijn, kom je denk ik onder de 10% uit. Het gaat erom of ze naar dat niveau door kunnen groeien. En in het geval van spelers als Sinkgraven en Gudelj is die kans groot. Ik ben best bereid je een overzicht te geven van de afgelopen vijf jaar, dan zul je zien dat het allemaal zo slecht nog niet is. Het ‘probleem’ is alleen dat een groot gedeelte nog een ontwikkeling door moet maken om zowel sportief als financieel iets extra’s te betekenen voor Ajax. Maar dat is het lot van Ajax. Er is niet voldoende geld om directe versterkingen te kopen.

Een stukje realisme richting het eerste is dus wel zo fijn. Het kost tijd voordat het harde werk op het gebied van financiële huishouding en de jeugdopleiding zichtbaar wordt in het eerste. En ondertussen moet er wel ‘gewoon’ gepresteerd worden. Het is te gemakkelijk om daarvoor te wijzen naar De Boer.

23-09-2015 12:39

OntlastendeMiddenvelder +1987

Over de eerste alinea -- De fluwelen revolutie heeft zoveel slachtoffers gemaakt, omdat dat een van de doelen van de revolutie was. Het was bijltjesdag, een afrekening met mensen die het in hun hoofd hadden gehaald af te wijken van de leer van de Heilige Cruijff. Kom maar op met de minnetjes.

23-09-2015 10:29

JCr14 +453

Minnetjes komen niet of amper van echte Ajacieden.
Je kunt geen machthebbers netjes zeggen dat ze het niet goed doen en vragen of ze willen opstappen.

23-09-2015 10:32

godenzonensuper +0

Neem aan dat niemand deze man meer serieus neemt? Het zijn gewoon wat losse flodders, meneer wil een rekening vereffenen. Nouri , cerny en vd beek bijvoorbeeld worden compleet buiten beschouwing gelaten.
Goedkoop scoren dit weer. Dat hij er in 08/09 een grote puinhoop van gemaakt heeft kan Cruijff niks aan doen. Dus reageer je woede af op de pionnetjes die je neer moet zetten bij het NL elftal Marco.

23-09-2015 10:26

..::Rootje::.. +676 moderator

Die zijn nog niet echt doorgebroken..

23-09-2015 10:34

PietBon +2

Tja, ik denk dat ie wel een punt heeft. Ik heb Johan Cruijff heel hoog zitten aar vind dat ie et z'n bemoeienissen nog erg weinig bereikt heeft. Ja, het voetbal is niet meer om aan te gluren. Creatieve spelers hebben we niet meer. Als je echt iets van Ajax wil maken, Johan dan zul je minimaal 2 dagen per week bij de club moeten zijn.

23-09-2015 10:23

Rho1980 +1487

Hoezo? Hij heeft daar toch "zn volgelingen" voor of bemoeit jouw baas ook iedere dag met de gehele fysieke operatie? Plan staat, anderen moeten het uitvoeren en daarbij hebben ze (naar het schijnt) nog geregeld telefonisch contact om het ea bij te praten. Daarvoor hoef je echt niet fysiek aanwezig te zijn.....

23-09-2015 14:03

gebruikersnaam +0

De eerste lichting waar het nieuwe beleid echt op getoetst kon worden was/is de lichting van Nouri en vd Beek. Volgens mij moeten die nog een aantal wedstrijden in Ajax 1 spelen voor daar echt iets over kan worden.

In de tussentijd zijn er al wel spelers gedebuteerd uit lichtingen die de nieuwe opleiding nog deels hebben gehad. Als je die spelers (Tete, Riedewalt, Bazoer, El Ghazi, Kishna) vergelijkt met de lichting die finale van de (voorloper van de) Youth League haalde (Veltman, Denswil, Boilessen, Klaassen, De Sa, Fischer) dan zie je al een verschil.

Daarnaast is er aan het begin vd revolutie al aangegeven dat men zich op korte termijn nog wat meer op talenten van buiten moest richting dan te verwachten was in de toekomst.

Maar zoals bij elke grote beleids- en/of cultuurswijziging komt er een punt dat de eerste resultaten zichtbaar zullen gaan worden. En dat is vaak het moment dat er de kritiek van tegenstanders weer even oplaait en men alles wat negatief uitgelegt kan worden aan gaat grijpen als een bewijs van falen. Pure onzekerheid en onwil om mee te gaan in de nieuwe realiteit.

Ik ben overtuigt dat de wijziging voor de opleiding noodzakelijk was en zijn vruchten af gaat werpen. Dat men bij andere clubs misschien hetzelfde doet (of al deed) doet daar niets aan af. Sterker nog, het laat zien dat ook andere de juistheid van de werkwijze erkennen.

Het beleid rond het 1e elftal is dan weer een ander verhaal. Maar aangezien dit puur om de jeugd gaat laat ik bij mijn mening over dat deel.

23-09-2015 10:21

BigDaddy84 +0

Gelukkig nog supporters die opletten. Plus 1.

23-09-2015 12:23

pimp +493

Maar ondertussen zijn wel Mink Peeters, Fosu Mensah, Dilrosun, en Donyell Malen vertrokken. Die hadden het ongelijk van de critici moeten bewijzen. De ligt en Eiting zullen dat minder snel doen, gezien hun positie (defensief).

Waar blijft de echte Ajaxspits? Of moeten wie die dan toch maar kopen?

25-09-2015 17:46

Raoul14 +3089

Mijn grote vraag, waarom bemoeit hij zich hiermee en op dit moment? Is hij geen assistent bondscoach en heeft zou hij niet heel andere prioriteiten moet hebben? Ik vind het nogmaals doodzonde dat hij zich zo opstelt. Als voetballer een grootheid, maar blijkbaar zit hij vol met rancune.
Het zou hem hebben gesierd als hij zich als een soort verzoener binnen de Ajax gelederen had gemeld met als reden een Ajax hart. Zo iemand, ik zou eigenlijk zelf niet zo snel weten wie, die door alle kampen wordt gerespecteerd zou op dit moment heel heilzaam kunnen werken. Iemand die de sterke punten van plan Cruijff, van FdB, van het technisch hart etc. zou uitvergroten in plaats van alleen maar met vingertjes te wijzen naar de schuldigen achter de situatie waarin wij ons nu bevinden.

23-09-2015 10:10

Scottish_Fan +0

Hij vergeet even Klaassen en Dijks, dat zijn dus 5 jongens die lang in eigen jeugd hebben gespeeld, waarvan 4 de oranje selectie al hebben gehaald... Helemaal geen schande als je dat aanvult met talenten / spelers van buitenaf. Moeten niet vergeten dat Nederland maar een klein landje is, en je niet op elke positie een groot talent heb rondlopen.

Maarja, ik jou tijd was alles beter he Marco, jij slachtofferde misschien geen mensen, maar de mensen waar jij het mee deed waren misschien niet slechter als Cruijff, maar zeker ook niet beter.

23-09-2015 09:59

Rayno95 +0

Precies en hij mocht ook nog 35 miljoen uitgeven, maar de ene na de andere "pannenkoek" kwam binnen.

23-09-2015 10:01

BigDaddy84 +0

En dat is dus precies de reden waarom het jeugdbeleid in ieder geval nog niet beoordeeld kan worden. Het enige wat ik concludeer op dit moment is dat jeugdteams beter voetbal spelen, er meer jeugdspelers in de nationale elftallen spelen en de begeleiding richting het eerste beter is geworden. Maar spelers die bijv. dit seizoen doorstromen hebben hooguit 3 jaar in de bovenbouw kunnen genieten van de nieuwe manier van opleiden. Voordat je daar echt een oordeel over kan geven bekeken vanuit de selectie van het eerste ben je meerdere jaren verder. Maar daar kunnen veel supporters niet tegen. Dat is immers te traag.

23-09-2015 12:20

Cruyffie +2392

'Jij komt er nog wel achter, marco'. Misschien doelde Cruyff op het feit dat je simpelweg niet geschikt bent om een club te trainen of te leiden. En volgens mij ben je daar wel degelijk achter gekomen inmiddels. Pannenkoek.

23-09-2015 09:58

MS22 +0

Is dit trouwens dezelfde man wat ons van wereldaankoop miralem Sulejmani voorzag?

23-09-2015 09:58

Amsterdam Loyals +2019

Vergeet ook Sno, Oleguer, Wielaert, Cvitanich niet...

23-09-2015 10:03

..::Rootje::.. +676 moderator

Net alsof er nu wereldaankopen gedaan worden.
De mensen hier zijn een stelletje hypocrieten.
Zelf afgeven op Marco, maar hem daarop aanspreken.

23-09-2015 10:31

BigDaddy84 +0

Dat zeggen ze hierboven niet. Maar Van Basten gaf in 1 seizoen meer uit dan onder het huidige beleid in drie seizoenen wordt uitgegeven. En zelfs als de aankopen van het huidige beleid worden afgekraakt, zullen ze zonder enig twijfel meer op gaan leveren als de aankopen van Van Basten.

23-09-2015 12:16

deila +0

Cvitanich nog gevolgd in de Franse competitie?

23-09-2015 10:38

MS22 +0

Zo dat zat hem hoog zeg dat die geen directeur mocht worden.

23-09-2015 09:57

Johan1 +2909

Ajax heeft te maken met omstandigheden waar ook alle andere clubs mee te maken hebben: het gebrek aan goede jeugd. Waar vroeger de talenten op straat zich ontwikkelden, moet dit nu een paar keer in de week bij de clubs gebeuren. Cruijff legt juist de vinger op de zere plek: we moeten beter opleiden. Vroeger stond Ajax bekend om zijn eigen, opgeleide aanvallers. De vraag is of er nog echte supertalenten zijn, maar vooral, kunnen de supertalenten zich ontwikkelen tot echte topspelers. In het laatste elftal van Jol zat heel veel "import". De balans was zoek, het spel was niet des Ajax. Nu is het spel ook nog niet goed, maar de intentie om de jeugdopleiding te verbeteren is er wel. Ajax wordt nu gestraft omdat ze de aloude waarden weer terug willen brengen. Ik vind dat onterecht. Zoiets heeft tijd en geduld nodig. Van Basten scoort nu wel heel gemakkelijk over de rug van zijn club. Valt me zwaar van hem tegen. Als hij echt begaan zou zijn met Ajax, hou je dit binnenskamers.

23-09-2015 09:52

grannig mokum1 +1

Marco moet zijn smoel houden, voor de revolutie was Ajax financieel niet best en dat is ook. te doen van onze "vriend Marco

23-09-2015 09:51

Truus de Bakker +1

Kijk dat gebeurt er als de verdeeldheid voortduurt: de reacties hier krijgen veel minnetjes en plusjes maar ze verdwijnen wel in het niets. Laat mooi zien wat Ajax te wachten staat als we vooral tegen elkaar blijven vechten.

23-09-2015 09:42

Bobo het Konijn +0

Tsja, dat is toch echt het mooie resultaat van de FR, Ajax is volledig verdeeld en tegen elkaar uitgespeeld. Asterix en de Intrigant. Dat hebben Cruijff en zijn trawanten toch maar bereikt. Het heeft ook wel iets van een echte tragedie, Cruijff de man van Ajax in het begin jaren 70 die Ajax tot grote hoogten brengt om het uiteindelijk ook weer kapot te maken. Zou een jaartje jupiler league niet louterend kunnen werken voor Ajax?

23-09-2015 09:54

Barra +5529

Oh komop kerel, jij wil beweren dat voordat Cruijff kwam iedereen bij elkaar op schoot zat? En was het juist niet van Gaal die Ajax een enorme naaistreek leverde door mensen de laten kiezen? Het was in de jaren voor Cruijff 1 grote puinhoop en hadden we geeneens een visie om aan vast te houden. Cruijff is niet alwetend en er zijn nog genoeg kritiekpunten, maar we hebben iig weer een visie en daar zit iedereen op af te geven, maar ik hoor niemand met een oplossing komen hoe het dan wel zou moeten.

23-09-2015 10:03

Raoul14 +3089

Dat probeert Truus nou net te zeggen, direct weer een schuldige aanwijzen! Te triest voor woorden!

23-09-2015 11:02

Truus de Bakker +1

Precies. Zolang we blijven hangen in vijanddenken verspillen we alleen maar onze energie.

23-09-2015 11:37

Arim_ +0

Tete, Riedewald, Veltman, Dijks, Van Rhijn, Blind, Van der Wiel, Anita, Emanuelson, Maduro, Vermeer, Klaassen en Babel, plus de in de jeugd gehaalde Alderweireld, Vermaelen, Vertonghen, S. De Jong, Bazoer, Eriksen, Fischer, Kishna en El-Ghazi.
Dat zijn toch vooral verdedigers en middenvelders. Dus Marco heeft een punt.
Van deze spelers zijn Vermeer, Van der Wiel, Anita, Emanuelson, Babel, Maduro, Blind, Alderweireld, Vermaelen, Vertonghen, De Jong en Eriksen nog van de periode voor de revolutie.
Houd je over: Tete, Van Rhijn, Veltman, Dijks en Klaassen, wat echt uit de Ajax jeugd komt. Nee, dat is inderdaad niet om over naar huis te schrijven.

23-09-2015 09:41

Barra +5529

Marco heeft juist geen punt, want volgens hem was het niet zo slecht gesteld met de jeugdopleiding en vervolgens geeft hij dan aan dat er bijna alleen maar verdedigers doorkomen. De afgelopen kampioenschappen zijn niet te wijten aan het beleid Cruijff want hier heeft hij nog geen invloed opgehad, maar dan moet hij ook eerlijk zijn en weten dat het ook even duurt voordat er echt weer jongens doorbreken vanuit de Cruijff filosofie. Ik ben voor af en toe wat tegengas richting Cruijff, maar kan weinig met de kritiek van Marco omdat hij destijds al niet met oplossingen kwam en nu ook weer niet.

23-09-2015 09:57

Arim_ +0

Feyenoord heeft het beter gedaan met Boetius, Castagnos, Manu; Vilhena, Fer, Wijnaldum; Kongolo, Martens Indi, De Vrij, Van de Beek, plus nog Nelom en Karsdorp.
Daar zitten ten minsten drie aanvallers van eigen bodem bij.

23-09-2015 10:22

Barra +5529

Kun je wel begrijpend lezen?? Ik geef aan dat Marco zichzelf tegenspreekt, omdat hij eerst zegt dat het met de jeugdopleiding niet zo slecht gesteld was en vervolgens afgeeft op de jeugdopleiding omdat er bijna alleen maar verdedigers doorbreken. Of het plan Cruijff een succes wordt valt en staat met het aantal spelers die de komende jaren doorbreken en of ze daadwerkelijk ook echt beter zijn dan de jaren ervoor.

23-09-2015 10:37

Arim_ +0

Die opleiding was voor de revolutie toch ook niet zo slecht gesteld, niet minder zou ik zelfs zeggen.
In de lichtingen voor de huidige met Riedewald, Tete, El-Ghazi en Bazoer, was er zelfs meer aanvallend talent (De Jong, Eriksen, Fischer, Klaassen).

23-09-2015 11:08

AFCAjax +17839

Hij doet alsof F de Boer zn fantastische trainerschap het enige positieve is bij Ajax, terwijl de werkelijkheid totaal omgekeerd is.. F de Boer als trainer is vrijwel het enige negatieve en we zijn 4 keer kampioen geworden ondanks F. de Boer, met hulp van de armoede van de eredivisie.

Pas als we een Wim Jonk als hoofdtrainer hebben is de Cruijff revolutie nagenoeg compleet.

23-09-2015 09:35

Rho1980 +1487

Marco heeft duidelijk input vanuit "de andere tak" binnen de club. Mening geven mag maar het is nergens op gebasseerd. Dikke maatjes met scholletje, toen al.....vergeet gemakshalve dat hij vooral als trainer cq eindverantwoordelijke bekend is geweest voor de belachelijke aankoop Sulejmani. Om Sno, Cvitanich etc allemaal nog maar niet te noemen. Voor iemand die zelden bij de club Ajax komt kijken, al jaren niet meer weet wat er inhoudelijk gebeurd op de Toekomst heeft hij wel een zeer sterke mening. Hoe zeggen ze dat ook alweer...."beste stuurlui....wal" enfin, voorlopig heeft hij weinig recht van spreken. Als voetballer GOUD! Als trainer en analyst, zwaar FOUT!
Tuurlijk zijn er nog tig punten voor verbetering vatbaar en is oa Overmars en het technisch beleid een dikke vraagteken. Maar om het zo af te vallen en doen alsof het allemaal kolder is....hij laat zich wel heel erg kennen.

23-09-2015 09:34

deila +0

Zonder de 20 goals van Sulejmani was Ajax in 2011 en 2012 geen kampioen geworden. Oftewel een investering die zichzelf heeft terugverdiend.

23-09-2015 09:38

Barra +5529

Dit kun je niet menen, Sulejmani heeft goals gescoord maar het aankoopbedrag is never nooit te rechtvaardigen.

23-09-2015 10:05

Stuyvesant +1442

Sarcasme...

23-09-2015 10:08

BigDaddy84 +0

Serieus? Je gaat de aankoop van Sulejmani verdedigen? Te lachwekkend voor woorden!

23-09-2015 12:10

Rho1980 +1487

Even voor de duidelijkheid, het waren 11 competitie doelpunten overige waren andere competities..... in dit elftal had zelfs Ebecilio zijn waarde. Sulejmani's bijdrage valt dus wel mee en te relativeren

23-09-2015 21:09
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.