Van Basten niet te spreken over 'lamlendige' tweede helft tegen Hannover 96: 'Initiatiefloos, slap'

door Jon van Dam 68

Van Basten niet te spreken over 'lamlendige' tweede helft tegen Hannover 96: 'Initiatiefloos, slap'

door Jon van Dam 68

Laatst geüpdatet

Marco van Basten heeft weinig positieve woorden over voor de tweede helft van Ajax tegen Hannover 96. De Amsterdammers wonnen het duel weliswaar met 2-1, maar volgens de oud-topvoetballer mag Ajax blij zijn dat ze aan het langste eind trokken.

'Het is goed dat je wint, dat geeft toch wat minder gedoe dan als je dit soort wedstrijden verliest', legt de oud-Ajacied na de wedstrijd uit bij Ziggo Sport. 'Je probeert wel de goede dingen aan te stippen en positief te blijven. Maar als je de tweede helft kijkt, dan is het een uitdaging om positief te blijven. Het was initiatiefloos, slap, niet goed. In de eerste helft gaven ze hoog druk, veroverden ze de bal en creëerden ze een aantal kansen. De tweede helft was echt lamlendig.'

Na de wissel van Jaydon Banel voor Kenneth Taylor kwam Steven Berghuis op het middenveld te spelen. Van Basten is allesbehalve te spreken over zijn prestatie. 'Hij was alleen maar passes aan het strooien, maar dat had geen enkel effect. Hij was echt dramatisch, vond ik. Ook van achteruit was er weinig initiatief. Geen druk meer, laag tempo, alles wat je niet moet doen deden ze. Ze komen nog goed weg met 2-1.'

Van Basten vindt middenveld niet van Ajax 1-niveau

Tegen Hannover 96 zag Van Basten een middenveld dat op veel vlakken tekort kwam. Volgens hem kan het middenveld van Ajax daarom wat kwaliteitsimpulsen gebruiken. 'Ik vind het middenveld met Hlynsson, Taylor, Berghuis en Tahirović niet goed genoeg. De spelers hebben niet het niveau dat je bij Ajax 1 wil aantikken. Er moet echt wat bij.'

Van Basten benadrukt hoe Ajax de Duitse opponent in de wedstrijd hield tijdens het tweede bedrijf. 'Het was aan de bal erg pover. De opbouw van achteruit liep niet snel, veel balverlies. Als het met een te laag tempo gaat, dan wordt er gewoon weinig gecreëerd. Als je dan ook niet snel omschakelt, dan is het gewoon droevig.'

John van 't Schip 

Over Ajax-trainer en oud-ploeggenoot John van 't Schip is Van Basten positief. 'Hij is natuurlijk een oer-Ajacied. Hij weet precies wat er speelt en wat er nodig is. Ik denk dat hij daar wel capabel voor is. Of ik door zou gaan met Van 't Schip? Dat is niet aan mij. Ik ken John en daarom kan ik daar geen eerlijk oordeel over geven. Maar hij is wel een type dat is opgegroeid bij Ajax en overal ervaring heeft opgedaan. Volgens mij is hij wel in staat om deze klus te klaren. Hij moet wel gesteund worden door het bestuur en de selectie moet goed genoeg zijn.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Catenaccio +2757

Helaas geen behoorlijke bank en/of jeugd anders had je dat soort lamlendigheid er wel uit gewisselt

08-01-2024 08:58

brullie +7046

Marco heeft volkomen gelijk. Zwak en geen vuur er meer in. Willen die gasten niet meer winnen of zo? Waar is die peper in de reet mentaliteit? Is toch verschrikkelijk, ook als trainer om naar zulke slappe klootzakjes te kijken?

08-01-2024 06:58

HallelujahAmsterdam +10641

Van Basten zegt natuurlijk niks nieuws.

Het verschil tussen een 1e helft en een 2e ĥelft is al een tijd immens. Hoe vaak het lijkt , alsof ze het maar 1 helft kunnen opbrengen.
Dat vond ik onder Schreuder al het geval. Van Basten chargeert misschien een beetje , maar hij overdrijft niet : met name de 2e helft , moet beter.

08-01-2024 06:03

Michiel Kapteijns +5372

Grappig dat de Mislintat fans hier nog altijd vinden dat zijn aankopen lang niet slecht zijn maar anderzijds bij Van Basten steeds beginnen over zijn seizoen als trainer, reeds 15 jaar geleden. We hebben 10 punten minder dan het Ajax van Van Basten na 16 wedstrijden en moeten in 18 wedstrijden nog 44 punten halen (2.44 punten per wedstrijd) om de eindnotering van dat jaar te overtreffen. Kortom, we mogen blij zijn als we dit seizoen eindigen als het Ajax van dat jaar.

08-01-2024 00:01

Craain +4968

Dat weten we niet, het ligt natuurlijk aan trainer. Een heel goed voorbeeld is die van Idrissi. Bij Ajax liet hij weinig zien en bij Feyenoord zeer redelijk. Zo kan ik nog meer voorbeeld vertellen bv Schone onder Frank de Boer en Schone onder Bosz.

Er zijn genoeg spelers op te noemen die onder van Gaal, Co Adriaanse Bosz en Slot beter zijn geworden. En hun teams worden ook steeds beter.

En die van Frank de Boer, geen enkele spelers... Net als Advocaat, Schreuder, Hiddink, van Marwijk etc...

Als je spelers beter kunt maken en als team kunt opbouwen dan ben je een heel goede trainer. Ron Jans is er ook een van.

08-01-2024 19:07

Michiel Kapteijns +5372

Suljemani heeft onder Frank de Boer zijn beste periode in Ajax-dienst gehad. Daley Blind kreeg onder Jol geen kans, en is onder De Boer doorgebroken. Zo zullen er best meer voorbeelden zijn. Ajax was voor De Boer 7 jaar geen kampioen geworden, en onder De Boer 4x op rij. Adriaanse is hier als trainer ook gewoon mislukt, en ten onder gegaan aan druk. Hij veranderde op een gegeven moment ook elke week van taktiek en spelers: 5-2-3,3-4-3, 4-3-3, 4-4-2, we hebben het onder Adriaanse allemaal gespeeld. Adriaanse heeft zijn beste tijd als trainer in de subtop gehad. AZ, Den Haag, Willem 2

08-01-2024 22:20

Craain +4968

Adriaanse werd gewoon weggewerkt door Beenhakker die vriend is van Koeman. Adriaanse mocht het niet afmaken terwijl zijn team aan het groeien was.

(Ondanks de koppositie van Ajax in de eredivisie, moest Adriaanse eind november 2001 na hevige kritiek het veld ruimen. Adriaanse had een moeizame relatie met sommige mensen binnen de club waaronder Beenhakker en deze aantal mensen die schrokken van de uitspraak van Co Adriaanse tegen van Basten (Co had het gelijk).)

Suljemani heb ik bij Ajax nooit goed gevonden. Daley Blind kreeg heel veel kritiek bij Ajax, weet je nog? Blind onder Jol was hij nog tiener...

Koeman nam het tactiek van Adriaanse over en ging verder met dezelfde spelers... Na aantal jaren bakte Koeman er niks meer van nadat aantal spelers zijn vertrokken. En toen werd Koeman ontslagen.

Blijf bij de feiten.

Vergeet verder niet dat Ajax CL 1994/1995 won, mede dankzij het werk van Co Adriaanse als hoofdjeugdopleiding bij Ajax die er al jaren zat. Daarna is hij naar Willem II vertrokken, geweldig voetbal en voor niets 2e geëindigd.

08-01-2024 23:03

vanreenen +10306

Hoeveel ontvangt die pannenkoek eigenlijk per maand voor zijn gezeik (voornamelijk op Ajax)

07-01-2024 22:22

Qifesh +24917

meer dan wij allemaal bij mekaar

07-01-2024 22:26

Ajax1114 +19393

Terecht dat hij verdient wat hij verdient. Altijd zinnig commentaar geeft hij, nu ook weer. Complete troep bij Ajax. Komt ook niet meer goed komende jaren.

07-01-2024 23:04

brullie +7046

Marco heeft in alle opzichten, al een jaar gelijk in wat hij zegt over Ajax.

08-01-2024 07:00

Bergkomp +1399

Hij heeft wel gelijk maar ga dan gewoon iets bij Ajax doen. Hij doet echt niet onder voor van t schip als coach bijvoorbeeld.

08-01-2024 10:17

Cello +52979 moderator

@Bergkomp

Van Basten heeft problemen met de stress en druk die een trainerschap met zich mee brengt. Kreeg er ook lichamelijk en geestelijk problemen mee, waardoor hij uiteindelijk gestopt is als coach.
Is ook niet zo heel gek....want ieder mens is verschillend. Als je je werk niet op tijden kan loslaten (oftewel je neemt je werk overal mee naartoe), veel dingen opkropt (zoals bijv. bepaalde frustraties e.d.) dan heeft het uiteindelijk wel degelijk effect op je lichaam en je geest. Van wat ik heb begrepen had Van Basten het daar enorm moeilijk mee en wat dus uiteindelijk bij hem voor problemen zorgde. Dus heb volledig begrip voor hem dat ie niet meer trainer wil/kan zijn. Gezondheid gaat boven vrijwel alles, hè?.

09-01-2024 22:06

Bergkomp +1399

Ah ok fair enough

10-01-2024 05:44

Gewoon Gijs +18422

Heeft Ajax een middenveld?

07-01-2024 22:19

Bergkomp +1399

Nee die zijn geblesseerd. Lekker voetbaljaar dit. Er zit ook niet veel mee he.

08-01-2024 10:18

HJC +8041

Marco heeft volkomen gelijk. Berghuis speelde dramatisch en het Ajax middenveld en ge meeste verdedigers zijn van het niveau RKC.
Helaas is hij niet meer rechtstreeks betrokken bij de club en betast het management uit mensen uit de hockeywereld en bedrijfsleven.

07-01-2024 22:14

pietvanvliet +4430

Voorspelbaar verhaal van Marco. Als het niet best is, moppert ie. Das prima.

Marco's 'probleem' is dat 'niet best' geldt voor 80% van de wedstrijden in de wereld. Dan lijkt het of hij veel moppert, ook al heeft ie gelijk, en nu moet ie ook nog oefenpotjes analyseren. Daarvan is 95% 'niet best'. Dat hoort zo.

Dat Marco 'Schippie kent', wilde ik graag nomineren voor "understatement van het jaar" en het is pas 7 januari.

07-01-2024 21:09

Catenaccio +2757

Marco is een voetballiefhebber pur sang en ja , inderdaad het gros vd voetbalwedstrijden is niet om aan te gluren. Ik mopper ook, omdat ik het niet kan aanzien dat mijn club naar de klote is en dan het wel ff duurt voordat we PSV en feyenoord de oren wassen zoals we ooit deden.

08-01-2024 09:01

b.hulshof +3774

Berghuis op het middenveld is een drama voor je team.

07-01-2024 20:28

Mokum31 +6141

Als ie niet beter kan dan dit op alle posities en geloof me ik was heel positief over Berghuis

07-01-2024 22:13

Staaf78 +270

Ik ben ook niet te spreken over de tweede helft van de carrière van Marco!

07-01-2024 19:41

Craain +4968

Mee eens, van Basten. Maar er is niemand die durft te zeggen dat Berghuis en Bergwijn beter kunnen vertrekken...de meeste analisten kennen deze spelers goed...

07-01-2024 18:08

Bergkomp +1399

Wat ik me toch afvraag bij Berghuis en Bergwijn... Die konden alle twee zo mooi een bal in de hoek krullen, een beetje zoals Robben dat altijd deed. Waarom krijgen ze dat toch niet meer voor elkaar. Het zijn allemaal losse flodders geworden. Zijn ze met een ander soort ballen gaan spelen ofzo? Je ziet de laatste 2 jaar sowieso heel weinig van dat soort goals. Antony krijgt het ook niet meer voor elkaar die kon dat ook. Dat zijn toch echt individuele acties die meestal niet zoveel te maken hebben met de prestaties van het team. Wat is er aan de hand....

08-01-2024 10:22

Balgevoel +30946

Antony komt bij United amper nog in de positie om serieus op doel te schieten, Bergwijn is bij Ajax serieus gaan geloven dat-ie geen linksbuiten is, maar spelverdeler en ik vrees dat het wel meeviel met hoe vaak Berghuis vanuit zo'n situatie scoorde. Maar vooral met betrekking tot Bergwijn: tegen Heracles-thuis liet hij nog even zien dat hij dat nog prima kan, vanuit de goede positie en als-ie wordt weggestuurd (oké, was ook een knappe individuele actie).

08-01-2024 10:26

Joeri.B +234

Niet interessant wat Marco vind had ie zich bij z'n clubbie moeten voegen ipv te lullen

07-01-2024 17:53

Capocapo +12001

Mening geven is verboden?

07-01-2024 19:11

JoeBlow +8196

Nee, maar wel vrijblijvend en makkelijk.

07-01-2024 21:09

Mokum31 +6141

Lekker toch
Doen wij ook

07-01-2024 22:14

pietvanvliet +4430

Neuh, we hebben gezien dat Marco's kwaliteiten niet op trainersgebied liggen. Adriaanse zag dat niet verkeerd.

Natuurlijk zou ik 'm graag zien als sparringspartner van de spitsen, maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld als de pest.

07-01-2024 21:14

Aspers73 +3241

Er komen geen goals vanuit de verdediging en middenveld, dus alles rust op de schouders van Brobbey.

07-01-2024 17:49

Aram +18122

Ik heb er deze wedstrijd eens wat meer op gelet. Tahirovic en Hlynsson doen hun best en knappen vuil werk op. Taylor vindt dat hij daar boven staat en veroorzaakt problemen voor zijn mede-middenvelders en de verdediging. Ik vind hem echt een groot talent en juist daarom zou ik hem nu eens een maand op de bamk zetten. Er moet een knop om bij die jongen. Zet er dan maar iemand van JA neer, Brandes ofzo, maakt me niet eens uit wie, als ze maar hun best doen.

07-01-2024 17:49

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25424

Aldus de panecake

07-01-2024 16:50

Luuks2 +345

Op enkele spelers na, waren het hun stelletje slaaptabletten

07-01-2024 16:42

Simpelishetmoeilijkst +25343

De eerlijkheid van SAN Marco is verfrissend, en hopelijk luistert men bij Ajax. Het middenveld is ruk.

07-01-2024 16:21

Ajaxfan31183 +16391

Niet alleen het middenveld.....

07-01-2024 16:45

TheSpecialOne +8933

Even een vraag aan jullie allemaal. Is de selectie van Hannover 96 nou echt veel beter dan de selectie van Ajax?
Anders begrijp ik niet waarom Ajax zo slecht gespeeld heeft tegen Hannover 96 met name in de vorige wedstrijd en in de tweede helft van deze wedstrijd.

07-01-2024 16:21

Dolblij +45434

Nee, de selectie van Hannover96 is slechter. Alleen de instelling, discipline en de werklust zijn beter, zie tweede helft. Daarnaast is het sowieso een feit dat het linker rijtje tweede Bundesliga moeiteloos in de ED mee kan draaien. Dus Ajax in het doen van dit seizoen heeft moeite met Hannover96.

07-01-2024 16:25

TheSpecialOne +8933

Als de selectie van Hannover inderdaad slechter is dan die van Ajax, dan moet het aan de technische staf liggen die de selectie niet ''gemotiveerd'' en ''fit'' kan krijgen. Toch?
In de VI staat een stuk over Van 't Schip waarin hij met een goed gevoel terugkijkt op het trainingskamp. Hoe kan je dat nou zeggen na twee dramatische wedstrijden tegen een club uit de tweede Bundesliga?! Ook hem kan het dus geen r..t schelen wat er met Ajax gebeurt.

07-01-2024 16:32

Dolblij +45434

Ik denk dat er een verschil zit tussen de boodschappen voor de buitenwacht en de communicatie intern. Misschien is Schip wel helemaal niet tevreden met het trainingskamp, alleen moge dat zo zijn, dan gaat hij dat ons niet aan de neus hangen.

07-01-2024 16:37

TheSpecialOne +8933

Natuurlijk gaat hij niet met zijn eigen onvermogen te koop lopen. Het is wel tekenend dat hij geen "woede" toont naar aanleiding van het vertoonde spel. Hij geeft daarmee het verkeerde signaal af naar de spelersgroep.

07-01-2024 18:35

Ajax The Best +16621

Vorige wedstrijd waren de reserves. Die zijn zeker niet goed genoeg voor Ajax 1

07-01-2024 16:26

TheSpecialOne +8933

Als je pretendeert een topclub te zijn, dan moet je ''bank'' ook kunnen winnen tegen een club uit de tweede Bundesliga. Dat is tenminste mijn mening...

07-01-2024 16:35

401Middenweg401 +6045

Ja. Maar we weten allemaal dat dat nu niet zo is.

07-01-2024 16:38

Mokum31 +6141

Hij heeft gewoon gelijk
Het is gewoon niet om aan te gluren

07-01-2024 16:12

Japie27 +1725

Los van m'n sympathie voor John. Je hebt gewoon een goeie coach nodig en die ervaren 6 gaat echt niet het verschil maken.

07-01-2024 16:07

RadheAjax2021 +17911

Ja het middenveld is en blijft een groot probleem bij Ajax.

07-01-2024 16:05

BasseyAdriaan33 +13703

Oh? Volgens een aantal hier is Taylor hartstikke goed, en is Hlynsson een prima aanvulling. Met daarachter blok Tahirovic, de zogenaamd verbeterde versie van Alvarez.

Zieke geesten

07-01-2024 16:08

DeKenner +9368

Ik heb werkelijk nog niemand zien typen dat Tahirovic een verbeterde versie van Alvarez is. Wat mij betreft mogen die twee namen ook niet meer samen in één zin genoemd worden. Wat een wereld van verschil in kwaliteit!

Hlynsson is overigens best een prima speler, maar die is er nog lang niet aan toe om beslissend te zijn. Het is wel een speler met bepaalde kwaliteiten, waardoor hij een belangrijke speler voor Ajax kan gaan worden. Dat heeft echter nog wel even de tijd nodig. Wat mij betreft mag hij wel blijven staan. Helemaal in dit toch al verloren seizoen. Want alleen door veel te spelen groeit hij naar het gewenste niveau toe.

En Taylor… het nieuwe pispaaltje bij velen. Dat gaat mij wat te ver. Het zit er bij hem zeker wel in, maar het komt er ook veel te weinig uit. Van mij krijgt hij nog het voordeel van de twijfel. Hij kan veel baat hebben van een goede ervaren middenvelder naast hem, dus ben benieuwd wat deze transferwindow nog gaat brengen.

07-01-2024 16:25

Johan4ever +10914

Sterkhouder en routinier Berghuis was ook weer geweldig...🙃

07-01-2024 16:35

BasseyAdriaan33 +13703

Wat een vreselijke slappe hap, pappen en nathouden. Jij bent ook weer zo’n voorbeeld. Ajax is zo godvergeten ziek, dat de supporters het nu al prima vinden dat er zo’n slap middenveld staat. Taylor is geen “pispaal”, Taylor ontbeert eigenschap nummer 1: VECHTLUST 90 minuutjes per week…..
Verder komt dit pispaaltje veel te kort in omschakel momenten, bij balverlies maar ook heeft hij het inzicht van een amateur. De gaten worden o.a. door hem veel te groot tussen de linies.

09-01-2024 21:51

RadheAjax2021 +17911

Taylor speelt bij gebrek aan beter in de selectie. Hlynsson is leuk maar geen basismateriaal en Tahirovic is losgeslagen wild.

10-01-2024 07:34

Steffenhagen +37930

Marco heeft opnieuw gelijk en zegt wat we allemaal zien . Schip heeft inmiddels wel wat uit te leggen over de trainingsintensiteit en over de wedstrijdconditie van zijn spelers . Zelfs Hercules oogde fitter dan Ajax

07-01-2024 16:03

Dolblij +45434

Correcte analyse van San Marco. En niet de eerste keer. Hoe vaak is de eerste helft inmiddels redelijk tot bijna goed, en de tweede helft niet om aan te gluren zo slecht.

07-01-2024 15:52

3sterren +20205

De eerste 5000 meter rondjes van 28.5 vlak, maar de laatste 5000 een enorm verval met rondjes van 58,5.
Kortom, een hele slechte 10 kilometer …

07-01-2024 16:25

Dolblij +45434

Dat js een mooie vergelijking. Een op de 10 km imploderende stayer. Het enige verschil is wel dat die stayer zijn uiterste best blijft doen en desnoods half verdoofd en met het kwijl op zijn gezicht over de streep komt. Dat heb ik dit seizoen nog geen enkele speler van Ajax zien doen. Bij verre na niet.

07-01-2024 16:27

3sterren +20205

De laatste Ajacied die ik mij kan heugen die letterlijk met bloed, zweet en tranen de verdediging leidde, was Cristian Chivu.
Met noodverband om het bebloede hoofd gewikkeld , speelde hij de wedstrijd uit en verliet het veld…

07-01-2024 16:33

Dolblij +45434

Klopt inderdaad, lang geleden.......en het zou vandaag de dag ook niet meer mogen.......

07-01-2024 16:35

3sterren +20205

De algehele vertrutting van de maatschappij sijpelt langzaam maar zeker ook door in het voetbal …

07-01-2024 16:40

Dolblij +45434

En vindt in de slappe houding van veel jeugdige talenten een rijke voedingsbodem.

07-01-2024 16:48

HStorm +3162

https://www.telegraaf.nl/sport/1057251142/bloedende-tagliafico-met-tulband-en-badmuts

07-01-2024 17:48

3sterren +20205

Inderdaad, maar tegenwoordig is een hoofdwond niet meer zo uitzonderlijk ; ) …


https://www.voetbalnieuws.be/news/708438/klassieker-ontspoort-klaassen-gewond-door-toedoen-supporter

08-01-2024 09:47

Jarikoek +213

Deze spelers zullen we bij verre van lang zal zn leven nog niet 90 minuten als schichten met gekromde ruggen over het veld zien razen. Met modder aan de broek en zweet op het blozende gelaat. De haren door de war. Wellicht zelfs met een kram en tulband na een verbeten kopduel.
Nee.
Gesjok naar de cornervlag, een uitgestoken kleine teen met handen op de rug als een Ierse danser met de haartjes gekamd en de sokken over de knieën om een voorzet te voorkomen.
Dat is wat we zien.
Jordan Henderson zou daar wellicht iets aan kunnen doen.

10-01-2024 11:30

Mv9494 +16639

zelfs het Ajax onder Frank de Boer had betere spelers

07-01-2024 15:45

EricAjax1 +7534

Heb denk ik nog nooit zo’n futloos Ajax gezien als dit jaar. Lijkt wel alsof ze 30 minuten net vol kunnen houden en daarna leeg zijn.

07-01-2024 15:44

mokum007 +6523

Spelers moeten echt aan hun condities doen.....

07-01-2024 15:38

Rst +5242

Is te laat. Had afgelopen zomer moeten gebeuren.

07-01-2024 15:48

leeke +10406

Daar is een trainer voor. En volgens de meeste op AS is Schip onze redder,nou als iemand kan uitleggen watber onder Schip veel beter is dan onder Steijn vind ik het prima. Ja we staan geen 18e meer, Maar dat hebben we te danken aan alle wedstrijden tegen het rechterrijtje. Maar denk aan Almere,Zwolle,beker,het vertoonde spel (ook vandaag weer) dan zie ik helaas geen verbeteringen,en wetende dat we inmiddels weer een paar maanden verder zijn dan onder Steijn

07-01-2024 15:51

leeke +10406

Speelden we tege de top 4,daar gaat je argument. En waren we net samen,zelfs tegen Fortuna stonden er spelers basis die net bij de club waren.onder Schip zijn we inmiddels weer weken ( maanden ) verder,is een groot verschil.onder Schip spelen we gelijk tegen Almere,Zwolle en liggen we uit de Beker (wat in het hele bestaan van Ajax niet is voorgekomen)..daar gaat weer je argument

07-01-2024 16:09

Bram +2068

Niet alleen marco

07-01-2024 15:35

MarkP +21766

We vervallen in herhaling over dit ajax hè?

07-01-2024 15:33
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.