Swart lovend over Farioli: 'Maar ik zeg dan wel: waarom wissel je er nou zes?'

door Bart Veenstra 82

Bron D'n Hoefcast

Swart lovend over Farioli: 'Maar ik zeg dan wel: waarom wissel je er nou zes?'

door Bart Veenstra 82

Bron D'n Hoefcast

Laatst geüpdatet

Sjaak Swart is lovend over Francesco Farioli, al vindt hij wel dat de trainer het nodige geluk heeft. Daarnaast staat Mister Ajax niet volledig achter het roulatiebeleid van de Italiaanse coach, die Ajax op dit moment naar een kampioenschap aan het leiden is.

'Hij heeft wel een hoefijzertje. Ik heb nog nooit zo'n grote gezien', zegt Swart in D'n Hoefcast, een podcast van oud-NAC-speler en De Graafschap-spits Ralf Seuntjens, journalist en clubwatcher Joost Blaauwhof en journalist Yannick Sonnemans over NAC Breda. Toch is de clubicoon van Ajax wel positief over het werk dat Farioli in Amsterdam verricht. 'Ik vind wel dat hij er hard voor werkt. Hij praat veel met die jongens. Het voetbal is niet altijd even mooi, maar we hebben dit seizoen wel twee keer van PSV en twee keer van Feyenoord gewonnen.'

Farioli kent zijn klassiekers en als Swart op De Toekomst is, komt de Italiaan altijd even naar Mister Ajax toe. 'Dan zeg ik: waarom wissel je er nou zes? Dan hebben ze het over data', zegt Swart, die zelf niet zo van de data is. 'Dat gebeurde vroeger niet. We speelden gewoon drie keer per week, werden kampioen en ik had er ook nog een winkel bij.'

Vertrekt Farioli na dit seizoen bij Ajax?

Dit seizoen lijkt Farioli meteen kampioen te worden met Ajax. Een snel vertrek van de Italiaan lijkt niet uitgesloten, zo denkt Swart. 'Hij is iemand die trots is op zichzelf. Als hij kampioen wordt, komen de clubs voor hem. Ik denk Italiaanse clubs. Dan is hij denk ik snel weg. Je wordt kampioen en dat had niemand verwacht. Hij heeft het goed neergezet. Ze hebben de tegenstanders goed uit de wedstrijd gespeeld.'

Tekst gaat verder onder de foto.

farioli
Sjaak Swart is niet helemaal tevreden over het roulatiebeleid: 'Waarom wissel je nou zes keer?'

Toch snapt Swart niet dat Farioli vaak wisselt met zijn spelers. Zo vindt hij dat één bepaalde speler altijd moet spelen. 'Zo'n Klaassen moet altijd spelen. Hij is altijd betrokken bij de eerste goal. Hij praat goed met de spelers. Hij is heel belangrijk. Hij zet hem er weleens naast en dat begrijp ik niet', aldus Swart, die minder positief is over de inbreng van Jordan Henderson. 'Henderson was in Engeland goed, maar als je hier af en toe de passes en vrije trappen ziet, denk ik: laat die maar liggen in het vervolg. Berghuis en Taylor hebben wel een trap in hun benen. Taylor is echt... zo moet hij spelen. Een goede speler, een mooie trap in de benen en een heerlijke jongen.'

Ajax treft NAC in eigen huis

Komende zondag wacht voor Ajax het thuisduel met NAC Breda. Eerder in Breda ging het mis: de ploeg van Farioli verloor met 2-1 in het Rat Verlegh Stadion. 'Je kunt altijd een keer tegen een nederlaag oplopen. Anders was ik wel blijven voetballen, haha', zegt Swart, die aangeeft dat hij zelf niet vaak verloor. Daarnaast bewaart hij mooie herinneringen aan uitduels met NAC Breda. 'De wedstrijden uit bij NAC waren fantastisch, een avondje NAC.'

Tekst gaat verder onder de foto.

berghuis nac aja 24 25
Ajax leed eerder dit seizoen een pijnlijke nederlaag op bezoek bij NAC Breda.

Zondag speelt Ajax in de Johan Cruijff ArenA en dan verwacht Swart een hele andere wedstrijd. 'Ajax thuis en uit scheelt een jas. Dat is gewoon zo. Dat ze meer durven voetballen en druk durven te zetten. Het is net als met NAC', doelt Swart op het feit dat NAC vooral thuis sterk is.

Bij NAC Breda heeft Swart 'een jongen rondlopen', die een verleden bij Ajax heeft: Boy Kemper. 'Toen hij begon, moest je hem even temmen. Dat hij er niet af en toe eentje van het veld afschopte. Hij heeft een inzet... Hij gaat steeds beter voetballen en hij heeft een goede voorzet in huis, maar hij moet niet overdrijven. Waar je niet bij kunt, moet je niet pakken. De slimmigheid moet nog wat meer komen, maar het is echt een winnaar. Hij doet het goed, maar ik vind NAC ook leuk spelen.'

De Graafschap

Jaren geleden, in mei 2016, liet Swart zich eens uit over De Graafschap. Ajax verspeelde destijds in Doetinchem een zeker lijkend kampioenschap door met 1-1 gelijk te spelen. Dat Ajax die wedstrijd niet won, vindt Swart nog steeds onvoorstelbaar gezien de vele kansen in die wedstrijd. Daags na die wedstrijd zei Swart dat hij hoopte dat 'De Graafschap heerlijk zou degraderen'.

In de podcast vertelt Swart waarom hij tot die uitspraak kwam. 'Ik liep naar de uitgang en de voorzitter van De Graafschap liep met wat andere mensen voor mij en zei: zo, we hebben Ajax heerlijk te pakken, dat is goed voor PSV! Toen heb ik hem verteld: je gaat eruit, je gaat de beslissingswedstrijd verliezen. Je hebt zoveel gegeven, dan ga je eruit, een beetje straf!', zegt Swart, die niets tegen De Graafschap heeft. 'Nee hoor, ik vind De Graafschap een mooie club. En ik gun Ralf (Seuntjens, red.) de promotie.'

Vanaf minuut 35:30 wordt Swart ingebeld.

Lees meer over:
Plaats reactie

Professor +11178

Klaassen is waarschijnlijk al een hele tijd de grootste vriend van Swart.
Want anders zeg je niet dat Klaassen altijd moet spelen. Ja soms een doelpuntje maar voor de rest voegt hij niets toe.

05-04-2025 20:55

Hamstelaar +15090

Ik zie meneer Swart al aflopen op Farioli met stoom uit z’n oren dat hij een B elftal tegen Frankfurt opstelde 😂

04-04-2025 08:40

kngbolo +573

Hoe sympathiek ook bedoelt ik wordt ook wel moe dat ook echte Ajacieden zo bezig zijn met een vertrek als farioli kampioen wordt met deze selectie. En vroeger toen deden we helemaal niets op basis van data, vroeger ja 50 jaar geleden, toen we op zondag nog eerst naar de kerk moesten. En inderdaad ik ben blij dat Davy er is maar laten we het niet te groot maken. Als de oudere spelers een paar weken niet presteren hebben de media de messen weer geslepen en loopt een deelnam de supporter als schapen achter die media aan

04-04-2025 08:02

Runnerlex +1751

Word wel even vergeten dat we van nac verloren hebben .
Dus dat moet wel beter zondag, blijft een Top vent Mister Ajax 😁mooie reactie van hem hij heeft wel een hele grote hoefijzer 😁

04-04-2025 07:42

Bravoure +2257

Zou prachtig zijn als Farioli nog een jaartje bleef, CL voetbal

04-04-2025 00:16

twynestar +28524

Ik heb hem nog eens teruggelezen. Maar "Klaassen moet er altijd in staan" slaat natuurlijk nergens op. Hij mag absoluut atlijd bij de eerste 16 zitten, maar veel meer dan dat moet je Davy ook weer niet op een voetstuk zetten.

03-04-2025 23:52

BokkieBokstra +11331

Daar dacht ik nou van swart heeft groot gelijk over klaassen. Die zou in oranje moeten staan

04-04-2025 10:20

Invincibles +5221

Tja, mensen praten veel over Farioli, maar hebben ze al eens gevraagd wat Farioli zelf van plan is? Hij weet dat er geld in het laadje komt na dit seizoen en misschien wilt hij wel aan zijn eigen team bouwen. Hier heeft hij de vrijheid om dat te doen en veel krediet opgebouwd na een seizoen. Wie weet.

03-04-2025 22:36

Amp +37843

Anders ga je het voetbal, en vooral de fysieke inspanning, van 50 a 60 jaar terug ff vergelijken met nu...

03-04-2025 21:44

twynestar +28524

Leuke man Sjaak. Maar praat over dit soort dingen altijd met meel in zijn mond helaas. Wordt dan gevoed door meer dan clubliefde alleen.
Dat mag, zolang we zijn praat maar met een korrel zout nemen.

03-04-2025 21:24

Mung +1611

Toen Sjaak zelf nog op het veld stond werd er gevoetbald met een opgeblazen varkensblaas. Prachtvent.

03-04-2025 19:26

FlorisStempel +529

Fantastische man, onze Sjaak.

Maar FF of de club moet absoluut niet denken dat ze iets van hem kunnen leren. Puur inhoudelijk is de boodschap en de mentaliteit van Sjaak als vergif voor de toekomst van Ajax.

03-04-2025 19:02

Ajaxbrl +13857

Sjaak denkt gewoon als een supporter, die mag toch z’n mening hebben. Het is daarnaast een wereldvent, ik heb eens met ‘m aan tafel mogen zitten, heerlijk over voetbal zitten ouwehoeren.

03-04-2025 15:44

FysioPat020 +25992

"Dan hebben ze het over data", zegt ie (Swart), die zelf niet zo van de data is.
" Vroeger hadden we zoiets niet en speelden ook 3 x per week terwijl ik er ook nog een winkel bij had"

Luisteren naar Mr. Ajax wordt steeds pijnlijker en vermoeiender.

03-04-2025 15:15

Jeugd +24867

Juist niet. Prachtige man, mogen we trots op zijn dit icoon👌 Heerlijk om naar te luisteren.

03-04-2025 15:24

Slang3 +46014

Is iedereen bewust bezig met hem naar de uitgang te praten ofzo? Is dit nou mr Ajax?

03-04-2025 14:23

Oxxer +164594 moderator

@Slang3

Zie Sjaak er voor aan om zijn vriendje Ronald Koeman weer te pushen.

https://www.ajaxshowtime.com/opinie/swart-denkt-aan-koeman-als-opvolger-van-mogelijk-vertrekkende-ten-hag

03-04-2025 14:46

Mentir +2458

komt er op neer inderdaad, alleen ben zo bang voor de vervanger want dit willen ze niet nog keer (qua voetbalspel). maar zie geen trainer (zoals slot) die aanvallend speelt EN zijn team tot een unit weet te vormen.
Bosz als voorbeeld had je het aanval spel wel eerste jaar, maar nu valt het team uit elkaar qua persoonlijkheden en komen dingen in de media die je als spelers groep niet horen te lekken.

03-04-2025 14:51

Slang3 +46014

Zeker niet als Kroes alleen maar van die oude spelers koopt, of koopjes wil doen op basis van mentaliteit.

Het probleem is dat Kroes nog geen enkele onbetwiste basisspeler heeft gekocht of laten zien dat te kunnen

03-04-2025 15:16

Mentir +2458

@slang3
Kroes hoort ook geen TD te zijn, daar is niet op aangenomen in eerste instantie.
en als je roep dat je al je speler als moet verkopen dan gaan de prijzen ook hard naar beneden dat vond ik al zo dom van hem.

03-04-2025 15:25

Ajaxbrl +13857

Die ‘matige’ aankopen (Klaassen, Weghorst, Traore) hebben ons anders aardig geholpen.. Ervaring en mentaliteit heb je nou eenmaal nodig, dat miste we vorig jaar natuurlijk enorm.

03-04-2025 15:41

Slang3 +46014

Oke en wie van die matige aankopen is een onbetwiste basisspeler? Niemand, dat was mijn punt. Meer niet.

03-04-2025 15:42

NipeB +15835

Simonis doet dat toch wel? Is alleen wellicht nog niet aan een topclub toe.
Ten Hag kan dat ook. Die loopt al wel weer regelmatig bij Ajax rond.

03-04-2025 18:16

Akpom +820

Wat een onzin weer. Wat heeft Kroes met jou gedaan?? Traore WW Klaassen en Edvardsen zitten ronde de 30? goals samen. En niet de minst belangrijke. Samen een miljoen of 5 gekost….

03-04-2025 18:27

Akpom +820

Kan ook niet met het rouleren van Franceso😁😁

03-04-2025 18:27

HStorm +3162

En wie kent Sjaak Swart nu echt?

03-04-2025 21:22

Slang3 +46014

buiten Nederland kent niemand hem

04-04-2025 14:24

HStorm +3162

Iedereen roept hier een fantastische man het is. Heel veel vrienden die hem goed kennen blijkbaar in NL 😉

04-04-2025 16:24

Slang3 +46014

Wat heeft hij naast speler, voor Ajax betekent? of mag je dat niet afvragen

04-04-2025 19:38

HStorm +3162

Best een goeie vraag. Bijzonder dat een slang zoiets produceert, dat wel ;-)
Vroeg mij ook al af wat er zo fantastisch aan hem is of was, ook als persoon. Heb weleens wat anders gehoord al was ik er niet bij.

04-04-2025 22:17

GAjax31 +16214

Iedereen recht op zijn mening natuurlijk, maar ik snap niet zo goed wat ie wil bereiken met dit soort uitspraken.

03-04-2025 14:22

HulshofD +715

Zou Simonis een goede people manager zijn?

03-04-2025 13:55

Slang3 +46014

Kan hij aanvallend spelen? Tot nu toe vooral counter succes zonder bijzondere verdedigende prestatie

03-04-2025 15:44

Akpom +820

Wie zou jij willen? En kom aiub niet met Bisz aan

03-04-2025 18:28

Brooklyn +4148

Is Swart het mooie verleden, is Fariola het mooie heden. Dat laatste in feite ongeëvenaard. En hopelijk de Toekomst. Ook letterlijk.

03-04-2025 13:04

Patrick1967 +1953

Toch altijd wel leuke teksten met Sjaak.

Je moet het ook niet altijd serieus nemen. Ik zie al weer mensen serieus ingaan op zijn vergelijking van vroeger en nu. Lijkt me vreselijk als je 24/7 verongelijkt en serieus bent.

Je weet toch.

03-04-2025 12:51

FysioPat020 +25992

Jij denkt dat Sjakie het niet serieus meent?

03-04-2025 15:17

Jeugd +24867

Sjakie heeft nog gelijk ook.
Alle door uitvinders zelf gecreëerde baantjes, lekker belangrijk. Zwaar overschat.
Bij alle clubs waar het slecht gaat in een seizoen in alle competities hebben ze precies diezelfde data analisten en Pietjes belangrijk.
Mensen willen alles verklaren. Soms heb je ook een periode dat het tegen zit met blessures.
Ik ben er 100%van overtuigd dat door al het vermoeidheids gelul iedereen er ook nog in gaat geloven.

03-04-2025 15:27

Patrick1967 +1953

Niet mijn punt, wel dit soort overgevoelige reacties.

03-04-2025 15:49

Kijker +3403

Wie vandaag de dag drie wedstrijden per week speelt en een winkel erbij heeft, voetbalt niet meer bij Ajax maar op (veel) lager niveau.
Dat eeuwige verwijzen naar vroeger, tijden en omstandigheden zijn veranderd.
Farioli legt elke week zijn overwegingen en keuzes uit, presteert boven verwachting, en toch verschijnt er met regelmaat een "ja, maar.." verhaal. Rouleren, ajax-dna, veldspel.
Volgend jaar zullen we wel zien hoe dat uitpakt.

03-04-2025 12:45

AFCACruijff14 +162166

Ik snap deze quote niet. Als iemand nou niet trots op zichzelf is, maar op het team dan is het Farioli wel. Daarbij, waarom zou je dan meteen weg moeten? Sjaak is zo ongeveer de meest trotse man op zichzelf in de wereld en hij bleef ook. Ik snap niet zo goed waar sinds PSV uit de drang in de media vandaan komt om Farioli naar het buitenland te schrijven. Juist Farioli schat Ajax heel erg op waarde.

03-04-2025 12:31

Dolblij +45405

Sjaak, clubicoon en folklore. Door.

03-04-2025 12:20

trodat4030 +97063

Eens over Henderson, die moet helemaal niet achter vrije trappen gaan staan, het is een beetje een gemis dat we, buiten Gaaei (die vooral gespecialiseerd is in voorzetten, zijn schoten komen doorgaans uit dynamisch spel), niet écht over een speler beschikken met een geweldig rechterbeen, ook Taylor is van nature een linkspoot en kan ín een actie wel met rechts een bal geven, maar een dode bal als een corner, vrije trap of strafschop, geeft hij áltijd de voorkeur aan links. Maar evengoed zou ik wel eens iemand anders dan Hendo zo'n vrije trap willen zien nemen, want hij staat daar alleen maar op basis van zn status, niet omdat hij een goed moyenne laat zien. Daarbij heeft Hendo zelf een behoorlijke lengte, die kan dan voor de goal nog voor wat gevaar zorgen. Ik snap wel dat hij óók daar staat om de counter eruit te halen als de tegenstander de bal wegrost, maar daar vind ik hem eigenlijk net ff te traag voor, tegen menig gemiddeld rappe speler is hij ook gezien, daarvoor hoef je hem ook niet echt achter de bal te houden. Hij is eigenlijk in die rol alleen goed in het lezen van passes en die onderscheppen, maar met hoge ballen waar men achteraan moet sprinten heb je vrij weinig aan hem.

Over dat rouleren, ik zeg al vanaf het begin dat het wordt overdreven, dat je iemand een keer spaart, prima, maar heel vaak zijn net imo té veel goede spelers tegelijk. Laat er 1 uit de basis, haal er 2 uit bij een comfortabele voorsprong (al hebben we die vrij weinig), maar soms met een totaal B team aan komen zetten onder het mom van 'data', ik vind het echt bijna altijd té rigoureus. Dan ga je toch weer billenknijpen, wat eigenlijk onnodig is. Frankfurt uit is natuurlijk hét voorbeeld, maar ook bijv Willem 2 thuis was zoiets, een béétje doceren is echt geen overbodige luxe.

03-04-2025 11:56

Hersenspinsel +8191

Ik ben bang dat Farioli deze zomer vertekt en we weer een nieuwe v.h. Schip als trainer krijgen die dan niet rouleert. 😱
Sjaak is niet zoveel beter als Marco als analist.

03-04-2025 11:47

wijzijndebeste123 +164755

Schip rouleerde niet alleen nauwelijks maar zijn “tactisch plan” was niet veel meer dan n opstelling maken en zijn oefenstof bestond uit weinig meer dan n rondootje op de training. En dan was hij ook nog zwaar gepikeerd dat Ajax niet met hem door wilde. Veel oud-voetballers hebben grootheidswaanzin en denken dat ze omdat ze goed waren in n kunstje op n grasveld ook automatisch alle voetbalwijsheid in pacht hebben en dus uitermate geschikt zijn als trainer en bestuurder.

03-04-2025 11:50

Wobbo +11452

Het rouleren is niet zaligmakend hoor. Je hebt ermee te maken omdat veel spelers gewoon niet fit genoeg zijn of waren. Denk niet dat ze weer met een matige coach als Van 't Schip aan komen zetten. Ik zie zelf wel wat in Reiziger.

03-04-2025 14:58

Hersenspinsel +8191

Ja, Reiziger weet ook wat kampioen worden is.
Ook Vos is tactisch wel verfrissend, één van de doelpunten gemaakt tegen PSV was een door Vos bedachte en geoefende variant van een uittrap.
Mooi, zie de Youtube TeckCast van AjaxPro,

03-04-2025 15:37

wijzijndebeste123 +164755

Swart is een prachtig clubicoon maar tevens iemand die altijd de agenda voor Ajax DNA loopt te pushen en dan vooral spelers en trainers uit de stal van Players United. Ik vind hem qua teksten ook helemaal niet zo lovend. Hij heeft t over veel geluk/hoefijzer, geen Ajax-voetbal, de tegenstander uit de wedstrijd spelen, kritiek op t rouleren en Farioli die snel weg zal gaan.

Toen vriendje Van t Schip n totale wanprestatie leverde hoorde ik louter dat hij er t maximale uithaalde en n echte Ajax-jongen is.

Daarnaast is de intensiteit in de jaren 70 onvergelijkbaar met nu. En Farioli heeft met zijn data en rouleren t gelijk overduidelijk aan zn zijde.

03-04-2025 11:40

Mentir +2458

meeste oud-spelers willen niet mee gaan met de tijd en de veranderingen in het hedendaagse voetbal. en dat baart mij de meeste zorgen omdat die de lijnen voor de toekomst moeten bepalen.

03-04-2025 11:46

wijzijndebeste123 +164755

Idd. De mannen die ons grote successen brachten staan door hun conservatieve denken nieuwe successen id weg.

03-04-2025 11:47

Duggoutdennis +6376

Nou laten we eerlijk zijn, ze zullen hem met respect behandelen en naar hem luisteren maar de directie gaat echt niet zijn ideeën uitvoeren of zijn uitspraken als al te serieus zien over het algemeen.. Aanhoren, ja je hebt gelijk Sjaak, goed punt Sjaak, en over op de orde van de dag..

Dat is toch ook prima? Sjaak voelt zich gehoord en krijgt het respect wat hij verdiend...

03-04-2025 11:49

wijzijndebeste123 +164755

Ik krijg steeds meer t idee dat de leiding er wel gevoelig voor is. Zowel Kroes als Beuker reageerden weinig overtuigend wanneer hen gevraagd werd of Farioli volgend seizoen nog trainer is. Ook gaf Beuker aan dat t voetbal beter moet wat laat zien dat ook hij vergeten is waar we vandaan komen en hoe groot de mankementen in de selectie zijn.

03-04-2025 11:52

Duggoutdennis +6376

Zij zijn toch ook afhankelijk van wat Farioli aangeeft, als hij niet duidelijk laat blijken dat hij blijft kunnen zij dit toch ook niet vol overtuiging zeggen?

Het gros geeft aan dat het voetbal beter moet en dit jaar het voetbal geaccepteerd werd maar we volgend jaar weer aanvallend(er) voetbal willen zien...

Vooralsnog zeggen ze dus niet meer dan ze weten en deelt Beuker de mening van het merendeel van de Ajacieden. Weinig met Sjaak te maken....

03-04-2025 12:28

4Ever14 +6633

"Het gros geeft aan dat het voetbal beter moet en dit jaar het voetbal geaccepteerd werd maar we volgend jaar weer aanvallend(er) voetbal willen zien..."

Dan moeten ze maar betere spelers halen, uiteindelijk is een trainer ook gewoon afhankelijk van het spelersmateriaal.
Het beste wat Farioli kan doen is vertrekken, met Kroes als TD moet je er ook niet eens aan beginnen.

03-04-2025 14:13

Duggoutdennis +6376

Er zullen ongetwijfeld mutaties in de spelersgroep gaan plaatsvinden.. Snap je zure reactie niet zo maar goed, te mooi weer voor om mij druk om te maken ook😂

03-04-2025 14:27

Mentir +2458

@4ever14,
meer een stelling, Als de aanvallers Godts Brobby en Traore/berghuis indien meer zouden scoren dus sneller 1-0 of 2-0 voor komen zou je met de zelfde groep meer aanvallend voetbal kunnen spelen
Vaak had ik het gevoel wie moet in godsnaam de goals gaan maken, dus dan ga je al meer focussen om geen goal tegen te krijgen dan meer te maken. Vroeger vaak zat gevoel dat ze makkelijk 3 goals maken dus 1 goal tegen is niet zo ramp.

03-04-2025 14:44

Wobbo +11452

En Farioli denkt niet conservatief? Het is de verdediging dicht timmeren en hopen op een uitval.

03-04-2025 14:59

wijzijndebeste123 +164755

Misschien moet je eens met je ogen open kijken. Ajax jaagde PSV in Eindhoven tot op hun eigen 16 meter gebied af. Niks countervoetbal. Farioli is n moderne pragmaticus en kiest t beste spelplan obv de tegenstander.

03-04-2025 15:00

TheSpecialOne +8929

Farioli speelt met Ajax reactief voetbal. Speelt de tegenstander aanvallend voetbal dan laat Farioli Ajax de tegenstander afjagen want als de bal veroverd wordt dan heeft Ajax de ruimte om te voetballen. Er is als het ware iets te halen.

Speelt de tegenstander afwachtend voetbal dan doet Ajax vrijwel niets met als gevolg afgrijselijke wedstrijden. De volgende wedstrijd tegen een ''laagvlieger'' die de boel achterin dichttimmert zal wederom niet om aan te gluren zijn want dan kan Farioli zijn favoriete lokvoetbal niet spelen. PSV trapte voor de tweede keer in de val die Farioli had voorbereid. De twee centrale verdedigers van PSV stapten net iets te ver door waardoor Traoré alleen tegenover Malacia kwam te staan. Matheus zag dat en speelde Traoré op een overigens fenomenale wijze aan via zijn uittrap. Traoré omspeelde Malacia en schoof de bal op prachtige wijze in de verre hoek van het doel.

Dit is het spelconcept dat Farioli voor ogen heeft en dat werd afgelopen zondag op een perfecte wijze uitgespeeld. Bosz had zijn spelers moeten voorbereiden op het gevaar van het te ver naar voren doorstappen van de centrale verdedigers. Maar ja, Bosz staat nou eenmaal niet bekend als een briljant tacticus.

03-04-2025 20:17

AmsterdamsTrots +1998

Eens. Het meest bijzondere is ook dat zodra er vernieuwende trainers in de club kwamen, Michels, v Gaal de successen volgden. Het zijn dan ook altijd de vernieuwers en visionairs die de kritieken krijgen en later pas de lof.

03-04-2025 21:07

Duggoutdennis +6376

@thespecialone, laten we eerlijk zijn, elke wedstrijd tegen ingravende tegenstanders was niet om aan te gluren.. ook in het verleden niet..

04-04-2025 08:48

Amsterdamnoord +6127

Conservatief denken én het beschermen van bepaalde financiële belangen

04-04-2025 10:17

AFCACruijff14 +162166

Je moet Sjaak ook als een bekende supporter zien en niet als iemand die nog invloed zou moeten hebben. Idem met van Hanegem en de Kerkhofjes. Ik vind hun meningen leuk, lekker zwart-wit. Maar vaak ook weinig realistisch en objectief.

Overigens is er niks mis met Ajax DNA. Sterker, denk dat we allemaal graag weer Ajax voetbal willen. Maar dit seizoen zat het er logischerwijs gewoon niet in. De titel maakt alles goed.

03-04-2025 12:33

wijzijndebeste123 +164755

Cruijff zei ooit dat t niveau van verdedigen afhangt vd kwaliteit van de trainer en t niveau van aanvallen van de individuele kwaliteit van de spelers.

Laat Kroes Farioli voorzien van goed materiaal en we zullen vaker Ajax voetbal gaan zien. Nu heb je Godts Traore Fitz-Jim Berghuis als creatieve jongens die allemaal slechts 5-6 goede potten dit seizoen hebben gespeeld (Berghuis nog minder zelfs). Haal 2 pressbestendige middenvelders die makkelijk wegdraaien bij hun directe tegenstander en n goede buitenspeler die makkelijk passeert en je zal beter voetbal gaan zien.

03-04-2025 12:35

AFCACruijff14 +162166

Ja eens hoor, je moet Farioli ook materiaal geven waar dominanter mee kan worden gespeeld. Ik hoop dat hij die uitdaging aan wil gaan. Los van Ten Hag zie ik sowieso geen hele goede opvolger klaar staan.

03-04-2025 12:55

Wobbo +11452

Ja dat hoop ik dan maar. Ik denk dat je ook met deze selectie wel wat positiever voor de dag had kunnen komen hier en daar maar goed. Het wordt wel spannend komende transferzomer. Blijven Sutalo, Hato en Taylor bijv? Kunnen we het brandhout lozen en goed gescoute versterkingen verwachten? En als we de sterkhouders erbij kunnen houden met versterkingen erbij dan hoop ik dat Farioli dan maar ook het talent heeft om wat gedurfder te spelen.

03-04-2025 15:07

wijzijndebeste123 +164755

Dat ligt id handen van onze TD. Die moet Farioli van goed materiaal voorzien. Ik heb echter weinig vertrouwen daarin. Kroes is een incompetente blaaskaak.

03-04-2025 15:09

Biss +10346

Flauw om hem nu naast Schip te leggen, die alleen geprobeerd heeft de club zo goed mogelijk uit het slop te trekken. Ik vind zelfs dat hij dat aardig heeft gedaan.
Schip had geen voorbereiding, en zelfs de selectie voor zijn neus had geen (goede) voorbereiding gehad dat seizoen. Tel daarbij op dat de resultaten van de eerste seizoenshelft dramatisch waren dus de hele selectie in een enorme dip zat.
Eigenlijk was er geen eer te behalen voor Schip, maar toch stapte hij in. Daar kan je alleen maar respect voor hebben.

03-04-2025 12:41

wijzijndebeste123 +164755

N fatsoenlijke trainer was vorig seizoen gewoon 3e geworden. Van t Schip heeft zn hele carriere nergens laten zien dat hij n goede trainer is. Sterker nog hij heeft bij meerdere clubs een wanprestatie geleverd.

03-04-2025 12:42

Biss +10346

Ik zeg ook niet dat ik het een top trainer vind, al vind ik hem ook weer niet zo extreem slecht als jij nu doet voor komen.

Ik zeg dat hij heeft geprobeerd Ajax uit het slop te trekken nadat de club al jarenlang de afgrond in ging. Hij heeft veel beter gedaan dan zijn voorganger, die gewoon een hele voorbereiding had en dus een nieuwe start kon maken met de selectie. Die kans heeft Schip nooit gehad, hij mocht het doen met een selectie met 0 vertrouwen, 0 automatismen en enorm scheve verhoudingen.
En wat was voor Ajax, eind Oktober, het alternatief? Welke trainer was beschikbaar die Ajax beter uit het slop had kunnen trekken?

In je eerste comment leg je hem (Schip) naast Farioli nu, dat vind ik een slechte vergelijking. Omdat de selectie, samen met de hele club, er totaal anders voor stond.

03-04-2025 12:58

4Ever14 +6633

"Ik zeg dat hij heeft geprobeerd Ajax uit het slop te trekken nadat de club al jarenlang de afgrond in ging."

Voor zijn aanstelling was het 1,5 jaar en niet jarenlang.
Overigens was zijn aanstelling en die van andere trainers gewoon wanbeleid.

03-04-2025 14:17

Biss +10346

Haha ja, wanbeleid. Dat klopt, daar ben ik inmiddels wel aan gewend.
1,5 jaar klopt echter niet. Wat mij betreft is er namelijk al 10 jaar wanbeleid. Daar zullen jouw oren vast van klapperen, want succes in 18/19 etc.
Ik kan hier uren over lullen, ga ik niet doen, maar wanbeleid, net als goed beleid, begint vaak diep ondergronds. Zeker bij een opleidingsclub als Ajax.
Het resultaat ervan komt pas jaren later aan het oppervlakte.

Juist daarom had Schip ook geen schijn van kans. Alsnog zeg ik hiermee niet dat ik Schip graag als trainer zie bij Ajax, wel in een andere rol.

03-04-2025 14:28

twynestar +28524

Ik ben het eens met wat je zegt. Behalve een zin als 'de agenda voor Ajax DNA pushen'. Door het als een homogene club met een agenda neer te zetten glijd je af naar complotdenken en bewuste polarisering. Er zijn veel partijen met belangen rondom Ajax die vanwege verschillende motieven niet objectief naar jongens van buiten kijken, of ze dit nu bewust doen of niet. Hou op met dit soort kampen creeren en discussies zo te framen terwijl je zelf juist ook niet vrij bent van doelredeneringen.

03-04-2025 21:26

Kryptonite +76957

Ik snap wat je zegt, maar die verschillende partijen met verschillende, soms zelfs tegenstrijdige belangen gebruiken allemaal dezelfde drogreden: Ajax DNA. Ze vinden allemaal dat ze recht hebben op inspraak en dat ze het ook beter weten omdat ze echte jongens van de club zijn. Die groep is dus niet per se homogeen, maar de personen hebben wel gemeenschappelijk dat ze het Ajax DNA pushen om macht uit te oefenen of iets te bereiken.

04-04-2025 00:55

twynestar +28524

Daar volg ik je wel in hoor. Maar behalve dat ze niet allemaal hetzelfde willen bereiken, zijn ze ook niet allemaal doelmatig bezig. Velen handelen vanuit oprechte emotie zoals nostalgie of xenofobie, of zijn volgers ipv beinvloeders van de discussie. Voor velen is het ook gewoon een beperkte woordenschat om heel verschillende zaken als 'karakter', 'cultuur', 'speelstijl', 'lokaal', 'bravoure', 'amsterdams' of 'ajax-achtergrond' te zeggen. En vaak vermengt het met zakelijke belangen, wat het ze wordt ingefluisterd, ook veel vriendjes natuurlijk.

Ik stoor me er ook aan hoor. Maar als je het gaat hebben over een agenda pushen, dan laat je voor mij eigenlijk ook zien dat je zelf blijkbaar een andere agenda hebt: als je een hele groep gemeleerde (kortzichtige) meningen samenvoegt, dan creeer je eigenlijk impliciet ook een grote homogene tegenmening en dat is bijna altijd omdat je zelf aan de andere kant staat. Dat is wel iets om voor te waken hoor. Daar komt niets goeds van.

04-04-2025 01:06

Turbo +42042

Nou ja, hierom dus. Zodat je eind Maart uit bij PSV je grotendeels sterkste 11 op kan stellen en volle bak kan gaan.

Roteren is helemaal prima en een cruciaal onderdeel van het moderne voetbal. Blij mee dat Farioli ons bij de haren 2025 in heeft gesleept. Dat hadden we nodig.

De keuzes die tijdens het roteren gemaakt worden kun je over discussiëren. Maar dat is prima. Discussie over een opstelling is heel normaal.

03-04-2025 11:37

Nr.10 +111341

‘Dan hebben ze het over data', zegt Swart, die zelf niet zo van de data is. 'Dat gebeurde vroeger niet. We speelden gewoon drie keer per week, werden kampioen en ik had er ook nog een winkel bij.'

Ja, en in de jaren ‘70 liep je 4 kilometer per wedstrijd. Dat is nu ff drie keer zoveel, Sjakie…

03-04-2025 11:30

trodat4030 +97063

Hoe beter je voetbalt, hoe minder je hoeft te lopen. Trots zijn op het feit dat je hele ploeg ieder 12 km loopt is in feite gewoon een aanklacht tegen je geleverde spel. Lopen doe je namelijk veel meer als de tegenstander de bal heeft en jij moet afjagen, zolang jij het spel dicteert, laat je vooral de tegenstander lopen..

03-04-2025 12:10

wijzijndebeste123 +164755

Ook bij Barcelona die t spel dicteren lopen jongens als Pedri en Gavi ruim 12 km per wedstrijd.

03-04-2025 12:22

trodat4030 +97063

Dan doen ze vast een hoop dingen verkeerd, want dat is helemaal niet nodig als je als TEAM de baas bent over je tegenstander. Waarschijnlijk staan ze dan meer dan gemiddeld verkeerd. Ook niet vreemd dat je dan ook 2 middenvelders eruit pikt, sinds voetbal bestaat lopen die natuurlijk het meest. Hoeveel loopt zo'n Yamal dan? Ik denk héél wat minder. Ook logisch, die moet zn krachten sparen voor de momenten dat hij mét de bal beslissend kan zijn. Maar nog steeds blijft de regel hetzelfde, hoe beter je zelf aan de bal bent, hoe minder je hoeft te lopen. Dat blijft van alle tijden.

03-04-2025 12:42

Nr.10 +111341

@trodat. Ik heb het gewoon over een gemiddelde, goede teams en minder goede teams, het maakt niet uit, want het verschil met de jaren '70 is gigantisch. Die 4 km is ook gewoon een gemiddelde, als het klopt wat jij zegt dan liep het Ajax van de jaren '70 dus inderdaad nóg minder, haha.
Verder betwijfel ik ook wat je zegt. Neem een ander voorbeeld: Barcelona onder Guardiola. Die hadden altijd super veel balbezit, maar Xavi en Iniesta liepen ook veel. Ajax onder Ten Hag, hadden we altijd 70% balbezit, maar Tadic, nota bene de linksbuiten net als Swart, liep toen ook veel.

Nog een ander punt: je kan ook kijken naar intensiteit, en niet alleen naar gelopen afstand. Die ligt nu natuurlijk ook veel en veel hoger. Dat geldt ook helemaal niet in mindere mate voor de ploegen die beter voetballen. Er is een correlatie tussen succesvolle ploegen en de hoeveelheid sprints bijvoorbeeld.

03-04-2025 14:01

Bjorn +12624

''We speelden gewoon drie keer per week, werden kampioen en ik had er ook nog een winkel bij.''

Jep, dan weet je dat Sjaak er lekker in zit. Heerlijk.

03-04-2025 11:19
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.