Sneijder ondanks respect voor Tadić: 'Het is ook een keer klaar'

door Jesse ter Haar 69

Bron Veronica Offside

Sneijder ondanks respect voor Tadić: 'Het is ook een keer klaar'

door Jesse ter Haar 69

Bron Veronica Offside

Laatst geüpdatet

Wesley Sneijder heeft het idee dat het beste er bij Dusan Tadić wel af is, zo laat hij blijken bij Veronica Offside. De analist wil niet té kritisch op de Serviër zijn, maar ziet tegelijkertijd dat er zo langzamerhand in het belang van Ajax gedacht moet gaan worden.

'Hij verdient alle respect voor wat hij daar heeft neergezet', begint Sneijder zijn verhaal. 'Hij kwam een aantal jaren geleden, heeft mooie dingen gedaan en hij heeft iedereen erin meegenomen. Hij was een voorbeeld voor iedereen. Maar het is ook een keer klaar. Dat moet hij nu zelf ook eens gaan beseffen. Van de mensen boven (in het bestuur, red.) mag hij als hij vijftig is nog steeds op het veld lopen.'

Later in de uitzending wordt Noa Lang opgeworpen als mogelijke versterking voor Ajax, maar daar zit Sneijder voor nu niets in. 'Onder deze omstandigheden moet je dat niet doen. Het is een speeltuin. Er moet eerst een fundament gaan komen. Je moet helemaal terug naar de basis. Als dat niet staat, moet je dat soort types niet binnenhalen. Noa is een geweldige speler en kan dat zeker aan, maar niet in hoe het er nu uitziet.'

Vanuit de jeugd levert Ajax nog altijd grote talenten af, maar Sneijder heeft toch het idee dat er de laatste jaren niet het optimale uit de jeugdopleiding is gehaald. 'Ik denk dat bij Ajax in de jeugdopleiding de afgelopen drie, vier jaar iedereen verpest is. Er waren ineens jongens van vijftien, zestien jaar die uit het buitenland werden gekocht. Ze kregen megasalarissen, die spelers bij FC Utrecht in het eerste nog niet verdienden. Dan verpest je de eigen jeugdopleiding.'

Sneijder baalt van staat Ajax

Overigens geniet Sneijder allesbehalve van het leveren van kritiek op Ajax. De club gaat hem nog altijd aan het hart, zo blijkt ook uit zijn woorden. 'Ik vind het gewoon jammer wat daar gebeurt. Ze hebben zo veel succesvolle jaren gehad en in één jaar is alles verkloot. De club staat in de brand. Ik ben benieuwd hoelang het gaat duren voordat het daar weer een beetje normaal gaat worden.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Ajax14AMS +25205

Dit jaar komt Wesley wel met rake teksten over Ajax, dat moet ik hem meegeven.

12-05-2023 17:08

Talentje020 +19888

Ben het niet vaak met Sneijder eens, maar nu wel, stoppen vind ik wel heel drastisch, maar Tadic zal moeten accepteren dat hij er ook weleens naast komt te staan komend seizoen, je ziet hem trager worden, ook in zijn handelingsnelheid,( ook als hij in de As speelt)

09-05-2023 19:16

KudusDream +12972

Snap niet wat iedereen tegen Sneijder heeft. Zou hem gelijk een functie geven. Niet te ingewikkeld uiteraard, want het is geen licht maar hij ziet wel of iemand kan voetballen of niet plus dat het een grote naam.

Wat betreft Tadic, daar was vorig jaar het beste al van af. Erg zonde, maar het is klaar.

09-05-2023 16:13

IRBaboon +6852

Geen helder licht.

09-05-2023 19:18

LukaLitmanen +81999

Tadic had 5 keypasses !!

Geen woord over Klaassen

09-05-2023 15:44

PetrusKeizer +10739

Als je n goeie veteraan zou opstellen kwam er gedurende n wedstrijd vast ook wel iets goeds uit.

09-05-2023 16:55

7172AFCA7395 +10299

Als je het aantal assists en doelpunten bijelkaar optelt,
dan lijkt het mij een vreemde conclusie om nu te stellen
dat het op is met Tadic. Zou me echt niet verbazen als hij
die cijfers volgend seizoen nog gaat overtreffen.
Maar als je Taylor en Klaassen (is wel op) in de buurt blijft houden,
wordt dat wel moeilijker. Tadic had dit seizoen 30 assists gehad als
de kwaliteit om hem heen beter geweest was en een trainer die er
meer uithaalt dan Heitinga had ook geholpen.

09-05-2023 15:07

Danielson +50308

Danielson ondanks respect voor de voetballer Sneijder: 'het is ook een keer klaar met dat oeverloze geouwehoer van die man'.

09-05-2023 15:02

YRGI +32928

Tadic kan gewoon blijven spelen, maar hij moet gewoon genoegen nemen met een wissel in de 60e min of een keertje op de bank. Zo goed speelt hij niet. Maar iedereen, hoe goed je ook speelt, wordt gewisseld zodat Tadic in het elftal kan blijven. Je moet in het elftal staan op basis van spel op dit moment, niet in het verleden. Het hele elftal wordt omgegooid om Tadic te laten staan. Dan moet Bergwijn weer naar rechts, dan moet die er weer uit etc.

09-05-2023 12:41

Simpelishetmoeilijkst +25190

Lijkt me een goed idee om Dusan richting trainer te duwen, zodat hij zijn carrière als speler mooi kan afsluiten. Dat heeft hij zeker verdiend na alles dat hij betekend heeft voor ons. Hopelijk vergeet niemand ooit die wedstrijd in Madrid, een van de beste prestaties ooit van een Ajacied. Zou Dusan graag als trainer zien bij onze mooie club. Denk dat hij dat ook uitstekend kan op den duur,

09-05-2023 12:36

Ricoteb +53174

Tadic is dit seizoen echt niet de slechtste bij Ajax, maar we moeten kijken naar de situatie waar we op dit moment in zitten. Komend seizoen zullen we moeten gaan bouwen met jonge, talentvolle gasten en een goeie trainer die een speelwijze kan inslijpen, zodat je in het seizoen 24/25 weer hoge ogen kan gooien in Europa. Spelers als Tadic, Klaassen, Alvarez en Timber gaan daar toch niet meer bij zijn, dus waarom zou je hun dan wel nog als basisspeler zien in de opbouw? Want dan moet je het jaar erna wéér gaan bouwen in het begin. Alvarez en Timber willen weg, laat ze gaan voor een mooi bedrag. Tadic en Klaassen gaan niet nog twee seizoenen lang een rol van betekenis spelen, dus laat ze voornamelijk als reserve/rotatie speler opereren. En als ze dat niet accepteren, heel jammer maar dan is er geen plaats voor ze. Tadic is afgelopen jaren zo verschrikkelijk belangrijk geweest, maar je zal hem wel op moeten volgen. En zijn opvolger kan je het beste “inwerken” als hij zelf ook nog bij het team zit. Tadic volgend jaar nog steeds onbetwiste basisspeler laten zijn, is enkel het probleem voor je uit schuiven. En dat is zonde, omdat je Europees met de Conference/Europa League toch niet op het podium acteert waar je wil acteren

09-05-2023 11:07

goajaxgo +14125

Jij snapt het.

09-05-2023 17:10

GNBL +89909 moderator

Zo simpel om direct Sneijder te gaan aanvallen. Probeer nou gewoon eens objectief te kijken naar het spel van Tadic. Het lijkt echt helemaal nergens meer op. Tadic is gewoon op en gezien zijn status moet je hem deze zomer een mooi afscheid geven en doorselecteren.

09-05-2023 10:35

Koekie87 +20971

Tja mensen kijken waarschijnlijk ook niet echt objectief als het gaat om spelers zoals Blind en Tadic. Die jongens zijn al een hele poos over hun top heen maar de meeste supporters leven nog steeds met het idee dat we met dezelfde Blind en Tadic te maken hebben als pak hem beet 4 a 5 jaar geleden. Dat is dus echt niet meer zo. Dat ze voor Ajax veel hebben betekend dat staat buiten kijf. Maar daarop kan je die jongens niet maar blijven opstellen. Zal toch op een gegeven moment echt door geselecteerd moeten gaan worden, met Blind heeft men dat gelukkig al gedaan al verdient dat absoluut niet de schoonheidsprijs maar ook Tadic zal binnenkort of afscheid van genomen moeten gaan worden of met hem in gesprek moeten worden gegaan over een andere rol binnen het elftal. Daarnaast zegt Sneijder hierin helemaal niks geks hoor en kan en mag je ook niet meer van Tadic verwachten dat hij met zijn 35 jaar dezelfde Tadic is als toen hij 28 a 29 was en op zijn top zat.

09-05-2023 10:55

RayJordaan +6843

Echt he, feit is gewoon dat het einde nabij is voor onze Dusan

09-05-2023 13:52

appiehappie +3041

Tadic kan niet meer als linker spits. Heeft geen snelheid, diepgang etc. Komt geen lantaarnpaal meer voorbij. Met hem op deze positie of op recht, ben je vleugellam aan die kant. Tadic heeft dit seizoen zijn steentje nog wel bijgedragen, maar met alle respect voor hem HET IS KLAAR.....
Ik lees hieronder dat Tadic volgende seizoen de eredivisie qua niveau nog wel aankan maar geloof mij hij is klaar.

09-05-2023 10:26

Balgevoel +30849

We vergeten misschien dat Tadic, ook vlak na z'n aankomst in Amsterdam, nooit een 'flitsende' linksbuiten is geweest. Het was altijd sleuren, bal vasthouden, de combinatie zoeken, voorzetten geven, et cetera, maar nooit op snelheid of met een actie er langs. Echte diepgang heeft hij nooit gehad in z'n spel, hij is een passer, geen loper. In '18/'19 speelden we ook met Neres als linksbuiten en Tadic in de spits, met Donny daarachter. Dat werkte, maar ook toen al kwam hij op 9 beter uit de verf dan op 11, althans, in 4-3-3.

09-05-2023 11:09

Breuk +25118

Eens. En Bergwijn gaat trouwens ook niet veel diep en sowieso nooit buitenom.

09-05-2023 11:13

Balgevoel +30849

Weinig, inderdaad. Toch ga ik Bergwijn pas écht beoordelen als Ajax eens een knap middenveld heeft staan. Dat lijkt het hele seizoen al helemaal nergens op. Niet heel vaak, maar af en toe zie je dat hij probeert met diepgang één-op-één te komen en dat die pass uitblijft. Ik hoop gewoon dat hij opleeft met meer concurrentie en vooral: een middenveld dat voetbalt...

09-05-2023 11:17

noppenkoning +41210

Tadic voor mij grotere Ajax held dan Sneijder. In zijn prime jaren naar ons gekomen en niet naar zandbak of Turkije zoals Sneijder. Sowieso kan Tadic volgend jaar nog Eredivisie niveau aan.

09-05-2023 10:18

Juan62 +46179

Pff dit is moeilijk
Puur naar cijfers kijkend denk ik, als eerste opstellen deze man
Naar de wedstrijden kijkend denk ik ; Hij houd de boel op

Eigenlijk zou je op je hoogtepunt moeten stoppen, maar dat is een vreemd gezegde
Het is moeilijk om te accepteren dat het over is voor Tadic bij ons,

Tadic is een Balkan man vol met eer en trots, hij was de missing link in een mooie jonge groep Ajaxspelers.

Maar misschien is het tijd om een stap opzij te doen, ons verlaten met fantastische herinneringen
De fluiters en beetweters geen kans geven hun gif te spuien

09-05-2023 09:42

goajaxgo +14125

Het vervelende is dat, als je als voetballer de dertig bent gepasseerd, je dan zelf niet in de gaten hebt dat je trager wordt en je handelingssnelheid achteruit gaat. Ik spreek uit ervaring.

09-05-2023 09:23

JaapStam +136859

Ze zeggen tegen mij dat ik nooit ouder word gap!!! Net zoals Luka Modrić!!! 😜!!!

09-05-2023 09:25

goajaxgo +14125

Ja, dat zeggen ze dan ;)

09-05-2023 17:04

JaapStam +136859

Het liefst zie ik Dusan Tadić blijven!!! Maar de merendeel van Ajax supporters zijn klaar met hem!!! Ik wil hem minimaal 1 jaartje er bij houden met zijn ervaring en leiderschap!!! Mensen gaan pas zien als hij vertrekt wat je dan mist bij onze mooiste club op aarde!!! En anders zie ik hem dolgraag deze zomer terugkeren naar Servië bij Rode Ster Belgrado de Champions League in gaan!!! Dat verdient deze legend!!! Ik ga je missen in ieder geval!!!

09-05-2023 09:22

7172AFCA7395 +10299

Precies. Zolang hij deze cijfers op de mat legt,
zie ik geen enkele aanleiding om hem te vervangen.
Als het volgend seizoen 3 goals en 5 assists is moet je
met elkaar om tafel, eerder niet.

09-05-2023 15:36

afcamitta +1852

Ik was al klaar toen ik Sneijder hoorde zeggen: “ik weet niet wie dat verzonnen heeft” over de opmerking van Genee dat Tadic weer mvp is. Die gozer is zo dom. En precies wat hij zegt dat ze met Tadic moeten doen hebben ze met Blind gedaan, alleen dat was toen volgens velen ook weer niet goed.

09-05-2023 09:15

Ans B +19823

Waar vrijwel iedereen aan voorbij gaat is dat Tadic in alle seizoenen (behalve in zijn eerste misschien) slechte wedstrijden en reeksen heeft - puur qua spel, zijn statistieken zijn jaarlijks torenhoog in vergelijking met andere spelers in de ED.
Nu valt het extra op omdat het een k-seizoen is, én hij ouder is geworden, en dan is het ineens zijn einde. Dat is feitelijk absurd vanwege zijn nog steeds uitstekende statistieken.

Als Tadic op alle fronten - zoals qua snelheid - een topper was, dan had hij niet eens bij Ajax gespeeld maar bij de absolute wereldtop.
Net als voorheen bij Blind moet je kijken hoe hij het beste rendeert. Dan gaat het niet primair om zijn positie maar om het totale plaatje: bij Tadic is dat, net als bij spelers als Frenkie de Jong, Ziyech, maar ook Taylor en Blind o.a., als hij

(1) veel bewegelijke, technisch onderlegde, slimme spelers om zich heen heeft, en
(2) er veel variatie, dynamiek en diepgang is in het team. In dat geval komen deze spelers pas echt in hun kracht, omdat ze dan hun passes kwijt kunnen, snel kunnen doortikken (waardoor zij minder gemakkelijk te verdedigen zijn). Waarbij Tadic als extra kracht heeft dat hij heel lastig van de bal te zetten is dankzij zijn sterke fysiek.

Die omstandigheden zijn dit seizoen nauwelijks aanwezig geweest, dan is het logisch dat ook Tadic minder kans heeft om te excelleren. Precies zoals vorig seizoen na de winterstop, nadat o.a. door de blessure van Antony alle diepgang, verrassing en variatie wegviel.

Wel vind ik dat je hoe dan ook niet 90 minuten of elke wedstrijd Tadic hoeft te handhaven, maar dat vind ik per definitie bij elke speler. Ik vind het ronduit belachelijk dat een aanvoerder in dat opzicht een andere positie heeft dan een gewone speler. Omdat dit de gewoonte is in het voetbal? So what? Een bepaalde mate van hiërarchie in een team is goed, maar op dit vlak is dat niet nodig en werkt het eerder contraproductief op andere vlakken: qua voetbal/resultaat en qua ondergraving van de positie van (in dit geval) Tadic.

Het zou daarom wel goed zijn als de trainer dit tevoren met hem communiceert, dan kun je hem evengoed belangrijk maken.
Ik zou vooral zorgen dat de randvoorwaarden goed zijn voor Tadic (en andere creativelingen): veel voetballend vermogen, gogme, dynamische spelers, diepgang enz.
Dat is sowieso hoe ik (en ik neem aan bijna iedereen) Ajax wil zien spelen, dus of Tadic erin staat of anderen, aan die voorwaarden (en andere) zal de nieuwe selectie moeten voldoen.

09-05-2023 09:11

Balgevoel +30849

Eens. Sowieso is Tadic een speler die ogenschijnlijk niet in de wedstrijd hoeft te zitten om beslissend te zijn. Dat was eigenlijk al vanaf het begin. Een vleugelflitser zat nooit in 'm. Nog steeds de MVP van de Eredivisie. Alleen: wordt 35, is grootverdiener en Ajax kan het zich niet meer veroorloven om niet 'gewoon' de beste elf te laten spelen. Op 11 hebben we Bergwijn, Daramy, Godts en misschien ook nog Ünüvar, dus da's klaar. Op 9 alleen Brobbey, dus daar is eventueel ruimte. Met het risico van op de bank belanden, dat wel. Voor ons zou het niet gek zijn: Brobbey, Tadic en bijv. zo'n Lauritsen als opties op 9. Vraag is wat-ie zelf wil... Een vertrek door de voordeur naar een ploeg waar hij nog twee jaartjes hangende linksbuiten kan spelen, moet je hem ook gunnen.

09-05-2023 09:23

Ans B +19823

Die keuze ligt bij hemzelf inderdaad. Zolang er maar goed wordt gesproken over zijn perspectieven.
Ikzelf denk dat hij ook op rechts kan en op 10 - zolang voldaan wordt aan de genoemde randvoorwaarden. Uiteraard is vorm dan ook belangrijk, net als bij andere spelers.
Tadic heeft n.l. ook goede wedstrijden op die posities gespeeld, en hij zegt zelf ook altijd dat hij op die posities spelen kan.

Ik vind dat de besten moeten spelen, maar dan moet je niet alléén naar het individu kijken, ook naar het totale team. En in zekere mate ook naar de tegenstanders.
Zo was duidelijk (voor mij althans) dat het team nu meer baat heeft bij een type Brobbey in de spits dan bij een type Tadic. Je ziet b.v. ook regelmatig dat Bergwijn heel goed matcht met Brobbey.

In zo'n geval (en dan m.n. volgend seizoen) zou je wat mij betreft dan moeten kijken wat je met Tadic doet: op de bank of op een andere positie - volledig vanuit de gecombineerde gedachte wat het team nodig heeft en hoe de vorm is van Tadic. Dus niet wat nu gebeurt: Tadic automatisch op een andere positie.
In principe ben ik altijd vóór het beste team, en dat zijn niet persé de beste 11 spelers. Maar ik ben er óók voor om - als dat aan de orde c.q. mogelijk is - het team te formeren rond de beste speler(s). Zoals TH deed met Frenkie de Jong, en zoals ik vind dat dit seizoen had moeten gebeuren rond Kudus (op het middenveld dus - in mijn eigen voorkeur op 6).

09-05-2023 10:04

Balgevoel +30849

Haha, we zijn het helemaal eens, ook over Kudus. En tuurlijk, het beste team bestaat inderdaad niet altijd uit de beste elf spelers, al worden ze dat meestal vanzelf wél. Zie Kudus zelf liever op 8, overigens, maar dat zijn details. Voor mij staat vast dat '18/'19 ons 'blauwdrukelftal' zou moeten zijn. In dat elftal voetbalden we zonder 'brekers' en was letterlijk iedereen achterin 'vast' aan de bal, waren alle middenvelders technisch goed onderlegd en speelden we met één hangende en één diepgaande buitenspeler (Neres/Ziyech) en een inzakkende spits, wat kon omdat je met Donny iemand had die ernstig goed in de gaten dook en levensgevaarlijk was in de 16.

Voor mij staat als een paal boven water dat met ons middenveld, gevoelsmatig mede te wijten aan door onze coaches gemaakte keuzes, eigenlijk geen enkele aanvaller écht in staat gesteld wordt goed te spelen. Had graag wat 'probeersels' gezien. Grillitsch-Kudus-Berghuis, Fitz-Jim-Taylor-Kudus, wat dan ook. Hato-Kudus-Berghuis... Geen enkele aanvalslinie gaat lekker uit de verf komen met wat er gemiddeld aan middenveld op ons wedstrijdformulier staat...

09-05-2023 10:26

Ans B +19823

Zo kun je dat inderdaad zien, dat blauwdrukelftal. Van mij mag het ook anders, als je maar zorgt dat er overal op het veld snel gecombineerd kan worden, dus puur voetballend vermogen op vrijwel elke plek. In 2018 hadden we bijvoorbeeld Davinson Sanchez die niet kon opbouwen. Eén mindere voetballer kan eventueel (maar liever niet), mits zijn kwaliteiten op ander gebied groot genoeg zijn.

Daarom baal ik zo van én Bassey, én Alvarez, of - op een ander niveau - én Alvarez én Klaassen. Laatstgenoemde heeft weliswaar meer voetballend vermogen dan die andere twee (vooral in zijn hoofd), maar in de uitvoering laat zijn techniek hem toch te veel in de steek. En snel is hij ook al niet.

Dus ja, volledig eens dat er meer had moeten worden uitgeprobeerd op het middenveld- juist omdat er bij beide trainers hele reeksen wedstrijden waren waarin het totaal niet liep.

Zo kreeg Grillitsch nauwelijks speelminuten, maar stond hij ineens in de basis - zonder wedstrijdritme.
Nog gekker vind ik dat FJ niet structurele minuten heeft gemaakt als m.n. 6. Met zijn lichtvoetigheid, acceleratievermogen, wendbaarheid, grote actieradius én positioneel inzicht hebben hij en Kudus (minus dat positioneel inzicht misschien) op papier dezelfde kenmerken als Frenkie de Jong. En hij had wél wedstrijdritme.
Beiden zijn ook zeer dynamisch in hun spel. Ik snap gewoon niet dat geen van tweeën zijn uitgeprobeerd als 6 of misschien zelfs als dubbele 6. Iederéén zag dat er behoefte was aan meer voetballend vermogen van achteruit én meer dynamiek op het middenveld.

09-05-2023 11:50

Balgevoel +30849

Dít. Je kán met Bassey spelen. Zet hem achterin bij City en, behalve dat je het risico loopt dat een paar spelers zich letterlijk doodlacht, tegenstanders zullen zien dat het geen zin heeft alleen op Bassey druk te zetten want hij gaat echt in de opbouw geen ballen krijgen.

De rest is daar voetballend zó goed, dat het niet teveel problemen op zou hoeven leveren. Maar als je dat naar Ajax vertaalt, en het dan hebt over een elftal waarin standaard Alvarez en Klaassen meedoen, zijn dat er met Bassey gewoon twee teveel. Daarnaast is de rest voetballend niet goed genoeg om zoveel onvermogen te compenseren.

Het gekke aan dit Ajax - en inderdaad het meest frustrerende - is dat iedereen wel weet dat we op de backs een probleem hebben. Maar je kan zo ongelofelijk veel andere middenveldvarianten bedenken waarmee de kans best aanwezig is dat het beter loopt... Het gekke is ook dat media daar niet massaal opduiken. Het is toch te absurd voor woorden dat je Grillitsch, Fitz-Jim en Kudus praktisch nooit op het middenveld hebt geprobeerd, zeker als je gewoon met de 'vaste waarden' ook geen resultaten boekt...

Wat bij Ajax chronisch aan middenveld wordt neergezet, voelt soms gewoon als moedwillige sabotage.

09-05-2023 12:01

Ans B +19823

Op zich hadden we op de backposities geen grote problemen hóeven hebben, als het goed was neergezet.
In het begin liep b.v. de driehoek Wijndal-Bergwijn-Brobbey als een trein - maar Wijndal viel tijdelijk uit en Brobbey wisselde van plek met Kudus. Het heeft héél lang geduurd voordat die driehoek werd hersteld, maar toen was de schade al zó groot dat ook dit niet direct liep. En al vrij snel verdwenen Wijndal en Brobbey weer uit de basis. Baas kreeg in die periode ook al geen kansen.

Op rechts zou Rensch het stukken makkelijker hebben gehad met vaste buitenspelers: Tadic en/of Conceicao. Maar hij heeft met die twee, met Bergwijn, met Kudus en met Berghuis gespeeld: 5 totaal verschillende spelers. En dat voor een back die uit een langdurige dip kwam en de handen al vol aan zichzelf had. Met Tadic begonnen er wat automatismen te ontstaan, maar die werden na een belangrijke nederlaag en een k-wedstrijd direct erna weer uit elkaar gehaald. Met Kudus op rechts was het extra moeilijk om automatismen op te bouwen, omdat hij (1) veel onvoorspelbaarder speelt, en (2) vaak tijdens de wedstrijd van plaats wisselt met Berghuis.
Maar Kudus hóórt niet op rechts! Stond ook nog eens héél vaak buitenspel op de koop toe (wat voor een op intuïtie spelende MIDDENVELDER niet zo vreemd is!).
Dat Rensch tweemaal vrij lang eruit lag door blessures heeft óók niet geholpen, maar dat heb je eenmaal niet in de hand (maar het verklaart wel mede het instabiele seizoen van Rensch).

Ik ga niet beweren dat alles anders zou zijn gegaan en Wijndal en Rensch uitblinkers waren geworden, want dat weet niemand - maar ik weet wel heel zeker dat het onze backs ongelofelijk moeilijk is gemaakt.

Wat het middenveld betreft ben ik dit seizoen volledig moedeloos geworden.
En dan spreekt men over disbalans in de selectie. Misschien wel ja, in de breedte gezien, maar op papier waren er beslist betere opties geweest om TENMINSTE uitgeprobeerd te worden. En dat Kudus maar als aanvaller BLIJFT worden ingezet, daar zakt mijn broek van af.

09-05-2023 12:41

Balgevoel +30849

Precies. Het gekste... Eigenlijk door Ten Hag, Schreuder én Heitinga... Oké, Ten Hag wilde de titel consolideren voor z'n afscheidsfeestje en misschien was Kudus toen nog niet topfit, maar als je nou naar bijvoorbeeld Twente-uit kijkt... Dan stond Kudus helemaal vast met Smal en ASE. Tactisch uitstekend werk van Ron Jans. Ajax kreeg pas kansen toen Kudus op 10 kwam te spelen en Conceicao op rechts. Of er zit wat in de contracten van bepaalde spelers, of we hebben gewoon nét de twee Ajax-coaches neergezet die het niet zien... Frustrerend. Maar goed, nog drie potjes... Daarna zien we Kudus nooit meer in een Ajax-shirt, laat staan op een plek waar-ie wat kan... :-(

09-05-2023 12:49

Ans B +19823

Conceiao begon juist wat meer speeltijd te krijgen op het laatst onder Schreuder. Bij Heitinga heeft hij weer moeten wachten op invalbeurten. Misschien mede door die teleurstelling was hij toch minder goed dan in de eerste seizoenshelft. Het had in elk geval wel invloed op zijn toch al aanwezige druistigheid m.i.: te graag willen scoren of belangrijk zijn. Dé valkuil van te gretige topspelers (Van Persie en Memphis op eindronden), invallers en jonge spelers.

Maar ik denk zeer zeker dat Kudus makkelijker af te stoppen is op de flank dan op het middenveld., omdat daar simpelweg minder ruimte is (én het zijn plek niet is). Dat maakt zijn spel nét dat ietsje meer voorspelbaar ook dan vanuit de ruimte van het middenveld. Het keren wat hij graag doet (om zijn as draaien) wordt ook lastiger in zo'n benauwende ruimte. Conceicao kan daar véél beter uit de voeten door zijn type spel.

Ik ben geneigd de oorzaak bij de trainers te zoeken: met Schreuder als misschien briljante tacticus die vergeet te denken aan wat zijn spelers kunnen en nodig hebben (houvast o.a.), en Heitinga als de rookie met, naar het voor mij lijkt, een te algemener Ajax-voetbalvisie over aanvallend voetbal. Hij heeft wel bepaalde talenten, maar die lijken niet zozeer te liggen in de finetuning van een team, het doorwrochte tactische, noch in het maken van gedurfde keuzes (op Hato na, maar mede omdat niemand voldeed op die plek) of teksten waaruit je kunt afleiden dat hij o.a. instructies concreet kan maken.
Tegelijkertijd heeft hij moeten roeien met de riemen die hij kreeg aangereikt: een beschadigde, uitgebluste selectie en - juist door de vele positiewisselingen van Schreuder - een zekere noodzaak voor continuïteit. Dat is ten koste gegaan van Brobbey en Conceicao vooral, maar ook van Grillitsch, de jeugdspelers, en specifieke invallers als Luca.
Maar hij had wel weer Regeer kunnen brengen i.p.v. Sanchez toen Rensch geblesseerd raakte.

Hoe dan ook, ik snak naar een nieuw seizoen, met nieuw bloed en hopelijk een betere instroming van jeugdspelers: ofwel in de basis, ofwel met structurele speelminuten, en een roulatie-/wisselbeleid dat niet o.b.v. hiërarchie plaatsvindt.

09-05-2023 14:01

Balgevoel +30849

Conceicao is ook gewoon een beetje een alles-of-niets-speler, dat was Antony eigenlijk ook. In dat opzicht is het ook wel goed gescout, als je 't zo bekijkt. Maar over die gretigheid heb je gelijk: soms wil je juist dat-ie even wegblijft, zodat je 'm eens 1-op-1 kan laten komen in de diepte.

Kudus op rechts... Mwah. Heeft nou precies die techniek die je bij een middenvelder verwacht: wegdraaien, met één beweging een tegenstander laten instappen en kwijt zijn, dat soort dingen. Kan me ook niet herinneren dat hij ooit een voorzet gegeven heeft, dit loopt daar ook alleen maar omdat het moet van Ome John. Laat Ajax vrijwel altijd beter spelen als-ie dan een keer wat schamele minuutjes op het middenveld mag spelen.

Bij Heitinga (Schreuder is verleden tijd, daar was ik eigenlijk ook na 45 minuten op Anfield wel klaar mee, zoveel tactisch gepruts) kan ik gewoon helemaal niets ontdekken van een idee, tactisch noch in de uitvoering. Het helpt ook niet mee dat-ie op de één of andere manier totaal niet in staat lijkt te zijn z'n tactische plan uit te leggen tijdens persconferenties. Het gaat er niet eens over.

Wat wil je met een middenveld Taylor-Klaassen-Tadic? Wat is het idee? Taylor als 6, Klaassen als box-to-box-8 en Tadic als 9,5? Of moeten Klaassen en Tadic om de beurt beslissen wie diep gaat en wie blijft hangen om aanspeelbaar te zijn? Wat wil je precies met vijf positiewisselingen voor één wissel, terwijl je het zo overtuigend had over 'vastigheid'? Waarom wissel je toch Bassey na 45 minuten tegen PSV en laat je Klaassen (evengoed het probleem) wél staan en als je overal leest en hoort dat PSV dan zelfs bij drukzetten een man overhoudt omdat we er gewoon teveel hebben die niet zoveel met een bal kunnen, waarom doe je het dan toch om alsnog na 45 minuten te corrigeren?

Het is nu te laat, maar Heitinga had echt nog wel iets van tijd om te bouwen aan een plan, zeker met betrekking tot het middenveld. Genoeg smaken om te proberen er iets van te maken. Taylor, Alvarez, Klaassen, Berghuis, Grillitsch, Kudus, Fitz-Jim en hij is niet verder gekomen dan het koppeltje Kudus-Berghuis, omdat dat zo leuk werkte tegen het inmiddels gedegradeerde Cambuur...

En ondertussen zien we bij Jong zo nu en dan voorzichtig driehoekjes en hakjes en een middenveldbezetting waarbij iedereen zich probeert aanspeelbaar te maken en wordt er zelfs af en toe gewoon aan 'één keer raken' gedaan. Haha, ik merk het alweer: de frustratie zit diep, ik snak naar een Ajax met een andere staf en kleur op de wangen. Deze selectie is niet top, maar zelfs dan was er allicht meer uit te halen geweest, je had het in ieder geval kunnen proberen. Nu zie ik ons alsnog vierde worden, en dan blijkt het achteraf een totaal nutteloze exercitie geweest...

09-05-2023 14:39

Ans B +19823

Ik denk dat we het grotendeels eens zijn (ook wel eens prettig).
En ja, ook bij is er enorm veel frustratie: niet alleen over de resultaten en het spel, maar juist ook omdat je al zo lang denkt dat het béter kan (en moet). Bij beide trainers.

Ik kijk nooit naar Jong, omdat ik geen grote doses voetbal meer aan kan/wil. Ik lees meer over voetbal dan ik kijk (ik kijk alleen 'vast' naar Ajax en Oranje).
Maar misschien toch maar eens kijken want het klinkt goed wat je zegt. Leuk om te horen!

Wat dit seizoen betreft heb ik me al neergelegd bij Conference League. En deels maakt het me niet eens uit, omdat ik hoop dat het - uiteindelijk - een goede les is geweest, zodat 'we' vanaf volgend seizoen uit dit dal klimmen met beter beleid (op alle fronten), betere keuzes, en een goede trainer (ik hou vooral van vakidioten die naast hun analytische kwaliteiten ook pragmatisch kunnen zijn). Zeg maar type TH.
Dan zou het toch snel goed moeten komen.

Voor mij is het kampioenschap niet eens direct heilig. Als het maar CL wordt, en er weer leuk gespeeld wordt, met navolgbare keuzes., zowel qua doorstroming, aankopen, als wie er speelt, rouleert of op de bank zit (navolgbaar is genoeg, het grotendeels eens zijn met keuzes is helemáál mooi).
Dan spoelen de lamlendigheid, frustraties en moedeloosheid ook snel weer weg.

09-05-2023 15:00

Balgevoel +30849

Verliezen hoort erbij... Sinds '90 volg ik Ajax en er waren altijd al meer magere dan vette jaren, dat vind ik ook niet eens zozeer het probleem. Natuurlijk valt er nu een hoop puin te ruimen, maar ik denk ook dat het allemaal niet zo oeverloos ingewikkeld hoeft te zijn. Focus op voetbal, haal in ieder geval een 3, 6, 7 en 10 en verkoop wat weg wil + Bassey. Zet iemand als Keizer of zo voor de groep en als je echt wat kan doen, haal nog een 2 en een 9 (die Lauritsen van Sparta, bijvoorbeeld, voor achter Brobbey) en voor je 't weet, staat er weer een elftal dat voetbalt. Probeer anders eerst eens of bijvoorbeeld een Regeer en Taylor niet op respectievelijk rechts- en linksback kunnen spelen, maar... Gewoon geen gasten meer halen als Lucca, Sanchez, Alvarez, Klaassen... Gelukkig is er altijd weer een nieuw seizoen om de hoop op te vestigen ;-)

09-05-2023 16:23

Ans B +19823

Ik stam al uit de Cruijff-periode en heb dus heel veel moois gezien. De mindere jaren, tja dat hoort er ook bij.
Ik ben zeker niet pessimistisch voor volgend seizoen en heb goede hoop.
Bassey mag bij mij in de herkansing: ik zie best potentieel en vind hem nu al (bij vlagen en in zijn betere wedstrijden) beter in de opbouw dan D. Sanchez destijds. Maar het is wel afwachten of het gedeukte zelfvertrouwen (en de bijbehorende onrust en paniek) oppervlakkig zijn of toch dieper zijn gaan zitten.
Hij moet zich wel verder ontwikkelen, dat is duidelijk, maar er zijn wel aanwijzingen dat hij dat ook kan qua leergierigheid, snelle ontwikkeling in het verleden, het doorzettingsvermogen dat hij bij de start van zijn carrière heeft getoond en, technisch gezien, zijn goede voorzet en traptechniek, plus strakke pass voorwaarts (veel te sporadisch - mede door te weinig afspeelopties - maar hij heeft het wel gedaan).

En inderdaad geen rare aankopen meer. Je hebt geen garanties dat spelers die goed hebben gepresteerd bij hun vorige club ook bij Ajax slagen, dus (relatieve) miskopen kun je niet voorkomen, maar het moeten wel logische aankopen zijn, en af en toe, als de prijs goed is, een gokje. Dat was bij Luca zo, dus dat vind ik niet zo erg. De rest van de namen die je noemt, plus Wijndal, die m.i. feitelijk overbodig was, hadden niet aangekocht mogen worden. Al vind ik met Klaassen dat het oorspronkelijk anders lag: hij werd juist gehaald om Alvarez te vervangen als 6. Zoals hij bij Bremen speelde. Daar startte hij ook goed, tot ineens de klad erin kwam en Alvarez terugkeerde.
De rest is geschiedenis. Verkeerde geschiedenis.
Maar met een echte TD, de ondersteuning van data én de lessen van dit seizoen vermoed ik dat alles anders gaat worden.

09-05-2023 18:25

paulis +10237

Sneijder is een prima analist. Of je het nou met hem eens bent of niet, hij geeft zijn mening zonder filter, ook als het om jongens gaat met wie hij in de kleedkamer heeft gezeten (Cilissen, Heitinga, Van der Sar).

09-05-2023 08:43

AFCACBS1900 +2489

Tadic is een legend. Knap dat hij nog steeds onderschat wordt door mensen hier. Hele slimme keuze om je man met de beste stats (en dat zelfs in dit kutseizoen) uit het elftal te willen halen, omdat ie het zogenaamd niet meer zou kunnen. Alleen op het mentale vlak is hij al onmisbaar. Ik wil er niet eens aan denken waar we dit seizoen zouden staan zonder Dusan.

09-05-2023 08:38

Sjjsudj.J +1803

kijk jij de wedstrijden wel?

09-05-2023 08:54

AFCACBS1900 +2489

Elke wedstrijd in het stadion. En jij?

09-05-2023 09:30

Juan62 +46179

Wes weet niet wat het woord respect betekent.
Is geen Ajacied
Altijd negatief commentaar, soms te dom voor woorden

Geef mij maar Raf , een beetje gekleurd ten opzichte van Ajax maar daar hou ik van
blijkt zijn liefde voor Ajax uit

Afbranden word al genoeg door andere gedaan

09-05-2023 07:56

Marcw1972 +16562

Weer lekker kritiek op Tadic en Brobbey, en terecht, maar over Klaassen weer geen woord. Wat is dat toch?

09-05-2023 07:23

Robbie78 +3792

Dat is het voordeel als je hele wedstrijden onzichtbaar bent, dan val je ook niet op.

09-05-2023 08:37

debetweter +10062

Ondanks respect voor Sneijder als speler is het een klaar. Zitten er daadwerkelijk mensen te wachten op de mening van Sneijder die overal tegen de stroom inzwemt

09-05-2023 07:06

Koekie87 +20971

Toch geef ik hem hierin niet helemaal ongelijk aangezien Tadic echt niet meer de speler is van een aantal jaar geleden. Beste is er ondertussen echt wel af bij Tadic en dat is absoluut helemaal geen verwijt aan het adres van Tadic aangezien hij enorm veel heeft betekend voor Ajax, maar zijn leeftijd begint hem ook parten te spelen en word misschien ook gewoon tijd om flink te gaan door selecteren en vers bloed te halen dus ook voor Tadic. Daarnaast kan je Tadic best houden volgend seizoen maar dan meer in een rol als mentor en pinch zitter.

09-05-2023 07:10

debetweter +10062

Dit zeggen vele hier ook al. Sneijder moet ook weer een plasje eroverheen doen.

Ik zou overigens Tadic behouden, alleen niet voor de basis. Ik zie hem juist graag op 8, met bijvoorbeeld een Guler ernaast. Hij kan rust bewaren en lijnen uitzetten, maar is niet de meest atletische speler, dus daar zou vooral een jongere speler moeten staan (b.v. FJ)

09-05-2023 07:27

Spelverdeler +4644

Gewoon veel kwaliteit in huis gaan halen zodat Tadic ook kan begrijpen dat plaatsnemen op de bank een natuurlijk gevolg is. Je kan nu moeilijk Tadic laten banken en spelers als Brobbey, Klaassen, Taylor en Rensch wel opstellen.

09-05-2023 02:30

ShiekTakTiek +5913

Maar door het opstellen van Tadic rendeert het hele elftal (aanvallend) minder waardoor bepaalde spelers zich ook niet zullen ontwikkelen. Je ziet nu dat iedere aanvaller voor eigen succes gaat omdat ze allemaal geen lekker seizoen draaien en elkaar ook niet veel gunnen. In het seizoen met Neres, Ziyech, Tadic en Dolberg als aanvallers was dat anders.

09-05-2023 03:42

Ajaxfan31183 +16391

Ze kunnen mouwen op tv over Tadic tot ze een ons wegen , onze trainer heeft daar het lak en en zet hem steeds als eerst op het wedstrijdformulier. En a ls je er iets van zegt dan hoor je alleen van hij is onze aanvoerder, en dan denk ik van ja en timber is onze tweede aanvoerder

09-05-2023 02:05

freak31 +5676

Nog een jaartje geduld dan is Tadic vertrokken als speler van ons i.i.g. want hij gaat gewoon netjes zijn contract uitzitten. Let maar op, loyaliteit is zijn middle name...

09-05-2023 00:29

HJC +8016

Sneijder heeft al jaren meer jaloezie naar Tadic dan respect

09-05-2023 00:19

MSwertz92 +322

Lol. Weet jij wel wie sneijder is ? Tadic mag sneijder zijn veters nog niet eens strikken.

09-05-2023 01:01

Koekie87 +20971

Hij heeft het denk ik als je naar de gehele carrière van beide spelers gaat kijken en dan is Sneijder toch echt wel de betere speler van de twee.

09-05-2023 07:18

MSwertz92 +322

Trol accountje ? Ga je moeder pesten man.

09-05-2023 07:32

Tufono +4195

Dusan is een onderdeel van het elftal, hij kan makkelijk spelen in een elftal dat goed draait en goed op elkaar ingespeeld is, maar wat je niet moet doen is een elftal bouwen om 1 speler, dan gaat het verkeerd! Je zou hem minder in de picture kunnen zetten door iemand anders aanvoerder te maken, zo wordt hij ook meer dienstbaarder en wordt hij minder door de tegenstander continu bewaakt!

09-05-2023 00:05

Devid87 +3532

Niet met je eens. In het laatste jaar onder Ten Hag was hij ook vaak de minste op het veld.

09-05-2023 00:42

Balgevoel +30849

Het laatste jaar onder Ten Hag kende twee fases: de eerste helft van het seizoen waarin zo goed als alles leek te lukken en Gravenberch vaak de zwakste was aan Ajax' kant en de tweede seizoenshelft, waarin we op een gegeven moment uit pure ellende met 4-4-2 en Brobbey als verkapte rechtsbuiten ons een weg naar de titel ploeterden met een bataljon geblesseerden en een klein restje fitte spelers dat voetballen leek verleerd...

09-05-2023 00:47

Ajax The Best +16508

Ik ben het met Wesley eens. Het is een keer klaar. Dus Wesley, bedankt voor bewezen diensten. Tot ziens.

08-05-2023 23:42

emieltjuhh +17870

Hoezo?!. Wes heeft gelijk

09-05-2023 00:02

Ozymandias +159568

Ik zou Tadić een rol als trainer-speler aanbieden waarbij hij de wedstrijden als assistent trainer op de bank begint en (regelmatig) als speler mag invallen. De leiderschapskwaliteiten van Tadić kunnen nog steeds een goede brug vormen tussen de technische staf en de spelersgroep en ik denk dat als Tadić minder speelt hij beter zal zijn in de minuten die hij wel krijgt.

08-05-2023 23:37

Keizer +30058

Eens. Denk alleen dat Dusan zich daar zelf nog te goed voor voelt. Zeker als je zijn interviews van afgelopen tijd gezien hebt.

08-05-2023 23:57

Balgevoel +30849

Die aast overduidelijk nog op een mooie transfer. Midden-Oosten, Italië, misschien de MLS... Zie hem nog wel een jaar of twee ergens als hangende linksbuiten z'n goaltjes maken en voorzetjes geven. Wij moeten nu gewoon door en in zo'n fase is niemand, zelfs een legende als Tadic, groter dan de club. Dat kun je je gewoon niet veroorloven in onze huidige situatie. Of Tadic moet akkoord gaan met een rol als tweede/derde spits, of hij kan beter vertrekken.

09-05-2023 00:44
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.