Sneijder neemt het op voor Heitinga: 'Je kunt Heitinga niet afrekenen op die vijf minuten'

door Timo Suur 55

Bron Veronica Offside

Sneijder neemt het op voor Heitinga: 'Je kunt Heitinga niet afrekenen op die vijf minuten'

door Timo Suur 55

Bron Veronica Offside

Laatst geüpdatet

Wim Kieft en Wesley Sneijder zijn niet te spreken over de verdediging van Ajax tegen FC Twente. De twee analisten hebben met verbazing gekeken naar de tegendoelpunten van de Amsterdammers. Ajax ging met 3-1 onderuit in Enschede en dit had volgens de twee oud-voetballers vooral te maken met een zwakke verdediging.

'Heb je die Álvarez gezien? Het is lachwekkend', begint Kieft bij Veronica Offside. De Mexicaan ging in de fout bij de 2-1 van FC Twente, maar volgens Sneijder speelde Kenneth Taylor ook een negatieve rol bij het tweede tegendoelpunt. 'HIj gaat achterlijk lopen dribbelen en geeft een ziekenhuisbal naar de zijkant. Daarmee geef je meteen voer aan de tegenstander.'

Ajax kreeg vlak na rust twee snelle tegendoelpunten en dit komt volgens Sneijder vooral door de belabberde aftrap meteen na de rust. 'Je nodigt ze uit om met z'n allen te komen en dat gebeurde ook. Het ging vrij rap. Je kunt Heitinga niet afrekenen op die vijf minuten', zegt de oud-voetballer. 'Heitinga heeft niet tegen Taylor gezegd dat hij na de aftrap lekker moet gaan dribbelen.' Bij de 3-1 van Vaclav Cerny viel Rensch veel aan te rekenen volgens Sneijder. Hij kan de frustratie van John Heitinga goed begrijpen. 'Waar is hij (Rensch, red.) mee bezig? Hij laat de bal lekker stuiteren en zet geen druk.'

Cerny maakt een goede indruk

Kieft is onder de indruk van Cerny. De voormalig speler van Ajax maakte de 3-1 namens FC Twente en speelde een goede wedstrijd volgens de analist. 'Hij is wel een hele goede voetballer hoor', aldus Kieft. 'Hij heeft het niet gehaald bij Ajax en daarna heel veel blessures gehad, Maar die gozer kan echt wel voetballen', vervolgt hij, waarna Kieft de vraag krijg of Ajax een poging moet doen om Cerny terug te halen naar Amsterdam. 'Ik zou best benieuwd zijn of hij het nu wel zou aankunnen', zegt de analist.

Ajax speelt voor het eerst sinds de jaren tachtig in een wit uittenue! Bestel nu het nieuwe uitshirt voor het seizoen 2023/24!

Lees meer over:
Plaats reactie

AlexIbarra +19244

Heitinga is een beginnende trainer die Jong Ajax op z'n CV had staan en verder niets. Afgelopen zomer was hij ook in dienst bij Ajax maar koos de club voor Schreuder, toen ze die veel te laat en op een onhandig moment ontsloegen kreeg Johnny de kans boven Reiziger.
Dat was een mooie kans voor hem.

Johnny heeft bij Jong prettig gewerkt maar voor zover ik weet nooit bijzondere kwaliteiten laten zien. Bij Ajax 1 gaat het nu 1 tandje beter dan onder Schreuder en is er iets minder gezeik, maar we zijn van een 3 naar een 4,5 gegaan. Geen bijzondere prestatie.

De norm moet toch zijn dat je als trainer (of speler) iets bijzonders moet presteren om bij Ajax te werken. "We kunnen het nog niet goed beoordelen" is toch geen reden voor een contract als hoofdtrainer?
Volgens mij is dit een mooie ervaring voor Heitinga en is een logische vervolgstap om een paar jaar een team op te bouwen in de ED.
Volendam, Sparta of Utrecht.

Ik vind niet dat hij de buitengewone kwaliteiten heeft getoond om hem te kiezen boven een trainer met 10+ jaar ervaring en een goed CV.
Deze groep heeft wel laten zien dat er flink wat duidelijkheid ingeramd moet worden, en je kunt ze niet allemaal verkopen.

Ik heb Blind, Timber, Tadic, Taylor, Berghuis, Pasveer, Brobbey allemaal al eens beter voor ons zien spelen dan in dit seizoen.
Zonder naar elke speler individueel te kijken, zou met de juiste trainer een Bassey, Wijndal, Kaplan, Bergwijn, Sanchez, Grillitsch of Conceicao misschien ook een keer fit, in vorm en nuttig kunnen zijn.

30-05-2023 17:26

Web +178830

De top trainers waren allen verlengstukken van de trainers vroeger
van Gaal, Ten Hag, Arne Slot
Konden als speler al een wedstrijd lezen
Gingen zelfs in discussie met de trainers, en werd ook geaccepteerd door die trainers
Inzicht heb je en kun je maar iets aanleren
Goede trainers kunnen door aanpassingen één wedstrijd doen kantelen
En dat is niet man op man wisselen, maar het anders neer zetten

30-05-2023 14:48

Web +178830

Heitinga is al enorm beschadigd
Telkens zie je het zelfde recept
Jonge trainers met hoe veel voetbal achter grond ook, trainer is een ervaring vak
Onder aan beginnen, jaren investeren en aan de hand van een ervaren trainer/ coach het vak leren

En dan merk je wel of je geschikt bent voor de top
Frank de Boer, van Bommel, van Nistelrooij en nu weer Heitinga
Het overkomt ze bijna allemaal

30-05-2023 14:43

C14 +22377

Wel op zijn algehele presteren, ook in de jeugd, en bij Jong Ajax. Sinds Vos het overgenomen meteen, ineens veel beter en aantrekkelijker voetbal, en logischerwijs dus ook succesvoller. Meer Cruijffiaans.

Vos zet meteen Hlynsson wat minder diep, waardoor ie beter tot zijn recht komt, en het middenveld en dus ook het hele team al veel beter functioneert. Meer diepte boven breedte, directer spel met meer tempo, beweging en drive naar voren.

Dus je hebt al een betere trainer bij Jong zitten, die ook beter past bij Ajax qua visie en speelwijze.

30-05-2023 14:27

Web +178830

Dat zegt nog niet dat hij geschikt is voor de job bij Ajax
Jij weet ook dat hij met zeer talentvolle spelers speelt tegen zeer matige tegenstanders?
Top is zo anders

30-05-2023 14:44

goajaxgo +14125

Ik hoop op Knutsen, Gallardo of Luis Enrique.
Of natuurlijk Pep, zodar hij met City de CL heeft gewonnen :)

30-05-2023 14:17

deMeester +11450

"Je kan Heitinga niet afrekenen op 5 minuten"

Nee, maar wel op de afgelopen 4 maanden. Hoe triest ook omdat hij zijn nek heeft uitgestoken.

Wat overigens ook dramatisch is, is hoe de laatste tijd met clublegendes wordt omgegaan.

Heitinga, Blind, van Basten bij Ajax en van Bommel en van Nistelrooij bij PSV.
Clublegendes die zijn weggezet als amateurs terwijl ze geen rugdekking kregen van onzichtbare besturen..

30-05-2023 14:05

mokum007 +6522

Heitinga is tacties heel zwak en daar moet hij echt ervaring op doen, en daarom hoop ik dat een ervarende trainer komt en Heitinga als assistent trainer

30-05-2023 13:33

Aeter +6612

Zeg ties doe jij even een cursus spelling nemen? 😅

30-05-2023 14:29

mokum007 +6522

Rot op kneus

31-05-2023 09:53

Aeter +6612

Jij bent af.

31-05-2023 10:58

Babangida83 +23881

Wat een onzin daar over Rensch. Rensch kon geen druk zetten op Cerny, omdat de back van Twente er overheen kwam en Berghuis niet meeverdedigte. Timber kon Cerny nog opvangen, dus Rensch deed hier zijn werk en hield in om de opkomende back op te vangen.

Dan ben je echt een hele slechte analist.

30-05-2023 13:29

Web +178830

Geloof mij maar
Dat zien de meesten niet

30-05-2023 14:15

Breuk +25119

Heitinga krijgt ze schijnbaar niet scherp voor de 2e helft. En stelt steeds gasten op als Rensch en Taylor. Dus wel zijn schuld

30-05-2023 13:11

Manov +8581

Heb jij maar 5 minuten gezien ofzo? Big mac

30-05-2023 12:08

Cruijffthebest +13399

Nee Wesley, niet op 5 minuten, maar als je meer dan 3 maanden met deze spelers bezig bent en er zit 0,0 vooruitgang in, dan wel!!!!

30-05-2023 12:05

MarkP +21671

Dat zegt sneijder dus ook.

30-05-2023 14:09

Asociaal +2789

Ik blijf er nog steeds bij dat Heitinga min of meer voor het blok gezet werd en als hij terugkeert, ik hem het liefst als assistent zie.

Maar als ik het vanuit zijn oogpunt moet bekijken, dan zou ik denk ik niet eens willen blijven gezien hoe ze met hem omgegaan zijn. Ik zou zelf ook een aantal eisen stellen.

30-05-2023 11:43

Keizer +30059

Was voor John natuurlijk ook een buitenkansje die zich niet zo snel aan dient normaal gesproken. Stel het was wel gelukt allemaal dan zat ie nu gebakken.

30-05-2023 11:58

GNBL +89909 moderator

Maar was het niet bij voorbaat al gedoemd te mislukken? Ik denk dat een meer ervaren trainer er wel iets meer had uit kunnen halen, maar niet veel meer. Gewoon een erg matige selectie en bepaalde spelers met teveel macht binnen de selectie.

30-05-2023 12:04

Keizer +30059

Waarschijnlijk wel. Maar je bent natuurlijk ook ervan overtuigd dat je het kan laten draaien als Heitinga zijnde. Helemaal als je hoofdtrainer kunt worden bij je droomclub.

30-05-2023 12:07

Asociaal +2789

Wat GNBL zegt. Het was al gedoemd te mislukken. We hoopten allemaal tegen beter weten in dat het nog wat zal worden.

Over het algemeen zou het zeker wel een buitenkansje geweest zijn. Het moment waarop hij naar voren geschoven werd, was echter wel een ondankbaar moment.

30-05-2023 12:09

Jariiii +21951

Nee natuurlijk niet, maar wel op een paar maanden.

30-05-2023 11:30

Gewoon Gijs +18377

Ten Hag had ook eerste half jaar dramatische resultaten en spel, maar daar zag je bij vlagen een lijn inzitten en een idee achter zitten. Toen was de selectie ook kwalitatief zeer beperkt. Hag wist ook wat er toen aan schorte. Heitinga komt niet verder dan individuele fouten. Als je zorgt dat je spelers als team goed samen spelen, dan komen ze niet aan fouten maken toe. Een trainer moet spelers bij de hand nemen en het geheel in de hand hebben.

30-05-2023 11:04

GNBL +89909 moderator

Heitinga wordt ook gegijzeld door Tadic die veel te veel macht heeft binnen Ajax.

30-05-2023 11:15

Danielson +50308

En Heitinga te weinig gezag.

30-05-2023 11:33

GAjax31 +16073

Als dat al zo zou zijn, wat ik betwijfel maar ok, dan had Heitinga dat eenvoudig kunnen voorkomen door gewoon op het begin Tadic wat vaker te wisselen.

30-05-2023 11:39

GNBL +89909 moderator

Ten Hag deed het niet. Schreuder deed het niet en Heitinga ook niet. Lijkt toch echt aan Tadic te liggen en de macht die hij heeft binnen Ajax.

30-05-2023 11:40

Gewoon Gijs +18377

Ja, maar hij laat zich dan blijkbaar ook gijzelen.... De trainer neemt de beslissingen.

30-05-2023 12:08

mido1988 +4294

Ja Peter moet doorselecteren. Ik hoop dat Tadic de nieuwe Totti wordt en tot zijn 40e bij Ajax blijft maar dan wel als begeleider van de jonkies. Ik snap niet dat zo weinig oude topsporters die rol niet willen hebben. Ronldo had nu samen met Ten Hag het herstel van Man U kunnen begeleiden als h8j maar wilde banken. Dan ben je 8n Man U voor altijd een held. Maarja als je gewend bent om altijd te spelen is dat misschien teveel gevraagd. Waarschijnlijk heb ik geen topsport mentaliteit ;).

30-05-2023 12:31

GAjax31 +16073

De gehele wedstrijd tegen Twente was slecht, niet alleen die 5 minuten na rust. Ik vind het zo langzamerhand behoorlijk vermoeiend. Heitinga wordt nergens op afgerekend. Er wordt enkel vastgesteld dat het afgelopen half jaar geen aanleiding vormt om hem voor langer termijn aan te stellen. Maar goed het is duidelijk dat Heitinga veel vrienden heeft in de media. Wat een verschil met hoe Ten Hag in het begin werd benaderd.

30-05-2023 11:03

TheSpecialOne +8889

Dit is gewoon de tendens in Nederland. De witte man wordt in Nederland vrijwel nooit op iets afgerekend. Er is altijd wel een oorzaak waarom hij geen succes heeft en het ligt nooit aan zijn functioneren. En nee, Dit is niet de racismekaart trekken. Het is gewoon de weergave van de werkelijkheid.
Kijk maar naar al die oud-voetballers die meteen bij een topclub of bij het Nederlands Elftal mogen beginnen zonder enige noemenswaardige ervaring. En kijk naar Bogarde die al jarenlang in zichzelf investeert en spelers aantoonbaar heeft gemaakt, verpietert thuis op de bank.

30-05-2023 14:55

Hamstelaar +15011

Tuurlijk heeft Heitinga verzachtende omstandigheden maar in een half jaar heeft hij het niet kunnen veranderen . Een van Gaal bijvoorbeeld had wel zijn impact laten zien. Logisch ook want van Gaal is zeer ervaren en Heitinga begint net. Daarom had Ajax hem nooit moeten aanstellen en tijdelijk voor een zeer ervaren kracht moeten gaan.

30-05-2023 10:56

Psychevore +21186

Zullen we hem maar afrekenen op het halve seizoen dat ie de scepter zwaaide?

30-05-2023 10:53

Devid87 +3532

Als Heitinga blijft zitten, dan blijft Tadic de opstelling bepalen en zien we Klaassen vrolijk terug als 10. Moet er niet aan denken.

30-05-2023 10:47

Marcw1972 +16562

Nee, niet op die 5 minuten. Wel op het belabberde spel van de laatste maanden, de instelling van de spelers en zijn wisselbeleid.

30-05-2023 10:47

GNBL +89909 moderator

Groot risico om hem te laten zitten. Ja hij krijgt dan de kans om het te proberen met een eigen selectie die hopelijk wel van voldoende niveau is, maar het afgelopen halfjaar heeft hij er gewoon te weinig uit gehaald. Ik wil Heitinga best de kans geven, maar dan moet er eerst afscheid worden genomen van Klaassen en Tadic.

30-05-2023 10:46

Rymesyt +7923

Even een paar dingen.
1) Ik zie weer dezelfde argumentatie als onder Schreuder. 'het is niet allemaal zijn schuld, je kunt het hem niet aanrekenen' etc. Als je enige verdediging is dat alle slechte dingen niet alleen door jou komen, zonder dat je daar dingen tegenover kunt zetten die jij juist heel positief doet, is dat niet best.

2) Het is natuurlijk onzin dat we Heitinga slechts op 5 minuten beoordelen. Deze hele pot was drama, en nagenoeg de hele periode Heitinga was qua spel matig en er zat weinig lijn in.

3) Het is absoluut waar dat Heitinga te maken heeft met verzachtende omstandigheden. Hij stapte in op een rotmoment, had geen voorbereiding en ook geen tijd om spelers te kopen. Ik heb respect voor hem dat hij toch in durfde te stappen. Echter is komend seizoen cruciaal op heel veel gebieden, niet in de minste plaats financieel. Er moet Champions League gehaald worden voor de begroting, de CL premies gaan dat seizoen ook nog eens flink omhoog. Als we dan de prestaties van deze seizoenshelft buiten beschouwing laten omdat Heitinga er allemaal niks aan kan doen (en dat vind ik al erg kort door de bocht), dan staat alsnog overeind dat ik in zo'n cruciaal seizoen nooit zou gokken op een onervaren trainer die het voor het eerst doet.

Er moet gewoon een ervaren man komen om deze chaos weer een beetje te sturen. Niets ten nadele van Heitinga, prima vent. Maar niet de juiste man op de juiste plaats nu.

30-05-2023 10:42

Gewoon Gijs +18377

Het was heel veel minuten niks, gelukkig voor ons werden niet alle fouten door Twente afgestraft.

30-05-2023 10:56

Slang3 +45839

Geef dan maar een trainer die uitgekotst wordt door de media, deze pijperij wordt je niet goed van

30-05-2023 10:39

HStorm +3144

Johnny vind zelf ook dat hem geen blaam treft!

30-05-2023 10:38

OwenStevenDalberg +27486

Weer wat geleerd vandaag, Heitinga en Sneijder zijn dus vrienden. Als Sneijder het beste voor Ajax wilde, dan zag hij Heitinga ook graag vertrekken.

30-05-2023 10:31

Marcw1972 +16562

Volgens mij heeft Sneijder al vaker geroepen dat Heitinga nog niet klaar is voor het hoofdtrainerschap.

30-05-2023 10:53

DEELM +11891

Wat een kul argument van Sneijder zeg. Heitinga had ze op scherp moeten in de pauze want de eerste helft was dramatisch wat alleen werd verbloemd door de stand,maar dat is 'm overduidelijk niet gelukt.
Daarnaast heb ik onder leiding van Heitinga voetballend weinig verbetering gezien en nooit een tactisch sterke omzetting mogen ervaren. Ja dan mag je een "beginnend" coach zijn, maar als je dat niet eens lukt dan mag je hem daar gewoon op afrekenen. We hebben het immers gewoon over goedbetaalde profs.

30-05-2023 10:24

nightgoat +30951

Wesley wil ook graag onderdeel zijn van Ajax, dat treft want de man van het ballenhok zoekt nog een sleutelhanger.

30-05-2023 10:23

Beachboy +2905

Je kunt hem ook niet laten zitten op basis van deze periode. Ik ben voor het brengen van eigen talent, ook in de trainersstaf, maar Heitinga moet het vak nog een tijdje afkijken bij een ervaren coach/trainer. Ik hoop oprecht dat ie openstaat voor een langer verblijf als assistent.

30-05-2023 10:23

AINIESTA +44615

Nou uit de andere duizenden minuten kunnen we wel opmaken dat Heitinga vooralsnog niet geschikt is als trainer van een BVO.

30-05-2023 10:19

Bc te P +22130

Waren het maar slechts 5 minuten ...

Damn die goser is echt dom hè

30-05-2023 10:18

Nr.10 +111040

Er zijn meerdere redenen waarom ik blij ben als straks het einde van Heitinga bij Ajax wordt aangekondigd, maar één van de redenen is toch wel dat ik dit soort bizar tendentieuze onzin niet meer hoef te lezen (en ja, sorry, ik moet nou eenmaal alles lezen op AS).
Heitinga afrekenen op 5 minuten, haha hoe haal je het in je hoofd om dat te zeggen na de afgelopen 4 maanden?

30-05-2023 10:17

VoorAltijdNummer14 +25344

Spot on! Dit is dezelfde nonsens als de roep om Ajax-DNA. Gewoon je vriendjes de hand boven het hoofd houden ten koste van alles.

Het is zeker ook niet John zijn schuld dat Slot de klassieker in de Arena binnen een minuut of 20 wist om te draaien? Wat een geklets.

30-05-2023 10:23

Gewoon Gijs +18377

Precies. Zo kun je voor elke minuut en elke fout een andere smoes verzinnen en is het nooit iemands schuld. Het gaat ook niet over schuld. Het gaat erom of iemand een idee over voetbal heeft en dat kan overbrengen op een spelersgroep en ze als team kan laten spelen die samen goed functioneert. Niks daarvan is gebleken de tijd onder Heitinga. Dan was Schreuder eerlijk gezegd nog beter, al maakte die weer domme keuzes.

30-05-2023 10:54

RBP +7700

Sneijder lult hier maar wat. 5 minuten?

Het gaat om de intentie van je team, het halfbakken ingrijpen al maanden, het lusteloos spelen, de voorspelbare - maar niet nuttige - wissels.

30-05-2023 10:17

avanstraten +38

Goh, waren het maar 5 minuten? Het voelde meer als 4 lange maanden.....

30-05-2023 10:15

Ron403 +6472

Je kunt een trainer wel afrekenen op hoe een team uit de kleedkamer komt in de rust. Al is dit wel een terugkerend probleem dit seizoen.

30-05-2023 10:11
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.