Perez laakt wisselbeleid Schreuder: 'Vond dat in zijn wissels ver te zoeken'

door Gino Haverkamp 26

Bron ESPN

Perez laakt wisselbeleid Schreuder: 'Vond dat in zijn wissels ver te zoeken'

door Gino Haverkamp 26

Bron ESPN

Laatst geüpdatet

Kenneth Perez is erg kritisch op het wisselbeleid van Alfred Schreuder bij Ajax. De Deen stelt in het ESPN-programma Dit Was Het Weekend dat de ploeg baat heeft bij rust en houvast en Schreuder bewerkstelligt met zijn wissels precies het tegenovergestelde.

Ook Perez ziet dat Ajax niet in beste vorm verkeert, ondanks een 2-4 zege op FC Volendam. In de slotfase kregen de Amsterdammers het moeilijk en werden twee tegengoals geïncasseerd. Daar zijn de wissels van Schreuder mede debet aan, denkt de oud-Ajacied. 'Je hebt een team dat super onrustig is en een laag vertrouwen heeft. Dan zorg je er als trainer toch voor dat je rust inbouwt? Dat je duidelijkheid schept en houvast aan de spelers geeft. Ik vond dat in zijn wisselbeleid in deze wedstrijd ver te zoeken', klinkt het kritisch.

Hoewel Schreuder ten opzichte van de nederlaag tegen Napoli (1-6) vasthield aan dezelfde namen, speelde menig Ajacied wel op een andere positie. Dat kan volgens Perez wel, maar niet in grote getalen. De wissels deden er nog een schepje bovenop. 'Bij de wissels had je op een gegeven moment dat Brobbey en Klaassen erin kwamen. Bergwijn (die begon op het middenveld, red.) ging dan weer naar links.'

Perez: wissel één-op-één

Wat Perez betreft wordt er vooral één-op-één gewisseld. Kortom: een spits voor een spits en een rechtsachter voor een rechtsachter bijvoorbeeld. Schreuder wisselde echter vooral van posities. Niet alleen bij de eerste wisselronde. 'Bij de tweede wissels gebeurde hetzelfde. Berghuis ging naar linksbuiten, Álvarez ging naar achteren en Timber naar de rechtsbackpositie. Je hebt zo veel positiewisselingen en bij de derde wissels ook weer.'

Lees meer over:
Plaats reactie

KingOfTheMatch +7026

Niet helemaal eens met Perez om alleen maar 1 op 1 te wisselen. Ik vind een tactische wissel of positiewissel die goed uitpakt en een kanteling in de wedstrijd brengt ook wel mooi.
Laat dat nou net niet het sterkste punt van Alfred zijn.
Die wisselt puur om iedereen een beetje tevreden te houden en haalt altijd de 'makkelijkste' spelers eruit die niet zo snel met vuist op tafel zullen slaan.

10-10-2022 08:04

Dennis129 +11883

Bij 0-3 of 1-3 hoef je geen tactische wissel te doen. Maar die wedstrijd professoneel uitspelen en waar mogelijk een goal extra maken.
Bij een wedstrijd die totaal niet loopt als Napoli hoop je op zo een wissel bv. Maar toen deed Alfred helemaal niks...
De man doet eigenlijk alles verkeerd.

10-10-2022 08:41

KingOfTheMatch +7026

Bij een 0-3 of 1-3 kan je ook een tactische wissel doen en daardoor de boel op slot zetten. Los daarvan ben ik het met je eens dat elke keus die Alfred maakt momenteel de verkeerde is

10-10-2022 10:15

El Pistolero +4932

"Die wisselt puur om iedereen een beetje tevreden te houden en haalt altijd de 'makkelijkste' spelers eruit die niet zo snel met vuist op tafel zullen slaan".

Dat is niet meer dan een aanname die je op geen enkele manier hard kunt maken. Het zou net zo goed te maken kunnen hebben met marktwaardes, aangezien het niet voor de hand ligt dat Kudus en Alvarez, die aan het begin van het seizoen al een vertrekwens hadden, bereid zouden zijn om hun contract te verlengen en de kans groot is dat die de komende transferperiodes alsnog hun koffers pakken. Dat Schreuder wisselt is bovendien volstrekt logisch en heeft niets met "tevreden houden" te maken zoals jij beweert, maar is absolute noodzaak omdat je niets aan spelers hebt die op de bank zitten en je niet in kunt brengen zonder teveel kwaliteitsverlies omdat ze wedstrijdritme ontberen. Het is al lang en breed wetenschappelijk bewezen hoe belangrijk dat is zowel fysiek als mentaal. Wat je Schreuder vooral kan verwijten is dat hij zijn spelers niet daar neer zet waar ze het best tot hun recht komen, terwijl een blinde met zijn stok kan zien dat het bij Ajax vooral organisatorisch niet goed zit en het elftal als los zand aan elkaar hangt. In zo'n geval moet je je spelers houvast geven door ze daar neer te zetten waar ze zich het meest op hun gemak voelen en het meeste rendement hebben. Schreuder doet precies het tegenovergestelde en zet zijn spelers bovendien bij voortduring op andere posities neer. Dat is net als negatieve resultaten niet bevorderlijk voor het zelfvertrouwen en leidt doorgaans ook vaak tot onderlinge wrevel. Als ik zijn adviseur was zou ik hem nadrukkelijk aanbevelen om keuzes te maken en zijn spelers op hun meest natuurlijke positie te zetten. En niet zijn hele elftal door elkaar te husselen met als enige reden om bepaalde spelers te kunnen opstellen, ongeacht wat daar de reden voor is. Dus niet Kudus in de spits en Bergwijn op 10, maar Brobbey in de spits, kiezen tussen Tadic en Bergwijn op links, Kudus Klaassen en Berghuis op 10 en Berghuis, Ocampus en Conceicao op rechts en accepteren dat het opstellen van de ene automatisch tot gevolg heeft dat de andere(n) op de bank terecht komen. Het is de plicht van een coach om keuzes te maken en de beste elf op te stellen waarmee hij de meeste kans op resultaat heeft. Als hij door blijft gaan met marchanderen moeten hij en zijn werkgever die hem een vorstelijk salaris betaalt en zoveel mogelijk tegemoet is gekomen in zijn wensen, daar straks mogelijk de prijs voor betalen. En die kan voor beiden akelig hoog blijken te zijn.

10-10-2022 09:56

KingOfTheMatch +7026

Eens dat hij keuzes moeten maken, maar de reden waarom hij niet kiest is omdat hij iedereen tevreden wilt houden. In ieder geval de spelers met de grootste mond. Dat is geen aanname, dat is gebaseerd op het wisselbeleid sinds zijn aanstelling. Wat gewoon meetbaar en feitelijk is.
Verder helemaal eens dat spelers onder hem niet in hun kracht komen te spelen en visie ontbreekt.

10-10-2022 10:19

Ajax27 +19132

Alsof een trainer kijkt naar marktwaardes, dat is belangrijk voor de club. Hij is maar een passant. Dus hij wil op de korte termijn resultaat. En resultaat behaal je onder andere als de spelersgroep tevreden met je is. Schreuder zijn manier om de grote groep tevreden te houden is door veel te wisselen.... maja als je dat steeds met dezelfde mensen doet en anderen laat staan ondanks dat ze slecht spelen, dan is dat gewoon heel erg matig.

Dat ie na pak en beet 3 maanden met deze groep (voorbereiding en wedstrijden) nog steeds geen fatsoenlijke basiself heeft en teveel zit te wisselen, is simpelweg zwak. Keuzes moet ie durven maken en anders is het snel afgelopen met 'm bij Ajax.

10-10-2022 12:02

KingOfTheMatch +7026

Precies. Wisselen om het wisselen zit niemand op te wachten. Al helemaal niet als je de slechtst presterende spelers niet wisselt.

10-10-2022 12:27

RadheAjax2021 +17874

Wisselbeleid is ook ontzettend ruk van schreuder. Het valt ook totaal niet te begrijpen. Volgens mij weet hij het zelf niet meer. Zie het dan ook slecht aflopen met Ajax. Het voetbal is eruit geschopt.

10-10-2022 07:44

Artemio +31956

Positiewisselingen daar wordt Schreuder geil van. Schreuder kan zo het circus in.

10-10-2022 07:40

Lagasj +2905

Na woensdag zijn we van deze miskleun Schreuder af.
Anders is de leiding volkomen ongeloofwaardig.
Bassey eruit en met 3 man achterin spelen.
Timber rb met Blind cv en Wijndal lb
Beter hebben we niet op lb dankzij manager van Tadic en Schreuder die al het aangekochte puin deze zomer heeft aanbevolen.
En Sar en H2 hebben op zijn aanwijzing als makke lammetjes alles uitgevoerd en aangekocht!
Nu Bielsa aanstellen als coach, afscheidt nemen van Schreuder en zijn manager/makelaar.

10-10-2022 01:08

roodwit007 +14204

droom maar je zit met een rvc , die zal dit niet toestaan , liever zie ik van wel

10-10-2022 02:30

El Pistolero +4932

Het kwartje wil kennelijk maar moeilijk vallen, maar waar jij het over hebt is oude politiek dat Ajax voor de revolutie naar de rand van de afgrond heeft gebracht en waar de club al lang afscheid van heeft genomen omdat het contraproductief is. Mensen zoals jij geven er voortdurend blijk van dat opportunisme net als onkruid kennelijk moeilijk is uit te roeien en telkens de kop op steekt als het even tegen zit. Je kan nog zo hard schreeuwen en het eigen nest bevuilen, wat jij wilt gaat niet gebeuren op de bestuurders wel het vermogen hebben om lering te trekken uit fouten die in het verleden zijn gemaakt en zich niet tweemaal stoten aan dezelfde steen. Als er één iemand ongeloofwaardig is dan ben je het zelf wel met je gekoketteer met Bielsa, de man is een ongeleid projectiel en volstrekt onberekenbaar. Als er één trainer is die niet past bij een gelijkmatige club als Ajax is hij het wel met zijn afwijkende gedrag. Ajax heeft de afgelopen tijd al genoeg shit over zich heen gehad en gaat de moeilijkheden niet zelf oproepen. Ajax gaat Schreuder niet ontslaan, zeker niet dit seizoen omdat een nieuwe coach helemaal opnieuw zal moeten beginnen en daar vanwege het WK pas in januari mee zou kunnen beginnen. Tegen de tijd dat die is ingewerkt, is het seizoen voorbij en de kans groot dat de club met lege handen staat. Dat kan een club als Ajax die CL nodig heeft om rond te kunnen komen, zich niet permitteren, iedereen die goed functionerende hersencellen tot zijn beschikking heeft zal dat begrijpen, alleen opportunisten wier denkvermogen is ingesteld op de waan van de dag, doen dat niet. Zelfs als de directie Schreuder zou willen ontslaan, heeft men daarvoor de toestemming van de RvC nodig en de kans dat die bereid zou zijn haar handtekening te zetten onder de ontslagbrief van een coach die amper 3 maanden daarvoor is aangesteld, is zo goed als nihil. Dat soort gedrag heeft Ajax naar de rand van de afgrond gebracht en daar zal men bij voorkeur zover mogelijk van verwijderd willen blijven nu men de club met veel pijn en moeite weer in balans heeft weten te brengen.

10-10-2022 09:20

hartvoorajax1 +1933

Wanneer stond Ajax aan de rand van de afgrond? Hou nou toch op. 2010/2011 was een geweldig seizoen met het een na beste competitieresultaat van dit millennium. Voor de rest ben ik het met je eens.

10-10-2022 14:14

El Pistolero +4932

"Wanneer stond Ajax aan de rand van de afgrond? Hou nou toch op. 2010/2011 was een geweldig seizoen met het een na beste competitieresultaat van dit millennium".

Dat klopt maar toen was de Cruijffrevolutie al in volle gang. Voor dat seizoen was Ajax 7 jaar lang geen kampioen geworden en waren bijna de gehele beursopbrengsten er doorheen gejaagd. Door het ingrijpen van Cruijff en de introductie van het plan met zijn naam heeft hij Ajax bij de rand van de afgrond weg gehaald door weer structuur aan te brengen in het beleid. Toen de nieuwe bestuurders aan hun werk begonnen vonden ze diverse lijken in de kasten van de Arena die daar door hun voorgangers waren achter gelaten. Daardoor moest er de eerste jaren bezuinigd worden voor er aan de wederopbouw kon worden begonnen. Daar is vooral die arme loyale Frank de Boer de dupe van geworden omdat hij met lede ogen moest aanzien hoe zijn sterkhouders één voor één werden weg gekocht, terwijl hij er spelers voor terug kreeg die twee tot drie klassen minder waren. Zijn elftal werdt kwalitatief steeds verder uitgehold waardoor hij een beroep moest doen op jeugdspelers die feitelijk niet de kwaliteiten hadden voor een club als Ajax. Met de vernederend 5 - 1 bekernederlaag tegen laagvlieger PEC Zwolle als absoluut dieptepunt. Ajax was door het potverteren van opportunistische bestuurders die de geldkraan wijd open hadden gezet en er CL begroting op nahielden terwijl de club 7 jaar geen kampioen wist te worden wel degelijk naar de rand van de afgrond gedreven en het is nog maar de vraag of de club niet over de rand was geduikeld als Cruijff niet had ingegrepen. De Fluwelen Revolutie was in werkelijkheid een smerige guerilla oorlog die bepaald niet de schoonheidsprijs verdiende, maar het was absoluut noodzakelijk dat er door iemand met de statuur van Cruijff werd ingegrepen en daarmee heeft hij Ajax weer in het juiste spoor gezet.

10-10-2022 14:59

Ajax '69 +3838

Ik moet erg lachen om de comments over Schreuder hier. Echt. Maar als je het positief wilt zien, misschien werkt ie inderdaad toe naar een 'next level' dynamisch roulerend elftal waarbij iedereen bijna als in volleybal doordraait naar een nieuwe positie. Tegen Rangers ging dat bijvoorbeeld erg goed. Misschien zit er een idee achter en zijn we over een jaar apetrots op ons dynamisch, heftig roulerende, nauwelijks te verdedigen Ajax. Ik hoop het maar...

10-10-2022 00:55

wijzijndebeste123 +163626

wens denken. dat siert je natuurlijk. ik ben meer van occam’s razor en kies dus voor de meeste simpele verklaring: schreuder snapt er werkelijk geen klote van.

10-10-2022 03:01

Juan62 +46179

Misschien helpt het voor de toekomst...

10-10-2022 00:16

Tufono +4195

Volledig mee eens, hoe kun je in godsnaam zulke domme positie wisselingen doorvoeren! Schreuder heeft geen visie en doet maar wat.

Er moeten vastigheden komen in dit elftal dan weet iedereen wat van hem wordt verwacht, mijn vertrouwen is gedaald tot het dieptepunt wat Schreuder betreft!

10-10-2022 00:08

ElFlaco +3649

Schreuder is de weg kwijt. Ziet iedereen nu nog Sar en de directie. Bosz halen zsm. En dan weer lekker op zijn Ajax aanvallen.

09-10-2022 23:53

Simpelishetmoeilijkst +25195

Hoe lang denk je dat Bosz zou blijven deze keer?

10-10-2022 02:09

El Pistolero +4932

"Hoe lang denk je dat Bosz zou blijven deze keer?".

Of beter nog hoe groot is de kans dat hij deze keer wel een prijs zou weten te winnen terwijl dat hem daarvoor nog nooit is gelukt? Dat gekoketteer met Bosz is volstrekt ongeloofwaardig omdat die volstrekt ongeschikt is als coach van Ajax omdat hij niet het vermogen heeft om mooi voetbal aan resultaten te koppelen. Terwijl Ajax die resultaten keihard nodig heeft, aan de ene kant om de rekeningen te kunnen blijven betalen en aan de kant de vaart erin te blijven houden bij het omhoog brengen van de commerciële inkomsten. Iedereen houdt van mooi voetbal, maar de meeste mensen begrijpen ook dat je er niets aan hebt als het niets oplevert. Met complimenten kan je de rekeningen niet betalen. Iedereen is kennelijk al weer vergeten dat ook Ten Hag het in zijn eerste jaar moeilijk had en niet tot resultaten wist te komen. En ook zijn ontslag werd geëist door de opportunistische meute. Dat heeft hij later dubbel en dwars terug betaald, dus misschien moeten we Schreuder ook gewoon even wat tijd gunnen.

10-10-2022 09:35

Simpelishetmoeilijkst +25195

Uiteraard geheel meteen eens. Klopt als een bus.

10-10-2022 14:17

Steffenhagen +37822

Schreuder moet heel snel weg

09-10-2022 23:41

Nick14 +25889

Viel nog mee dat Pasveer gewoon in de goal mocht blijven staan.

09-10-2022 23:35

wijzijndebeste123 +163626

schreuder zal in ieder geval eerder pasveer op 10 zetten dan kudus.

09-10-2022 23:36
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.