Hake benoemt pijnpunt Ajax: 'Staan zo groot dat het niet te verdedigen is'

door Jesse ter Haar 57

Bron NOS

Hake benoemt pijnpunt Ajax: 'Staan zo groot dat het niet te verdedigen is'

door Jesse ter Haar 57

Bron NOS

Laatst geüpdatet

René Hake ziet twee duidelijke problemen bij Ajax, zo vertelt hij bij Studio Voetbal. Volgens de trainer van Go Ahead Eagles hebben de Amsterdammers grote moeite met de opbouw van achteruit, terwijl er in verdedigend opzicht te grote ruimtes verdedigd moeten worden.

'Je ziet dat ze in de opbouw heel veel moeite hebben om mensen vrij te spelen. Ze spelen er heel veel omheen in plaats van ertussendoor', aldus de oefenmeester. 'Ze krijgen mensen tussen de linies moeizaam vrij. Het leidt vaak tot lange ballen en als je dan ook niet goed gepositioneerd staat voor de tweede bal, zoals bij de eerste goal, dan word je afgestraft. Op het moment dat ze de bal verliezen, staan ze ook zo groot dat het niet te verdedigen is.'

Of de huidige situatie van Ajax voor hoofdtrainer Maurice Steijn dan nog is om te keren? 'Dat kan altijd, alleen is het de vraag hoe snel je het voor elkaar kunt krijgen. Bij de ene ploeg is dat anders dan bij de andere ploeg. Ze zijn heel kwetsbaar, al weken. Dat is natuurlijk niet goed voor een resultaat.'

Pierre van Hooijdonk is kritisch op de manier van dekken die Ajax tegen AZ hanteerde. De Amsterdammers besloot koppeltjes te vormen op het middenveld en dat pakte niet goed uit. 'Het tactische ligt op het bordje van de trainer', klinkt Van Hooijdonk streng. 'Hij bepaalt of je man-op-man gaat spelen op het middenveld. De spelers zijn misschien niet allemaal van de buitencategorie, maar het zijn tactisch geen oliebollen. Het zijn die afstanden. Bij Ajax ligt het in elke wedstrijd helemaal uit elkaar.'

Kritiek op Medić

Op zijn beurt zag Ibrahim Afellay hoe Jakov Medić zondag in de fout ging bij de 0-1 van Vangelis Pavlidis. Volgens hem had de verdediger veel korter op de spits moeten zitten. 'Ik snap dat hij er een beetje tussenin blijft omdat de rechtsback weg was, maar op een gegeven moment moet je veel dichter op Pavlidis zitten. Dan moet je je hele hebben en houwen ervoor gooien om de goal te voorkomen. Nu bleef hij er tussenin staan en deed hij helemaal niks.'

Lees meer over:
Plaats reactie

komop +2149

Ik blijf het herhalen. We kunnen op dit moment niet ons geliefde aanvallende spel spelen.
Het doel heiligt nu alle middelen.
Van Gaal moet met de trainer het Nederlands elftal 5-3-2 systeem gaan invoeren.
Van achteruit zekerheid totdat we de boel op de rit hebben.
#532

10-10-2023 07:49

GarciaDeLaTorre +23053

Zelfs een René Hake zou een betere trainer dan onze Maurice Steijn zijn.. holy shit

09-10-2023 17:24

Lazell +17005

Het is echt zo'n stompzinnige analyse om dit op Medic af te schuiven. Hato geeft een lange bal waardoor het veld 60-70 meter groot wordt. Terwijl AZ zwaar in overtal staat en bij balverlies het volledig open ligt. Vervolgens speelt AZ dit numerieke voordeel goed uit op het middenveld. Dan loopt Taylor als een slapzak mee naar achteren waardoor je in ondertal blijft en dus geen druk op de bal kan zetten. Medic heeft op het moment dat Avila Pavlidis in zijn rug weg laat lopen 2 man en kiest ervoor om het centrum te verdedigen. Als Pavlidis de bal krijgt dekt Medic de lange hoek af, wat een standaard afspraak is tussen keeper en verdediger bij een schot. Pavlidis ramt hem daarna (prachtig) in de hoek van de keeper. Als hij alles erin gooit is staat tevens de andere man vrij voor de goal en heeft hij hem voor het intikken mocht Pavlidis breed leggen, dan kun je hem daar weer op aanspreken.

Kan Medic meer doen? Misschien, maar er zijn genoeg tactische en individuele keuzes die van grotere invloed zijn op de tegengoal.

09-10-2023 15:39

Lazell +17005

Er is echt zo ontzettend veel mis met het huidige spel:
- Te weinig mensen zijn in de as aanspeelbaar en er is te weinig beweging om vrij te komen. Welke opbouwvariant hij dan gaat gebruiken interesseert me heel weinig (inzakkende 6 of 8, backs aan de binnenkant), zolang die elementen maar aanwezig zijn.
- Na de opbouw is er 0 beweging en zijn er nergens overtallen uit te buiten. Het is statisch spel. Af en toe rent er een back mee naar voren of dribbelt er een centrale verdediger in, maar dat is het. Geen roterende driehoeken aan de zijkant. Geen aanvallers/verdedigers die het middenveld komen versterken, geen uitwijkende spits die ruimte maakt voor diepgaande mensen. Geen overload aan de contra kant bij voorzetten/diepgaande mensen op de flank.
- Er is veel te weinig voetballende creativiteit in de ploeg. We komen niet tot kansen
- Het druk zetten lukt sporadisch. Tegen AZ ging het af en toe nog wel aardig, maar zij gaven zelfs aan nog niet in zulke grote ruimtes te hebben gespeeld. De aanvallers zetten druk tot tegen de 16 van de tegenstander terwijl de centrale verdedigers halverwege de eigen helft staan. Ruimte in overvloed.
- De verdedigende organisatie functioneert nog wel redelijk, maar met zo veel ruimte is er geen houden aan. Met enorme aantallen schoten tegen tot gevolg.
- De spelers zijn stuk voor stuk onzeker, wat ook grotendeels door de manier van coaching komt. Steijn probeert dit te herstellen, maar het leed is al gedaan.

En dan heb ik het gevoel dat ik nog vanalles vergeet.

09-10-2023 15:23

JCr14 +453

De middenvelders en aanvallers Taylor,Bergwijn, Berghuis enz.)komen juist de bal halen bij de achterhoede. Om vervolgens de pass te geven die de verdedigers ook kunnen geven. (Breed) omdat niemand aanspelbaar is verder.
De tegenstander zet de rest heel makkelijk vast.

09-10-2023 14:49

MPAjax +8460

Ze staan balletje te wachten ja dat ziet iedereen, daarom is het zo kut. De middenvelders staan niet alleen hoog op het veld ze staan al in de zestien als de verdedigers nog over de middellijn moeten komen. Geen dynamiek, geen beweging, geen teamverband en geen plan. Spelers kunnen het wel maar de coach en assistenten kunnen samen niet eens een deuk in een pakje boter slaan.

09-10-2023 14:36

MarkP +21774

Hake zal ook nooit trainer worden van ajax die rendeert het beste bij kleinere clupjes net als steijn…oh wacht

09-10-2023 14:07

driehoekjes +3523

als de verdediging te wensen over laat, dan ga je toch compact staan!! voorhoede op de middenlijn en daar pas druk zetten. twee 8-en die controleren en in positie blijven en een 6 ter ondersteuning verdediging. Spits die zich laat inzakken en aanspeelbaar is (dus geen tien opstellen die enkel maar in de weg loopt!)

Opbouwen:
cv's op rand strafschop gebied. backs tegen de zij lijn. keeper mee voetballen. 6 met name aanbieden en om en om de 8-en, en zelfs de 9 die zich aanbiedt! Snelle flankspelers lanceren.

Hoe moeilijk kan het zijn.

09-10-2023 13:28

fanvooraltijd +6832

Brobbey ,Bergwijn en Taylor vertikken het om druk te zetten op verdedigers van de tegenparty en sjokken langzaam terug . Ze zijn ook te beroerd om zich aan te bieden of gaten te trekken voor anderen . Daardoor spelen de verdedigers zo vaak breed en vooral terug en lopen ze ook terug .Zo ontstaan enorme ruimtes op het midden veld ,en daar duiken de cv ,s in . De vedettes Brobbey,Bergwijn ,Taylor lopen toch niet mee . Nu lijkt het of de verdediging er niks van kan maar die staan tegenover een overtal aan aanvallers .

09-10-2023 12:47

pafo +1131

Medic en Avilla kunnen het niet dat is gisteren bewezen daardoor komt de opbouw niet van de grond en wordt het middenveld en voorhoede vast gezet.
Het middenveld mist een stofzuiger als Alvarez en een echte verdeler.
De voorhoede is niet goed genoeg, bergwijn brengt het niet, brobbey krijgt geen bal maar doet wel zeker zijn best en Forbes is leuk maar niet goed genoeg.
Zie daar het komt allemaal tekort.
Ook pep guardiola kan hier geen gevulde koek van maken.

09-10-2023 12:35

Myriad +7141

Hake ziet het goed en v Gaal zal het beamen: Ajax staat veel te ver uit elkaar. Vermoedelijk ingegeven om meer ruimte te maken bij de opbouw, maar in feite is het een zwaktebod omdat je niet de kwaliteit hebt om in kleine ruimte er tussendoor te spelen. Dat ligt óók aan de aanvallers en middenvelders.

Daarbij nog de angst om fouten te maken en er gaat geen pass meer naar voren. De twee keer dat het wel gebeurd is het meteen een tegengoal.

Ajax moet toch weer beginnen in kleine ruimte te gaan voetballen, dan sta je verdedigend beter als je de bal verliest. Wellicht Bergwijn offeren voor vd Boomen en voorlopig met 2 spitsen spelen én een goede passer erbij op het middenveld.

09-10-2023 12:22

HarryHarHar +3018

Bijna iedereen die ziet en zegt dat het helemaal verkeerd staat en gaat bij Ajax, maar de verantwoordelijken hiervoor die nog op hun plek zitten, die doen er helemaal niks aan, de verantwoordelijke trainers blijven maar op hun krent zitten om op hun laptoppie te kunnen kijken, met aan de waarheid grenzende waarschijnlijkheid zitten ze dan naar andere wedstrijden of teams te kijken hoe die het doen, want zelf hebben ze helemaal geen idee, heren en dames, van Ajax, de resultaten tot nu toe.. 6 wedstrijden gespeeld in de ere divisie, plaats 16 en 5 hele puntjes, met een doelgemiddelde van 8 voor en 12 tegen, en in europe de Europa leaque 2 gespeeld en twee keer weggespeeld totaal 2 punten!.. Waar zitten die pijnpunten Maurice

09-10-2023 12:16

El Grande Ghacied +1363

Er ging gisteren en eerder ook al structureel twee dingen fout.
Verdedigend koppeltjes vormen. Dit willen we bij ons bierteam ook nog weleens doen zodat het lijkt alsof we heel hard werken en iedereen z'n verantwoordelijkheid neemt. In werkelijkheid krijg je met wat diepgaande tegenstanders enorme ruimtes die niet te verdedigen zijn. Gevolg alle verdedigers zwemmen en lijkt alsof ze er geen hout van kunnen.
Tweede probleem: je speelt zonder middenveld in balbezit. Geen aanspeelpunt op Vos na. Das makkelijk verdedigen. Taylor zie je of heel diep staan samen met Bergwijn of loopt helemaal naar de linker zijlijn om zich daar "aan te bieden". Tot overmaat van ramp zijn er ook nog de vleugels (Rensch gisteren) die denkt diep te moeten gaan. Gevolg: lange bal die we 9 van 10x verliezen en omdat iedereen zo ontzettend breed/lang loopt kunnen ze met één pass alles open leggen.
Zo ingewikkeld is het allemaal niet of je de taal nou spreekt of niet. Des te verbazingwekkender dat de staf dit niet voor elkaar krijgt.

09-10-2023 09:48

driehoekjes +3523

derde fout: een nummer tien opstellen.
staat altijd in dubbele dekking, is niet aanspeelbaar voor verdedigers, sluit de lijn naar de 9 af, maakt onduidelijke loopacties, verdedigt niet mee.
O ja, en er is geen nummer tien in de selectie aanwezig, iemand met fluwelen techniek in de kleine ruimte en met ogen in de rug (laatste was Eriksen 10 jaar geleden!).

09-10-2023 10:21

The Future +5633

Berghuis komt daar nog het meest bij in de buurt, maar levert ook nooit een heel seizoen. Daarna zit er al helemaal niemand in de selectie die dat ook maar enigszins kan opvullen.

Maar ja, hetzelfde geldt voor andere posities; het type speler dat je daar hoort op te stellen om op een Ajax-manier te kunnen spelen is er niet.

Sosa en Gaaei zijn wingbacks. Denk prima voor een systeem met 3 centrale verdedigers en zonder buitenspelers, maar zo spelen we niet. Akpom en die Georgiër zijn een soort tweede spits/schaduwspits, positie kennen we niet in ons normale systeem. Avila is, volgens mij, een derde linkercentrumverdediger met dus 2 man naast hem; zo spelen wij niet. Forbs is van originele een pure linksbuiten/linkerspits. Spelen we al jaren niet meer mee en wordt daarom op rechts gezet. Van de Boomen kan nuttig zijn in een wat meer verdedigend team dat snel wil omschakelen.. De aankopen passen niet bij hoe wij wensen te spelen.

En de spelers die we al hadden, waren in de meeste gevallen al te licht bevonden; Bergwijn, Taylor, Rensch, Gorter en ook Brobbey is vooralsnog niet goed/compleet genoeg als eerste spits.

Als ik dit team zie, zit er niks anders op om 433 overboord te gooien en om te schakelen naar een 532. Wingbacks komen in hun kracht, centraal in de verdediging wat meer zekerheid en met Vos ervoor zouden er constant voldoende aanspeelmogelijkheden moeten zijn om van achteruit op te bouwen. Dan kan Berghuis zich richten op het spel verdelen en kunnen we voorin kijken welke samenstelling van 2 het best werkt. En natuurlijk kijken wie de derde middenvelder wordt ;)

09-10-2023 13:11

driehoekjes +3523

Nee, altijd 4-3-3. Maar met punt naar achteren (een 6 en twee 8-en). Met een tien kan volgens Cruijff alleen in 3-4-3 met ruit op middenveld (de enige man met visie bij Ajax), maar is vreselijk moeilijk systeem.
Voorhoede inzakken tot middenlijn, daar pas druk zetten en gebruik maken van snelheid. En eventueel inzakkende voetballende 9 die middenveld versterkt. 8-en die controlerend vanuit positie spelen.
Tegen 2 spitsen 1 verdediger laten inschuiven bij balbezit. Op iedere linie man meer creëren in elk geval (en voorin 1 tegen 1).

09-10-2023 13:17

Marquinho +2065

Die eikel valt zijn eigen spelers af. Nooit, maar dan ook NOOIT - neemt hij verantwoordelijkheid voor zijn eigen falen. Ik vind het onbegrijpelijk dat de slechtste coach ooit nog mag blijven. Het tekent de totale ineenstorting van onze mooie club.

09-10-2023 09:40

PaulEast +7928

Gelul! Medic had 2 man en moest kiezen. Taylor liet zijn man lopen en Hato stond volledig uit positie.

09-10-2023 08:52

ach ja +5802

Ik zie ook een groot pijnpunt, een prutser als trainer

09-10-2023 08:18

Slang3 +46149

valt niet op te trainen, pure pech

09-10-2023 07:56

Daneman +1387

dan moet steyn meteen weggaan.

09-10-2023 07:55

7172AFCA7395 +10373

Deze trainer is een tactische onbenul en probeert dat nu te
camoufleren door te doen wat hier gisteren links en rechts al
werd geroepen: crowdpleasen. AvAD en Gorter zijn de lieve-
lingetjes van het ouderwetse Ajax-publiek, 4-3-3 krijt aan de
schoenen.Daarom werden die gebracht . Omdat meneer Steijn
zelf ook niet weet wat ie moet doen.Steijn is nu vooral bezig
in zijn eigen belang, niet het Ajax-belang. Snel wegwezen.
En wat die eerder zo geprezen Ajax-opleiding betreft...die werd
jarengeleden al voorbij gesjeesd door clubs als Twente AZ en ja
zelfs door PSV en Feyenoord.

09-10-2023 07:39

Dennis129 +11893

Nog nooit zoveel onzin over de opleiding gehoord. Om maar een voorbeeld te noemen Ditbis het 3e jaar Slot en alleen een simpel linksbackie Hartman is nieuw uit de jeugd. Er komt daar gewoon helemaal niks door. Bij Ajax zie je nu Hato, Vos en Van Axel Dongen nieuw in de basis. Noem eens 1 club waar meervtalent doorkomt? Ik vind ook oprecht dateer nog heel veel beter kan bij Ajax, maar ook dat er echt geen 1 club is die het beter doet. Alleen PSV komt ook veel door momenteel.

09-10-2023 08:32

7172AFCA7395 +10373

Hato is niet door Ajax opgeleid,komt van Sparta.
AvAD is ongeschikt voor topvoetbal. Ajax stond
gisteren met een veredeld O23 team op het veld en
daar is Steijn verantwoordelijk voor.
De huidige opleiding produceert ook geen verdedigers
die je in kunt passen. Verdedigen was toch altijd " makkelijker
dan aanvallen" ?? Nog zo n onzinkreet.Verdedigen is een
vak op zich. En waar is de opvolger van Kluivert ??

09-10-2023 08:37

Betuwe85 +20967

Speel met een echte dubbele 6 dus niet Taylor en je komt al een eind

09-10-2023 07:38

Andronixos.c +8196

Goedemorgen,
Nog niks over Steijn...

Het wordt KKD als het Steijn ligt zo te zien

09-10-2023 07:18

AjaxHoorn +32989

Dat ligt allemaal vooral niet aan Steijn.

09-10-2023 07:12

Jww +2413

Klopt, het ligt niet aan Steijn. Het ligt aan degenen die de bevoegdheid hebben om Steijn te ontslaan..

09-10-2023 12:53

Hans Verhagen +14159

Dit ligt aan de mensen die gehaald zijn, want ik kan me niet voorstellen dat Steijn dit ook niet ziet. Het is gewoon middelmaat. En Bergwijn is een stoorzender voor de ontwikkeling van dit team. Dan zie ik hem een paar weken geleden een paar plaatsen achter Sosa zitten en gaat hij op een verkeerde manier tekeer tegen spelers die in een volle Arena net op het veld staan. Hij bakt er zelf helemaal niks van en acteert een topspeler te zijn. Verwijder hem uit de selectie en stel Godts op en je zal zien dat de nieuwelingen gaan draaien.

09-10-2023 07:00

Ajaxisart +18781

Is die kut van een Steijn nog steeds niet ontslagen?

09-10-2023 06:59

Rockanje23 +37134

Iedereen ziet het, behalve de verantwoordelijken binnen Ajax zelf. Net als vorig jaar onder Schreuder.

09-10-2023 06:23

Sjonnie +18814

'Je ziet dat ze in de opbouw heel veel moeite hebben om mensen vrij te spelen. Ze spelen er heel veel omheen in plaats van ertussendoor'

Goed gezien van Hake 👏
Eindelijk een analyse op TV die de vinger helemaal op de zere plek legt!
Hoe is het mogelijk dat een rechterrijtje-trainer als Hake (!) dat wel ziet en ons dynamic duo (met Maduro als 'technical boywonder') dat niet ziet.

en ook dit
'Het leidt vaak tot lange ballen en als je dan ook niet goed gepositioneerd staat voor de tweede bal, zoals bij de eerste goal, dan word je afgestraft. Op het moment dat ze de bal verliezen, staan ze ook zo groot dat het niet te verdedigen is.'

09-10-2023 02:27

JGAjaxx +1212

Sorry maar dit ziet iedereen met een beetje voetbalverstand.

09-10-2023 07:37

Sjonnie +18814

ik heb de analisten, de Perezjes etc, het nog niet zo horen verwoorden als dit.
En ja, hier op AS hebben velen dit al geroepen.
Ik roep het zelf al 2 jaar. Onder Schreuder ging het fout, ook Heitinga kon het niet fixen, zelfs het laatste half jaar onder TH ging het in de opbouw al fout toen Alvarez dat in z'n uppie moest doen.

09-10-2023 08:41

insectenverdelg +23556

Zo'n Hake snapt het ook niet eat er gebeurt bij Ajax. Of de achterste linie 30 meter hoger, pf de voorsre linie 30 meter llater druk zetten. Maar die zie je alleen in de bier elftallen van amateurclubs Dit heeft niets met profvoetbal te maken.

09-10-2023 02:25

Frans.M +341

En wat hebben we nu dan ? Beter als een bier elftal ist niet hoor.

09-10-2023 04:13

Ajax95Duivendrecht +24182

Waarom staan onze twee halven ofwel onze 8 en 10, wie daar ook staan, steeds zo kneiterhoog, bijna in de nek van Brobbey of Forbs? Het maakt hier wie we er neer zetten (Taylor, Branco, Vos, Berghuis, Bergwijn vandaag), stuk voor stuk staan ze niet-inspeelbaar hoog voor de 6 en CV's. En in de omschakeling zijn ze op die manier met 1 pass van de tegenstander steeds gelijk uitgespeeld, zeker omdat de meesten die we daar hebben ook geen natuurlijke balafpakkers in de 1 op 1 zijn.

Hoe kan dit? Dit is toch - hoe middelmatig de kwaliteit van sommige spelers ook is - gewoon trainbaar binnen een paar weken... Simpel, je moet je halven gewoon structureel lager op het veld posteren. Zowel bij eigen balbezit als bij balbezit tegenstander. Je 8 en 10 moeten beide maar heel kort voor je 6 staan. En niet recht voor je 6 (zoals nu bij ons gebeurt), nee, DIAGONAAL kort voor de 6. Hoe moeilijk is dat? Als ik het week in week uit zie, waarom ziet een trainer als Steijn dit niet?

09-10-2023 00:54

Indy2 +15254

"Waarom staan onze twee halven ofwel onze 8 en 10, wie daar ook staan, steeds zo kneiterhoog, bijna in de nek van Brobbey of Forbs?"

Steijn moet dat wel zo doen omdat ... Mislintat. Buitenlandse spelers die niet kunnen communiceren .. heel vervelend. Er is verkeerd ingekocht, vandaar. De solist Mislintat heeft het gedaan, hij deed maar wat. Spelers missen ervaring. Steijn wilde andere spelers. Geen inspraak , .. Steijn kan er niets aan doen ... je snapt me wel.

09-10-2023 01:12

Dizo +795

Kunnen Bergwijn, Taylor, v.d. Boomen, Rensch, Americhio, Brobbey en Forbs niet communiceren dan. Ik vind dit echt een onzin reden. Steijn zoekt steeds excuses om zijn tactisch onvermogen van hem en diens assistenten? te maskeren. Ook zijn analyses slaan nergens op.

09-10-2023 08:02

AlexIbarra +19343

Zoek je toevallig nog werk? Je woont in de buurt zo te zien.
Neem je genoegen met een gedeeltelijk variabel salaris?

09-10-2023 02:07

Sjonnie +18814

'waarom ziet een trainer als Steijn dit niet?'
en Heitinga en Schreuder..

ook bij Ten Hag ging het verkeerd toen hij Gravenberch zo hoog liet spelen en Alvarez in z'n eentje op zes 6 vaak kopje onder ging bij de opbouw.

09-10-2023 02:17

derdehelft +1188

Helemaal eens. Hierdoor hebben de verdedigers een gebrek aan korte afspeelmogelijkheden, en moeten ze risicovolle inspeelpasses geven over 30 meter die de helft van de tijd onderschept worden en een counter opleveren.

Tot overmaat van ramp trok De Wit continu diep als een soort 2e spits en had Vos duidelijk de opdracht om mee te lopen. Hierdoor lag je middenveld compleet open met 2 passes en konden ze vervolgens gewoon doorlopen tot aan de 16.

Dat was in de wedstrijd tegen Twente met Tahirovic en Mannsverk exact hetzelfde, die continu op één lijn stonden met de laatste linie.

09-10-2023 02:39

Nr.10 +111580

Precies, dit vind ik een van de meest verbazende dingen om te zien afgelopen maanden.
Wat nóg gekker is, is dat Steijn na gisteren zei dat Taylor als 6 was opgesteld (!) dus dat we eigenlijk met een dubbele 6 stonden…. Uh…. Wat?

09-10-2023 07:47

AmsterdamsTrots +2014

Dat is niet zo ingewikkeld hoor. Direct spel is de tactiek, lees lange ballen. De halven staan zo hoog om de tweede bal op te vangen of onder Brobbey te komen als die de bal vast heeft. Dat er vervolgens een meter of 30 tussen Vos en Taylor/Bergwijn zit is een logisch gevolg. Het is te triest voor woorden man Sparta speelde nog beter vorig jaar.

09-10-2023 09:27

driehoekjes +3523

Daarnaast afspreken waar en wanneer er druk wordt gezet. Totaal onduidelijk. De ene keer gebeurt dit op de middenlijn (prima dan staat het compact) en de andere keer door op de keeper, maar waarbij achterhoede niet mee opschuift (gatenkaas). En gisteren vaak halve bak ergens tussen in druk zetten (geen druk dus / gatenkaas).

Of schuif met het hele team vooruit, zodat het compact blijft.
Of zak met hele team in, voorhoede tot middenlijn, zodat het compact blijft. (Dit laatste lijkt me in deze fase het enige dat werkt.)

Compact staan is een oplossing voor de gatenkaas, en is trainbaar.

09-10-2023 10:01

P.Russo +6375

Het wordt tijd om het 4-2-3-1 systeem van Oranje onder Bert van Marwijk te gaan implementeren. Dodelijk saai maar ik vrees dat we anders echt in degradatienood terecht gaan komen, voorzover dat nog niet het geval is.
Van Marwijk speelde toen met een blok van 6 omdat de verdediging veel te kwetsbaar was. De vier voorin hadden een volledige carte blanche en konden doen en laten wat ze wilden.

Ik zou tegen Utrecht kiezen voor: Gorter; Gaaei, Sutalo, Medic, Hato; Vos, Van den Boomen, Berghuis, Bergwijn, Brobbey en Forbs.
Persoonlijk zou ik Hato liever in het centrum willen maar omwille van de communicatie zou ik de twee Kroaten daar maar posteren. Van den Boomen naast Vos acht ik belangrijk voor de ballen vooruit en spelhervattingen, maar buffelen kan hij ook wel.
Als instructies: compact houden, niet voetballend dingen willen oplossen, geen opkomende backs, vrijheid voor de buitenspelers, Berghuis en Brobbey. Laat de rest allemaal maar vanuit hun positie spelen en zich richten op hun primaire taak. De eerstvolgende wedstrijd is het echt alarmfase 1.

09-10-2023 00:54

VoorMokum2 +18

Godzijdank dat jij de trainer van Ajax niet bent

09-10-2023 01:19

P.Russo +6375

Ah lekker inhoudelijk. Je hoeft het niet met me eens te zijn maar vertel jij maar eens hoe jij het neer zou zetten in deze situatie. Ben nu wel benieuwd of jij een beter plan hebt

09-10-2023 10:27

driehoekjes +3523

is hetzelfde als 4-3-3 met punt naar voren, ligt er dan meer aan waar spelers mogen lopen / druk zetten, compact staan of niet

09-10-2023 09:46

bollejan1 +2607

"Straatvechter Maurice Steijn knokt door bij Ajax: 'Tot de laatste snik verder om deze club uit malaise te trekken'

De straatvechter die eerder de strijd aanging met charlatan Sven Mislintat en daarmee de directeur voetbalzaken indirect buiten werkte, knokt door."

Wat een teksten weer van de Telegraaf.

09-10-2023 00:21

Rodsje +14862

Binnekort mogen we onze motto WZAWZDB veranderen naar WZAWZDS

09-10-2023 00:16

Indy2 +15254

"Op het moment dat ze de bal verliezen, staan ze ook zo groot dat het niet te verdedigen is."

Dit is volledig de schuld van Mislintat. Hier kan Steijn helemaal niets aan doen. Zet Guardiola voor deze groep en je hebt precies hetzelfde probleem.

09-10-2023 00:15

Chadd +7759

Zet Guardiola voor deze groep en het grootste deel van die 12 aankopen zou niet eens meer bij de wedstrijdselectie zitten.

09-10-2023 00:54

LukaLitmanen +82297

Ancelotti is een betere trainer

09-10-2023 09:34

Robertini +39805

Affelay ziet dit ook compleet verkeerd. Medic deed precies wat hij moest doen, Avila liet z'n man lopen.

09-10-2023 00:08

stopperspil +11231

Ik ben een optimist: handhaving in de eredivisie via de degradatie-playoffs is zeker mogelijk!

09-10-2023 00:05

Ajax95Duivendrecht +24182

Voelen we een keertje hoe het continu voor een Volendam-supporter voelt als ze in de Eredivisie spelen. En ik kan je zeggen: geen pretje is het.

Aan de andere kant, als het ooit weer beter gaat met Ajax, dan kunnen we wel zeggen: dit trauma hebben we maar mooi gehad. Veel slechter dan dit kan het niet gaan met Ajax.

09-10-2023 00:25
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.