Driessen ziet dat er sprake is van 'bestuurlijke loopgravenoorlog' bij Ajax

door Bart Veenstra 173

Bron De Telegraaf

Driessen ziet dat er sprake is van 'bestuurlijke loopgravenoorlog' bij Ajax

door Bart Veenstra 173

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Valentijn Driessen ziet dat er sprake is van een bestuurlijke loopgravenoorlog bij Ajax. In zijn column in De Telegraaf schrijft de verslaggever dat Michael van Praag, de voorzitter van de Raad van Commissarissen, een hoofdrol speelt in een ongekend machtsspel bij de Amsterdamse club.

Zondag waren namens de bestuursraad Edo Ophof en Pim van Dord aanwezig in De Kuip, waar Ajax met 6-0 werd verslagen door Feyenoord. 'Ophof en Van Dord zijn beland in een bestuurlijke loopgravenoorlog bij Ajax', stelt Driessen. 'Als twee van de zeven vertegenwoordigers in de bestuursraad van de vereniging Ajax – houder van 73 procent van de aandelen – liggen de twee voormalig eerste elftalspelers van de club op ramkoers met Van Praag.'

Veel verenigingsleden, zo schrijft Driessen, vinden dat Van Praag Kroes onterecht snel de wacht heeft aangezegd. 'En dat hij Mosman, Van Oevelen en Schlick onterecht de hand boven het hoofd houdt, terwijl zij Ajax op alle terreinen in totale chaos hebben gestort. Naast het sportieve verval gaat het om de organisatorische en financiële aftakeling. Ondanks bewezen falen van deze goedbetaalde commissarissen heeft het trio Van Praag plat en weigert hij ze de deur te wijzen.'

Driessen schrijft dat de drie genoemde commissarissen - met de al vertrokken Pier Eringa en Jan van Halst - medeverantwoordelijk zijn voor onder meer de aanstelling van Sven Mislintat, Maurits Hendriks, 'aandelengoochelaar' Alex Kroes, de uitgave van 115 miljoen euro aan transfers voor 'derderangs' spelers en twee leningen (40 miljoen euro) om voldoende liquiditeit te hebben om de rekeningen dit seizoen te kunnen betalen. 'En dan zit het beursgenoteerde Ajax ook nog zonder algemeen directeur, directeur transferzaken en hoofd opleidingen terwijl de al afgezwaaide Edwin van der Sar en Marc Overmars ernstige gezondheidsproblemen ondervinden en Klaas-Jan Huntelaar met een burn-out thuis zit.'

'Boekhorst in een loyaliteitsconflict gemanoeuvreerd'

De bestuursraad, grootaandeelhouder van Ajax, heeft de mogelijkheid om de patstelling te doorbreken en RvC-leden de wacht aan te zeggen. Het is afwachten of dit gebeurt tijdens de uit te schrijven BAVA. Tijdens die BAVA wil Van Praag Kroes definitief de laan uit sturen. 'Veel verenigingsmensen willen Kroes terug, maar Van Praag wil snel doorschakelen naar een nieuwe directeur, omdat Kroes bezig was heilige huisjes omver te schoppen', schrijft Driessen vervolgens. 'Een belangrijke rol in dit hele machtsspel in de top bij Ajax – vergelijkbaar met de toestanden rond de fluwelen revolutie met Johan Cruijff – is er voor bestuursraadvoorzitter Ernst Boekhorst.'

Volgens Driessen is Boekhorst in een loyaliteitsconflict gemanoeuvreerd. 'Gaat hij openlijk de strijd aan met erelid Van Praag? Van Praag die Boekhorst voordroeg als bestuursraadvoorzitter. En eenmaal aangesteld verleende diezelfde Boekhorst Van Praag een vriendendienst en vroeg hem als RvC-voorzitter. Intussen verschuilt Boekhorst zich en krijgen de leden een door bestuursraadslid Christian Visser ondertekende brief over de bestuurschaos. Dat is de slangenkuil Ajax waarin niemand zijn leven zeker is.'

Lees meer over:
Plaats reactie

HJC +8016

Van Dordt en Ophof, echte Cruijff adepten.
Het begint weer op de fluwelen revolutie te lijken
Voetballers tegen de Rotary club

10-04-2024 13:09

Ferd +38482

Driessen geniet van de loopgravenoorlog, die giet met benzine over het smeulende vuurtje

10-04-2024 06:40

PetrusKeizer +10739

Valentijn s belangrijkste drijfveer is rancune, niet informatie. Hij is door Gaal regelmatig afgebrand en door Praag ik dacht 1x goed op zn nummer gezet. Komt nog bij dat het iemand is die enorm zn best doet de 'stem van het volk' te vertegenwoordigen. Nou behoor ik toevallig ook tot het gepeupel dat de RvC weg wil hebben, maar heb totaal geen behoefte aan deze charlatan Valentijn D als spreekbuis. Zeker niet als hij gezonheidsproblemen van Sar, Overmars en burnout KJH erbij sleept, in t kader van een stuurloos Ajax. De man kent absoluut geen scrupules. Vuilnisman, kan deze zak ook mee?

10-04-2024 05:52

Jutter1 +4316

De man (Driessen) krijgt nog steeds aandacht, ook hier Als je die hoort of leest (columns) wekt dat slechts medelijden op bij zoveel dom gezwets van een zich 'voetbaljournalist' noemende dorpsidioot!! Een enorm zwakte bod, inclusief kompaan Verweij, voor een krant dat de term 'Wakker Nederland'. veelvuldig gebruikt. Beide figuren, die vrijwel geen ingang meer bij Ajax hebben, zijn minder wakker en plegen dat te compenseren door met aannames te strooien. Niet ter zake kundig deze personen dus, deert ze niet veel zeggen ze vaak ,maar dat moet toch erg steken, dat kan toch niet anders!

09-04-2024 12:16

JanBiesbos +29051

Twee ADs en TDs hebben er een teringzooi vsn gemaakt
In volgorde:
1 overmars
2 vd sar
3 mislintat
4 kroes

En verder niemand , zij rijden door “rood” en de verkeersregelaars krijgen de schuld flikker toch op man!

08-04-2024 18:33

vanreenen +10244

Ach, ach, ach, Driessen ! 2 Handen op één buik met Van Praag. Het grootste lek bij Ajax. Aandelen van de Telegraaf misschien?

08-04-2024 18:33

WeirdAJAX +12194

Hoe kom je er toch bij. VP en Driessen hebben keihard geclashed waarbij VP Driessen keihard op zn plekje heeft gezet.
Beetje huiswerk doen.

09-04-2024 00:19

JanBiesbos +29051

Wat een gelul weer kan de TG zijn bek niet houden?

08-04-2024 17:14

patrick37 +1746

Geen gelul ,gewoon de waarheid.
Bestuursraad heel snel de rvc ontslaan.

08-04-2024 17:51

JanBiesbos +29051

Nee dan zijn we nog verder van huis duurt alles nog langer!!!!!!!!!

08-04-2024 18:27

Danielson +50330

Falentijn ziet van ales maar zelden de 'feiten' laat staan de 'waarheid'.
Falentijn is als een stilstaande klok: die geeft 1 keer op een dag de juiste tijd aan. Of ben ik nu nog te vriendelijk?

08-04-2024 15:38

JanBiesbos +29051

Twee keer bedoel je

08-04-2024 18:27

Danielson +50330

Ik gebruik dag hier als 'overdag'. s' nachts slaapt Falentijn (hopelijk).

08-04-2024 18:29

PetrusKeizer +10739

@Inge ja, veel te mild :)

10-04-2024 05:55

Edwin Oud +2327

Wat is de functie van van Gaal? Hij is wel erg on van Gaal’s stil.

08-04-2024 15:12

Fransje1983 +381

532 implementeren

08-04-2024 15:36

profoff +8380

En om.het voor kroes nog moeilijker te maken om in een andere functie terug te keren nog even snel benoemen dat je je niet aan je afspraak met az hebt gehouden

08-04-2024 14:50

Ajaxsoul +3349

Wat een ongehoord prutswerk. Om te beginnen kan de bestuursraad helemaal geen individuele commissarissen ontslaan omdat Ajax een structuurvennootschap is en uitsluitend de ondernemingskamer de bevoegdheid heeft om individuele commissarissen daarvan de wacht aan te zeggen. De bestuursraad kan wel de volledige rvc wegsturen, maar dan zal de ondernemingskamer een tijdelijke onafhankelijke rvc benoemen en daar zou de bestuursraad dus ook helemaal niets mee opschieten terwijl het bovendien desastreus zou zijn voor het vertrouwen van de sponsors.

Dat die 3 commissarissen niet worden weg gestuurd is omdat het extreem schadelijk zou zijn voor de reputatie van de club. Schlick en Mosman hebben bovendien zelf al aangegeven hun contact niet te zullen verlengen en het is veel beter voor zowel hun reputatie als die van Ajax ze op een normale manier door de voordeur kunnen vertrekken. Bovendien is er dan tijd om naar geschikte opvolgers te zoeken en dat zal niet eens makkelijk zijn omdat ze voldoende gekwalificeerd dienen te zijn en het volgens de Wet ingroeiquotum en streefcijfers bovendien vereist is dat de rvc voor minimaal een derde uit vrouwen bestaat. Dus zal het een flinke klus worden om goede vervangers te vinden, men is tenslotte ook niet voor niets bij Van Halst en Eringa uitgekomen, dat is omdat er steeds minder gekwalificeerde bestuurders zijn die hun vingers nog aan een reputatie vernietigend commissariaat bij Ajax willen branden.

De grootste grap is nog dat de T. het met droge ogen over "goedbetaalde" commissarissen heeft, terwijl die commissarissen pas sinds een klein jaar een redelijke vergoeding kregen en daarvoor helemaal niet werden betaald. Mosman en Schlick krijgen daarvoor 25.000 Euro per jaar en dat is een schijntje als je het enorme risico op ernstige reputatieschade in ogenschouw neemt en dan wil ik het nog niet eens hebben over die malloten die je op je werk of thuis lastig vallen.

Het is tekenend voor de situatie bij Ajax dat Ophof en Van Dord overhoop liggen met Van Praag terwijl die gewoon gedaan heeft wat hij moest doen en wat het beste is voor Ajax en dat is de recidiverende regelovertreder Kroes die de overtredingen aaneen rijgt alsof de regels niet voor hem gelden de laan uit sturen. Dat men bij Ajax de delinquent de hand boven het hoofd houdt en het de agent die hem inrekende kwalijk neemt dat zijn plicht heeft gedaan, toont genoegzaam aan wat een achterlijk zooitje het binnen de vereniging is.

https://boec.nl/het-ontslaan-van-een-lid-van-de-raad-van-commissarissen-van-een-structuurvennootschap/

08-04-2024 14:05

Steffenhagen +37825

In de kern heb je volkomen gelijk . Ik zou kroes alleen ( nog ) geen delinquent noemen . Dat moet nog blijken uit het onderzoek en tot die tijd ….

08-04-2024 14:11

Ajaxsoul +3349

Delinquent is een synoniem voor iemand die de regels heeft overtreden en uit de gegevens die Kroes zelf heeft verstrekt, blijkt zonneklaar dat hij dat heeft gedaan. Niet alleen regels van de beurs, maar ook van de KNVB door tot twee keer toe als directeur van de ene BVO aandelen van de andere BVO in bezit te hebben, terwijl dat verboden is. Bovendien wordt ook steeds duidelijker dat hij ook het concurrentiebeding in zijn contract met AZ aan de laars heeft gelapt. En dan heb je het toch echt over een delinquent. Niet over een crimineel, zover wil ik niet gaan, maar over een delinquent.

08-04-2024 14:19

Blava2 +153

Ik zie Kroes al onderhandelen met de ING of ABN AMRO over een sponsor contract. Iedereen vergeet dat Kroes AD zou moeten worden met op zich weinig bemoeienis met het technisch beleid. Het feit dat hij zich wil bemoeien met het technisch beleid is laakbaar en niet te accepteren. Hij kan daar niet met twee petten op zitten. De AD die de TC wegstuurt bij falend technisch beleid. Fantastische constructie!

08-04-2024 16:08

freshman_nieuwe +448

Je beschrijft perfect waarom het aan de beurs noteren van een voetbalclub een enorm slecht idee is. Vrouwenquota (gaan we dat ook op het veld terugzien, een verplicht percentage aan vrouwen), de regels rondom het niet kunnen ontslaan van slecht functionerende toezichthouders, 'ingroei quota, gedoe om betaling. Allemaal kneitergoede redenen om van de beurs af te gaan. Ja, dat zal geld kosten, maar je krijgt er tenminste een te besturen voetbalclub voor terug in plaats van een organisatie die meer met corporate governance heeft dan met voetbal.

08-04-2024 14:25

Epiret +4400

Bovendien heeft Ajax door het aanhoudend amateuristische gepruts eigenlijk al laten zien dat de club niet serieus kan worden genomen als beursgenoteerd bedrijf….

08-04-2024 14:34

Ajaxsoul +3349

Je verhaal houdt geen enkele steek omdat de Wet ingroeiquotum en streefcijfers niet alleen voor beursgenoteerde bedrijven geldt maar ook voor grote vennootschappen die niet aan de beurs genoteerd zijn. "Ingroeiquota" is het onderdeel dat van toepassing is op beursgenoteerde bedrijven en "streefcijfers" het onderdeel dat geldt voor grote vennootschappen die niet aan de beurs genoteerd zijn. Het niet kunnen ontslaan van slecht functionerende toezichthouders heeft zelfs helemaal niets met de beursgang te maken maar met het feit dat Ajax een structuurvennootschap is en die zijn niet per definitie aan de beurs genoteerd. En dus zijn dat helemaal geen "kneitergoede redenen om van de beurs af te gaan", maar alleen maar redenen die de club heel veel geld zouden gaan kosten en geen grote voordelen zouden opleveren. Het probleem van die beursnotering zit vooral in het hoofd van bepaalde mensen en is dan ook vooral een idee fixe of een ingebeelde ziekte.

Bovendien is de beursnotering natuurlijk niet de oorzaak van de bestuurlijke chaos bij Ajax, die is te wijten aan de verkeerde mensen aan de knoppen, aan menselijke tekortkomingen en bestuurlijk falen. En dat kan natuurlijk ook voorkomen bij bedrijven die niet aan de beurs genoteerd zijn. Ik vind dat geneuzel over die beursnotering sowieso vrij ridicuul, dat komt op mij over als iemand die geld leent om een auto te kopen en vervolgens gaat lopen klagen dat hij die lening moet aflossen terwijl hij die auto in de prak gereden heeft. Die beursnotering heeft Ajax heel veel goeds gebracht en dat wordt veel te gemakkelijk vergeten. Feyenoord is door wanbeleid destijds in zulke grote financiële problemen gekomen dat de club daardoor bijna 20 jaar achter de feiten heeft moeten aanlopen. Dat lot had Ajax ook beschoren kunnen zijn omdat het wanbeleid bij die club nog veel groter was dan bij Feyenoord, het enige verschil was dat Ajax de beursgelden had waarmee de verliezen afgedekt konden worden, waardoor de gevolgen beperkt zijn gebleven.

Van mij hoeft Ajax dan ook niet van de beurs, ik vind het prima om een paar vrouwen in de RvC te hebben er zijn er genoeg die gekwalificeerd genoeg zijn om het aan te kunnen. Het zijn bovendien niet die vrouwen die verantwoordelijk zijn voor het falende beleid van de rvc van de afgelopen jaren, dat is vooral het gevolg van falende technische commissarissen en president-commissarissen. En die zijn allemaal weg.

https://www.ser.nl/nl/thema/diversiteitsportaal/vrouwenquotum

08-04-2024 15:30

freshman_nieuwe +448

Nogmaals, het is een fantastisch corporate governance verhaal en een beursnotering geeft wel degelijk enorm veel administratieve rompslomp. Zelf bij een onderneming gewerkt die naar de beurs ging en geloof me: het aantal administratieve krachten dat ineens op het hoofdkantoor rondliepen na de beursgang explodeerde. Plus alle compliancy waar alle werkmaatschappijen ineens aan gehouden waren. Er zijn heel veel succesvolle voetbalclubs die niet aan de beurs genoteerd zijn en ook geld geleend hebben om te groeien. Dus er zijn wel degelijk nadelen aan een beursnotering en voldoende alternatieven.

Het is dus vooral leuk voor juristen en corporate governance figuren die vooral de letter van de wet belangrijk vinden en niet kijken naar de geest van de wet. Handel in voorkennis is strafbaar en daarna basta, terwijl de kans dat Kroes geld verloor ipv won net zo groot was. Hij heeft ook niemand benadeeld. Maar de corporate governance figuren schreeuwen moord en brand. Hetzelfde geld voor de DEI figuren: er MOETEN vrouwen in de RvC, want inclusie enzo. Voetbalclubs zijn geen reguliere ondernemingen en moeten ook niet als zodanig behandeld worden. Dat de regelgeving dat wel doet is al een systeemfout. Door bemoeizuchtige regelneven opgelegd.

Van Praag heeft nu gefaald als toezichthouder. Hij weet al per 1-10-2023 dat hij zou terugkeren in de RvC. Toen was Kroes nog niet werkzaam bij Ajax. Hij heeft zelfs met AZ gesproken of Kroes eerder kon beginnen. Heeft hij toen geen kritische vragen gesteld over Kroes? Niet geinformeerd bij GAE of SEG? Ook niet informeel? Dan ben je gewoon ongeschikt als toezichthouder en moet je ook weg.

08-04-2024 15:41

Ajaxsoul +3349

Natuurlijk zijn er ook nadelen aan een beursgang. Er bestaat niets waar geen nadelen aankleven dus vind ik dat geen sterk argument. En het is ook wel heel erg simpel om te redeneren dat als een individueel bedrijf dat naar de beurs gaat wordt geconfronteerd met een enorme rompslomp dat automatisch het geval is voor ieder bedrijf. Dat hangt natuurlijk vooral van het bedrijf af. Ajax heeft 73% van de aandelen zelf in het bezit, alleen dat al maakt een enorm verschil.

De rest van je betoog vind ik vrij kinderlijk. Kroes heeft in aandelen gehandeld met voorkennis en dat is een strafbaar feit. Dat jij daar kennelijk niet zo zwaar aan tilt, doet daar helemaal niets aan af en je argumenten dat Kroes risico loopt bij de aanschaf van die aandelen en dat hij niemand heeft benadeeld vind ik zelfs ronduit slap. Als een inbreker ergens inbreekt loopt hij ook risico en ook als er in het pand waar hij dat doet niets te halen valt gaat hij gewoon de bak in.

Dat voetbalclubs geen reguliere ondernemingen zijn en dat regels daarom niet voor hen zouden moeten tellen, is ook zal zo'n argument waar de kinderlijkheid van afdruipt omdat regels natuurlijk nooit te handhaven zouden zijn als ze voor elk type bedrijf verschillend zouden zijn. Geldt ook voor het vrouwenquotum dat is er natuurlijk niet zomaar, dat is omdat de raden van commissarissen te boek staan als old boys netwerken waar geen vrouw russen zou komen zonder die regels. En er staat nu eenmaal in de grondwet en diverse andere Europese regels dat iedereen gelijke kansen moet hebben bij het zoeken naar een baan. Ik begrijp niet wat mensen daar tegen kunnen hebben.

Natuurlijk heeft Van Praag niet gefaald in het toezicht, je kunt alleen toezicht houden op zaken die gemeld worden en het is de plicht van de bestuurders op wie toezicht moet worden gehouden om zaken te melden. Wat verwacht je dan van Van Praag dat hij van Kroes verlangt dat hij van alle 42.500 aandelen die hij in zijn bezit heeft aangeeft wanneer hij die heeft gekocht? Wat jij kennelijk verwacht is volslagen belachelijk, geen enkele toezichthouder gaat bij de bestuurder die hij benoemt bij iedere voorgaande werkgever informatie verzamelen. Dat is de wereld op zijn kop. Het is de plicht van een bestuurder om zijn RvC te informeren, het is niet de taak van een toezichthouder om die bij zijn bestuur los te peuteren.

08-04-2024 16:08

Blava2 +153

Kost je minimaal 150 to 200 miljoen

08-04-2024 16:11

Blava2 +153

Als je bij een big 4 hebt gewerkt (of een willkeurig advocaten kantoor) weet je hoeveel aandacht daaraan gegeven wordt. Het lijkt mij dat een toekomstige CEO van een beursgenoteerd bedrijf aan een soortgelijke procedure wordt onderworpen. Het lijkt mij dat Kroes of te stom is of iets probeerde te verbergen.

Blijkbaar begreep hij de inhoud van zijn arbeidsovereenkomst met AZ niet. Zo'n persoon wil je niet als AD van Ajax.

08-04-2024 16:21

freshman_nieuwe +448

Er is weinig kinderlijks aan mijn argumenten. Je klinkt als een typische accountant of corporate governance figuur: 'regels zijn nu eenmaal regels'. Je moet ook kijken naar de interpretatie van regels en wat het doel is van regels. Het doel van de regel rondom handelen in voorkennis is dat je mensen niet benadeelt doordat jij wel en zij niet over bepaalde informatie beschikken. Wie is er benadeeld door het feit dat Alex Kroes aandelen Ajax heeft gekocht? Het antwoord 'hij heeft nu eenmaal regels overtreden' vind ik rigide en kinderlijk. Ja, feitelijk heb je misschien gelijk (er is overigens nog een uitspraak gedaan door de AFM of rechter), maar in de geest van de wet heeft Kroes weinig fout gedaan. Hij wordt echter behandeld alsof hij onderdeel is van de Moccro maffia. Enorm overdreven.

En nee: voetbalclubs zijn geen reguliere ondernemingen. Alleen al het feit dat je voetballers kunt kopen en verkopen geeft dit al aan. Voetbal heeft een eigen rechtbank, die spelers kan schorsen. Bij mannenvoetbal mogen geen vrouwen meedoen en andersom. Allemaal regels die nergens anders van toepassing zijn. Er is dus wederom niks kinderlijks aan deze argumentatie. En dus is het ook niet vreemd dat je bij een voetbalclub op zoek gaat naar mensen in een RvC met verstand van voetbal in plaats van selectie op basis van chromosomen. En lees nog eens goed wat je zegt: iedereen moet gelijke kansen hebben op een baan. Dat is met een vrouwenquotum dus per definitie NIET zo. Want als man ben je de klos als er te weinig vrouwen in een RvC zitten, dan kun je solliciteren tot je een ons weegt: de baan MOET naar een vrouw gaan vanwege het quotum. Kies gewoon de juiste persoon voor de functie, in plaats van te kijken of het een man of een vrouw betreft.

Ja., als toezichthouder ben je verantwoordelijk voor het doen van due dilligence bij het aanstellen van een directeur. Ja, dan heb je gefaald als ineens allerlei informatie naar bovenkomt vanuit eerdere functies biJ GAE en AZ. Je moet namelijk onderzoek doen naar wie je in huis haalt bij een dergelijke functie. Niet als het om de toiletjuffrouw of toiletmeneer gaat (zijn daar ook quote trouwens?), wel als het gaat om een directeur. Die ook zaakwaarnemer is geweest, of aandeelhouder van een andere voetbalclub. En bij een concurrent vandaan komt. Want anders is het argument altijd: ja, ik wist niet dat deze AD iets verkeerd heeft gedaan in het verleden, want ik heb daar geen onderzoek naar gedaan. Jij draait de boel om, en dat is enorm kinderlijk. Natuurlijk moet de RvC zich informeren. Het is niet zo dat Kroes zelf een sollicitatiebrief heeft geschreven he, die is gekomen op voorspraak van Louis van Gaal en anderen.

08-04-2024 16:25

Edwin Oud +2327

Van Praag is ook niet van onbesproken edrag. Heeft “vergeten” zijn aandelen te melden.

08-04-2024 15:10

Ajaxsoul +3349

"Van Praag is ook niet van onbesproken edrag. Heeft “vergeten” zijn aandelen te melden".

Van Praag heeft het bezit van die aandelen aan de aandeelhouders gemeld en op de website. Hij heeft het bezit ervan dus niet verzwegen, men is bij Ajax vergeten om dat aan de AFM te melden en dan heb je het over een administratieve fout. Net zoals men bij de club destijds vergeten was om Haller aan te melden bij de UEFA.

08-04-2024 15:41

patrick37 +1746

Van Praag per direct ontslaan,walgelijke man maakt Ajax helemaal kapot

08-04-2024 16:59

JanBiesbos +29051

BAM 💥 🤛🏻💪🏻👍douze POINTS!!!!

08-04-2024 18:29

PetrusKeizer +10739

juist, heb t een paar dagen terug ook benoemd. Die structuurvennootschap. Imho, toen ook gezegd: a. bestuursraad geeft advies, b. RvC legt dit naast zich neer en kondigt ontslagprocedure Kroes aan, c. Bestuursraad stapt naar Ondernemingskamer, verzoek ontslag voltallige RvC.

Als het idd zo loopt mag ik hopen dat de Ondernemingskamer idd de touwtjes in handen neemt een een trio wijze mannen/vrouwen benoemt om de huidige RvC te vervangen.

10-04-2024 06:00

Ajaxsoul +3349

"Bestuursraad stapt naar Ondernemingskamer, verzoek ontslag voltallige RvC".

Zo werkt het niet. De bestuursraad hoeft de ondernemingskamer niet te verzoeken om de voltallige RvC de wacht aan te zeggen, die bevoegdheid heeft ze zelf. Als ze dat doet zal de ondernemingskamer het toezicht echter voor onbepaalde tijd overnemen. De nieuwe tijdelijke rvc zal dat toezicht naar de letter gaan uitvoeren. Dat betekent dat de kans dat ze het ontslag van Kroes zal terug draaien te verwaarlozen is. En ze zal van de directie eisen dat die met een volledig sluitende begroting komt en aangezien Ajax door het opnieuw missen van de CL opnieuw een bedrag van rond de 100 miljoen tekort komt, zal er wat investeringen betreft zo goed als niets mogelijk zijn terwijl er heel wat spelers verkocht zullen moeten worden om dat gat van 100 miljoen te kunnen dichten. En dan blijft er nog minder over dan nu al het geval is. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat de directie in dat geval niet ook haar conclusie zal trekken en haar ontslag zal indienen. En dan zal het gehele bestuur door de ondernemingskamer worden over genomen en komt Ajax feitelijk volledig onder curatele te staan. Dat zou zulke desastreuze gevolgen hebben dat ik met niet kan voorstellen dat de bestuursraad daartoe zal overgaan, niet in de laatste plaats omdat ze daarmee ook zichzelf volledig buitenspel zou zetten. Het is een verschrikkelijke konkelbende daar in de vereniging, maar dat wil niet zeggen dat ze daarmee ook dom zijn.

10-04-2024 07:14

wim_wenderson +1412

Het is allemaal begonnen toen onze Grootmeester na de "fluwelen" oud spelers aanstelde binnen Ajax, maar een natuurlijke leider vergat want dat was hij zelf! Zonder een leider is er geen koers!

08-04-2024 13:44

freshman_nieuwe +448

Sorry, maar niet meegekregen hoe onder de oud voetballers Ajax opklom na 7 jaar op rij geen kampioenschap? Successen in EL en CL niet meegekregen onder oud voetballers Overmars en vd Sar? Serieus?

08-04-2024 16:00

wim_wenderson +1412

Dat was de houdbaarheid zonder leider, Freshman!

08-04-2024 22:03

WeirdAJAX +12194

Dat was niet de verdienste van EvdS, meer ondanks. Marc runde de show.

09-04-2024 00:22

w86 +9396

Wat ik even niet snap, is dat als de bestuursraad kennelijk ook ziet dat Mosman, van Oevelen en Schlick zo waardeloos zijn, waarom ze er dan nog zitten?

De bestuursraad is er toch juist voor om de samenstelling van de rvc te doen?

08-04-2024 13:09

Ajacider +4915

Omdat de bestuursraad ook een verzameling aan leden is met drukke en variërende agenda's (zowel letterlijk als figuurlijk). Ook het polder model aangaande beslissingen en besluiten is hier van toepassing

08-04-2024 13:19

Libero +19131

De huidige bestuursraad bestaat nog niet zo lang in deze samenstelling. Zou kunnen dat ze het nog niet het juiste moment achtten zolang er nog zoveel lege plekken in de organisatie gevuld moesten of gevuld zouden moeten gaan worden. Aan de andere kant werd van Praag juist door ze aangesteld en die zag er totaal geen heil in de zittende commissarissen tegen het licht te houden.
Lastig om momenteel des te meer te onderscheiden wie wiens belangen al dan niet behartigt.

08-04-2024 13:57

TontoKarnaggel +42509

Bij van praag is het "wie ken ik" altijd al belangrijker geweest dan het "wat kan ik".
Altijd zo geweest, zal altijd zo blijven...

08-04-2024 13:05

JanTa +15849

Van Praag is nu de kop van Jut maar een beetje Ajacied weet dat de problemen er al waren ver voor hij en v. Gaal in beeld kwamen. Iemand moet nu de schuld hebben maar bestuurlijk was Ajax al jaren aan het rotten maar door het vertrek van Marc werd het opeens duidelijk zichtbaar. Oplossing, er moet een extern bureau aan de slag die de hele bestuurlijke organisatie onder de loep gaat nemen en er moet flink gesaneerd worden incl. de verenigingsbestuur Ajax die eigenlijk in zijn geheel moet verdwijnen. Ajax moet ook van de beurs af omdat deze teveel problemen geeft waarmee Ajax niet mee kan omgaan en weer een gewone bv worden. Misschien is er een belangrijke rol voor Ziggo weggelegd als hoofdsponsor die een onderdeel is van een grote multinational met heel veel bestuurlijke ervaring. Zoals het nu gaat is de Vitesse doemscenario sneller in zicht dan dat menigeen denkt, Ajax zit in een vrije val.

08-04-2024 12:51

PietjePrecisie +1984

Kroes kwam om de problemen te helpen oplossen. Van Praag is nu terecht de kop van Jut omdat hij Kroes dwarsboomt.

08-04-2024 13:04

trodat4030 +96663

Kroes heeft Kroes gedwarsboomd. De voormalige RVC heeft vervolgens verzuimd om dat op tijd te herkennen, maar in den beginne is het helemaal zijn eigen stomme schuld geweest. De huidige RVC doet gewoon wat je dan hoort te doen, alsnog ingrijpen (schorsen). Al zijn ze daar dan wel weer ietwat in doorgeslagen door te vermelden dat ze voornemens zijn hem te ontslaan, dat hadden ze moeten nalaten..

08-04-2024 13:17

fanvooraltijd +6803

In plaats van het probleem met Kroes op te lossen heeft Van Praag het enorm opgeblazen en met veel bombarie gemeld . Hij heeft het probleem op de spits gedreven en daar is niemand bij gebaat !

08-04-2024 13:29

Libero +19131

Van Praag kwam idd na jarenlang wanbeleid binnen, maar zeg het nut er niet van in degenen, de toezichthouders, die niet of nauwelijks ingrepen onder de loep te nemen.
Kolder.

08-04-2024 13:43

JanTa +15849

Wat er nu gebeurd, is een interne brand blussen met een plantenspuit en dan nog verbaasd zijn dat de brand verder woekert.

08-04-2024 14:19

Libero +19131

Plantenspuit gevuld met spiritus!

08-04-2024 14:24

freshman_nieuwe +448

Weer een extern bureau die een onderzoek doet. Komt er weer een bs adviseur van Berenschot vertellen wat er allemaal mis is bij Ajax? Kom op zeg, hoeveel van die bureaus hebben in de afgelopen jaren niet hun zakken gevuld met dit soort bs onderzoeken? Allemaal uit het netwerk van de mensen die juist plaats moeten maken voor voetbalmensen ipv Zuidas figuren.

08-04-2024 15:44

pafo +1131

Er hebben allemaal prutsers in het bestuur gezeten en nog
En nu komt er een bezem binnen
En dan gooit moraal ridder van Praag met zijn bestuurs kornuiten de bezem weg!
Allemaal bang voor hun baantje en vooral de leuke reisjes en borreltjes met de bitterballen.
Hoe bizar!

08-04-2024 12:49

Schippersson +2475

Hopelijk komt er zondag een statement vanuit de F-Side 90 minuten lang met verbale teksten en spandoeken. Hoofdingang hoeft niet gesloopt te worden en ook niks op het veld. Vol achter het elftal staan en verder onze mening duidelijk maken tegenover de RVC!

08-04-2024 12:29

Bravoure +2252

Niet alleen van de fside, hele stadion moet er staan, vol achter de ploeg en een statement maken.

08-04-2024 13:30

mokum410 +3291

Dezelfde harde kern die veel te lang wachtte met acties tegen Schreuder of Steijn?
succes

08-04-2024 13:51

Schippersson +2475

Van Praag is gewoon een vuile ****** ****!

08-04-2024 12:27

DonLuis +0

Wat wil je nou zeggen?

08-04-2024 13:21

Opnaarde4eSter +1592

Niet doen. Zeker in deze tijden

08-04-2024 14:05

Geus +4759

Al die eigen belangen en ego's, terwijl het maar om een ding zou moeten draaien: de club Ajax! Zei Ten Hag niet altijd dat er niemand groter is dan het team/de club?

08-04-2024 12:23

OuweDibbes +11865

Ajax is groot geworden door mensen die groot dachten of out of de box.. Helaas zitten er tegenwoordig mensen die van Ajax een bestuursorganisatie willen maken en hoe besturen ethisch en inclusief alles mag. We hebben in het RVC en MT een zesje cultuur, die leiden aan de hand van spreadsheets en veel vergaderen. Als er niet snel ondernemers op deze plekken terecht komen met een Ajax hart blijft het aanmodderen met alle gevolgen van dien.

08-04-2024 11:53

Edwin Oud +2327

Volgens mij heeft Kroes een Ajax hart.

08-04-2024 15:14

Tecmessa +1743

Het zijn wel weer hoogtijdagen voor Valentijn hè? Lekker stoken en insinueren, relletjes creëren, alles om maar lekker veel clicks te scoren. Verschrikkelijk.

08-04-2024 11:47

Duke3D +3631

Vertrek van Overmars & Sar heeft een enorm machtsvacuüm achtergelaten waar zich allerlei enge mensen zich in proberen te wurmen. Zolang er geen sterke man ( oké of vrouw ) opstaat, zijn we overgeleverd aan deze lui die enkel elkaar willen dwarsbomen en zal er voorlopig ook geen herstel zijn van onze pracht club. En werkelijk geen idee wie die sterke persoon moet zijn.

08-04-2024 11:34

RepoocElad +9880

Kroes is verleden tijd bij Ajax. Dat zou ieder weldenkend mens moeten kunnen begrijpen.

Verder helemaal prima dat de RvC eens flink doorgelicht wordt. De commissarissen die verantwoordelijk waren voor het aanstellen van Kroes hebben gefaald. Als je consistent bent, dan moeten zij ook hun biezen pakken. En wellicht Van Praag ook. Allemaal helemaal ok. Maar Kroes kan niet terug. De man heeft er een gigantische bende van gemaakt en meerdere regels en wetten overtreden. Dan is het dus klaar als AD bij de mooiste club van Nederland. Dat hier nog discussie over is is pure waanzin.

08-04-2024 11:23

JanW +6

Helemaal mee eens. En welk signaal ga je verder afgeven naar bijvoorbeeld toekomstige sponsors als je dit door de vingers gaat zien? Die bedenken zich ook wel, dat gaat je meer kosten dan wat een Kroes ooit gaat betekenen voor Ajax.

Op de blaren zitten en snel op zoek naar een nieuwe AD.

08-04-2024 11:36

freshman_nieuwe +448

Een 'gigantische bende'. Kun je dat verder concreet maken? Een bende als je aandelen van een club koopt? Is dat in jouw ogen 'een gigantische bende'? Weet je wat ik een gigantische bende vind? Dat je een TD aanstelt zonder deze goed door te lichten, die vervolgens een batterij Ajax onwaardige spelers koopt voor 100+ miljoen. Een bende is om de beste trainer voor Ajax (Bosz) vanwege rancune niet aan te stellen. Een bende is als TD niet luisteren naar de wensen van je trainer. Een bende is als RvC iemand aanstellen, 7 maanden niks te doen en twee weken na in diensttreding ineens erachter komen dat er misschien gehandeld is met voorkennis. Dan in de pers iemand keihard de maat nemen en dan twee dagen later betrapt worden op het overtreden van dezelfde beursregels. DAT is een gigantische bende. Allemaal op conto van de RvC. Kroes nu afschilderen als de grootste charlatan betekent maar 1 ding: de RvC leden (lees: Michael van Praag) hebben geen behoefte aan een sterke AD die de organisatie opschudt om Ajax weer terug te brengen aan de top. Anders ga je heel anders en veel genuanceerder te werk en ga je geen karaktermoord plegen op de AD die je nota bene ZELF hebt binnengehaald.

08-04-2024 11:56

slumpf +4563

Het kan toch ook zijn dat én Kroes én de RVC prutsers zijn. Door dat gedoe met die aandelen is uitgekomen dat hij bij GAE en AZ ook de regels vwb aandelen heeft overtreden. En goede reden om die gast niet meer aan te houden. De RVC heeft eerder genoeg fouten gemaakt, maar het aandelenverhaal is toch echt Kroes' eigen schuld.

08-04-2024 12:27

RepoocElad +9880

Freshman, de lijst met fouten die Kroes de afgelopen twee jaar heeft gemaakt is hier als zo vaak door meerdere AS-leden opgesomd. Ik ga dat niet nog een keer doen. En ja, de RvC heeft er zeker ook een bende van gemaakt. Daar mogen, net als voor Kroes, consequenties aan verbonden worden.

08-04-2024 12:31

freshman_nieuwe +448

Kroes heeft er kennelijk zo'n bende van gemaakt dat zo goed als NIEMAND het hier over had toen Kroes in beeld kwam. Niet vanuit GAE, niet vanuit AZ of elders. Ineens blijkt hij een spoor van vernieling te hebben achtergelaten, ofzo. Ik zie dat echt niet zo. Ja, hij heeft blijkbaar zijn zaakjes niet goed voor elkaar als het om aandelen gaat. De KNVB heeft blijkbaar ook zitten slapen, net als Van Praag als het gaat om de aandelen regels.

08-04-2024 13:28

Edwin Oud +2327

Dat is niet zeker. Dat komt ineens naar boven. Vreemd dat dat niet eerder bekend was.

08-04-2024 15:16

Edwin Oud +2327

Ineens dat is verdacht. Waarom niet eerder?

08-04-2024 15:17

engeltjeopdelat +67

Waarom zou van Praag Ajax niet terug naar de top willen?

08-04-2024 19:49

Oempaloempa +1477

Welk voordeel heeft dit nadeel en hebben we het al zo door, dat we het gaan zien?

08-04-2024 11:22

Harold +10572

Wie bij Ajax handelt momenteel nu echt in het belang van Ajax? Ik zou het niet weten!

08-04-2024 11:17

mkAFCA +1338

Kroes is wel degelijk 'ideaal'. Ook met krasje. De rest is een ramp.

Want:
- de man heeft een goed plan en snapt deze club
- nog meer vertraging in aansturing is funest
- nieuwe man stapt in nog groter wespennest met nog meer leden die ontevreden zijn
- weinig draagvlak sowieso: alles was op Kroes cs ingericht
- nieuw iemand zal eigen visie willen uit/doorvoeren: dodelijk

08-04-2024 11:09

AjaxHoorn +32989

Kroes is niet ideaal. Kroes heeft ook wel merkwaardigheden. Maar hij wil iig gas geven en de boel veranderen.

08-04-2024 11:14

layanx +5649

De Ajax business members en sponsors beginnen zich ook te keren tegen de RVC. Er is een hele woede uitbraak en de beerput begint open te gaan ……

08-04-2024 11:04

Mattie +895

Je laatste zin beschrijft precies wat ik sinds vorige week denk, maar waar ik niet aantoe wil geven.. Stel je voor dat dit pas het begin is van alle ellende. Ik kan er gewoon niet bij hoe het zover heeft kunnen komen en ik blijf voorlopig naïef hopen dat we volgend seizoen een stuk verder zijn dan nu, zowel op het veld als in de organisatie.

08-04-2024 11:06

Heisback +583

Ik ben benieuwd, het is allemaal veel vriendjespolitiek

08-04-2024 11:15

Rymesyt +7926

Ik ben niet voor of tegen Kroes, niet voor of tegen de RvC. Ik wil gewoon dat het goed gaat met Ajax. Het enige dat ik 100% zeker weet is dat dit soort interne oorlogen NIET goed zijn voor de club. Is het nou echt niet mogelijk om 1x de ego's opzij te zetten in het belang van de club, nu de hele club in de fik staat?

08-04-2024 10:53

AjaxHoorn +32989

Dat is altijd zo geweest.
In 2018 was er ook weer kamp Cruijff vs Kamp van Gaal. Het zal altijd zo blijven. Allemaal mensen die veel gepresteerd hebben die zeker denken te weten hoe het allemaal werkt.

08-04-2024 11:08

Harold +10572

Hoogmoed van de mens! Daar gaat de wereld kapot aan.

08-04-2024 11:17

Aspers Art +2772

Alle mensen die betrokken zijn bij onze teloorgang moeten eruit. Wie zet zijn handtekeningen onder de verkoop van 30 spelers in 3-4 seizoenen tijd? Wie zet zijn/haar handtekeningen onder de aankoop van spelers als Bergwijn en de rest (m.i. begon de teloorgang met aantrekken Bergwijn, die op plek Tadic moest spelen)?

08-04-2024 10:52

henkie58 +2043

Ben het voor 1 keer eens met lulletje rozenwater!!

08-04-2024 10:48

Mattie +895

Een klok die stilstaat heeft ook 2 keer per dag gelijk.

08-04-2024 11:07

niquedegraaff +5289

Van Praag heeft zijn hand overspeelt.

08-04-2024 10:43

slumpf +4563

Kroes heeft zijn hand overspeeld met zijn aandeel fratsen bij drie clubs

08-04-2024 12:29

Been +12488

Wat een shitshow, ongekend dit.

08-04-2024 10:37

jerryisthename +31771

Zsm afscheid nemen van deze op zichzelf geilende narcist en schijnheil. Niemand heeft meer vertrouwen in deze vent, behalve zijn paar vriendjes in de bestuursraad, RvC en Ajax-adviseurs. Weg ermee!!!
Ajax moet zsm. weer Ajax zijn en niet een klein clubje van ego's en bobo's....opzouten! 🖕🏼Bestuursraad, doe je werk. Dan nog liever Kroes dan Van Praag.

08-04-2024 10:35

Wobbo +11313

Van Praag is een oude bejaarde morsige opa met van die lege waterige bejaarden ogen waar weinig licht meer in schijnt. Die zet zich nu als een soort "Vadertje Ajax" in de organisatie.

08-04-2024 10:34

Myriad +7085

Van Praag is de grootste rat binnen Ajax. Over hem zou een boek geschreven kunnen worden.

Vriend van Blatter en oud FIFA bestuurder, de corrupste organisatie ter wereld. Altijd de mond vol van moraal. Zo trots als een aap met zeven lullen toen hij zichzelf als Ajax bestuurder had gelanceerd om ‘de club te redden’.

Van Praag licht graag publiekelijk het beentje van mensen waar hij mee werkt(e): Beenhakker, Blatter en nu Kroes. Als Ajax wil zuiveren, dan moeten ze beginnen bij deze man.

08-04-2024 10:27

Epiret +4400

Om deze Augiasstal uit te mesten heb je echt een krachtige figuur nodig, recht door zee en niet al te diplomatiek en/of politiek correct.
Volgens mij stond zo iemand al in de startblokken……

08-04-2024 10:16

trodat4030 +96663

De RVC had gewoon niet direct moeten uitspreken dat de ze voornemens waren Kroes te gaan ontslaan, dan was er een hoop minder heisa geweest. Schorsen ten tijde vd onderzoeken AFM en KNVB is voldoende, je kan altijd dan dat besluit nemen, maar nu is het besluit al genomen, heel dom. Daarmee gooi je deuren bij voorbaat al dicht, terwijl je ze ook op een kier had kunnen zetten om jezelf enige bewegingsvrijheid te gunnen.. Daarbij zet je veel kwaad bloed in andere geledingen binnen de club.. Totaal onnodig imo.

08-04-2024 10:10

AjaxHoorn +32989

Zelfde handelswijze bij Overmars waar velen zeiden: hou hem op non actief, maar ontsla hem niet.

08-04-2024 10:12

WantAmsterdam +116101

Uiteindelijk naam hij zelf ontslag (al kun je je afvragen hoeveel er van Ajax uitging). Overmars was ook compleet onhoudbaar binnen Ajax.

08-04-2024 10:39

PvdB +873

Van Praag vond het wel nodig omdat hij koste wat kost Kroes wilde wippen, die ging niet mee in de politieke spelletjes van de RvC. Dat hij zijn eigen agenda heeft en schoon schip wil maken (ook niet heel handig politiek gezien).
Als er alleen een schorsing lag kon die veel te makkelijk terug gedraaid worden, dus op deze wijze met lekker veel media erbij proberen Kroes zo zwart mogelijk te maken.

08-04-2024 10:31

Oempaloempa +1477

Wel een doorzichtig spelletje toch?
Glunderende van Praag.......bah.

08-04-2024 11:21

Dusbaba +15370

Zo kijk ik er ook een beetje tegenaan, maar kan mij wel voorstellen hoe het is gegaan. Je hebt maanden op hem moeten wachten (heeft zich dus iig goed kunnen voorbereiden) volgens eigen zeggen is Van Praag "op zijn knieën" naar AZ gegaan om hem toch vervroegd te krijgen. Vervolgens die idiote uitspraken in dat boek en wie weet wat nog meer intern. En dan blijk dat hij niet kosher (zeg maar ronduit dom) heeft zitten doen met die aandelen. Van Praag geeft nergens aan dat hij er zelf verstand van heeft, maar er een team van specialisten naar heeft laten kijken die allen tot dezelfde conclusie waren gekomen dat het handelen met voorkennis betreft. En dat van iemand met zo'n vooropleiding en ervaring in de beurswereld. Ajax dus eigenlijk compleet voor lul gezet. Van Praag reageerde ook vrij snel na deze uitslag. Ik denk nog in de emotie, maar sluit niet uit dat hij nog meer weet. Achteraf had hij het misschien wat milder kunnen doen om de deur niet helemaal dicht te gooien. Persoonlijk vind ik het niet erg dat Kroes het niet wordt, maar denk ik dat als het niet zo schuldig blijkt de deur best nog wel weer open gezet kan worden door Van Praag. Niet hier op AS natuurlijk want daar is hij al gelyncht, maar hopelijk bij een paar heldere geesten binnen Ajax wel. Gewoon toegeven dat je iets te hard uit de school bent geklapt door de emotie direct na het bekend maken. Van al die complottheorieën hier geloof ik niets. En als er al iets van waar is, moet je die eerder aan de kant van Kroes zoeken wat mij betreft. Ben reuze benieuwd van wie hij die aandelen heeft gekocht bv.

08-04-2024 11:48

trodat4030 +96663

Nah, dit heeft niks met emoties te maken. Ze hebben op vrijdag Kroes geconfronteerd en op dinsdag pas het stuk online gezet. Álle tijd van de wereld om die ene zin, die nu weer de hele bestuursraad met de hakken in het zand laat zetten, even te deleten. 4 dagen de tijd dat 1 vd 5 RVC leden (of de adviseur) daar had moeten zeggen: moeten we dat wel zo formuleren? Ook al zijn we dat voornemens wel te doen, moeten we het maar even niet opschrijven. Naar mijn mening wéér een blunder vd RVC... De bestuursraad kan niet anders meer dan die hele raad 1 voor 1 opnieuw van onder tot boven door te lichten en ze af te rekenen op gemaakte fouten. Althans, dat vind ik..

08-04-2024 12:12

Rob1976 +9483

Staat er lekker voor met onze ooit zo mooie club

08-04-2024 10:09

AjaxHoorn +32989

Nog steeds een mooie club, maar een kutsituatie. Elke kutsituatie en brand leidt tot vernieuwing. Komt wel weer goed. Eerst moet er een revolutie 2.0 plaats vinden.

08-04-2024 10:13

willem1958 +8768

Ik geloof wel dat van Praag het 't beste met Ajax voor heeft maar de manier waarop hij met de anderen van de RVC meteen Kroes op een zijspoor heeft gezet zonder kans om na de schorsing weer aan de slag te gaan en ondertussen zichzelf schoon praten terwijl zij een controlerende taak hebben is op z'n minst twijfelachtig.

Ze hadden beter kunnen erkennen dat na het drama met Mislintat er door de RVC opnieuw flinke fouten zijn gemaakt en eerst Kroes tijdelijk schorsen en later in een BAVA met elkaar overleggen hoe nu verder te gaan met Kroes en met de RVC leden die verantwoordelijk zijn.

En dat terwijl er zo'n tijd gewacht is op Kroes, daarmee hebben ze hun hand overspeelt wat mij betreft, ze zijn veel te voorbarig op deze manier zonder zelf in de spiegel te kijken.
De kans is groot dat de AFM na een jaar of zelfs langer dit zou afdoen als een kleine zaak en dat dit met een boete zou aflopen.

08-04-2024 10:01

Altijdindestraat +40078

Van Praag vind zichzelf altijd belangrijker dan Ajax, dat blijkt maar weer eens.

08-04-2024 10:01

kampioenenjood +5057

Nadat het nieuws over Kroes bij iedereen heeft kunnen inzinken hoop ik dat er nu constructieve gesprekken op gang kunnen komen met een duidelijk plan voor Ajax na de BAVA. Inmiddels ben ik zover dat ik eigenlijk wel graag door wil met Kroes. Twee weken geleden leek hij nog de beste kandidaat en was er natuurlijk het vertrouwen dat hij de boel op de rit zou kunnen krijgen zolang ie de juiste mensen om zich heen kon verzamelen. Zijn kwaliteiten zijn natuurlijk niet ineens verdwenen, maar hij heeft als persoon natuurlijk wel een deuk opgelopen. In mijn ogen niets want na verloop van tijd niet hersteld kan worden en die route is denk ik de snelste en meest efficiënte route naar een degelijke selectie volgend seizoen. Selectie, onderhandelingen, due diligence en aanstelling van een nieuwe directeur duren gewoon weer zeker 6-9 maanden en wie weet welk figuur dan gekozen wordt. Laat de ledenraad maar ingrijpen en RvC leden aanstellen waarvan we over 5 jaar zeggen: "nog nooit van gehoord". Op de achtergrond zoals het hoort.

08-04-2024 09:53

Schip +23431

Wat er gisteren is gebeurd is niet goed te praten en dit seizoen gaat eindigen zonder Europees voetbal. Dus er komt nog een Europese tik bovenop.

Wat er nu moet gebeuren is bij elkaar zitten en geen vaste stellingen innemen. Bestuursraad moet open staan voor een oplossing zonder Kroes, al kan ik me voorstellen dat je hem wel een aanstelling op termijn toezegt.

Van Praag moet van zijn high horse afkomen en zich niet verschuilen achter mogelijke sancties van derden - die kan Ajax wel opvangen - en niet vasthouden aan een oplossing zonder Kroes.

Het gaat nu niet om gelijk krijgen, maar bij welke oplossing Ajax het snelst weer een topteam kan hebben.

08-04-2024 09:38

Aram +18025

Er is een kernwoord in dit artikeltje: loyaliteit.

Met andere woorden, wie steun je omdat het een vriendje is?

En laat dat nou net het probleem zijn: de vijandjes werken elkaar op basis van niets de tent uit bij Ajax, terwijl de vriendjes elkaar op basis van niets door dik en dun steunen.

Boekhorst moet juist niet stemmen op basis van loyaliteit maar op basis van inhoud en betrouwbaarheid.

08-04-2024 09:17

GNBL +89956 moderator

https://www.ajaxshowtime.com/hoofdnieuws/van-praag-gaat-directie-assisteren-op-technisch-gebied-gaan-wij-gewoon-door?comment=6765218

'Het is helemaal geen ongekende chaos, want wij gaan bestuurlijk gewoon door. Ik word gedelegeerd commissaris en ga de directie assisteren', geeft de sportbestuurder aan. 'Op technisch gebied gaan wij gewoon op dezelfde ingeslagen weg door. We hebben Louis van Gaal, Danny Blind, Kelvin (De Lang, red.) en Marijn (Beuker, red.), dus daar maak ik me echt geen zorgen over.'

Hier zit voor mij het pijnpunt. Wie heeft Praag verteld dat hij zich als lid van de RvC mag gaan bemoeien met het operationele beleid van de club? Dat Praag zich geen zorgen maakt snap ik wel, want die kan straks gewoon weer zeggen dat hij niet verantwoordelijk is voor het beleid, maar dat de Lang en Beuker daar verantwoordelijk voor zijn. En die twee maken zich in tegenstelling tot Praag absoluut wel zorgen. Dat zijn twee absolute lichtgewichten op wie nu alles aankomt.

08-04-2024 09:02

wijzijndebeste123 +163850

T feit dat Van Praag wanneer hij t over t “doorgaan” met t technisch beleid heeft, RvC lid Blind en RvC adviseur Van Gaal eerder noemt dan Beuker en De Lang is veelzeggend en zeer zorgwekkend. Die hebben kennelijk een zwaardere stem.

08-04-2024 09:10

Ajax1969 +4162

Het is 1 grote chaos. Ik dacht dat de Lang geen directeur was, maar zag dat hij onderwijl TD ad interim is. Waarom zei Kroes dan dat hij zelf de transfers zou gaan doen? Het maakt op mij de indruk van 1 stinkende slangenkuil met heel veel kampjes.

08-04-2024 09:22

trodat4030 +96663

De Lang was dat voor de voorbije winterse transferperiode zodat een Henderson en Rijkhoff gehaald konden worden en een Mikautadze verhuurd kon worden, Kroes zou dat oppakken voor de aanstaande transferperiode om een nog aan te stellen TD niet binnen anderhalve maand de hele club te moeten doorlichten. In principe een verstandig besluit gezien Mislintat die er mede om die reden een enorme puinhoop van maakte. Die begon ook pas officieel in mei 2023.

Achteraf zit je nu met nog veel meer gebakken peren omdat je nu geen AD hebt én geen TD en tóch zit die transferperiode eraan te komen..

08-04-2024 10:16

Aram +18025

@GNBL
Dat is de rol van Van Praag als voorzitter RvC, de rust bewaren. Hij moet dit wel zeggen, en dat doet hij ook goed. Dat staat los van of het klopt (nee) en wat je verder van hem vindt.

08-04-2024 09:25

Dolblij +45073

Over het wie kan ik niets zeggen, maar het mag officieel wel. Je mag als RvC-lid ook (maar dan alleen tijdelijk) als gedelegeerd bestuurder optreden. Dat moet dan wel in de statuten van Ajax staan, en dat zullen ze dan hopelijk wel gecheckt hebben. Ik mag hopen dat de BAVA, hangende het waarschijnlijk langerdurige onderzoek van de KNVB en de AFM, heel snel gehouden wordt en een nieuwe CEO oplevert.

08-04-2024 09:26

Steffenhagen +37825

Van Praag en de rest van de RvC moeten goedkeuring hebben van de bestuursraad . Boekhorst en Van Praag spelen onder een hoedje

08-04-2024 09:37

Stoffel +18544

Zoals de top-comment al zegt, het is kiezen tussen twee slechten maar ik heb dan toch 100 maal liever Kroes terug.

08-04-2024 08:56

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25382

Van Praag lees je mee:


OPROTTEN

08-04-2024 08:55

fluwelenlinker +11777

Het zal zeer lastig worden om Kroes op korte tijd weer aan de slag te krijgen. Het onderzoek van de KNVB en het AFM zal zijn tijd wel duren. Daar kan Ajax niet op wachten.
De bestuursraad moet een soort compromisoplossing erdoor duwen: ontslag van de 3 RvC-leden Mosman, Van Oevelen en Schlick. Vervolgens zal Van Praag moeten instemmen met de (tijdelijke) aanstelling van Kinsbergen als AD in afwachting van de resultaten van de onderzoeken m.b.t. Kroes.
Bovendien moet de bestuursraad uitspitten wie er heeft meegestemd m.b.t. de schorsing van Kroes. Van Oevelen mocht niet en Blind heeft het te horen gekregen in Spanje. Dan hou je over Van Praag en Van Wijk die blijkbaar geen zin hadden in een rigoureuze kaalslag van Kroes en Mosman en Schlick die eieren voor hun geld kiezen omdat ze goed genoeg weten dat ze hun controlefunctie niet hebben uitgevoerd m.b.t. de aanstelling van Kroes en nalatig zijn geweest door in juli niet te vragen wanneer Kroes de Ajaxaandelen geeft verworven.

08-04-2024 08:53

trodat4030 +96663

Anno 2024 kan je prima telefonisch je stem uitbrengen hoor, Blind heeft gewoon zijn zegje gedaan..

08-04-2024 09:25

AjaxDeBesteClub +18786

Van Praag is een geweldige directeur geweest voor Ajax. Inmiddels is hij 76 en is hij er als commissaris verantwoordelijk voor dat dingen op een goede manier gaan. In dat kader is het moedig en sterk dat hij Kroes (terecht) weggestuurd heeft. En het is ook goed dat hij nu in hoog tempo een vervanger aan het zoeken is.

Veel mensen, waaronder de topcomment van wijzijndebeste123, doen alsof Van Praag de baas zou worden bij Ajax. Dat is niet zo. De AD, de TD en de trainer worden de baas.

08-04-2024 08:21

Ajax-Amsterdam +4193

Juist, ik kan me zo irriteren aan mensen die zoals gewoonlijk een kant willen kiezen en 1 persoon de schuld wil geven aan alles wat er misgaat bij Ajax. Alsof van Praag elke dag opstaat en denkt "hoe kan ik Ajax vandaag naar de afgrond helpen". De beste man zet zich gewoon in om Ajax weer in ere te herstellen. Hij kan ook niet gigantisch veel doen in zijn rol. Hij moet vooral rust weten te bewaren. Uiteindelijk moeten de mensen binnen de club het werk doen.

Wat je ziet is dat het geen makkelijk proces is. Ik geloof dat ze op de achtergrond druk bezig zijn, met Beuker, de Lang en andere medewerkers. Je mist alleen weer een AD die meehelpt deze beslissingen te maken. Maar zoals Kroes al vaker aangaf, het moet samen gebeuren en niet door één persoon.

Ajax heeft wederom weer enorme pech met de situatie van Kroes. Laten we hopen dat er snel een goede alternatief gevonden wordt. Dat lijkt me belangrijker dan hoop te hebben in Alex "de verlosser" Kroes.

08-04-2024 08:29

AjaxDeBesteClub +18786

Eens. Van Praag heeft Ajax echt wel in zijn hart. En hij doet wat hij denkt dat het beste is voor Ajax. Wij hebben geen goed zicht op wat er allemaal speelt bij Ajax en wat voor rol iedereen speelt.

Van Praag is pas commissaris na het Mislintat/Steijn debacle en nadat Kroes is aangenomen. We weten niet wat exact de intentie is van het op non-actief zetten van Kroes. Maar we weten wel dat hij dingen heeft gedaan die het imago van Ajax (kunnen) schaden. En Kroes hij daar ook niet bepaald betrouwbaar en kundig mee overkomt.

08-04-2024 08:38

dAddA020 +95

Alsof van Praag elke dag opstaat en denkt "hoe ga ik Ajax vandaag naar de afgrond helpen". De beste man, zet zich gewoon in om Ajax weer in ere te herstellen."

Kan nergens zien dat juist hij de rust bewaard..meneer van Praag is beul en rechter tegelijk op AT5, terwijl exact hetzelfde hem te verwijten valt.. besides.. wat heeft ie nou afgelopen 4 maanden gepresteerd?

08-04-2024 08:40

Matzet +5359

“Hoe ga ik vanavond Ajax vandaag naar de afgrond helpen”.

Er is inderdaad niemand die met die gedachte opstaat, ook van Praag niet. Wat je wel ziet is dat ze allemaal vinden dat zij zichzelf allemaal de beste vinden om Ajax te leiden en de koers te bepalen. De een stuurt naar links, de ander naar rechts en het resultaat is dat Ajax nog steeds op rampkoers vaart.

Het probleem is dat er niemand is die een stap terug durft te zetten en de ander de kans geeft om de koers uit te zetten. Wie achter het stuur moet staan? Ik weet het niet echt niet meer en laat het (bijna gelaten) over me heen komen.

08-04-2024 09:55

FransHoek +8964

Juist, jij snapt het. Ik blijf mij verbazen dat mensen de structuur/organisatie van hun eigen club niet kennen. De rvc leden werken (soort van) part time voor Ajax. Van Praag wilde eigenlijk nog bij de basketbalbond werken, Blind zit bij Ziggo en Mosman werkt bij APG..dat geeft wel aan dat ze niet full time met Ajax bezig zijn.
Laten we eerst even afwachten hoe het loopt; straks komen ze zonder Kroes gewoon met Potter en een nieuwe verrassende TD/directeur.

08-04-2024 08:32

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25382

Ik wil ook wel partime werken voor 50k.

Bovendien het is geen speeltuin als RVC heb je taken en verantwoordelijkheden en laten ze nou beide niet serieus nemen.

08-04-2024 08:57

AjaxDeBesteClub +18786

Precies. Het is lastig om dingen te veroordelen voor ze gebeurd zijn. Voor hetzelfde geld komen ze met uitstekende mensen aanzetten.

08-04-2024 09:17

FransHoek +8964

In het voetbal is geld sowieso niet in verhouding met de prestaties. 100 miljoen voor Antony? Spelers zoals Henderson of Bergwijn die 4-7 miljoen per jaar verdienen, terwijl ze weinig hebben laten zien of geblesseerd zijn. Dan valt die 50k nog wel mee denk ik.

08-04-2024 09:36

wijzijndebeste123 +163850

Mijn indruk is:
Van Praag wil geen permanente macht maar grijpt tijdelijk de macht om het OBN te beschermen tegen de plannen van Kroes. Zodra Kroes weg is en er een nieuwe AD is zal Van Praag weer een stap terug doen (het gevaar Kroes is dan immers geëlimineerd).
Kroes wil een buitenlandse TD en trainer vs kamp Van Praag is enthousiast over De Boer en wil geen buitenlandse TD.
Kroes wil de club professionaliseren (jeugdopleiding en scouting) en n grondige renovatie doorvoeren die veel vriendjes van t OBN hun baantje gaan kosten. Van Praag wil dat voorkomen.

08-04-2024 08:36

DankzijCruijff +48712

Zou best eens kunnen. Hoe weet je trouwens dat Praag voorstander is van FdB? Zeg aub dat dat niet waar is…

08-04-2024 08:39

wijzijndebeste123 +163850

Ik weet dat niet 100% zeker. Maar in mijn ogen is 1 + 1 = 2. Er is meermaals in de media verschenen dat er intern animo is voor De Boer als trainer maar dat Kroes dit absoluut niet zag zitten. Beuker en De Lang zullen niet pro De Boer zijn. Dus wie blijven er intern dan over? Van Praag, Blind en Van Gaal die allen een zeer hechte band met De Boer hebben.

08-04-2024 08:42

AjaxDeBesteClub +18786

Ik weet niet waar OBN voor staat. Persoonlijk heb ik er wel vertrouwen in dat Van Praag in het belang van Ajax denkt. Ik heb juist het idee dat Kroes Ajax wilt misbruiken om daar zelf (financieel) beter van te worden.

Ik denk eerlijk gezegd dat Van Praag helemaal niet zoveel invloed heeft als veel mensen denken. Hij heeft meerdere keren gezegd dat ze met dezelfde koers en dezelfde mensen verder gaan. Gisteren was er nog een gerucht dat de gesprekken met Potter worden geïntensiveerd.

08-04-2024 08:43

NipeB +15793

Kroes komt juist uit het vriendennetwerk. Anders had hij na de afwijzing als TD echt niet AD kunnen worden. Hij komt alleen uit een ander deel van het vriendennetwerk dan Van Praag. RvC had al heel snel spijt van Kroes, al tijden voor hij begon. Die verschillende fracties binnen Ajax maken de club kapot. Na Sar wilden we geen AD meer die TD speelde en als Kroes hetzelfde na een week aankondigt wordt het voor zoete koek geslikt, terwijl het een slecht idee is. Zo kon Overmars ook gebeuren. Je ziet steeds de reactie: er zijn niet genoeg Ajacieden in de organisatie en alle buitenstaanders (buitenlander, vrouw, hockeyer) moeten eruit. Dat is echt de cultuur bij Ajax. Maar het probleem zit niet bij de buitenstaanders, die hebben helemaal geen invloed. Het zit bij de kliekjes Ajacieden in de organisatie. Nu vechten ze via de media. We zien wel wie er wint. Met clubliefde heeft het allemaal niks te maken dus ik hoop dat in ieder geval de supporters gaan zien dat dit allemaal mensen zijn die uitsluitend met hun eigen ego bezig zijn.

08-04-2024 09:05

wijzijndebeste123 +163850

“Je ziet steeds de reactie: er zijn niet genoeg Ajacieden in de organisatie en alle buitenstaanders (buitenlander, vrouw, hockeyer) moeten eruit. Dat is echt de cultuur bij Ajax. Maar het probleem zit niet bij de buitenstaanders, die hebben helemaal geen invloed. Het zit bij de kliekjes Ajacieden in de organisatie. Nu vechten ze via de media. We zien wel wie er wint. Met clubliefde heeft het allemaal niks te maken dus ik hoop dat in ieder geval de supporters gaan zien dat dit allemaal mensen zijn die uitsluitend met hun eigen ego bezig zijn.”

Spijker op de kop. Volkomen eens!

08-04-2024 09:06

Aram +18025

@nipeB
Wat een ware woorden! En dat op de maandagochtend.

Stel nou toch dat er een buitenstaander AD wordt, dat zou toch juist enorm opluchten? Ik zou daar enorm voor zijn. Want dan weet je dat die niet bij 1 van de enge kliekjes hoort.

08-04-2024 09:23

GdlT +1004

AjaxDeBesteClub, “OBN” staat voor “Old Boys Network”

08-04-2024 11:02

GNBL +89956 moderator

Alleen heeft Praag al voor de camera gezegd zich te gaan bemoeien met het beleid. Een totale no go aangezien hij datzelfde beleid moet gaan controleren.

08-04-2024 08:43

AjaxDeBesteClub +18786

Eens. Gek dat niemand het daar over heeft. En er ook geen vraag over is gesteld.

Al zei hij hij dat het adviserend is en gebruikte hij woorden als 'bijstaan'. En alleen tot dat de juiste AD, TD en trainer gevonden zijn, lijkt mij.

08-04-2024 08:49

Steffenhagen +37825

Maar dat kan dus wel in de rol van gedelegeerd commissaris! Misschien een idee dat er hier een college governance van Ajax wordt gegeven ?

08-04-2024 09:41

Gewoon Gijs +18378

we hebben al 2 jaar geen baas, geen fatsoenlijke AD TD trainer. Wie gaat die aanstellen? Van Praag in elk geval niet. Hij stuurt AD na half jaar wachten weg, terwijl die bezig is TD en trainer aan te stellen. Hij is ook degene die instemde met rampzalige trainer als Schip

08-04-2024 09:56

niquedegraaff +5289

Onder van Praag ging Ajax 1x bijna failliet (1990/1991) en na de gloriedagen ging het geld smijten, idem aan afgelopen 3 jaar) door bleek Ajax vlak na zijn vertrek nog maar 60% solvent.

Wat een geweldige bestuurder. Je zou ook kunnen zeggen dat "ondanks" van Praag, Ajax het zo goed deed in 1995 ed. Bestuurlijk is Ajax al 40 jaar en gigantische puinhoop. Een slangenkuil waar diverse mensen, al denken ze zelf dat ze goed bezig zijn, en dus met de beste intenties, er een zooitje van maken en onderling oorlogen en machtsspelletjes uitspelen.

De hele bestuurs structuur moet anders. Iets wat Cruijff zelf ook wilde. Ik vind ook dat Ajax van de beurs moet. Hebben we niets te zoeken.

08-04-2024 10:52

Craain +4957

Geweldig? Nee joh... Het was van Gaal en Co Adriaanse die Ajax succes heeft gebracht. Na hun vertrek bakte Ajax er niks van... Ja onder de leiding van van Praag. Van Praag was meer bezig met supporters en UEFA / Fifa. Nee van Praag is gewoon het gevaar voor Ajax.

En om sfeer van de nieuwe Amsterdam Arena is bar slecht... Geem sfeer, lelijke kleur, saai sfeer, slechte grasveld.... Nu is de Johan Cruijff vele malen beter dan in het begin. Het heeft wel enorm gekost.

08-04-2024 19:15

emieltjuhh +17882

Gaat Kroes terugkomen?

08-04-2024 08:20

HertogH +15843

Let's hope so

08-04-2024 08:28

Ajax-Amsterdam +4193

We kunnen beter heel snel een goede alternatief vinden. Mag ook voor een kortere termijn. Die lopen er echt wel rond.

08-04-2024 08:30

LukaLitmanen +82019

Laat me raden:

Telegraaf gaat een charmeoffensief starten voor Frank de Boer, want "Frank heeft al eerder in moeilijke omstandigheden gewerkt en uitstekend gedaan"

De chauvinistische achterban zal het prachtig want Ekte Ajacied

08-04-2024 08:18

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25382

Moet de Boer het weer met een kut elftal doen zonder investeringen

08-04-2024 09:00

Aram +18025

Ja. Dat is zijn (enige) specialiteit.

08-04-2024 09:24

Breuk +25158

Als hij dan weer 4x kampioen wordt vind ik het prima.

08-04-2024 09:32
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.