De Boer: 'Dat doet soms pijn en het hoort ook niet bij Ajax, vind ik'

door Timo Suur 58

Bron ESPN

De Boer: 'Dat doet soms pijn en het hoort ook niet bij Ajax, vind ik'

door Timo Suur 58

Bron ESPN

Laatst geüpdatet

Frank de Boer verwacht een 'lastige wedstrijd' voor Ajax op bezoek bij PSV. Volgens de voormalig Ajax-trainer zijn de Eindhovenaren de favoriet voor het cruciale duel in de titelstrijd. Ook gaat hij in op het veldspel van de Amsterdammers onder leiding van Francesco Farioli.

In gesprek met ESPN wijst De Boer PSV aan als favoriet voor de belangrijke wedstrijd in Eindhoven. 'Ik vind dat zij favoriet zijn. Gezien hun selectie, dat ze thuis spelen en gezien hun historie', legt hij uit. 'We hebben het altijd moeilijk daar. Ik heb er zelf vaak gespeeld en niet heel veel gewonnen. Dus het zal een lastige wedstrijd worden. Laat dat duidelijk zijn.'

Dit seizoen is er veel kritiek op het behoudende spel van Ajax, dat momenteel een voorsprong heeft van zes punten op PSV. 'Qua spel kan het allemaal beter', is De Boer van mening. 'Dat weten we allemaal. Maar de resultaten zijn allemaal hartstikke goed.'

'Ze hebben zes punten voorsprong. De druk ligt vol bij PSV. Zij moeten', vervolgt De Boer zijn verhaal. 'Ik denk dat Ajax het spelletje van ietsje afwachten beter ligt dan zelf het spel maken.'

Tekst gaat verder onder de foto.

francesco farioli ajax az
Er is dit seizoen regelmatig kritiek op Farioli wegens het veldspel van Ajax.

'Dat doet soms pijn en het hoort ook niet bij Ajax'

Het is voor De Boer af en toe lastig om naar wedstrijden te kijken van Ajax. 'Ik kan dat niet helemaal omarmen, laat dat duidelijk zijn', zegt de voormalig Ajax-trainer. 'Maar we weten wel waar we vandaan komen. Het is ongelofelijk waar we nu staan. We omarmen dat, en terecht.'

'Maar soms zit je te kijken, bijvoorbeeld Go Ahead-thuis, en je bent meerdere gedeelten van de negentig minuten de mindere. Dat doet soms pijn en het hoort ook niet bij Ajax, vind ik', gaat De Boer verder. 'Maar dit is een overbruggingsjaar. We moeten Champions League halen. Dat ziet er hartstikke goed uit, dus complimenten aan Farioli.'

Ten slotte wordt De Boer gevraagd naar een voorspelling voor het cruciale duel in Eindhoven. 'Ik hoop op een gelijkspelletje, 2-2. Dan zien we ook nog vier goals.'

Ajax neemt het zondag in de Eredivisie op tegen PSV. Maak als nieuwe speler kans op een quotering van 50,00 met de juiste voorspelling voor de kraker in Eindhoven! Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 24+!

Lees meer over:
Plaats reactie

Kingoffdatoilet +17191

Ach ik heb wedstrijden onder de Boer gezien die nog erger waren.

31-03-2025 07:13

JanBiesbos +29077

Op basis waarvan kan het beter frank? Van vorig jaar? Beetje frame ophangen dat FF met mooi voetbal CL kan halen mooie ben jij! Hij doet het fantastisch met dit materiaal net als dat steijn en schip het niet beter konden doen (?) door het materiaal vorig jaar!!

30-03-2025 12:08

NipeB +15807

Het ziet er gewoon niet uit en is precies zoals Frank zegt vaak echt armoedig aan de bal. Go Ahead was zeker beter en die hebben minder materiaal dan wij. En tegen AZ in die ambiance was gewoon beschamend. Ze stonden op het veld om niet te verliezen. In de eerste helft echt geen enkele intentie om te winnen. Dat is niet des Ajax en stelde me echt weer teleur als supporter in de Arena. Farioli haalt tot nu toe goede resultaten en het is heel mooi als we CL voetbal halen, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Ik heb buiten wilskracht en een betere teamgeest niks gezien dat me bij gaat blijven aan dit seizoen. Als je het vergelijkt met vorig seizoen is het hosanna, alleen was vorig seizoen een van de slechtste uit de historie dus de meeste Ajacieden vergelijken daar niet mee. Als Ajax zo hoog staat als nu verwacht je voetbal te zien. Dat zien we maar heel af en toe.

30-03-2025 14:07

10Sneijder10 +3042

Mooi, Frank, bedankt voor de 4 kampioenschappen. Maar zeg aub niets over het spel als je zelf in 5 jaar tijd maar slechts een handvol attractieve wedstrijden op de mat hebt gelegd.

Ik kan me nog herinneren dat we thuis een keer het eerste half uur helemaal zijn weggespeeld door FC Dordrecht onder leiding van FdB.
En dan heb ik het niet eens gehad over PEC in de bekerfinale of Salzburg in Europa.

30-03-2025 10:07

JanBiesbos +29077

Salzburg was mijn eerste wedstrijd in arena kapot geschrokken

30-03-2025 12:09

Juan62 +46242

Hij heeft gewoon gelijk.

Wat Frank bij ons heeft geprestreerd na de magere jaren toen is ook meer waardering waard
en niet het constante negatieve commentaar zoals de topreactie.

Ik persoonlijk heb 3 dagen gefeest na het behalen van die derde ster

30-03-2025 04:58

Patrick1967 +1874

Frank zegt niks raars hier. Kan me wel in zijn woorden vinden. Staat verder los van zijn eigen periode hier. Dat was toen. Veel van zijn critici hier zagen Mislinat en Steijn ook zitten. Van die vlaag van verstandsverbijstering mag je ook gewoon terugkomen. Iedereen zit er wel eens naast.

Er wordt vaak kortzichtig en kinderachtig gereageerd op mensen die daadwerkelijk iets hebben betekend voor Ajax maar ramptoeristen die een blauwe maandag hier hebben gezeten worden voorgesteld als onbegrepen genieën.

29-03-2025 23:36

Babangida83 +23930

Jammer dat het hieronder over De Boers voetbal gaat. Het gaat in dit artikel over De Boers voetbalhart en dat hart liegt niet. Ik vind het ook mooi hoe hij spreekt over Ajax en komende wedstrijd.

29-03-2025 23:05

Patrick1967 +1874

Helemaal eens. Als Frank de Boer aan het woord komt, lees je altijd dezelfde onbenullige reacties hier.

29-03-2025 23:20

Skajhigh +2280

Zo is dat maar net, Frank de Boer is een Ajax legende die zo ontzettend veel voor de club heeft betekend. Hij verdient veel meer respect ❤️

30-03-2025 12:03

Amp +37800

Hoezo? In zijn eigen jaren was hij helemaal verliefd op controlevoetbal en was zijn ajax-hart blijkbaar niet zo belangrijk

30-03-2025 19:05

Babangida83 +23930

Ik denk dat hij dat in zijn hart niet beoogde en zelf ook niet echt doorhad omdat hij t niet wilde zien. Het lag in ieder geval niet aan hem...

Hij sprak namelijk wel altijd over aanvallend voetbal en dan refereerde hij voornamelijk aan de wedstrijden tegen City en Barcelona thuis. Bij de rest van de wedstrijden had hij het over de vele kansen die Ajax creëerde (die alleen hij gezien had) of dat je twee ploegen nodig had die wilde voetballen.

30-03-2025 19:55

Kingoffdatoilet +17191

Ik vind het volstrekt logisch dat het hieronder over de Boers eigen voetbal als trainer gaat. Frank heeft een paar topwedstrijden neergelegd maar ook een heleboel echt afschuwelijke wedstrijden. Dan mag je eigenlijk niet te veel klagen over het spel. Dat is nogal hypocriet.

31-03-2025 07:16

Ajax27 +19201

Heerlijk al die papegaaien hieronder weer die vooral het 4e en 5e seizoen van de Boer onder een vergrootglas leggen en menen dat dit alles is wat hij kan.

De eerste 2,5 seizoenen onder Frank waren geweldig. We speelden leuk attractief voetbal en de organisatie stond. Die seizoenen stond er ook een hele aardige selectie.

Maar ieder jaar vertrokken de beste spelers. En waar er nu flink de portemonnee wordt getrokken voor spelers, was dat destijds heel anders. In de eerste 5 jaar van Overmars mocht ie jaarlijks 2-6 miljoen uitgeven. Daar waar de miljoenen aan transfers wel binnen stroomden en de pot werd gespekt.

Ja, de kwaliteit van het spel ging steeds meer achteruit daardoor, maar Frank kon het verbloemen door compact te spelen en weinig weg te geven. We bleven kampioen worden... die 4e x was net zo lelijk als dit jaar.

En juist het laatste seizoen onder de Boer was weer een stuk frisser toen talenten als Riedewald, Tete en El Ghazi het goed deden en Milik een schot in de roos was. Maar pas na Frank werd de portemonnee flink getrokken voor Ziyech en een paar maanden later Neres.

Kwaliteit in het elftal is key. Heb je die niet, dan wordt het ook erg moeilijk om mooi te spelen.

29-03-2025 22:45

Babangida83 +23930

Het was niet alleen het 4de en 5de seizoen. Dan had je het niet optijd door. Ik vond het persoonlijk zijn tweede seizoen al kak worden in ieder geval. Dus vanaf het moment dat hij zelf een transfer window had gehad en een voorbereiding. Risico nemen bij balbezit werd toen al vermeden. In de jaren die volgden kwam dit alleen maar meer tot uiting. Door steeds meer door hem gewenste "defensieve" aankopen en door nog meer risicoloos spel. Het ging van kwaad tot erger. Ik ben het wel met je eens dat de media het pas in het vierde jaar saai begonnen te vinden.

29-03-2025 23:02

Biss +10229

De Boer zorgde voor een stabiele verdediging en zoveel mogelijk balbezit. Om dat risico in balbezit en daarmee creatief aanvallend voetbal op de mat te leggen, heb je natuurlijk ook je spelers nodig. Vooruit durven spelen ipv achterin breien.
Daarmee zeg ik zeker niet dat Frank daar niks aan kon doen (faalde ook met aankopen zoals jij ook aangeeft), dus ik ben het grotendeels wel met je eens. Maar ik geloof wel dat Frank méér de intentie had om het publiek te vermaken met aanvallend spel dan Farioli nu. Alleen kwam het er totaal niet uit.
Bij Farioli nu, dat geeft de Boer in dit artikel ook aan, zie je niet eens dat ze balbezit willen. Het is puur reactie en counter voetbal, wat meer past bij PSV.

30-03-2025 01:31

Babangida83 +23930

Leuke dieper gaande reactie. Dank daarvoor. Wat ik me dan afvraag: waarom lukt het tegen Man City en Barça dan wel en tegen NAC Breda en andere binnenlandse en buitenlandse tegenstanders niet.

Ik geloof met jou dat De Boer de intentie zeker had attractief te voetballen en dat in zijn beleving zelfs ook deed. Alleen dus zelf niet doorhad en in zijn eigen bubbel leefde. Waarbij drogredenen of verplaatsen van focus steevast de antwoorden op de vragen waarom het zo stroperig was. Met verplaatsen van focus doel ik op dat hij steeds bleef mijmeren over de gemiste "grote" kansen, drogredenen om daarna te verklaren dat dit pech was. Terwijl, objectief gezien waren dit kwalitatief slechte kansen. Puur een houvast om zijn filosofie niet buitenboord te zetten c.q. toe te geven dat hij zelf ook niet wist waar het aan schort te. En ik denk onbewust. Want jaren later geeft hij nog steeds dezelfde antwoorden over zijn eigen voetbal. Hij ziet gewoon andere dingen dan wij, ookal kijken we naar hetzelfde. En dat was in mijn ogen zijn grote manco als trainer.

Man City wijt ik aan een tactische variatie, waarbij De Boer niet meer bang was om te verliezen of juist vanuit een Cruijff visie daar verdedigde (voorin), waar het die clubs het meeste pijn deed. Hij had die wedstrijden niets te verliezen en in al die andere wedstrijden wèl. Punt is, dat hij t wèl kon.

Ik ben het ook met je eens dat De Boer de intentie had balbezit te hebben en aanvallend te spelen. Te ageren ipv te reageren. Farioli kiest bewust voor de reactie.

30-03-2025 11:03

Ajax27 +19201

Komop... je snapt toch zelf ook wel dat als je op het middenveld iemand hebt lopen als Eriksen, en voor de Boer iemand voorin hebt als Suarez, dat dit heel anders voetballen is dan met Sigthorsson, Boerrigter en noem maar op. Kwaliteit, daar gaat het om. Achterin en het middenveld stonden we erg sterk. Maar voorin was het gewoon jarenlang pover.

Kijk nu met Farioli. Opzich met Godts, Brobbey, Traoré en achter de hand iemand als Berghuis heb je voorin erg veel kwaliteit. Maar als teveel van die spelers bijna het hele seizoen niet thuis geven... tjah dan is het ook voor Farioli lastig.

30-03-2025 21:18

Jariiii +22105

Enorm veel sympathie voor De Boer, dankbaar ook voor wat hij voor Ajax heeft betekend, maar dat hij dit uit zijn mond krijgt snap ik echt niet. Het huidige Ajax speelt, op z'n minst bij vlagen, echt fijner voetbal dan het seizoen lang onder zijn bewind deed.

29-03-2025 21:29

Rockpotje +9573

Frank je bent een held, maar je mag ook een wedstrijd winnen als je minder dan 60% balbezit hebt. Dat lijkt nig steeds niet helemaal door te dringen.

29-03-2025 20:29

Sambavleugels +18734

Dat Franks voetbal slaappillen overbodig maakte betekent niet dat hij niet mag zeggen dat het huidige voetbal niet des Ajax is en moeilijk om naar te kijken. Heeft ie ongelijk dan?

29-03-2025 16:36

Tommyshelby +129186

En Frank vond dat we gedomineerd hadden als Viergever en vd Hoorn de bal 100x naar elkaar over hadden gespeeld….

29-03-2025 16:05

Betuwe85 +20681

Heel stom maar vrees deze best wel beetje het gevoel wat ik vorig jaar in mei had toen we naar de kuip gingen

29-03-2025 15:29

Mocrodammerr +23049

Alsof Frank sprankelend voetbal speelde met Ajax. Ook onder hem was het afschuwelijk om naar te kijken.

29-03-2025 14:18

Redrum +96117

Iedereen is het er over eens dat dit niet het spel is dat we Ajax graag zien spelen, maar voor dit seizoen is het de enige manier om kampioen te worden. En vooraf had denk ik iedereen blind voor een kampioenschap getekend. Voor één keer maken we een uitzondering.

29-03-2025 14:00

nuff-said +1647

Hoopt op een 2-2? Is ie ajacied of wat?

29-03-2025 13:33

Betuwe85 +20681

Realist ? Hun selectie is beter serken ze spelen voor hun laaste kans thuis

29-03-2025 15:30

nuff-said +1647

En Dan nog. Hoop jij op een 2-2 of gwn winst? Laten we deze theories testen

30-03-2025 00:23

Betuwe85 +20681

Tuurlijk hoop je altijd op winst

30-03-2025 08:37

gebakkenperen +3119

Jaren onder de Boer waren allemaal vol met sprankelend aanvallend voetbal. Zelden een wedstrijdje gezien waarin tikkie breed en tikkie terug gespeeld werd. Ja Frank was echt geweldig onder jouw leiding

29-03-2025 13:09

Dirk +7035

We werden wel 4 jaar na elkaar kampioen..

29-03-2025 14:09

Jariiii +22105

Ja, en dat worden we nu misschien ook, precies het punt.

29-03-2025 21:30

ratje +3507

Gek punt dan om te maken. Want daar geeft Frank ook complimenten voor aan Farioli en zegt dat het mag omdat het een overbruggingsjaar is.

29-03-2025 22:22

DeHeerVanDeMeer +25194

Hoezo favoriet. Psv moet komen en daardoor krijgt Ajax enorm veel ruimte, de kansen over en weer gaan groot zijn, ik zie geen favoriet maar de vorm van de dag gaat het bepalen.

29-03-2025 12:46

MidMid +5694

Tegen de tijd dat wij ruimte krijgen en die benutten, staan we reeds 2-0 achter, vrees ik.

29-03-2025 14:29

Baco123 +6561

Beton voetbal van de boer werden we ook niet vrolijk van, maar toch 4 keer oprij kampioen geworden met beton voetbal, das dan wel weer knap, maar het voetbal was ook onder Frank niet om aan te gluren.

29-03-2025 12:46

wijzijndebeste123 +164148

Bij Frank vond ik t nog geestdodender. Er zat totaal geen energie of tempo in. Viel toen geregeld bijna in slaap op de tribune.

29-03-2025 12:47

Baco123 +6561

Hahah zo kan je het ook verwoorden ja

29-03-2025 12:48

Babangida83 +23930

Ik denk dat Frank wèl de illusie had - en samen met hem veel supporters - dat we de hele wedstrijd beter waren dan de tegenstander omdat onze keeper en centrale blok voor 60% balbezit Ajax hadden gezorgd. We verloren ook altijd "tegen de verhouding" in, als we verloren. Was altijd gewoon pech, slechte loting of ongeluk.

29-03-2025 23:08

wijzijndebeste123 +164148

Haha De Boer of all people die gaat zeiken over t spel. Je verzint t niet.

29-03-2025 12:43

GNBL +90030 moderator

Deze man heeft niet zomaar een bord, maar een heel flatgebouw voor z’n kop.

29-03-2025 12:41

Patrick1967 +1874

Een heel flatgebouw nog wel. Zo, dat is nog eens een uitspraak…..

29-03-2025 22:49

peet-w +331

Oké Frank, je bent niet echt in de positie om over mooi voetbal te praten. Ik herinner me een Europa League campagne waar in de groepsfase drie keer futloos gelijk werd gespeeld, er was een enorme gelatenheid in het stadion onder Frank.
Los van het eerste halfjaar is het daarna nooit mooi geweest

29-03-2025 12:41

afca1985 +21353

Wat bedoelen ze toch allemaal met de teksten: Go Ahead was beter dan Ajax, Az was veel beter dan Ajax?? Op welk vlak?? Qua driehoekjes maken of positiespel op de delen op het veld waar dat van Ajax ook mag?? Het gaat toch om kansen creëren en uiteindelijk scoren volgens mij. In beide wedstrijden was er maar 1 team dat de overwinning verdiende namelijk, en dat waren wij

29-03-2025 12:01

JaapStam +137239

Het spel bij Ajax onder Frank de Boer was ook drama. Daarna ook bij Internazionale, Crystal Palace, Atlanta United en het Nederlands elftal. Niemand wilt hem meer terug. Jammer van de Boer.

29-03-2025 11:57

Patrick78 +52279

Bij Inter was meer dan een drama

Echt een epic fail

29-03-2025 12:45

wijzijndebeste123 +164148

Haha bij Inter en Palace komt id buurt van de slechtste trainerprestatie ooit. Binnen een paar weken kotste de hele selectie hem uit en bij Palace wist hij zelfs letterlijk geen pot te winnen.

29-03-2025 12:52

KarimB +11570

Jaap de eerste 2 jaar Frank waren hardstikke prima wel

29-03-2025 19:56

ajaxfan83 +3465

Precies , die andere seizoenen moest hij het doen met een spelersgroep die nog slechter was dan die van afgelopen seizoen toen we laatste stonden alleen dat begrijpen de meeste hier niet

29-03-2025 20:48

Wobbo +11369

Ik had er ook vrede mee gehad als Ajax helemaal terug naar hun roots zou gaan. Michael Reiziger voor de groep. Het vooral doen met eigen jeugd, wat gerichte aankopen doen. De Mislintat aankopen die echt geen reet toevoegen gewoon op de tribune zetten. Als ze zelf niet naar een andere club willen verkassen omdat ze daar minder verdienen dan bij Ajax dan rotten ze hier maar weg. Word je waarschijnlijk een paar jaar geen kampioen maar dan bouw je wel de club weer op.

Nu kan je met spuuglelijk antivoetbal kampioen worden en met de CL miljoenen betere spelers halen en klappen opvangen door de miskopen met verlies te verkopen. Ik hoop alleen wel dat er dan wel een plan is om weer terug te gaan naar leuk herkenbaar Ajax voetbal. Dat de scouting ook weer in orde is gemaakt.

29-03-2025 11:49

Mentir +2436

je bouwt je club niet op als je 4-5 of 6 word want de salarissen zijn te groot voor zo iets. je moet presteren om genoeg binnen te krijgen. in mijn ogen probleem is dat voorin van Ajax te weinig gescoord word dus ben je vaker afhankelijk van 1-0 of 2-1.
dan ga je al gouw sneller veiliger voetballen.

Goals voor huidig seizoen ajax in de eredivisie.
Kenneth Taylor 8 Davy Klaassen 7 Wout Weghorst 7 Bertrand Traoré 5 Brian Brobbey 4 Mika Godts 4, dus voorhoede van ajax scoord te weinig. En best scoorde is geblesseerd.

29-03-2025 12:34

wijzijndebeste123 +164148

De scouting draagt prima spelers aan maar Kroes luistert daar helaas niet naar en haalt louter spelers uit zn eigen netwerk. Ook Rosa is niet via de scouting gekomen.

29-03-2025 12:39

ajaxfan83 +3465

Dat weet jij zelf niet, iets met twee dikke duimen

29-03-2025 20:49

wijzijndebeste123 +164148

Dat weet ik uit betrouwbare bron.

29-03-2025 21:45

jeffrey2022 +8208

Weet hij wel wat voor slecht voetbal hij zelf heeft gespeeld!?

29-03-2025 11:46

Baco123 +6561

Ajax pakt een punt daar morgen
2-2 is mijn voorspelling
Krijg nu wel echt zin hoor in deze wedstrijd van het jaar
Hup Ajax 💪

29-03-2025 11:24
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.