'Ajax heeft 77,9 procent kans op kampioenschap; duel met PSV van grote invloed'

door Jesse ter Haar 150

Bron Opta

'Ajax heeft 77,9 procent kans op kampioenschap; duel met PSV van grote invloed'

door Jesse ter Haar 150

Bron Opta

Laatst geüpdatet

Ajax heeft volgens de modellen van Opta een kans van 77,9 procent op het kampioenschap in de Eredivisie, zo is te lezen op de website van het statistiekenbureau. Komend weekend echter, spelen de Amsterdammers tegen PSV en dat duel kan van grote invloed zijn op de titelrace. Daarbij worden de rollen van Kenneth Taylor en Jordan Henderson onder de loep genomen.

'De huidige Opta-supercomputer projecties laten zien dat Ajax de titel wint in 77,9 procent van de 10.000 seizoen simulaties, maar het resultaat van zondag zou dat allemaal kunnen veranderen', zo is te lezen. 'Mocht Ajax winnen en hun voorsprong aan kop vergroten tot negen punten met nog zeven wedstrijden te gaan, dan geeft de supercomputer hen een kans van 97 procent op titelroem. Mochten ze verliezen, dan zal het dalen tot 67 procent.'

Mocht Ajax daadwerkelijk met de titel aan de haal gaan, dan heeft het dat mede te danken aan de defensieve zekerheid die Francesco Farioli in de ploeg heeft gebracht. Volgens Opta kent de Italiaan de beperkingen van de Ajax-selectie en is hij daar op realistische wijze mee omgegaan. 'Ajax geeft niet veel kansen van hoge kwaliteit weg en probeert zelf alleen te schieten als ze in een goede positie zijn om te scoren. Acht teams hebben dit seizoen meer niet-penalty shots gewaagd, maar hoewel Ajax geen team is met veel schoten, is de kwaliteit van hun schoten het hoogst in de divisie. De gemiddelde xG van hun niet-penalty-schoten is 0,13 en 14,5 procent van de schoten zijn omgezet in een goal.'

Tekst gaat verder onder de foto.

francesco farioli eintracht frankfurt ajax 24 25
Francesco Farioli heeft Ajax de nodige defensieve zekerheid gebracht.

Aan de andere kant van het veld weet Ajax zijn tegenstanders geregeld van scoren te houden. De gemiddelde xG van de niet-penalty-schoten tegen bedraagt slechts 0,09. Daarmee doen de Amsterdammers het beter dan veertien van de achttien Eredivisie-teams. Daarnaast worden slechts 7,6 procent van de schoten uiteindelijk een tegendoelpunt. Opta haalt aan: 'Zoals de legendarische Alex Ferguson ooit zei: "Aanval wint je wedstrijden, verdediging wint je titels." Je kunt deze logica dit seizoen zeker toepassen op Ajax op basis van de huidige vorm.'

Ajax in balbezit

Verder wordt het percentage balbezit van Ajax onder de loep genomen. De Amsterdammers hebben dit Eredivisie-seizoen gemiddeld 57,6 procent van het balbezit en dat is het laagste percentage sinds het seizoen 2015/2016 (55,2 procent). Hoewel Ajax de bal dus minder in het bezit heeft dan gewend, weet het die wel vaak relatief snel te heroveren. Ajax staat gemiddeld 12,1 passes toe alvorens er een defensieve actie wordt ingezet. Dat is het op vier na laagste aantal toegestane passes in de Eredivisie dit seizoen.

Twee middenvelders van Ajax worden uitgelicht in het huidige succes van de Amsterdammers. Zo heeft Kenneth Taylor veel baat gehad bij de komst van Farioli, zo stelt men vast. 'Farioli heeft Taylor geholpen volwassen te worden als speler.' Nooit scoorde de tweebenige voetballer vaker in een voetbalseizoen dan dit seizoen - dertien keer in alle competities - en bovendien is hij bij dertien doelpunten (acht goals, vijf assists) betrokken tijdens het huidige Eredivisie-seizoen.

Henderson als talisman

De andere middenvelder is Jordan Henderson, die Ajax in de Eredivisie de nodige stabiliteit blijkt te brengen. De Amsterdammers verloren dit seizoen nog geen competitiewedstrijd wanneer de Engelsman aan de aftrap stond. Elfmaal werd er gewonnen en vier keer speelde Ajax gelijk. Daarbij veroverde hij van alle Ajacieden die dit seizoen duizend of meer minuten maakten het vaakst de bal (5,7 keer per negentig minuten) én gaf hij de meeste succesvolle passes (39,7 per negentig minuten) op de helft van de tegenstander. Daarmee geeft hij 9,4 passes per wedstrijd meer op de helft van de tegenstander dan welke teamgenoot dan ook.

Lees meer over:
Plaats reactie

Michael 1974 +22029

Winnen of gelijk spelen en je moet zeker kampioen worden. Gemiep over hakken over de sloot wedstrijden. Hebben jullie de wedstrijden v psv, Feijenoord, utrecht gezien? Alsof die alles winnen (en moeten ook nog tegen elkaar….). Angsthazerij.

29-03-2025 05:57

ck69 +13101

Als je geheel fit thuis niet wint van een AZ met een Europese wedstrijd in de benen, geef ik het weinig kans uit tegen een fit PSV

28-03-2025 13:18

Invincibles +5209

Leuk getal. Als we verliezen wordt het een 50-50.

28-03-2025 02:14

ajaxspatieplus +582

Met alle respect, maar 77.9 procent is gewoon dikke onzin. Zelfs wanneer Ajax dit weekend een resultaat haalt bij Psv. Ajax oogt stabiel met uitslagen, maar overwinningen zijn niet dominant en vaak met de hakken over de sloot. Ajax kan ook zo na Psv Twee keer gelijkspelen en verliezen.

27-03-2025 22:08

Bky +56654

Het is bij Ajax niet met hakken over de sloot. We winnen onze wedstrijden op 60 % moeite. Het inzakken na een goal en daarna geen kans meer weggeven is gewoon een tactisch plan.

En daarbij, wij winnen dan volgens jou "met hakken over de sloot". PSV wint de wedstrijden gewoon niet. Zelfs als je na PSV nog twee keer gelijkspeelt of verliest, ben je, met hoe PSV speelt, waarschijnlijk nog gewoon kampioen.

27-03-2025 22:12

ajaxspatieplus +582

Voor m'n gevoel ben jij typisch zo'n persoon die alles bekijkt met een 'Ajaxbril' op. Van die trollen op VP of VZ die ook zo irritant zijn. Wanneer een Fey of Psv supporter dit over zijn club had geschreven dan was je het met me eens geweest, want dan zou het over onze rivalen gaan. RKC thuis, Almere uit, noem ik er zo ff 2 op zonder over na te denken. Met de hakken over de sloot idd.... Leuk die tactiek, maar dat gaat een keer fout en dat begint zondag. Ik zie Ajax heel graag winnen zondag, maar ben objectief genoeg dat dit niet gaat gebeuren.

28-03-2025 08:50

ajaxspatieplus +582

Wat is volgens jou het verschil tussen 60% met moeite en 'met de hakken over de sloot'? Ik ben heel benieuwd hoe jij dit gaat analyseren.

28-03-2025 08:52

Bky +56654

Heel apart als je hier gewoon positief stelt dat Ajax prima gaat dat mensen dan bijna boos worden en dat je dan zelfs als troll uitgemaakt wordt. Vervelend leven moet dat zijn zeg. We hebben voor AZ letterlijk 10 keer gewonnen, vaak op speels gemak en constant op dezelfde manier, we scoren en het hele team zakt, linies dicht op elkaar en doodsaai voetbal, waarna de tegenstander enkel wat schamele afstandschotjes voor elkaar weet te boksen, de enige keren dat je in de problemen komt is als bijv. een Mattheus begint te kloten en zelfs dat was nog niet fataal.

Ver inzakken na een goal en nauwelijks kansen tegen krijgen is op 60 % wedstrijdjes uitspelen. Dat werkt klaarblijkelijk tegen alle ploegen onder plek 5. Je komt nauwelijks in de problemen op wat opportuniteit van de tegenstander na. Het is de extreem veilige methode. Ik vind het ook verschrikkelijk om te zien, maar het is wel extreem effectief en je wordt er blijkbaar makkelijk kampioen mee. Als je dat laatste zegt dan komen er dus van die hijgerige lui die je toch echt wel even moeten wijzen dat PSV een of andere wonderclub is die 6 punten goed gaat maken terwijl ze zelf 1,44 punten halen na de winterstop.

28-03-2025 09:07

Skajhigh +2272

Davy is ook objectief 😂

30-03-2025 15:19

Berghuis +14361

Ja als je daar wint ben je formeel gewoon kampioen. Ajax gaat geen 3x meer verliezen daarna of 5x gelijkspelen.. ook geen 2x verliezen en 2x gelijk spelen etc. Maar zie er maar is te winnen...

27-03-2025 22:02

RSM +3918

Als ze 2e worden is het ook een zeer mooie resultaat.

27-03-2025 21:59

litmanen_ajax +569

"De huidige Opta-supercomputer projecties laten zien dat Ajax de titel wint in 77,9 procent van de 10.000 seizoen simulatie"

Supercomputer klinkt waarschijnlijk interessant, maar dit soort simulaties heb je ook op een simpel laptopje binnen een paar minuten gedaan.

27-03-2025 21:28

mvdk +44025 moderator

Football Manager. Helaas komt 2025 niet uit. Paniek bij Ajax dus.

27-03-2025 21:31

Julisme +283

77,9% laten we hopen dat de scheidsrechter niet zoveel invloed zal hebben.

27-03-2025 21:28

Bky +56654

Je bent al praktisch kampioen, zelfs als je verliest van PSV. Alsof PSV alle potjes gaat winnen hierna. Hun programma is een stuk moeilijker en hun vorm is een stuk minder. Ze halen vanaf januari gemiddeld 1,44 punten per pot in de Eredivisie. Wij 2,78.

Het is een klein wonder als we niet gewoon nog uit gaan lopen en met 10 punten oid verschil kampioen worden. Dat scenario is namelijk veel aannemelijker.

27-03-2025 19:51

MoIukker +818

Weet wel dat als ze winnen van Ajax, zij wel een vertrouwensboost krijgen.

27-03-2025 21:34

Berghuis +14361

Dat weet ik niet. Ajax thuis is voor PSV nooit echt een hele moeilijke wedstrijd geweest. Veruit de meeste gevallen winnen of spelen ze gelijk. Wij verliezen daar echt regelmatig.. Maar als we daar met minimaal een gelijkspel vertrekken. Dan zie ik ons wel echt kampioen worden.

27-03-2025 22:00

ajaxspatieplus +582

Dat denk ik niet. Denk eerder dat het bij Psv nu na een break weer gaat lopen en bij Ajax houdt het deels geluk ook wel een x op. Ga er maar vanuit dat het hoogst haalbare dit weekend een punt is. Ik ga er vanuit dat we dit weekend verliezen, dan kan het mij alleen maar meevallen mocht dit niet zo zijn.

27-03-2025 22:11

Bky +56654

Ja PSV gaat opeens geweldig en bij ons houdt het geluk op. Waar komt dit vandaan joh? Eén van de twee is al vrij raar, laat staan beide scenario's. Daarbij is het vaak geen geluk wat wij hebben. Ajax zakt na een goal gewoon in en timmert de boel dicht. De enige kansen die tegenstander dan vaak krijgt zijn wat afstandschoten terwijl wij er nog een paar keer counteren. Een reeks van 10 x winnen op dezelfde manier kun je moeilijk nog aan geluk gaan koppelen.

27-03-2025 22:15

ajaxspatieplus +582

Als je goed leest zeg ik ook deels geluk. Het lijntje is gewoon heel dun met de manier van een benadering van een wedstrijd. We spreken elkaar na het weekend wel en de komende weken. Ajax wint téveel wedstrijden nipt en dat gaat een x fout.

28-03-2025 08:43

Bky +56654

Je kan een keer pech hebben. Dat is wat anders en dat is in principe maar 1 x gebeurt dit seizoen en dat was tegen NAC in het begin.

En dat gaat PSV nog wel een paar keer overkomen.

28-03-2025 08:46

ajaxspatieplus +582

Hoezo gaat dit Psv nog wel een paar keer overkomen? Hoe kom je daarbij? Selectie is weer nagenoeg fit, voor de break winnen ze, door de break weer wat tijd en rust terug. Ga er maar vanuit dat Psv los van zondag alles wint. Dan weet je zelf wat je moet doen.

28-03-2025 09:08

Bky +56654

Jij denkt dat PSV dus letterlijk een reeks van 24 punten uit 8 potjes gaat neerzetten nadat ze net uit een reeks komen met 1.44 punten per pot en nog steeds belabberd spelen?

Waarom wordt PSV zo omhoog gepraat en wij zo omlaag gepraat? Waar komt dat vandaan?

Elk puntverlies wat PSV hierna gaat hebben is fataal en ze moeten nog naar Feyenoord en Twente uit, precies de twee ploegen die om vCL, plek 3, spelen.

28-03-2025 09:13

Godenzoon24 +15296

Laatste paar wedstrijden wel wat vertrouwen gewonnen. Zeker ook als ze nog van ons winnen!

28-03-2025 09:31

Pvt +855

Als PSV wint krijgen zij een boost en mag je geen wedstrijd meer verliezen, terwijl Ajax nog een paar lastige uitwedstrijden heeft een thuis tegen Twente moet. Je mag daar dus eigenlijk niet verliezen, anders gaat het nog heel lastig worden. 50-50 in het meest gunstige geval.

Dus morgen "gewoon" minimaal gelijk spelen, dan is er niks aan de hand.

29-03-2025 20:32

FrancescosRavioli +15262

De timing van deze wedstrijd kon niet beroerder. Ik zie na 10 dagen eindelijk m'n 2 kinderen weer, dus die krijgen voorrang.

Desalniettemin hoop ik op winst en volg ik op de achtergrond de live feed.

27-03-2025 19:42

MoIukker +818

Kinderen zijn 1e prioriteit, brengen meer vreugde dan een 2-2 tegen AZ

27-03-2025 21:35

Odysseus +14306

Ik ken het jongen. En je bent een supervader dat je er zo in staat. 👍🏼👊🏼

28-03-2025 08:07

FrancescosRavioli +15262

Non mandare tutto a puttane.

27-03-2025 19:41

Amp +37746

Zonder die percentages en berekeningen had ik dit totaal niet geweten. Ga ik zondag toch maar kijken want is blijkbaar toch wel heel spannend en belangrijk nu

27-03-2025 19:38

MarcelvTol1971 +15379

Nou dit hadden we zelf niet kunnen verzinnen, de briljante zin :
'' Komend weekend echter, spelen de Amsterdammers tegen PSV en dat duel kan van grote invloed zijn op de titelrace ''
Lust een poes melk
Schijt een beer in het bos

27-03-2025 19:30

Godenzoon24 +15296

Niet alle poezen drinken melk 😉

28-03-2025 09:33

WillemvH +1622

Zelfs als Ajax van PSV verliest, mogen we nog een keer gelijk spelen. Bv tegen Twente. Worden we nog eerste. Terwijl PSV nog tegen een ontketend Feyenoord moet. Dat wil immers perse derde worden. Nee, Ajax gaat het redden. Wordt kampioen!!!

27-03-2025 19:24

Adrian.V +808

Ajax nog uit naar Utrecht. Dat is ongeveer zelfde wedstrijd als Az-uit en dan laatste wedstrijd nog Twente. Niet te vergeten dat die lampen dan waarschijnlijk weer hoop en geloof gaan krijgen. Bij winst is het kampioenschap binnen, bij gelijkspel zo goed als zeker, maar ik denk bij verlies wordt het nog krap aan.

27-03-2025 19:34

Bky +56654

Ja en PSV mag nog naar Feyenoord en Twente uit, die beiden nog vol strijden voor voorronde CL.

Utrecht uit mag je in principe ook gewoon verliezen, want ik ga er niet vanuit dat PSV zowel Feyenoord als Twente uit wint.

27-03-2025 20:00

Jeyson.R +1772

Vergeet utrecht uit niet. Beter winnen ze.

27-03-2025 19:39

AFCAKampen +131

Utrecht is de draad volledig kwijt na de winterstop. Die pakken echt niet meer zo veel punten als ervoor. Nee, voor Utrecht ben ik niet bang.

27-03-2025 20:55

Petterson +25073

Interessant!

27-03-2025 19:08

PJS +4992

We gaan sowieso niet verliezen zondag dat voel ik. Mocht dat wel gebeuren staan we nog steeds 3 punten voor. Die pisvlekken gaan ook niet winnen in kakkerlak city.

27-03-2025 19:00

YugoVik +33215

De kampioenschap is nog lang niet binnen..Als we voetballen zoals de afgelopen weken met de intentie van farioli dan gaan we er keihard af.

PSV moet je onder druk zetten, dan storten zij als een kaartenhuis in elkaar.

27-03-2025 18:58

Bky +56654

Als PSV speelt zoals in de afgelopen weken dan kunnen we nog in totaal verval raken en maakt het niets uit.

27-03-2025 19:50

YugoVik +33215

Word een moeilijke en zware wedstrijd

27-03-2025 19:53

Amsteraaij +2252

Hier kan ik zo weinig mee. Paar weken terug nog compleet andere cijfers. Duel met psv van grote invloed.. Joh.. daar heb ik die procenten niet voor nodig

27-03-2025 18:47

w86 +9417

Gek eigenlijk, als ik de media moet geloven is PSV nog steeds de grote titelkandidaat. En deze zogenaamde supercomputer zegt dat het zelfs bij een nederlaag nog 67% kans is.

27-03-2025 18:42

mango +287

Die percentages zeggen me weinig, het enige wat telt is de vorm vasthouden. Ook na verlies heb je het nog volledig in eigen hand en we zijn dit seizoen zeer consistent in het punten halen. Dus behalve als we er echt hard af gaan waardoor het vertrouwen van de spelers zou kunnen afnemen, ga ik er gewoon vanuit dat we kampioen worden.

27-03-2025 18:39

RuudKroket +912

Zelfs bij verlies hebben we nog 67% kans op de titel. De druk ligt tocht echt bij de grote bekken boertjes. Mag ik dat zo zeggen?

27-03-2025 18:13

Petterson +25073

Ja dat mag je zeggen!

27-03-2025 19:09

Rodsje +14744

Wordt 0-2 Ajax. Taylor scoort beide goals

27-03-2025 18:11

Hollister +12590

Complete ontzien dit percentage... die bijna 80% geldt alleen bij een winst in Eindhoven... bij een gelijkspel is het hooguit 50% en bij verlies is het nog hooguit 30 %, omdat zelfs 1 nederlaag in de resterende 7 potten al fataal kan zijn, vanwege het doelsaldo... nog genoeg lastige potjes als Utrecht, Groningen en Twente

27-03-2025 18:04

w86 +9417

Precies, een computer berekent dit uit 10000 simulaties maar jij kan het gewoon uit de onderbuik. Precies zoals alle analytici op tv.

27-03-2025 18:44

OpaHooligan +3890

Die simulaties zeggen me net zoveel als de over performer data van Mislintat. Die supercomputer neemt gewoon de data tot nu toe en gaat dan rekenen. Zonder dat je bijvoorbeeld rekening houdt met de breedte van de selectie, blessures, spelers die terugkomen. Ja, ik heb inderdaad meer vertrouwen in het onderbuikgevoel van de AS poster.

27-03-2025 21:11

AFCA1996L +15925

Ik denk dat Ajax verliest van psv en gelijk speelt tegen Utrecht. Dat zijn 5 verliespunten, maar psv gaat zelf ook nog kopje onder in Rotterdam = 3 verliespunten. Het zal dus tot de laatste speeldag aankomen en Ajax-Twente is de kampioenswedstrijd.

27-03-2025 18:03

Tinusz +1787

Ik maak mij weinig zorgen. Farioli heeft vrijwel altijd een plan en Bosz heeft maar een simpel, enkel plan. Vol in de aanval en hopen dat het allemaal lukt.

En zelfs als het zondag misloopt hebben wij drie punten meer met een PSV dat nog naar Groningen, Twente en Feyenoord moet. Dat zijn geen 9 punten, daar geloof ik niks van.

27-03-2025 17:53

Soccerskins v2 +43330

Ik heb Twente gezien tegen Feyenoord en als ze zo voor de dag komen zijn dat in elk geval 3 punten voor PSV. Groningen uit is lastig, maar die krijgen wij ook nog. Ik verwacht van Feyenoord dat ze in elk geval een resultaat halen. PSV wint niet vaak in de Kuip.

27-03-2025 18:12

Tinusz +1787

Eens, maar als Twente zo speelt als alle andere thuiswedstrijden wordt dan een vreselijk lastige pot voor ze. Twente moatte ook een paar spelers die pot.

27-03-2025 20:24

Kreugerrand +785

Ik mis de berekening met een gelijkspel 🤔

27-03-2025 17:51

markk +8904

Wat een onzin. Als je verliest dan wordt je waarschijnlijk gewoon 2e. Het puntverschil is 6 punten maar PSV heeft een veel beter doelsaldo dus eigenlijk gewoon 5. Als je verliest dan loopt het verschil terug naar 2 en dan heeft PSV het momentum met niks meer dan het kampioenschap om voor te spelen. Ik denk dat alles valt en staat bij de wedstrijd van zondag. Als je niet van PSV verliest dan is de kans groot dat je kampioen wordt. Verlies je, dan ben ik bang dat PSV net op tijd weer de oude vorm te pakken krijgt.

27-03-2025 17:45

Kreugerrand +785

En als je gelijk speelt ?

27-03-2025 17:51

Roccomar +645

Dan verlies je niet van psv.

27-03-2025 18:05

OpaHooligan +3890

Gelijk spelen is kampioen daar ben ik dan wel weer van overtuigd. PSV moet zondag winnen om kans te maken.

27-03-2025 21:15

Kreugerrand +785

Maar da’s logisch 🤗

27-03-2025 21:31

markk +8904

Als je niet verliest dan wordt je normaliter wel kampioen. Ik zie PSV in de resterende wedstrijden geen 6 punten goed maken met uitwedstrijden tegen Feyenoord en Twente in het verschiet.

27-03-2025 22:02

Kreugerrand +785

Ik zeg dat Ajax nog 20 punten binnenhaal !

PSV 19 !

28-03-2025 06:19

Baco123 +6511

Zie psv ook niet alles winnen in het restant van dit seizoen

27-03-2025 18:38

Mung +1495

'Mocht je verliezen dan daalt dat tot 67%' nog steeds een geweldige uitgangspositie dus

27-03-2025 17:33

JariJari +15251

De betere modellen zeggen 82%

27-03-2025 17:22

papflapjes +7166

Mijn topmodel zegt 100%

27-03-2025 17:47

JariJari +15251

Mooi! Dan zit jij zondag zonder spanning van je bier en hopelijk de wedstrijd te genieten.

Ik vertrouw van Boekel 0%.

27-03-2025 19:20

daslogisch1 +10199

Wat zegt dit nou, helemaal niets. We hebben realistisch gezien 95% kans om landskampioen te worden en stijgt naar maten we winnen. Is dat niet het geval zondag, zakt dat weer.

27-03-2025 17:12

OpaHooligan +3890

Ik denk dat het veel minder is hoor. Dat programma gaat volgens mij alleen uit van uitslagen, niet van kwaliteit in het team, blessures, spelers die weer beschikbaar zijn. Enzovoort, enzovoort.

27-03-2025 16:57

Paulios +634

Dat is ook niet te voorspellen. Voor hetzelfde geld scheurt de complete PSV selectie hun kruisbanden af (of wij). En dan is het ook gedaan.

27-03-2025 17:37

OpaHooligan +3890

Ik heb het dan over spelers van PSV die nu terugkomen van een blessure.

27-03-2025 21:16

Nr.10 +111146

Wat een angsthazen hier. Je staat 6 punten voor man. Je verkeert in een perfecte positie voor deze wedstrijd, omdat een gelijkspel genoeg is voor ons.
En zelfs als je verliest sta je nog steeds gewoon drie punten voor. PSV bakt er helemaal niets van die 2e seizoenshelft en moet ook nog tegen Twente en Feyenoord uit, haha. Wat denk je nou, dat die alles gaan winnen?
We staan er geweldig voor, en gaan heerlijk op z'n Italiaans kampioen worden. Ik heb totaal geen stress en ga er eens lekker voor zitten zondag!

27-03-2025 16:56

OpaHooligan +3890

Dat laatste vind ik dus prima. Liever de schaal met de Italiaan, dan tweede of lager zelfs, met mooi mooi voetbal.

27-03-2025 16:58

Roccomar +645

Ik denk echt dat het voor een team makkelijker spelen is als je moet dan wanneer je niet hoeft. In die zin is de opdracht voor psv "eenvoudiger" dan voor ajax.

27-03-2025 18:08

Jariiii +22085

Natuurlijk is een marge van drie punten mager als PSV zondag wint, maar feit is dat Ajax zondagmiddag sowieso de enige ploeg is die alles in eigen heeft. Daar komt bij dat PSV zwaardere uitwedstrijden te wachten staat dan Ajax en dat daar echt het (mentale) lek nog niet boven is, óók niet als Ajax wordt verslagen.

27-03-2025 16:53

Cruijffthebest +13413

Tot zondag 77,9%, daarna ben ik bang dat het slinkt naar bijna 0,0!!!!

27-03-2025 16:39

Betuwe85 +20663

Jij snapt hem 3 p is te weinig en er zijn er te veel niet in vorm bij ons

27-03-2025 16:45

Cruijffthebest +13413

Precies, dat is het. Ik ben gewoon realistisch en hoop op het beste voor ons Ajax, maar ben er bang voor.

27-03-2025 16:48

Betuwe85 +20663

Heb exact het zelfde en ook het tactische vermogen van farioli lijkt niet sterk bedoel het inzakken werktninde kuip omdat niemand dit kende van ons

27-03-2025 16:51

Maarten111 +1262

Rare redenatie want bij verlies is het gat nog 3 punten dus nog alle kans om kampioen te worden. Ook dan. Psv nog uit naar feyenoord en Twente.. dus vrij fatalistisch wat je zegt

27-03-2025 16:47

Cruijffthebest +13413

Heb je het programma van Ajax gezien en de vorm van vooral onze aanvallers?

27-03-2025 16:49

Maarten111 +1262

Het is toch een elftal waarin middenvelders ook kunnen scoren ? Zie Taylor.. van de laatste 33 punten heb je er 31 binnengesleept. Dus ik zie het wel rooskleurig in hoor

27-03-2025 17:24

Kreugerrand +785

Heb jij alle aankomende wedstrijden al gezien dan ?

En wat als het gelijk blijft wat dan ?

Vorm of niet kampioenswedstrijden brengt veel naar boven .

27-03-2025 17:55

Cruijffthebest +13413

Ik hoop van harte met je mee, echt!
Mocht Ajax kampioen worden, dan is het een wereldprestatie die niemand had verwacht.

27-03-2025 19:46

afcsja +2481

PSV supporter @ Ajaxshowtime ALERT

27-03-2025 17:03

JariJari +15251

Bij winst Ajax wordt het 95%. Zelfs bij verlies nog circa 60%

27-03-2025 17:23

Paulios +634

67% is erg optimistisch, maar 0,0%? Ik vind je glas wel erg halfleeg nu hoor. PSV draait ook verre van fantastisch, Ajax is veel stabieler

27-03-2025 17:39

Keizer +30174

Moet heel eerlijk zeggen dat ik het geen onoverkomelijke ramp vind als we verliezen zondag. Tuurlijk, verliezen van Psv is altijd zuur maar gezien alles wat er gebeurd is de afgelopen jaren is het te verdragen deze keer.

We staan er beter voor dan ik had kunnen dromen 10 maanden geleden. De doelstelling is al bereikt, alles daarboven is mooi meegenomen.

27-03-2025 16:30

nightgoat +31026

Ajax 1 wordt kampioen.

27-03-2025 16:27

Baco123 +6511

We gaan het zien waar we in mei geëindigd zijn
Hup Ajax 💪

27-03-2025 15:59

Soccerskins v2 +43330

Voor mij is het een seizoen met weinig spanning. Ten eerste omdat ik voorafgaand aan het seizoen rekening had gehouden met ‘‘alleen’’ een CL plek, en ten tweede omdat ik de wedstrijden waarin ik dit seizoen echt heb genoten van het spel van Ajax op één hand kan tellen. En natuurlijk komen we uit een heel diep dal en zijn de resultaten van levensbelang, maar daardoor kijk je de wedstrijden niet makkelijker weg.

27-03-2025 15:47

Dubbelvla +8463

spanning en makkelijk wegkijken zijn twee compleet verschillende dingen toch?

27-03-2025 15:52

Soccerskins v2 +43330

Zijn tweede verschillende dingen, maar dat wil niet zeggen dat je ze niet beide (niet) kunt ervaren.

Ik voel weinig spanning dit seizoen en de wedstrijden kijken moeilijk weg.

27-03-2025 16:18

Betuwe85 +20663

Spanning was er voornamelijk omdat het niet aan te gluren was . Heracles thuis was goed rest van de potjes erg pover

27-03-2025 16:46

Soccerskins v2 +43330

Ik vond Besiktas thuis ook leuk om naar te kijken, maar zo 1,2,3 kan ik inderdaad geen andere wedstrijd noemen waarin ik echt heb genoten van het spel.

27-03-2025 16:58

Roccomar +645

Psv thuis ook niet? Maccabi, Galatasaray?

27-03-2025 18:10

Soccerskins v2 +43330

PSV thuis de eerste helft alleen. Galatasaray heb ik niet echt van genoten nee, de tweede helft vond ik verschrikkelijk zelfs.

Maccabi was wel een prima wedstrijd. Weliswaar tegen een zwakkere tegenstander, maar toch.

27-03-2025 18:13

mvdk +44025 moderator

Wellicht, maar zoveel zegt het niet. Het zegt dat we flink voorstaan, maar je speelt nog tegen PSV, Utrecht en Twente. Vooral Utrecht uit is altijd een klote wedstrijd. Deze stat is dus niks waard. Pas als je PSV verslaat gaan we kampioen worden. Een gelijkspel zal voor PSV mentaal een harde tik zijn.

Ik verwacht dat PSV kamikaze gaat spelen, a la Bosz. Dan kun je er zomaar 4 om je oren krijgen, het kan ook andersom. Als PSV ver vooruit staat kan Ajax die gatenkaas verdediging een Arsenal pak slaag geven. Waarom? Als je vroeg op 0-1 komt zal PSV in paniek raken. Ik denk echt dat als we effectief zijn en zoals normaal goed verdedigen, we weleens ruim kunnen winnen.

Ik ben in ieder geval naast de Arena tijdens en na de wedstrijd:-) Hopelijk nog een klein feestje meepakken.

27-03-2025 15:42

Betuwe85 +20663

Zie bij ons alleen de kwalitietinjoet voor wie dat moet afstraffen

27-03-2025 16:47

Dolblij +45197

Opta vergeet de Farioli factor en het feit dat Bosz zegt helemaal niet nerveus te zijn. Doe je die parameters erbij, plus een scheutje WZAWZDB, dan stijgt het percentage naar 99,4728 %.

27-03-2025 15:37

AFCA22 +2461

Maar goed dat het geen 77,8% is, dan ga je toch anders de wedstrijd in hè

27-03-2025 15:21

Ajaxbrl +13801

67% vind ik nog veel als we verliezen

27-03-2025 15:19

papflapjes +7166

Ik denk niet dat het computermodel rekening houdt met de kwaliteit van het elftal. Op de wedkantoren zal het wel lager liggen.

27-03-2025 15:27

Ajaxbrl +13801

Zoiets dacht ik ook al idd, is waarschijnlijk berekend op uitslagen tot nu toe etc.

27-03-2025 17:56

OpaHooligan +3890

Precies!!

Dus net zoveel waarde als de aankopen van onze Data-Duitsers, weet je nog? Als wij nu zes punten voorlagen, puur op kwaliteit, dan had dat computermodel zin. Maar wij staan nu punten voor omdat PSV ineens een rare crisis had. In wezen hebben ze, helaas, gewoon nog een betere ploeg.

27-03-2025 21:19

WijZijnAjaxAmsterdam +11631

Als we Zondag verliezen ben ik bang dat we het echt nog weggaan geven. Met een winst of gelijkspel worden we kampioen!

27-03-2025 15:09

Hamstelaar +15033

Het nadeel is dat het team op twee gedachten kan komen. Misschien wilt de helft winnen en neemt de andere helft genoeg met gelijkspel. Alleen op een gelijkspel voetballen gaat niet. Dus PSV heeft een voordeel. Gewoon voor de winst voetballen. Kijk maar toen Twente naar ons kwamen 2011. Dan slaat de twijfel toe. Gaan we 90 minuten verdedigen want punt is genoeg of gaan we aanvallen voor de winst.

27-03-2025 15:03

Jeugd +24780

Ah! Komma 9, natuurlijk

27-03-2025 14:59

JBM +2617

Is simpel, niet verliezen is kampioen anders tweede plaats.

27-03-2025 14:48

chriseverhard +3559

Oom al verliezen we in eindehoven dan nog moet psv uit naar feyenoord

27-03-2025 15:08

JBM +2617

En wij kunnen met dit voetbal tegen iedereen punten morsen.

Winst psv is echt een boost voor ze en andersom ook voor ons natuurlijk

27-03-2025 15:12

Betuwe85 +20663

Die laat 010 gaan die staan dan al ver genoeg voor op Utrecht

27-03-2025 16:48

CDX +3226

Kortom; wij moeten nu alles zetten op het feit dat we vanaf nu iedere wedstrijd moeten winnen

27-03-2025 14:45

Altijdindestraat +40158

No Shit Sherlock... Wat een conclusie.

27-03-2025 14:35

JS16 +2933

De beslissing valt zondag. Diegene die wint gaat kampioen worden

27-03-2025 14:24

LennartB +2913

En met een gelijkspel ligt het open?

27-03-2025 14:33

Altijdindestraat +40158

Hoezo PSV staat dan nog 3 punten achter en gaan zo zomaar uit winnen bij Feyenoord en Twente...

27-03-2025 14:36

EuforischeRealist +15565

Het is voor ons te hopen dat Feyenoord tegen die tijd wat meer fitte spelers heeft dan de afgelopen weken, anders wint Psv daar met gemak.

Twente.... tja die zakken langzaam weg dit seizoen. Zie ze zomaar in de play-offs geraken en dan Europees voetbal mislopen

27-03-2025 14:45

Betuwe85 +20663

Heb jij Twente in Eindhoven gezien of tegen 010 laast? En nogmaals 010 zal al veilig derde staan

27-03-2025 16:48

Postmus +1185

Ik word zo moe van die super computers die het allemaal procentueel uitrekenen. Net zoals Sci-fi de clubfit berekend, rot toch op met dit non-nieuws.

27-03-2025 14:19
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.