De Groot: 'Roddels gingen eigen leven leiden'

door Floris 1

De Groot: 'Roddels gingen eigen leven leiden'

door Floris 1

Laatst geüpdatet

Johan Cruijff wilde aan het begin van de Fluwelen Revolutie Tscheu La Ling aanstellen als directeur bij Ajax, maar dat idee kwam er nooit doorheen. De Haagse ondernemer werd door de media weggezet als een lugubere man.

'Meteen zoemden de verhalen rond. Ling zou een charlatan zijn en een crimineel verleden hebben. Alleen ontbrak ieder bewijs. Bovendien bleek hij een blanco strafblad te hebben', schrijft Jaap de Groot van De Telegraaf. 'Toch gingen de roddels via diverse media een eigen leven leiden.'

'Regelrechte karaktermoord. Zo werd gesuggereerd dat AS Trencin een schuldenlast met zich mee torste, maar wie de rits aan bv's schrapte constateerde dat het niet schulden aan derden betrof, maar de investering/lening van Ling zelf. De huidige Ajax-directeur, voormalig topbankier Dolf Collee, prikte er weliswaar doorheen, maar publiekelijk was opnieuw de toon gezet.Helemaal toen Keje Molenaar her en der suggereerde dat Ling het rapport voor Ajax niet geschreven had', zo valt er verder te lezen.

Ook voormalig RvC-lid Marjan Olfers wilde niet in zee met Ling. 'Insinuaties te over, maar nooit bewijs. Het maakt duidelijk dat nogal wat partijen er belang bij hadden om Ling buiten Ajax te houden', zo gaat De Groot verder. 'Daarvoor waren blijkbaar alle middelen geoorloofd. Om zo uiteindelijk Cruijff zelf buitenspel te kunnen zetten.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Roovers419 +0

Jordi Cruijff zei het treffend over zijn vader. Waar maak je jezelf nog druk om. Alleen maar gezeik.

Johan Cruijff is groter dan Ajax anno 2016 helaas. En wij verdienen hem niet.

19-02-2016 00:30

AFCABart +2

Ik geloof eerlijk gezegd ook niet dat Ling dat rapport zelf geschreven heeft.
Leek (vooral in combinatie met de timing dat het uitlekte) meer op een door de telegraaf zelf geschreven rapport. (wat overigens niks aan de waarheden in het rapport hoeft af te doen)

18-02-2016 10:46

3sterrenAjax1 +3

@gedaante. helemaal eens! de groot is enige eerlijke journalist. en cruijff is nog nooit niet fout geweest. bobos backstabbers! cruijff = ajax. we moeten hem gehoorzamen. zijn plan volgen!

17-02-2016 21:16

De Ajax Ziel +2

Jaap de Groot is net een 'ouwe theetante', netjes gezegd. Voortdurend maar geleuter over de poppetjes en nooit gedegen inhoudelijk verhaal. Jammer, want het lost niets op.

17-02-2016 20:02

RusselWestbrook +21

Hij gaat dus echt serieus zijn posts verwijderen en opnieuw posten zodat de reacties erop verdwijnen.

Haha. Wauw. New low.

17-02-2016 18:23

DonAdam +2360

En hij doet het weer. Een comment schrijven waarin hij net doet alsof jij gek bent en poef, weg is ook die post. Toevallig zie ik het allemaal gebeuren.

edit: Humor. Dat kereltje scheldt iedereen verrot en gaat vervolgens huilen dat 'ze' hem pesten, om vervolgens zijn post te verwijderen.

@Ajaxvooraltijd: Misschien is het een idee om het tegen je moeder te gaan zeggen?

17-02-2016 18:34

RusselWestbrook +21

Mooie is dat deze gast hele dagen loopt te suggereren dat Ajax alles loopt te manipuleren.

En dan doet ie zelf zoiets. Hilarisch

17-02-2016 18:36

yari +0

Het is toch Johan de Groot die elke week van die positieve stukjes schrijft over mijn club.

17-02-2016 18:12

godenzonensuper +0

Het is ook Uri Coronel met zijn kliek die
"jouw" club gijzelt.

17-02-2016 18:56

31xAjax +7892

Hilarisch dat de Chef Sport van De Telegraaf, naar verluid het grootste (bijna) dagelijkse roddelblad van Nederland, de "media" beschuldigt van het verspreiden van roddels het uiten van beschuldigingen zonder bewijs en het plegen van karaktermoord.....

Dat is net zoiets als dat Kermit tegen Miss Piggy zegt dat ze groen kijkt of Pinokkio tegen iemand zegt dat ie een lange neus heeft.....

17-02-2016 18:04

DonAdam +2360

Je zegt het zelf: chef sport, niet chef privé. Jaap heeft dus he-le-maal niets met die roddelsectie van die krant te maken.

Je doet precies wat Jaap bedoelt, insinueren.

17-02-2016 18:09

RusselWestbrook +21

Dat zegt ie niet. Hij zegt dat de hele Telegraaf een roddelblad is.

17-02-2016 18:32

DonAdam +2360

Dat klopt dan niet, want Telesport is geen roddelkrant. Over het algemeen zijn de sportjournalisten van de Telegraaf goed ingevoerd. Jaap de Groot is wel overduidelijk pro Cruyff, maar iedereen heeft toch een voorkeur? Ik ken niemand die echt neutraal is.

Ik kom nauwelijks op telegraaf.nl(wel op telesport.nl), en de grootste reden is dat de voorpagina één grote privé oplage is. Ik nam aan dat die dat bedoelde. Mijn fout.

17-02-2016 18:38

31xAjax +7892

Precies!!!

17-02-2016 22:58

godenzonensuper +0

Ook hilarisch dat chef sport van de Nos aka publieke omroep aka belastinggeld niet in staat is objecfief naar Cruijff te kijken.

17-02-2016 18:57

Labanda +1

Een grof schandaal die witte chinees.

17-02-2016 19:06

31xAjax +7892

Waarom moet jij toch altijd niet ter zake doende andere zaken inbrengen om mee te doen aan een discussie. Het gaat hier om Jaap de Groot, e niemand anders....

18-02-2016 07:18

Beachboy +2905

Ben voor Cruijff hoor, maar waarom hij zich inlaat met deze vent is me volstrekt onduidelijk. Ongeloofwaardig en vervelend. Een journalist moet zich beperken tot verslaggeving en weghouden bij opinie. Maar goed die scheiding weten ze bij De Telegraaf al jaren niet meer te maken.

17-02-2016 14:43

RusselWestbrook +21

Die hele krant is één groot opiniestuk.

17-02-2016 14:49

godenzonensuper +0

Juist, kun je dat Arno Vermeulen ook een keer uitleggen?

17-02-2016 15:27

Beachboy +2905

Helaas is half journalistiek Nederland verworden tot een meningen fabriek. Met 2 belangrijke redenen. Ten eerste hebben ze ego's die groter zijn dan degene die ze vaak interviewen. Ten tweede is men vanwege de enorme concurrentie altijd op zoek naar een scoop en die maak je nu eenmaal makkelijker als je de waarheid een handje helpt.

17-02-2016 15:33

BRAMHOUTEN +3813

Het mooie is dat een Journalist van de Telegraaf zegt, roddels gingen hun eigen leven leiden. Als er een krant bekend staat om roddels de wereld in te brengen is het de telegraaf. Het is al een week of wat rustig, dus gooit Jaap weer een bommetje. Ik word moe van deze vent. Hij is totaal niet meer objectief.

17-02-2016 13:02

MosesD +14644

Haha, je haalt me de woorden uit de mond. Het grootste roddel- en sensatieblad van Nederland. Overigens als Ling zo brandschoon was geweest dan had de rechter allang geëist dat ten Have zijn woorden moest terugnemen. Ling weet deze zaak maar niet te winnen. Dat zegt ook het nodige.

17-02-2016 14:02

godenzonensuper +0

Past goed in het rijtje met het AD en
de Nos (belastinggeld) dan, die zijn ook totaal niet objectief.

17-02-2016 14:20

BRAMHOUTEN +3813

Klopt zijn ook niet objectief. Maar het is wel grappig dat Jaap het over roddels heeft.

17-02-2016 18:08

je +5

bram ben ji soms dat gluipertje Arie van Os

17-02-2016 17:18

BRAMHOUTEN +3813

Origineel verzonnen! Maar nee die ben ik niet, al zou ik best zijn geld willen hebben :)

17-02-2016 18:05

Truus de Bakker +1

Dacht dat Keje altijd in het Cruijff kamp zat?

17-02-2016 12:23

ibrahendriks +1

Ik ook, zie door de bomen bij Ajax het bos niet meer.

17-02-2016 12:41

JCr14 +453

Voor Cruijff tegen Ling? Kan ook

17-02-2016 12:56

Bobo het Konijn +0

Keje was een van de medesamenstellers van de RVC onder leiding van Ten Have. Daarna is Keje Molenaar uit beeld verdwenen . Maar het is inderdaad lastig door de bomen het bos te zien.

17-02-2016 15:37

godenzonensuper +0

Hij is ook pro Cruijff/Jonk, maar blijkbaar geen fan van Ling. Het is allemaal niet meer te volgen.

17-02-2016 16:37

je +5

Hennie Henrichs en Arie Van Os en Uri Coronel hebben Mijn AJAX in hun macht alle 3 Erelidmaatschap inleveren en niet meer terug komen in de Arena.

17-02-2016 12:08

Zorro +0

Welk belang dient de Groot"lees Telegraaf" door dit soort stukjes hele en halve waarheden aan elkaar te plakken....?

17-02-2016 11:13

wladimir +3059

Je verwoordt het uitstekend. Er is een maar. Cruijff heeft altijd Ling aan willen stellen in combinatie met Jonk en Bergkamp. Waarom is Ling niet aangesteld? Wie was daar tegen en waarom?

17-02-2016 12:46

wladimir +3059

Kinsbergen hoefde niet te vertrekken, hij is zelf vertrokken. Jonk is ontslagen, omdat het conflict niet werd opgelost en hij als enige niet aanschoof bij TH, niet omdat hij aan de kant van Cruijff stond. Je argumenten kloppen niet.

Ajax speelt resultaat voetbal. Het lijkt erop dat ze zoals ieder beursgenoteerd bedrijf 15% rendement willen maken op het eigen vermogen. De liquiditeit en solvabiliteit is veel beter dan een gemiddeld bedrijf, omdat er volgens mij nog nooit dividend is uitgekeerd.

De vereniging Ajax is grootaandeelhouder. Daar heeft die kliek waar je het over hebt zichzelf een ere lidmaatschap gegeven. Toegegeven dat is hoogst opmerkelijk.

Wat is volgens jou de reden dat Cruijff niet al zijn zaken mag doorvoeren? Welk complot zie je?

17-02-2016 13:27

RusselWestbrook +21

Ja dat komt alleen daardoor. Anders was het onmogelijk geweest hem te ontslaan.

Nu stond Jonk er zo belabberd voor dat zijn advocaat hem maar verteld heeft af te zien van een arbitragezaak.

Let wel, ik laat hier totaal in het midden of het de goeie keuze was om hem te ontslaan. Persoonlijk had ik liever gehad dat ze er gewoon uitgekomen waren. Maar daar staat wel tegenover dat de ontslagreden zeer sterk is en niet aan te vechten.

Jonk heeft zichzelf laten ontslaan door zijn eigen gedrag. Gedrag wat hem overigens door meerdere mensen afgeraden is, omdat het professionele faux pas zijn.

17-02-2016 13:45

RusselWestbrook +21

Dan zitten wij wat dit betreft op één lijn.

Ik zal meteen de Telegraaf even bellen, want dat mag op wel op de voorpagina.

17-02-2016 14:48

wladimir +3059

Kinsbergen kon een jaar bijtekenen. Dat heeft hij niet gedaan. Jonk had bij vergaderingen kunnen aanschuiven dan was hij niet ontslagen. Kamp Cruijff heeft het spel niet goed gespeeld. Daar kun je de andere partij niet de schuld van geven.

Heinrichs, Coronel, van Praag en al die andere engerds bemoeien zich niet zo heel erg met het dagelijkse bestuur? Cruijff heeft dat wel gedaan met een kinderachtige ruzie tussen ex-teamgenoten als gevolg.

Die tjappies volgen plan Cruijff niet. Er wordt immers resultaatvoetbal gespeeld, alleen dure breedte aankopen gedaan en de samenwerkingen worden eerder tegengewerkt dan uitgebouwd. Je kunt dat niet een old boys netwerk verwijten.

Wat kun je die oude basen verwijten. Ze hebben geen plek meer in de directie of RVC. Ze spelen alleen een rol in de vereniging. Levert dit naast een klein beetje aanzien geld of macht op?

17-02-2016 13:56

wladimir +3059

Uiteindelijk werd het dus van der Sar en Overmars. Daarmee werd Frank de Boer de machtige man en niet Cruijff. De poging van Jonk om keizer van de jeugdopleiding te worden is niet gelukt. Hand overspeelt.

17-02-2016 14:06

je +5

Hij is toch van af dag 1tegengewerkt praat toch geen onzin er Zijn contracten willens en wetens verkeerd op papier gezet.
Draai er niet om heen .

17-02-2016 13:12

JCr14 +453

Kom met feiten dan?
Juist het AD en NOS hebben dat gedaan.
Kijk even het filmpje.
https://m.youtube.com/watch?v=PiK1l0OsagY

AD raakte overduidelijk hun informanten binnen Ajax kwijt. En de NOS had al een vete met Cruijff.

17-02-2016 12:54

Barra +5529

Ik ben op voetbal gebied een Cruijff aanhanger, maar ik denk dat ghost writer de Groot meer kwaad dan goed heeft gedaan in de periode dat Cruijff eindelijk weer werkzaam voor Ajax was. Misschien is het wel goed geweest om eerst de publieke opinie zover te krijgen dat ze zich achter Cruijff scharen, maar uiteindelijk zet je met elke column, al dan wel of niet terecht, mensen tegen je op. Aan het eind heeft Cruijff binnen en buiten Ajax teveel tegenstanders opgebouwd en dat is mede te danken aan Jaap de Groot. Had Cruijff maar iets meer people management skills, dan had hij binnen Ajax veel meer gedaan kunnen krijgen.

17-02-2016 10:47

ibrahendriks +1

Cruyff was te goed van vertrouwen, denk ik. Hij heeft ooit met Barca prachtig voetbal laten zien. En succesvol. Waar anderen ook toppers ter beschikking hadden.

17-02-2016 11:30

WesleySonck +1494

Keje heeft nu ook afgedaan bij kamp Cruijff?

17-02-2016 08:58

suske +25

het klopt wat je zegt. maar wat als het geen hij betwijfeld toch op waarheid berust.

17-02-2016 09:48

WesleySonck +1494

Keje wordt negatief benoemd in een column van Jaap, dus heeft hij afgedaan in Kamp Cruijff... Keje kan nog wel aan de kant van Cruijff staan, maar deze column lijkt alsof de liefde niet meer wederzijds is... Blijven er niet veel mensen over in het kamp

17-02-2016 10:14

WesleySonck +1494

Als er op iemand karaktermoord is gepleegd, is het wel op bijvoorbeeld Rik vd Boog en Steven ten Have... Door wie ook alweer? Jaap de Groot zelf

17-02-2016 08:58

WesleySonck +1494

Hahaha, omdat ze niet voor Ajax gespeeld hebben, mogen ze de club niet besturen? Maar Kinsbergen is onterecht ontslagen. Vermeer wordt voor NSBer uitgescholden, maar Ling de grote redder. Jaap de Groot loopt de huilen dat Ling in kwaad daglicht is gesteld, maar heeft zelf wekenlang vd Boog op de voorpagina gezet omdat hij Marco Borsato zogenaamd failliet had gemaakt.

Slaap lekker Koen, en vertrouw Jaap op zijn woord...

17-02-2016 10:11

wladimir +3059

Kinsbergen is niet ontslagen. Olfers, ten Have en vd Boog zijn eerder geschikt Ajax te leiden dan clowns als Bergkamp, Jonk, van der Sar en Overmars. Dat laatste was een ideetje van Cruijff en is niet zo goed uitgepakt. Toch?

Toegegeven. Hij wilde liever Ling. Maar om onduidelijke redenen is het daar nooit van gekomen.

17-02-2016 13:32

wladimir +3059

Dat waren allemaal vriendjes van Jol. Net als die dikke keeper. Die jongens zijn allemaal voor een poep en een scheet gekomen. Jol haalde de tweede plek achter Twente met meer punten in een seizoen dan Frank de Boer ooit heeft gehaald. Als tweede heeft hij zich voor Champions League gekwalificeerd. Dat is Frank de Boer dit seizoen niet gelukt. In 2011 werd onder Frank de Boer en vd Boog de derde ster binnengehaald.

Sinkgraven is voor meer dan 7 miljoen gehaald. Van der Hoorn voor meer dan 4 miljoen. Duarte voor meer dan 3 miljoen. Voor Viergever is 2 miljoen betaald.

17-02-2016 13:48

wladimir +3059

Als Frank een vijfde titel binnenhaalt mag hij wat mij betreft blijven. Lukt dat niet dan wordt het tijd voor een ander.

Collee gaat van der Sar z'n hand vasthouden tot hij het zelf kan. Komt van ABN en vindt zichzelf heel wat. Die vriend van Cruijff had daar dus nog kunnen zitten. Dan was Jonk ook niet ontslagen.

Frank de Boer is aangesteld door vd Boog en heeft nooit trouw gezworen aan Cruijff. Bergkamp, Overmars en van der Sar hebben we trouw gezworen aan de Boer. Cruijff heeft dus niet meer zoveel te zeggen. Dat old boys netwerk ook niet meer.

Ik sluit niet uit dat keizer Frank bij de vijfde titel een ere lidmaatschap voor zichzelf en z'n matties regelt.

17-02-2016 14:03

wladimir +3059

De oude mannen die jij noemt zitten niet meer op bestuurlijke functies. Henrichs is dan voorzitter van de bestuursraad en kan de RVC ontslaan. That's it.

Het wordt tijd om nieuwe ereleden te benoemen. Als Frank verantwoordelijk is voor 5 titels dit seizoen is dat misschien leuk om te organiseren. Hoe meer ereleden, hoe minder macht die andere hebben. Er zijn meer dooie dan levenden.

Uri Coronel
Johan Cruijff
Hennie Henrichs
Arie van Os
Michael van Praag
Rob Been sr
Sjaak Swart

17-02-2016 16:19

RusselWestbrook +21

Van de Boog heeft wel Ajax bij gespeeld. Carrière beëindigd na een blessure. Mede daardoor nooit het eerste gehaald.

Ja ja

17-02-2016 10:51

wladimir +3059

Kinsbergen heeft een contract voor een jaar aangeboden gekregen. Dat heeft hij geweigerd. Hij is dus niet ontslagen. VD Boog heeft Jol aangesteld. In dat jaar 2009 / 2010 is er een groot verlies gedraaid. Daarna alleen nog maar winst door 5 x deelname Champions League. VD Boog heeft het volgens mij niet zo slecht gedaan.

17-02-2016 12:57

Simon1 +2959

Wellicht is het goed als er een tweede profclub in Amsterdam komt die niet alleen een vereniging blijft maar ook volgens de filosofie van Cruijff te werk gaat.

17-02-2016 08:47

druif +0

AFC (Topklasser) misschien een optie...

17-02-2016 11:34

Sazzz +1

Cruijff heeft er zelf ook aan mee geholpen door er zelden te zijn en door dat rapport niet door een onhankelijk persoon te laten doen

17-02-2016 08:13

TsigalkoAFCA +1752

Wat ook niet hielp is dat het 'rapport' van het niveau profielwerkstuk Havo 4 was.

17-02-2016 20:25

trodat4030 +96409

T gaat om de boodschap, niet om het uiterlijk. Overigens wel benieuwd, heb jij het orginele rapport in handen gehad of lul je maar anderen na?

17-02-2016 22:13

Sterretje73 +5222

Kunde en een voetbalhart verliezen het keer op keer van ego's binnen onze club. Triest maar waar...

17-02-2016 08:12

godenzonensuper +0

Karaktermoord

17-02-2016 08:07
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.