Wijndal hoopt op toekomst bij Ajax: 'Als het aan mij ligt wel, ja'

door Jesse ter Haar 178

Bron ESPN

Wijndal hoopt op toekomst bij Ajax: 'Als het aan mij ligt wel, ja'

door Jesse ter Haar 178

Bron ESPN

Laatst geüpdatet

Owen Wijndal hoopt dit seizoen bij Ajax te blijven spelen, zo vertelt hij in gesprek met ESPN. De linksback was het afgelopen seizoen op huurbasis actief bij Royal Antwerp, maar hoopt zich voldoende te laten zien aan Francesco Farioli om voor speeltijd in aanmerking te komen.

Bestel het nieuwe Ajax-thuisshirt in de Ajaxshop!

Vorig seizoen kwam Wijndal niet in de plannen voor bij Ajax en dus zocht hij zijn heil tijdelijk ergens anders. Nu hij weer in Amsterdam is, voelt het als vanouds. 'Het is top om weer terug te zijn. Er is een nieuwe staf, dus je hebt weer nieuwe kansen. Ik kan niet wachten tot ik weer in de ArenA kan spelen, met de fans.'

Wat de plannen van Farioli en de club met Wijndal precies zijn, durft hij nog niet te zeggen. 'Het is nog moeilijk om dat in te schatten. Het liefst speel ik natuurlijk elke wedstrijd. De trainer is tot nu toe positief over me. Ik blijf mijn best doen en gas geven. Hoe het dan uiteindelijk uitpakt, zien we dan wel.

'Als er een nieuwe trainer komt, begint iedereen grotendeels weer op nul. Dat geldt ook voor mij', weet de linksbenige verdediger maar al te goed. 'Ik moet laten zien dat ik hoor te spelen, maar er is ook genoeg concurrentie.' Of Wijndal uiteindelijk voornemens is om bij Ajax te blijven dit seizoen? 'Als het aan mij ligt wel, ja.'

Ajax is inmiddels alweer bijna een maand bezig aan de voorbereiding en dus zijn de eerste indrukken gemaakt. Wijndal vertelt over de manier waarop hij nieuwbakken trainer Farioli ervaart. 'Ik denk dat hij vooral heel energiek is. Niet alleen de trainer zelf, maar zijn hele staf. Als je kijkt naar de trainingsvormen die we doen, is hij heel duidelijk in wat hij wil en hoe hij wil spelen. Tussen de oefeningen door heb je heel weinig rust om even wat te drinken of wat dan ook. Ik denk dat het goed is, want dan zit er een hoog tempo in de training.'

Fanatieke Farioli

Dat de Italiaan fanatiek is, bleek ook weer na de met 4-0 gewonnen wedstrijd van Ajax tegen STVV. Na meer dan een uur voetballen, viel een groot aantal spelers in, maar na het duel waren zij nog niet klaar. 'We moesten nog aan bepaalde meters komen met z’n allen, omdat we maar een halfuurtje hebben gespeeld. We moesten nog even rennen. We zijn het nu wel een beetje gewend, maar het blijkt wel redelijk zwaar.'

Met de fitheid van de Ajacied zit het momenteel wel goed, zo voelt Wijndal. 'Als je een aantal weken bezig bent in de voorbereiding, is het ook logisch dat het beter gaat en je telkens fitter wordt. Ik denk dat we op dit moment heel goed bezig zijn om ontzettend fit te worden. We maken heel veel meters op de trainingen. Je ziet tijdens de wedstrijd dat we veel kunnen leveren qua intensiteit en fysiek.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Henkjanklaas +20673

Het ligt alleen maar aan hem! Qua instelling moet hij dan zo enorm veranderen. Inzet, focus het was er allemaal niet.

14-07-2024 12:59

AlexIbarra +19343

Ik kan voor 90% van de spelers in de afgelopen 2 jaar een excuus bedenken om het niet persoonlijk te maken, en hoe lastig het is om in je eentje het verschil te maken als het hele team niet draait, blablabla.
Maar Wijndal wekt nog een allergische reactie op. Kwam vorig seizoen in een paar helftjes in de voorbereiding vaker te laat dan Daley Blind in z'n hele carrière..

Het leek zo simpel qua beleid. Halen voor 10 miljoen, 1 of 2 seizoentjes meedraaien en dan voor 15-25 verkopen aan het buitenland. Helaas leek Wijndal ook te denken dat het zo simpel was, en die stappen vooruit vanzelf wel komen als je maar blijft lachen.
Heel jammer want hij blijft in theorie een leuk backje.

14-07-2024 10:45

MokumsParadijs +2363

Wel jammer dat ons stadion na heel veel gedoe eindelijk en terecht naar de grooste ajacied ooit is vernoemd maar iedereen het nog steeds over de Arena heeft. Het is dus de Johan Cruijff Arena.

13-07-2024 14:21

JohnDylan +22741

Gelukkig speelt hij al voor Ajax. Anders had Kroes hem waarschijnlijk gekocht.

13-07-2024 14:11

joendoen +2876

Een goede Wijndal is een prima speler voor Ajax. Hopelijk kan Farioli dit uit hem halen.

13-07-2024 13:21

BackInBlack +14613

Een goede Avila is ook een goede speler voor Ajax...

Wat klets je nou

Ze kunnen dr beide niks van

13-07-2024 20:50

Henkjanklaas +20673

Moet de trainer niet doen maar ligt puur aan hemzelf en niemand anders

14-07-2024 13:01

Robbie en de Kock +11263

Het is jammer voor Hato , hij wil als cv spelen, maar hij is by far de creatiefste en technischste inverted lb van de selectie . Dus hij zal voorlopig echt eerste keuze blijven.
Zelfs toen Baas inviel bij Hato lb.
Dus denk ik dat Wijndal tweede of misschien wel derde keus gaar zijn dit jaar.
Tenzij er geen betere rcv bijkomt. Dan wordt het hopelijk Kaplan Hato in het centrum en mag Baas lb.

13-07-2024 12:57

trodat4030 +97194

'Zelfs toen Baas inviel bij Hato lb.'

Baas viel 2x in op hetzelfde moment dat Hato eruit ging, beide keren kwam Wijndal op linksback te spelen.. Zowel tegen Zwolle als tegen die Belgen hebben Hato en Baas niet samengespeeld.

13-07-2024 13:10

Robbie en de Kock +11263

Ja klopt, je hebt gelijk.

13-07-2024 13:39

trodat4030 +97194

Ik ben bang dat hij er gewoon buiten gaat vallen omdat hij geen typische inverted back is waar Farioli toch de voorkeur aan lijkt(!) te geven. En ik verwacht ook niet dat hij dat in korte tijd gaat aanleren. Dan wordt het echt kiezen of delen, heeft Ajax de voorkeur om hem te verkopen en Baas achter de hand te houden als eventuele 'buitenom-back' en (relatief) te cashen op Wijndal of gaat Farioli van zn voorkeur afstappen en met een ´buitenom-back' spelen? Ik denk dat een Baas bijv beter aangeleerd kan worden om inverted te spelen, buitenom beheerst hij al vrij behoorlijk. Ik denk ook dat men stiekem bezig is om Baas dat bij te brengen gezien zijn invalbeurten als LCV.

Als Bergwijn wordt verkocht zie ik weinig redenen om hem te behouden want dan heb je in principe geen echte 'linksbinnen' meer, Godts vind ik meer een type dat echt op de zijlijn begint (zeg maar als Bertje en Younes onder Bosz, die stonden echt óp de zijlijn te wachten en kwamen pas van de lijn af met de bal aan de voet).

Zodoende denk ik niet dat het volledig aan hem gaat liggen, maar vooral aan de keuzes die Farioli op tactisch gebied zal maken. Aan de andere kant geld voor Gaaei misschien wel hetzelfde verhaal eigenlijk, ook een typische 'buitenom-back' en met Bertje in aantocht.... Met Rensch en Gooijer heb je 2 backs die beter als inverted back kunnen spelen.

13-07-2024 12:28

Chrismokum020 +16450

Benieuwd of Farioli zijn 70% mentaliteit kan veranderen..

13-07-2024 12:11

Aram +18198

Niet echt de back die we nodig hebben. Dat kan dan nog maar erger is dat hij zichzelf veel beter vindt dan hij eigenlijk is. Als hij die mindset weet te veranderen dan kan het nog wat worden, zo niet dan moet je hem absoluut kwijt, dan is ie een ramp voor de groep.

13-07-2024 12:05

B2tob4 +12084

De aankoop van Wijndal voor notabene €10 miljoen, was een absolute misser. Wijndal is niet van het niveau voor Ajax. Als hij werkelijk van het niveau was, wat hijzelf denkt, had Royal Antwerp hem alsnog wel gecontracteerd. Daarnaast ontbreekt het die gast aan elke vorm van zelf-reflectie! Immers roepen dat je met Bergwijn tot de beste linkerflank van Nederland en zelfs van Europa behoord, was voldoende om zijn geestelijke onkunde te bevestigen..!
Strik erom heen en weg. Voor €10 miljoen, hopelijk krijg je dat nog terug, lopen er in Zuid-Amerika voldoende echte verdedigers rond.
Wijndal is niveau Utrecht, beter zal het nooit worden!

13-07-2024 11:47

pietvanvliet +4446

Nou, dat treft. Het ligt ook aan Wijndal. Als hij dit inzicht kan omzetten in verbetering, heb ik meer lelijke dingen over 'm gezegd dan nodig. Ik heb het dan ook graag mis.

Lijkt mij een goed idee dat dit verder het enige interview is dat ie geeft en zich verder weer focust op z'n spel. Dat moet van 'regelmatig involdoende' en 'zwak' naar 'doorgaans voldoende' en 'regelmatig redelijk goed'.

Daarna kunnen we wel kijken of het er ook nog inzit dat ie zich met het spel van de anderen bemoeit. Als dat dan óók nog lukt, moest ie weer eens denken aan interviews. Geen dag eerder.

Ander ding: wie heeft dat maffe frame bedacht dat Farioli een 'nieuwbakken' trainers is? Dat is ie niet. Hij is 'een trainer die nieuw is bij Ajax', dus hij moet gewoon meteen presteren de ervaren trainer die hij is.

Als we 'm toch op 'nieuwbakken' houden, moesten we 'm maar vergelijken met de vorige 'nieuwbakken' trainer die werd aangesteld. Vind ik ook niet erg, want dan schrijven we de kampioenschappen 24-25, 25-26, 26-27 alvast op en kunnen we met kerstmis 2027 wéér melden dat we met een 'nieuwbakken' trainer vier keer kampioen worden in drieënhalf jaar tijd.

En als Farioli dat dan ook nog zonder betonvoetbal kan, moesten we er serieus aan gaan denken om hem in het rijtje Reynolds, Buckingham en Kovács op te nemen.

Ik ben benieuwd.

13-07-2024 11:30

AFCA-pride +17464

Zoiets vandaag?

Ramaj
Rensch Gooijer Janse Hato
FJ. Taylor Henderson
Forbs Akpom. Godts

13-07-2024 11:28

Aram +18198

Ramaj
Gaaei Medic Rensch Hato
Mannsverk
Fitz Taylor
Carlitos Akpom Godts

13-07-2024 12:07

Sambavleugels +18756

Wat betreft de topcomment zal Wijndal imo nooit een meerwaarde zijn op z'n AZ niveau. Dit jaar zal hij wel mee kunnen mits omringd door ontlasters. Een meerwaarde zal het echter nooit worden.

13-07-2024 11:08

DrFootball +15195

Sosa vind ik beter dan Wijndal. Die gooit iig nog een paar ballen dreigend voor de goal. En Sosa zou bij mij al niet de eerste keuze zijn.

13-07-2024 11:06

trodat4030 +97194

Het zijn backs, imo hoor je die verdedigend minstens net zo hoog te beoordelen als aanvallend en dan vind ik Wijndal minder slecht omdat Sosa domweg zelden tot nooit aan verdedigen toekomt. Die ballen voorgeven beheerst Wijndal ook wel, dat heeft hij bij AZ ruimschoots bewezen. Ik denk overigens dat je van beide af moet en Hato en Baas moet behouden, zowel om snel (meer dan bij verkoop van Baas bijv, Hato moet je sws niet eens willen verkopen) cash te genereren en ook meer ruimte te maken in je salarishuis (Sosa bijna 2 milj p/j, Wijndal meer dan 1 milj vs 3 ton Baas en 1 milj Hato).

13-07-2024 12:57

Rodsje +14862

Hoop het niet

13-07-2024 11:04

Ans B +20011

Met alle respect, maar Wijndal past m.i. niet bij Ajax, om twee redenen: (1) hij kent slechts één 'kunstje' en dat is opstomen en buitenom gaan. Zodra hij dat niet kan, is hij zoekende en heeft hij geen idee meer. Dat zagen we bij Oranje onder De Boer (waardoor hij zijn positie verloor) en bij Ajax.

(2) Dat 'kunstje' lukt niet bij Ajax, omdat hij met Bergwijn en Godts vleugelspitsen voor zich heeft die veel meer voor hun eigen actie gaan, en hem noch de ruimte geven om buitenom te gaan, noch een voor hem bruikbare bal geven. FJ, die in de eerste oefenwedstrijd op links stond, gunde hem die ballen wél, maar zal FJ daar straks staan, in de basis?

Wat mensen die hem bij AZ goed vonden ook lijken te vergeten is dat je bij hem in die laatste twee jaar geen enkele ontwikkeling meer zag. En als hij verdedigend nou zo goed was, dan kon viel dáár nog iets voor te zeggen. Hij is soms een pitbull, maar veel vaker heeft hij zware overtredingen nodig , teriwjl hij ook vaak achter een aanvaller aan loopt. Ik heb er nooit op gelet, dus zeg ik misschien iets geks, maar misschien is hij positioneel gewoon niet goed genoeg.

Hij mist ook een goed afgestelde zelfreflectie, dus ik vrees voor hem dat het nooit de speler wordt die hij in zichzelf ziet - en zéker niet bij Ajax. Ik weet dat Farioli slim is en in potentie spelers beter kan maken, maar ik vrees dat Wijndal een te harde noot is om te kraken.

Sosa had vorig seizoen overigens dezelfde problemen met m.n. Bergwijn. Ik ken hem onvoldoende maar had de indruk dat hij graag 1-2-tjes met de vleugelspits maakt. Ik heb hem vaak aanstalten zien maken om op te stomen en dan verdwaalde hij onderweg. Later zag je dat hij die aanstalten niet eens meer maakte en dat hij zich eveneens onwennig gedroeg.

Alleen Hato, Baas en evt. Rensch kunnen omgaan met vleugelsspitsen die primair op de eigen actie gericht zijn. Als je nog wat aan Wijndal en Sosa wilt hebben, moet je FJ (en misschien Ünüvar?) op links zetten.

13-07-2024 11:03

14 +847

Bij AZ vond ik het echt een hele goede speler, nota bene aanvoerder. Bij ajax is hij helaas geen schim van de speler die hij bij AZ was.

Echt zonde zeg, misschien dat Farioli hem aan de praat krijgt maar ik betwijfel het.

13-07-2024 10:30

Craain +4975

Een goede speler bij AZ inderdaad maar AZ speelde ook iets anders dan bij Ajax. Bij AZ heb je iets meer ruimte dan bij Ajax. Daarnaast werken de spelers van AZ voor hun plek. Dat is bij Ajax wel minder. Denk aan Berghuis, Bergwijn, Taylor en Rensch ondanks hun mindere periode.

13-07-2024 10:34

Craain +4975

Uitstekend opmerking van Wijndal, volwassen ook. Hij eist niks en hij vecht voor zichzelf om aan te tonen dat hij geschikt is en dat het aan trainer is te beslissen.

Hier kan Rensch veel van leren...

13-07-2024 10:30

Ans B +20011

Uh? Wat heeft Rensch hiermee te maken? Heeft hij ooit een basisplek opgeëist?
Rensch wordt tegenwoordig overal bij betrokken zo lijkt. Ajax' nieuwe Veltman én Taylor: altijd de zondebok.

13-07-2024 11:04

Craain +4975

Lees maar: https://www.ajax.nl/artikelen/rensch-drie-keer-winnen-en-individueel-stappen-maken/

Hij roept dat hij ervaring heeft en het team moet pushen alsof hij de belangrijkste speler is binnen het elftal. Als je hem afgelopen seizoen ziet presteren, zeer ondermaats.

Daarnaast spreekt hij ook uit alsof hij een basisspeler is. Hij straalt ook alles uit dat hij verwacht dat hij basisspeler is.

Wijndal: maar hoopt zich voldoende te laten zien aan Francesco Farioli om voor speeltijd in aanmerking te komen. Uitstekend gereageerd.. Wijndal zegt letterlijk dat het aan hem is te laten zien.

13-07-2024 14:01

Ans B +20011

Maar hij IS toch ook basisspeler?
Daarnaast lees ik zijn uitspraken heel anders dan jij doet. Hij heeft het over verantwoordelijkheid willen nemen, niet omdat hij de belangrijkste speler is, maar omdat hij zich verder wil ontwikkelen - dat wordt jonge spelers vaak ook voorgehouden door trainers: je moet meer verantwoordelijkheid nemen. Voor hetzelfde geld praat hij gewoon zijn trainers na.
Bovendien is dit binnen de context van héél veel nieuwe spelers die nog onbekend zijn met het Ajaxspel, terwijl hij al heel lang bij Ajax speelt en ervaring heeft als Ajax 1 speler. Taylor sprak zich in die periode ook al soortgelijk uit, maar in iets andere bewoordingen. Ook dat kán er op wijzen dat zij op die verantwoordelijkheid zijn aangesproken door de trainers.

Dit staat allemaal geheel los van hoe jij of ik vinden dat hij speelt. Ook helemaal los van of we vinden dat het realistisch is wat hij zegt. Ik zelf vind hem een beetje jong van geest, een beetje naïef ook, en ook nog te dromerig, maar ik vind tegelijkertijd nog steeds dat hij veel kwaliteiten heeft. Ik vind bovendien dat hij na een langdurige inzinking, vorig seizoen eindelijk weer stappen heeft gemaakt. Hij is nog harstikke jong en heeft (nog) een trainer als Farioli nodig die hem voortdurend bij de les houdt. Juist omdat hij een dromerige aard heeft.

Maar ik zie héél veel reacties hier die er op wijzen dat Rensch per definitie de gebeten hond is, dat de acties en dingen die hij wél goed doet totaal worden genegeerd. Daar kom ik tegen in het geweer. Kritiek hebben is prima, daar zal ik hooguit op inhoud op reageren als ik het er niet mee eens ben b.v., maar alle frustraties afreageren op steeds dezelfde speler en/of hem afmaken of van alles en nog wat toeschrijven dat m.i. vooral op kwaaddenkendheid jegens Rensch is gestoeld, daar heb ik moeite mee. Ik zie hele duidelijke tekenen van zondenbokkerij hierin. Of dat nou Rensch is, Veltman, Taylor of wie ook maar. Ik trek dat gewoon slecht omdat ik het unfair vind.

13-07-2024 18:37

Craain +4975

Met alle respect. Veltman zette wel 100% in en alle moeite die hij kon pakken... hij zette wel in om beter te worden. Veltman spreekt niet uit wat Rensch wel roept. Dat is verschil. Om eerlijk te zijn heb ik Veltman wel zien zitten omdat hij er alles aan doet en bij Rensch niet.

Ik heb wel Veltman iets in zitten, hij doet het voor niets aardig bij zijn huidige club. Iedereen roept dat hij onder Bosz te veel kaarten pakt en daar was ik niet mee eens dit is omdat hij niet alleen op zijn eigen positie richt maar ook op de positie van Schone en Sanchez. Dat wil zeggen dat hij meer doet dan alleen zijn eigen positie. Druk had Veltman behoorlijk, keuze maken... Gelukkig stond Ajax in de finale maar helaas... Door het schot van Pogba, in de andere richting... Geluk tja..

13-07-2024 21:07

Ans B +20011

Over Veltman niets dan goeds.
Maar ik denk oprecht dat je je vergist in Rensch. Ik heb niet het idee dat hij te weinig inzet heeft, maar hij is qua type mens onvergelijkbaar met Veltman.
Rensch is enigszins flegmatiek en dromerig van karakter en niet explosief, agressief, of heel erg pittig. Dat zit gewoon niet in zijn aard. Dan LIJKT het al gauw dat er te weinig inzet is.
De ene mens is nu eenmaal temperamentvoller dan de andere.
Hij lijkt wel wat op Riedewald wat dat betreft. Die heeft ook pas later in zijn leven geleerd om het vuur in zichzelf aan te boren. Rensch moet dat nog leren, maar heeft dat niet van nature in zijn spel zitten.
Mede daarom heeft hij ook trainers nodig - zoals TH en nu Farioli - die er bovenop zitten, zodat hij niet verslapt en gefocust blijft. Die halen in principe meer uit Rensch dan trainers die meer laid back zijn.

Jij bent misschien geneigd te denken dat het de schuld is van Rensch dat hij dat niet uit zichzelf kan halen, maar dat bestrijd ik. Het is m.i. geen kwestie van een slap karakter maar van een onderontwikkeld stuk in zijn karakter. Hij heeft altijd alles op puur talent gedaan én is van nature niet direct vurig, agressief (in de goede zin) en temperamentvol. Dat stuk zal hij moet doorontwikkelen wil hij zijn talent ook in het topvoetbal waarmaken. Ik weet niet of hem dat lukt, maar hij is er nog jong genoeg voor. Ik ben echter best wel overtuigd van zijn goede wil. Maar even goed zie ik ook dat hij - zoals ik al eerder zei - jong van geest is en daarmee bedoel ik dat hij jonger is dan wat gemiddeld bij zijn leeftijd hoort. Hij heeft meer tijd nodig om die andere, meer pittige kanten te ontwikkelen. En je kunt niet uitsluiten dat hij dit nooit helemaal goed ontwikkeld. Karakterveranderingen zijn niet eenvoudig, maar ook weer niet onmogelijk. Zie ook Riedewald.

14-07-2024 06:39

Craain +4975

Oke dat is jouw mening. Riedewald zit sinds 2017 al in Engeland en heeft 75 (!) wedstrijden gespeeld... Ook heb ik altijd kritiek op Riedewald toen hij bij Ajax zat... Frank de Boer deed er alles aan om hem beter te maken heeft mij wel gestoord.... Zo van hoe lang nog??? En Babel... Die man kan nog steeds niet nauwkeurig schieten... Hij heeft erop ook veel getraind... Ook heh ik heel veel kritiek op Donny vd Beek, zo lui was hij... Zijn medespelers moeten voor vd Beek doen... Totaal geen werkinzet, verdedigende werk, alleen maar in de zone slap verdedigen en ruimte zoeken.

14-07-2024 06:52

Ans B +20011

Ik vond Riedewald ook altijd te flegmatiek onder De Boer. Maar Riedewald heeft m.i. wel veel pech gehad. Hij speelde een paar geweldige wedstrijden op 6 onder Bosz, maar na het echec tegen Rostov Don werd hij geslachtofferd en stapte Schöne naar voren om te vertellen dat hij ook op 6 kon. De rest is geschiedenis.

In Engeland had hij eerst de pech dat De Boer al snel werd ontslagen, maar op een gegeven moment had hij wel een basisplek onder de vorige trainer. Maar diens opvolger gaf al snel de voorkeur aan een ander en daarna heeft Riedewald geen fatsoenlijke kans meer gehad en speelde hij inderdaad nauwelijks nog. Neemt niet weg dat hij, wellicht juist door al die vervelende ervaringen vóór die basisplek, een totaal andere speler is geworden, en dat was uiteindelijk mijn punt van vergelijking.

Maar ik denk dat we gewoon te veel verschillen van mening, want ik zie Van de Beek ook totaal anders. Ik ben ook echt verbaasd, zoals jij hem beschrijft.
Maar goed, zo is het nu eenmaal: elk mens kijkt anders en ziet daardoor ook andere dingen. Wat mij betreft prima; geen enkele reden om andermans mening niet te respecteren.
Ik vond het een prettige uitwisseling van ideeën!

14-07-2024 08:15

Craain +4975

Dank je wel. Ik respecteer jouw mening! Duim gegeven.

14-07-2024 12:10

insectenverdelg +23556

Goede teksten. en dan kan zomaar de bestel linkerflank van Europa in ere worden hersteld....

13-07-2024 09:52

Weloveajaxxx +1205

Linkerflank grap gevonden!👏🏼😎

13-07-2024 10:33

Multi +33391

Ik hoop dat hij onder Farioli weer zijn AZ niveau haalt en dat hij vooral ook laat zien dat Wijndal zelf ervan geleerd heeft. Dus stoppen met de nonchalante uitstraling, maar er keihard voor willen werken. Dan kan je in het centrum ook weer met Hato en Kaplan gaan spelen. Als je dan nog een goede rechtsback hebt staat je verdediging tenminste.

Voetballen kan Wijndal wel, dat heeft hij bij Az en ook een paar keer bij NL laten zien. Het is zijn instelling die het probleem vormt. Overigens denk ik dat een aantal jongens in de selectie dit gedrag ook bij elkaar versterken. De instelling van "aah ik ben zo stoer het boeit me niet wat andere zeggen of denken. Ik doe lekker mijn ding".

Maar eerlijk gezegd heb ik mijn bedenkingen of dat gaat lukken.

13-07-2024 08:47

Techno303 +2638

Die wedstrijd tegen st truiden viel me vooral op dat hij er oud en versleten uit zag met net iets te veel vet op zijn lijf. Dus vraag me af of dit nog wat gaat worden.

Nooit meer spelers van AZ kopen is mijn advies maar ik zal niet de enige zijn daarin.

13-07-2024 08:46

dp92 +11274

Vorig jaar precies hetzelfde. Ik dacht eerst dat Mido meedoet vorig jaar in de eerste oefenwedstrijd. Het leek net een man van 40 met overgewicht.

13-07-2024 09:50

Patje2011AJAX +2122

Ik had Pavlidis graag bij Ajax gezien.

13-07-2024 10:01

FelixGassenlicht +8994

Nooit meer spelers van AZ kopen? Oh in ieder geval niet de verkeerde maar Reijnders, Koopmeiners en Pavlidis waren welkom.

13-07-2024 10:25

Ans B +20011

Nou, kan zijn dat je dat toen ook al dacht, maar de goegemeente vond Reijnders - die wel degelijk ter sprake kwam - niet goed genoeg. Ik zag destijds wel iets in hem, maar het viel me juist op dat de meesten hem afkeurden.
Er lijkt hier een grote groep te zijn die bij voorbaat niets ziet in ED-spelers en al helemáál niet in AZ-spelers, vanwege eerdere slechte ervaringen.
Zelf vind ik dat geen zinnige regel. Elk geval is anders.
Inmiddels is sowieso een hele andere situatie ontstaan. Wel is het zo dat NL-clubs snel te veel vragen, en dat kan een probleem zijn. Maar misschien hebben zij inmiddels ook door dat Ajax geen melkkoe meer is.

13-07-2024 11:20

Ajax27 +19242

Het lijkt erop dat Hato op links een belangrijke rol gaat spelen als back waarbij hij een extra middenvelder wordt bij aanvallende situaties.

Kaplan zal dan als de LCV worden gezien. Dus Wijndal, als 12e man mag je gerust hier op de bank komen zitten. Maar 1e back zul je hier niet worden.

13-07-2024 08:29

linksbinnen +8211

Te duur voor 12e man. Doe Baas maar.

13-07-2024 10:41

Ajacied33 +36831

Ik vind Wijndal net niet, gewoon te slap en nonchalant

Als je naar bovenstaande foto kijkt, het shirt, en die kousen, wel prachtig hoor. Ajax heeft echt een iconisch shirt man

13-07-2024 08:12

Hans Verhagen +14159

Ik hou nooit zo van mensen die na een nederlaag lachend voor de camera staan. Wijndal is geen winnaar.

13-07-2024 07:56

Frank.B +105

Het ligt idd aan jezelf!

13-07-2024 07:42

superajax +11594

Dacht dat Wijndal naar Real ging??

13-07-2024 07:33

ratje +3515

Ja dat is zijn backup plan voor als het bij Ajax niet lukt.

13-07-2024 07:38

Bergkam +4706

Misschien handiger dat de staf beoordeeld of hij wel of niet geschikt is.

13-07-2024 07:12

donkerblauw +2877

Bord voor zn kop

13-07-2024 06:44

AjaxHoorn +32989

Tja, fel tegenstander hier geweest op zijn komst. Spelers die gekocht worden omdat " ze het goed doen bij team x or y '. Ajax blijft die fout maken. We hebben de aanvoerder van de Belgische kampioen (Marin). Beste speler daar. Ga nou gewoon eens kijken naar het type. De ruimtes zijn kleiner, de druk is hoger, je rest het alleen met bovengemiddeld goed kunnen voetballen. Telkens als Ajax zon speler zonder die kwaliteiten koopt, gaat het 99 van de 100x mis. Of het wordt een soort van held ala Alvarez omdat die vanwege het gebrek aan voetbal in het team, ballen afpakt.

Henderson same story.

Blind en Tadic waren een toevoeging vanwege hun voetballende vermogen. Je kan spelers op naam of op prestaties uit het verleden aantrekken. Maar als een Henderson bij Liverpool al bekritiseerd werd vanwege zijn voetballende beperktheid. Hoe gaat dat dan hier zijn.

In het geval van Wijndal is het ook nog op het gebied van mentaliteit en realiteitszin een kutje.

13-07-2024 06:21

NoPants +7528

Op dit moment heeft ajax een schreeuwend tekort aan voetballers, dus wat dat betreft eens. Maar normaliter moet je ook naar andere rollen kijken. Je hebt waterdragers nodig die vuile meters maken.

Tadic kon excelleren omdat nico en donny achter hem heel veel meters maakte en ruimte voor hem creerde.

13-07-2024 11:01

appeltje +116

Standard werd dat jaar geen kampioen en Marin was niet de aanvoerder.

13-07-2024 11:05

AjaxHoorn +32989

Ik neem aan dat je de strekking begrijpt?

13-07-2024 13:55

gusanito +5448

Ik wil hem niet vooraf al afschrijven, maar het viel me bij de trainingsbeelden wel alweer op dat hij zo arrogant over het veld sjokt. Hij heeft die uitstraling toch altijd tegen als je het mij vraagt.

13-07-2024 06:16

godlike +3810

Nonchalant

13-07-2024 07:24

karlhof +4727

Kan hard lopen. maar komt technisch tactisch tekort voor Ajax. Scouting had dat moeten zien twee jaar geleden.

13-07-2024 06:00

behangdelul +32876

Gaat niet gebeuren, maar laat maar zien ouwe, verras ons eens met strijd, inzet, goede tackles en geode voorzetten.

13-07-2024 01:04

Lullo +6121

Ik zou het trouwens echt zonde vinden als Hato onze LB zou worden.. Die hoort gewoon centraal te staan.

13-07-2024 01:04

behangdelul +32876

Als Kaplan LCV naast Hato staat zou ik er prima mee kunnen leven. Die vind ik nog beter dan Hato op LCV.

13-07-2024 01:05

NoPants +7528

LB wordt een heel andere rol dan wat het was. Hij komt daarmee juist veel aan de bal op belangrijke posities.

‘Gewoon’ overlappen gaat ie heel weinig moeten doen denk ik.

Ik snap het wel. Hato en kaplan centraal kan niet, maar zijn beide te goed voor de bank. We hebben niet veel budget, dus zo stel je ze beide op en ontwikkelt hato zich lekker divers.

13-07-2024 11:03

ZlatDen +1976

Ik zit nu aan de wijn en ook in een dal, voor mij in de toekomst geen wijndal. Jezus wat slecht.

13-07-2024 00:51

Tommyshelby +129895

Zet dit gewoon uit je hoofd. Wijndal is een volkomen oninteressante speler voor Ajax.
Qua type een mismatch, kan enkel overlappen, voorzetten en voegt 0.0 toe in de opbouw.
En dan krijg je z'n waardeloze onserieuze karakter er ook nog eens bij. Ik hoop dat ze hier nog 7M voor kunnen pakken.
Als Hato het seizoen ingaat als eerste linksback kun je hem zelfs deze maand nog verkopen.

13-07-2024 00:36

konnie88 +18

7M zou wel een absolute hoofdprijs zijn als je het mij vraagt, daar tellen je blind voor.

13-07-2024 08:22

pedder12 +1496

Gewoon jezelf bewijzen 💪

13-07-2024 00:33

Babangida83 +23969

misschien als E-sports speler ofzo

13-07-2024 00:03

C14 +22468

@topreactie/xstaniox

Het is geen kwestie van niveau of vorm, maar van wel of niet passen in een speelwijze en rol.

Bij AZ werd hij veel vrij gespeeld en had hij alle ruimte om mee op te komen langs de flank, zonder obstakels. Dat kan hij wel, rennen en voorzetten. Loopt er echter een tegenstander in de weg, is het alweer klaar. Hij kan dan verder niks met de bal, behalve terugdraaien en weer terugspelen.

Wijndal was het niet voor Ajax, en zal het ook nooit worden. Gaaei ook niet. Zoals Kristensen dat ook niet zou worden. Allemaal dezelfde, voetballend heel beperkte backs.

12-07-2024 23:59

Sjaakvaak +26608

Een opkomende back met een voorzet is, mits in vorm, heel belangrijk als je er een Bergwijn voor zet. Kan gewoon goed in dit Ajax passen.

13-07-2024 00:30

Lazell +17005

Tagliafico was beter, maar je kan dit ook min of meer over hem zeggen. Dat was ook geen opbouwende speler, had geen individuele actie. Aanvallend gezien was het vooral rennen/overlappen en (lage) voorzetten geven. 1 back van dat type kan nog wel. Je kan niet met 6 man de opbouw gaan verzorgen of allemaal het middenveld inkomen. Je hebt ook breedte nodig.

Bij Ajax gaat het altijd ook om niveau. Er zijn a-typische Ajax spelers die zo goed zijn dat ze bij Ajax slagen, zoals Davinson Sanchez bijv. Nou zie ik Wijndal niet voor 40 miljoen weggaan, maar een degelijke optie in de Eredivisie of EL moet toch wel lukken met hem?

13-07-2024 02:49

AFCACruijff14 +162651

Hoogstens Lucky Ajax met zijn luie instelling.

Toch is het jammer, vond hem bij AZ echt wel goed. Maar bij Ajax viel hij zo door de mand als verdediger, als iemand die met passie zou moeten spelen en als iemand met spelintelligentie. Het ontbrak allemaal.

12-07-2024 23:54

TheRiviera +5478

En op basis van wat trek jij de conclusie dat hij een luie instelling heeft? Er waren wel meer spelers die onder Schreuder door de mand vielen. Maar er zijn verschillende factoren die hiervoor konden zorgen zoals de incorrecte trainer en verkeerde spelers om zich heen en daarnaast een team dat geen goede eenheid is.

Dus heeft Wijndal daadwerkelijk een luie instelling en heb je daar keiharde bewijzen voor? Of heb je jezelf wijs gemaakt dat hij een luie instelling heeft omdat je hem geen geschikte speler voor Ajax vind?

13-07-2024 05:47

slumpf +4583

Ik mijn ogen kan een profvoetballer sowieso niet lui zijn. Dan haal je betaald voetbal niet. Strand je bij de laagste amateurs.
Het moment dat je wel lui wordt, wordt je contract niet verlengd en lig je eruit.

13-07-2024 07:31

AFCACruijff14 +162651

Ik heb hem lui zien sjokken in een Ajaxshirt. Gewoon op halve kracht. Bijzonder dat jij dat gemist hebt.

13-07-2024 10:08

TheRiviera +5478

Het is pas bijzonder dat jij je volledige oordeel treft op basis van dat. Dat vertelt nagenoeg alles over jou capaciteiten om een speler te beoordelen en daardoor kan ik jou oordeel over Wijndal niet serieus nemen. Je mag vinden wat je wilt van een speler maar als je hem beschuldigd van luiheid kom dan ook met sterke argumenten waarom dit zo is.

''Ik heb hem lui zien sjokken in een Ajaxshirt'' is een argument dat niemand serieus neemt. Als we op basis van zo iets spelers lui noemen dan kan je elke profvoetballer wel lui noemen.

13-07-2024 18:27

TheRiviera +5478

Wijndal is ook niet lui. Het enigste wat je kan concluderen is dat hij niet uit de verf kwam in zijn eerste seizoen bij Ajax. Maar dat kon liggen aan meerdere factoren want het gold niet alleen voor Wijndal. Wat ik zelf wil zien is hoe Wijndal presteert wanneer het elftal wel goed draait. Het is namelijk makkelijker een zwakke schakel te zien in een elftal dat goed draait dan een elftal dat slecht draait.

13-07-2024 18:31

AFCACruijff14 +162651

Hallo Owen, leuk dat je ook deze site bezoekt.

13-07-2024 18:45

Nr.10 +111580

Ik verwacht echt niets van Wijndal. Man wat was die slecht zeg, en hij was al vanaf het begin onder Schreuder slecht, in die eerste maanden toen de rest van het team nog best aardig functioneerde. Hij had het ook al helemaal niet door van zichzelf, bleef een beetje arrogant doen, dan mis je ook de basis voor verbetering.
Wat er gezegd wordt in de topcomment: als hij op dat niveau komt van bij AZ dan kunnen wij hem zeker goed gebruiken dit jaar, helemaal omdat de andere opties ook niet goed zijn, maar ik verwacht het niet.
Lijkt er ook op alsof Hato de eerste optie op lb wordt trouwens.

12-07-2024 23:35

TheRiviera +5478

Er waren meerdere spelers die onder Schreuder slecht waren. Ook in de eerste paar maanden. Daarnaast moet je rekening houden met het feit dat
1. Wijndal pas nieuw was
2. Te maken kreeg met enorm veel concurrentie. Zowel Bassey als Blind waren opties voor zijn positie.
3. Vanwege de concurrentie hij zichzelf niet echt heeft kunnen onderscheiden vanwege een gebrek aan zekerheid.

Je kan pas beoordelen of een speler ook daadwerkelijk slecht is wanneer alle mogelijkheden om te slagen aanwezig zijn. De juiste trainer die je vertrouwen geeft, de juiste spelers om je heen en een duidelijk vorm van concurrentie.

13-07-2024 05:52

konnie88 +18

Je gaat toch niet veel geld voor hem vangen, dus dat ze hem de kans geven in de voorbereiding lijkt mij prima. Wie weet verast bij nog (kan het mij niet voorstellen).

13-07-2024 08:24

Rikkie66 +22858

Nou laat maar zien dan. Je kan het toch niet verleerd zijn.

12-07-2024 23:35

kampioenenjood +5078

Ik heb met Wijndal altijd het idee gehad dat ie wel aardig kon voetballen maar de intensiteit niet aan kon. Mocht Farioli erin slagen Wijndal op een hoger tempo te laten mee voetballen is ie misschien nog wel nuttig dit seizoen. Ik heb ook geen idee hoeveel hij bijgeleerd heeft afgelopen seizoen.

12-07-2024 23:31

debarbaar +8250

Er is in elk geval geen enkele reden om nog maar weer eens een poging te wagen om een modaal backje te halen met de fondsen die nog over zijn nadat Lenderink de kas geplunderd heeft de laatste twee jaar. Avila of Wijndal, of Wijndal of Sosa. Ik had het wel geweten. Dat Schreuder en Steijn het niet in Wijndal zagen zitten is volstrekt onbelangrijk. Schreuder zag het ook niet in Blind zitten. Wat nodig is, is een directeur die gewoon eens een keer een trainer een schop onder zijn hol geeft en zegt: Je stelt 'm gewoon op. Dan kom het vast goed.

12-07-2024 23:25

Nr.10 +111580

Nee, we hebben absoluut geen directeur nodig die zich met de opstelling moet bemoeien. Wel een goede trainer, itt Schreuder, Heitinga, Steijn en Schip.

12-07-2024 23:37

MosesD +14713

Vermoed dat Hato linksback wordt komend seizoen. Baas erachter. Daarachter Jetten. Mooi rijtje uit de Ajax school.

12-07-2024 23:21

Nr.10 +111580

Hato idd 1e lb. Als Baas de back-up wordt kan je Sosa en Wijndal mooi verkopen.

12-07-2024 23:37

MosesD +14713

Precies. Op rechts zie ik trouwens zomaar Gaaei doorbreken.

12-07-2024 23:41

Nr.10 +111580

Kijk jij in een lege fles als je dat ziet?

12-07-2024 23:42

konnie88 +18

Haha die gaat het niet redden bij Ajax denk ik, maar die zal als speler van Sassuolo uiteindelijk wel een keer in het serie A elftal van het jaar komen ofzo, net als Sutalo. Dit zijn gewoon echt geen Ajax spelers denk ik..

13-07-2024 08:27

AFCACruijff14 +162651

Hato heeft helemaal geen kenmerken van een linksback.

12-07-2024 23:55

Pvt +869

Als het aan mij ligt niet.

12-07-2024 23:19

Ajaxbrl +13883

Ik heb zo’n idee dat Ravioli het niet in ‘m ziet zitten ofzo..

12-07-2024 22:59

Michael 1974 +22035

Het is belangrijker wat farioli er van vind

12-07-2024 23:00

Moooo +3991

Wijndal kan zeker wel voetballen heeft ook een x aantal interlands en is nog jong.

Ik weet zeker dat Wijndal in een goed draaiend elftal zijn klasse laat zien, zo zal het gaan bij heel veel spelers.
Het is een speler die anderen nodig heeft, geen leider maar een aanhaker.
Zet je hem bij Real Madrid op het veld dan doet hij het prima.
Alleen hij heeft geen klasse die hem bijzonder maakt, snelheid, techniek, verdedigend het is allemaal redelijk.

Als je een Forbs 3x goed bediend dat heb je ook één goal en één assist.
Hij heeft echt wapens, kan goals maken en zijn acceleratie en snelheid.
Forbs heeft op dit moment ook nog spelers nodig die hem bedienen van een goede steekbal achter de laatste linie.

Er zijn (te) weinig spelers in dit team die prima spelen als de rest kut speelt.
En daar zit nou de clou, Ajax wil spelers hebben die het basis niveau standaard houden.
Spelers die iets kunnen forceren, de klasse van een Godts die individueel veel kan.
Alleen je kan niet heel Ajax ophangen aan een paar jonge gasten die wel de potentie hebben om ooit naar de subtop/top Europa te gaan.

De laatste wedstrijden van een Bergwijn of de laatste fase een Taylor die goed speelde en scoorden of een Brobbey die wel dreigend bleef over een heel seizoen als enigste lichtpuntje.

In potentie zal Ajax 2/3de eindigen achter een Psv zoals het nu staat.
Alleen bij Ajax hebben ze weinig laten zien als je alleen een Brobbey kan noemen die over het algemeen goed speelde.

Hopelijk komt er dit seizoen een Kaplan bij die sinds hij er in kwam Ajax begon te draaien en vaak één van de beste van het veld was.
Hij was niet te breken, klauwde er in, bouwde van achteruit op.
Maar een half seizoen kan je niet op teren, dat is geen zekerheid.

Ajax wil zekerheid en daarom haal je ervaring.
Meestal halen ervaren gasten geen 3 of een 4 maar is het vaak een 6 of een 7.

Schone bij Ajax, altijd goed voor minimaal een 6 :)
Waar meneer ook speelde, soms knalde hij met zijn wapen er eentje in..

12-07-2024 22:56

DeKenner +9387

Wat een onzin, “zet je hem bij Real Madrid op het veld dan doet hij het prima”. Misschien moet Real spelers als Kramer en Klaiber gaan halen, die hebben Mbappé helemaal niet nodig… Wijndal is bij Ajax extreem door het ijs gezakt, die heeft al laten zien dat hij de kwaliteiten noch de mentaliteit heeft. Gewoon weg ermee, doorselecteren dat soort bocht.

12-07-2024 23:08

Nr.10 +111580

In de eerste maanden onder Schreuder draaide het elftal goed en bakte Wijndal er al helemaal niets van.

12-07-2024 23:38

C14 +22468

Wijndal kan niet goed voetballen, kan niks met de bal, los van voorspelbare passing, en een voorzet.

13-07-2024 00:01

HJC +8078

Wijndal is een product van incompetente scouting van Ajax de laatste 3 jaar. Linksback die offensief probeert op te vallen maar verdedigend door de mand valt.

12-07-2024 22:56

OwenStevenDalberg +27593

In z'n AZ tijd, had Ajax altijd de handen vol om hem af te stoppen. Hij kan echt wel wat.

12-07-2024 22:48
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.