'Van Halst in beeld als opvolger Blind als voetbalcommissaris Ajax'

door Jesse ter Haar 289

Bron De Telegraaf

'Van Halst in beeld als opvolger Blind als voetbalcommissaris Ajax'

door Jesse ter Haar 289

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Jan van Halst moet de nieuwe voetbalcommissaris van Ajax worden, zo schrijft onder meer De Telegraaf op donderdagochtend. Hij zou daarmee de opvolger worden van Danny Blind, die normaal gesproken na het WK terug zou keren bij Ajax. Het liep anders en dus moet Van Halst het stokje nu overnemen.

Bronnen rond Ziggo Sport - waar Van Halst nu nog analist is - zouden het nieuws hebben bevestigd aan de krant. De oud-Ajacied heeft in het verleden al ervaring opgedaan als voetbalbestuurder. Hij werkte als commercieel directeur, manager algemene zaken en technisch directeur bij FC Twente. Sinds 2018 is hij echter niet meer actief in de voetbalwereld en is hij enkel nog te zien bij Ziggo Sport.

Het gaat al lang over de invulling van de Raad van Commissarissen. Onlangs werd Pier Eringa de opvolger van Leen Meijaard als voorzitter en nu lijkt dus ook de voetbalplek invulling te gaan krijgen. Het zorgt ervoor dat het aldoor logisch genoemde pad bewandeld lijkt te gaan worden. Het aanstellen van een voetbalcommissaris, gevolgd door een technisch directeur, om dan uiteindelijk een trainer voor het volgende seizoen aan te stellen.

De aanstelling van een technisch directeur lijkt immers ook niet lang meer op zich te laten wachten. Sven Mislintat is na afhaken van Julian Ward nog altijd de favoriet om de rol op zich te nemen. Afgelopen maanden nog, vonden er gesprekken plaats tussen de Duitser en de clubleiding van Ajax. Mislintat komt uit de koker van Maurits Hendriks, sinds september vorig jaar Chief Sports Officer bij Ajax.

Van Halst als speler

Met Van Halst als voetbalcommissaris zet Ajax in op iemand met ervaring in het Ajax-shirt. Hij heeft namelijk een verleden als speler van Ajax 1. Van 1999 tot 2002 kwam Van Halst, met een huurperiode bij Fortuna Sittard tussendoor, uit voor de club. Gedurende die periode kwam de oud-Ajacied onder meer samen te spelen met John Heitinga, momenteel nog hoofdtrainer van Ajax.

Lees meer over:
Plaats reactie

Ferd +38611

Prima keuze gezien zijn ervaring en achtergrond.

09-04-2023 07:27

Saudara +7065

Een rol als technische man binnen de RvC is toezicht houden op technisch beleid. Ik denk dat van Halst dit beter afgaat dan een operationele technische functie. Ik wens hem succes.

07-04-2023 11:25

Spelvreugde +4654

Van Halst: Ik weet het niet. Hebben ze oprecht voluit geprobeerd Rijkaard of Van Basten te halen? Of Blind op blote knieën te smeken terug te komen?

Mislinstat: Lijkt me niet de beste keuze. Waarom niet Jonk of Huiberts?

06-04-2023 12:47

Vik86 +42397

Mislintat is voor ajax de best keuze

06-04-2023 13:20

Spelvreugde +4654

Ik ken hem niet en lees tegenstrijdige dingen over zijn geschiktheid. Waarom denk jij dat hij de beste keuze is voor Ajax en beter dan bijvoorbeeld Jonk of Huiberts?

06-04-2023 13:28

Vik86 +42397

Voorbeeld ito.. Onbekende jongen uit Japan.. Speelde in de 2 divisie van Japan.. Gekocht voor rond de 2 ton en is nu rond de 20 miljoen waard..

06-04-2023 13:31

aschja +20594

Wat heeft Jonk meer bereikt?

06-04-2023 18:54

Ajax1812 +9178

Omdat Jonk geen TD is en Huiberts Ajax haat?

06-04-2023 17:23

Spelvreugde +4654

Je kan zomaar gelijk hebben maar toch schat ik in dat Jonk een hele goede TD zou zijn en dat Huiberts bij het eerste bod Ajax niet meer haat.

06-04-2023 17:46

aschja +20594

Ik schat in. Juist.

06-04-2023 18:54

Spelvreugde +4654

Natuurlijk, het blijft een kwestie van inschatten. Dat maakt het ook leuk, toch? En ik geef toe, waar ik over sommige zaken een duidelijke mening heb (Sar out, Heitinga out) heb ik dat hier veel minder. Van Halst en Mislintat zouden mij zomaar zeer mee kunnen vallen.

06-04-2023 20:41

MichelAngelo66 +22294

Jonk wil coachen en Huiberts heeft niks met Ajax. Betreft de RvC... van Halst vind ik oke. Rustige vent op de tv en hij lijkt me een meebuiger. Dat is wat de dames in de RvC ook willen. Die willen geen Molenaar die een pesthekel heeft aan woke gedoe. Dat kunnen ze niet handelen. Maar goed er komt een voetbalman die Ajax achtergrond heeft. Het is een begin.

07-04-2023 11:33

Spelvreugde +4654

Ja, VH is wat de RvC en Sar graag willen maar niet wat er nodig is. Geef mij maar Molenaar.

Ik kan me voorstellen dat Jonk best TD zou willen zijn bij Ajax maar dat is een gok.

07-04-2023 15:53

MichelAngelo66 +22294

Ik heb ook liever Molenaar, laat het duidelijk zijn.

07-04-2023 19:52

Broekzak +442

Gewoon goede keuze, hij weet met beperkte middelen wel het vuurtje aan te maken, weet hoe bondjes werken en is al regelmatig op de proef gesteld.

06-04-2023 12:14

AjaxHoorn +32989

Mijn Twente maat waarschuwde me voor Schreuder en doet dit ook bij van Halst.

06-04-2023 10:33

kakhoofd3 +4173

Komt nu wel in een minder risicovolle rol dan bij Twente..😬 Verder ben ik zelf ook een beetje bang.

06-04-2023 10:41

Koekie87 +21012

Blind is ook mislukt in allerlei functies bij Ajax maar deed het als lid van de RvC totaal niet onverdienstelijk.

06-04-2023 10:45

aschja +20594

Zozo. Je maat zelfs...

06-04-2023 18:54

AjaxHoorn +32989

Wat is je probleem beperkte? Die jongen zegt dat van Halst een chaos achter gelaten heeft. Thats all.

06-04-2023 22:48

aschja +20594

Als je maat net zo beperkt en bespraakt is als jou snap ik wel dat er een hoop stront uit komt.

07-04-2023 23:16

AjaxHoorn +32989

Als jij josti.

08-04-2023 08:17

aschja +20594

Je maat zit ook al in de spelling?

08-04-2023 19:03

OuweDibbes +12012

Ik ben blij met Jantje van Halst.. man kan goed jip en janneke taal praten en komt altijd opgewekt over. Verder ook een economische studie gedaan. Prima man op de juiste plaats.

06-04-2023 10:27

Dusbaba +15434

"Mislintat komt uit de koker van Maurits Hendriks". Zonder hier een waardeoordeel aan te plakken ben ik toch echt heel benieuwd hoe ik dit moet zien. Uit het netwerk van Hendriks of zo? Sowieso begrijp ik de toegevoegde waarde van dit zinnetje niet. Als het al waar is. Gok zo dat er een politieke bedoeling achter zit.

06-04-2023 09:49

Ozymandias +159568

Gisteren gaf hij Van Boode de schuld voor Mislintat, vandaag Hendriks... Morgen iemand anders, allemaal om de aandacht van Vd Sar, Huntelaar en Heitinga af te leiden.

06-04-2023 09:50

Thor +4042

Ja hij probeert zo te aandacht af te leiden van Van der Sar en Heitinga dat hij ze laatst bij Vandaag Insie voor 1,5 miljoen kijkers incompetent noemde.

06-04-2023 11:50

Yaeron +6382

Zou wel bijzonder zijn. Hij heeft totaal geen recht om zich daarmee bezig te houden toch?

06-04-2023 10:32

Koekie87 +21012

Hendriks is puur gehaald voor het plan wat Ajax heeft met de bouw van de nieuwe toekomst. Volgens mij wordt de rol van Hendriks schromelijk overschat door figuren zoals Driessen en Verweij. Lijkt me dus vrij sterk dat Hendriks gaat over zaken zoals het voordragen als een van Halst als lid van de RvC. De verhaaltjes van zowel Driessen en Verweij zou ik met een flinke korrel zout nemen aangezien die gewoon op zoek zijn naar sensatie aangezien Driessen gister ook met een verhaal op de proppen kwam over een data analist bij Ajax die de dienst zou uitmaken bij Ajax.

06-04-2023 10:51

FischerViktor +875

Godverdomme mijn kleine ochtendoogjes lazen van Gaal

06-04-2023 09:47

trodat4030 +97194

Dan wordt het tijd voor een 5dubbele espresso extra sterk...

06-04-2023 09:56

aschja +20594

Schijt je 's ochtends ook in de wasbak?

06-04-2023 18:56

GNBL +90352 moderator

Niet nu de fout maken door Bosz aan te stellen. Dan kies je weer voor de gemakkelijkste weg. Ajax moet hoger mikken dan een trainer die overal na zijn tijd bij Ajax heeft gefaald en ontslagen is. Bosz is een zielig persoon die openlijk gaat solliciteren naar een baan bij Ajax op tv. Probeer Brendan Rodgers binnen te halen of probeer het opnieuw bij Gallardo. Toon eens ambitie!

06-04-2023 09:47

Thor +4042

Interviewer
"Zou je openstaan voor Ajax, Peter? "

Bosz
"Ik zou wel gaan praten ja"

GNBL
"Zielige Bosz solliciteert openlijk!"

06-04-2023 11:52

YRGI +32985

Hoe kom je bij Brendan Rodgers...

06-04-2023 12:13

Odin2710 +2109

Wat ik totaal niet begrijpis dat vd sar zich nergens laat zie of horen. Nu over gusteravond ook weer niet. Ik begrijp dat gewoon niet je bent het boegbeeld van de club maar je laat je totaal niet zien of horen...

06-04-2023 09:45

Lazell +17005

Wat moet hij zeggen dan? De zoveelste verontwaardigde reactie op tv voegt niks toe.

06-04-2023 09:53

Odin2710 +2109

Ik heb het over de laatste maanden. Je ziet of hoort hem nergens toch?

06-04-2023 10:47

Lazell +17005

Was laatst wel bij Rondo om alles uit te leggen, had een gigantisch interview bij VI, dus dat klopt niet helemaal.

Van der Sar wordt ook een beetje geleefd. Volledige AD functie, grote verantwoordelijkheid bij TD functie en wordt nu ook veel ingezet voor de zoektocht naar een TD terwijl daar een RvC voor is. Dat is te veel om kwaliteit te leveren, waardoor er een of meerdere vlakken minder gaan (vnl technisch). Zijn grootste fout is dat hij die situatie heeft geaccepteerd en is blijven accepteren. Net als dat hij de situatie Nouri en Overmars heeft laten aanmodderen.

06-04-2023 12:26

ÁlvaroRecoba +13695

En wie gaat ein-de-lijk Edje eens vervangen?

06-04-2023 09:42

trodat4030 +97194

Zullen we dat even doen als andere posities weer goed bezet zijn? Dan hebben we niet een volledig stuurloze club/bedrijf. Dat lijkt me namelijk een nóg ongezondere situatie dan waarin we nu al verkeren.

06-04-2023 09:57

ÁlvaroRecoba +13695

Is ook wel weer zo -- maar laat dat nou eens niet te lang duren...

06-04-2023 10:02

trodat4030 +97194

Nee eens, hij mag even goed door de beoordelingsmangel gehaald worden, maar zou eerst bovengenoemden even installeren en op gang helpen, daarna de volgende stap. En dan moet je denken in weken/maanden en niet in uren/dagen, dus niet morgen weer dezelfde vraag opwerpen ;-)

06-04-2023 10:31

ÁlvaroRecoba +13695

Haha, afgesproken.

06-04-2023 10:51

!AJAX1 +1109

Jan van Halst vind ik best een redelijke keuze. Hoe hij werkt bij Ziggo Sport vind ik wel prettig. Ben benieuwd hoe dat zal gaan als commissaris.

06-04-2023 09:42

Lazell +17005

Vind er geen geur of smaak aan zitten. Kegelt alleen maar open deuren in. Om in een RvC te functioneren moet je toch wel intelligent zijn en echt wat toevoegen. In vergelijking met Blind vind ik het helemaal niks.

06-04-2023 09:54

hmmm +1896

Mijn indruk van beide is dan anders. Jan komt intelligenter over en is veel meer een coach en teamplayer. En dan heb ik het over de zakelijke kant ,niet als voetballer. Hij komt menselijker en veel minder arrogant over dan blind op mij.

06-04-2023 13:40

Lazell +17005

Jan is een vriendelijke kerel, zeker waar. Het is geen domoor, maar ook zeker niet het slimste jongetje van de klas. En hoewel samenwerken belangrijk is, moet je ook wat extra's brengen. Blind komt op mij niet arrogant over, misschien niet zo menselijk als Van Halst, maar je zit daar niet om vrienden te maken.

Maargoed, misschien overschat ik de rol ook wel. Het is eigenlijk 'alleen maar' kijken wat de directie doet en daarop schieten. Dat is veel makkelijker dan daadwerkelijk in de directie zitten.

06-04-2023 16:21

mvdk +44380 moderator

Nou laten we al die betweterige analisten eens uitproberen. Perez, Van Halst en als perschef Valentijn Driessen.

06-04-2023 09:41

Eyongtarkaenoh +2627

denk best een prima keuze 👍

06-04-2023 09:38

maxx_hup +5

Geweldige man, laten we hopen dat hij zich toevoegt aan de RvC. Een enorme people manager!

06-04-2023 09:30

Nr.10 +111580

Okay, Jan, doe maar rustig aan, het is al besloten dat je de functie krijgt.

06-04-2023 09:40

AgeM +939

Snap de keuze alsnog doorgaat . Iemand zonder persoonlijkheid die met alle winden meewaait zonder Ajax DNA
Geen nare jongen hoor .

06-04-2023 09:30

EdwinvanderSar +4398

Jongens dit menen we toch niet. Jan van Halst is een bekrompen boertje uit de provincie die totaal niet past in de hoofdstedelijke slangenkuil.

Het enige Ajax-DNA dat hij heeft opgedaan is een jaartje op het middenveld schoffelen in dienst van een zeer behoudend ingestelde Koeman. De rest van zijn dagen heeft hij roemloos gesleten in kleedkamer 2; de plek waar hij op de Amsterdamse apenrots van nature hoort.

In zijn enige technische functie bij FC Twente heeft hij jammerlijk gefaald. Hoe moet hij het functioneren van de technische baas bij Ajax dan gaan beoordelen?

Zelfs als televisieanalist blinkt hij louter uit in middelmaat. Laten we bidden dat dit niet doorgaat.

06-04-2023 09:26

Ozymandias +159568

"In zijn enige technische functie bij FC Twente heeft hij jammerlijk gefaald. Hoe moet hij het functioneren van de technische baas bij Ajax dan gaan beoordelen?"

Op precies dezelfde manier als Blind deed toch? Die deed het nog veel slechter als hoofd jeugdopleiding, directeur spelersbeleid, technisch directeur en hoofdtrainer van Ajax dan Van Halst het als directeur bij FC Twente deed. Blind heeft Ajax meerdere keren naar de voet van een afgrond geleid als directeur maar deed het prima als lid van de RvC. Het is totaal iets anders om een technisch beleid te controleren en om een technisch beleid vorm te geven en uit te voeren.

"De rest van zijn dagen heeft hij roemloos gesleten in kleedkamer 2; de plek waar hij op de Amsterdamse apenrots van nature hoort."

Van Halst heeft zijn speeltijd voor Ajax meer dan verdient.

"Jan van Halst is een bekrompen boertje uit de provincie die totaal niet past in de hoofdstedelijke slangenkuil."

Jij komt hier vooral bekrompen over...

06-04-2023 09:31

EdwinvanderSar +4398

Ik ben het er niet mee eens dat Blind het in technische functies veel slechter heeft gedaan dan van Halst. Dat lijkt me trouwens per definitie ook onmogelijk als je kijkt naar de wanprestatie van Van Halst bij Twente. Dat was in alle opzichten een fiasco. Blind heeft met Ajax overwinterd in de CL dus ik vind dat je hem hier tekort doet.

Los van deze discussie sla ik Blind qua technische kennis en ervaring een stuk hoger aan dan van Halst. Daarnaast heeft hij ontegenzeglijk meer Ajax-DNA; niet zaligmakend, maar wel zeer belangrijk voor de enige technische post in het commissariaat. Als Van Halst niet bekend was van televisie was hij op basis van zijn kwalificaties en verleden never nooit in aanmerking gekomen voor deze functie.

06-04-2023 09:38

Ozymandias +159568

"Ik ben het er niet mee eens dat Blind het in technische functies veel slechter heeft gedaan dan van Halst."

Dan ben je gestoord of te jong om te herinneren wat Blind de club allemaal heeft aangedaan. Hoe kinderen onder zijn leiding als hoofd jeugdopleiding mentaal en incidenteel zelfs fysiek werden mishandeld door hun jeugdtrainers en veel jeugdspelers van Ajax daardoor dagelijks met tegenzin naar de club gingen. Hoe hij als technisch directeur Cruijff eruit heeft proberen te werken, etc., etc.. Blind is na zijn voetbal carriere een van de slechtste dingen die Ajax ooit is overkomen.

Ten Hag deed het slecht in een dramatische situatie. Blind deed het slecht in goede situaties die hij vervolgens dramatisch maakte.

"Daarnaast heeft hij ontegenzeglijk meer Ajax-DNA"

En toch heeft hij nooit Totaalvoetbal nagestreeft als directeur, trainer, etc..

06-04-2023 09:40

EdwinvanderSar +4398

Dit is echt te makkelijk Ozy. Je schuift de hele cultuur binnen de jeugdafdeling destijds nu op het bordje van één persoon omdat het je uitkomt in deze discussie. Die cultuur was er voor Blind zijn komst als eindverantwoordelijke ook al. Bovendien staat het los van mijn argumenten hierboven.

06-04-2023 09:45

Ozymandias +159568

Hij was HOOFD JEUGDOPLEIDING! Letterlijk de hoofd verantwoordelijke over een cultuur waarin kinderen werden mishandeld. Waarom heeft hij die trainers niet op staande voet ontslagen? Omdat hij een laf scholletje is wat met alle winden meewaaid zolang hij maar zijn baantje kan houden. Maar ja, probeer het feit dat hij mede verantwoordelijk was voor kindermishandeling maar te bagataliseren zodat je Van Halst erger kan vinden... Vreemde wereld deze tijd...

"Bovendien staat het los van mijn argumenten hierboven."

Hoe staat dat los van jouw mening dat Blind het niet veel slechter heeft gedaan dan Van Halst? De ene overzag en was hoofd verantwoordelijke over een organisatie waarin kinderen werden mishandeld, de andere niet. Lijkt me duidelijk wie het slechter deed.

06-04-2023 09:46

EdwinvanderSar +4398

Zo genuanceerd als je over Van Halst bent zo ongenuanceerd ben je over Blind. Het komt op mij in beide gevallen geforceerd over. Je hebt duidelijk iets tegen Blind maar als je het objectief beschouwt heeft Blind in de afgelopen decennia meer voor Ajax betekend dan Van Halst ooit zal doen. Het door Derksen uitgekauwde narratief dat Blind een scholletje is begint ook wel een keer te vervelen. Je doet bijkans alsof het de duivel zelf is - en jij valt over een aanmerking als bekrompen boertje bij Van Halst? Overigens discussieert het niet echt lekker als je continu dingen toevoegt aan je eerdere reacties en als je iemand meteen gestoord noemt.

06-04-2023 09:57

Ozymandias +159568

Natuurlijk heb ik iets tegen Blind! Hoe heb jij niet iets tegen de man die als hoofd jeugdopleiding die toestond dat kinderen werden mishandeld?! Mijn god man…

06-04-2023 10:00

Yaeron +6382

Is hier een bron van?

06-04-2023 10:36

Sunny +9579

@Ozy. Ik kreeg in mijn kindertijd zowel thuis als op school een best ouderwets "hardhandige" opvoeding en zou als bijna 70'er niet durven beweren dat het mij beschadigd of anders negatief heeft beïnvloedt. Integendeel heeft het mij waardevolle normen en waarden bijgebracht die mij in het leven verder hielpen.

Wat ik wil zeggen is dat ieder vogeltje zingt zoal het gebekt is en waar de 1 nog jaren geestelijke hulp nodig heeft voor allerlei gebeurtenissen uit zijn/haar jeugd, de ander vrolijk fluitend rondloopt.

Het einddoel van de Ajax opleiding lijkt mij topvoetballer worden. De club hanteert daarbij een aantal middelen die individuele opofferingen vergen.
De grenzen van de opofferingen bepalen de kids en ouders zelf en de bewuste afhakers valt niets te verwijten net zo min als dat de club niets te verwijten valt.

We leven inmiddels in andere "woke" tijden maar doen alsof het bij Ajax destijds een Siberisch strafkamp was dat nergens toe diende en zielige kindertjes kapot maakte gaat mij te ver. Er zijn tenslotte ook voldoende spelers die het onder (en wellicht juist dankzij) de gang van zaken destijds wel hebben gered.

Als ik het karakter v.d. hedendaagse spelers vergelijk met vroeger zie ik wel een groot verschil in de wil tot winnen en dat uit zich tijdens wedstrijden.
Niet voor niets hebben de strijders & winnaars relatief vaak een sociaal problematische achtergrond waar ze zich uit ontworstelen dankzij die harde leerschool. Het zijn uiteindelijk niet de boysz from Wassenaar maar de boys from the Bijlmer die de oorlog (vrij naar R. Michels) voor je winnen (ik chargeer maar je begrijpt het wel)

Disclaimer; ik beweer hier niet dat we hardheid moeten prefereren boven menselijkheid en kinderen maar voor de bus gegooid mogen worden. Ik beweer wel dat het aan de top komen minder leuke kanten heeft die echter wel de realiteit zijn. No pain, no glory.

06-04-2023 11:47

vanreenen +10338

Hoe kan iemand die goed bij zijn verstand denkt te zijn, een alias als EdwinvanderSar kiezen. Een naam die ik bijna niet meer uit mijn strot kan krijgen.

06-04-2023 09:38

YRGI +32985

Kun je effe normaal praten over een andere Ajacied. Was Ten Hag ook een 'bekrompen boertje' volgens jou?

06-04-2023 09:40

GNBL +90352 moderator

Nette man. Niet echt onder de indruk van hem als analist, maar ik geef hem een kans. Nu tempo maken met een nieuwe TD en dan als de wiedeweerga Brendan Rodgers binnenhalen.

06-04-2023 09:25

twynestar +28657

Prima keuze. Echt niet de beste analist op TV maar wel iemand die door zijn (onverklaarbare) zelfvertrouwen iedereen in de voetbalwereld in NL kent.

De zorg is of hij zich wel voldoende op de achtergrond kan houden.

06-04-2023 09:25

MarkP +21774

Ach jantje middelmaat why not?

06-04-2023 09:21

HendrikAjax +16900

Wordt hier nou niet bepaald heel enthousiast van. Ik ben nou niet heel erg onder de indruk van hem als analist. Maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat hij niet geschikt is voor deze rol. Hij krijgt het voordeel van de twijfel.

06-04-2023 09:20

DankzijCruijff +48731

Echt een prima keuze. Doorpakken nu.

06-04-2023 09:15

AiasMaximus +6044

De beste man is altijd wel erg blij dat Ajax hem een kaartje stuurt met z'n verjaardag.

Weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken. Ik dacht serieus dat Frank de Boer het zou worden

06-04-2023 09:15

YRGI +32985

Als commissaris moet je overleg voeren met de directie en die beoordelen. Frank was een geweldige voetballer, maar hoelang gaan die vergaderingen dan duren? 4 uur?

06-04-2023 09:41

Tufono +4195

Wat verdient zo’n gast als lid van de RvC?

06-04-2023 09:13

ajaxcied4life +26091

Officieel niets. Is een erefunctie. Maar zullen wel behoorlijke onkostenvergoedingen ontvangen.

06-04-2023 09:18

Nr.10 +111580

Wat mij wel opvalt, is dat van Halst al 5 jaar niets meer in het voetbal doet, maar alleen nog op tv zit. Dan is je carrière in het voetbal eigenlijk wel klaar. Is het dan niet opmerkelijk dat we bij hem uitkomen? Je vraagt je toch af hoe dat gaat.
Eringa zit voor de tv te eten na een lange dag werken, met in z’n hoofd de vraag wie nou toch in de RvC moet. Blijkt toch lastiger dan gedacht, en hij had gezegd dat hij het wel in een paar weken zou regelen. En kijk: daar ziet hij van Halst verschijnen, toch wel een zinvol commentaar op de wedstrijd. Netjes gekleed, de kop glimmend en netjes geschoren. Hij googled even op ‘Jan van Halst’, en wat blijkt? De man zit al 5 jaar bij die praatprogramma’s. Die zegt dus 100% ja!
Geregeld. Wat is er voor dessert?

06-04-2023 09:03

Ozymandias +159568

Tja, mensen die nog betaalde banen in het voetbal hebben en kunnen krijgen willen waarschijnlijk niet onbetaald een onbelangrijke rol als technisch commissaris aannemen.

06-04-2023 09:12

Nr.10 +111580

Goed punt, maar je zegt dus eigenlijk ook: van Halst is beschikbaar omdat hij al een tijdje geen betaalde functie in het voetbal doet, zijn carrière in het voetbal klaar was.

06-04-2023 09:22

Ozymandias +159568

Inderdaad, wat in effect het geval is voor iedereen die in aanmerking zou komen voor een rol in de RvC aangezien iemand die nog geld verdient in het voetbal zijn vermogen om geld te verdienen niet zal opgeven voor zo'n onbelangrijk rol. Van Duivenbode, Blind en Koster waren ook wel klaar in het voetbalwereldje. Vreemd genoeg hebben ze Blind daarna weer een betaalde rol gegeven (in Nederland krijg je dat nou eenmaal door de juiste mensen te kennen in plaats van door goed werk te verichten) maar het werd snel duidelijk waarom hij eigenlijk al klaar was in het voetbalwereldje.

06-04-2023 09:23

Berghuis +14390

Ik snap je kritiek. Maar Van Halst heeft op mij eigenlijk nooit echt een negatieve indruk achter gelaten. Als je hem hoort praten over voetbal heeft hij er in hoofdlijnen wel echt verstand van en hij heeft iets met de club Ajax, wat in mijn ogen wel echt belangrijk is. Je bent als RvC lid op basis van voetbalgebied natuurlijk ook maar met de ondankbare taak opgescheept het technisch hart en beleid te controleren, meer is het ook niet. Ik denk zeker dat hij dit kan.

06-04-2023 09:18

JaapStam +137679

Je eerste zin klopt al niet man; ''Wat mij wel opvalt, is dat van Halst al 5 jaar niets meer in het voetbal doet, maar alleen nog op tv zit.''!!! Kijk je wel Rondo überhaupt???!!! Antwoord heb ik al klaar liggen voor je; nee!!! Hier heb je het antwoord van bron van het AD; ''De ex-profvoetballer runt in het dagelijkse leven een coaching- en trainingsbureau.'''!!!

06-04-2023 09:24

Nr.10 +111580

@jaap. Ik had niet in de gaten dat dit een bedrijf is in het voetbal…? Kijk even op de site en ziet er ook niet zo uit. Ziet er sowieso niet uit.
En nee, Rondo kijk ik niet. Ik kijk eigenlijk alleen maar de wedstrijden van Ajax.

06-04-2023 09:32

JaapStam +137679

😉👍!!!

06-04-2023 09:34

AJAX020ADAM +6973

Waarom heeft Ajax, er nooit eens over nagedacht, om Robert Maaskant in wat voor functie dan ook, binnen te halen.

06-04-2023 09:02

Nr.10 +111580

Leuk geprobeerd, Robert.

06-04-2023 09:04

Berghuis +14390

Je dekmantel is snel gevallen, sorry Robert. NEE

06-04-2023 09:19

Professor Trabelsi +342

Haha, de eeuwige 'kroonprins van het trainersgilde'

06-04-2023 12:50

Freddy +11510

Past ook prima in het kapselprofiel van Keizer, Bosz, Ten Hag, Schreuder.

06-04-2023 09:02

Concrete +3220

Spreekt natuurlijk ook goed Duits..

06-04-2023 09:01

Babangida83 +23969

Bijzonder goede keuze, vind ik. Zeer objectieve denker. Hou ik van en heeft Ajax erg nodig. Bovendien een zakelijke én een voetbal achtergrond, onder meer bij Ajax.

Zou mij niet verbazen als ze met hem al hebben gesproken over die Duitse head of recruitment en dat die ook binnen niet al te korte termijn dan gepresenteerd gaat worden. Zou Bosz dan Twente afgezegd hebben omdat Ajax al bij hem gemeld heeft? Dan heb je ineens weer een vrij sterke voetbalas en kan Van der Sar zich ook weer concentreren op waar hij voor aangenomen is.

06-04-2023 09:01

Freddy +11510

Het was wel heel verrassend dat Bosz ineens Twente afzegd terwijl hij er meerdere gesprekken heeft gevoerd. Daarna de open sollicitatie richting Ajax en de kou uit de lucht halen omtrend zijn band met vd Sar. Duitse td die hem eerder heeft benaderd. Waar rook is.....

06-04-2023 09:04

Dusbaba +15434

Ik ben verbaasd over deze keuze en nog meer verbaasd over het merendeel van de reacties hieronder. Laten we maar hopen dat die gelijk hebben en ik niet. Zelf krijg ik de indruk dat zijn mede analisten echt hun lachen moeten inhouden als hij aan het woord is en hij nauwelijks serieus wordt genomen. Hij heeft een lekkere babbel, maar herinner mij dat ze in Twente daar al vrij snel doorheen hadden geprikt en Munsterman hem niet kon luchten.

06-04-2023 09:01

Nr.10 +111580

Snap ook niet zo dat iedereen hier zo positief over is, hoewel ik niet onverdeeld negatief ben.

06-04-2023 09:05

Dusbaba +15434

Ik heb het niet zo op die gladde babbelaars. En zijn verleden bij Ajax zoals hierboven wordt genoemd kan ik ook niet serieus nemen. Ff gegoogled en zie dat hij 44 wedstrijden voor Ajax heeft gespeeld in 3 jaar. Tja. Echt een publiekslieveling was hij toen ook niet.

06-04-2023 09:20

Ozymandias +159568

Ik vind Van Halst een van de weinige goede Nederlandse analisten. Sterker nog, hij is een van de weinige Nederlandse daadwerkelijke analisten. De rest van de mensen analiseren de wedstrijden niet maar geven alleen hun mening over spelers/trainers zonder de wedstrijd te analiseren. Toen Van Halst nog die piero had leerde ik meer van Van Halst over voetbal tactiek dan ik van bijna alle andere Nederlandse voetbalmensen op TV had geleerd. Ik kan me nog goed herinneren hoe Van Halst een van de weinige analisten was die door had hoe ongelofelijk belangrijk Anita voor Ajax was. Iets wat zelfs de hoofdtrainer van Ajax toen (De Boer) niet door had.

06-04-2023 09:15

Dusbaba +15434

Met die computer erbij deed hij mij altijd denken aan zo'n iemand die een power point presentatie houdt om zijn/haar inhoudsloze presentatie van wat toeters en bellen te voorzien om het zo maar wat te laten lijken. Met een gelikte babbel er naast lijkt het al vrij snel wat.

06-04-2023 09:36

Ozymandias +159568

Vreemd dat je niet door had hoeveel tactische informatie hij daarmee doorgaf. Misschien was je te afgeleid door die toeters en bellen.

06-04-2023 09:39

Yaeron +6382

Zeker die tijd was prachtig, en leerzaam.

06-04-2023 10:38

Spelvreugde +4654

Ik ben oprecht geïnteresseerd en zie Van Halst nooit als analist: Kun je inschatten wat Van Halst’s voetbalvisie is? Past dat bij Ajax? En, is hij iemand die een Sar of een straks eventueel niet functionerende TD eruit durft te werken?

06-04-2023 12:22

Babangida83 +23969

Besef wél dat die dingen voorbereid werden door de redactie. Dus de vraag is hoeveel invloed Van Halst daar in werkelijkheid op had.

Maar op basis van een goede analyse, kon hij wél goed de finesses uitleggen en waar het om ging, naar mijn idee.

06-04-2023 13:20

Altijdindestraat +40302

Iedereen die Van Halst zijn Twente tijd aanhaalt, wat Blind betreft die is als TD en ook als trainer mislukt, maar vormde wel een super goed tandem met Marc.

06-04-2023 08:58

Ozymandias +159568

Inderdaad, Blind was een dramatische directeur spelersbeleid, een dramatische hoofd jeugdopleiding, een dramatische technisch directeur en een dramatische hoofdtrainer maar heeft het prima gedaan als lid van de RvC.

06-04-2023 09:05

Babangida83 +23969

Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens. Ik vind dat Blind het een ongelooflijke puinhoop heeft laten worden onder Overmars. Een heel elftal aan spelers is van de zomer weggegaan. Allemaal in 1 zomer, waarvan 6 basisspelers. Dat kun je als Ajax niet zomaar opvangen. Blind hield daar toezicht op. Net zoals Overmars de hele organisatie in zijn hoofd had zitten en dat zijn opvolgers het ontzettend moeilijk hebben gehad daarmee. Dan moet je als commissaris wat mij betreft ingrijpen en ondersteunen. En dat is precies op dit cruciale onderdeel niet gebeurd. Ook het feit hoe de organisatiestructuur was vormgegeven, vergt wat mij betreft aanpassingen. Een sterke TD is altijd leuk voor de korte termijn. Maar voor de lange termijn faalt dat keer op keer. Ook daar verwacht ik een commissaris die op tafel slaat.

06-04-2023 13:23

Concrete +3220

Weer een boertje uit het Oosten en kaal, dus moet goed komen nu.

06-04-2023 08:56

Bramble1988 +9329

Beetje respect voor “boertjes” uit het Oosten graag😄👍🏻

06-04-2023 09:15

Concrete +3220

Haha, bedoelde het positief hoor 🙂

06-04-2023 11:17

ajaxcied4life +26091

Gelet op deze man zijn c.v. is hij misschien wel een van de meer completere kandidaten. Voor een ex-voetballer verrassend veel ervaring in meerdere commerciële en leidinggevende functies. Uiteindelijk ook iemand met een ajaxachtergrond, maar heb hem nooit echt sympathiek over Ajax horen spreken. Dus zijn ajaxprofiel vind ik wat troebel. Overigens wel kampioen geworden met Ajax.

06-04-2023 08:51

RN +14719

Nu Vink er nog bij

06-04-2023 08:51

Adam24 +39275

Dus Clarence Seedorf gaat naar de KNVB en Jan van Halst naar Ajax. Ik snap niets meer van Ajax.

06-04-2023 08:48

GNBL +90352 moderator

Seedorf wilde TD worden.

06-04-2023 08:49

Adam24 +39275

Maar Seedorf gaat bij de KNVB aan de slag als commissaris.

06-04-2023 08:51

IRBaboon +6852

Seedorf? Doe toch normaal, man.

06-04-2023 08:56

Babangida83 +23969

Laat de KNVB hem maar opleiden, dan mag hij daarna naar Ajax komen. Overigens heeft Seedorf bijzonder weinig ervaring om de TD eens te gaan controleren. Dan gaat hij zich puur met de transfers bemoeien en dan heb je twee kapiteins op één schip. Moet je mijns inziens ook niet willen.

06-04-2023 09:03

trodat4030 +97194

Hierboven maakt iemand de opmerking dat RVC-vergaderingen met FdB als technische man 4 uur zouden duren, met Seedorf ben je dan pas halverwege zijn openingsbetoog waarbij hij nog even fijntjes zijn uitpuilende prijzenkast laat zien. Dat worden dagen van 12+ uur ;-)

06-04-2023 10:13

Koekie87 +21012

Haha Seedorf lijkt me juist iemand die vooral heel vol is van zichzelf. Zegt ergens natuurlijk ook wel wat dat die man met zijn zogenaamde enorme netwerk en naam helemaal nergens aan de bak komt. Je zou dan toch mogen verwachten met zijn naam en netwerk dat clubs als Manchester City, Real Madrid, Ac Milan, Barcelona en Chelsea voor deze gelouterde technisch directeur in de rij staan.

06-04-2023 10:42

IRBaboon +6852

Gewoon een prima optie. Iedereen hier denkt dat de crème de la crème van de voetbalwereld in de rij staat voor een functie bij Ajax. Hoe fucking naïef ben je dan?

06-04-2023 08:44

Altijdindestraat +40302

Commissaris wordt ook zelden ingevuld door oud topspelers, maar dat hoeft ook niet als degene maar een duidelijk Ajax visie vertegenwoordigd. Ik weet niet, moet even laten bezinken.

06-04-2023 08:57

Het_Olympisch_Stadion +5631

Jammer, ik zie van Halst liever een keer in een wat actievere rol. Maar ok, hij heeft tal van andere werkzaamheden: Dan maar de boel een beetje controleren.

06-04-2023 08:43

Dusbaba +15434

Is dit een grap?

06-04-2023 08:39

Ajaxtrouw +6360

Aardige vent, maar bestuurlijk geen zwaargewicht, is bij Twente behoorlijk door de mand gevallen.

06-04-2023 08:38

Opperhoofd +12734

Hoe dan precies ?

06-04-2023 08:40

Balgevoel +31046

Begon daar volgens mij als commercieel directeur, trok al vrij gauw ook technische zaken naar zich toe en toen ging het eigenlijk al redelijk snel goed mis... Beetje zoals Sar eigenlijk ook sinds het vertrek van Overmars. Dat vind ik voor een RvC-lid wel een prettig idee hoor, dat ze ervaren hebben hoe iets níét moet.

06-04-2023 08:51

JordyAjacied +19395

Off, overigens was het wel mooi dat Slot de Ajax selectie ook beschermde na de wedstrijd door ze te begeleiden uit de dug out, vond ik ook een mooi statement naar de Feyenoord aanhang.

06-04-2023 08:37

BillSplate +9740

Hij kon alvast wennen aan zijn nieuwe team. Jammergenoeg gaat hij voorlopig Ajax niet trainen.

06-04-2023 08:45

Adam24 +39275

Eerst een buitenlands avontuur en daarna zie ik het wel gebeuren.

06-04-2023 08:49

BillSplate +9740

Zou mij in de toekomst zeker niet verbazen.

06-04-2023 12:45

31xAjax +7983

Het zou mooi zijn als hij nog weet te voorkomen dat Mislintat TD wordt....

06-04-2023 08:36

HendrikAjax +16900

Wie heb je liever

06-04-2023 09:22

Spelvreugde +4654

Jonk of Huiberts. Jonk omdat hij een echte Cruijff-man is en heel veel verstand van voetbal heeft. Doet het ook goed als trainer. Huiberts doet het uitstekend bij AZ.

06-04-2023 12:27

HendrikAjax +16900

Klinken niet als slechte opties hoewel Jonk natuurlijk geen enkele ervaring als Technisch directeur heeft. Maar ik denk eerlijk gezegd dat zij allebei hun huidige baan niet willen opgeven om technisch directeur bij Ajax te worden.

06-04-2023 17:57

afcasven1995 +6983

Van Halst ✅
Mislintat ✅

We kunnen weer gaan bouwen!

06-04-2023 08:35

AFCA020! +6130

Het is allebei nog niet rond hè (dus dat ze komen is alles behalve zeker bij dit Ajax) 😜😜

ALS deze twee het worden zou dat teleurstellend zijn, maar goed toch maar een eerlijke kans geven en hopen dat ze het ongelijk kunnen bewijzen van de meeste 🙏🏼

06-04-2023 08:49

Opperhoofd +12734

Prima kerel lijkt mij, goeie uitstraling en zegt vaak goeie dingen.

06-04-2023 08:34

JaapStam +137679

Ik wordt hier nou zo blij van!!! ❌️❌️❌️

06-04-2023 08:29

Danielson +50623

Weet iemand wat Van Halst bij Ziggo heeft gezegd over nieuwe Ajax trainer c.q. Heitinga?

06-04-2023 08:28

Koekie87 +21012

Daar mag hij waarschijnlijk helemaal geen uitspraken over doen ondanks dat we allemaal heel nieuwsgierig zijn.

06-04-2023 08:32

Danielson +50623

Mocht wel..

06-04-2023 09:24

afcasven1995 +6983

Prima keuze

06-04-2023 08:27

Ricoteb +53178

Van Halst als RVC lid is echt prima. Heeft uiteraard bij Ajax gespeeld, heeft meerdere bestuursfuncties gehad dus weet wat er gevraagd wordt, vanwege zijn baan als analist heeft ie de situatie bij de club ook uitgebreid gevolgd (in tegenstelling tot sommige andere mensen), durft kritische vragen te stellen, ambieert geen hogere ambt waarbij hij zelf op de TD stoel zou willen zitten. Het belangrijkste gaat zijn of hij en Mislintat goed kunnen samenwerken

06-04-2023 08:25

diamanti +3194

Lijkt mij een prima keuze. Ik weet dat ze hier het liefst een ballon d’or winnaar zien met een mba op zak.

06-04-2023 08:24

Nr.10 +111580

Niet echt een zwaargewicht, is iemand die bijvoorbeeld nooit in het buitenland actief is geweest, en geen ervaring als bestuurder buiten Twente. Ook nog wel jong voor zo’n functie, en heeft dus al 5 jaar alleen maar bij praatprogramma’s gezeten. Ik vind dit geen topkandidaat zo op het eerste gezicht. Maar goed, het had slechter gekund, hij heeft een verleden bij Ajax, heeft echt wel kijk op voetbal, en hij heeft in elk geval ervaring in verschillende directiefuncties bij een voetbalclub. Denk dat dit voor hem een droombaan is, had hij vast niet verwacht na 5 jaar niks meer te hebben gedaan in het voetbal.
Ben er niet van onder de indruk, in elk geval, deze keuze.

06-04-2023 08:23

Bensco +7179

Het is ook lastig om een zwaargewicht te vinden aan de hand van de eisen die wij stellen bij Ajax. Seedorf was een mooie optie geweest maar die ontbreekt het aan bestuurlijke ervaring. Aan de andere kant kun je van Van Halst omgekeerd redeneren dat het geen kind van de club is

06-04-2023 08:37

Nr.10 +111580

Ik weet ook niet zo goed wie dan een betere kandidaat was geweest, maar als ik hem vergelijk met Blind, dan is van Halst wel van een ander kaliber.
Hij doet ook al een tijdje niets meer in het voetbal hè. Toch wel een beetje merkwaardig dat je iemand neemt die z’n carrière in het voetbal eigenlijk opgegeven heeft door 5 jaar alleen bij Ziggo te gaan zitten.

06-04-2023 08:40

Bensco +7179

Vooral dat laatste argument vind ik vrij treffend.

06-04-2023 09:15

Gerard36 +1550

even een vermoeden van mijn kant, ik denk dat we de naam van bosz bij ajax niet meer veel zullen horen omdat ze met slot bezig zijn, ik baseer dit door de manierwaarop slot de laatste week over ajax praat(heel mild en positief)

06-04-2023 08:21

AFCACruijff14 +162651

Slot naar Ajax is echt uitgesloten. Die zal komende zomer denk ik naar de Premier League gaan. Over een paar jaar zie ik hem hier wel werken maar dit kan niet direct van Feyenoord naar Ajax.

06-04-2023 08:23

Stefansuarez +19098

Eigenlijk te triest voor woorden dat die die stap niet zou kunnen maken alleen vanwege een paar doorgesnoven dorpsgekken

06-04-2023 08:33

JordyAjacied +19395

Heeft al aangegeven die overstap nooit te maken mede vanwege de Feyenoord achterban, die man zijn leven is dan voorbij (zie Berghuis) gaat kampioen worden en dan lekker naar de Premier League.

06-04-2023 08:23

Ajaxtrouw +6360

Ik lees hier vooral veel wensdenken. Er is ook gewoon een grote kans dat hij nog een jaar blijft. Als Feyenoord, doordat het financieel een stuk beter wordt, nog een beetje doorselecteert, kan er voor hem voor volgend nog best een leuke uitdaging liggen.

06-04-2023 08:34

afct +8983

Ik denk niet dat slot dat gaat doen en misschien ook wel niet moet doen. Slot moet lekker ervaring op gaan doen in het buitenland en veel geld verdienen.en later trainer worden bij ons.

06-04-2023 08:25
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.