Van de Graaf legt afkeuren goal Haller uit: 'Kwestie van interpretatie'

door Bart Veenstra 55

Bron ESPN

Van de Graaf legt afkeuren goal Haller uit: 'Kwestie van interpretatie'

door Bart Veenstra 55

Bron ESPN

Laatst geüpdatet

Scheidsrechter Edwin van de Graaf heeft na afloop van het duel tussen Ajax en Willem II (5-0) uitgelegd waarom het doelpunt van Sébastien Haller werd afgekeurd. De arbiter spreekt over een kwestie van interpretatie.

'Wat ik vind als ik de beelden terugkijk? Nou, eigenlijk hetzelfde als wat ik op het veld vond', zegt de scheidsrechter tegenover ESPN. 'De bal werd gespeeld en de verdediger raakte de bal, per ongeluk in mijn ogen. Het duurde wat langer, want we (De Graaf en videoscheidsrechter Jeroen Manschot, red.) hadden de tijd nodig om een beslissing te nemen.'

'Aan de hand van de beelden blijkt dat de beslissing nu hetzelfde blijft als mijn beslissing op dat moment op het veld', vervolgt Van de Graaf. 'Er kwam in dit geval inderdaad een stuk interpretatie bij. Een clear and obvious mistake? In dit geval was het buitenspel, dus daarom werd de goal afgekeurd. Het is een kwestie van interpretatie, en dat was de reden dat ik naar de kant ging. Grijze gebieden blijven altijd', aldus de scheidsrechter.

Ten Hag en Tadić snappen keuze arbitrage niet

Erik ten Hag en Dusan Tadić waren het na afloop niet eens met de beslissing van de arbitrage. 'Ik snap het eigenlijk ook niet meer', zegt Ten Hag. 'Op Spangen (tegen Sparta Rotterdam, red.) hadden we eenzelfde situatie met Ryan Gravenberch, die per ongeluk de bal aan een speler van Sparta gaf. Toen stond iedereen in brand, want het was een hele grote kans voor Sparta. Toen was het gewoon doorgaan, maar dit is buitenspel. Dat moeten we nog even goed nakijken. Of deze goal geldig was? Dat weet ik niet, ik moet me erin verdiepen.'

Tadić geeft aan dat het doelpunt van Haller gewoon goedgekeurd had moeten worden. 'Ik vind het ongelooflijk. Het is gewoon een goal. Ik wil dribbelen en neem de bal gewoon mee tussen twee tegenstanders door. Haller staat helemaal links, ik wilde hem niet inspelen. In mijn ogen is het een geldig doelpunt.'

Aan het afgekeurde doelpunt van Haller ging een actie van Tadić vooraf. De Serviër probeerde zich tussen enkele Willem II-spelers heen te dribbelen, waarna Dries Saddiki de bal van richting veranderde. Zodoende belandde de bal bij Haller die, weliswaar in buitenspelpositie, de bal feilloos binnenschoot.

De nieuwe Ajax X Adidas Teamgeist-collectie kun je hier vinden!

Lees meer over:
Plaats reactie

Dani Banani +398

Kwestie van intelligentie...

05-12-2021 09:57

pietvanvliet +4430

Meh. Als je er achteraf in Zeist over moet gaan stemmen, is het dus geen duidelijke regel en moet daar wat aan gedaan worden.

04-12-2021 22:56

Musica Merlo +8209

Het is meer dan belachelijke spelregel. Ik vind dat ten alle tijde als de verdedigende partij de bal het laatst raakt er geen sprake van buitenspel kan zijn. Dan ben je van een heleboel gezeur en oponthoud af. Als een speler in het strafschopgebied per ongeluk zijn arm uitsteekt om bijvoorbeeld de bal niet recht in zijn gezicht te krijgen dan zeggen de regels altijd strafschop. Hoe krom zijn die regels wel niet? "Kwestie van interpretatie" zegt de scheids, terwijl het doelsaldo beslissend kan zijn om kampioenschap of degradatie. En dan nog denk je werkelijk dat de speler van Willem 2 zomaar per ongeluk zijn been uitsteekt? Kom op zeg!

04-12-2021 18:31

bartdaniel +94

Die wedstrijd in de Champions League een paar weken terug, twee buitenlandse clubs, ben even vergeten welke... daar werd iemand doelbewust aangespeeld die duidelijk buitenspel stond, maar omdat de verdediger in een uiterste poging de bal te onderscheppen deze licht toucheerde werd buitenspel opgeheven...

En dan déze situatie, waarin Tadic de bal duidelijk voor zichzelf naar voren speelde, maar een verdediger de bal in een poging de bal te blokken naar Haller schiet, en dat is dan wél buitenspel...

KNVB had al best met een verklaring mogen komen.

04-12-2021 18:08

Stamhoofd +11548

Interpretatie mag niet mogelijk zijn bij buitenspel. Het is buitenspel of niet.

Komt de bal van een verdediger, dan niet dus.

03-12-2021 22:20

Danny.S +2271

Fluiten in Sesamstraat is meer iets voor meneer van de Graaf.

03-12-2021 20:43

Alvarez352009Ajax +12061

Dom Gelul! Stom dom gelul!
Zijn uitleg:
"De bal werd gespeeld en de verdediger raakte de bal, per ongeluk in mijn ogen."
Dit is zo een dom gelul!
Dus als een speler een eigen doelpunt maakt wordt het doelpunt afgekeurd want het was per ongeluk.

Hij en de VAR kunnen er gewoon geen reet van. Het ergste is dat zijn slechte prestatie beslist niet per ongeluk is.

03-12-2021 20:35

Dirk +7036

Duidelijk geval van ongepaste gedingsdrang. Je zit daar met 2 in een kooi in Zeist. Begrijpelijk dat je belangrijk wil voelen... Dus ff snel ingrijpen

03-12-2021 19:22

vanreenen +10298

Nogal begrijpelijk dat die goal werd afgekeurd want De Graaf gaat die Manshanden natuurlijk nooit afvallen. Wordt tijd dat er een overkoepelende VAR komt die Var's zoals Manshanden terugfluiten bij hun geestelijke dwalingen.

03-12-2021 18:00

Haarlemmer +20629

Terug naar de 5e klasse reserve

03-12-2021 16:57

JaapStam +137514

Nooit méér laten fluiten die mafklapper!!!

03-12-2021 16:24

GvanAchteren +871

Domme redenering. Scheids had de goal vlgns mij goedgekeurd. De VAR zegt:kwestie van interpretatie. Dus GEEN obvious mistake. Had nooit afgekeurd mogen worden.

03-12-2021 16:22

Pietsnot +15019

Hij komt uit Leidschendam, een puur Feyenoord- en Ado dorp, dan weet je het wel welke kant het kwartje valt als er iets te interpreteren valt........

03-12-2021 16:11

DaNaRWaL +4352

Dat valt ook wel weer mee hoor, meer dan 50% van Zoetermeer is voor Ajax en dat ligt er praktisch naast. Het werd deze man gewoon gewoon een beetje te heet onder de voeten en dacht bij een 3-0 dat het wel goed kwam en dat hij de 4-0 wel even kon afkeuren. Foute inschatting in mijn optiek omdat de hele flow weg was bij Ajax na 2 VAR- momenten en 10 minuten gerek. Ik kon hem niet echt betrappen op partijdigheid maar wel gebrek aan vaardigheid en ballen.

03-12-2021 18:47

Hollister +12621

Je zou het verdomme nog moeten toegeven ook op de tv.... niet te geloven wat een farce hoe ze zich er iedere keer weer onderuit proberen te lullen

03-12-2021 15:40

Babangida83 +23933

Ik vind het jammer dat ik na de uitleg van de scheids nog steeds niet weet waarom hij buitenspel gaf.

03-12-2021 15:29

AFCAMM +11374

Als de bal niet via een WII speler was gegaan, was het buitenspel geweest. Dit onbewussie van de WII speler was niet genoeg om dat op te heffen.

Kan ik op zich nog wel begrijpen, maar hij lult vooral wat raak, alsof ‘ie de reden nog moet bedenken.

03-12-2021 16:49

bartdaniel +94

Dat snap ik niet.

De bal ging naar rechts, voor Tadic zelf, maar de verdediger tikte hem naar links, naar Haller. Als de bal niet via de verdediger was gegaan had Tadic dus gewoon achter de bal aan kunnen lopen en was het hoe dan ook geen buitenspel geweest.

04-12-2021 00:43

AFC34 +3840

Volgende keer keuren ze een doelpunt van ons af met de reden: het was niet de bedoeling van de tegenstander om een doelpunt tegen te krijgen..

03-12-2021 14:14

atouba19 +3501

Mensen die zeggen agja t is de 4e goal, doet er niet toe.
Doet er niet toe?? Deze ongelofelijke blunder haalde t ritme uit de wedstrijd! Weet zeker dat we ze met 6-0 de kleedkamer ingestuurd hadden!
En dit soort ongelofelijke koekebakkers moet je nooit in bescherming nemen! Deze blunder had ook zomaar de 1-0 kunnen zijn.

03-12-2021 13:42

HenryVakH1972 +1018

Zeker weten! Werkt ook gewoon super demotiverend! En anders staat je topscorer gewoon op 10. Baal van deze matenaaierij!

03-12-2021 13:48

Kingoffdatoilet +17221

Kwestie van de regels niet kennen.

03-12-2021 13:00

HenryVakH1972 +1018

Wat een mafkees zeg. Dit haalt nou heel het plezier uit zo'n wedstrijd.

03-12-2021 12:42

Psychevore +21186

Deze pipo zit er natuurlijk helemaal naast, maar dat er in de voetballerij überhaupt sprake kan zijn van een verschil in interpretatie van de regels is een enorm gebrek in de regelgeving.

Dus deze mafkees en zijn arbitrale team, inclusief VAR, lekker terug naar de amateurs en de regels verbeteren.

03-12-2021 11:38

AlexIbarra +19290

Laat hij maar helemaal stoppen met fluiten, ik speel zelf bij de amateurs namelijk. ;)

03-12-2021 18:24

RN +14719

Een fout maken is prima. Als je het daarna ook niet toe wilt geven ben je gewoon scheidsrechter onwaardig

03-12-2021 11:37

bartdaniel +94

Hij had geeneens een sluitende verklaring. Dát is het frustrerende. Nu komt het over als 'we doen maar wat'.

04-12-2021 17:55

jerryisthename +31902

Echt een kneus, als je je blunder niet kunt en wilt toegeven. Niet serieus te nemen deze scheids (lees: narcist)... zoals genoeg in NL helaas.👎🏼

03-12-2021 11:31

AFCA-Driebergen +22287

Het valt niet uit te leggen. Het had je gesierd als je je fout had toegegeven.

03-12-2021 10:29

rsvh88 +5479

Staats idioot

03-12-2021 10:07

YRGI +32963

Het is buitenspel of niet. Valt niks aan te interpreteren. TH heeft helemaal gelijk. Tegen Sparta gebeurde precies hetzelfde en hoorde we niks.

03-12-2021 09:57

Eurysaces +29531

Deze kwestie is heel simpel: scheidsrechters die in het voordeel fluiten van Ajax worden door de media aan de schandpaal genageld. Deze scheidsrechter(s) hebben dat weer vermeden.

03-12-2021 09:55

Henkjanklaas +20657

De scheids leek wel een politicus. Heel veel woorden nodig om vervolgens werkelijk niets te zeggen. De verdediger probeerde doelbewust de bal te blokken toen Tadic zich er langs probeerde te wurmen. Door deze interceptie van de verdediger kwam de bal voor de voeten van Haller die binnenschoot. Gewoon een glashard doelpunt. Kletskoek van deze scheids en var.

03-12-2021 09:51

jerryisthename +31902

Grappig...moest ook denken aan politici bij deze kneus. 👍🏼😆

03-12-2021 11:35

Remark +602

Dat dit een 100% arbitrale blunder was, daarover is iedereen (inclusief de betrokkenen) het wel eens. Voor mij restte na afloop van het ESPN interview slechts de vraag, wie is er de grootste flapdrol? Edwin de Graaf, Jeroen Manschot of Jan Joost van Gangelen? Ik hou het op een dikverdiend gelijkspel.

03-12-2021 09:49

bartdaniel +94

Jan Joost van Gangelen. Die had moeten beseffen dat iedereen zat te wachten op een sluitende uitleg. Hij stond maar wat dom te lachen, had dóór moeten vragen. Nu moet de KNVB alsnóg met een verklaring komen.

03-12-2021 10:20

Noahdepoah2021 +4863

Jan Joost van Gangelen kon zelfs het niveau van het jeugdjournaal niet aan. Dat deze man nog altijd op tv is is echt een raadsel. Wat een slechte eigengeiler is dat zeg.

03-12-2021 14:10

SneekAjax +2096

Sowieso JanJoost. Ook constant wat woordgrapjes maken tegen onze aanvoerder terwijl hij weet dat jij de taal niet goed machtig is. Op deze manier de lachers wat op zn hand te krijgen in de studio.
Wat een minne knaap

03-12-2021 17:50

Bapinho +3484

Totaal ongeschikt deze man en de VAR ook. Ongelofelijk dat je gewoon op alle gemak 10 x de beelden terug kan kijken en dan nog tot zon beslissing kunt komen. En dan nog met droge ogen daarna in dit interview volhouden dat het goed was en een "grijs gebied" is. Dit is geen grijs gebied, heel Nederland ziet dat Ajax hier bestolen wordt. Nu maakt t gelukkig niet veel uit in deze wedstrijd maar echt ongelofelijk zeg. Je zou nog maar zon jaar hebben dat je op 1 doelpunt geen kampioen wordt. man man man

03-12-2021 09:47

AJAXXX4EVER +413

"Hij raakte de bal per ongeluk"????? Dat gebeurt tig keer in een wedstrijd, Hou je fluit dan maar in je mond scheids !!!!!! hahaha lachwekkend.

03-12-2021 09:47

UwSchipper +5656

Er komen tribunalen.

03-12-2021 09:47

slumpf +4583

😂😂

03-12-2021 10:45

Sjonnie +18814

Wat een armzalige vertoning tijdens dat interview deze scheids.
Interpretatie? Interpretatie amehoela!
Was geen pass van Tadic naar Haller, in de herhaling was dit zeer goed te zien.
Is maar goed dat deze dwaling geen invloed heeft gehad op het wedstrijdresultaat.

03-12-2021 09:40

rsvh88 +5479

Ik denk eigelijk dat als het doelpunt niet was afgekeurd, wij met veel hogere cijfers van het veld waren gelopen.

03-12-2021 10:08

Tinus +10389

Ik weet het niet hoor. Maar wel met 1 doelpunt meer verwacht ik.

03-12-2021 11:42

Sjonnie +18814

@rsvh88 :
dat denk ik ook

03-12-2021 13:48

Rentokill +4609

Buitenspel in het strafschopgebied gewoon afschaffen. Buitenspel is ooit in het leven geroepen om 'balletje opwachten' tegen te gaan. Vervolgens is het een eigen leven gaan leiden en lijdt het spel er steeds meer onder. Vooral nu de VAR er zich ook mee mag bemoeien. VAR is soms nuttig maar schaf asjeblieft buitenspel in een strafschop gebied af.
Al dat gezeik over milimeters en 'interpretatie' zou niet nodig moeten zijn.

03-12-2021 09:38

Dirk.v +15140

Raakte de bal per ongeluk?! Dus elke goal die via een verdediger gaat wordt voortaan afgekeurd? Want heej, die doen dat niet expres toch?

Flauwekul! Kolder!

Mierenneukerij dit.

03-12-2021 09:29

PH2BOT +40459

De buitenspelregel wordt meer en meer ingezet om goals af te keuren ipv zoals de oorspronkelijke regel ooit bedoeld is: stimuleren van aanvallend voetbal. Nu op centimeters buitenspel doelpunten afkeuren wat de spelers zelf al niet eens meer kunnen constateren in het veld....en zo de verdedigende partij steeds maar bevoordelen. Omgekeerde wereld.. maar die scheidsrechters snappen de regels blijkvaar zelf al niet meer. Gaan interpreteten of een speler p.o. een bal.raakt ( dan wèl buitenspel) of nog bewust raakt ( dan geen buitenspel)..Welke debielo bedenkt zoiets toch? Nou..precies dus diegenen die vooral altijd en overal.wedstrijden willen kunnen blijven manipuleren ...de UEFA/ FIFA kliek.met in het kielzog de nationale bonden. De VAR.is daarvoor het meestbgeijkte middel om de boel mee te kunnen blijven manipuleren....want het zijn nu dus 2 interpretaties waarmee je wedstrijden kunt blijven manipuleren via scheidsrechterlijke/ VAR beslissingen. En nog steeds geen rood voor schwalbes durven geven maar wèl met de duim in de mond erveen eind op.los interpreteren of spelers bewust of onbewust de bal.willen spelen en daar dan doelpunten op gaan afkeuren. Comedy capers in scheidsrechtersland.

03-12-2021 09:28

kampioenenjood +5062

Tadic slaat de spijker op zijn kop. Hij wou in één beweging tussen de twee spelers door dribbelen, maar door de ingreep van de verdediger kreeg Haller de bal voor zijn voeten. Nou valt de schade natuurlijk mee in deze wedstrijd maar onbegrijpelijk dat een VAR ingrijpt.

03-12-2021 09:14

Wamberto +2968

Ik dacht dat de VAR alleen was voor overduidelijke situaties, ze hadden hier niet in moeten grijpen.
Daarnaast is het natuurlijk een belachelijke en onterechte beslissing.
Nou ja, je moet maar zo denken: deze goal was niet beslissend, en deze scheids voelt de impact van zijn keuze wel.
Wellicht dat hij de volgende interpretabele beslissing in ons voordeel neemt, hopelijk op een wél beslissend moment.
Dan is het een goede 'investering' geweest...

03-12-2021 09:01

bartdaniel +94

Ik zou daar niet op vertrouwen. De beste man heeft geeneens een fatsoenlijke uitleg kunnen geven.

03-12-2021 09:40

ajaxcied4life +26058

Een dwaze beslissing laat daar geen misverstand over zijn, maar misschien is het ook wel zo dat kereltje van Egmond de scheidsrechters dusdanig onder druk zet dat zij in situaties als deze het hele reglement doorbladeren om maar niet op hun donder te krijgen.

03-12-2021 08:54

Maurice Moss +3789

A̶l̶s̶ ̶w̶e̶ ̶o̶p̶ ̶é̶é̶n̶ ̶d̶o̶e̶l̶p̶u̶n̶t̶ ̶d̶e̶ ̶t̶i̶t̶e̶l̶ ̶m̶i̶s̶l̶o̶p̶e̶n̶ ̶d̶a̶n̶ ̶w̶i̶j̶s̶t̶ ̶i̶e̶d̶e̶r̶e̶e̶n̶ ̶n̶a̶a̶r̶ ̶d̶e̶z̶e̶ ̶a̶r̶b̶i̶t̶r̶a̶l̶e̶ ̶m̶i̶s̶s̶e̶r̶.̶

03-12-2021 08:49

noppenkoning +41427

Denk als het 0-0 stond in 80ste minuut dat hij hem had goedgekeurd.

03-12-2021 08:48

InOvermarswetrust +3003

Niet als het om Ajax gaat

03-12-2021 09:15

Redrum +96198

De VAR is zo'n verschrikkelijk gedrocht. De meest mooie goals worden afgekeurd omdat er toevallig net een schoudertje of teentje buitenspel hing. Of nog erger, de regels worden zelfs na het zien van de beelden gewoon verkeerd geïnterpreteerd. Hier kan de VAR toch niet voor bedoeld zijn? Tegelijkertijd zijn ze vaak net even schijten op het moment dat iemand een smerige overtreding maakt. Het is echt knap hoe ze het weten te presteren het spel te bederven door toevoeging van een stuk technologie waardoor juist eerlijker zou moeten worden.

03-12-2021 08:48

AlexIbarra +19290

Een overtreding zoals die van Kramer tegen Blind bedoel je? (Elleboog)

03-12-2021 09:50

ajax4perez +9565

Het moment dat Tadic de bal raakt/speelt staat Haller buitenspel.
Echter met deze redenatie is het gewoon een goal.

03-12-2021 08:46

Jaridebeste1 +6682

Wat een onzin. "Die jongen speelt hem niet bewust naar een tegenstander". Nee duhhhhh. Maar hij speelt 'm wel en dus is het geen buitenspel. Wat een amateurisme weer dit. Die 2 VAR figuren en die scheids waren ongeveer de enige 3 in Nederland die het 'per ongeluk' vonden. Dan snap je er niet veel van.

03-12-2021 08:45

Biornha +127

En wat psv en feyenoord supporters (overigens dezelfde supporters die de goal van hun clubje onterecht afgekeurd zagen worden in hun ogen na een duw in de buik met 2 handen vooruit).

Ongelofelijk dat hij afgekeurd werd, Tadic speelt de bal nota bene naar de rechterkant van het veld.. Al vind ik dat de regel buitenspel sowieso onder de loep genomen moet worden. Die slaat op dit moment kant nog wal.

03-12-2021 08:59

Elheffe +534

Het is sowieso achterlijk. Alsof iemand ook maar ooit lekker bewust de bal naar de tegenstander gaat spelen zodat ie kan scoren.

03-12-2021 08:45

bartdaniel +94

'Een kwestie van interpretatie', zonder daar verder op in te gaan. Dat zegt mij al genoeg: ze hebben het verkeerd geïnterpreteerd.

Wat een rampzalig interview, ook van Van Gangelen, dit had juist iets moeten verdúidelijken.

03-12-2021 08:40

bartdaniel +94

En dit interview duurt dus anderhalve minuut he? De scheids had ánderhalve minuut im het uit te leggen. Van Gangelen begint ook met een compleet verkeerde, zelfingenomen vraag. Ik vind dit interview echt een schande. Dit kun je toch niet uitzenden? Iedereen die kijkt zit op dat momente te wachten op een verklaring. Ben er nóg verontwaardigd over.

03-12-2021 08:46

DSanders +1814

Ik denk dat het overkoepelende probleem in deze situatie Dick can Egmond is. Het lijkt er voor de arbiters niet om te gaan of ze de juiste beslissing maken, maar dat ze de juiste beslissing maken in de ogen van Dickie. Er zijn volgens mij al een paar scheidsrechters bestraft omdat ze de VAR overrulde, dus waarom zou een scheidsrechter het wagen de VAR te overrulen?

03-12-2021 08:13

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25424

en door tip laat hem voortaan de meisjes fluiten

03-12-2021 08:10

Juichtoon +32644

Hoe kan je buitenspel staan als bal van tegenstander komt?
En heel goed Ajax. Zeg er iets van! Dat is de enige manier waarop we dit kunnen stoppen..

03-12-2021 07:47

hakimziyech +18246

Hahahahaha ik zie net trouwens zijn wikipedia page. Denk dat niemand daar wat tegen in kan brengen 😂😂😂

03-12-2021 07:34

hakimziyech +18246

Enorme blaaskaak. Zelfs in een leeg stadion zakt hij voor de Arena test. Even terug naar de kkd.

03-12-2021 07:32
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.