Schreuder heeft geen spijt van rouleren: 'Sta nog steeds achter mijn keuze'

door Bart Veenstra 73

Bron AS

Schreuder heeft geen spijt van rouleren: 'Sta nog steeds achter mijn keuze'

door Bart Veenstra 73

Bron AS

Laatst geüpdatet

Alfred Schreuder heeft er geen spijt van dat hij in deze periode rouleert bij Ajax. De trainer koos afgelopen zaterdagavond tegen Go Ahead Eagles voor enkele andere namen en in dat duel kwam zijn elftal niet verder dan een teleurstellend 1-1 gelijkspel.

Na afloop van die competitiewedstrijd kreeg Schreuder kritiek te verwerken. Zo zou hij te veel hebben gerouleerd. 'Kritiek is normaal als je gelijkspeelt tegen Go Ahead Eagles', zegt de trainer tijdens de persconferentie van maandagmiddag. 'Kritiek hoort bij het resultaat en bij het trainer zijn van Ajax. Ik sta nog steeds achter mijn keuze', aldus de trainer, die zondag sprak met zijn spelers. 'Dan hebben we een hele open discussie. In de creativiteit voorin hebben we het tegen Go Ahead niet goed gedaan.'

Schreuder houdt vertrouwen in spelers Ajax

Toch is er bij Ajax nog altijd veel vertrouwen richting het belangrijke Champions League-duel met Napoli. Schreuder weet dat de Italianen een goede ploeg hebben. 'Maar je hebt ook vertrouwen in je eigen spelers. Je weet wat voor wedstrijd het kan worden. Dat kan ons liggen, maar je weet ook dat zij heel goed zijn. Ik denk dat het een mooi voetbalgevecht wordt.'

Dat Ajax de afgelopen drie duels niet heeft gewonnen, zou niet voor extra motivatie zorgen, zo stelt Schreuder. 'Ze halen motivatie uit het feit dat ze sportman zijn. Ze willen zich laten zien tegen Napoli op het hoogste niveau en dat heeft niets met de afgelopen wedstrijden te maken', aldus Schreuder, die ziet dat Napoli een goed team heeft staan. 'Met veel combinatiespel, veel druk naar voren en lopende mensen. Ze nemen ook risico en ze hebben ook mindere punten, al zijn dat er niet heel veel.'

Ajax is na drie niet gewonnen wedstrijden op rij enorm toe aan een zege. Schreuder beseft dat het beter moet. 'Zeker de laatste weken kunnen en moeten wij beter. Morgen (dinsdag, red.) hebben we een uitgelezen kans om het tegen een heel aanvallende ploeg te laten zien', aldus Schreuder, die hoopt bij Ajax meer patronen te gaan zien. 'Maar het is wel een totaal ander team (dan vorig jaar, red.). Volgens mij spelen er zes andere jongens. Je bent bezig met patronen. Tadic heeft met Rensch prima wedstrijden gespeeld en op links liep het ook goed met Blind, Taylor en Bergwijn.'

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+.

Lees meer over:
Plaats reactie

DEELM +11891

Hij moet in een wedstrijd eens gaan rouleren. Te beginnen met de mastodonten er uit te halen in of nog voor de rust.
Wat een aanfluiting dit. Ze zouden alle supporters die betaald hebben om deze wedstrijd te zien hun geld terug moeten geven.

05-10-2022 11:11

Juichtoon +32409

Iets met ezel en steen.

04-10-2022 19:11

Catenaccio +2752

Straks lekker Fc Groningen trainen👍🏻

04-10-2022 08:19

KingOfTheMatch +7009

Als je dan gaat rouleren, doe dat dan ook eens met Blind en Tadic. Anders werkt het averechts op de selectie.

04-10-2022 07:46

MarcHogervorst +35302

Het ligt ook niet aan de opstelling, maar aan de instelling. Ajax moet met een gemotiveerd 11-tal nog met 10 wisselspelers van Go Ahead kunnen winnen hoor. Maar voor die instelling is Schreuder dan ook weer verantwoordelijk.

03-10-2022 22:25

Rolo +13643

Mede verantwoordelijk. Dit ligt ook voor een groot deel bij de speler zelf. Als je van tevoren weet dat lampengat 3 pnt heeft laten liggen. Dan zou een trainer je al niet meer hoeven te motiveren.

03-10-2022 22:33

KingOfTheMatch +7009

Denk dat de instelling een deuk oploopt als Schreuder onder het mom van rouleren een andere opstelling het veld in stuurt, maar vervolgens Blind en Tadic laten staan. Tast geloofwaardigheid van de trainer aan en dan gaan spelers echt niet harder lopen

04-10-2022 07:48

Voetballover +3083

Ik ben er van overtuigd dat een Ron Jans of Pascal Jansen een veel betere optie waren geweest voor Ajax dan Schreuder. Ik zou dan ook voor een van die twee gaan als opvolger van Schreuder.

03-10-2022 22:02

DeMeervanweleer +7567

Ik bespeur een gebrek aan urgentie, aan bezieling bij trainer en spelersgroep. Lijkt of iedereen het wel best vind. Daarnaast kiest Schreuder teveel voor z.g. degelijkheid en te weinig voor lef en voetballend vermogen.

03-10-2022 21:22

Amp +37595

Zal best, maar als je een tadic nu al als rechtsbuiten, linksbuiten, spits en 10 hebt geprobeerd. Dan klopt er iets niet. Rouleren is t probleem niet. Want met de basis speelde je ook klotevoetbal.

03-10-2022 20:45

MisterAFCA +6415

Ga zo door met je slappe teksten en kut opstellingen. Dan rouleren we voor de kerst van trainer.

Lijkt me een prima plan

03-10-2022 19:26

Ajax14AMS +25205

Ongelofelijke wijsneus die je bent🤦

03-10-2022 19:25

linksbinnen +8131

Rouleren kun je ook anders doen. Zeker tegen de zgn kleinere ploegen. Begin met de beste 11 Alfred, vol erop en meestal kun je dan in of vlak na de rust 5 x wisselen, want de punten moeten dan al binnen
zijn.

03-10-2022 19:24

Sjaakie +5798

Rouleren doe je vanuit een stevige basis, Alfred.

03-10-2022 18:15

Cafeoostindie +2734

We mogen dankbaar zijn met een trainer als Schreuder.
We kunnen eindelijk weer eens met samengetrokken billen cl wedstrijden bekijken, en oprecht hard juigen als ajax een goal maakt, na 3 jaar ten Hag.
Dat heeft ook een waarde lol

03-10-2022 17:44

Tommyshelby +128573

Rouleren vind ik juist goed, wat Schreuder doet. Vorig jaar een selectie gehad waar slechts 14 spelers echt minuten kregen, dat was bizar. En als ze niet leveren dan laat je ze gewoon liggen, tenzij het jeugd betreft.

03-10-2022 17:39

Cafeoostindie +2734

Waarom pin je niet je hele maand salaris, gaat lekker rouleren in het casino, en zet alles op zwart.

03-10-2022 17:46

Tommyshelby +128573

Glenn Helder is het hiermee eens.

03-10-2022 18:04

4Ever14 +6601

"Rouleren vind ik juist goed"
Ik ook, maar wanneer gaat hij Tadic en Blind is een keer rouleren ? Linksback hebben ze iemand voor 10 mil gekocht voor de toekomst maar die speelt niet, rechtsbuiten hebben ze Conceiçao gehaald met het idee om hem te laten rijpen, maar die speelt nauwelijks een minuut (als hij fit is).

03-10-2022 20:55

Tommyshelby +128573

Dat gaat niet gebeuren, hoewel je helemaal gelijk hebt. Nu was Blind wel op dreef gisteren, maar er zijn ook genoeg wedstrijden waar ie z'n niveau niet haalt. En ik durf te wedden dat Wijndal/Baas ervoor gaan zorgen dat Bergwijn en Taylor nog beter uit de verf komen. Tadic voor Conceicao idem.

03-10-2022 21:05

MelleAfca +14306

Ik hoop dat we snel toewerken naar een team met Wijndal, Taylor en Bergwijn aan de linkerkant en Rensch/Sanchez en Kudus aan de rechterkant. We missen momenteel ontzettend veel dynamiek in het elftal. Centrum met Bassey/Blind, Timber, Alvarez/Grillitsch, Berghuis/Tadic/Brobbey kun je dan in rouleren.
Pasveer; Rensch, Timber, Blind, Wijndal; Alvarez, Berghuis, Taylor; Kudus, Brobbey, Bergwijn
Als je Tadic er per definitie in wilt dan wel op 10 of 9…

03-10-2022 17:20

tijssenajax +13925

Ja, hij heeft wel stoere uitspraken. Zei eerder ook dat hij er geen moeite meehad spelers met status op de bank te zetten. Nou hebben we gezien hoor. En verder zei hij ook dat de andere meningen hem koud laten (dus ook die van supporters). Ben ik nog niet vergeten hoor kereltje.

03-10-2022 16:58

Rolo +13643

Ik heb ook geen spijt van het rouleren, mijn vrouw dacht daar anders over.....

03-10-2022 16:55

tijssenajax +13925

Waar kennen we die eigenwijzigheid toch nog van? Van Ten Hag soms. Lijkt wel iets besmettelijks bij Ajax trainers. Volgens mij willen ze laten zien dat ze het beter weten.
Eigenwijs zijn als je duidelijk ziet dat het niet loopt is toch eigenlijk domheid.

03-10-2022 16:48

KudusDream +12972

Heel goed Alfred, gewoon vasthouden aan je visie, het loopt heerlijk. Morgen Alvarez weer lekker alles in zien leveren en Klaassen 90 minuten in de weg zien lopen. Zin in!

03-10-2022 16:00

Whoots007 +4158

Ho ho, Klaassen, onze troetelbeer en echte ajacied, heeft wel de 1-0 gescoord tegen het almachtige "Voorwaarts Adelaars!".

03-10-2022 16:12

De-King +20336

Ik sta ook te popelen. We kunnen in ons handen wrijven met een man als Schreuder aan het roer.

Geef die man een contract voor het leven en grijp je kans Ajax.

03-10-2022 16:12

Ajaxbrl +13693

Die zit thuis met de kerst

03-10-2022 15:25

Ajax4glory +3262

Ik hoop het!

03-10-2022 15:54

KudusDream +12972

Lekker aan de Kalkoen met zijn maten Daley, Dusan en Davy.

03-10-2022 16:02

KleineReus +6431

Mag je dan ook de samenstellers van deze selectie verwijten. De iedereen tevredenhoud vibe zag je al van verre aankomen

03-10-2022 17:12

Ajax35 +4292

Hij weet het allemaal zo goed te vertellen, maar ik zie er geen klote van terug in de wedstrijd.
Wordt een lastige pot morgen tegen een Napoli dat ook zonder Osimhen in vorm is.

één voordeel ik denk dat alfred jodocus waterhoofd met de kerst weer thuis zit.

03-10-2022 15:25

AINIESTA +44609

'Met veel combinatiespel, veel druk naar voren en lopende mensen.'

En wanneer krijgen wij dit eens te zien???

03-10-2022 15:21

Redrum +96042

Tegen Groningen en Rangers heb ik het wel gezien.

03-10-2022 15:27

AINIESTA +44609

2 van de 10 wedstrijden, inmiddels ook al een maand geleden. Ik word er niet heel enthousiast van. Jij?

03-10-2022 18:44

Superieur +880

Deze man snuift teveel, het is ook opvallend dat zijn snuif vriendjes bij de Telegraaf hem verdedigen.

Ten Hag was allang afgebrand. Gekke gast slechtste Ajax Trainer in Jaren, ik zei het al bij zijn aanstelling.

03-10-2022 15:19

Michel0172 +218

Het is niet het rouleren tegen GAE waar ik me zorgen om maak. Waar ik me vooral zorgen om maak is de uitspraak die hij na afloop deed; dat hij het zo weer zou doen. Net als Schmidt bij PSV, hebben ook wij nu een trainer die zijn fouten niet durft toe te geven. Ook met de sterkste startopstelling, hebben we al minstens een half elftal dat vorig jaar niet bij Ajax spelen, niet in de basis stond en/of op een andere positie voetbalde. Laat die 11 tot 13 basisspelers nou zoveel mogelijk met elkaar spelen, zodat er weer dezelfde routines inkomen als de vorige seizoenen. Steeds rouleren helt hier niet bij. Zeker niet als die spelers duidelijk een klasse minder zijn dan de spelers die je eruit haalt zoals Kudus, Alvarez en Bergwijn. Je geeft ook een verkeerd signaal naar de spelers. Tegen PSV of AZ had Schreuder dit nooit gedaan. Maar ach, het is maar GAE en dan kan het wel. NIET DUS!!! Altijd volle bak, met de beste 11. Anders krijg je het tegen iedere tegenstander moeilijk. Het zal helaas nog wel 3-4 wedstrijden met puntverlies kosten voor Schreuder leert dat winnen bij Ajax belangrijker is dan alle spelers tevreden houden.

03-10-2022 15:17

Gerard36 +1539

in de competitiewedstrijden tegen de mindere goden zoals go ahead kan je mooi rouleren,maar doe dat dan met grote talenten zoals fitz- Jim etc. die jongens zijn niet minder dan o.a compacos, laat deze jongens dan gelijk ervaring op doen

03-10-2022 14:55

Mocrodammerr +22996

Rouleren is ook geen probleem máár het spel is fucked. We creëeren geen moer en flut voetballers zoals Taylor en Klaassen moeten voor creabea zorgen? Hou toch op

03-10-2022 14:42

tijssenajax +13925

Eens, maar alleen heb ik een ander idee dan jou wat Taylor betreft. Valt bij mij zeker in de categorie creatief en ontwikkelt zich goed.

03-10-2022 16:53

Lagasj +2905

Vaak moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt. JC
Schreuder eruit!

03-10-2022 14:40

brullie +7031

Als Schreuder de laatste wedstrijden had bekeken tegen GAE dan had hij gezien dat je met je sterkste opstelling moet aantreden. Rust kan je de spelers ook geven als je op 2-0 staat. Te veel risico genomen. er zijn een paar clubs die zich kunnen opladen tegen ons.

03-10-2022 14:35

supporter sinds +7887

rouleren snap ik - zeker als je spelers hebt die niet zoveel onderdoen in kwaliteit (kan je uiteraard over discussiëren) je moet echter dan wel met de juiste mensen rouleren, Ik had verwacht dat dit met Blind en Tadic zou gebeuren. Ze zijn al redelijk op leeftijd en moeten de komende seizoen vervangen worden. Geef deze spelers dan de nodige rust voor wedstrijden tegen GA Eagles en breng daar wat frisse spelers in die zich willen waarmaken. De wedstrijd zaterdag tegen de eagles schreeuwde om een indivuele actie .. Conceiccao en Kudus hadden doorom altijd moeten spelen.

03-10-2022 14:28

AFCA-1983 +17723

Morgen wordt een groot drama

03-10-2022 14:28

Lagasj +2905

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.
Als Italianen één kans krijgen, maken ze er twee. JC

03-10-2022 14:27

tijssenajax +13925

Is die echt van JC of verzin jij die terplekke?

03-10-2022 16:54

Lagasj +2905

Is echt van JC.
Zou ik niet kunnen verzinnen!

03-10-2022 18:18

grapje +2335

Mooi, nu maar hopen dat wij geen spijt van jou krijgen. Iets wat ik vanaf het begin al een spijtige keuze vond.

03-10-2022 14:23

lexy88 +8818

Rouleren prima, maar doe dat eens als het elftal een beetje 'staat'. Je kunt altijd tussen minuut 45-60 spelers nog brengen. En als je toch vanaf het begin andere spelers wilt zien, doe het dan met 1, max 2 tegelijk. Dan behoudt je meer vastigheden.

03-10-2022 14:13

tijssenajax +13925

Kijk, dat klinkt nu verstandig.

03-10-2022 16:55

Whoots007 +4158

Geen overtuigende persco, maar uiteindelijk gaat het om de keuzes voor de wedstrijd (basisopstelling en tactiek) en tijdens de wedstrijd. Die zijn de afgelopen wedstrijden zwaar ondermaats geweest.

Het past bij Ajax om niet voor de hand liggende dingen te doen, en daarmee te innoveren, dus ik verwacht dit ook voor morgenavond, anders gaan we weer zielloos voor de dag komen. Schreuder moet minimaal 3 punten pakken tegen Napoli, liefst 4, en anders moet je simpelweg veel beter spel laten zien dan de afgelopen weken.

Doet hij dat niet heeft het ook niet veel zin om hem te behouden. Hij is al maanden aan de slag en er is geen progressie te zien wat spel betreft maar ook qua keuzes op het veld. Het is meer van hetzelfde en er zit nul vindingrijkheid in. Financial Times had een heel goed artikel over waarom "risico" nemen in sport tot betere uitkomsten leidt. Het ging over de voormalig selectie manager van het Engelse cricket team en hoe ze de hele selectieprocedure hebben omgegooid en daarmee zeer succesvol waren ondanks heel veel skepticisme aan het begin.

Ajax zit dit seizoen heel duidelijk in zo'n omslagpunt, de vraag is alleen of we omlaag of omhoog gaan, en voorlopig ziet het er niet positief uit, en dat heeft puur te maken met gebrek aan moed en autoriteit bij Schreuder. Hij moet stoppen met mensen willen pleasen en telkens de makkelijke keus te maken, met de minste weerstand. De interviews na GAE waren echt om te janken, hoe kan je bijv. met droge ogen beweren dat je creativiteit mistte als van je 4 voorste spelers maar 1 speler is met creativiteit, en daar ook niet perse in uitblinkt. Ook dat gelul over dat de "2-0 dichterbij was dan de 1-1", het is volkomen ridicuul om als trainer van Ajax dit argument te gebruiken tegen een tegenstander als GAE. Na 10 min kon je al zien dat het een typische kut wedstrijd ging zijn, en dat heeft alles te maken met de onverklaarbare keuzes in de basisopstelling.

03-10-2022 14:12

Ajaxisart +18768

Vooral die open discussie baart me zorgen…..een Blind, Tadic en Klaassen gaan die discussie wel aan, maar dat zijn juist de spelers die rijp zijn om vervangen te worden. Verder moet er niet gepraat worden, maar gewoon gepresteerd worden. Schreuder moet gewoon duidelijk zijn: niet presteren, dan op de bank. Echt, morgen worden we helemaal weggespeeld. Niet omdat Napoli zo goed is, maar omdat Ajax een onsamenhangend zooitje is.

03-10-2022 14:07

Maikel +6862

Helaas mee eens.

03-10-2022 14:08

Whoots007 +4158

Precies, Blind speelt, individueel, in balbezit uitstekend maar ik betwijfel of het voor het geheel wel zo waardevol is. Het is op zijn minst het proberen waard tegen de kleintjes om Wijndal - Bergwijn te laten spelen en aan te kijken hoe dat uitpakt. Wijndal is niet zo goed als Blind qua passing maar zorgt wel voor de dynamiek die Bergwijn kan helpen excelleren.

Klaassen is gewoon dramatisch selectiemanagement, elke seconde die hij speelt is er 1 te veel. Tadic moet je geleidelijk vervangen en hoort tegen clubs als GAE gewoon regelmatig rust te krijgen, dan prikkel je hem ook en heb je meer aan hem in topwedstrijden.

Al die gasten die het WK spelen, zeker de oudere jongens, gaan echt niet voluit in nietszeggende wedstrijden, die willen niet het risico lopen dat ze een blessure oplopen. Ook vanuit dat perspectief is het beter om ze ernaast te laten.

03-10-2022 14:18

AFCACBS1900 +2489

Het is wel opvallend te noemen dat we nu spelen als zo'n onsamenhangend zooitje, terwijl we tot aan Liverpool speelden als een geoliede machine. Ik vraag me af wat er nou opeens veranderd is.

03-10-2022 14:23

Newbee34 +6716

Dat viel toch wel mee ? Tegen Fortuna en Sparta was het ook alles behalve overtuigend.

03-10-2022 14:39

grapje +2335

Ja je kan ook stellen dat het enkel tegen Groningen, Heerenveen en Rangers er aardig uit zag. De rest van de wedstrijden waren ruk.

03-10-2022 14:48

Maikel +6862

Rouleren doe je pas als je een ingespeeld team hebt.
Dan kun je op bepaalde posities een ander poppetje zetten.
Maar zo niet Alfred.
Hij heeft helemaal nog geen idee hoe de beste opstelling is. Omdat hij niet durft door te selecteren.

03-10-2022 14:07

FTS95 +16042

Wel opvallend dat hij nog niet één keer de juiste opstelling heeft weten te "rouleren"

03-10-2022 14:05

WantAmsterdam +116101

Rouleren zou prima zijn, maar laat dan ook eens talenten spelen inplaats van altijd die waardeloze Klaassen.
En als het niet loopt gooi je al na 45 minuten nieuwe spelers erin.

03-10-2022 14:03

NeeI +107664

Schreuder vindt t allemaal wel best. Slapjanus.

03-10-2022 14:02

De-King +20336

Ik hoop dat Ajax heel snel afscheid gaat nemen van Schreuder, maar wie gaat die beslissing nemen?

Ik ben bang dat we nog wel even aan Schreuder vastzitten helaas.

03-10-2022 15:47

karlhof +4703

Eigenlijk snapt Schreuder er niets van. Rouleren, slechtspelende spelers beschermen, aankopen doen via zijn zaakwaarnemer, jeugd niet inpassen en wisselbeleid een ramp.

03-10-2022 13:59

Mokum2018 +2106

Rouleren is goed, maar niet te veel tegelijk

03-10-2022 13:57

Ajaxadam1 +31667

Vooral eigenwijs blijven doen Fredje.

03-10-2022 13:56

Bonno1978 +6461

Geen spijt hebben, maar wel in minuut 80 in één keer 3 wissels doorvoeren om alsnog het tij te keren…

03-10-2022 13:55

4bier +31367

''We hebben hen veel bekeken en je ziet dat ze vaak op dezelfde manier spelen, dat is zowel herkenbaar voor henzelf en als voor de tegenstander. Ze hebben een sterke linkerkant, een dynamische rechterkant. De voetballende kant is links, de lopende kant is rechts.'' Via vi.nl

Wordt leuk met Blind en Rensch.

03-10-2022 13:55

wijzijndebeste123 +163586

pfffff wederom zorgelijke teksten. het loopt zogenaamd prima met blind-bergwijn en rensch-tadic aan de buitenkanten aldus alfred. je hebt gewoon te weinig dynamiek op de flanken met deze duo's. je hebt backs nodig die er steeds overheen komen. daar word je aanvalsspel veel dynamischer van en maak je het tadic en bergwijn een stuk makkelijker.

03-10-2022 13:53
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.