Overmars weer directeur voetbalzaken bij Ajax

door Bart Veenstra 42

Overmars weer directeur voetbalzaken bij Ajax

door Bart Veenstra 42

Laatst geüpdatet

Marc Overmars heeft onlangs promotie gemaakt binnen Ajax. Lange tijd gold hij als directeur spelersbeleid binnen de Amsterdamse club, maar inmiddels is hij weer directeur voetbalzaken bij Ajax. Dit meldt De Telegraaf woensdagochtend.

Overmars koos er eerder zelf voor om verder te gaan als directeur spelersbeleid. In die rol hield hij zich alleen bezig met het aan- en verkopen van spelers en het verlengen van de contracten. Onlangs maakte Overmars promotie. De directeur, die zijn contract bij Ajax tot 2024 verlengde, gaat zich nu nadrukkelijker bemoeien met de opleiding en de scouting. Daarnaast is hij ook formeel verantwoordelijk voor de vrouwentak van Ajax.

De Epenaar is sinds 2012 in dienst als directeur bij Ajax. Onder zijn leiding won Ajax in 2013 en 2014 het landskampioenschap en daarnaast werd de finale van de Europa League in 2017 bereikt. Dit seizoen doet Ajax nog mee op drie fronten: de club staat bovenaan in de eredivisie, in de finale van de TOTO KNVB-beker en in de halve finales van de Champions League.

Koop nu jouw wedstrijdsjaal, voor de halve finale van de Champions League, in de Ajaxshop!

Lees meer over:
Plaats reactie

Ajax4xbestevaneuropa +2

Cruijff zei altijd dat als het fantastisch gaat, je juist moet blijven opletten. Kijk naar de EL finale en het seizoen daarna... Dus ook nu de touwtjes strak in handen houden en niet gek gaan doen zoals de ligt voor een vriendprijsje naar barca laten gaan.

17-04-2019 15:15

mercurius3 +0

Dat is geen vrienden prijs. Overmars is een harde onderhandelaar als het moet. Die geeft nooit zomaar wat weg op zakelijk gebied. Men kijkt hier alleen maar naar de prijs van een speler, maar een netwerk opbouwen met zaakwaarnemers en clubs is net zo belangrijk. Soms moet je een toren opofferen om vier zetten later een koningin te winnen.

17-04-2019 16:07

Schwalbino +11

Dat Overmars spelers onder de prijs laat gaan geloof ik ook niet. Wat ik wel denk is dat als een speler naar een bepaalde club wil dat Ajax dan niet heel erg moeilijk doet als de prijs in de buurt komt. Je hebt ook die formule 'de prijs kan oplopen tot'.

17-04-2019 16:53

ajaxwestland09 +29026

Nu komt iedereen met competitievervalsing joep Schreuder o.a wat een zielige gasten

17-04-2019 14:00

Peterv13 +5

Mooi die buikschuifer van gisteren, daar kwam de voetballer Overmars weer even tevoorschijn. Goede acties van Marc

17-04-2019 13:11

rsvh88 +5479

Off: Wanneer worden de speeldata's definitief bekend gemaakt?

17-04-2019 12:32

afcavince +0

Ik weet dat het koffiedik kijken is, maarrr ik moet vrij vragen van werk en wil graag jullie inschatting over het volgende.

Ik heb een seizoenskaart op mijn naam en kon daarmee naar München. Het uitvak daar had echter een enorme capaciteit. Voor Juve-uit waren ook lang tickets te krijgen als thuiskaarthouder, geloof ik. Engeland is een leuker tripje en lekker dichtbij (EN WE STAAN IN DE HALVE FINALE CL).

Hoe schatten jullie de kans in dat thuiskaarthouders aan de beurt komen?

17-04-2019 11:50

Manykoekie +0

***Wat een held ben je als je dit kan zeggen!! ***
Juventus-voorzitter Andrea Agnelli  "We moeten zo sportief zijn om Ajax een groot compliment te geven. Directeuren Edwin van der Sar en Marc Overmars hebben deze ploeg stap voor stap opgebouwd na de verloren Europa League-finale van twee jaar geleden", zei Agnelli dinsdagavond in Turijn tegen Sky Italia.

"Ze hebben Bayern München, Real Madrid en nu ook ons in moeilijkheden gebracht en daar moeten we ze voor feliciteren. Ajax speelt met veel jonge spelers buitengewoon goed voetbal en ze blazen een prachtig verleden nieuw leven in En laten we niet vergeten dat je een mooie traditie eert als je het shirt van Ajax draagt."

17-04-2019 11:46

JordanAFCA +22481

Ajax moet wilt het echt topspelers behouden zoals De Ligt salarissen flink gaan ophogen. Al hoewel mij dat onmogelijk lijkt

17-04-2019 11:19

Schwalbino +11

Je bent 19 en kunt de beste speler ter wereld worden. Om dat te bereiken moet je wekelijks tegen de beste tegenstanders spelen. Dan ben je toch op een gegeven moment klaar in de eredivisie. Ook een vet contract verandert dat niet.

17-04-2019 12:00

JordanAFCA +22481

Klopt, dat is het nadeel aan die kut divisie waar wij in spelen

17-04-2019 12:42

Ajax27 +19213

Naar 15 miljoen per jaar wat ze bij Barca kunnen verdienen? Gewoon onmogelijk. Zolang als ze bij ons zitten van genieten. We zullen nooit daar tegenop kunnen.

17-04-2019 12:11

MosesD +14687

Helemaal eens. Spelers kiezen niet alleen het geld, ook de competitie, de beleving is daar zoveel anders. We moeten ervan genieten, want dit is gewoon uniek voor een klein voetballand als Nederland.

17-04-2019 14:44

Babangida83 +23933

Dit zijn dus van die beslissingen die genomen worden op succesmomenten, waardoor je niet lang aan de top blijft. Daarom is aan de top komen makkelijker dan er te blijven. Dit is slecht voor de lange termijn. Niks is zo verankerd in de organisatie. Het voetbalbeleid hangt nu af van één persoon. Mocht die persoon vervangen worden, dan gaat alles ineens weer anders. Hopen dat t de tweelingbroer van Overmars gaat zijn.

17-04-2019 10:32

Leviathan +168

Tuurlijk bedacht ie gister ff.

17-04-2019 11:10

Danos +0

Ik ga ervan uit dat de RVC niet over 1 nacht ijs is gegaan he, daarnaast blijft er gewoon nog overleg in de directie en klankborden met Danny blind van de RVC en waarschijnlijk een paar leden van de ledenraad( of het nu dan ook heet)

17-04-2019 11:11

Babangida83 +23933

De RvC is wat dat betreft een beetje business as usual. Blind heeft hier in principe geen kunde in. Want gaat over management. Cruijff had hier wel ervaring mee (vanwege zijn eigen ervaringen, stond erg dicht op t vuur. Heeft vvcs opgericht b.v. En ook niet voor niets een management school begonnen). Heeft ook niet voor niets een TH geadviseerd. Want hij weet hoe het gaat als er weer een andere TD komt. Bij een normaal bedrijf is dit veel minder een probleem, omdat je je eigen product niet zomaar kunt veranderen op de manier dat je dit bij voetbal kunt doen (Je kunt countervoetbal gaan spelen, zonder een fabriek te moeten sluiten. Is vrij makkelijk door een ander type trainer aan te stellen.). Dat maakt de RvC ook ietwat onkundig in deze, want die hebben daar geen ervaring mee.

17-04-2019 13:06

Lazell +17005

Overmars was al een hele tijd geleden bezig de scouting te vormen. Die ene Doesburg ofzo is aangenomen, Veldmate, de Zuid-Amerika scouting, komt (bijna) allemaal uit de koker van Overmars.

17-04-2019 11:46

Babangida83 +23933

Ik zeg ook niet dat Overmars het slecht doet. Organisaties/bedrijven bestaan doorgaans niet langer dan 50 jaar, omdat ze de besluitvorming in de handen van 1 persoon leggen. Dat is de realiteit. Ook de slimste en meest succesvolle personen maken blunders. Dit kun je ondervangen. Maar t kost wat afstemming en acceptatievermogen in t begin.

17-04-2019 12:50

Lazell +17005

Ik ging vooral in op het stuk dat deze beslissing op succesmomenten gemaakt wordt. Want enkele bevoegdheden die bij de promotie horen voerde hij al uit, alleen krijgt hij nu ook de titel.

De tegenhanger van alleenrecht is besluitvorming bij meerdere personen leggen, wat leidt tot logheid, of 2 personen die een teampje vormen en altijd de ander wegstemmen ookal heeft die gelijk(Technisch Hart, jonk). Het is vaak afhankelijk van de personen die het invullen. Bij Overmars gaat het nu goed, maar inderdaad, er moet ook gekeken worden of dit over 5-10 jaar de beste oplossing is. Dat weet ik niet.

17-04-2019 13:47

Babangida83 +23933

De geschiedenis heeft al tich malen uitgewezen dat dit op lange termijn niet werkt. Van Geel was ook een 'sterke' TD.

Democratie leidt tot logheid. Maar door procedures met elkaar af te spreken (En dat hoeven er niet veel te zijn), kun je dat enorm verbeteren.

De titel maakt t formeel. Dat is wat telt wat mij betreft, want dan kun je aangesproken worden op de resultaten daaruit volgend. Dat hij al taken uitvoerde, lijkt me flexibel en prima. Maar het feit dat de opleiding nu onder welke TD dan ook staat, vind ik erg zorgelijk. En het kan best lang goed gaan, maar het gaat een keer fout.

17-04-2019 16:39

Schwalbino +11

Je kunt sowieso niet aan de top blijven. Kijk naar Real, United, Arsenal, Chelsea etc.

17-04-2019 12:01

Babangida83 +23933

Het kan wel. Maar hoe langer je er bent, hoe moeilijker het wordt. En aan alles komt een eind natuurlijk. Dat snap ik ook wel. Maar het kan zeker heel lang goed gaan en je kunt de dalen zo hoog mogelijk laten zijn (bijvoorbeeld standaard CL-voetbal.) Zodat je toch altijd dicht tegen de top aanblijft. Maar jij bent er dus zo een die ook dacht dat halve finale CL nooit meer zou gebeuren, begrijp ik? Het gaat om beleid en het constant maken van de juiste beslissingen. Dan komen de resultaten vanzelf. Zodra je stopt met het nemen van de juiste beslissingen, dus stopt met kritisch zijn, is dat het begin van een neerwaartse spiraal.

17-04-2019 12:46

Schwalbino +11

Incidenteel aanhaken bij de top als de club het juiste beleid. Dat geloofde ik en dat is ook uitgekomen. Maar als we 4 stamspelers kwijtraken dan kan het best zo zijn dat je volgend seizoen (mits we kampioen worden) de play-offs niet halen. En als we geen kampioen worden moet je weer de voorrondes etc.

17-04-2019 16:48

Babangida83 +23933

Als je dit op Ajax bekijkt, dan kunnen we met onze begroting, ons vermogen en beleid altijd een elftal samenstellen dat de voorrondes sowieso overleeft. Echt waar.

17-04-2019 18:09

Schwalbino +11

Mij zul je niet horen klagen als dat zo is ;) Het probleem dat ik zie is dat spelers die je koopt of opleidt bijna altijd een aanlooptijd nodig hebben. Je hebt uitzonderingen zoals Blind, Tadic, Huntelaar maar hoevaak heb je de kans die aan te trekken? En je zult ook openvallende plekken moeten vullen met jong talent. Omdat dit deel van de filosofie is.

Ik zie dat dit team een lange bouwduur heeft gehad. Een deel is al ontstaan onder De Boer. Bosz haalde de kam erdoor en vulde aan. Het half jaar Keizer kunnen we overslaan en zo zijn we in de era TH belandt.

Nogmaals als we jaarlijks in de CL spelen met mooi voetbal ben ik een blije fan.

17-04-2019 18:34

Babangida83 +23933

Het idee van het beleid is dat, zoals Schwabbino zegt, niet te moeilijk doen als spelers graag hun favoriete transfer maken ipv de voor Ajax voordeligste. Dat betekent dat je een band opbouwt met oud-Ajacieden (zoals met Blind al gebeurd.) Zodat sommigen terugkomen. Omdat deze spelers de speelstijl kennen, kwaliteit hebben en ook nog ervaring, hebben ze relatief weinig aanlooptijd nodig.

Voor jeugdspelers is het beleid hetzelfde. Vanuit de jeugd een bepaalde speelstijl hanteren. Het eerste elftal met dezelfde principes laten spelen en omdat je ook ervaring hebt lopen, is de aanlooptijd relatief kort. Bovendien heb je een traject met deze spelers, waarbij ze minuten maken als je met 3-0 voorstaat en tegen amateurs. Kwaliteit van de jeugdopleiding is daarbij essentieel. Maar het kan zeker als er 2-3 per lichting doorkomen. Dat zou haalbaar moeten zijn. Integratie gaat vaak wel geleidelijk. Maar aan t begin van t seizoen kun je spelers sneller definitief invoegen. Zie Mazraoui.

17-04-2019 20:10

noppenkoning +41401

Marc Tovermars, ik ben nog steeds in een roes

17-04-2019 10:29

MankeNelis +7

Het is bizar hoe praktisch alle spelers pieken in de CL. Kennelijk hebben ze druk nodig om het beste uit zichzelf te halen. Waanzinng dit. Als je ziet wat een Juve investeerd dan kan het eigenlijk niet. Het wordt nog gekker als je de halve finale overleefd. Niemand weet waar de bovengrens ligt van deze ploeg. Ook een compliment voor de meegereisde Ajacieden, je hoort ze de hele wedstrijd boven iedereen uit, zij pieken ook.

17-04-2019 10:13

Schip +23515

Ik hoop vooral dat de jeugdscouting een enorme injectie krijgt. Nog betere accommodaties, nog meer expertise inhuren, nog betere jeugdscouts en dus nog meer talent in de opleiding proberen te krijgen. Die aankopen zijn altijd wel mogelijk, maar een lichting met een De Ligt, vdBeek, Nouri en Frenkie niet.

17-04-2019 09:46

Ozymandias +159568

Daar zijn ze al flink mee bezig gezien het aantrekken van Haesaert en Doesburg.

17-04-2019 09:57

Schip +23515

Dat is peanuts en zijn gebruikelijke en constante wijzigingen.

Ajax moet groot denken. Je hebt nu een enorme aantrekkingskracht en kapitaal.

17-04-2019 10:53

Caparzo +4244

Altijd achter deze man gestaan, sinds hij verlost is van Bergkamp en Van Duivenbode en zijn visie uit kon voeren met TH is hij los. Gewicht paar keer in puur goud waard (letterlijk zelfs). Zijn de eerste fotosoeps van Marc Supermars al binnen? :)

17-04-2019 09:46

Stuyvesant +1453

Marc Overgras (met dank aan Gerard Ekdom).

17-04-2019 09:59

Babangida83 +23933

Ben het niet geheel oneens, maar hij teert zeker ook op een goede jeugdopleiding van 5 a 6 jaar terug. En daar had Bergkamp zeker zijn aandeel in. Democratie vergt echter wat tijd en geduld.

17-04-2019 10:35

FrancescosRavioli +15339

Bergkamp of Jonk?

17-04-2019 15:10

Babangida83 +23933

Beiden. Maar hadden het nu even niet over Jonk

17-04-2019 23:08

AjaciedNB +126

En het goede voorbeeld geven door zelf te verlengen

17-04-2019 09:44

Jornnn +5

Promotie op basis van verdiensten. Gefeliciteerd Marc!

17-04-2019 09:43

Deepblue +64

Komt er al een standbeeld?

17-04-2019 09:42

AFCAMM +11374

Helemaal verdiend.

17-04-2019 09:41

Mikee +6403

Contract geven voor het leven.

17-04-2019 09:36
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.