Jonk uit kritiek op aankoopbeleid

door Sam van Raalte 14

Jonk uit kritiek op aankoopbeleid

door Sam van Raalte 14

Laatst geüpdatet

Wim Jonk geeft in De Telegraaf onder meer aan dat het aankoopbeleid bij Ajax niet volgens Plan Cruijff verloopt. Het hoofd jeugdopleidingen zegt dat er tot nu toe een kwart van het plan in uitgevoerd en dus driekwart niet.

'Dan kom je al snel bij het aankoopbeleid', vertelt Jonk in de ochtendkrant. 'Er zijn genoeg aankopen gedaan die geen versterkingen zijn, dus heb je het over een breedte-aankoop. Die waren nooit de bedoeling. En als het dan ook nog om hoge transfersommen gaat, zijn dat wel pijnlijke dingen die voorbij komen.'

Jonk zegt dat het in de jeugdopleiding wel goed gaat. 'We wilden een heel andere aanpak en het kost tijd. Dan leer je ook van alles. Maar er zijn veel veranderingen doorgevoerd die essentieel zijn voor de toekomst van het Nederlandse voetbal. Het gaat de goede kant op. Je ziet nu uitstekende spelers doorkomen die wekelijks de besten zijn en zelfs al in Oranje spelen', besluit hij.

Lees meer over:
Plaats reactie

Ron6 +3519

Jonk moet blijven, anders krijg ik nog eens genoeg van dit Ajax, dat na 45 jaar hartstochtelijk fan zilte zijn, hoe is het mogelijk, stelletje mafkezen, Jonk ziet het precies zoals het is en moet!

11-11-2015 17:29

MichelAngelo66 +22258

Mijn idee exact. Als dit verkeerd loopt, wil ik niks meer met deze criminele bende te maken hebben. Deze lui hebben niets met Ajax, maar zijn vooral allemaal verliefd op zichzelf en vinden het vooral heel hip om in Ajax een rol te hebben en deze ter ere van hun eigen ego en bankrekening te gebruiken. De supporters zijn alleen lastig, daar wordt geen enkele acht op geslagen. Alleen voor de nodige inkomsten helaas noodzakelijk. Tuig.

11-11-2015 23:32

RSM +3918

Jonk houden. Dan zouden ze Nigel de Jong losweken die bakt er toch niet heel veel meer van in Italie. En van de zomer een spits halen of een oud Ajax spits. Ik zou gewoon gaan betalen voor die oud spelers. En dan 2 a 3 seizoenen alleen maar met jeugd opvullen. Het geld compenseert zich. Jeugd wordt hopelijk beter en je bent weer een stuk verder.

11-11-2015 15:25

Arim_ +0

Viergever was natuurlijk de meest overbodige, nutteloze aankoop.
Ajax had op dat moment Moisander, Boilesen, Denswill, Dijks, Riedewald en Kuipers onder contract staan, terwijl ook Blind nog onder contract stond.
Dat je dan Denswill laat gaan omdat je in Riedewald in potentie een betere lcv ziet, is te billijken. Dat je dan Kuipers verhuurd begrijpelijk. Maar daarmee blijft Viergever nog steeds een volstrekt en volledig overbodige aankoop.

Wat Sinkgraven betreft, De Boer zocht een speler die er direct zou staan. Hoe die dan bij Sinkgraven uitkwam, die net twee leuke wedstrijden bij Heereveen had gespeeld, is een compleet raadsel. Dan had je net zo goed Van de Beek en Nouri minuten kunnen laten maken. En daar dan 8 miljoen voor uitgeven.

En wat heb je aan 3 spitsen (Siggy, Milik, Zivkovic) als je vervolgens Schone in de spits opstelt. Dan verdien je gewoon een gigantische oplawaai. Een technisch directeur dient dan meteen de trainer een veeg uit de pan te geven. En duiddelijk te maken dat dat niet tolereerbaar is.

11-11-2015 14:10

3*stars*3 +23499

Het erge was, dat Frank in 4gever ook een CVM zag, zelfde fout maakte hij ook met Theo en nu met Gudelj...

11-11-2015 14:20

Arim_ +0

Het erge is ook dat Van der Hoorn tegen Feyenoord een prima pot speelde en De Boer een week later doodleuk voor Viergever koos, om maar te laten zien dat het geen compleet waardeloze aankoop is geweest.

11-11-2015 14:46

Daneman +1387

En 2 weken nadat Daley is gehaald, durft Frank ook nog te zeggen dat er te weinig ervaring in het team zit!

11-11-2015 15:40

Ajax4life16 +4

het was ook vreselijk dom om Denswil te laten gaan en voor Moisander te kiezen die een half jaar later gratis weg mocht

11-11-2015 17:09

Rdk1983 +4

Sinkgraven komt wel. Gudelj type speler dat we goed kunnen gebruiken. Alsmede Milik.
Maar de rest...

11-11-2015 14:02

A Cohen +1

t is toch ook een drama, dat beleid van meneer Overmars voor Ajax-1.

11-11-2015 13:25

3*stars*3 +23499

Tja, kleine Marc en Frank hebben hun eigen agenda.
Die denken dat ze het beter weten omdat er 4 titels behaald zijn onder Frankie maar die 4 titels camoufleren gewoon erg veel!

11-11-2015 12:15

Rudolph J +0

Die trainers toch: titels worden gewonnen op het veld, door de spelers.

12-11-2015 00:21

Arim_ +0

Hij heeft natuurlijk gelijk wat die aankopen betreft.
Sinkgraven heeft zich nou nog niet bepaald veel beter vertoont dan Andersen, of een groter talent vertoont dan Nouri en Van de Beek.
Viergever is een hopeloze aankoop. Ajax had beter verder kunnen gaan met eigen jeugd speler Kuipers, die niet minder is en nu op het lijstje staat van Feyenoord.
Van der Hoorn is een duur betaalde bankzitter.
Over Sanogo hoeven we het niet eens te hebben en Sana maakte in zijn eerste maanden een betere indruk dan Younes. Zowel Becker als Andersen zijn ook beter dan Younes, dus ook dat is een waardeloze aankoop.
Heitinga is voor de breedte en de mentorrol wellicht een goede, maar wat we in godsnaam moeten met een bank Van Rhijn, Heitinga, Van der Hoorn, Viergever, terwijl Boilesen ook nog ergens rond huppelt, mag Joost weten.
Alleen Gudelj is een verdedigbare aankoop.

Dit is allemaal begonnen met De Boer die met de vuist op tafel de aankoop van Sinkgraven erdoor heen drukte. Sindsdien speelt dit schisma.
En, overigens, kan ook gezegd worden dat het De Boer is die bepalend is voor de ontwikkeling van de aanvallende talenten en het feit dat elke spits het niet redt. Zivkovic-Milik is een prima spitsen koppel, met veel scorend vermogen, maar De Boer stelt liever Klaassen en Schone daar op. En zo stagneert de ontwikkeling van de spitsen (geldt ook voor Hendriks). Waar haal je al die jonge spitsen dan voor? Voor Jan met de korte achternaam?
Iemand moet gewoon duidelijk eens bepaalde richtlijnen voor de hoofdtrainer neerzetten. Je speelt verdomme met een spits en geen middenvelder in de spits, desnoods bij blessures maar met een 17 jarig talent uit de jeugd, maar je speelt verdomme verplicht met een spits.

11-11-2015 12:13

drazic +0

Goed stukje! Alleen ben ik het op een paar punten niet helemaal met je eens. Jonk heeft inderdaad gelijk wat betreft de aankopen, denk dat iedereen het daar wel over eens is. Sinkgraven heeft zich inderdaad niet veel beter laten zien dan Andersen, ben ik met je eens, maar Sinkgraven is wel iemand die vanaf -17 alle jeugdelftallen van Oranje heeft doorlopen. Dat ze hem in de gaten houden is om die rede meer dan logisch. Ik denk ook dat hij minder potentieel lager is dan bij Nouri en van de Beek maar hij is wel twee jaar ouder wat op deze jonge leeftijd een groot verschil kan maken. Nouri en van de Beek zullen op deze leeftijd verder zijn denk ik.
Over Viergever ben ik het inderdaad helemaal met je eens en voegt niks toe, er zijn al betere spelers en qua ervaring is een type Heitinga (internationale ervaring, etc) veel beter. We hadden op dat moment ook Denswil en die had ik veel liever zien blijven dan Viergever. Van der Hoorn vind ik een lastige omdat hij wel iets heeft. Waar Ajax voetballende verdedigers heeft is hij een man met body en kracht. Of het echt van toegevoegde waard is is daarom twijfelachtig. In grote wedstrijden kan het een verschil maken, maar tegen de kleinere tegenstanders wil je voetballen.
Younes vind ik geen waardeloze aankoop al ben ik wel met eens dat Sana in zijn eerste maanden beter was. Maar waar is hij nu? Ik las vandeweek dat Younes met Overmars werd vergeleken, dat zie ik dan weer niet maar zie wel een leuke voetballer met lef. Had veel liever Sisto gezien dus als je het zo bekijkt kan je het een waardeloze aankoop zien. Toch vind ik Younes een goede voetballer achter Fischer.
De bank die jij opnoemt is wel degelijk erg goed alleen erg veel verdedigers iedere keer. Van Rhijn was gewoon international van Nederland, Heitinga heeft heel veel ervaring en kan dat perfect overbrengen op de jonge verdedigers, v/d Hoorn laat ik het ik in het midden, Viergever zou ik wegdoen en jong aanvallend talent op de bank voor doen en Boilesen heeft zijn eeuwige belofte niet waargemaakt en kan weg. Gudelj laat ook niet wekelijks zien waarom hij de juiste aankoop is geweest trouwens.

Met het spitsenverhaal ben ik het met je eens. Waarschijnlijk komt dit omdat er op het middenveld teveel grote jongens lopen. Dan moet je ergens een plekje voor ze bedenken. De oogappeltjes van Frank moeten natuurlijk wel wekelijks spelen!

11-11-2015 12:57

Arim_ +0

Ziyech is tien keer beter en bepalender dan Sinkgraven. Ze hadden beter geld voor hem kunnen neerleggen.
Met Dijks, Denswill en Kuipers had Ajax drie linksbenige verdedigers rondlopen, dus de aankoop van Viergever is volledig overbodig en nutteloos geweest.

Wat de spitsen betreft: volgens mij moet je nationaal, met uitzondering misschien van tegen Feyenoord en PSV, spelen met twee spitsen en twee buitens, waarbij een van die spitsen vanaf het middenveld speelt zoals Bosman en Bergkamp deden. Milik zou dat prima kunnen en komt dan ook veel beter tot z'n recht, want hij fuctioneert het best met zijn gezicht naar het doel, heeft een geweldig schot uit de tweede lijn en tevens een goede pass.
Als mensen het hier hebben dat Ajax weer moet spelen zoals het onder Cruijff deed, die speelde bijna altijd met Bosman en Van Basten, alleen Europees en tegen Feyenoord en PSV, liet ie Bosman banken.

11-11-2015 13:31

drazic +0

Dat is Ziyech zeer zeker, kan ik niet ontkennen. Sinkgraven kwam alleen in de winterstop en Ziyech was in de zomer daarvoor naar Twente gegaan. Dat is de enigste reden die ik kan bedenken. Over Viergever is denk iedereen het wel eens.

Is de rol die jij van Milik omschrijft niet hetzelfde als bij Polen? Daar speelt hij ook achter en om Lewandowski en doet dat zeer goed. Als je dat systeem goed beheerst kan je denk ook makkelijk in een wedstrijd overschakelen naar een iets minder offensief systeem als dat nodig mocht zijn.

11-11-2015 13:51

El-Dorado +6

SANOGO! xD lachertje van de eeuw!

11-11-2015 11:26

Milan93 +3

Klopt, maar gelukkig is die niet gekocht.

11-11-2015 11:50

blessure +2

Jonk moet de vergaderingen gewoon bijwonen.
Jonk zijn inbreng wordt genotuleerd.
Mocht na verloop van tijd, blijken dat Jonk gelijk heeft, kan hij verwijzen naar de notulen.
Wegblijven, is de weg van de minste weerstand.
Jonk kan zich dat niet permitteren, hij is tenslotte werknemer van Ajax.
Daar horen dus ook verplichtingen bij.

11-11-2015 10:48

grapje +2335

Kennelijk zit jij er bij? Is er wel sprake van een notulist?

11-11-2015 10:55

RusselWestbrook +21

Dit kan geen serieuze post zijn.

11-11-2015 12:06

MichelAngelo66 +22258

Nou, ik weet het natuurlijk niet, maar ik waag het te betwijfelen of van die gesprekken notulen zijn. Je zou denken van wel, maar mij zou het niets verbazen eerlijk gezegd.

11-11-2015 12:58

grapje +2335

Ik denk ook dat het meer een mondeling werkoverleg is ipv een serieuze vergadering. Boven op kantoor word ook niet met een notule gewerkt bij het bedrijf waar ik werk in werkoverleg met mensen van beneden, en onderling valt het ook tegen, veel word gewoon bij mondeling gehouden.

11-11-2015 15:35

DeBaas +3

De rest oprotten, Wim Jonk blijven.

11-11-2015 10:30

Roem +0

Luister het gaat niet om breedte in je selectie, maar om kwaliteit! Als je dan toch koopt (ook voor de breedte, dus voor op de bank af en toe, dus om de trainer meer keuze te geven), koop dan spelers met kwaliteit, die iets toevoegen! Niet een Zimling, viergever, duarte etc etc etc!!!!! Dus houd op met deze slechte aankopen goed te praten en te stellen dat we breedte-aankopen nodig hebben!

Je hebt gewoon een kwalitaief goede selectie nodig, je kan er maar elf opstellen, maar niet 11 goede en vervolgens een rits spelers die niets toevoegen! Kom op man! En dan geef je maar wat meer geld uit voor kwaliteit, maar dan heb je een bank die ook de elf in het veld scherp houdt!

Dat wordt bedoeld met "geen breedte-aankopen"!

Off topic: waar blijft ons supportershome directie, RvC, Van der Sar? Toch schandalig dat het nieuwe gebouw er nog niet is! Nu hebben we een tribune zonder de echte aanhang, zonder sfeer, zonder geluid, zonder steun!

Past wel bij de RvC , bestuur en Van der Sar, dit zijn allemaal bobo's!

elke ajacied steunt liever ajax in het stadion, maar dat vak 410 er niet meer is, is aan het bestuur te danken! Het doet pijn, maar het bestuur heeft de fans hiertoe gedwongen.

Wij moeten Ajax weer aan de supporters geven en ons niet laten voorliegen door bobo's die alleen in eigen belang handelen!

En koop kwaliteit Overmars we hebben het geld en lever je bonus in, want je hebt nooit goed gefunctioneert tav je aankopen! Maar daar gaat het om: niets uitgeven, alleen de bonussen aan Dolf, Overmars, Van der Sar en Slop! Rot lekker op!!!!

11-11-2015 09:55

Roem +0

Jonk moet echt de steun krijgen van de supporters! Rot op met de directie, groot gedeelt RvC en huidig technisch hart! Van der Sar, Overmars en Bergkamp zijn meelopers en steunen het plan Cruijff niet voor 100%!

11-11-2015 09:44

ajax.championsl +0

Denk niet dat Jonk problemen heeft met Sinkgraven, Gudelj of Younes. Die laten tot nu toe wel zien wat toe te voegen. Lijkt mij dat het hem meer gaat om jongens als Viergever, Duarte, Sana en misschien zelfs Heitinga.

Vorig seizoen had natuurlijk Denswil gewoon de man achter Moisander moeten zijn, niet Viergever. Dan kan je over mentaliteit beginnen, maar mij zou ook de moet in de schoenen zakken als een half manke Viergever wordt gehaald omdat jij als groot talent er niet klaar voor zou zijn om op de bank te zitten. Sana en Duarte zijn nooit nodig geweest. Heitinga is een jongen van de club en heeft ervaring, maar is er wel plek voor? Met Veltman en Van der Hoorn (die het dit moment niet slecht doet) was die positie gewoon goed bezet. Heitinga wordt nu als halve middenvelder ingebracht, maar daar zou natuurlijk bij een 4-0 voorsprong tegen Roda JC gewoon en Van De Beek in moeten vallen.
Ik zelf sta 100% achter Jonk. Aankopen mag, maar ze moeten iets toevoegen. We hebben zelf genoeg talent.

11-11-2015 09:43

Roem +0

Topper, kijk iemand die het begrijpt! Ze moeten ook kijken wat het publiek, de fans willen, in plaats daarvan zetten ze hun eigen lijn door! De fans staan achter Cruijjf! Kijk wat hij met Barca bereikt heeft niet alleen als speler en trainer maar vooral als inspirator van de huidige visie.

Maar wij bij Ajax hebben liever zijn visie niet nodig!!??? wat een arrogantie van de directie en al die ex-voetballers die denken dat ze het beter weten en waar Cruijjf een lans voor gebroken heeft, terwijl zij hem in de rug steken! Overmars, Van der Sar en Bergkamp!

11-11-2015 10:00

grapje +2335

Nou Sinkgraven dus wel, dat is een jonge speler die nog geen constant niveau haalt. In plaats van Sinkgraven had je ook Andersen of Nouri en van de Beek kunnen doorschuiven. En tot nu toe is Daley Sinkgraven nog erg wisselvallig en geen schim meer van de speler die bij Heereveen goede wedstrijden aan het spelen was. Maar Sinkgraven is wel talentvol en dat ziet iedereen, maar is hij direct van toegevoegde waarde? Wat een aankoop moet zijn volgens plan Cruyff , dan moet je concluderen dat het antwoord nee is. Hij heeft 1 jaar nodig gehad om aan te passen en eigenlijk is hij nog steeds geen basisspeler. En dat voor 8 miljoen vind ik toch wel teleurstellend, neemt niet weg dat Daley er wel komt.

11-11-2015 11:00

Mokum_32 +1

Met andere woorden overmars functioneert niet

11-11-2015 09:32

Raikkonen94 +641

En gelijk heeft hij. Er zijn een paar gevallen waarin we goed besloten hebben om spelers te halen (of juist niet te halen, Maher bijvoorbeeld) maar over het algemeen hebben we gewoon hele slechte spelers, al dan niet tijdelijk, aangetrokken. Duarte, Zimling, vd Hoorn, Heitinga, Sanogo, Viergever en ga zo maar door. Ik snap wel dat je als hoofd jeugdopleidingen dan kritiek hebt op het aankoopbeleid.

11-11-2015 08:43

wladimir +3059

Tete, Bazoer, Veltman, Riedewald, Dijks, Klaassen, El Ghazi en Fischer komen allen uit de jeugdopleiding. Is dat alleen Jonk z'n verdienste? Zonde dat hij niet meer communiceerde.

Van der Hoorn, Viergever, Duarte en Sinkgraven zijn oliedomme aankopen die veel te veel hebben gekost.

11-11-2015 08:38

flodder +16

WIM .......MOET BLIJVEN ........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kijk naar de A1 ..geweldig ajax ...SPEL..

11-11-2015 08:35

Frenkybee +0

Geef er maar gehoor aan en koop maar eens een speler die rendement op levert +/- 25 goals per seizoen.. een echte Ajax spits..

Er zijn er al veel gaan lopen bij Ajax, Jonk toont karakter door te blijven en te vechten waar hij voor staat!!

Held, nu de uitvoering nog!!

11-11-2015 08:26

Xaser83 +0

Kan het hier deels mee eens zijn, echter ook Jonk kan toch niet ontkennen dat Ajax 1 ook in de breedte genoeg keuze moet hebben. Een seizoen is immers lang.
Natuurlijk kun je dan proberen jeugd in te passen, maar niet in alle gevallen waren die voor die posities beschikbaar.
Met de wijsheid van nu kun je dan zeggen dat veel van die aankopen mislukt zijn, maar dat is makkelijk praten achteraf.

11-11-2015 08:25

wladimir +3059

Je kunt je afvragen of Cerny en Muric net zo goed zijn als Younes.

11-11-2015 08:39

CHRISSSSZ +2

Je kunt je afvragen of Younes net zo goed is als Cerny en/of Muric.

11-11-2015 08:55

Cruyffie +2403

Jonk, held!

11-11-2015 08:02

@Maar7en +1580

Het is toch ongeloofelijk dat het allemaal niet intern opgelost kan worden... Het doen van aankopen is altijd een risico. Dat er teveel middelmatige spelers worden gehaald ziet iedereen. Vraag is of Ajax betere spelers had kunnen halen of dan telkens Nee hoort vanwege salariseisen of de MM-competitie... Het scoutingapparaat blijkt in ieder geval onvoldoende te werken anders zou je nog onbekende goede spelers die minder eisen hebben uitkomen. Dan denk ik aan Trabelsi, Maxwell, Ibrahimovic etc. Waarom kukte dat toen wel en nu niet meer?
Erg jammer dat Jonk nu de sigaar is als het klopt wat hij en Cruijff zeggen. Bij Ajax zitten teveel mensen met tegenstrijdige belangen... dat was al voor de "Fluwelen revolutie". Blijkbaar is er weinig tot niks verandert.....

11-11-2015 08:00

Drisos013 +0

Overmars heeft op negatief advies toch spelers gehaald op het advies van F. De boer

11-11-2015 08:16

Drisos013 +0

Overmars heeft op negatief advies toch spelers gehaald op het advies van F. De boer

11-11-2015 08:16

JordyAjacied +19293

Ze kunnen het gewoon niet hebben in het bestuur, dat hij gewoon gelijk heeft. dan maar ontslaan.

11-11-2015 07:46

talent020 +7

Hij heeft gewoon gelijk, want wat hebben Sana, Van Der Hoorn, Viergever,Sanogo, Zimling etc nou daadwerkelijk toegevoegd? Ruim 2/3 van de aankopen van Overmars is gewoon brandhout gebleken wat je net zo goed had kunnen opvangen met eigen jeugd, ( of die goed genoeg zouden zijn is een ander verhaal)

11-11-2015 07:45

Suarez16_ +9228

Helemaal mee eens. Ik hoor sommige zeggen dat Overmars ons "finacieel gezond" heeft gemaakt. Dat we finacieel gezond zijn hebben we allemaal te danken aan Frank De Boer die ons 4 keer achter mekaar kampioen maakt en dat seizoen dat hij instapte ook CL speelde. Dat is al 15 tot 20 miljoen per jaar extra inkomsten vergeleken met die 7 jaar ervoor. Verder had iedereen Eriksen, Vertonghen, Alderweireld, De Jong en Blind voor die bedragen kunnen verkopen. Dat we salarissen gingen verlagen en geen dure middelmaat zouden kopen was volgens het plan Cruijff. Waar Overmars echt verantwoordelijk voor is zijn de aankopen en die zijn tot nu toe waardeloos op een paar jeugdspelers na, maar die heeft hij zelf niet gescout. Jonk is juist goed bezig met de jeugd kijk maar naar Tete, Riedewald en Bazoer. Jammer dat hij moest sneuvelen aan het wanbeleid van de andere.

11-11-2015 07:44
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.