Farioli nam geen risico met Ajax-sterkhouders: 'Hebben ze rust gegeven'

door Jon van Dam 84

Bron ESPN

Farioli nam geen risico met Ajax-sterkhouders: 'Hebben ze rust gegeven'

door Jon van Dam 84

Bron ESPN

Laatst geüpdatet

Francesco Farioli heeft na het duel tussen Ajax en Go Ahead Eagles (2-0) tekst en uitleg gegeven over het niet gebruiken van Jordan Henderson. Op de persconferentie bij ESPN gaf de trainer aan dat het duo rust nodig had. Verder komt Farioli te spreken over de komende week, waarin Ajax zich gaat voorbereiden op Almere City-uit.

Tegen Go Ahead Eagles vielen een aantal arbitrale beslissingen de kant van Ajax op. Farioli komt vervolgens te spreken over een bijzondere term. ‘Een beetje geluk moet je hebben, maar deze spelers hebben ook veel geïnvesteerd in hun karma-bank. Ze werken keihard en verdienen de resultaten. Natuurlijk kunnen kleine momenten een wedstrijd veranderen, maar over het geheel genomen hebben we onze overwinningen verdiend.’

Henderson kwam niet in actie tegen Go Ahead Eagles. Farioli geeft aan dat hij zijn aanvoerder rust heeft gegeven. ‘Bij Henderson wilden we geen risico nemen. Hij is nog herstellende en de wedstrijd van donderdag, zelfs al was het maar 30 minuten, was zwaar voor hem. We willen hem volledig laten herstellen.’

Berghuis kende 'opeenstapeling van belasting'

‘Berghuis heeft al vier wedstrijden op rij gespeeld’, gaat de Italiaan verder over de linkspoot, die na een uur mocht invallen zondag. ‘In de rust van de vorige wedstrijd moest ik hem wisselen vanwege stijfheid in zijn kuit, mede door de slechte velden waarop we speelden, zoals bij Fortuna Sittard en in Brussel. Het was een opeenstapeling van belasting, en daarom hebben we hem vandaag rust gegeven.’

Na een zware week met een verlenging tegen Union Saint-Gilloise en winst op Go Ahead Eagles gaat Farioli zijn ploeg een aantal dagen rust geven, zo geeft hij aan. ‘Dat is heel belangrijk. We hebben alles uit de ploeg geperst. De spelers gaan tot hun uiterste, zowel fysiek als mentaal. We hebben te maken met vermoeidheid en ziekte in de selectie, dus we hebben besloten een paar dagen geen training te doen. Daarna richten we ons op de wedstrijd tegen Almere.’

Tot slot wordt Farioli gevraagd naar Jong Ajax-spits Julian Rijkhoff, die niet meer bij de selectie van Ajax 1 zit. ‘Julian was aan het begin van het seizoen bij ons, maar we hebben besloten hem meer speelminuten te geven in Jong Ajax. Hij blijft een speler die op termijn weer bij de eerste selectie kan aansluiten. Vandaag koos ik ervoor om Don-Angelo (Konadu, red.) een kans te geven, en hij liet meteen goede dingen zien.’ Konadu maakte tegen Go Ahead Eagles zijn debuut namens Ajax.

Tekst gaat verder onder de foto.

Farioli nam geen risico met Ajax-sterkhouders: 'Hebben ze rust gegeven'
Don-Angelo Konadu viel vlak voor tijd in voor Bertrand Traoré. 

Ajax heeft de voorsprong op PSV uitgebreid tot vijf punten. Aanstaande zondag speelt de ploeg uit Amsterdam tegen Almere City, terwijl PSV een dag eerder in Deventer aantreedt tegen Go Ahead Eagles. Eind maart treffen Ajax en PSV elkaar in Eindhoven, waar ze op zondag 30 maart tegenover elkaar staan in het Philips Stadion. Voor die tijd speelt Ajax ook nog een lastig thuisduel met AZ.

Lees meer over:
Plaats reactie

brullie +7046

Achteraf kan je zeggen, goed gedaan.

25-02-2025 07:02

Okocha078 +13931

OFF: wat vinden jullie van Kaplan? In principe heb je Baas en Janse, maar denk dat Kaplan-Sutalo in potentie echt een topcentrum kan zijn.
Als hij fit blijft en speelminuten krijgt zie ik hem zomaar naar een grote club gaan

23-02-2025 22:40

Petterson +25171

Lastig te beoordelen omdat hij zo weinig minuten maakt. Tegen Union vind ik hem knap invallen. Vandaag vond ik het niet echt indrukwekkend. Blijft een speler die makkelijk kaarten pakt (krijgt).

23-02-2025 22:58

komopajax777 +13297

Kaplan was ok, maar hij rendeert beter als LCV.Hij moet nog wel werken aan zijn wendbaarheid en zijn snelheid op de eerste meters.

24-02-2025 10:09

mvdk +44153 moderator

Hij 'speelt' al voor een grote club😊

24-02-2025 00:22

Okocha078 +13931

Klopt, had er in het buitenland moeten bijzetten🤣

24-02-2025 00:34

P.Russo +6366

Ik vind Kaplan een uitstekende verdediger. Vorig seizoen was het natuurlijk 1 van de lichtpuntjes en stond hij er als het nodig was. Heeft veel goede ingrepen (mooiste was vorig jaar, volgens mij tegen Bodo/Glimt toen hij een tackle eruit perste in het slot van de wedstrijd en het vierde met Henderson als een overwinning). Hij heeft lengte, is redelijk snel, heeft ook een aardig strakke pass. Enige 2 minpuntjes voor mij zijn de vele kaarten die hij pakt en zijn fysieke gesteldheid. Verder ziet hij er uit als een 'vriendelijke' killer. Dat laatste heb ik ook bij Rugani haha.

24-02-2025 01:25

noppenkoning +41427

Enige nadeel van Kaplan vindt ik dat hij niet echt snel is.

24-02-2025 08:34

Elayais +5073

Op dit moment is Kaplan nog te wild, hij pakt te veel (domme) kaarten en als hij eenmaal geel heeft pakt hij voor mij gevoel 8 van de 10 keer ook rood (zal niet zo erg zijn). Terwijl een Sutalo na 10 minuten geel kan pakken en ik mij helemaal geen zorgen maak dat hij er nog 1 pakt.

Er zit veel potentie in, maar er moet ook nog veel gebeuren.

24-02-2025 09:42

Professor +11178

Even totaal iets anders namelijk Alders. Heeft volgens mij nog geen minuut gespeeld bij Twente en zat vandaag helemaal niet bij de selectie. Iemand die weet of hij een blessure heeft of buiten de selectie gelaten is. In ieder geval heel naar voor hem.

23-02-2025 21:56

JohnDylan +22433

Jammer want hij ontwikkelde zich bij Jong Ajax explosief en inmiddels heeft hij al een maand geen wedstrijden meer gespeeld. Hopelijk stokt zijn ontwikkeling niet door een gebrek aan speeltijd.

23-02-2025 22:29

joost.v84 +191

Zaten we dan vandaag naar de broer van Berghuis te kijken? Hij leek er in ieder geval veel op. Ik dacht zelfs dat ie het was.

23-02-2025 21:55

ajax4perez +9565

Broer en vader werkzaam bij GAE

23-02-2025 21:59

Marinus.P +1058

Dat vertelde die commentator van espn 300 keer 😂😂

23-02-2025 22:18

Tommyshelby +129534

Vanaf volgende week weer een frisse Pasveer, Sutalo, Henderson, FJ en Berghuis gaat wel weer een hoop schelen.

Hopelijk met de nieuwe hersteltrainer een paar meevallers in het herstel van Regeer en Weghorst en we kunnen met een ruime voorsprong en fitte selectie afreizen naar Eindhoven.

23-02-2025 21:47

FarioliTactiek +606

Ben wel een beetje heel erg FJ moe. Mokio/henderson samen met Taylor en berghuis als middenveld ben ik meer voorstander van

23-02-2025 23:05

Hersenspinsel +8191

Uit tegen City, altijd lastig.

23-02-2025 21:28

noppenkoning +41427

Ja vorig jaar nog punten verspeeld daar

24-02-2025 08:38

Oxxer +164594 moderator

Zie meer potentie in Konadu , staat terecht hoger in de pikorde dan Rijkhoff. Vind Rijkhoff geen groot talent, die eindigt bij een club niveau Zwolle. Was hij een potentiële topper had BVB hem nooit zo makkelijk laten gaan.

23-02-2025 21:15

sucre +15241

Is toch gek dat hier in dit artikel staat dat Berghuis niet in actie kwam.... Hij is toch echt ingevallen hoor. Echt onnavolgbaar soms dat AS.

23-02-2025 21:10

Dolblij +45405

Dus is Rijkhoff inderdaad in de pikorde gedaald.

23-02-2025 21:03

Dolblij +45405

@oxxer: ik zie dat de bel rinkelt, maar je reactie kan ik hier helaas niet zien.......

23-02-2025 21:59

Oxxer +164594 moderator

@Dolblij

Gerapporteerd

23-02-2025 22:15

Marinus.P +1058

Wat was er dan gezegd?

23-02-2025 22:20

Dolblij +45405

Ik schreef zijn naam met 1 x.

23-02-2025 22:36

Ajacider +4926

Over sterkhouders gesproken. Ondertussen blijft Hato zich wekelijks onderscheiden. Vond hem op CV nog niet uitblinken (was ook moeilijk vorig jaar) maar wat een stappen maakt Jorrel. Assists. Loopvermogen. Ballen afpakken. Dribbels. Echt geweldig bezig.

23-02-2025 21:02

Baco123 +6689

Tis gewoon week in week uit genieten van Hato
Hoop wel en dat meen ik echt dat i nog een jaartje blijft bij ons aller Ajax

23-02-2025 22:04

JoshuaSmits +9649

Als Sutalo ook weer terug is zou ik Kaplan eens een paar wedstrijden naast Sutalo willen. Ik vond het jammer dat Kaplan al redelijk vroeg geel had, want ik vond hem vandaag beter dan Baas, en dat aan de rechterkant.

23-02-2025 20:33

HertogH +15895

Ik zie weinig redenen tot het wisselen van Baas momenteel.

23-02-2025 21:04

JoshuaSmits +9649

Oh, ik zie er genoeg, hoor. Te beginnen met een Kaplan die gewoon een betere cv is dan Baas.

23-02-2025 21:16

Hersenspinsel +8191

Baas krijgt de bal veel beter op het middenveld of zelfs bij de voorhoede.
Je ziet het gelijk als hij er niet bijzit.

23-02-2025 21:31

JoshuaSmits +9649

Vandaag vond ik Kaplan toch echt beter dan Baas. Ook in zijn passing. En Baas is echt een schooljongetje. Kaplan is veel meer een kerel.

23-02-2025 21:33

tikkie takkie +1022

Ben ik het helemaal niet mee eens! Maar goed meningen mogen verschillen.

23-02-2025 21:59

HertogH +15895

Ik vond Rugani de 2e helft beter dan Kaplan eerlijk gezegd.

23-02-2025 22:12

Marinus.P +1058

Kaplan is een goeie ballen afpakker maar hij kan verders niets.

23-02-2025 22:21

AjaxSoCal +2029

Rugani veroorzaakt bijna een strafschop. Trekt niet een beetje aan dat shirt, had zo gegeven kunnen worden. Daarna in blessuretijd weer een close call. Ik ben geen fan. Kaplan sowieso hoger in de pikorde als het aan mij zou liggen. ;-)

24-02-2025 02:08

leeke +10401

Kaplan....snel verkopen over een paar maanden.altijd pakt hij van die domme kaarten.

23-02-2025 21:12

Nr.10 +111341

Kaplan heeft wel iets, maar komt ook wel wat snelheid en wendbaarheid tekort. Vind ook dat we zonder Baas eigenlijk altijd een stuk minder zijn in de opbouw.

23-02-2025 21:18

MidMid +5715

Als je een wegpoetser nodig hebt achterin, is Kaplan uitstekend. Dat zag je goed tegen Union. Maar als er gevoetbald moet worden, opgebouwd moet worden met veel ruimte in de rug, dan is Kaplan minder. Dan heb je meer aan Baas, die beter kan voetballen, maar weer minder is in het harde beuken.

23-02-2025 22:26

Myriad +7102

Konadu zie ik eerder doorbreken dan Rijkhoff, slimme, sterke en handige spits. Teken aan de wand dat Rijkhoff naar Jong is 'verbannen'.

23-02-2025 20:28

UwSchipper +5656

Mist iemand Stevie Bergwijn nog?

23-02-2025 20:26

AFCAjaxJP9 +1436

Ja was een geweldige aanvoerder.
Maar dan wel als kiespijn he

23-02-2025 20:29

Hersenspinsel +8191

Ik ben enorm blij met Godts en zelfs Edvardsen doet goed mee en is ook een echte teamspeler.

23-02-2025 21:34

De-King +20502

Ik had hem er graag bijgehad. Ik denk dat Bergwijn een stuk beter uit de verf was gekomen onder Farioli. Dan heb ik het niet over de kosten, maar puur als speler.

23-02-2025 20:35

Redrum +96198

Misschien de eigenaar van de FEBO op de Arena Boulevard.

23-02-2025 20:42

Dolblij +45405

Wie is dat? Ken een Stevie Wonder die ooit het prachtige nummer "Isn't she lovely" heeft gezongen. Hij doelde op Ajax, weet ik zeker.

23-02-2025 21:38

Invincibles +5221

Nee, dat was echt slappe hap

23-02-2025 22:22

tdecler +3319

Was benieuwd geweest hoe ie onder farioli zou presteren. Denk dat we hem er prima bij hadden kunnen hebben

24-02-2025 07:09

WeirdAJAX +12298

Zo zonde dat Rijkhoff het niet meer laat zien. Had best hoge verwachtingen van hem en kind van de club. Maar ik zie weinig urgentie bij hem.

23-02-2025 20:26

UwSchipper +5656

Jon van Dam heeft een andere wedstrijd gezien dan ik.

23-02-2025 20:25

Dolblij +45405

Jon van Dam is op de redactie van AS de minste van het stel. Dat op zich is al een prestatie.

23-02-2025 21:41

Myriad +7102

"Henderson en Berghuis kwamen niet in actie tegen Go Ahead Eagles."

Berghuis schoot nog 2 keer over. Het is niet dat hij zo anoniem speelde dat je hem makkelijk over het hoofd ziet. Iets te snel geknipt en plakt.

Berghuis staat zelfs op de foto in het artikel met een low five voor de invallende Konadu.

23-02-2025 20:22

Op_een_oude_slof +4359

Haha ja precies dit 😆

23-02-2025 21:04

Evil-phantoom +903

Berghuis is ingevallen voor het laatste half uur .

23-02-2025 20:18

noppenkoning +41427

Peereboom vindt Rijkhoff beter dan Konadu en Farioli andersom

23-02-2025 19:59

Babangida83 +23933

Ik denk dat het een beetje afhangt van waar je voorkeur ligt qua stijl en karaktereigenschappen. Rijkhoff in de kaats is heel accuraat en kan echt heel goed en strak wegleggen. Konadu en Brobbey zijn daarin druistiger. Konadu is natuurlijk wel vrij compleet, dus ik begrijp Farioli ook wel. Logisch ook dat zo'n fysiek sterke speler wat eerder doorbreekt. Wil echter niet zeggen dat hij ook beter is.

23-02-2025 20:23

Bky +56678

Denk dat Farioli gewoon een ander type dan Rijkhoff op de bank wil hebben.

23-02-2025 20:24

Petterson +25171

Voor Jong Ajax snap ik ergens nog wel dat ze met Rijkhoff denken beter aan het voetballen te komen. Voor Ajax 1 brengt Konadu meer dynamiek waar het aanvallend aan ontbreekt. Denk dat Konadu een hoger plafond heeft.

23-02-2025 23:03

Nr.10 +111341

Gelukkig hebben we nu een week zonder doordeweekse wedstrijd. Kan iedereen even goed herstellen en weer helemaal topfit door volgend weekend.
Behalve de griepgevalletjes, die volgende week ook weer fit zullen zijn, valt het geloof ik wel mee he.
Alleen Regeer en Weghorst missen we langer, toch? V/d Boomen en Wijndal missen we niet echt.

23-02-2025 19:55

xstaniox +15135

Ff afwachten hoe lang Sutalo eruit ligt

23-02-2025 20:00

mickey2602 +4782

En Pasveer,als je als keeper een schouderblessure hebt denk ik dat je er wel enkele weken uitligt.

23-02-2025 20:36

Nr.10 +111341

Dacht dat hij ook ziek was

23-02-2025 20:38

Rockpotje +9599

Pasveer had last van zijn rug. Niet gek op je 41e. Sutalo was degene met de schouderblessure.

23-02-2025 21:01

Torcida +5757

Pasveer is toch rug?

23-02-2025 21:01

Myriad +7102

Sinds Mokio's debuut op het middenveld is vd Boomen niet meer nodig.

En wat heeft die jongen een heerlijke techniek.

23-02-2025 20:29

Petterson +25171

Kan je nagaan hoe belangrijk die blessure van Branco in Brussel was. Anders had hij waarschijnlijk afgelopen wedstrijden Hendo vervangen. De horror.

23-02-2025 23:05

Amp +37843

Dat verhaal over rijkhoff en konadu is wel apart. Je zou zeggen dat je de speler erbij haalt die je ook steeds in de basis opstelt bij Jong. Al ben ik het met de keuze voor konadu niet oneens ofzo

23-02-2025 19:50

Freddy +11456

Politiek correct antwoord was dit maar hij bedoeld dat hij Konadu beter vindt alleen kan hij dat niet hardop zeggen

23-02-2025 19:53

Amp +37843

Die begreep ik redelijk. Alleen wat mij dan dwars zit is dat rijkhoff zo ongeveer wel steeds in de basis staat bij peerenboom ten koste van konadu

23-02-2025 19:56

Freddy +11456

Investering van 1 miljoen qua transfersom plus salaris. Proberen terug te verdienen.

23-02-2025 20:22

ajaxwestland09 +29038

Berghuis viel toch echt in

23-02-2025 19:47

Jaridebeste1 +6682

Berghuis kwam niet in actie? Vreemd artikel dit. Hij viel toch echt in vanmiddag.

23-02-2025 19:41

valentino88 +2567

Nee. Hij mocht in het veld staan maar heeft werkelijk waar niks gedaan. Dus deze tellen we niet mee😂

23-02-2025 19:44

LukaLitmanen +82152

Ben je aardig blind geweest

23-02-2025 21:00

Sven.B +1943

Denk dat even 2 dagen rust de boys goed zal doen. Je ziet ook aan alles dat de ziekte en vermoeidheid bij veel spelers rondwaait zoals Taylor, FJ, Baas etc. Nu even opladen om straks weer te knallen. Trots op Ajax!

23-02-2025 19:40

koenos1 +7951

Konadu viel erg goed in

23-02-2025 19:36

afcsjonnie426 +3981

Weer een pareltje erbij.

23-02-2025 19:38

profoff +8391

Hij is net als brobbey erg sterk En scoort weinig

23-02-2025 19:50

Jeroen90 +1556

Vulde het inderdaad meer dan Traore in zoals je dat van een centrumspits verwacht: duels uitvechten om de bal in de ploeg te houden. Traore mist daarvoor naar mijn mening zowel de fysieke kracht als het spelinzicht.

23-02-2025 20:04
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.