De Jong is zo goed als fit voor Real-thuis

door Finn Dekker 28

De Jong is zo goed als fit voor Real-thuis

door Finn Dekker 28

Laatst geüpdatet

Erik ten Hag denkt woensdagavond te kunnen beschikken over een fitte Frenkie de Jong. Ajax speelt dan in de achtste finale van de Champions League thuis tegen Real Madrid. Op de persconferentie gaf de hoofdtrainer van Ajax een update over de gesteldheid van zijn middenvelder.

'Frenkie is fit', luidt het statement van Ten Hag duidelijk. De creatieveling raakte in het duel met Heracles geblesseerd en moest vroegtijdig gewisseld worden. 'Tijdens het eerste uur van de wedstrijd ging het goed, daarna speelden de liesklachten op. Morgen begint hij, denk ik, volledig fit aan het duel. Maar zeker weten doe ik het niet. Dat weet ik morgenochtend pas, als we de reactie weten na de training van vandaag.'

Van een gebrek aan motivatie is bij De Jong in ieder geval geen sprake, zo stelt de coach. 'Frenkie wil maar één ding: goed afsluiten bij Ajax. We zijn nog actief op drie podia. Hij wil zich laten gelden tegen Real Madrid. Hij is honderd procent gemotiveerd. Daar ben ik zeker van.'

David Neres

Ook de situatie van David Neres werd kort besproken. 'Neres is ook fit. Het is een belangrijke speler voor ons. Neres is nodig om te bereiken wat we willen bereiken', aldus Ten Hag, die de buitenspeler tegen Heracles negentig minuten op de bank hield. Vanuit de publieke opinie werden er de nodige vraagtekens bij die keuze gesteld.

Lees meer over:
Plaats reactie

IkJijHijWijJullieZijnAjax +1

ik denk dat frenkie een hele grote gaat worden.
hoe onspannen hij rondloopt en traint bij ajax, een beetje grappen maken, een praatje met een lach met de materiaal man of iemand langs het veld, leunend met de arm tegen het hek.

je ziet dit vaak bij vedettes die van nature heel goed zijn, zij hoeven niet met een rode kop keihard te trainen, ze redden het makkelijk met de kwaliteit die zijn hebben bij een wat kleinere club. ja hij voelt druk, maar lijdt er niet onder dat is een zeer belangrijke eigenschap.
en natuurlijk is er altijd een vorm crisis, dat heeft elke speler hoe groot die speler ook is.
messi, ronaldo, robben etc hebben het allemaal gekend.

maar er komt een tijd dat hij die knop omzet en vol gas gaat bij een grotere club, die frenkie ben ik heel benieuwd naar. dat je bek openvalt van verbazing wat voor een berichten en beelden er uit spanje komen.
ik denk dat het een legende gaat worden, en messi vol bewondering over frenkie spreekt.

we spreken elkaar volgendjaar hierover.

13-02-2019 06:41

Leviathan +168

Dat eerste zegt echt niets over zijn kwaliteiten, maar meer over karakter. Vooralsnog loopt hij er te vaak relaxt bij in de wedstrijd.. Hij moet toch echt een paar stappen extra gaan zetten om te slagen en laat hij daar vanavond maar mee beginnen.

En een vorm crisis bij Messi en Ronaldo was dat ze alsnog ver bovenaan eindigde uit vorm waren of zijn die niet superieur maar nog steeds top.

13-02-2019 13:17

NUL20 +335

Ik vrees Bob Marley aan t einde van de rust, maar daarna gaan we derop en derover!

12-02-2019 22:27

IkJijHijWijJullieZijnAjax +1

kom kymani eigenlijk?

13-02-2019 06:35

trainerdv +2

Het nadeel is dat hij zich t/m de zomer enigszins gaat sparen voor Barca. Het voordeel is dat hij zich daar morgen al onsterfelijk kan maken...

12-02-2019 21:39

Web +178830

Heel bijzonder hoe Ajax supporters op AS Frenkie laten vallen
Ja hij zit in een mindere periode, maar zou dat ook gelden voor Tadic bv, en zo kun je er nog veel meer noemen.

12-02-2019 20:12

MankeNelis +7

Precies Frenkie is nog geen Frank Rijkaard, want die stond er wel altijd.

12-02-2019 20:14

Web +178830

Nou die heb ik ooit zien weg lopen.
En is het ook meer dan goed gekomen

12-02-2019 20:18

IkJijHijWijJullieZijnAjax +1

daar zijn de meningen over verdeeld.

rijkaard had een hele buts zwakke wedstrijden, eigenlijk vergelijkbaar met de ontwikkeling mathijs de ligt.
het hoort allemaal bij de ontwikkeling van jonge spelers.

eerlijk gezegd vind ik de onwikkeling van frenkie de jong sneller gaan.
maar blijkbaar mag je tegenwoordig niet 4 wedstrijden uit vorm zijn na 24 solide duels.

13-02-2019 12:07

mercurius3 +0

'mindere periode' > hij zit hier nog maar drie maanden.

12-02-2019 20:20

trooop +3885

Dat heb je heel goed. De ware randdebielen laten zich nu gelden. Met ene 'mercurius3' vooraan op de eerste rij. Frenkie's importantie wordt hier miskend, zijn relaxte en oprechte karakter worden hier miskend, zelfs zijn kwaliteiten worden hier miskend. Echt te droevig voor woorden.

We hebben in geen jaren zo'n fenomenale speler in de ploeg gehad. Ja, het loopt effe wat minder. Maar ik wil wel eens zien hoe koel de losers die nu op hem afgeven weten te blijven als de hele wereld om hun aandacht loopt te smeken.

Zonder frenkie was ons team nog niet de helft van wat het nu is. Nog niet de helft.

12-02-2019 22:06

IkJijHijWijJullieZijnAjax +1

als je wint heb je vrienden......

13-02-2019 12:05

ajax4ever01 +13

Mocht Ajax morgen wederom slecht spelen kan het rekenen op een striemend fluitconcert en acties ga ik vanuit komende zondag thuis tegen Nac.

12-02-2019 19:44

afca patrick +1

Tadic-Dolberg-Neres
Vd Beek-Schone-Ziyech
Nico-Blind-De Ligt-Mazraoui
Onana

12-02-2019 19:29

ajax4ever01 +13

Juist tegen Real heb je meer aan Huntelaar en zou ik Blind op het middenveld zetten ten koste van Schöne die het toch niet meer kan belopen

12-02-2019 19:47

3sterren +20205

Denk ook dat Huntelaar zich wil bewijzen tegenover Real ...

12-02-2019 20:03

ETM +3

Maar ze willen zich allemaal bewijzen tegenover Real toch?

13-02-2019 04:47

3sterren +20205

Dat zou je wel denken, en ook mogen verwachten, maar op dit moment zou ik er mijn hand niet voor in het vuur durven steken.
Helaas, zou ik er nog aan toe willen voegen ...

13-02-2019 16:48

ETM +3

Ik ben over het geheel genomen tamelijk pro Huntelaar maar vind het onlogisch om Dolberg er juist nu af te halen. Ik vond dat TH te lang vast hield aan Dolberg, maar het lijkt zich juist nu uit te gaan betalen. Daarnaast verwacht ik dat we tegen Madrid meer hebben aan snelheid voorin, en een moment van individuele klasse. Huntelaar acht ik geschikter als we de bovenliggende partij worden, maar dat worden we niet. Blind opschuiven zeker een idee, maar dan neem je te veel risico centraal achterin. Het is zeer te hopen dat Mathijs en Blind weer het duo van weleer worden.

13-02-2019 04:42

ETM +3

Bij jou het idee dat je een foto van Schone op je koelkast hebt bevestigd waar je iedere dag een dartpijltje ingooit voor je ontbijt.

Schone die een grote rol speelde in 16/17 in de transformatie van het spel onder Bosz, de trainer waar jij terecht zo'n hoge pet van op hebt. Maar jij herinnert je natuurlijk alleen de sterke invalbeurten van Vd Beek die toen gebracht werd om te bikkelen als Schone moegestreden was?
Tegen Bayern (uit) was Ajax alleen goed omdat Blind op het middenveld stond toch?

Ik heb trouwens even goed het idee dat Ajax beter zonder Schone tegen Madrid kan aantreden. We gaan namelijk denk ik een open wedstrijd zien waarin omschakelen cruciaal wordt. In de opstelling die je hier ergens onder hebt staan kan ik me redelijk vinden. Ziyech op rechts, niet als vleugel maar als middenvelder. Vd Beek is een optie ipv Schone. Tadic als 10 en de ogenschijnlijk in vorm komende Dolberg in de basis. Neres dan uiteraard op links.
De optredens van Blind, Frenkie en Ziyech worden het meest cruciaal. Spelen die drie zoals afgelopen weken dan gaan we er snoeihard af. Spelen ze zoals voor de break dan hebben we een kleine kans. Bij Mazraoui ga ik er vanuit dat tegen Feyenoord een fysieke toestand hem de das om deed...

13-02-2019 04:36

3sterren +20205

Helder, Schöne speelde toen inderdaad een rol van betekenis, maar je hoeft niet zo heel ver terug te gaan in de tijd, om te constateren dat niets zo veranderlijk is als de vorm van een speler. Leeftijd gaat ook meespelen, en die spreekt niet in het voordeel van Lasse.
Een maand geleden was alles nog top en nu?
We zullen het gaan zien. Veel plezier in ieder geval en niet vergeten: zonder hoop geen leven ...

13-02-2019 16:54

mercurius3 +0

Jammer dat ie fit is, is niet goed genoeg voor Ajax.

12-02-2019 19:29

Barra +5529

Jammer dat je hier reageert, jij bent geen ajacied

12-02-2019 20:05

Red Devil +3604

Jij hebt een IQ van een dood varken.

12-02-2019 20:12

Red Devil +3604

Hij moet topfit zijn voor een wedstrijd tegen Real Madrid en niet zo goed als fit.
Wat is dit voor amateurisme.

12-02-2019 19:26

Kuningast +5079

Een belangrijke speler voor ons die we nooit gebruiken. Ben zo klaar met ten hag en zijn lulverhalen!

12-02-2019 19:02

FransHoekKeeperstrainer +0

1 van onze beste wedstrijden was Bayern uit...zonder Frenkie en met Neres.

12-02-2019 19:02

ajaxshowtime +0

Als ik mijn baas bij mijn advies- en trainingsbureau morgen vertel dat ik over een paar maanden bij een concurrent aan de slag ga. wat denk je dat er gaat gebeuren? Mijn baas laat mij geen trainingen meer verzorgen en hij is mij liever kwijt dan rijk. Hij investeert liever in zittend en eventueel nieuw personeel dan in iemand die het mogelijk niet meer interesseert wat de baas te zeggen heeft.

Frenkie de Jong mag een goeie gozer zijn, maar alles is anders geworden sinds hij bekend heeft gemaakt er vandoor te gaan.

12-02-2019 18:52

Jessey1981 +0

Ten eerste is Barcelona al helemaal geen concurrent..Ten tweede verzorgt Frenkie geen trainingen en ten derde interesseert niemand geen ene fuck wat voor werk je doet.

12-02-2019 19:44

Bijgoochem +186

Ik heb dat wel eens gedaan. Mijn baas zei gefeliciteerd en fijn dat ik het alvast weet, want dan kan ik rustig naar een vervanger zoeken.

12-02-2019 19:57

Barra +5529

Ga jij lekker je eigen baantje even met dat van een profvoetballer vergelijken

12-02-2019 20:08

Ajax2020 +167

Ik zou sowieso Neres gebruiken. Tuurlijk wordt het erg moeilijk morgen maar de zwakheid van Real ligt niet in hun aanval maar in hun verdediging. Ik zou Tadic weer in de spits zetten. Neres links, Ziyech rechts. Neres maakt het iedere tegenstander lastig en als hij een topdag heeft is hij meer waard dan Huntelaar en Dolberg samen.

12-02-2019 18:22

3sterren +20205

Als Neres speelt zal hij zeker gaan schitteren, want nog een seizoen onder Ten Hag de bank warm houden, dat zal zelfs de sympathieke dribbelaar uit Brazilië een brug te ver zijn. En terecht. Onze smaakmaker wekenlang zonder goede opgaaf van reden laten banken, terwijl de rest nog steeds denkt dat ze oefenpotjes aan het afwerken zijn in de VS, is van de zotte ...
Dus Neres wil beslist super zijn best doen tegen Real, zijn koffers pakken en gaan.
Maar dan wel naar een mooie club ...

12-02-2019 20:01

..::Rootje::.. +676 moderator

Wat maakt 't uit? Dat deze speler nog steeds bij de selectie van het eerste elftal zit, bewijst maar weer eens dat Ten Hag totaal geen autoriteit kan uitstralen naar zijn spelers. Frank de Boer en Peter Bosz konden dat wel, maar deze kan alleen maar een aai over de bol geven.

Frenkie de Jong is geen speler meer van Ajax. Dat was ie in december al niet meer, toen hij een handtekening zette onderaan zijn contract van FC Barcelona.

Weg ermee, dus. Nu meteen.

12-02-2019 17:53

Barra +5529

Wat een ongelooflijk dom gezwets

12-02-2019 18:07

Jehebtnietaltijdbalbezit +1793

' Jij zal ook wel uit het andere kamp komen...'
Tja... zelf denken in 'kampen' en dan hard roepen dat Ajax door anderen naar de klote gaat. Nog even werken aan een beetje zelfreflectie, denk ik...

12-02-2019 18:55

AjaxBaggio +2

Als hij zo speelt als de afgelopen weken. Mag hij van mij banken. 86 mil of niet!
Maar morgen kijkt natuurlijk de hele internationale pers mee. Dus dan kan hij in eens wel weer ballen.

Al vond ik hem tegen Bayern-uit ook al tegenvallen. En de beste wedstrijd speelden we zonder hem. Maar ja, we zullen het wel zien.

Hoop echt dat Tadic in de spits staat en Neres in de basis.

Aan Dolberg en Huntelaar heb je morgen niks.

12-02-2019 17:32

didierajax020 +2

Ik gok dat Dolberg en Schone er beide instaan.

12-02-2019 17:33

ETM +3

Bayern-uit speelde hij toch juist niet? Of ben ik nu in de war?

12-02-2019 18:41

AjaxBaggio +2

Bedoelde Bayern-thuis. Daar viel hij erg tegen. Met ook nog een grote fout in de slotfase.
Beste wedstrijd van ons was in de uitwedstrijd tegen Bayern. En toen deed hij niet mee.

Tegen Frankrijk was hij wel erg goed. Dus blijkbaar kan hij het wel op dit podium. Hopelijk laat hij het morgen zien tegen een tegenstander van formaat.

12-02-2019 19:10

afca patrick +1

Ik heb toch het gevoel dat hij na de winter niet volledig fit is en dat dit een van de redenen is voor zijn mindere spel. Hij is bij iedere wedstrijd een vraagteken.

12-02-2019 19:27

3sterren +20205

”Neres is belangrijk voor ons om te bereiken wat we willen bereiken” aldus het orakel uit Haaksbergen.
Neres wordt stelselmatig uit de basis geweerd.
Wat wil hij daarmee bereiken dan?

Of is het hoge doel welke Ten Hag voor ogen heeft, dat onze sympathieke Braziliaan de gehele selectie de Samba leert dansen tijdens de rust, zodat zij het PSV kampioenschap luister bij kunnen zetten met die aanstekelijke dans?

Zet Neres gewoon voortaan in de basis, en heel Ajax zal de Samba dansen.
Maar wel op hun eigen kampioensfeest!!! ...

12-02-2019 16:57

stefanwillem +12150

Hij blijft maar raaskallen, het is echt niet meer te begrijpen.

12-02-2019 16:44

Web +178830

Morgen echt met Neres spelen Eric, dit kun je niet meer uitleggen

12-02-2019 16:36

3*stars*3 +23500

Zag laatst een filmpje op insta van Ajax.
Gezellig 1mil followers vieren in de kleedkamer en Neres deed vrolijk mee.
Maar Neres is geen fucking clown en verdient het niet om zo behandelt te worden.
Je kan ook niet zeggen dat hij lui is want die gozer werkt hard.
Heeft actie, diepgang, goed in de kleine ruimtes, levert assists en kan zelf ook scoren.

Ten Hag had veel credits opgebouwd in de 1e seizoenshelft en werd zelf toegezongen door de fans.
Zijn opgebouwde credits brokkelt hij snel weer weg bij spelersgroep en fans.
Want niet vergeten, niet alleen de spelersgroep faalt na de winterstop maar ook Ten Hag en zijn staf.

12-02-2019 16:44

Web +178830

Ja hoor mee eens, als het goed is zijn de credits terecht, maar draait het niet, is hij ook verantwoordelijk.
Als Neres niet speelt en de resultaten zijn goed, kun je er enigsinds vrede mee hebben, maar draait het voor geen meter, dan moet hij spelen, en hij viel heel goed in tegen VVV.
En dan zijn uitleg waarom hij Labyad boven Neres koos, echt bizar, dan ben je het echt kwijt, deed mij denken aan Frank de Boer Milik wisselen tegen de Graafschap terwijl je moet scoren.
Neres zijn beste wedtrijd was uit tegen Bayern, die gaat morgen wel spelen
Kan hij echt niet meer om een

12-02-2019 16:51

3*stars*3 +23500

Nou moet ik zeggen dat ik natuurlijk een Neres fan ben maar dat had je al door denk ik? ;-)

Maar gaat gewoon om kwaliteit en dan beoordeel ik spelers gewoon objectief.
Ik heb niets met Kristensen maar als hij zich (wonderbaarlijk...) doorontwikkeld en beter is dan Mazraoui, mag hij zo de basis in.
Ik ben fan van Neres en vooral vanaf rechts maar zoals je aangaf, Bayern uit...Zelden Kimmich zo dolgedraaid zien worden en ook de CV’s van Bayern hadden het lastig.
Ik ben zijn invalbeurt tegen Benfica thuis ook niet vergeten.
Wilskracht getoond, geanticipeerd en doorgegaan, daar scoorde Mazraoui later uit.

Nee, ik ga niet gelijk Ten Hag out roepen en weet ik wat want hij heeft tot de winterstop iets moois opgebouwd.
Maar het is wel 1 voor 12 voor hem en heel snel zijn fout toegeven en die Neres er in brengen...Nee, zetten.

12-02-2019 17:07

NouridolbergNeres34 +1910

Neres is zo belangrijk, man wat is hij belangrijk voor Haggie... daarom zit hij iedere week op de bank zeker!

12-02-2019 16:35

trainerdv +2

De Jong kan ook buiten de basis gelaten worden, omdat er geen toekomst meer voor hem is bij Ajax. In principe is het bijtekenen of banken, altijd zo geweest en voor iedereen. Hij is zo slecht sinds zijn transfer dat hij ook gewoon om die reden buiten het team gelaten kan worden.

12-02-2019 16:30

Web +178830

Wie wil je dan laten spelen, wie waren er dan wel goed?

12-02-2019 16:33

trainerdv +2

Hij mag van mij wel spelen hoor, maar als hij half geblesseerd is of gewoon niet goed, mag hij net als elke andere speler gewoon banken. Vd Beek, Schöne, Ziyech wil ik wel weer eens als middelveld zien met Neres op rechts

12-02-2019 16:36

Web +178830

Als hij geblesseerd is ander verhaal.

12-02-2019 16:37

3sterren +20205

Het lijkt mij sowieso onverstandig om te starten met spelers die ”zo goed als fit” zijn. En als Ten Hag geen vervanger kan bedenken, dan moet hij zich maar eens een keer flink achter de oren krabben of hij echt wel geschikt is voor een topclub.
Ik ben het eens met de stelling om anderen die nog wel een toekomst willen bij Ajax, een kans te geven. Niet omdat ze beter zouden zijn dan Frenkie, maar gewoon omdat je op die manier een win-win situatie creëert. De Jong kan goed herstellen/revalideren, Barcelona blij, want hij kan niet geblesseerd raken en een bankzitter, zelf denk ik aan Neres, kan weer minuten maken. Die zal zich vast op dit podium in de kijker willen spelen en dat komt wellicht de uitslag ten goede. Ergo, Ajax en iedereen die Ajax in het hart hebben ook blij ...

12-02-2019 16:45

3sterren +20205

Correctie:
”zo goed als fit”.

Dat maakt het zelfs nog onzinniger ...
; )

12-02-2019 17:00

3sterren +20205

Precies!!!

12-02-2019 19:41

Barra +5529

Jij wijt het slechte spel enkel en alleen aan de Jong, maar volgens mij stonden er nog 10 andere spelers die evengoed dramatisch waren

12-02-2019 18:17

Beer +1652

I hope Frenkie is “Beginning To See The Light” tomorrow.

12-02-2019 16:23

Redrum +96198

Is Nico nou fit of niet?

12-02-2019 16:15

Redrum +96198

Ok thanx!

12-02-2019 16:30

TheTruth +0

Labyad - Huntelaar - Neres

Tadic - Ziyech
De Jong

Blind - Veltman - de Ligt - Mazraoui
Onana

Ondanks dat de verdediging echt ruk is, denk ik toch dat er geen betere optie is.

12-02-2019 16:12

Barra +5529

Hoe kom je hier nou op

12-02-2019 16:29

Web +178830

Maar niet doen, lijkt mij geen optie

12-02-2019 16:35

3*stars*3 +23500

Laat het maar weer eens zien Frenkie.
Mentaliteit is ook kwaliteit.
Geldt voor heel Ajax1 natuurlijk!

12-02-2019 16:05

Ar +104

Tijdens het eerste uur van de wedstrijd ging het goed?!?!
Nee, oelewapper het ging het eerste uur bij Frenkie alles behalve goed.

12-02-2019 15:59

Barra +5529

"Neres is nodig om te bereiken wat we willen bereiken" zo die staat.

12-02-2019 15:58

Ar +104

Dus als je geen kampioen wilmworden gebruik je hem niet.

12-02-2019 16:01

Ron403 +6492

Hij is fit of niet; zo goed als fit is dus niet fit... minder dan 100% zorgt voor op je tenen lopen en onnodige fouten. Dat is al zo in een wedstrijd tegen Heracles of Feyenoord, laat staan tegen Madrid.

Die laatste alinea is helemaal tenenkrommend.

12-02-2019 15:54

Redrum +96198

Als Neres nodig is en belangrijk is stel hem dan godverdomme op kale kletsmajoor! Vanaf de bank heeft hij weinig meerwaarde.

12-02-2019 15:50

John2907 +5

Die zit bij de Velvet Underground

12-02-2019 15:51

Barra +5529

Denk dat er weinig belletjes gaan rinkelen bij de meesten

12-02-2019 15:55

NaarCLbeker5 +921

Maar wel supergoed album

12-02-2019 15:59

Barra +5529

Zeker weten

12-02-2019 16:03

goajaxgo +14157

Take a walk on the wild side.

12-02-2019 17:07

EuforischeRealist +15604

Al zit hij er heel de avond vandaag, als hij morgen maar op tijd is voor de aftrap.

12-02-2019 15:59
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.