Cruijff: 'Misbruik dan niet meer mijn naam'

door JipVR 37

Cruijff: 'Misbruik dan niet meer mijn naam'

door JipVR 37

Laatst geüpdatet

Johan Cruijff heeft in een groot interview in De Telegraaf voor het eerst gereageerd op de situatie rondom het ontslag van Wim Jonk bij Ajax. De legendarische nummer veertien geeft aan dat hij deze situatie niet aan had zien komen.

Een paar weken geleden sprak Cruijff nog met commissaris Leo van Wijk. 'Toen hebben we samen met Tscheu La Ling (adviseur Ajax, red.) het rapport van Tscheu doorgenomen. Leo heeft ons toen een hand gegeven en gezegd dat het plan zou worden uitgevoerd.'

Die uitvoering kwam er echter nooit en bovendien werd Cruijff-adept Jonk door Dolf Collee en Edwin van der Sar ontslagen. De verlosser hoopt dat tijdens en na de aandeelhoudersvergadering het 'plan-Cruijff'' weer in ere wordt hersteld. 'Dan moet de bestuursraad tegenhouden wat de commissarissen van plan zijn. Of je moet zeggen: we stoppen met dat plan van Cruijff. Wees dan eerlijk en misbruik niet langer mijn naam.'

Cruijff blijft dan ook alleen voor Ajax behouden omdat Jonk ervoor kiest om te vechten voor de club. 'Het is omdat Wim zich er niet bij neerlegt, anders had ik het voor gezien gehouden. Nu blijf ik hem steunen, omdat het niet zo kan zijn dat de klokkenluider sneuvelt en de rest onder mijn paraplu doorgaat op de ingeslagen weg. Je hoopt dat iedereen doet wat we hebben afgesproken, maar dat is dus niet zo. Ik zeg al twee jaar hetzelfde, ook toen we kampioen werden. Ik heb de commissarissen daar vaker op aangesproken. De directie en de rvc moeten het plan uitvoeren, het technisch hart helpen en de boel bewaken. Daarvoor zitten zij er. Maar dat is allemaal niet gebeurd.'

Lees meer over:
Plaats reactie

meerzicht +939

Nou, ik denk dat ik Jonk niet kwijt wil. Het ontbreekt mij echter aan alle details. Overigens komt er wel een brede glimlach om mijn mond. Het zijn dezelfde supporters die bij verlies of gelijk spel of gemist kampioenschap schreeuwen dat er een speler ( in de breedte ) moet worden gekocht die zich nu vreselijk druk maken om een man die daar juist tegen vecht. Enkele dagen geleden nog had Ajax, volgens enkele supporters, Luuk de Jong moeten kopen. Hoezo oppurtunisme ....

13-11-2015 07:10

Ajax34 +4054

Ajax holt op alle fronten achteruit en ondanks dat staan we nog boven aan. De spelers hebben de grootste moeite om een bal te stoppen en naar elkaar toe te spelen (Basis techniek). Het voetbal is heel vaak niet om aan te zien. Oude logo weg. Officiële Ajax site van overzichtelijk naar on toegankelijk.
Matige aankopen de laatste jaren. Goede spelers worden steeds jonger verkocht. In Europa stellen we niks meer voor, Van de plannen van Cruijff zie ik maar weinig terug op het veld. Dat kan alleen maar betekenen dat ze maar gedeeltelijk of niet goed worden uitgevoerd.
Onze club gaat naar de kloten op deze manier. Dit kan echt niet meer. What next ?

12-11-2015 21:05

JPC40 +3

Met alle respect voor Cruijff die man is ernstig ziek, en nu ziet hij met leden ogen dat men zijn plan praktisch in de prullenbak heeft gegooid.
De mensen die hij zelf op de plek heeft neergezet keren nu tegen hem, het lijkt wel alsof je de film van Gothfather III zit te kijken.
Daar mee schoffeer je een persoon die zijn nek uitgestoken heeft, nu vecht voor zijn leven, durf dan ballen te tonen en leg uit aan Cruijff waarom men van zijn plan wil afstappen.

Ik ben niet altijd eens met Cruijff maar dit is een toppunt van onbeschoft handelen.

12-11-2015 19:56

MichelAngelo66 +22258

Tien duimpjes omhoog.

12-11-2015 20:56

PetrusKeizer +10739

en zo is het. in het latijn: et tu, Brutus (Caesar's laatste woorden, met n mes in de rug gestoken door 1 van zn getrouwen) , of wel "jij ook, Brutus?"
Dat is dan nu bij Ajax "et tu, Marcus?" (Cruijff tegen Mark, of vul verder maar in ipv Marcus: Edwinus, Dennus, Franciscus)

12-11-2015 23:19

JPC40 +3

ja ja ja ja laat maar zitten ahahah

13-11-2015 17:48

Alexander40 +6114

We weten allemaal de exacte situatie niet. Jammer dat dit nu weer via de pers moet worden gespeeld. JC en Jonk hebben wel de schijn tegen vind ik: 1. De fluwelen revolutie was niet fluweel en heeft veel mensen beschadigd. 2. Uit onafhankelijk onderzoek van de Volkskrant lijkt toch wel te volgen dat Ling integriteit niet hoog in het vaandel heeft staan en toch blijft JC hem maar pushen. 3. Jonk staat in zijn eentje tegenover FdB, vd Sar, Overmars, Bergkamp. Zouden die het dan allemaal verkeerd zien? 4. Zou de RvC met allemaal ervaren professionele mensen uit bedrijfsleven/politiek het nou werkelijk fout zien en fout doen of zou het eerder aan Jonk liggen. Nogmaals, we weten het niet, maar de schijn is helder. Eigenlijk zou Ajax met een heldere verklaring in de pers moeten komen waarin de feitelijke situatie compleet wordt geschetst.

12-11-2015 15:15

Alexander40 +6114

Precies. Ik ben echt niet anti-Cruijff, maar ik wordt het wel zat dat het steeds maar onrustig is. Cruijff lijkt wel een ruziezoeker, want ook Marco van Basten had voorafgaand aan de fluwelen revolutie al onenigheid. En ook daarvoor is er al ruzie geweest. Kan natuurlijk dat dit allemaal nooit aan Cruijff ligt en altijd aan de anderen. Gek genoeg denk ik wel dat Cruijff echt altijd het beste met Ajax voor heeft en geen enkele behoefte heeft aan macht en vriendjespolitiek. Het mondt alleen structureel in ruzies uit, dus ergens gaat het fout.

12-11-2015 17:21

JohnDylan +22401

1. Overmars en Bergkamp waren net zo betrokken bij de Fluwelen Revolutie als Cruijff en Jonk.

2. Dat onderzoek in de Volkskrant bleek uit aannames te bestaan. Zo zeiden ze dat Ling had gezegd dat hij persoonlijk een vastgoed project in Trencin had. Hij had dat alleen nooit gezegd, wat hij wel had gezegd was dat zijn club AS Trencin een vastgoedproject in Trencin heeft. Dat bleek ook gewoon waar te zijn.

3. Als Vd Sar, De Boer, Overmars en Bergkamp de lijn Cruijff niet willen volgen dat hebben ze het inderdaad allen fout aangezien ze de opdracht hebben meegekregen om die lijn wel te volgen.

4. Dan had de RvC met Ten Have en co. het zeker ook juist want dat waren ook allen ervaren mensen. Drogredenering. Collee is er voor een groot deel verantwoordelijk voor dat ABN Amro failliet is gegaan. Wat een ervaring heeft die man...

12-11-2015 16:24

Kikke +54

relatief? Hij zat in de raad van bestuur van ABN AMRO, was betrokken bij overname Italiaanse banken en verantwoordelijk voor Europa en private banking, hij is niet voor niks ontslagen bij ABN AMRO
passage uit het boek de Prooi, over de ondergang van ABN AMRO:
"Het was niet de eerste misstap van Collee. Ook is hij bijvoorbeeld verantwoordelijk voor enkele gigantisch geflopte overnames van Italiaanse banken. Topman Rijkman Groenink besluit dan ook in 2006 om Collee te ontslaan. Niet minder dan een gouden handdruk van 3 miljoen euro krijgt Collee vervolgens mee.

Het boek De Prooi van Jeroen Smit doet een uitgebreide uiteenzetting van de ondergang van zakenbank ABN AMRO. Wie de 440 pagina’s doorneemt leest over een bedrijfscultuur van machtspolitiek, grote ego’s, solisme, privé-oorlogjes, zwak toezicht en daaruit resulterend wanbeleid. Ook Dolf Collee kan zich op zijn zachtst gezegd niet onttrekken aan de verantwoordelijkheid voor de ondergang van de bank.

http://www.volkskrant.nl/economie/abn-amro-stuurt-collee-weg-een-klap~a779515/
http://www.ajaxtotaal.nl/nieuws/2015/09/06/opinie-aanstelling-collee-roept-vraagtekens-op/
http://www.quotenet.nl/Nieuws/Ontslagen-ABN-Amro-directeur-Dolf-Collee-wordt-directeur-bij-Ajax-162405

12-11-2015 17:14

Kikke +54

kan het toch niet laten, heb je ook de reactie eronder gelezen?
Quote "Algemeen directeur? Wat bezielt Ajax? Ik ken Dolf al jaren, persoonlijk zou ik hem nog niet de vuilnis laten buitenzetten."
Dit zegt voor mij al genoeg en ik denk dat het het old boys network is en totaal niet geschikt voor Ajax en blijkbaar ook niet voor Abn Amro

13-11-2015 00:46

afcas +3791

Heb je het plan cruijff ooit begrepen? Dan zie je namelijk gelijk dat FdB, vd Sar en Overmars hun werk niet goed uitvoeren en dat jonk dit wel doet. Bergkamp houdt zich volgens mij overal buiten en daarvan weet ik ook dus totaal niet wat hij doet.

En als ajax met een heldere verklaring komt geloof jij die zeker meteen? Want een heldere verklaring kan nog altijd bullshit zijn, dat weten ze heel goed in de politiek bijvoorbeeld.

12-11-2015 16:25

Alexander40 +6114

Het gaat mij om de schijn die ze tegen hebben. Jij oordeelt net als vele anderen hier zonder dat je de ins en outs kent. Jonk stelt dat de anderen het plan Cruijff niet doorvoeren maar is dat wel waar? Bergkamp houdt zich er buiten? Is dat zo? Ik hoor andere berichten uit de media. Jonk mag ook met een heldere verklaring komen hoor, maar die moet dan wel inhouden wat zijn standpunt is, wat het standpunt van de anderen is, waar het verschil zit, welk deel van het plan hiermee niet goed wordt uitgevoerd etcetera. Dus een verklaring die objectief maar wel volledig de situatie weergeeft.

12-11-2015 17:13

Kikke +54

ik zou zeggen kijk naar het voetbal van de laatste jaren, zie je daarin het attractief voetbal in terug. Verdiep je eens wat meer in de materie, ipv te zeggen dat je er niks van af weet. Blijkbaar totaal geen voetbal liefhebber want dan had je gezien dat Ajax 1 totaal visie loos wordt gecoachd, met telkens weer andere mensen op de verkeerde plaatsen. En bovenal dat het niet via de visie Cruijff wordt gespeeld, wat de meeste hier wel willen namelijk attractief voetbal... Zo ook wat was afgesproken na de fluwelen revolutie, maar goed jij had liever gezien dat al die eikels als een Ten Have er nog hadden gezeten. Zegt mij in ieder geval genoeg over jou...

12-11-2015 16:25

Alexander40 +6114

Dit heeft niets te maken met de huidige situatie met Jonk. Je vergelijkt appels met peren en hebt het gewoon over een ander onderwerp.

12-11-2015 17:10

Kikke +54

dan begrijp jij er niets van, Jonk geeft duidelijk aan dat hij een duidelijke taak omschrijving wilde, is volgens mij geen woord spaans bij, geeft duidelijk aan dat hij geen breedte aankopen wil omdat dat tegen het plan in gaat dat is opgesteld na de fluwelen revolutie, alleen maar aankopen die echt iets toevoegen. Lees de regels die waren opgesteld maar na, en dat het eerste elftal niet volgens deze regels speelt is voor iedereen te zien. Ik zou zeggen dat hij heel goed en duidelijk aangeeft wat er aan schort. Het is veel onduidelijker waar Frank de Boer en co mee bezig zijn. Ik kan ze niet betrappen op een coherent geheel. Maar goed wat ik al zei jij vind het wel goed hoe het eerste de laatste jaren heeft gevoetbald. Verdiep je nou eerst maar eens in Jonk zijn standpunten en Cruijff dan begrijp je misschien ook wat ik bedoel...

12-11-2015 17:26

Ajax Koersvast +0

Cruijff ziet het ook nu weer heel scherp:
Als je (al langer) een andere koers wilt varen, spreek dat dan gewoon uit en misbruik Cruijff daar niet voor.
Het simpele feit dat de huidige beleidsbepalers zeggen (ook recent nog tegen Cruijff persoonlijk) zijn visie en aanbevelingen te zullen uitvoeren, maar duidelijk achter Cruijffs rug om TOTAAL anders handelen, geeft aan dat we met achterbaksheid van deze beleidsbepalers van doen hebben.
Dat is klip en klaar!

12-11-2015 13:41

De_Meer +1

Jonk op straat zetten = Cruijff op straat zetten.
Jonk is de enige die regelmatig contact heeft met Cruijff en Cruijff heeft de afgelopen periode via de media herhaaldellijk z'n steun betuigd aan Jonk z'n werk op de Toekomst.
Het was Cruijff aanvankelijk ook op de eerste plaats te doen om verbeteringen in de opleiding aan te brengen en op die manier de basis te leggen voor nieuwe successen met attractief aanvallend voetbal van Ajax 1.
Ajax heeft nu met Dolf Collee iemand aangesteld die op dezelde wijze als Ten Have en Sturkenboom Cruijff erbij Ajax uit probeert te werken.
En dat op het moment dat juist zowel Nationaal, als Internationaal n.a.v. het nieuws over Cruijff z'n gezondheidsproblemen, weer bleek hoe Cruijff nog steeds leeft en wat hij voor het voetbal betekent.
En dan vervolgens op zo'n manier z'n vertrouweling bij Ajax eruit proberen te werken. Smakeloos!

12-11-2015 13:26

Just_wes +0

Door wie zijn Overmars Bergkamp van der Sar en Jonk bij Ajax gekomen. wie heeft dit geadviseerd? Juist.

12-11-2015 12:59

JohnDylan +22401

Tja, niemand zegt dat Cruijff geen fouten maakt maar wel dat zijn visie als rode draad door de club heen moet lopen. Cruijff had ook moeilijk kunnen voorspellen dat Vd Sar, Overmars en Bergkamp zijn visie zouden loslaten op het moment dat ze werden aangesteld.

12-11-2015 13:15

Just_wes +0

Eens, maar met iets meer betrokkenheid had hij dit toch wel wat eerder kunnen constateren. Op het moment is er maar weinig positiefs te halen uit wat er allemaal gebeurt bij Ajax. De jeugd heeft de toekomt. er komen goeie lichtingen aan. Maar verder is het natuurlijk allemaal slechter gesteld dan ooit.
We hebben met Bazoer en Tete 2 spelers is het eerste lopen die de top kunnen halen. Verder hebben we natuurlijk niks lopen bij Ajax.

12-11-2015 13:19

JohnDylan +22401

Ik denk dat ook El Ghazi, Sinkgraven en Riedewald de Europese top kunnen halen. El Ghazi heeft van de drie misschien het minste pure talent maar is iemand die heel hard aan zijn ontwikkeling werkt. Riedewald heeft alles om een zeer goede centrale verdediger te worden en Sinkgraven heeft het meeste voetballende vermogen van de huidige selectie. Voeg dat Tete en Bazoer aan toe en het is duidelijk dat Ajax momenteel over een zeer talentvolle selectie beschikt. Alleen zijn het bijna allen spelers die nog jaren de tijd nodig hebben om toppers voor Ajax te worden.

12-11-2015 14:03

grapje +2335

Als jij in een productiebedrijf werkt waar alles om handigheid en snelheid gaat, en het word jou voorgedaan hoe het moet of uitgelegd. Je moet de handelingen op de manier uit voeren zoals die in het productieplan staat, en jij gaat het op je eigen manier doen omdat het dan voor jou gevoel sneller gaat maar de baas vind van niet, dan zou je de handelingen toch moeten uitvoeren zoals die in het productieplan staat anders kan je vertrekken namelijk. Punt is je dient je aan het plan te houden ook al heeft de baas je aangenomen.

12-11-2015 17:10

Just_wes +0

Maar wie is volgens jou de baas dan? Je bedoeld toch niet Cruijff? Want die geeft alleen zijn mening en advies

12-11-2015 17:30

AFCA. +3283

Ja johan. Voor dat zooitje heb je dus gevochten. Met dat hele kliekje ging je de strijd aan met ten have en co. Nu wordt er keihard een mes in je rug gestoken. Diep triest

12-11-2015 12:19

CrazyJew +1

Het is toch niet normaal dat zelfs in deze periode waarin Johan verkeert hij dit soort straat gevechten moet gaan uitvoeren ipv bezig te zijn met zijn herstel. Dit is echt een dieptepunt en ik schaam me dood voor die Collee en van der Sar.

12-11-2015 12:08

Just_wes +0

Dat slaat natuurlijk nergens op. Ook in deze periode gaat het leven gewoon door. hij moet helemaal niks en doet dit uit clubliefde (neem ik aan). laten we gewoon rustig afwachten wat de redenatie van Collee en en der Sar is en dan oordelen. Elke keer de ziekte van JC erbij halen is ook een beetje vervelend aan het worden. Ik kan je vertellen dat hij echt niet zielig gevonden wil worden.

12-11-2015 12:53

CrazyJew +1

Dus jij staat achter deze hele berekende poppekast? terwijl je kan zien dat ze hem erin leggen op zijn meest kwetsbare moment? Met supporters als jij hebben we geen vijanden nodig, dit is een kwestie van goed fatsoen. Helemaal omdat juits de jeugdopleiding staat als een huis en er geen directe noodzaak is Jonk nu op straat te zetten. Applaus voor jou vriend, benieuwd dat wanneer blijkt dat dit die ouwe baas zoveel enegrie kost dat het hem fataal wordt je nog achter je woorden staat.

12-11-2015 13:21

Just_wes +0

Je begrijpt me denk ik een beetje verkeerd. Heb het persoonlijk van erg dichtbij meegemaakt deze vervelende ziekte. Je wil niet zielig gevonden worden en het is al helemaal niet fijn dat wanneer je naam genoemd wordt dit gelinkt is aan je ziekte. Wat ik wil zeggen is dat hij juist bezig moet blijven en niet bij de pakken neer moet gaan zitten. Wel is mijn mening dat we nu suggereren hoe het allemaal is gelopen. en Ja het lijkt er verdomt veel op dat ze allemaal van het Cruijff plan af willen. Maar even serieus denk je dat dat gaat gebeuren. Laten de supporters dit toe? laat de rest van de club dit toe?
Uiteindelijk zal voor Van de Sar en Collee het spreekwoord boontje komt om zijn loontje gelden.

12-11-2015 13:30

CrazyJew +1

Ik vind Cruijff niet zielig maar je staat als club voor gek om dit juist nu zo te doen. Ik praat eerder over schaamte. En ik denk dat jij als geen ander weet hoeveel energie je nodig hebt voor je herstel. Tuurlijk, het kan een enorme drive zijn om te herstellen maar als iemand die ook deze ziekte van dichtbij heeft mee gemaakt in directe kring kan ik je vertellen dat wanneer de behandelingen een bepaalde fase in gaandit op den duur niet vol te houden is. Mijn stelling is dus, moet je dat die man willen aandoen ook al wil hij zelf waarschijnlijk niet anders.

12-11-2015 13:37

Just_wes +0

Of je dit hem wil aandoen misschien niet. Maar in deze is dit aan niemand anders behalve aan Cruijff zelf. Er is nog maar weinig duidelijk over de ziekte en wat er nodig is voor herstel.

12-11-2015 13:46

supporter sinds +7891

Vincent bijlo kan zien waar het verkeerd gaat. Cijfers liegen ook niet jeugdopleiding +85 miljoen , aankopen renderen niet, geen aanvallend en creatief voetbal bij Ajax 1 en jong Ajax. kansloos in Europa , topwedstrijden worden al twee seizoenen niet gewonnen. Vd sar en overmars heb ik nig nooit kunnen betrappen op leiderschap met triest dieptepunt het optreden van Vd sar tijdens de bekerfinale tegen Zwolle en het (niet) optreden in de media van beide heren. bergkamp idem.. Kortom tijd voor een 2e fase van de revolutie !!

12-11-2015 11:51

TOOL +3

Twee weken geleden staat heel voetballend Nederland te klappen voor deze man en bij Ajax proberen ze hem gewoon eruit te werken, dat is eigenlijk wel in en in triest!!!

12-11-2015 11:45

Ajax Koersvast +0

Als je het hele interview in de Telegraaf leest, weet je dat Cruijff voortdurend de vinger aan de pols heeft gehouden en zonodig ook zelf contact heeft gezocht met Ajax; echter er wordt elke keer gezegd dat ze het plan volgen en ook de aanbevelingen van Ling, maar ze belazeren Cruijff gewoon.
Ja zeggen en nee doen.

12-11-2015 11:43

flyingsoccer +1

Dit valt nog te redden geloof me. Linksom of rechtsom het is te redden als je maar de juiste mensen op de zaak zet en moddergooien werkt niet. Deze aanval op ons Ajax door mensen die denken een Ajax hart te hebben kan je volledig afslaan met de juiste wijsheid en ik sta volledig achter Keje Molenaar een man naar mijn Ajax hart.

12-11-2015 11:20

Inhartennieren +665

Deze keer komt Frank er misschien ook niet ongeschonden uit.
Die had ook wel eens eerlijk kunnen zeggen dat hij niet achter de visie van Cruijff staat.
Maar houd zich ook stiekem op de achtergrond.

12-11-2015 11:17

talent020 +7

Frank kan zich onmogelijk meer verstoppen, zeker nu bekend is geworden dat er zelden sprake is van inviduele begeleiding/training van spelers bij Ajax 1 en Jong Ajax. terwijl dit wel de bedoeling zou moeten zijn. daar zal hij ongetwijfeld mee geconfronteerd worden.

12-11-2015 11:38

Raoul14 +3092

Ajax, in binnen- en buitenland synoniem voor aanvallend, attractief en daarrmee vaak succesvol voetbal. Daardoor ook door onze concurrenten juist zo gehaat. Daar zat de klad in en Cruijff stak zijn nek uit in een poging deze unieke combi in het voetbal weer terug te krijgen. Zijn plan is geen speld tussen te krijgen, mits uitgevoerd. Nu is er bij Ajax een redelijk unieke situatie ontstaan. De werknemer(s) die achter de doelstellingen van het ‘bedrijf’ staan en die daarin ook aantoonbare resultaten boeken (A1) worden ontslagen, terwijl de eigenlijke ‘werkweigeraars’ elkaars positie blijven versterken.
De omgekeerde en volstrekt belachelijke wereld. We staan nu met zijn allen voor de keuze tussen het Cruijff Ajax en het kleurloze, saaie Ajax. Niemand kan zich nu nog te verschuilen. Duim omhoog voor de Cruijff lijn, duim naar beneden tegen Cruijff.

12-11-2015 10:02

aarong +0

Johan! Johan! Johan!

12-11-2015 09:49

talent020 +7

Leo Van Wijk was toch een oude kennis/vriend van Cruijff? Die besodemietert hem ook gewoon waar hij bij staat volgens mij. Ajax moet idd eens kleur gaan bekennen, Overmars, Edje en de RVC kunnen zich niet van de domme houden.

12-11-2015 09:40

Adidas AR 2.0 +0

Het lijkt net of de oud-voetballers die onder van Gaal "groot" zijn geworden en het nu voor het zeggen hebben binnen AJAX, heel sneaky één of andere deal hebben gemaakt om de plannen van Cruijff te ondermijnen waarna van Gaal over een jaar weer of wat met de scepter gaat zwaaien.....

12-11-2015 09:38

Mokum_32 +1

Hou op met die complot theorieën bergkamp stond cruijff zelfs bij tegen het kliekje van van gaal. De ego's zijn gewoon te groot en ze denken allemaal dat ze er meer kijk op hebben dan de ander. Er moet gewoon een duidelijke taak verdeling komen en een vertrek van overmars.

12-11-2015 10:36

Lekiam +1

Wat een teleurstelling dat nu weer heel de directie en Cruijff met elkaar in conflict zijn. Kan het dan nooit eens rustig zijn?

12-11-2015 09:18

AJAXZZZ +0

HELDEN !!!

https://at5.s3-eu-west-1.amazonaws.com/data/cache/2/basedata/pf_image/1576837968-dd2aaceb.jpg

12-11-2015 09:10

ajax2004 +2

Ik vind het ook verdacht dat bij ajax niemand wil reageren, heb het gevoel dat er achter ruggen van echte Ajacieden weer wat bekokstoofd wordt.

12-11-2015 09:07

Bobo het Konijn +0

Dat zou ik ook heel graag willen horen. Wat denken de Boer, Overmars, de RVC, van der Saar, Bergkamp er nu van. Die hoor je niet. Wat dat betreft heeft Jonk ook een machtig blok achter zich. Cruijff, de Telegraaf, de Groot, Driessen en heel veel fans die hierin meegaan. Maar wat zich nu echt afspeelt, helaas, dat horen we niet. Maar dat is ook het probleem van Ajax. Er is geen leiding en nog erger, er wordt geen leiding geaccepteerd. Je hebt toch de goedkeuring van de Groot en Driessen plus de rest nodig.

12-11-2015 09:17

bazza25 +1

ik ben er bij morgen , wat ben ik er klaar mee..
Misselijkmakend waar overmars en co mee bezig zijn.. Ja en de boer hoort daar ook bij, die is eveneens verantwoordelijk en nou moeten mensen is ophouden met dat verschuilen achter de kampioenschappen.. Gehaald ja maar echt wel van de armoede.. Frank laat week in en week uit zien niet te staan voor attractief aanvallend voetbal maar voor resultaat voetbal , dat zie je alleen al aan zijn selectie beleid..
Overmars heeft al jaren niks gepresteerd , miskoop op miskoop gepresteerd , ons jarenlang voor de gek gehouden met beloftes en komen met spelers als sanogo en zimlimg en allerlei andere miskopen , eruit met die man!!
Bergkamp mijn fucking idool en held man, wat is dat een slapzak beetje mee stemmen met de meerderheid..
Vd sar wil ik het niet eens over hebben , kappen met die shit !
En ook nog is geflikt op het moment dat Johan het minst strijdbaar zou zijn BAH
Jonk eruit is Cruijff eruit en dus de visie naar de klote en dus een volledig onduidelijke visie
Team jonk!

12-11-2015 08:55

grunnjood +0

Ik kan me goed vinden in jouw gedachten, maar ik geloof niet dat men dit opzettelijk doet nu Johan getroffen is door die ellendige ziekte. Ik denk echter wel dat de angst voor de invloed van Cruijff en eventuele repercussies is afgenomen, maar de problemen die nu naar buiten komen spelen al langere tijd.

12-11-2015 09:06

Cruyffie +2403

Yes!! Nu is het mooi geweest. Alles is reeds gezegd, woorden zijn gevallen, zinnen zijn gekraakt, maar nu gaan we voorbij de nuance: wij - de supporters - eisen een 'integrale uitvoering Plan Cruyff'.

Met Cruyff, met Jonk, met Ling. En vooral: voor ons aller Ajax. Voordat het te laat is. WZAWZDB.

Vrijdag 14:00u Arena.

REVOLUTIE!!

12-11-2015 09:15

Bobo het Konijn +0

Mooie praatjes, maar Jonk moet zich eens normaal gaan opstellen. Hij is niet de grote baas bij Ajax die alles bepaalt op de Toekmst, enige inspraak is nog wel op zijn plaats. Dat is waar het conflict over gaat. Zo niet, dan richt hij maar de FC Jonk op. En dat binnen Ajax niemand dit durf te corrigeren is omdat iedere leiding voordat je het weet JC- Telegraaf en de Groot enDriessen in je nek heb. Laat staan dat ze in je tuin staan. Het is en was manouvreren voor de RVC en directie. Geen wonder dat je ze niet hoort. Deze beklemmende spruitjeslucht daar moet Ajax van los komen.

12-11-2015 08:29

afca95 +1307

Wat een onzin verhaal. Jonk voert gewoon het plan Cruijff uit wat is afgesproken. Niet meer niet minder. Dat de rest dat niet kan Jonk niks aan doen.

12-11-2015 08:49

BaddahBing +0

Ach ja de van Gaal adept roert zich weer. LvG de sprinkhanenplaag zich volvreten doorvliegen en een ravage achterlatend AJAX, Barcelona, KNVB, AJAX, Bayern , Oranje en nu weer Man U.
En altijd maar de bek vol hebben over de cultuur v/d club.

12-11-2015 08:54

grunnjood +0

Wim Jonk is de enige die in mijn optiek naar behoren presteert en doordat hij zich nu tegendraads opstelt richting de rest van het technisch hart door Johans gedachtegoed aan te hangen moet hij dus het veld ruimen? Ik hoop dat Collee en van der Sar inzien dat dit niet de juiste oplossing is en dat ze komen met een herdefiniëring van de takenpakketten en dat de mensen die betrokken zijn bij Ajax 1 zich gaan houden aan de 5 'pijlers' van het plan van Cruijff, óf zich openlijk durven afzetten tegen deze werkwijze.

Want het lijkt nu dus wel duidelijk dat de hele 'fluwelen revolutie' nooit daadwerkelijk het levenslicht heeft gezien op het aanstellen van een aantal oud-voetballers in de bestuursfuncties en de veranderingen op de Toekomst na. Als de verantwoordelijke mensen op de uitvoerende posities dit plan niet in uitvoering willen brengen, dan mogen ze toch tenminste eens hun ballen tonen om daar voor uit te komen, al zijn ze waarschijnlijk bang dat er dan koppen gaan rollen. Ze beginnen dus in die zin te lijken op het type bobo's dat het eigenbelang boven het belang van de club laat gaan en ik vind dat misselijkmakend. De hele gedachte achter de oud-voetballers op deze posities was dat zij behalve verstand van de materie en hart voor de club, tevens financieel onafhankelijk zijn en aldus beter kunnen functioneren op dit vlak. Nu blijkt dus dat zij Cruijffs naam misbruiken om hun eigen, afwijkende, ideeën ten uitvoering te brengen. En Jonk is in wezen een klokkenluider die aan de bel heeft getrokken toen de rest de 'gemaakte' afspraken niet nakwam, maar wel de enige die zich vol overgave heeft gestort op het uitvoeren van de visie van Cruijff, en die systematisch is zwartgemaakt door zijn collega's die hem er nu uit proberen te werken.

12-11-2015 08:57

Bobo het Konijn +0

Je haalt van alles door elkaar, ik vind Cruijff buiten de beste voetballer en trainer ook nog een grappige man als je hem hoort. Valt wel mee hoor. Maar ik zie ook dat er allerhande mensen met hem aan de loop gaan en Cruijff weet veel maar hij heeft vooral een gave voor verkeerde vrienden die met hem aan de loop gaan. En dit bij Ajax vind ik helemaal niet grappig maar ranzig. Macht en rancune met allerhande die hun kans schoon gezien hebben. Ajax is al 5 jaar stuurloos met iedereen die maar wat doen, met de Zonnekoning van de Toekomst voorop.

12-11-2015 09:31

wladimir +3059

Ajax is helemaal niet stuurloos. Er wordt de afgelopen 5 jaar gewoon keihard geld verdiend. Dit seizoen zonder Champions League en zo als het naar uitziet geen Europese overwintering wordt financieel gezien interessant. Worden er zwarte cijfers geschreven?

Frank de Boer staat voor resultaatvoetbal en attractiviteit komt later. Dat is realistisch in het huidige topvoetbal. De resultaten op Europees vlak en in de beker vallen verschrikkelijk tegen.

Er worden regelmatig waardeloze breedte aankopen gedaan waar te veel voor wordt betaald en wat eigen jeugd in de weg zit. In de basis staan wel veel eigen jeugd spelers. Dat succes kan niet door plan worden geclaimd. Het individuele opleiden heeft zich nog niet bewezen.

De directie wordt gevormd door ex topvoetballers die groot zijn geworden onder van Gaal. Kennelijk werkt een technisch directeur toch efficiënter dan een TH. TH is stuurloos en die is door Johan Cruyff geïnstalleerd. Het is opmerkelijk dat de niet JA knikker er uit wordt gelazerd.

Wat ook tegenvalt zijn de internationale samenwerkingsverbanden. Arsenal (Bergkamp en Overmars), Barcelona (Cruyff, de Boer en Overmars) en Manchester United (Blind, Stam, van Gaal en van der Sar) is een soort van relatie mee. Het is niet zo dat we onze talenten voor veel geld naar die clubs transfereren of dat we toptalent kunnen huren.

12-11-2015 10:18

grapje +2335

Riedewald , Tete en Bazoer zijn de eerste spelers die een deel van de individuele opleiden hebben mee gekregen, alleen dan wel het laatste stukje. Met Bazoer is heel veel getraind toen hij een halfjaar niet mocht spelen, en Riedewald heeft zelf gezegd dat hij er baat bij had, zo hebben ze Riedewald zijn rennen aangepast. Het heeft zich inderdaad nog niet bewezen , al moet ik wel zeggen dat deze spelers een mooie potentie hebben.

12-11-2015 12:20

wladimir +3059

Lartey-Sanniez, Savestano, Nouri, van de Beek, Muric en Cerny hebben betaald voetbal (JL) gehaald. Het leeuwendeel zal ook wel het eerste gaan halen.

We moeten gewoon wel met z'n alle constateren dat 11 spelers van de huidige selectie uit de eigen jeugd komen. Dat is al best wel goed.

Dan gaan we door met een TH

??? Technisch directeur
Frank de Boer (hoofdcoach)
Jaap Stam (Coach JA)
Wim Jonk (hoofd jeugdopleiding)
??? (hoofd scouting)

Colle, van der Sar en Overmars exit.

12-11-2015 12:40

flyingsoccer +1

Wat een trieste reactie als jij een echt konijn was gaf ik je zo'n schop dat je nooit meer kon reageren.

12-11-2015 11:51

gi0vanni +7284

Niet vechten tijdens het ruzie maken.

12-11-2015 12:00

maikydread +31

Niet Jonk maar Overmars moet weg bij Ajax wat heeft Overmars nou gepresteerd zins hij het aankoopbeleid aanvoert Ajax heeft alleen maar verlies geleden bij elke aankoop onder Overmars, maar wel zijn bankrekening speken elke jaar.

12-11-2015 08:24

heinp +41

Als Wijers en zijn medecommissarissen dat niet doen, verwacht Cruijff morgen tijdens de aandeelhoudersvergadering actie van de bestuursraad, die de club Ajax als grootaandeelhouder vertegenwoordigt.

„Dan moet de bestuursraad tegenhouden wat de commissarissen van plan zijn. Of je moet zeggen: we stoppen met dat plan van Cruijff. Wees dan eerlijk en misbruik niet langer mijn naam. Ik wacht het rustig af. Als het mis gaat, dan kunnen we weer terug naar de leden en de fans, want die moeten het uiteindelijk bepalen. Ajax is van de mensen en niet van een paar bestuurders.”

Dit is toch de passie van Cruijff ,ziek zijn maar nooit opgeven ,en ja hij weet als geen ander hoe hij de zaak toch in het uiterste geval naar zijn hand kan zetten ,de bestuursraad als grootaandeelhouder en de leden en fans ,en ja daar kan geen enkel bestuur met wat voor vieze spelletjes tegenaan ,dat begrijpt Johan als de beste .
Gaat wederom een lange weg worden maar de Coronel volgers gaan dit weer verliezen ,dat voel ik aan mijn water en nu voorgoed .

12-11-2015 08:07

kjkepel +0

Grootste vraag: kan plan Cruijff uitgevoerd worden zonder Jonk en wie moet dan de opleiding runnen? ik zie De Boer, Overmars, Bergkamp en Vd Sar niet snel vertrekken

12-11-2015 07:52

JohnDylan +22401

Dat kan als de RvC deze heren daar toe dwingt maar momenteel lijkt het er niet om dat ze dat gaan doen.

12-11-2015 10:26

JCr14 +453

@klaasvaak Bazoer mocht in het begin geen wedstrijden spelen. Zonder het nieuwe beleid waren Bazoer, Cerny en Dolberg waarschijnlijk ook niet aangetrokken. Want ze vonden het goed genoeg hiervoor.
Daar hebben ze gigantisch veel tijd ingestoken.
Individuele trainingen van Jonk. Zo ook bij Tete en Riedewald die veel begeleiding hebben gehad.
Ze zijn ook beresterk. En hebben al wat kunnen wennen in JA aan fysiek.
Je ziet de jeugd gigantische stappen maken.
Een stuk meer afgevaardigden in de NL selecties.
Overigens werden er meer grote talenten op jonge leeftijd gehaald. Vroeger was dat er ook wel maar minder. (Ook wel omdat er te weinig liep in de jeugd)
We zijn er nog niet en er kunnen nog dingen beter, maar het ziet er steeds beter uit.

Ik sta volledig achter Jonk

12-11-2015 07:16

JohnDylan +22401

Inderdaad, iedereen vind het zo goed dat Riedewald zo snel is maar je moet eens zien hoe langzaam hij was voordat Jonkind met hem aan de slag ging.

12-11-2015 10:27

BRAMHOUTEN +3813

Dat de club weer gezond is hebben we aan frank de boer te danken. 4 x kampioen op rij en niet aan Wim jonk . De jeugd die door komt zijn gekocht en niet zelf opgeleid. Tete en riedewald waren zonder jonk ook doorgebroken.

12-11-2015 07:10

Ajax412 +1326

Frank speelt elke wedstrijd op de 0-0, lekker controleren

12-11-2015 07:11

Mokummerdam +3

Je moet BRAMHOUTEN ook niet serieus nemen.

12-11-2015 08:44

flyingsoccer +1

Door een falende concurrentie zijn we kampioen geworden want Europees tellen we niet meer mee. De Boer laat Ajax des on-Ajax voetballen we hebben onze complete smoel verloren inclusief het logo.

12-11-2015 11:55

Alwayslookatthebrightsideoflife +0

Thuis tegen Cambuur allemaal in het stadion een shirt aantrekken met op de voor- en achterkant een grote 14. Desnoods een wit t-shirt met stift beschrijven. Hiermee aangeven dat de supporters de kijn van Johan willen.

12-11-2015 07:05

Sjaakvaak +26602

"Nu zie je uitstekende spelers doorkomen, die wekelijks de beste zijn en zelfs al in Oranje spelen."

Het is onjuist van Cruijff om dit aan Jonk en zijn eigen plan toe te schrijven. Riedewald en Tete zijn al heel lang gigantische talenten uit de opleiding, dat waren ze al voordat de revolutie uitbrak. Bazoer is overgenomen van PSV en El Ghazi van Sparta.

12-11-2015 06:47

Sjaakvaak +26602

Ik weet dat Cruijff heilig is voor veel Ajacieden maar kom dan ook met argumenten als je het ergens niet mee eens bent. Leg mij eens uit wat de fluwelen revolutie voor invloed heeft gehad op de ontwikkeling van Bazoer, Ghazi, Riedewald en Tete.

12-11-2015 06:52

BaddahBing +0

Reageer niet op de vorm de persoon Cruijff maar op de Inhoud het doel van Plan Cruijff. En je vraag is niet te beantwoorden omdat de Fluwelen revolutie in essentie over meer voetballers in de ledenraad van de AJAX NV gaat, waardoor de AJAX NV niet meer door het OBN ondersteund werd.

Maar als je Plan Cruijff bedoelt zou ik zeggen lees het even dan wordt het je misschien duidelijk of kijk eens naar de A1 of andere jeugdelftallen.

En misschien kan je ook even aangeven wat het effect van het beleid van FdeB, Overmars en ja ook Stille Dennis, is geweest op bijvoorbeeld een nog groter talent, en zelfs nog een aanvaller, Kishna.
Een kapitaalvernietiging van een miljoen of 5 ofzo ?
En dan heb ik 't nog geen eens over de extra kosten voor Younes.
En met alle miskopen, geen gerichte aantoonbare verbeteringen,
erbij ga je toch al weer snel door de CL inkomsten heen.

De Toekomst heet niet voor niets zo..

12-11-2015 09:04

CHRISSSSZ +2

Zo kun je alles wel in twijfel gaan trekken. Bazoer, Tete en Riedewald geven allemaal aan dat ze veel hebben gehad aan de verandering in de jeugd. Deze jongens hadden inderdaad ook doorgebroken zonder deze veranderingen (lees: Plan Cruijf), maar je kunt je afvragen of ze dan ook al zo ver waren geweest als dat ze nu zijn. Fysiek bijvoorbeeld, hebben ze enorme voorsprong op hun leeftijdsgenoten. Ik adviseer je om eens op de Toekomst te gaan kijken en wat random mensen aanspreken, om te vragen naar hun mening over de opleiding toen en nu.

12-11-2015 08:20

31xAjax +7959

Iedereen maar dan ook iedereen ziet dit al 2 jaar gebeuren maar JC zegt doodleuk dat hij het niet had zien aankomen.

Daarom Johan, had jij de voorbije jaren minimaal 1-2 keer per maand op de toekomst en in de Arena moeten zijn.

Bij een revolutie, zeker bij zo'n bloederige als deze is geweest, hoort een krachtige leider. Die hebben wij nooit gezien....

12-11-2015 06:46

Sjaakvaak +26602

En dat heeft gigantisch bijgedragen aan dit gezeik. Het plan Cruijff was en is een mooi ideaal, waar ik zeker heil in zie. De grote haak aan dit plan is echter diezelfde Cruijff. Als je met zo'n groot plan komt wat ook nog eens door iedereen wordt aangenomen, dan moet je daar zelf achteraan jagen, alles controleren. Niet van een afstand toe kijken en alle communicatie via een column in de telegraaf laten verlopen. Helaas is het nu te laat.

12-11-2015 06:50

SuperJood2016 +0

Wat zit jij nou steeds te kakelen

12-11-2015 09:40

AjaxAddicted +2988

Waarom lukt een fluwelen revolutie bij de concurrent wel? Omdat daar een directeur zit met hart voor de club die WEL elke dag aanwezig is. Ik sta achter de opzet maar niet op deze manier. Stel dan ook iedereen zelf aan en laat elkaar communiceren. Niet één plan roepen en dan zeggen "succes"

12-11-2015 06:52

31xAjax +7959

Alle namen zijn door JC zelf aangedragen, niet alleen de oud voetballers, maar ook Kinsbergen. Mer die mensen is het niet gelukt, mede omdat JC de regie niet nam.

Iedere leider krijgt de organisatie die hij verdient, en als JC maar 10% van zijn voetbalkennis als mensenkennis had gehad, dan was het waarschijnlijk veel anders (beter) gelopen.....

12-11-2015 08:36

BaddahBing +0

De plannen voor Reorganisaties worden zeker bij Beursgenoteerde bedrijven door Externen in gang gezet, na de meest impopulaire maatregelen laat men een plan achter over om door de bewindvoerders uit te voeren, die zitten daarvoor.
Dus waarom zou dat nu ander moeten dan ?

Cruijff kon toch ook niet weten dat men A zegt en B gaat doen.
Heeft nog geprobeerd in te grijpen met Ling maar hetzelfde verhaal A zeggen B doen.

Hij dacht blijkbaar met volwassen mensen te maken te hebben die het AJAX belang boven het eigen belang stelde, en niet dat hij met een kleuterklas te maken heeft die bij de hand genomen moet worden.

Iedereen in Directie RvC en Bestuursraad zit er ter meerdere eer en glorie van zichzelf en om zichzelf te verrijken, zij het via bonussen of indirect via 'vriendendienstjes' .

En dat alles ten koste van de lange termijn en de identiteit van de AFC AJAX.

12-11-2015 09:24

MichelAngelo66 +22258

Hj zag dit niet aankomen omdat er was afgesproken dat Ling een advies zou neer gaan leggen, welke door de RvC dus ter harte werd genomen na een gesprek. Wijers, de slang, piept er tussenuit en er wordt niks uitgevoerd. Dan zie je het inderdaad niet aankomen 31x

12-11-2015 17:00

oudzuid2 +7294

opdonderen met die Van Wijk en Collee. op dit moment heb ik alleen nog vertrouwen in Cruijff, Jonk en Molenaar...

12-11-2015 06:18

Cruyffie +2403

Nu is het mooi geweest. Alles is reeds gezegd, woorden zijn gevallen, zinnen zijn gekraakt, maar nu gaan we voorbij de nuance: wij - de supporters - eisen een 'integrale uitvoering Plan Cruyff'.

Met Cruyff, met Jonk, met Ling. En vooral: voor ons aller Ajax. Voordat het te laat is. WZAWZDB.

Vrijdag 14:00u Arena.

REVOLUTIE!!

12-11-2015 07:51

ajaxmening +2

Mede door wat vlieguren en tijdverschil heb ik even wat uren gemist, inmiddels wat bij kunnen lezen en tijd gehad me meer te verdiepen in de ontstane situatie , erken direct dat mijn eigen conclusie eerder te voorbarig is geweest, wat ik zeer betreur daar het er nu sterk op gaat lijken dat er een gevoelig sfeer zal ontstaan die alleen maar verliezers zal opleveren voor de club, daarom hoop ik zeer dat alle partijen gezamenlijk hier zeer snel uit zijn in het belang van Ajax, waarin wel moeten worden vermeld dat de directie op een achterstand staat middels de communicatie hierover.

12-11-2015 06:11

Maxwell5 +4

Wow, we zijn wellicht terug bij af van voor de revolutie, godverdomme! Ik vermoed dat het bestuursraad ook al niet volledig aan de kant stand van Cruijff, met die rat van een Henrichs voorop. Ik hoop zeer dat ik het mis heb.

12-11-2015 03:59

IamLegend +2

vermoed niet teveel jochie, voorkom dat je paranoie word....wtf is heinrichs? weer een niet zeggende naam die niks te zeggen heeft bij ajax.

12-11-2015 05:47

Michael25 +822

Zeer laakbaar inderdaad dat de naam van Cruijff wordt misbruikt voor het huidige beleid. Van de vijf peilers ging het alleen de goede kant op in de jeugdopleiding, en de verantwoordelijke is er zojuist uit gebonjourd.

12-11-2015 02:38

Kikke +54

En hoe is het mogelijk dat Ronald de Boer vind dat Frank zich afzijdig moet houden, wanneer gaan de Boertjes het eindelijk door hebben dat de lijn Cruijff ook in het eerste door gezet moet worden, krijgen wij ook attractiever voetbal te zien! Pffff ze willen het gewoon niet begrijpen

12-11-2015 01:58

godenzonensuper +0

Die 2 clowns hebben een plaat voor hun kop dat is echt niet te geloven. De club die Ajax komende zomer verlost van Frankie moeten we echt eeuwig dankbaar zijn.

12-11-2015 02:04

MichelAngelo66 +22258

Die gasten kijken alleen naar zichzelf. Dat deden ze als voetballer en daarnaast in privé. En nu nog steeds. Die proberen hun zakken steeds meer te vullen en verder zal het ze een rot zorg zijn. Die bekennen echt geen kleur, want ze een van Gaal bijvoorbeeld ooit nog eens nodig hebben....

12-11-2015 16:55

Arek Milik +598

Tijd voor actie mensen! Vrijdag 12u bij de Arena. Dit is opnieuw (na 28 november 2011) een belangrijk punt voor de toekomst van Ajax!!

12-11-2015 01:57

brullie +7046

Goed tijdstip. Niemand werkt meer tegenwoordig of heeft ongelofelijk veel vrije dagen...

12-11-2015 07:00

Onpartijdig +4433

Duidelijke woorden, jammer dat Johan nu weer met dit geconfronteerd wordt, terwijl hij met die vreselijke ziekte kampt..

12-11-2015 01:51
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.