Coronel vraagt weer om stoppen met 'joden'

door micky 118

Coronel vraagt weer om stoppen met 'joden'

door micky 118

Laatst geüpdatet

Uri Coronel hoopt dat de ‘affaire Lex Immers’ de ogen van de Ajax-supporters opent. ,,Heb de grootheid om te stoppen met het gebruik van de geuzennaam Joden Uri Coronel Het gebruik van de naam ‘Joden’ door de eigen supporters stoort Coronel – zelf van Joodse afkomst – mateloos. 'In de twintig jaar dat de discussie al wordt gevoerd om daar een einde aan te maken, heb ik altijd mijn uiterste best gedaan. Op verzoek van mijn voorganger John Jaakke heb ik zelfs – op het moment dat ik niet eens in het bestuur zat – in het supportershome een gesprek gevoerd met honderden fans. Maar uiteindelijk heeft het niks opgeleverd. Zij zagen ‘Joden’ als geuzennaam. En ik moet eerlijk zeggen: ze gebruiken die naam alleen heel positief'.

Coronel twijfelde onder andere vanwege de geuzennaam om voorzitter te worden. Toch merkt hij wel dat het beter gaat en dat er minder jodenvlaggen hangen in de ArenA en ze ook nauwelijks worden verkocht rondom het stadion.

Hij beschrijft onder andere een pijnlijk moment van Utrecht-businesslieden. 'Ik heb businessclubleden van FC Utrecht horen zingen dat ze op Jodenjacht gingen en ben door een haag van de Hitlergroet brengende jongeren De Kuip ingegaan. Het is onbeschrijfelijk wat er dan door je heen gaat'.

(foto: Orangepictures.nl)

Meer quotes van Coronel op Telegraaf.nl. (tekst: Telegraaf.nl/Ajax Showtime)

Lees meer over:
Plaats reactie

lasse +0

Ik zelf hoop dat joden als geuzennaam verdwijnt. omdat ik vind dat als je met zn allen joden,joden gaat roepen je de club niet steunt. Veel echte ajacieden ergeren zich hier zo aan dat ze zelfs nog maar af en toe in het stadion komen of helemaal neit meer. als de naam joden verdwijnt krijgen we deze supporters hopelijk terug. Het lijkt me ook dat als jezelf joods bent het niet echt prettig is om naar wedstrijden van ajax te kijken. (zowel uit als thuis publiek).
Daarnaast vind ik ook da er gestopt moet worden met de worden kakkerlakken en zinnen als alle boeren zijn homo..

Dit kan denk ik alleen bereikt worden door club-iconen de fanatieke aanhang toe te laten spreken , iemand als cruijff. (dit moet dan ook bij de andere clubs gebeuren). en als dit niet werkt is de enige manier om het op te lossen wedstrijden gaan staken of punten aftrekken bij discriminerende of kwetsende spreekkoren. want dan is het zo afgelopen.

ps.s.: ajax supporters zullen op deze manier ook positeif in het nieuws komen en respect krijgen van de normale voetballiefhebber.
x
x
x
AJAX AMSTERDAM

27-03-2011 13:28

gerard +317

Logo van Ajax. Waar komt dit vandaan.

De naam Ajax komt uit het klassieke Griekenland, daar waren 3200 jaar geleden twee vorsten met die naam. Zij kwamen uit de familie der Ajacieden. Ze werden Ajax de Grote en Ajax de Kleine genoemd, voor het onderscheid. Zij gingen naar Troje om Helena, die door de Trojanen was gestolen terug te winnen. De grote held bij de Grieken was Achilles, die onoverwinnelijk was, behalve op een plek, zijn achillespees. Hij stierf door een pijl in zijn Achillespees, afgevuurd door de goden. Ajax de grote en Odysseus wilden allebei zijn wapenuitrusting hebben. Daarom gingen ze vechten. Toen er na een hele tijd nog niemand gewonnen had, werd er besloten dat ze allebei een redevoering moesten houden, en dat de luisteraars dan hun oordeel zouden geven. Ajax was geen goede prater, en verloor het van Odysseus die beter kon praten. Ajax was woedend, en liep weg. Daarna koelde hij zijn woede op een kudde schapen, die hij slachtte. Hij dacht dat het de Grieken waren. Toen hij zijn blunder inzag stak hij zijn zwaard in de grond, met het handvat naar beneden en hij stortte zich in het zwaard.

Ajax en het logo komen dus uit de Griekse mythologie en hebben dus niks met joden of Israel te maken.

24-03-2011 09:41

IamLegend +2

En toch werd er door de f-side het woord joden gebruikt? waarom...

24-03-2011 10:09

gerard +317

Doordat er joodse mensen in het bestuur hebben gezeten. Maar in Amsterdan wonen veel mensen van joodse afkomst.
En deels door ontwetendheid.

24-03-2011 10:20

IamLegend +2

exact, denkt eerder dat laatste de helft weet niet eens hoeveel bestuurders en voetballers zijn geweest met joods bloed.

24-03-2011 11:23

de12deman +0

ach ja, maar denk je nou echt dat als we de jodennaam laten zoals het is,we echt nog wel er mee temaken krijgen.of gaan ze dan wedstrijden onderbreken v/w spreekkoren,als de tegenstanders joden aan het gas enz. gaan zingen.denk het niet.ondertussen worden wij weer in het negatieve daglicht gezet,en andere komen er mee weg.mag natuurlijk ook niet zo zijn dat we eisen kunnen mogen stellen.gedraag je in het stadion,zodat ajax niet weer word benadeelt door een tuchtcommisie.iedereen heeft wel iets.en de mensen die aan het hoofd staan moet je het toch echt meedoen nu.mss als de club uit 100% eigen club mensen bestaat, we wel meer voor elkaar krijgen als supporter (logo terug enz. enz.).maar nu word ons alleen maar alles afgepakt.het lijkt wel zo.

24-03-2011 08:57

edjeajax +0

Ik vraag me al jaren af waarom tegenwoordig in elk nieuw lied waarin een naam/woord van twee lettergrepen kan worden gekozen áltijd 'Joden' moet zijn i.p.v. Ajax...
Waarom mensen in blauw-wit naar het stadion gaan i.p.v. rood-wit...

24-03-2011 07:43

aka +5

weet je dat nu nog niet,

24-03-2011 07:51

mvdk +44137 moderator

Eerst het LOGO!

23-03-2011 22:48

JipVR +0

Dus omdat andere mongolen hitlergroeten doen en antisemitische opmerkingem maken mogen wij onzelf niet Joden noemen? doe es effe lekker normaal aub

23-03-2011 22:37

RoodWit +62

Echt he, gaat nergens over dit.

23-03-2011 23:39

aka +5

juist, t wordt ook helemaal uit zijn verband getrokken, De echte Joden zijn volgens mij ook geen heiligen!!!!!!!!!!!!!!!

24-03-2011 07:52

ajax19 +0

Erken kennis van JeRooney, IamLegend, Ohmokum, Sandervandebilt. Ajax heeft te maken met eerbare Joodse clubmensen. Ajacieden zullen deze eerbied altijd blijven geven, dat is de motivatie. Ajax heeft niks te maken met het 'Zionistische' project Israël. Dat project heeft Joden enkel gedupeerd, het hexagram past dus niet bij Joden en Ajax. Het zou dus goed zijn, als we afstand doen van die associatie.

Het is niet ons probleem dat zij er problemen mee hebben dat wij het woord Joden op een positieve manier uitdragen. Wij zijn trots met Joden, zijn trots dat wij ze met hun ware bezieling wel respecteren. Mag geen reden zijn om dit af te sluiten doordat het pijn doet bij echte Joden, omdat zij weer herinneren dat ze keihard zijn geslachtofferd door nepjoden en misleide onintelligente mensen in het verleden & nu. Vind dat Coronel juist moet demotiveren dat andere clubs debiel doen.

24-03-2011 08:52

Robertjan +2

Het is gewoon niet zo pienter om zo'n beladen woord te gaan gebruiken. De mensen die daar ooit mee begonnen zullen zeker een beperkt wereldbeeld hebben gehad. Het heeft vele mensen gekwetst. Ook mede Ajax supporters.

Het is nu veel te laat om er nog wat aan te doen zegt men. Het is onderdeel van de Ajaxcultuur. En dat is triest.. heel tries.

24-03-2011 09:13

ajax19 +0

Hoezo? Dat beperkte wereldbeeld moet je zelf verbeteren, want het is grotendeels bedrog wat de pers vermeldt. De oorlog in Libië gaat bijvoorbeeld over hun vermogensbeheer dat niet in de geest gaat van het wereldwijde stelsel van Rothschild, maar er worden naar andere motieven gezocht om het te legitimeren en hun regering heeft de schijn hun volk niet te dienen. Maar waar het mij over gaat, is dat in het geuzen met Joden een juiste motivatie kan gronden. Dat het beladen is, is juist dan een reden om het te doen. Ajax is trots met Joden, daar zal Ajax zich nooit uitgescholden op voelen en nazistische idioterie van andere clubs doet ons niet het zwijgen opleggen. Want Joden hebben onterecht een beschadigd imago, omdat een groep Azkenazi 'nepjoden' gebruik maakt van hun religieuze status, het wereldrijk bestuurt en Israël konden stichten. De oorlogsslachtoffers zijn ware Joden die niks hebben willen weten van Israël en hoopvol zijn geweest dat ze zouden worden beveiligd tegen het opgestookte geweld. Weet wel dat die overlevenden in Israël worden beschaamd, omdat zij aanvankelijk van project Israël part noch deel wilden zijn.

24-03-2011 14:42

geronimo +4

Godenzonen dat hoort bij Ajax!!!

23-03-2011 22:21

MarnixA77 +0

als je wint van dat haagse zooitje, was er niks aan de hand.
al die ophef...gewoon je wedstrijden winnen, je voeten laten spreken, weer de grootste club van Nederland worden...daar moeten we ons mee bezig houden en al helemaal dhr Coronel!

23-03-2011 22:07

Rockslide +0

Vind het beetje overtrokken om die geuzennaam niet te gebruiken. Schuld ligt bij mensen die sisgeluiden maken en Hitler-groeten brengen. Als er over 'Boeren' gezongen wordt dat die een ziekte moeten krijgen (ook fout hoor), dan moet die geuzennaam ook niet gewijzigd te worden. Daarnaast, we moeten steeds meer afstaan. Ideologie was afgestaan (nu weer terug), logo weg, adidas-strepen op de mouwen, roodstelling is hele tijd anders geweest. Laten ze ook eens iets herstellen.

23-03-2011 22:01

elio +0

AJAX JODEN SUPER JODEN!!!!!!!

tommie blijf dan lekker thuis op de bank gezellig met je rapport!!!

23-03-2011 21:55

Joodstt +0

Totaal zinloze discussie. Dit komt door de betutteling van de overheid: iedereen reageert overspannen maar het gaat helemaal nergens over. Als wij of iemand Ajax associeren met joden wordt daar helemaal niets mee bedoeld, en wordt daar niemand mee gekwetst. Psvers zijn boeren, veyenooit de kakkerlakken. Prima. joden die zich hierdoor onheus bejegend voelen hebben zelf een probleem. Straks gaan alle boeren demonstreren omdat ze met pisvee worden geassocieerd...
Daarbij is het wel bijzonder naief te denken dat je een enorme supporterschare kan verbieden de naam joden te gebruiken.
Allemaal doorlopen, niets aan de hand...

23-03-2011 21:47

Mrger +0

AJAX heeft inderdaad niks met joden te maken. Maar waar staat dat je in deze situatie zo uit je dak mag gaan en je zo mag laten gaan? En dat enkel omdat een groep supporters een link heeft getrokken tussen AJAX en joden. Dat die idioot zich zo heeft laten gaan getuige van een beperkt verstand. Maar wat nog erger is, dat voor zijn grove misstap, de geuzennaam als excuus wordt gebruikt.

Maar wat deze hele affaire overschaduwt is dat men het alleen maar over het jodengedoe heeft. Maar niet over de overige kwetsbare dingen die die gozer geroepen heeft. Daarom alleen al vind ik vijf wedstrijden niet voldoende. Deze jongen heeft meerdere groepen beledigd en vernederd. Komt ook nog eens bij wat er vorig jaar na de uitwedstrijd gebeurd is. Alles bijelkaar opgeteld is dit nog een milde straf.

23-03-2011 21:38

Jowen +1

mee eens. Ajax heeft helemaal niets met joden....
we zijn godenzonen!

23-03-2011 21:32

IamLegend +2

Ajacieden noemen zichzelf Joden. Eind jaren ‘70 waren er in de Nederlandse stadions waar Ajax speelde steeds meer anti-Joodse spandoeken te zien, en anti-Joodse spreekkoren te horen. Dit komt doordat Ajax een Joodse achtergrond heeft (hieronder meer). Wanneer de tegenpartij naar het stadion moest lopen liep men onderweg door een Joodse wijk in Amsterdam-Oost. De eerdergenoemde Bunnikside wist Nederland te shockeren door een spandoek te maken met daarop Ajax, alleen waren de letters a afgebeeld als davidssterren, en de letter x als een hakenkruis. Later nog kwam dezelfde Bunnikside met de lugubere tekst: Adolf, hier lopen er nog 11, als jij ze niet vergast dan doen we het zelf. De F-Side ging als reactie hierop steeds meer Israëlische vlaggen gebruiken in het stadion, en adopteerde ‘joden’ als geuzennaam. Pas later begonnen de fans met het scanderen van de naam Joden.

Waarom Ajax bekend staat als ‘jodenclub’ is moeilijk te zeggen. Ajax is niet opgericht als een joodse club (Echte ‘jodenclubs’ zijn de Amsterdamse clubs WV-HEDW en Maccabi, of Marathon), maar in de tijd dat Amsterdam verschillende clubs op het hoogste niveau had (Volewijckers voor Noord, Blauw-Wit voor Zuid, DWS voor West) was Ajax de club van Oost, waar zo ongeveer alle joodse Amsterdammers woonden. De meesten waren geen lid van de vereniging, maar op de tribune was er een duidelijke joodse cultuur. Er zijn krantenknipsels uit de jaren twintig en dertig waarin Ajax al een ‘neuzenclub’ genoemd wordt, refererend aan het stereotype-beeld dat Joden een grote neus hebben.

Ajax heeft enkele Joodse spelers en bestuursleden gehad, waaronder Jaap van Praag (oud-voorzitter), Bennie Muller, Sjaak Swart, David Endt en de meest recente, de half Israëlische, Daniël de Ridder. Hij verliet Ajax in 2006 voor het Spaanse Celta de Vigo. Oud-voorzitter Michael van Praag (zoon van Jaap van Praag, zelf niet joods omdat zijn moeder dat niet was) heeft vele pogingen ondernomen om de geuzennaam te verbannen en het gebruik van Davidssterren in te perken. Onder de nieuwe voorzitter John Jaakke worden deze plannen doorgezet, maar lijken keer op keer te falen. Bennie Muller werd ooit eens in de stadsderby Ajax - DWS door een tegenspeler uitgemaakt voor ‘vuile jood’. Er zijn ook clubmensen die trots zijn op het imago van de club, waaronder oud-verzorger Salo Muller.

De bijnaam ‘joden’ heeft voor de Ajax-aanhang geen enkele religieuze of politieke grond.

23-03-2011 21:53

geronimo +4

Uri Coronel heeft deze keer 100% gelijk,wat heeft Ajax nou met joden te maken en al helemaal niets met Israël.

23-03-2011 21:07

vasofiets +44

dit is het moment om er nu mee te stoppen,het gaat vanaf nu alleen maar erger worden.

23-03-2011 20:55

vasofiets +44

dit is het moment om er nu mee te stoppen,het gaat vanaf nu alleen maar erger worden.

23-03-2011 20:51

Joodstt +0

Hahahaha als die kneus zich nou eens druk ging maken over andere zaken... Daarbij kan ie dat natuurlijk keihard schudden, gaat echt helemaal nergens over...

23-03-2011 19:49

gerard +317

dit commentaar gaat nergens over. de club ajax en joden hebben totaal niks gemeen met elkaar

23-03-2011 19:55

gerard +317

Coronel heeft helemaal gelijk. Slaat totaal nergens op. Alleen omdat Ajax in het verleden joodse voorzitters heeft gehad? Ik zelf stoor me er ook mateloos aan. Alleen hersenloze mensen blijven dit roepen. Hoop dat we bij Ajax eens verstandig worden.

23-03-2011 19:48

markajax +0

Supporters vragen Coronel te stoppen!!

Wij willen die 3e ster!!

23-03-2011 18:49

suske +25

Wij ook maar daar gaat het in deze niet over.

23-03-2011 19:48

bassiejood +0

behoor liever tot het joodse volk dan tot een groep mensen die de hitlergroet brengen dat noem je nsb""ers en waar zien we dat het meest juist in de stad die door de de duitsers platgegooid is

23-03-2011 18:15

ChinoGrande +0

Idd vind ik ook!

23-03-2011 18:31

afcajesper +0

Hier valt niks meer aan te veranderen

23-03-2011 17:43

babeldeman +1

Ik wil er best mee stoppen om Joden al geuzennaam te gebruiken,maar ik denk dat het weinig uitmaakt want supporters van tegenstanders blijven ons als 'joden' zien en zingen daar dan ook over,richting ons...

23-03-2011 17:37

Ohmokum +0

Daarnaast zijn er zat Ajacieden, die Coronel zullen uitlachen om zn uitspraken. Die blijven totdat ze dood gaan het woord joden gebruiken.

23-03-2011 18:03

muitser +0

We moeten een onderscheid maken met de geuzennaam die de Ajaxsuporters gebruiken en de de 2e wereldoorlog. Ik ben ervan overtuigd dat emn deze naam niet roept met in het achterhoofd ook maar iets van een geloof. Gevaar is echter wel dat rivaliserende supprorters om te kwetsen wel de oorlog en gaskamers erbij halen. us misschien is het niet zo'n gek idee om Coronels advies op te volgen en daardoorde tegenstanders de wind uit de zeilen te houden.....

23-03-2011 17:20

JohanCruijf +2966

Ze doen maar waar ze zin in hebben, ik scheld ook vaak als het over kakkies of lampjes gaat.

23-03-2011 17:11

RoodWit +62

Bestuur, trots met de financieel positieve cijfers. Ondertussen lopen wij weer alle prijzen mis. Leren jullie het dan nooit? Maak jullie je daar maar druk om.

Soort van zieltjes winnen met dit soort blabla.

23-03-2011 16:36

Ohmokum +0

De benaming 'Joden' ban je nooit, maar dan ook nooit meer uit deze club. Je kan hier op internet nog zulke hoogstaande discussies houden over het wel of niet gebruiken van het woord 'Joden' , het is simpelweg ingebakken onder de Ajacieden..

23-03-2011 16:06

Junisderdester +0

Het is toch ook een beetje zelfspot, waar een Ajacied ook kenmerkend om is. Mensen moeten niet zeuren. Bij psv zingen ze boeren. Ook niet iets waar je trots op moet zijn. Het maakt niet uit.

23-03-2011 16:01

Sandervandebilt +0

Ik ben blij dat deze discussie weer eens wordt aangewakkerd.
Heb weinig vertrouwen in het resultaat maar nadenken over deze zaak is reeds positief. Mijn gehele leven ben ik al ajacied en sinds ik mij ook maar enigszins in de buitenlandse politiek ben gaan verdiepen baal ik van het gebruik van de geuzennaam joden. Vooral rechtstreekse vergelijkingen met de Tweede Wereldoorlog bij andere clubs of met het land Israel door onze eigen supporters verafschuw ik.

Voor mij is Ajax: Lef, oogstrelend voetbal, possitieve arrogantie, je kop boven het maaiveld uitsteken, borst vooruit, eigen jeugd, techniek boven kracht etc.

Joden hebben hiermee weinig te maken.

Ik hekel het beleid van Israel, dat mensenrechten schendt, land inneemt, VN resoluties naast zich neerlegt etc.
Maakt dat mij minder ajacied? Ik zie geen enkel verband. Ik ben geen jood net zozeer als het overgrote gedeelte van onze supporter geen jood is. Wij zijn ajacieden.

Ik hoop dat dit ooit veranderd zodat ik in het stadion weer zonder schaamte ALLE liedjes uit volle borst mee kan zingen.

23-03-2011 15:53

JeRooney +0

Vind het wel een nobel streven van je hoor, maar jij kent dan de geschiedenis van de club denk ik niet helemaal. Wij hadden bij de oprichting niks met het joodse volk te maken en hebben niet meer of minder joodse voetballers gehad dan andere clubs. In de jaren '30 hadden wij wel een veel grotere schare aan fans met joodse afkomst dan andere clubs. Deze mensen behoorden echt tot de achterban van Ajax en vanaf toen zijn de mensen Ajax gaan vergelijken met joden.

Uiteindelijk hebben de joden onze club groter gemaakt vanaf de jaren '30 en die eren wij nu nog met gezang. Dat andere het vergelijken met Israël, Tweede wereldoorlog kan mij niks interesseren. Als ik het woord uitspreek of zing in het stadion is dat als lofzang bedoelt naar de achterban van de jaren '30 waar het allemaal pas echt begon.

Dat jij je schaamt wanneer je uit volle borst het woord joden zingt is geheel je eigen gevoel en de vergelijking die jij trekt. Ik zing Joden vol met trots en vergelijk het met de oorsprong waar wij het om zingen.

23-03-2011 16:18

Sandervandebilt +0

Ik snap je punt, maar ben het er toch niet mee eens. Ik ken de geschiedenis van de club wel. Maar ik denk niet dat de meeste supporters denken aan de achterban van de jaren 30 als ze joden zingen. Als we het over Ajax hebben hebben we het vaak over de jaren 70,80,90 meer dan over de jaren 30. De vergelijking met Israel wordt wel degelijk expliciet gemaakt door vele supporters. Getuigen de Israelische vlaggen, enkele liedjes etc. Een expliciete verwijzing of verering van de achterban van de jaren 30 heb ik nog nooit gehoord.

23-03-2011 16:42

Cleo9 +0

tsja, john jaakke. die heeft nog nooit wat voor elkaar gekregen

23-03-2011 14:40

afca1985 +21407

5 wedstrijden schorsing voor Immers waarvan 1 voorwaardelijk

23-03-2011 14:26

Strandvliet +0

Denk dat er maar weinig clubs in Nederland stoppen met het gebruiken van het woord 'Joden'. Denk je nu echt dat men stopt met "Wie niet springt die is een ....."? Zelfs als ze niet tegen Ajax spelen wordt dit gescandeerd. Ik vind het trouwens weer behoorlijk overtrokken, laat die gozer lekker wat roepen, laat Jantje dat dan ook doen. Alleen Hamas, Hamas vind ik te ver gaan eigenlijk.

23-03-2011 14:08

Ajax1312 +0

met je beginverhaal ben ik het eens. Als wij ons nu geen joden noemen en daar ook echt melding van maken dat niet te doen, wordt het voor hun des te leuker ons wel uit teschelden met het woord joden erbij.

Sowieso als iemand henk heet en ik noem hem k*anker henk, zit ik nog altijd verkeerd hoor:)

het laatste van je is hypocriet;) je mag wel op jodenjacht maar niet iemand vergassen:P, ik bedoel jodenjacht eindigt in vergassen.... Ben wel met je eens dath et overtrokken is en dat calimero gedrag van sommigen hier met uitspraken als: kut ado blabla, afgestraft moet worden:D Wij zijn nooit calimero, want wij zijn namelijk Ajax

23-03-2011 14:20

Obodai +0

Ach, die ouwe laat weer is van zich horen. Coronel de witte smurf, de man die ook het oude logo hoogst persoonlijk tegen houdt. De man zit er alleen maar voor prestige strijd. Hij kan zich beter druk maken om het wanbeleid van de afgelopen twee jaar ipv dit akkefietje omtrent Tim Immers aan te grijpen om de aandacht van de kritiek op vd Boog en concorte weg te halen.

23-03-2011 14:06

Pinpanter +3

Dit gaat over de man. Niet over zijn voorstel.

23-03-2011 14:41

Vinc-ajacied +4

grappenmaker wij zijn de joden !

23-03-2011 13:45

IamLegend +2

Even voor de duidelijk, Jodendom is geen geloof. Je bent joods als je moeder het is, het is dus een bevolkingsgroep en geen religieuze groep. Ze hangen ook niet allemaal het joodse geloof aan. Het joods geloof wacht nog steeds op de terug keer van jezus, ze vieren bijvoorbeeld ook geen pasen. Dat is een verschil in het geloof met het christendom en het jodendom
Als je het dus over joden hebt is het wat anders dan praten over mensen die een bewuste keuze hebben gemaakt voor een bepaalde religie, je hebt het over een groep gebaseerd op hun afkomst.

23-03-2011 14:27

Ajax1312 +0

precies, wij zijn dus de joden .

23-03-2011 15:19

Ajax1312 +0

precies, wij zijn dus de joden .

23-03-2011 15:22

JeRooney +0

Het jodendom is zeker wel een religie dat de joden met elkaar verbonden, maar het is geen vereiste om tot het Joodse Volk te behoren.

Wat je zegt klopt wel dat een een Jood bent wanneer je ouders Joods zijn. Ze laten de keus aan het kind zelf of hij/zij de religie jodendom ook gaan aannemen.

23-03-2011 15:31

IamLegend +2

de fout word gemaakt in de herkomst, afkomst en religie.

23-03-2011 15:51

JeRooney +0

Ja wij gebruiken het woord joden door de grote schare joodse aanhangers vanuit de jaren '30, van oorsprong is Ajax bij de oprichting geen joodse club. Tegenstanders gebruiken het woord joden om ons "pijn" te willen doen.

Maar jou letterlijke woorden zijn "Jodendom is geen geloof". Dat moet ik tegenspreken. Joden is een bevolkingsgroep waarvan de meeste het geloof Jodendom hebben.

23-03-2011 16:06

IamLegend +2

hoop dat die immers een lesje geschiedenis krijgt.

23-03-2011 16:38

Robertoow +1

waarom moeten ze joden zingen waarom???

jij hebt echt een IQ van 20 als je zegt wij zijn de joden.... ik heb dit ook noooit gesnapt hoor.... in de meer heb ik de ajax supporters nog nooit Joden horen zingen?? zal wel de nieuwe generatie zijn ofzo?

23-03-2011 15:56

Obodai +0

Ik vind het ook nergens overgaan, maar miss. als we nou is allemaal zeggen dat wij "Joduh" zijn en geen "Joden".

En ipv de Davidster en Israelische vlag gewoon ons eigen logo gebruiken.
Trekken we dan geen "lange neus" naar Coronel die alleen maar probeert dit gevalletje "Immers" aan te grijpen om de aandacht op het functioneren van hem en vd Boog even af te laten leiden.

Want dat is duidelijk toch? Coronel gebruikt dit op misselijke wijze om de stormvloed aan wekelijkse kritiek op zijn beleid even te doen laten liggen.

23-03-2011 16:00

Vinc-ajacied +4

Eerst normale zinnen maken dan pas zeggen dat ik een IQ van 20 heb. Ik denk namelijk dat jij (aan je taalgebruik te zien dan) niet hoger dan VMBO in je leven hebt gedaan niet dat dat erg is want 60% van Nederland doet dat. Maar mondje dicht tegen iemand die op Atheneum zit over zijn IQ.

Maar oke omdat jij dat zo graag wilt. Wij worden al jaren gezien als Joden. Zo heb je ook nog F-side mutsen met davidsterren erop. Daarnaast kan dit onmogelijk gebant worden uit de Nederlandse voetbalcultuur alleen maar omdat Ajax de meest gehaatte club uit Nederland is. Clubs als: Utrecht, 010, psv, Twente, Groningen en ADO blijven dit toch wel zingen dus kunnen we er beter positief gebruik van maken dan te zeggen: ''ooooh je mag ons geen Joden noemen'' dan wordt het alleen maar nog meer gebruikt.

23-03-2011 16:16

Strandvliet +0

Denk dat er maar weinig clubs in Nederland stoppen met het gebruiken van het woord 'Joden'. Denk je nu echt dat men stopt met "Wie niet springt die is een ....."? Zelfs als ze niet tegen Ajax spelen wordt dit gescandeerd. Ik vind het trouwens weer behoorlijk overtrokken, laat die gozer lekker wat roepen, laat Jantje dat dan ook doen. Alleen Hamas, Hamas vind ik te ver gaan eigenlijk.

23-03-2011 13:43

marcoocoo +1

ofdat van 010
waarkomen joden tog vandaan
duitsland waar de treinen gaan
ect.

dat mag wel

23-03-2011 13:59

ZlatanDeMan +0

En dan? Mag pisvee ook geen "boereeehhh" meer roepen omdat anders mss andere supporters kutboeren gaan terug roepen? Of dat alle boeren homo zijn? Dan worden alle boeren ook beledigd natuurlijk! En met boeren bedoel ik echte agrariërs ;-)

23-03-2011 12:55

Tinus2000 +0

Joden aan het gas is wel iets anders dan Boeren eten gras

23-03-2011 12:57

ZlatanDeMan +0

Tuurlijk is dat iets heel anders, vind ik ook echt niet kunnen! Maar ik bedoel de geuzennaam in het algemeen, wat er dan ook gebruikt wordt.

23-03-2011 13:00

stefan pluim +0

hoe lang vragen wij al of hij wil stoppen?
hij luister zelf ook niet

23-03-2011 12:52

OdjePils +6320

Hahahha heel goed Stefan! Als Coronel stopt, stoppen wij 'misschien' met 'Joden' :)

23-03-2011 13:08

grotesmurf +4

Ze zouden hun leuzen zoals: 'We gaan op jodenjacht' eens waar moeten maken. Dan ram ik die facisten persoonlijk weer terug naar die lelijke stad van hun.

23-03-2011 12:33

Bookie +0

Dit dan?
Kamerlid PVV met dood bedreigd door fans ADO

23-03-2011 12:27

Cruijff020 +0

Joden schaam je niet! Wees een echte ajacied!

Joden worden kampioen!

23-03-2011 11:58

geraldinho +0

kom op ga ergens anders zo kinderachtig reageren.
in plaats daarvan ga je gewoon serieus in op deze discussie.
Ik vind wel dat Coronel gelijk heeft alleen ik vraag me af of je dit bij de supporters eruit krijgt

23-03-2011 12:11

geraldinho +0

wat mij nu al duidelijk is dat een hoop mensen de discussie uit de weg gaan

23-03-2011 11:57

jacobz +1

Vinden joden voetbal fijn?

23-03-2011 11:48

ZwarteJood +1

Als ze maar voor Ajax zijn!

23-03-2011 11:49

godenzoon020 +0

Wij stoppen met Joden, jullie voeren het oude Ajax-logo weer in

Mooie deal lijkt me

23-03-2011 11:41

DannBlind +2

Hier zit wel wat in. Vind dit echt nog niet zo'n gek idee.

23-03-2011 12:15

DeftonesJP +4

Er zullen voorstanders zijn voor de stelling van Coronel maar ik vrees dat het overgrote deel van de aanhang (waaronder ik) net zo goed naar deze oproep gaat luisteren als het bestuur naar onze oproep om het oude logo luistert.

23-03-2011 11:33

zburg1983 +0

kijk naar de Spurs: YID ARMY!!

23-03-2011 11:27

elpresidente +2

Kansloze missie van Coronel en stel dat we het zouden doen stoppen de tegenstanders er nog niet mee. Dus schiet je er niks mee op. Want daar ligt het probleem.

23-03-2011 11:05

BRAMHOUTEN +3813

Inderdaad een kansloze missie. Zelfs al zou Ajacieden hier mee stoppen, andere clubs gaan er echt niet mee stoppen. Het is een schande dat er in een businessclub zo wordt gesproken. Dat er zo wordt gesproken in een supportershome bij Ado, kan ik nog begrijpen, maar dat er bij bobo's al zulke uitspraken worden gedaan, dat is pas erg

23-03-2011 11:09

ZwarteJood +1

Ja joh, verloochen je afkomst maar.. je zou trots moeten zijn op de Ajax-supporters.

Verrader.

23-03-2011 10:57

JeRooney +0

LEZEN EN NADENKEN!!!!!!!

23-03-2011 10:58

ZwarteJood +1

wat lul je nou, ieders mening telt.

ik vind het verradelijk maar ik begrijp dat hij zich rot voelt en dat vind ik spijtig, dus wat kom jij nou met lezen en nadenken.. jij hebt er ook geen benul van

23-03-2011 11:12

Hwb +1468

Jij zegt: "Je [Coronel] zou trots moeten zijn op de Ajax-supporters". Hoe kom je erbij dat hij dat niet is? Waarom zou hij een verrader zijn? Best dat dat je mening is, maar je zegt niet waarom. Dat maakt dat het ondoordacht lijkt.

23-03-2011 11:15

ZwarteJood +1

Hij is een Jood en Ajax wordt op handen gedragen door Joden en niet-joden, het feit dat de naam gescandeerd wordt, geeft al aan dat de tolerantie voor Joden deels groot is in Amsterdam, daarom wanneer Coronel vraagt daarmee te stoppen, voelt dat als een dolk in me rug.

23-03-2011 11:18

micky +1

Hij zegt toch ook dat de Ajaxsupporter de geuzenaam met respect gebruikt.
Hij wil alleen zeggen als je probeert het niet te doen daag je de tegenstander niet uit om die vreselijke dingen te zingen.

Je moet het zien al de andere wang toekeren.
En niet als een dolksteek in je rug.

Vrees voor hem dat het de tegenstander weinig uitmaakt want we zullen altijd gezien worden als Joden club

23-03-2011 12:12

ZwarteJood +1

Ja, dat is mijn punt.

Coronel wil zich gaan aanpassen, mij niet gezien.

23-03-2011 12:13

Flowetic +12

Idd. Ik kan niet anders dan Mr Coronel volledig gelijk geven.
Wij als ajax supporters staan door de leeftijdsverschillen niet dicht bij de tijd waarbij het hele onderwerp Joden een grote open wond was... maar wellicht dat mensen die de jaren 50 60 en misschien zelfs daarvoor hebben meegemaakt dit als behoorlijk pijnlijk en respectloos ervaren.

En eerlijk is eerlijk zolang wij onszelf joden joden roepen, zullen er ook mensen zijn die ´ons´ joden graag wil beledigen en beschadigen... We kunnen niet ontkennen dat we daarom wezenlijk bijdragen aan pijnlijke momenten voor degene die echt in die tijd zijn opgegroeit.

Dat wij iets met goede bedoelingen doen pleit ons niet vrij van eventuele slechte gevolgen

23-03-2011 12:27

JeRooney +0

Ieders mening telt ja!

Die mijne is dat je moet LEZEN EN NADENKEN!

23-03-2011 11:25

ZwarteJood +1

Leraar op een basisschool ofzo?

stel je niet zo aan man

23-03-2011 11:28

JeRooney +0

Op een hogere school!

Jij in het speciaal onderwijs, bedoel dan als leerling!

23-03-2011 11:31

ZwarteJood +1

Erg wijs ben je in ieder geval niet.

23-03-2011 11:32

wxs78 +0

Als je eraan stoort ga je lekker naar een andere club . Gelul allemaal..... Dit hoort bij Ajax!

23-03-2011 10:41

aJaxppy +0

ruilen tegen het oude logo!

23-03-2011 10:30
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.