Branie: Zijn Henderson en Berghuis het fundament van een nieuw Ajax?

door BadembaBarrie 282

Bron Ajax Showtime

Branie: Zijn Henderson en Berghuis het fundament van een nieuw Ajax?

door BadembaBarrie 282

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Ajax rest in de laatste wedstrijden van het rampseizoen slechts de strijd om plaats vijf. Daarin bracht dit weekend wel goed nieuws: bij FC Volendam boekte de ploeg een van de eenvoudigste uitzeges van het seizoen (1-4). De Europa League is helder in zicht. In de Ajax-podcast Branie richten ze zich na maanden van chaos maar wat graag op dat positieve feitje, plus de vaststelling dat het warempel een week rustig is geweest binnen de club.

Presentator Menno Pot heeft aan de Branietafel gezelschap van Parooljournalist en Branieproducer Josien Wolthuizen, die met lede ogen toezag hoe Ajax FC Volendam het laatste duwtje gaf: de club degradeert. 'Jammer, want FC Volendam is zo’n club waar veel Ajacieden een beetje van houden. Dat kan heel goed náást Ajax', zegt Wolthuizen, die zelf voetbalde voor de amateurtak RKAV Volendam.

Wat Ajax betreft: het deed het elftal zichtbaar goed dat Jordan Henderson en Steven Berghuis terugkeerden op het Ajaxmiddenveld. Pot, Wolthuizen en Ajax Showtimeredacteur Bademba Barrie buigen zich over de vraag of die routiniers ook het fundament van het Ajax van volgend seizoen moeten vormen.

'Henderson ook van toegevoegde waarde op voetballend gebied'

'Henderson coacht en brengt structuur aan, maar je zag in Volendam ook wat zijn toegevoegde waarde op voetballend gebied kan zijn', zegt Barrie. 'Hij gaf beslissende passes en is een van de weinige Ajax-middenvelders die een linie kan overslaan.'

Ajax’ kwetsbaarheid in de eerste helft. De ‘zware schoenen’ van de spelers. Het belang van de opgeleefde Kenneth Taylor. De titelkansen van Ajax O18 én (toch nog!) de Ajax Vrouwen. De kracht van landskampioen en rivaal PSV. Ook nu nog valt er als Ajacied genoeg te bespreken. Branie blijft dat nog een paar maandagen doen.

Branie is dit seizoen elke maandagmiddag om 12.00 uur te beluisteren via Spotify, iTunes en onze website. Luister de nieuwe aflevering nu!

Bademba Barrie (Twitter: @Bademba__Barrie | E-mail: b.barrie@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Bijlmerboy93 +2521

Nee joh, wat een zaadstelling. Fundament voor lucky ajax misschien...

09-05-2024 11:33

Retornar +0

Henderson een fundament?😂😂😂
Meer een overjarige bouwval.
De hartewens van Eindhoven en Rotterdam wordt weer eens vervuld.

09-05-2024 09:52

PetrusKeizer +10739

Wat is dit voor een achterhaald taalgebruik, 'fundament'! Het geraamte, daar moeten we t van hebben!

08-05-2024 13:28

Juichtoon +32510

Blind terughalen..

08-05-2024 11:24

Johan1 +2914

Is geen typische rechtsbuiten en niet goed genoeg op 10. Wel de duurste speler van Ajax. Verder vaak geblesseerd en mentaal gezien geen goed voorbeeld. Wat mij betreft lekker afbouwen in Saoudie Arabië.

07-05-2024 20:33

Gaza +4390

Fundament is er als je op een speler kunt bouwen (ook uiteraard het sportieve aspect) d.w.z. dat de speler elke wedstrijd minimaal een 7 zou moeten halen.

07-05-2024 18:28

Muddy +2437

Ik vind Berghuis een prima speler, maar het woord fundament past niet echt bij wat hij brengt. Ik denk dat ie met een mooi duo of driehoekje best kan renderen. Afgelopen twee jaar zat er te weinig beweging in.

07-05-2024 15:13

willem1958 +8768

Wat mij betreft niet, Berghuis heeft te weinig laten zien dit jaar zo bij elkaar en hij is ook geen speler voor rechtsbuiten alhoewel hij op tien nog wel zo nu en dan een leuke steekpass kan geven.
Berghuis is denk ik een leuke speler in een goed draaiend team maar het is geen Frenkie of Tadic die een ploeg echt op sleeptouw nemen als het nodig is.
Ik zie Berghuis en Bergwijn liever vertrekken want van die 10 miljoen op de loonlijst kan je wel 4 a 5 andere spelers van laten spelen.
Vijf miljoen per jaar prima maar dan moet je het 't hele seizoen ook laten zien en deze twee hebben te vaak verzaakt.

07-05-2024 14:50

Petterson +25035

NEE!!

Excuus: neen

07-05-2024 13:50

Robertini +39228

Ik hoop van niet, beiden zijn namelijk erg duur, vrij vaak geblesseerd en beginnen oud te worden. Van mij mogen ze beiden vertrekken.

07-05-2024 13:00

DaleyMOKUM +281

Lastige kwestie die Berghuis... Heeft absoluut kwaliteiten maar is niet het type rechtsbuiten die we nodig hebben en op een andere positie zie ik het niet echt gebeuren...

07-05-2024 11:36

Petterson +25035

Simpele kwestie dus eigenlijk.

07-05-2024 13:50

DaleyMOKUM +281

Daar heb je een punt ja, haha. Maar vind het ergens toch zonde ofzo...

07-05-2024 19:29

JoshuaSmits +9384

Zijn beste wedstrijden heeft hij op linkshalf gespeeld. Wat mij betreft zet je hem daar bolgend seizoen ook neer. Met de punt naar achteren welteverstaan.

07-05-2024 20:10

TeringHenkie +28355

Als ik hier thuis naar het toilet ga en ik zie daar Rijkaard juichen op de foto van de maand mei...word ik zo gelukkig.

En dan zit ik later weer aan tafel achter die klapjap en lees dat Berghuis het nieuwe fundament moet worden en dan ben ik weer zo verdrietig!!

07-05-2024 10:47

Eurysaces +29527

Berghuis is geen fundament speler gebleken. Berghuis is een hele wedstrijd onzichtbaar, voegt weinig toe aan het voetbal, maar zorgt wel voor een assist of goal per wedstrijd. Daarnaast kan je hem als tegenstander niet te veel ruimte geven, hij komt zijn mannetje niet voorbij, maar zonder mannetje ben je wel gezien tegen Berghuis.

Ik denk dat we hem wel moet behouden, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Bergwijn (die niet om kan gaan met een verantwoordelijke rol). Berghuis heeft ook meer in zich dan hij dit en vorig seizoen heeft laten zien en een vervanger is verdomd moeilijk te vinden.

07-05-2024 10:34

Henkjanklaas +20625

Berghuis is nog een van de weinige spelers die het ajax niveau kan halen en vaak ook haalt. Hij is geen leider die een totaal gemankeerd elftal op sleeptouw neemt maar dat lukt bijna geen enkele speler met dit slechte Ajax. Ook Henderson niet. Dan houd ik lieve Berghuis dan Henderson. Bergwijn is een ander verhaal. Die voegt heel weinig toe. Tracht hem maar te slijten aan een bui club.

07-05-2024 10:46

Jutter1 +4316

Berghuis is gewoon middelmaat, vraag dat maar aan de beleidsbepalers/supporters van het toch vrij nietige Watford, moet ik nog meer zeggen!!. Zijn mentaliteit laat ook al veel te wensen over, bij een speler die wat neerbuigend over komt, althans die indriuk krijg je, m.b.t. het merendeel van zijn medespelers. Daarin zou hij niet eens ongelijk hebben want het overgrote deel, inclusief enkele voormalige Ajax jeugdspelers, moet duidelijk ook op de schop. We gaan dus een interessante zomer transferperiode tegemoet. Laten we hopen dat dat sportief gezien heel wat beter gaat uitpakken dan het meer dan gebrekkige solo optreden van die vermaletijde Duitser Mislintat in de afgelopen zomer! Dat moet toch een harde, wijze, les geweest zijn van hoe het niet moet. We gaan het zien!

07-05-2024 13:10

Petterson +25035

😁 zonder mannetje ben ik ook gevaarlijk .. geef me de bal (wel al op de helft van de tegenstander graag) en ik loop alleen op de keeper af (scoor 25% van de gevallen)

07-05-2024 13:52

Eurysaces +29527

Ik denk dat als ze jou de bal op de helft van de tegenstander geven, de tegenstander nog voldoende tijd heeft om de sokjes uit de tas te vissen, de haarband strak te trekken en de scheidsrechter om een wissel te verzoeken, om je te achterhalen.

07-05-2024 16:32

Petterson +25035

😂 daar zou je zomaar eens gelijk in kunnen hebben

08-05-2024 10:56

appiehappie +3043

Ten Hag gaat ontslagen worden na het drama van gisterenavond.
Ik ben benieuwd.

07-05-2024 09:26

Eurysaces +29527

Ik hoop niet dat we daar op gaan wachten, is geen trainer die een zoekend team op kan bouwen. Als PSV slim is, gaan ze na Bosz voor ten Hag, dan kan hij net als bij Ajax polijsten, daar is hij wel goed in..

07-05-2024 10:40

Steffenhagen +37825

Henderson en berghuis het fundament . Als dat zo is dan eindig je buiten de top vijf volgend jaar . Het moet zoveel beter

07-05-2024 09:04

maarten0909 +6394

Tuurlijk is de selectie niet goed genoeg. Maar top 3 moet gewoon makkelijk lukken, ook met deze spelers.

07-05-2024 10:23

Henkjanklaas +20625

Zeker de potjes tegen excelsior en tegen nog meer zogenaamde laagvliegers niet gezien ? Deze selectie deugt niet en zonder een grote investering en grote schoonmaak wordt het komend seizoen weer behelpen.

07-05-2024 10:50

Robertini +39228

Sinds het aanstellen van vh schip staan we derde, met de kanttekening dat we wel twee wedstrijden meer gespeeld hebben, dus Utrecht zouden technisch gezien hoger kunnen zijn (5 punten achter)

Als een trainer als Vh Schip derde kan worden, dan kan een goede trainer dat ook.

Wel op flinke achterstand tov feyenoord trouwens, dus alsnog vrij triest, maar derde is zelfs met deze selectie haalbaar.

07-05-2024 13:09

Petterson +25035

Mooie statistiek. Wel even vertellen dat we de lastige tegenstanders grotendeels in de eerste potten al hadden gehad. Maar met de strekking van je verhaal ben ik het eens: met een fatsoenlijke trainer wordt je altijd minimaal derde.

07-05-2024 13:56

Steffenhagen +37825

Nee echt niet : veel te weinig kwaliteit

07-05-2024 20:39

maarten0909 +6394

Eens, maar nog steeds meer kwaliteit dan az, Twente enz. Zeker met een goede trainer.

07-05-2024 20:47

BokkieBokstra +11312

Je hebt ervaring nodig in een team en dit zijn zo een beetje nog enig overgebleven ervaren spelers. De rest is vorige zomer gedumpt. Maar begrijp deze jongens, Henderson, Berghuis, Bergwijn ook al met het grof vuil meekunnen. Dan blijft er helemaal niets over, of het moet zijn we kopen er nog 1. Wordt weer een heel moeilijk jaar.

07-05-2024 08:44

Ajax The Best +16518

We kopen er nog 12...

07-05-2024 09:55

godlike +3810

Haha, die Lang is niet goed hoor:
https://m.voetbalzone.nl/nieuws/lang-start-anti-feyenoord-lied-dat-afkomstig-is-van-ajax-luuk-de-jong-grijpt-in/434480
Zelf in de jeugd gezeten bij Feyenoord. Ging toen al in Ajax shirt naar de training maar dit is wel ongepast.

Sowieso triest dat het altijd over tegenstanders moet gaan ipv eigen succes. Nu ook weer richting Ajax. Erg laag allemaal.

07-05-2024 08:04

Ajax-Amsterdam +4193

Wat vond je ervan toen Jan Vertonghen "het zijn maar kut kakkerlakken" zong tijdens de bekerhuldiging?

07-05-2024 09:59

brullie +7035

Henderson ja, Berghuis? ...poeh die zal echt heel veel beter moeten want is bij vlagen er helemaal niet bij met zijn hoofd. Als het goed gaat speelt hij geweldig maar als het minder gaat laat hij zijn kop hangen en is hij narrig, geen waterdrager.

07-05-2024 06:42

Heisback +583

En eerst maar eens een trainer

07-05-2024 06:31

Heisback +583

2 geblesseerden het fundament, das lekker

07-05-2024 06:29

AFCA-1983 +17723

Dit wordt definitief het nieuwe uitshirt voor komend seizoen. En ja het is 100% waar dat dit shirt het nieuwe shirt wordt.

Het thuisshirt was rond ging klopt ook behalve de logo die komen op een andere plek uiteraard.

3e shirt wordt wit/beige met bordeaux rood.

https://x.com/_glennmahh/status/1787592265134690724?s=46&t=auU1Awch4CzaDXTqaV8mQw

07-05-2024 00:43

Redrum +96109

Wtf, wat een afschuwelijk lelijk shirt weer. Wat voor idioten werken er bij Adidas eigenlijk?

07-05-2024 06:35

brullie +7035

@Redrum het is niet alleen Adidas hé, Ajax heeft hier een vinger in de pap en ergens in die kantoren zit er een eikel die dit goed keurt om te gaan dragen, dat is veel erger....

07-05-2024 06:44

niquedegraaff +5289

Ajax heeft opties, en kiest dit zelf

07-05-2024 09:06

Petterson +25035

Ai. Auw. Miljaar mijn ogen!

Wellicht moet je het van een afstandje zien. Of bedoelt om de tegenstander af te schrikken.

07-05-2024 13:58

twynestar +28322

Misschien is het goed als Ajax ook weer durft te huren, evt met optie tot koop. Die jongen bij PSV is een mooi voorbeeld van hoe je juist die selectie gericht aanvult in de posities 12 t/m 20. De boodschap dat wij niet meer zomaar alles kunnen komen kopen zullen de Man Cities van deze wereld wel begrepen hebben inmiddels.

07-05-2024 00:20

dp92 +11232

Het probleem met huren is dat je het jaar daarna weer met precies hetzelfde probleem zit.

Als je nu bij PSV kijkt, zouden zij al 3-4 spelers moeten halen om de vertrekkende huurlingen op te vangen, mochten ze allemaal vertrekken. En dat terwijl je er geen transfersom voor terug krijgt.

07-05-2024 08:13

twynestar +28322

Maar je bent wel kampioen geworden en een hoop andere jongens konden rustig in waarde skyrocketten.

07-05-2024 09:08

Ajaxbrl +13738

Nope dat fundament moeten jongens van de toekomst zijn..

06-05-2024 22:02

twynestar +28322

Tijdreizen is helaas onmogelijk.

06-05-2024 23:54

Ajaxbrl +13738

Wat niet is…

07-05-2024 23:18

Belnaarhuis +4948

Fundament kan je niet bouwen op 20 jarigen

07-05-2024 08:42

Ajaxbrl +13738

Ouderen kan je er omheen zetten

07-05-2024 23:18

036AFCA97 +146646

Die dame in Branie is wel echt verschrikkelijk hoor. Ongelofelijk. Een reden om niet te luisteren.

06-05-2024 21:45

mkAFCA +1338

Eens! Wat een imbeciele opening. Mevrouw wilde eigenlijk liever in de tuin een glas wijn drinken dan Ajax kijken. Wat een gek joh. Blijf dan ook weg van die podcast. En dan dat vervelende ondertoontje. Hoor die andere Parool knakkers veel liever.

06-05-2024 22:29

036AFCA97 +146646

Helemaal mee eens. Eerst vertellen dat je liever geen Ajax had gekeken en daarna gaan vertellen hoe erg je het allemaal wel niet vind voor Volendam want daar was ze ook fan van.

06-05-2024 22:42

Joke +6791

Berghuis die in de toppers en met name de klassieker nooit thuis geeft. Deed hij bij de kakkies ook al niet
En een speler die volgend seizoen 34 wordt. Ons fundament.

Zou me trouwens niks verbazen als Henderson na het EK bij Sunderland gaat ballen. Die wil nu fit blijven en in aanmerking komen voor het EK.

06-05-2024 21:40

AjaxPositivo +6958

Als wij dan Eriksen kunnen halen daarvoor in de plaats, lijkt me dat een goede deal.
Balletje uitgooien bij Modric/Reus zou ook nog wel een idee zijn.

06-05-2024 22:00

Belnaarhuis +4948

Heb je Eriksen gezien de laatste jaren? Ik vraag me zeer af of je die er bij moet willen hebben.

07-05-2024 08:46

Patje2011AJAX +2111

Schoon schip maken.

06-05-2024 21:10

Adrian.V +799

Ik zou proberen een aantal oud gegadigde terug te halen en terug naar de basis; Neres, vd Beek, Mazraoui (peilen?), Tete.

Icm een aantal ervaren krachten: de Vrij?

Sowieso Medic, Gorter, Sosa, Avila (moeilijk met blessure) e. Forbs verkopen.

06-05-2024 20:54

JantjeBeton +2982

Sosa zou ik toch houden en Tete zou ik lekker in Engeland laten zitten. Maar da's mijn mening. ;-)

06-05-2024 23:44

Sense of.H +5438

Zullen vaker afwezig zijn wegens een kwetsuur... Leeftijd ouderdom begint een rol te spelen.

06-05-2024 20:37

karlhof +4708

Berghuis speelt alleen maar voor Berghuis BV en Henderson wordt volgend seizoen overvleugeld door Vos.

06-05-2024 20:03

MrMartinez +2990

Waar ik me ook in de wedstrijd tegen Volendam weer aan heb geërgerd is de slapheid. Er zit geen greintje pit in dit team. Dat zie je bijvoorbeeld in de manier van verdedigen: als druk zetten niet direct lukt loopt men tot aan het eigen strafschopgebied mee met de tegenstander. En soms is het niet eens lopen te noemen, maar eerder hobbelen.
Er moet een trainer komen die de spelers stevig aanpakt.

06-05-2024 20:00

C14 +22410

Ik denk dat je het verkeerd om ziet.

Er moet een trainer komen die de spelers met lef en vertrouwen het veld instuurt, ipv van een staf zoals nu die spelers met twijfel en voorzichtigheid het veld in stuurt.

Deze zelfde spelers hadden vele malen meer beleving en drive getoond onder Bosz en Slot. De spelers onder Frank de Boer hadden dat ook gedaan, en velen deden dat ook, toen Bosz aan het roer kwam.

Men legt het altijd meteen bij de spelers, maar als je een behoudende, angstige staf hebt, dan leggen zij spelers vaak ook op geen risico te nemen, in te zakken, etc.

07-05-2024 00:43

Rob1976 +9483

Het nieuwe ajax moet niet op verrotte oude fundamenten worden gebouwd, dus nee Henderson en Berghuis zijn niet het nieuwe fundament.

06-05-2024 19:54

sjaakkpol +557

Baggerhuis gewoon verkopen , Almada overtuigen met een strak plan . Henderson blijven als mentor voor Vos , vos zal veel van hem kunnen leren . Maar het nieuwe fundament van Ajax moet echt weer aangekocht worden we hebben geen fundament . Hato is te jong om dat van te verwachten , brobbey is twee seizoenen CL start geld waard dus die gaat sowieso weg bij een goed bod wat blijft er dan over aan draagkracht ?

06-05-2024 19:35

Belnaarhuis +4948

Ahaha baggerhuis

07-05-2024 08:48

wim_wenderson +1412

Alle bagger uitkotteren..... Klinkt eigenlijk wel goed!

06-05-2024 18:39

31xAjax +7917

Antwoord op de vraag uit de kop van dit artikel: ik mag hopen van niet. Beide samen met een heeeel rits anderen laten vertrekken. Het moet er met wortel en al uit....

06-05-2024 17:47

Jeugd +24779

Henderson ja houden. Berghuis, wegdoen.
Bergwijn ook trouwens.

06-05-2024 17:47

Dirk +7026

Berghuis verkopen sowieso, heeft nooit gebracht wat hij bij Feyenooit bracht,

06-05-2024 17:45

Sjakio +2379

Toen was de rest zoveel minder dat hij uitblonk.... :-)

06-05-2024 18:21

SuperMidoGodenzoonBananenpuddingTainio +4475

Henderson vind ik nog steeds geen middenvelder voor Ajax.

06-05-2024 17:42

Aram +18025

Nee.
Volendam was echt hemeltergend slecht.
En zelfs die maakten het ons nog een beetje lastig.

Henderson was matig.
Berghuis ook in dat kwartiertje.

06-05-2024 17:37

Amsteraaij +2243

"De Europa League is helder in zicht." is dat zo? waren toch best veel factoren die mee speelden. bijvoorbeeld. Aston villa conference league winnen, die hebben net 4-2 verloren van die grieken. Belgische ploeg moest iets doen. Porto moet de beker winnen. De twee factoren die al zeker zijn. Fainort heeft de beker gewonnen en Villa gaat top 5 eindigen. En tot slot natuurlijk, moeten we zelf vijfde worden. nou denk je na gister dat lukt wel. Maar dit ajax kan alle kanten op dus is ook nog afwachten.

06-05-2024 17:34

C14 +22410

Gaat om wel of niet voorrondes spelen. Die factoren gelden voor directe plaatsing.

07-05-2024 00:45

Amsteraaij +2243

Ja precies. Dan is de EL toch nog helemaal niet zo goed in zicht? Als je ook nog voorrondes moet spelen?

07-05-2024 07:13

Zuid2 +2523

Als dat je fundament moet gaan worden wordt het volgend seizoen weer niks.

06-05-2024 17:33

Ajax27 +19152

Godts - Brobbey - Aankoop
Taylor - Berghuis - Henderson
Aankoop - Hato - Aankoop - Aankoop

Ja, ik zie voor Berghuis nog wel toekomst als 10 bij Ajax. Anderzijds... als je iemand zoals Eriksen kan krijgen, direct afscheid nemen van Berghuis. Als ervaren voorhoedespeler vind ik m te weinig toevoegen.

Verder grinta op de flanken en een intelligente ervaren gast naast Hato die niets anders dan vertrouwen uitstraalt.

06-05-2024 17:12

Ajaxlee +5560

Kaplan moet er ook echt instaan. Verder vind ik Rensch een slappe zak, maar vergeet niet dat deze man net 21 is geworden. Heeft echt wel potentie.

06-05-2024 17:16

Ajax27 +19152

Oh wauw... die was ik even helemaal vergeten. Ja Kaplan moet er zeker in staan. Ben wel benieuwd naar Hato z'n ontwikkeling, vond m de 2e helft van het seizoen beduidend minder.

07-05-2024 07:22

Craain +4957

Berghuis is geen 10, hij duikt nooit in de 16 gebied van de tegenstander en heeft geen conditie voor de verdedigende werk.

Eriksen moet je echt niet doen, zelfde als Berghuis. Tegenwoordig is het voetbal heel anders en het moet uit 11 spelers bestaan en iedereen doen mee zowel met bal als zonder de bal.

Het rendement van Berghuis is aardig mede ook omdat hij alle hoekschoppen en vrije trappen mag nemen dan komt zijn rendement vanzelf daarnaast lijdt hij ook veel enorme balverlies.

Gisteren is een van de mooie voorbeelden... Hij viel in en zag zichzelf ruimte terwijl Akpom aan de rechts vrij loopt... Wat doet Berghuis en die schiet van afstand... Tegenstander blokkeert de bal... Typisch Berghuis.

06-05-2024 17:35

BarryJanssen +14119

Ik zie Berghuis eigenlijk liever op de plek van Taylor en dan nog een creatieve 10 erbij.

Dan zouden we eindelijk weer eens wat creativiteit op het middenveld hebben.

06-05-2024 18:50

Wendy.H +6874

Kaplan vergeten, Ajax27, die doet het prima

06-05-2024 18:57

Ajax27 +19152

Haha True true @wendy

07-05-2024 07:24

Wendy.H +6874

Beetje stom he, hahaha

07-05-2024 18:11

MichelAngelo66 +22258

Waaaat?! Nee natuurlijk niet.

Afscheid nemen van Berghuis. Heb ik echt niks mee met deze meneer. Zijn voeten maken niet waar wat zijn mond beweert. Ja, ken de statistieken inmiddels wel, maar mijn inziens staat hij er te weinig.

06-05-2024 17:06

NatteKrant +1776

Nee.

Berghuis loopt te lachen als hij een kans verspeeld, loopt er de kantjes vanaf, totaal niet gemotiveerd vanuit - mijn invulling - een overdaad aan luxe (zelf multimiljonair, schoonfamilie miljardairs) en plek garantie.

Henderson heeft zich mijn inziens nog niet bewezen als key-player voor Ajax.

06-05-2024 17:01

AINIESTA +44635

Pardon??? Wegwezen met die grote salarissen, laten geen ene fuck zien. Henderson is gewoon een flop! Met veel bombarie binnengehaald maar Tahirovic is niet eens minder.

06-05-2024 16:56

Balgevoel +30857

Ik zou gewoon niet weten op welke positie... Vind Berghuis een mooie speler maar zie liever andere types op rechtsbuiten, acht en tien... Op rechtsbuiten liever iemand met een individuele actie die ook buitenom kan, op tien liever een spelverdeler die het ook moet hebben van beweging en korte passes en veel nadrukkelijker de bal komt halen (Berghuis is meer een 'lange' passer) en op acht een box-to-box, dat is-ie ook niet echt...

06-05-2024 16:55

nightgoat +30963

Nokken nou hoor.

06-05-2024 16:54

Dolblij +45073

Het fundament en steunpilaren zijn de jonge gasten als Taylor, Ramaj & co. Laat Henderson, niet meer de jongste, en Berghuis, ook inmiddels 32 en qua karakter bij mij een vraagteken, maar een soort bindmiddel van ervaring zijn.

06-05-2024 16:49

FysioPat020 +25834

Jonge spelers zijn nog vaak wisselvallig en niet constant genoeg. Ik stel me bij een steunpilaar en fundament iets stabielers voor. Henderson is dit zeker omdat hij ervaren is en op het hoogste niveau actief was. Berghuis zou het kunnen maar is veel te vaak geblesseerd. Er moet iig nog 1 ervaren speler komen die CL ervaring heeft.

06-05-2024 16:58

1337manen +119

Berghuis IN
Bergwijn OUT

06-05-2024 16:48

Flaco +19583

We moeten nu niet de fout gaan maken om de meest ervaren spelers te gaan verkopen en zeker niet met de kwaliteiten van deze spelers. We moeten opnieuw gaan bouwen en daarvoor is een fundament nodig aangevuld met spelers als Brobbey, Akpom, Godts, Hato, Kaplan, Rensch,Taylor, Vos en Ramaj. Met een paar gerichte aankopen erbij doe je weer mee om de CL plekken.

06-05-2024 16:46

C14 +22410

Ik denk dat je niet de fout moet maken een fundament te leggen met spelers die je op termijn niet vooruit helpen. Het idee om Henderson te halen was nog wel begrijpelijk in de bende die Ajax was, maar komend seizoen wil je een begin maken aan een nieuw, fris Ajax met spelers die allemaal de kwaliteit én de juiste kwaliteiten hebben of die potentie hebben om een op (korte) termijn een heel hoog niveau te gaan halen.

Ervaring alleen heb je niks aan. Het moet gekoppeld zijn aan kwaliteit en vooral ook de juiste kwaliteiten. Henderson heeft die niet in mijn ogen. Een 6 bij Ajax moet voetballend flink beter zijn dan de gemiddelde 6 bij de gemiddelde andere club, want zo goed en gevariëerd mogelijk opbouwen, spelen van achteruit, onder druk uit willen voetballen, etc.

Op 6 heb je een echt goede voetballer nodig die wel de discipline heeft controlerend te kunnen spelen. De paar successeizoenen waren met een voetballende 6, Schöne, later Schöne en Frenkie.

Berghuis is in principe wel een Ajaxspeler, technisch, lichtvoetig, creatieve passing. Onder een goede trainer komt het er mogelijk meer uit dan nu. Henderson is echter voetballend te matig, en wordt ook steeds ouder.

Ervaring kan je aantrekken op je slechtst bezette posities. Dus een meer ervaren rechtsbuiten, een meer ervaren rechtsback, en eventueel een meer ervaren, creatieve 10 die heel handig is aan de bal.

Eens met je rijtje, waarin ik wel Fitz-Jim mis. En Akpom zou ik wegdoen. Te beperkt. Rijkhof gewoon vertrouwen geven achter Brobbey.

Zijn de aankopen goed en vooral, heb je straks een goede trainer, dan kan je met zo'n selectie, waarin de reeds aanwezige spelers en jeugd ook veel beter zullen spelen en presteren door meer vertrouwen en beter en gebalanceerder team, makkelijk meedoen om die CL plekken en ook titel wel denk ik.

Ik denk dat menig speler nu nog onderschat wordt, met name de talenten, door de bende waarin ze zijn komen te spelen.

Dus wat mij betreft een extreem jong team, met 2-3 meer ervaren topaankopen.
Ik zie Hato ook wel meer gaan coachen, Taylor ook, Rensch misschien zelfs ook. Komen straks op een bepaalde ervaring en niveau van spel dat ze zich meer met anderen kunnen gaan bemoeien. Kaplan heeft ook uitstraling, Vos is niet bang, Fitz-Jim ook niet.

Het gaat niet alleen om ervaring, maar vooral ook om inzicht (beter dan ervaring want al zien vooraf ipv eerst de fout of situatie mee te moeten hebben gemaakt), geloof in jezelf en in elkaar en lef.

06-05-2024 17:03

henkde +799

OT: Wijndal bij terugkeer nieuwe LA? Doet het best wel goed bij Antwerp en is er verdedigend zeker op vooruitgegaan

06-05-2024 16:45

Balgevoel +30857

Vraag is een beetje: kun je voor wat je overhoudt aan een eventuele verkoop een betere halen? Als je daar niet van overtuigd bent, is het beter hem de kans te geven. Wordt in november dit jaar 25, da's normaal gesproken een moeilijke leeftijd voor een Ajax-selectie die je wél nodig hebt. Wie weet wat een écht goede coach er nog van weet te maken.

06-05-2024 16:50

AFCAHoorn +22673

Grapjas.

06-05-2024 16:52

Tommyshelby +128871

Nee, dat lijkt zo. Kan er nog steeds weinig van, simpel backje.

06-05-2024 16:57

C14 +22410

Nee :), verdedigend was het minste probleem, opbouwend en aanvallend is het helemaal niks, alleen als de hele flank openligt en hij eroverheen kan denderen.

Gewoon Rensch op linksback (daar is ie beter dan op rechts), Baas terughalen en als backup. Op rechts Gooijer en eventueel een wat meer ervaren topaankoop voor de basis waarachter Gooijer kan doorontwikkelen.

06-05-2024 17:04

Ajaxsupporter02 +14062

Vind je Gooijer niet beter centraal? Zou hem alleen bij nood op rechts zetten.

06-05-2024 17:06

C14 +22410

Ja waarschijnlijk wel, maar met Kaplan en Hato heb je al een duo waarop je kan gaan bouwen. Als je een meer ervaren toprechtsback haalt, kan je Gooijer gebruiken als backup voor op rechtsback en centraal.

Met Rensch en Gooijer op de backs heb je wel twee backs die goed aan kunnen sluiten bij het middenveld, en als inverted backs kunnen spelen. Dan heb je op rechtsbuiten wel het liefst een speler a la Godts nodig, die dus geen overlap van de back nodig heeft, maar zelf hele goede en effectieve passeerbewegingen heeft.

Met al mijn ideeën over het doorselecteren houd ik ook wel rekening met de financiele mogelijkheden.

Liever minder maar betere (duurdere meestal) aankopen, dan veel middelmaat.

06-05-2024 17:16
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.