Branie: 'Het probleem van Ajax, ook tegen AEK: enorme gaten tussen de linies'

door Jesse ter Haar 124

Bron Ajax Showtime

Branie: 'Het probleem van Ajax, ook tegen AEK: enorme gaten tussen de linies'

door Jesse ter Haar 124

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Daags na het gelijkspel van Ajax op bezoek bij AEK Athene overheerst de teleurstelling aan de tafel van Branie, de Ajaxpodcast van Het Parool. De Amsterdammers begonnen nog redelijk en legden voor rust goede aanvallen op de mat, maar vervielen in de tweede helft tot chaos, waarbij de extreme verdedigende onzekerheid opnieuw opviel. Hoe kan dat toch?

Presentator Menno Pot buigt zich over die vraag met Jesse ter Haar (Ajax Showtime) en Daan Sutorius (ESPN). Er wordt gesproken over de wedstrijd in het algemeen, de linies die bij Ajax opnieuw te ver uit elkaar lagen en de wissels van Maurice Steijn. Daarnaast worden er individuele spelers uitgelicht, zoals lichtpuntje Brian Brobbey en Gastón Ávila, die een wedstrijd met twee gezichten op de mat legde.

Verder wordt er ook gesproken over het ontbreken van afstemming en samenhang aan de kant van Ajax. Pot, Ter Haar en Sutorius zoomen daarnaast verder in op de Europa League-poule van Ajax. De Amsterdammers staan momenteel derde, met twee punten na twee wedstrijden. Wat is het perspectief voor de ploeg van Steijn?

Uiteraard wordt er niet alleen maar teruggeblikt op de wedstrijd van donderdagavond. Er wordt ook vooruit gekeken naar de laatste wedstrijd voor de interlandbreak. Aanstaande zondag komt AZ namelijk op bezoek in de Johan Cruijff ArenA. Wat mogen we verwachten van het elftal van Steijn?

Branie is dit seizoen elke maandagmiddag om 12.00 uur te beluisteren via Spotify, iTunes en onze website. Luister de nieuwe aflevering nu!

Jesse ter Haar (Twitter: @jesseterhaar | E-mail: j.terhaar@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Robbie en de Kock +11263

Branie is een oprechte en informatieve podcast, ik luister er graag naar. Maar David Endt trek ik toch slecht. Uitzendingen met zijn bijdrage skip ik. Het leven is momenteel al zwaar genoeg voor ons.

30-10-2023 17:58

Jeremias +1661

Als mijn Ajax een elftal heeft dat goed draait heeft de club een ongelooflijke team. Niet alleen een lust voor het oog, maa bijzonder omdat het niet hoort in het hedendaagse voetbal.
Wat zo uniek is dat Ajax geen Dynastie wil creëren, ze willen niet domineren.
Ajax is als een vlinder, prachtig, betoverend, maar ook stervende….

11-10-2023 18:33

Sentinel +9015

Linies? Heeft Ajax linies dan? Heb ik wat gemist. De verdediging is non existent en laat vrijwel alles door en vrijstaan en kan geen inspeelpass geven. Het middenveld - als je daarover kunt spreken - is branco die een diepe “op hoop van zegen” bal geeft. De spits is Brobbey die het liefst hoog en keihard wordt aangespeeld.

De aanval begint bij Gorter die of de bal uitschiet waarna iedereen begint te lopen naar het doel van de tegenstander. Restverdediging doet Ajax niet aan. Bij balverlies het tegenovergestelde, iedereen komt terugrennen naar de eigen 16 in de hoop de bal te pakken te krijgen. Als de bal wordt veroverd gaat de hele bende weer rennen naar het doel van de tegenstander. Dat 90 minuten lang.

08-10-2023 13:12

Jeremias +1661

Ik lees hier en daar dat Steijn weg mag/moet. Velen hebben hiermee wel een punt gemaakt.

Maar wat is het alternatief waarmee wij kunnen aandragen?

08-10-2023 02:34

BillSplate +9740

Desnoods gaat Van Halst dit ook interim oppakken. Realistisch alternatief met ervaring en passend bij Ajax is Van ‘t Schip.

08-10-2023 12:43

ProfessorX +19827

Als je nu jong Ajax gisteren zag en vergelijk het met Steijn zijn systeem dan zie je gelijk waar het aan ligt !

Juist aan Steijn die man kan dit niet en Ajax moet stoppen met hem en hij moet genoegen nemen met 1 miljoen wegens wanprestatie !

07-10-2023 19:19

Jeremias +1661

Heb je een alternatief?

08-10-2023 02:31

buckie +81

Als we het dan over Ajax DNA hebben is dít de enige positie waar het echt moet. De trainer. Qua spelopvatting. Niet eerder Ajax aan gerelateerde Bosz had dat Ajax DNA. Dus daar moet je naar zoeken. Schreuder heeft het niet. Steijn kan het niet. Heitinga kon het niet bij Jong en niet bij Ajax1. Reiziger kon het wel met Jong. Keijzer kon het. Vos kan het. En vast nog wel meer.

08-10-2023 09:11

ProfessorX +19827

Juist wat jij zegt Vos bij mij op 1 , Keizer bij mij op 2 en Reiziger/ Bogarde op 3 zelfs de Boer kon het met de jeugd beter Ajax spel dan Steijn , schreuder en iets minder Heitinga al was het daar beter dan bij jong en 1

08-10-2023 09:17

ProfessorX +19827

Lees hieronder

08-10-2023 09:19

appiehappie +3103

En deze speelwijze hangt Steijn kennelijk aan. Met wat minder kwaliteit kan je volgens mij of beter altijd compact spelen. Als Ajax dit morgen middag weer doet, dan krijgt het van AZ een pak slaag en dan wat mij betreft Steijn een schop onder zijn hol.

07-10-2023 17:35

Aurelius1 +19736

Was het maar waar dat als de plaatselijke bierclub compacter zou spelen, dat ze wedstrijden zouden winnen. Je speelt net zo compact als dat je eigen kwaliteit en dat van de tegenstander het toelaat.

07-10-2023 20:59

anre +505

De kernoorzaak van de huidige problemen is dat Mislintat blijkbaar het idee (of de opdracht?) had om geen "grootverdieners" meer in de ploeg te hebben. Daar lijkt het op z'n minst heel erg op. De grote fout is geweest dat als je heel veel niet veel verdienende spelers aantrekt die nog moeten wennen of die zich nog moeten bewijzen, je uiteindelijk misschien wel op dezelfde (of zelfs hogere) salariskosten uitkomt als wanneer je minder (maar meer verdienende) spelers aantrekt die minder of geen gewenningsperiode nodig hebben en die zich al bewezen hebben, terwijl je in dat eerste geval een onsamenhangende, onervaren ploeg hebt. Was het nou in totaal bijvoorbeeld zoveel duurder geweest en was de ploeg niet veel meer een eenheid én succesvoller geweest als in plaats van al die ontelbare en onsamenhangende onzekerheidjes Olij, Tagliafico, Reijnders, Ziyech, Van de Beek (als hij voor een mooi prijsje gehaald had kunnen worden) en, vooruit, Forbs waren aangetrokken en als er verder vertrouwd was op de eigen jeugd, zoals Vos en Hato?

07-10-2023 13:32

ProfessorX +19827

Eens komt het naar buiten

07-10-2023 19:20

Aurelius1 +19736

Ja, leuk, fantasy league. Ziyech wilde 8 miljoen per jaar verdienen. Van de beek verdient 6 miljoen per jaar bij United. Tagliafico 4,5 miljoen en wilde niet weg. Compleet onhaalbare salarissen. Reijnders was wellicht wel haalbaar geweest. Ik zei vorig seizoen: haal Reijnders. Dat zou echt een topaankoop zijn geweest. De enige speler van AZ die wél succesvol zou zijn geweest bij Ajax, en die haalt men juist weer niet.

Maar dan nog: voor 112 miljoen, het viervoudige van wat Feyenoord en PSV uitgaven, kun je toch wel een beter elftal samenstellen. Een totale wanprestatie van die dataclown.

07-10-2023 21:03

Sentinel +9015

Nu heb je 12 (!) lui die tot 2028 vastliggen, vrijwel geen restwaarde hebben (op dit moment) en ook salaris krijgen.

Ziyech wilde flink inleveren, Tagliafico wilde zelf komen, Lang wilde komen, Vreeman wilde komen en Bosz. Met nog een grote uitgave voor Almada en je was en beduidend goedkoper uitgeweest en je had een elftal gehad dat voor de CL meedeed. Waar het startbedrag volgend jaar 70(!) miljoen is.

Er klopt maar weinig van je verhaal.

08-10-2023 13:16

hetje +2173

Over een tactische bespreking gesproken,
Deze is toch wel heel lekker, ik gun onze spelers zo een soort trainer.
https://youtu.be/HFhLmKTmPm8?si=RMlFFgHuiEsxnis8

07-10-2023 12:12

slot +2046

dat gaten in de linies is nou net de speelstijl van steijn. ballen naar voren schieten en rennen.
hoge druk zonder dat de verdediging meedoet.
daarom vond hij het ook zo goed gaan en ziet hij het elftal voorruit gaan.

07-10-2023 00:25

MichelBoerebach +29286

Precies! Hij kaart dit probleem nooit aan in zijn interviews. Daar is hij schijnbaar tevreden over. Bizar.

07-10-2023 00:40

Orangesoul +5991

Dit was onder schreuder ook al het geval. Het middenveld was toen continu een groot gaapend gat waar Alvarez in zn eentje kon puin ruimen. Nu op t middenveld zie je t weer gebeuren. Vraag me af of de juiste spelers wel op t middenveld horen te staan. Taylor verzaakt bij elke tegenaaval vanuit tmidden waardoor de tegenstander continu een man meer heeft.. Taylor is de zwakste schakel op t middenveld al 1,5 jaar lang..

07-10-2023 00:13

4EVERAJAX +8414

Berghuis en Taylor samen is echt funest voor je team, individueel zijn ze ook nog eens te slecht (bepalend) om een echte vrije rol te geven.

07-10-2023 02:23

Chadd +7759

Wel knap aangezien hij geen 1,5 jaar in de basis staat.

Het middenveld was onder Ten Hag al een probleem, met die Alvarez van je.

07-10-2023 12:22

Dapperestrijders +4703

Dat AEK stelde ook niet zo veel voor. Gezien de kansen die Ajax kreeg hadden we gewoon moeten winnen.

07-10-2023 00:02

Strawb Choco +1643

Voor alle malloten die riepen 'in Sven we trust'.. zoek een andere sport om te supporten.

06-10-2023 23:50

Hans.D88 +3780

Ok, in Strawb Choco we trust.

07-10-2023 09:00

bRiANn +494

Heitinga, samen met Reiziger en Bogarde.

06-10-2023 22:54

QueSera +1706

Ik wil eigenlijk niet mee in de negatieve polonaise en vroeg roepen om ontslagen, maar merkte bij mezelf op dat ik het bijna aandoenlijk vind hoe de heren er toch weer een beetje hoop in weten creëren.

Ik heb na gisteravond genoeg gezien en denk dat het verstandig is als Ajax op zoek gaat naar een nieuwe trainer en staf. Er zit nog steeds geen of nauwelijks ontwikkeling in en het zelfvertrouwen neemt niet toe.

De vraag is alleen; wie is er vrij

06-10-2023 18:29

Aurelius1 +19736

Welke middelen gebruik je om het zelfvertrouwen te meten? Een meetlat, een thermometer of een weegschaal? Ik vraag het voor een vriend.

06-10-2023 18:40

QueSera +1706

Het moment dat je ballen weer ingedaald zijn

06-10-2023 20:23

ProfessorX +19827

Als je kijkt hoe jong Ajax speelt en ernaast leg om dan het verschil pas echt te zien is !

07-10-2023 19:39

Aurelius1 +19736

Uhmmm... Jong Ajax staat 18de. Nog nooit zo laag gestaan.

07-10-2023 19:50

Aurora +4553

Ik moest ook denken aan de staff van Steijn. Bakkati heeft het vak geleerd bij Jaap Stam en vooral als assistent van Advocaat. Daar word ik wel een beetje nerveus van. Maduro heeft nog amper ervaring in het trainersvak. Jaar assistent geweest bij Pastoor van Almere City. En was een verdienstelijke analist. Enige wat voor hem spreekt is dat hij Spaans vloeiend spreekt. Maar Steijn heeft met deze ook niet echt een assistent-koppel waar je mee kan spiegelen. Dat neemt niet weg dat Steijn er een tactisch debacle van maakt. De spelers in zijn selectie zijn allemaal Internationals, die heus wel weten hoe je vanuit speldiscipline moet spelen. Alleen met deze trainer die er werkelijk niets van begrijpt wordt het een grote puzzel.

06-10-2023 17:30

SteviePienaar078 +3795

Maduro heeft als analist alleen maar open deuren ingetrapt.

06-10-2023 17:34

MichelBoerebach +29286

Internationals van Jong- Noorwegen, Jong-Denemarken, Bosnië of Georgië zegt mij niet zoveel over de kwaliteit. Die lopen bij NEC en Fortuna ook wel rond.

07-10-2023 00:45

Web +178830

Dit is al vanaf de eerste wedstrijd zo
En dit is zo makkelijk op te lossen, met een zwakke staf, en deze aankopen waar ik pijn in de buik van krijg schijnbaar niet?
En dan zijn er ook nog mensen die dit tegenspreken en zelfs boos worden
Sven heeft enorm gefaald.
Trainer ontslaan zal gebeuren, maar iemand met kijk op voetbal stapt er niet in

06-10-2023 17:27

SteviePienaar078 +3795

Aldus Web, AKA mosterd na de maaltijd. Maar goed, beter laat dan nooit. Gelukkig zie jij het nu ook.

06-10-2023 17:32

Web +178830

Ik ken Steijn verder niet, dan alleen dat ik een goed Sparta zie
En dan ga ik bij voorbaat niet zeggen dat hij het niet kan

Maar jij kende hem dus beter

06-10-2023 18:49

TheSpecialOne +8944

Voor de zoveelste keer. Bij Sparta zijn de verwachtingen zoveel lager dan bij Ajax. Je bent dan al snel ''goed''(lees: overperformer) als trainer wanneer je met Sparta in de middenmoot eindigt.

07-10-2023 03:26

Psychevore +21187

Goede trainers krijgen zelfs bij de amateurs de linies dicht(er) op elkaar.

Bij de amateurs, Web. Bij voetballers die voetballen voor hun lol.

06-10-2023 17:36

Aurelius1 +19736

Jaja, in de fantasywereld van supporters ja lol. Ik heb gehoord dat ze ook over water kunnen lopen.

06-10-2023 18:12

Web +178830

Dus jij bedoeld dat het vorig seizoen kut ging bij Sparta?
En dat hij twee keer gepromoveerd is naar de eredivisie

Dit gaat dus NIET op

06-10-2023 18:51

MichelBoerebach +29286

Jij snapt het, broeder Web!

07-10-2023 00:45

ajaxfan1972 +2502

Hij heeft het met sparta leuk gedaan al staan die nu zonder hem ook weer top 6
Alleen bij ons is te hoog fegrepen voor hem en maakt ie er 1 grote bende van
Dus snel afscheid nemen

07-10-2023 16:10

MVG +16475

Ik mis ook echt een beetje hiërarchie in het veld. Onze zogenaamde aanvoerder is vooral druk met zichzelf en met verzaken. Ongehoord dat Bergwijn onze aanvoerder is.

06-10-2023 17:22

Web +178830

Maar wie ach jij geschikt hier?
Ik zie er geen
Sutalo was mijn hoop, maar die moet met gemak gaan banken
Wat een miskoop is dit

06-10-2023 17:28

LukaLitmanen +82297

Berghuis natuurlijk;

Welbespraakt, intelligent, ervaring en kwaliteiten.

Is alleen wel wisselvallig

06-10-2023 17:54

Kaatje +4831

Sutalo was ook mijn hoop. En toch wil ik het geen miskoop noemen. Het kan niet zo zijn dat deze jongen, een international van Kroatie, ineens niet (meer) kan voetballen.
https://www.youtube.com/watch?v=bK5XEfgls-o

06-10-2023 18:30

jeffrey_van_der_sluis +30584

Is geen miskoop Web, de trainer, dat was de mispeer.

06-10-2023 18:32

Web +178830

Ik denk dat Berghuis’ nee heeft gezegd?
Kan niet anders want Steijn is gek van hem

06-10-2023 18:52

Web +178830

Heel erg afvragen of hij dan wel bij Ajax past?
Ik wat ook optimistisch hoor

06-10-2023 18:53

TheSpecialOne +8944

Ik denk dat Berghuis meer om zijn imago geeft dan om Ajax. Er valt op dit ogenblik immers totaal geen eer te behalen met dit ''slechte'' Ajax en wil zo voorkomen dat dit negatief op hem afstraalt.
Net zoals nu gebeurt met Bergwijn. Waarschijnlijk is Berghuis eerst door Steijn gepolst als aanvoerder en heeft hij toen bedankt voor de eer. Bergwijn durfde die verantwoordelijkheid kennelijk wel aan zoals het een ''echte'' leider betaamt.
Zou dit ook een scenario kunnen zijn geweest bij het kiezen van een aanvoerder?

07-10-2023 03:43

Bensco +7179

Bizarre keuze, ik weet niet wat de logica achter deze beslissing was maar het was ver te zoeken in ieder geval ;)

06-10-2023 17:31

Aurelius1 +19736

Omdat het geen reet uitmaakt wie er aanvoerder is. Het is een symbolische functie net zoals de koning die lintjes doorknipt.

06-10-2023 18:13

Bensco +7179

Ben ik het niet mee eens. De aanvoerder hoort boven de selectie uit te stijgen. Hij is degene die de groep hoort te motiveren, de jonge jongens bij de hand hoort te nemen en een verlengstuk van de trainer te zijn in het veld. Dat je uitgerekend zo’n ongemotiveerd stuk vreten als Bergwijn aanvoerder maakt zegt een hoop

06-10-2023 20:32

TheSpecialOne +8944

Het lijkt wel alsof je dagelijks persoonlijk het aanvoerderschap van Bergwijn bij Ajax ervaart. Daar ben ik wel benieuwd naar. Je weet namelijk zo goed te vertellen dat hij niet functioneert als aanvoerder. En daarbij ben je nogal respectloos door hem een ongemotiveerd stuk vreten te noemen.
Wist je trouwens dat Bergwijn in de beslissende kwalificatiewedstrijd tegen Noorwegen voor het WK in Qatar in de 84ste minuut het verlossende eerste doelpunt maakte en Depay in blessuretijd het tweede doelpunt maakte waardoor Oranje sinds 2014 weer present was op een WK?
Oja, Bergwijn maakte donderdag tegen AEK ook nog het enige doelpunt voor Ajax.

07-10-2023 04:04

Bensco +7179

Knap van hem hoor, een penalty opeisen als aanvoerder en hem erin knallen. Dat is zijn prijskaartje van 30 miljoen wel waard

07-10-2023 10:47

TheSpecialOne +8944

Scoorde Bergwijn niet de enige goal donderdagavond? Ik kan me vergissen hoor.

07-10-2023 03:28

Bensco +7179

Steijn was vooraf al een flinke gok. Een trainer die niet tot nauwelijks ervaring had bij een topclub moest een kwakkelend Ajax even leren voetballen. Dan heb je vervolgens nog eens een technisch directeur die enorm van gokken houdt en spelers koopt die totaal niet in het plaatje passen en voilà, je hebt een grote shitstorm op de club. Dat Steijn dit zooitje niet aan het voetballen krijgt staat voor mij wel vast maar als je hem ontslaat heb je nog steeds een selectie waar je geen reet mee kan. Er is geen trainer die dit überhaupt aan de praat krijgt. Met andere woorden, dit seizoen is bij voorbaat al mislukt.

06-10-2023 17:20

TheSpecialOne +8944

Iedere andere capabele trainer krijgt dit Ajax wel aan de praat door te beginnen met het implementeren van een structuur dat de spelers houvast biedt waardoor ze precies weten wat er van ze verwacht wordt en wat ze moeten doen tijdens de wedstrijd.
Steijn heeft bewezen dat hij hiertoe niet in staat is.

07-10-2023 04:15

Widjai.G +173

Je moet gewoon videomateriaal laten zien van het elftal van ten hag hoe zij spelen als ik van gaal zou zijn.

06-10-2023 17:14

AjaxHoorn +32989

Oh als het zo simpel is. Zet jij de video even aan?

Ben jij toevallig Owen himself?

06-10-2023 17:46

xxxthomas +45

Ze hadden gisteren 10 schoten kunnen voorkomen als ze eens normaal een achterbal nemen. Telkens die twee centrale ernaast waarvan 1 er nota bene ook nog de keeper inspeelt door de achterbal te nemen. Daarna schoot Gorter hem iedere keer lang, dan heb je de linies zo ver uit elkaar. Als Gorter die bal toch lang gaat schieten, sluit dan alvast aan! Dat had echt kansen tegen gescheeld. Ik snap daar echt niks van. Je hebt het opbouwend en verdedigend zó moeilijk, zoek het dan niet op!

06-10-2023 17:09

b.hulshof +3783

Als Gorter de bal steeds naar voren rost, waarom schiet de verdediger die de uittrap opzij tikt naar Gorter de bal niet naar voren. Minder risico beter overzicht en een voetballer heeft een betere trap. Nog logischer dat Gorter gelijk trapt als je toch de lange bal speelt. De verdedigers kunnen dan vast naar de middenlijn lopen. Dit ajax brengt liever zichzelf in moeilijkheden.

06-10-2023 17:23

JanTa +15865

Dat heeft voornamelijk te maken met de onkunde van de 2 cv die amper door durven te schuiven. het zijn mandekkers en meer kan je niet van ze verwachten want dan gaan ze fouten maken. Hato mag met zijn 17 jaar wel foutjes maken maar hij is wel een verdediger die doorschuift waardoor je een extra man op het middenveld krijgt. Eigenlijk moet er in de winterstop een creatieve middenvelder aangetrokken worden en een verdediger die wel bij de speelwijze van Ajax pas. Nu staat er een deel dat alleen verdedigend denkt en zo ook speelt terwijl een ander deel en die komen voornamelijk uit de Ajaxopleidingen denken en spelen ook aanvallend. Zo krijg je gaten op het middenveld.

06-10-2023 17:02

Alexander40 +6114

Nope, het heeft niks met de spelers te maken. Die zijn beter dan die van Feyenoord. Puur de trainer

06-10-2023 17:21

JanTa +15865

0 onderbouwing en nergens op gebaseerd 😂😂😂

06-10-2023 17:54

Alexander40 +6114

Verstand van voetbal

06-10-2023 19:47

AjaxAdvocaat +12687

Steijn kreeg toch tot aan de interlandperiode? Zondag gelukkig dan de laatste wedstrijd Steijn, bedankt voor je diensten!

06-10-2023 16:33

Aldek +5101

Kan hij weer lekker naar Ibiza!

Loopt nl prima bij Ajax

06-10-2023 16:41

Aurelius1 +19736

Dat is het probleem wat Top Oss ook tegen Ajax zou hebben. Dat heet kwaliteit. Want Tahirovic is erg matig en mist verdedigend vermogen, Taylor heeft geen duelkracht, en Berghuis is ook een lichtgewicht. Dan heb je achterin nog een stel clowns, en ja, dan gaan er gaten vallen. Maar het zal allemaal wel weer aan het toverwoord 'tactiek' liggen.

06-10-2023 16:24

Aldek +5101

En vooral ook een trainer die tactisch niet goed genoeg is

06-10-2023 16:42

Aurelius1 +19736

Dat heeft er allemaal geen reet mee te maken.

06-10-2023 16:58

linksbinnen +8211

Het probleem is groter dan Steijn. Kwaliteit tekort. Simpel.

06-10-2023 17:03

Libero +19210

Tuurlijk heeft dat er wel wat mee te maken, een goede trainer kan meer met een matige selectie dan een slechte. Slot bv. had zowel vorig als dit seizoen veel meer uit de selectie gehaald dan Schreuder, Heitinga en Steijn, die allen een talent hebben voor onnavolgbare keuzes op opstellings- en wisselgebied.

07-10-2023 10:34

Sense of.H +5472

Het probleem is gewoon Steijn... Steijn weg en een topcoach met naam en een goede TD wintertransfers spelers omruilen verhuren, verkopen, huren, kopen probleem opgelost.

06-10-2023 16:15

Hans.D88 +3780

Dat klinkt eenvoudiger dan het is, lijkt me. Wie stel je zelf voor als TD, coach, en spelers?

06-10-2023 16:22

Sense of.H +5472

Gert Jan verbeek en aad de mos nee geintje Jordi Cruijf en geen idee, we hebben niet veel goede keuzes van Hollandse coaches op Ten Hag, Van bommel, Van den Brom en Bosz en die zijn allen bezet, ik pleit dan Toch voor een buitenlandse coach.

08-10-2023 13:38

Bensco +7179

Met andere woorden; nieuwe trainer en nieuwe selectie.

06-10-2023 17:16

ElSandrini +18209

Klopt Akpom gewoon voor 25 miljoen verkopen.... niks aan het handje, wat lult iedereen.

06-10-2023 17:45

Ajaxisart +18781

Steijn krijgt het niet voor elkaar, dat is duidelijk. Als je nog wat wil maken van dit seizoen, zorg dan voor een nieuwe trainer die wel weet wat hij moet doen. Maduro mag ook gaan, daar is niks positiefs aan.

06-10-2023 15:54

DEELM +11891

Pas ide titel eens aan joh! Die klopt grammaticaal van geen kant.

06-10-2023 15:52

ErikAjax1983 +717

We zijn in alles nog geen team. Geen gezamenlijk druk zetten, net voor elkaar door het vuur. Ga daar eens aan werken, zet Steijn in dat konijnenpak en ga ff lekker paintballen met het team. Dat doet al wonderen!

06-10-2023 15:24

Redrum +96297

Het enige dat dit elftal nog kan redden is een nachtje goed doorzakken met zijn allen.

06-10-2023 15:31

xxxthomas +45

Ik moet wel zeggen dat ik daar juist verbetering in vind komen. Ze zetten juist wel samen druk op momenten en werken kei hard voor elkaar. Heb ze gisteren duels zien winnen. Ja, lang niet alle en veel te weinig, maar tenminste wel weer eens geknokt.
Bedenk me nu ook, eigenlijk erg genoeg dat ik eindelijk een paar duels winnen al positief vind. Slopers die we voorheen hadden wonnen bijna ieder duel, mooi was die tijd

06-10-2023 17:13

Juichtoon +32813

Zo ken je niet foebele ..

06-10-2023 15:18

Psychevore +21187

Dit is gewoon trainbaar. Zelfs bij de amateurs.

Dat Steijn het niet voor elkaar krijgt zegt alles over zijn invloed.

06-10-2023 15:09

willem1958 +8876

Hato moet teruc als centrale verdediger en wellicht omdat Sutalo erg onzeker is begin je een paar keer met Medic want die maakte minder fouten van wat ik heb gezien en laat je Sutalo een paar keer invallen om de druk er wat af te halen bij hem.
Vos en Tahirovic als twee zessen en Berghuis of Taylor ervoor en laat zoals als in Branie werd gezegd de voorhoede zo rond de middencirkel beginnen en niet zo ver weg, dan krijg je een kleiner speelveld waardoor de bal van achteruit makkelijker gecombineerd kan worden.
Kies als het kan soms voor de dieptepass op Brobbey of Forbs zodat het voor AZ moeilijk in te schatten is hoe er gespeeld wordt, dat verrassingselement moet je gewoon gebruiken, zeker met de snelheid van Forbs.
Maar zorg vooral dat de achterhoede en het middenveld het compact houden en de zessen moeten zich goed aanbieden en vrijlopen, blijf in beweging dan ontstaat er ruimte tussen de linies en zorg dat bij de aanval er altijd drie man achterop staan, dus of de ene back staat hoog of de andere staat hoog.

06-10-2023 15:07

Hersenspinsel +8286

Mikautadze => Brobbey
Het werd waardeloos na de penalty.
Is het elftal te jong en lieten ze zich intimideren door dat gelaser?

06-10-2023 15:03

Hans Verhagen +14159

Enorme gaten tussen de linies is ook het gevolg van niet 100% fit zijn.

06-10-2023 15:02

b.hulshof +3783

Middenveld Vos, Bergwijn en Tahirovic en alles staat beter. Centrum Hato en Medic was veel beter dan de huidige centrum verdedigers.

06-10-2023 17:27

Sjonnie +18814

Alle kritiek op Steijn terecht.
Maar ik had eerlijk gezegd ook meer van Maduro verwacht als tactische sidekick van Steijn.
Als een van de 'kroonprinsen' van de Nederlandse trainerselite mag je toch verwachten dat hij in staat zou moeten zijn om de vinger op de zere plek te leggen bij ons.
En al helemaal omdat hij zelf (!!) op de positie heeft gespeeld waar het pijn doet bij ons.

06-10-2023 14:58

Alexander40 +6114

Eens, onbegrijpelijk en zeer schadelijk voor zijn carriere

06-10-2023 17:23

MarkP +21775

Die 3 genieën op de bank zijn tactisch van een bedenkelijk niveau, ondanks de slechte derderangs aankopen. Er valt wel echt meer van dit elftal te maken door een goede coach.

06-10-2023 14:55

ElSandrini +18209

3e rangs aankopen..... zijn Taylor, Berghuis en Bergwijn zomeraa kopen en moeten ze ook nog wennen aan Ajax ? Vielen alle 3 erg tegen wederom.

06-10-2023 17:47

RBP +7743

Dat krijg je als je als verdediger de taak krijgt om lange ballen te spelen.
Middenveld gaat ergens tussen diepe aanvallers en verdedigers hangen, kan 't in beide gevallen niet belopen.

En zoveel ruimte tussen de linies is echt een probleem bij elke pot sinds Steijn. Hoe ziet die vent dat niet. Totaal incapabel.

06-10-2023 14:54

Suavimani +12100

De twee aanvallende middenvelders denken teveel naar voren. Vervolgens komt Tahirović te zwemmen in een heel groot gat op het middenveld. De verdediging sluit aan om dat gat kleiner te maken. De ruimte in de rug groeit. En vervolgens ben je bij balverlies in de omschakeling heel kwetsbaar, als je ook nog eens onvoldoende druk zet en er onvoldoende onderling gecoached wordt. Het is bijna logisch.

Ik zou voorlopig, als je wil vasthouden aan 4-3-3, maar een tijdje met de punt naar voren gaan spelen. Meer ruimte voor Bergwijn en Forbs om naar binnen te komen en hopelijk wat meer balans op het middenveld.

Iets in de trand van: Tahirović - Berghuis - Vos.

Berghuis én Taylor werkt op dit moment gewoon (nog) niet. Dus voorlopig even kiezen tussen de twee.

06-10-2023 14:50

AFCAjaxJP9 +1455

Dit middenveld opperde ik gister ook, ik denk dat dit wel eens de juiste puzzelstukjes kan vormen

06-10-2023 14:57

Hersenspinsel +8286

Inderdaad, als je als Steijn en Maduro nu nog niet gezien hebt dat Tailor en Berghuis niet in staat zijn de gaten op het middenveld te dichten dan kunnen ze beter hun jasje pakken en een ander beroep gaan uitoefenen.

06-10-2023 15:08

GGXIII +6513

Ik blijf het echt apart vinden dat willekeurige supporters als ons het probleem zien, maar trainers als Schreuder en Steijn niet. En zijn hebben nota bene hun papieren ervoor.

Wat jij zegt, zeg ik ook al weken. Maar hoe een trainer dat maar niet kan zien. Echt ongelofelijk.

06-10-2023 15:18

DankzijCruijff +48731

Steijn OUT.

06-10-2023 14:44

Dirigent +6890

Als je op deze manier tegen Man City zou spelen dan krijg je 50 schoten op doel tegen....

Ongelooflijk elke tegenstander dit jaar heeft legio aan kansen gehad tegen ons, we kunnen per wedstrijd gewoon 5 goals tegen krijgen maakt niet uit tegen wie....

06-10-2023 14:41

thepower1990 +35726

Elke club aan de onderkant van de Eredivisie kan het ons al jaren moeilijk maken door de linies kort op elkaar te zetten, een goeie organisatie en geen ruimtes weg te geven. Ploegen als Go Ahead, Volendam, RKC, Heracles kunnen allemaal een goeie organisatie neerzetten en Steijn laat Ajax met spelers die bijna allemaal international zijn er verdedigend uitzien alsof we een potje van de zaterdag amateurs zitten te kijken. Aan wie zal het dan liggen?

06-10-2023 14:41

TheSpecialOne +8944

Het is simpel. Aan Steijn! Lol!

06-10-2023 17:26

Sampaoli +39345

Diep trieste onderlinge afstanden. In balbezit, waar we louter lange ballen spelen terwijl de middenvelders niet aansluiten. Én zonder de bal, waar de aanvallers blind druk zetten en Berghuis en Taylor gewoon 50 meter moeten bespelen. Daar ligt al niet hun kwaliteit en nu is het al helemaal kansloos.

De verdediging durft niet aan te sluiten terwijl Bergwijn, Brobbey en Forbs als een blinde druk gaan zetten op de keeper van de tegenstander. Vragen om problemen.

06-10-2023 14:36

NeeI +108105

Ja, maar echt. Dieptriest. Veldbezetting lijkt helemaal nergens op. De gemiddelde amateurtrainer heeft dit beter op orde.

06-10-2023 14:41

Diana KLaverweide +1761

Komt dit nog goed? Hoop het zo

06-10-2023 14:35

AjaxHoorn +32989

Uiteindelijk wel. Alleen niet met Steijn.

06-10-2023 14:37

Redrum +96297

Precies, het komt wel goed uiteindelijk, maar zeker niet met Steijn.

06-10-2023 15:22

AjaxHoorn +32989

De meest gemaakte fout in het betaalde voetbal is succes willen uitsmeren en daardoor spelers te kopen die al ergens mislukt zijn maar wel basisniveau hebben. Je kan Frenkie, de Ligt etc niet 1 op 1 vervangen. Je kan wel spelers halen indien niet in de jeugd aanwezig die potentieel ongeveer hetzelfde niveau hebben. Je zal daarom constant een stroom hebben van talentvolle spelers ipv een uitgerangeerde selectie met veel oude spelers, weinig restwaarde en veel middelmaat.

Feitelijk kun je dan ook 1* in de 3 jaar pieken ipv dat het elk jaar minder en minder wordt.

Marin en Alvarez voor Schone en Frenkie. En zo zwak je steeds verder af.

06-10-2023 17:42

NeeI +108105

Onder Steijn? Natuurlijk niet.

06-10-2023 14:40

Hersenspinsel +8286

Gaten tussen de linies, gaten in de communicatie.

Volgens een journalist.
"Wat ik begreep, is dat Steijn tegen Ávila had gezegd: jij bent linksback. Ávila zou hebben gezegd: no, no, no, centraal. "

06-10-2023 14:31

AjaxHoorn +32989

Als dit al waar is😂😂

06-10-2023 14:38

Giovanni36 +1081

Speel met een dubbele 6 vos en tahirovic en dan Taylor daarvoor

06-10-2023 14:13

FlyingDutchMan +17318

Ooh, ik dacht Steijn 😜

06-10-2023 14:11

TheodenKingOfRohan +881

Heb geen statistieken to back it up maar Taylor lijkt eerder te veel te rennen en daardoor is a.) De organisatie zoek en b.) Lijkt hij geen kracht meer te hebben om persoonlijke duels uit te vechten

06-10-2023 14:11

layanx +5747

Echt waar joh ? Wie zei dit gisteren ? Dit komt allemaal door Taylor en Berghuis.

06-10-2023 14:06

ElFlaco +3651

Tuurlijk joh als we die twee eruit halen wordt alles beter. Geloof je het zelf?

06-10-2023 16:12
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.