Álvarez erg gelukkig bij Ajax: 'Voorlopig wil ik nieuwe successen meemaken met Ajax'

door Bart Veenstra 30

Bron Voetbal International

Álvarez erg gelukkig bij Ajax: 'Voorlopig wil ik nieuwe successen meemaken met Ajax'

door Bart Veenstra 30

Bron Voetbal International

Laatst geüpdatet

Edson Álvarez zit voorlopig helemaal op zijn plek bij Ajax. De Mexicaan kende een moeilijke beginperiode, maar nu zijn gezinsleden in Nederland wonen en hij basisspeler is bij Ajax voelt hij zich erg gelukkig. 'Ajax heeft me vertrouwen gegeven', zegt hij in een interview met Voetbal International.

Dat begon al toen Ajax Álvarez voor veel geld ophaalde uit Mexico. Ook in Amsterdam investeerde de club veel in de Mexicaan. Álvarez had het zwaar in zijn beginperiode en dat had vooral met zijn privé-situatie te maken. 'Ik miste mijn familie om me heen. Voetballend voelde ik altijd de steun, ook toen ik niet speelde en moest knokken voor minuten. Ik had gewoon tijd nodig om me aan te passen en nu voel ik al langere tijd de waardering toenemen. Dat doet veel met me en zorgt voor nog een extra motivatie. Ik wil de club en de supporters met goed spel iets teruggeven.’

Álvarez, die sinds de zomer van 2019 bij Ajax speelt, stond in de afgelopen zomer in de belangstelling van Stade Rennes. De middenvelder bleef bij Ajax en verlengde niet veel later zijn contract tot de zomer van 2025. 'Als die interesse een jaar eerder was gekomen, had ik niet meer bij Ajax gespeeld, denk ik. Zo zie je maar weer hoe bepaalde zaken in het voetbal kunnen lopen. Ik heb hier echt mijn geluk gevonden en daardoor stond ik afgelopen zomer ook helemaal niet open voor een vertrek. Geen idee wat de toekomst over een tijdje gaat brengen, maar voorlopig wil ik nieuwe successen meemaken met Ajax.’

Contractverlenging bij Ajax in bijzijn familie

Dat Ajax er veel aan doet om Álvarez gelukkig te maken, blijkt wel uit een anekdote rondom zijn contractverlenging. Na een open training voor seizoenkaarthouders wist Álvarez dat hij op het veld zijn nieuwe contract zou ondertekenen. De club had echter ook de familie van de Mexicaan uitgenodigd. 'Dat was een verrassing voor mij. Mijn moeder en broer waren in die weken bij me en waren erbij, net als mijn vrouw en mijn dochtertje.'

Het zorgde voor een gelukkig moment op het veld, zo vertelt Álvarez. 'Zag ik hen opeens aan komen lopen, mijn dochtertje voor het eerst rennend op het veld van de Johan Cruijff Arena. Bijzonder', aldus de middenvelder, die nog maar eens benadrukt dat de periode waarin zijn vrouw en pasgeboren dochter niet in Nederland mochten wonen erg moeilijk was. 'Dat viel me heel erg zwaar, maar gelukkig ligt die tijd achter ons en hebben we het goed als gezin in Nederland.’

Lees meer over:
Plaats reactie

ST +23077

Blij met Alvarez!

20-01-2022 09:40

eenAjaxfan +20328

Even offtopic: Die Bergwijn zorgt er even voor dat ie een paar miljoen meer moet gaan kosten in 2 minuten tijd...😅

19-01-2022 23:11

Mesque +1702

Ja zag het ook, die gaan we nu ook echt niet meer binnen kunnen halen vrees ik.

19-01-2022 23:24

Mnr Hendriks +694

Slecht beleid man grote praatjes we verkopen alleen als we vervanger hebben nou we zien het!!!

19-01-2022 23:30

Ozymandias +159568

Neres was geen onderdeel van de basiskern. Daar hoeven geen vervangers voor te worden gekocht. Alleen spelers die onderdeel zijn van de basiskern hoeven te worden vervangen als er nog geen talent klaar staat voor een rol in die basiskern. De vervanger van Neres is al een tijdje geleden aangetrokken, Antony.

19-01-2022 23:32

ToekomstTalent +9550

Overmars gooit eerst oude schoenen weg voordat hij nieuwe heeft. Teveel benjamins hier snappen dat nog steeds niet en adoreren hem. Zo blijf je jaar in jaar uit tot de laatste dag billenknijpen voor de titel met (nog) ruim meer budget en wordt je door topclubs op sportief gebied eerst gecomplimenteerd met de technische filosofie en vervolgens keihard uitgelachen omdat je met het verpatsen van je beste spelers, met langlopende contracten, elke keer opnieuw moet beginnen......of het is al rond en wordt iedereen voor de gek gehouden en dat de deal met Bergwijn al rond is. In dat geval heeft Overmars het een keer goed gedaan.

19-01-2022 23:40

Nr.10 +111100

Toekomsttalent, ik denk dat Overmars dat ook liever anders had gedaan, maar hij van de RvC te horen heeft gekregen dat er dan eerst verkocht mocht worden. Men vergeet dat wel vaker, dat Overmars nog met een RvC te maken heeft. Ook bijvoorbeeld aankoop van Klaiber. Overmars zegt tegen de RvC: ik wil een rechtsback halen. RvC zegt: ok, maar je hebt veel Zuid-Amerikanen gehaald laatste tijd, identiteit van de club blablabla, het moet een Nederlander zijn dan. Tja, wat houdt Overmars dan voor opties over? Vervolgens geven alle fans alleen maar op Overmars af omdat hij Klaiber haalt. Lekker simpel.

20-01-2022 00:53

020Dario020 +2069

Suggereer je nou dat Overmars bijna alles fout doet?

Deze man heeft Ajax weer naar de top gebracht!

20-01-2022 12:08

eenAjaxfan +20328

@Toekomsttalent, volgens mij moet jij even verder kijken dan je neus lang is. Overmars heeft allang ingespeeld op het vertrek van Neres. In eerste instantie met Anthony en ook met Berghuis

20-01-2022 12:37

ToekomstTalent +9550

@Nr10
"maar hij heeft van de RvC te horen gekregen dat er dan eerst verkocht mocht worden".

En daar zit het probleem bij Ajax.

20-01-2022 15:05

ToekomstTalent +9550

@EenAjaxFan
Blessures en schorsingen gaan straks een rol spelen en dan had je Neres nog hard nodig gehad...

Over verder kijken dan je neus lang is gesproken.

20-01-2022 15:07

ToekomstTalent +9550

@Dario
Sanchez weg
De ligt weg
Frenkie weg
Ziyech erg
Allen met meerjarige contracten in handen.

En wat kwam er voor terug? Miskopen en paar goede talenten die eerst weer aan moesten passen zodat je onnodige stilstand had in de ontwikkeling van Ajax 1. Dat doet de (sub)top in Europa ook niet.

Vandaar ook de onnodige uitschakelingen tegen Valencia, Atalanta, Rosenborg, Getafe en Roma.

20-01-2022 15:10

eenAjaxfan +20328

@ ToekomstTalent: Ik zou je glazenbol inruilen voor een bril...

20-01-2022 15:12

ToekomstTalent +9550

Dat is niet nodig, we gaan het zien dalijk.

20-01-2022 15:16

eenAjaxfan +20328

@ToekomstTalent, is goed, ouwe zuurpruim. Misschien ben ik te optimistisch, maar jij bent wel erg negatief...

20-01-2022 16:09

020Dario020 +2069

En dat noemt zichzelf “toekomsttalent” 😂

20-01-2022 18:53

Noam +4112

Tuurlijk zit hij op zijn plek. Buiten Ajax wil geen enkele grote club hem hebben. Trage handelingssnelheid, slechte balcontrole, slechte passing, mist inzicht, speelt altijd tikkie terug of breed, vaak overtredingen nodig om spelers te stoppen. Wel een goede drive maar daar is alles mee gezegd.

19-01-2022 20:21

mvdk +43984 moderator

Voetballend niet hoogstaand, maar hij brengt gif en is verdedigend sterk. Je heb een noodrem nodig. Om eerlijk te zijn vind ik hem wel meer een verdediger dan een middenvelder, maarja Timber mag er niet uit en Alvarez moet ook spelen. Misschien kun je ze wel omdraaien? Timber is creatiever en heeft een betere pas etc.

19-01-2022 18:04

TheRiviera +5476

Het lijkt me te riskant om dit nu nog in het midden van het seizoen te proberen. Het kan een optie zijn voor volgend seizoen maar op dit moment zijn meeste spelers ingespeeld op hun positie. Daarnaast denk ik ook dat Ten Hag Alvarez perse om het middenveld wilt hebben vanwege zijn kwaliteiten om de aanval van de tegenstander tot een stop te brengen voordat ze bij de verdedigers komen. Ajax heeft dit seizoen nog weinig tegendoelpunten ontvangen en dat komt deels door Alvarez. Hoe minder druk op de verdediging hoe beter. Daarnaast gok ik dat daarom ook Timber centraal achterin staat. Hij zal een hogere handelingssnelheid hebben waardoor je voetballen sneller uit nauwe situaties kan komen.

19-01-2022 19:19

Ozymandias +159568

Ik vraag me wel eens af hoe een driemans verdediging met Martínez, Álvarez en Timber zou funtioneren.

19-01-2022 21:23

KBouter +4122

Dat is gegoten in de Ajax cultuur. In de competitie tegen mindere clubs kun je gewoon 3-4-3 spelen.

19-01-2022 21:29

Ozymandias +159568

Na de wedstrijd tegen FC Twente had Ajax een periode waarin het dat heel veel deed, toen was er een reeks van wedstrijden waarin Álvarez juist heel hoog op het veld kwam te spelen (regelmatig zelfs in het laatste 1/3 van het veld) en nut zit het er tussenin, minder dan eerst maar meer dan daarna.

Álvarez laat zich nog met regelmaat terug zakken maar hij staat minstens net zoveel gewoon op het middenveld. Met name in wedstrijden tegen clubs die verdedigend spelen komt Álvarez behoorlijk hoog op het veld te spelen. Dan komt hij zelden al in de eerste fase onder Martínez en Timber te staan en bijna altijd pas in de tweede fase wanneer de bal al op het middenveld is. Ik wil dat Álvarez ten alle tijde (behalve wanneer de doelman de bal heeft) zich achter de hoogte van de bal bevind.

Je kan aan zijn heatmap zien dat zijn rol niet echt te vergelijking is met de rol die hij als de centrale verdediger in een 3-4-3 zou hebben: https://www.sofascore.com/nl/speler/edson-alvarez/847151 Als centrale verdediger in een 3-4-3 zou hij structureel de laatste man zijn (die als laatst over de middenlijn heen zou gaan). Zoals hij nu speelt wanneer hij zich in laat zakken maar dan structureel zodat hij (bijna) nooit op het middenveld komt te spelen.

"Is dat niet hoe Ajax in essentie gewoon speelt als ze in balbezit zijn? Alvarez zakt dan vaak ver terug als de backs opkomen."

Ja, maar vaak pas wanneer de bal op het middenveld is. Als centrale verdediger zou Álvarez in de opbouw al structureel achter de hoogte van de bal staan.

19-01-2022 22:59

WantAmsterdam +116101

“Ja, maar vaak pas nadat de bal op het middenveld is.”
Ik denk dat dit essentieel is, want in die fase gaat het vaak al mis omdat Alvarez dan de opbouw moet zien te verzorgen.
Verder vind ik dat we ook na die fase nooit echt 3-4-3 spelen a la 95. Onze veldbezetting is daarvoor namelijk anders, vaak staan onze back en onze aanvallende halven zich elkaar op de voeten in de halfspaces (of Klaassen die naast de spits staat) waarbij er in het centrum vooral lager op het veld enorm veel ruimte ligt. Het zou alleen hetzelfde zijn als zich een van de halven of backs lager centraal op het veld positioneert (6), en een en ander centraal hoger (10).
Ik zou eens met Rensch (of Blind) als 6 voor de genoemde 3 man verdediging spelen, met Graaf en Nous als halven (Nous zou dan vaak naar uitwijken en over Antony heen gaan) en Berghuis als 10. Smetje is dan wel dat Nous zijn kwaliteiten misschien niet helemaal te voren komen.

19-01-2022 23:33

Ozymandias +159568

"Verder vind ik dat we ook na die fase nooit echt 3-4-3 spelen a la 95."

Inderdaad, meer zoals het moderne 3-4-3 wat je de afgelopen jaren veel op de Europese velden ziet. De as van het middenveld wordt niet gebruikt terwijl in het klassieke 3-4-3 de as met zowel de '6' als '10' juist essentieel was.

Tactisch is het spelletje van Ajax enorm interessant en ik ben nogal teleurgesteld in de aflevering die Tifo over Ten Hag/Ajax deed want hun analyse was nogal oppervlakkig. Het gebruik van Blind veelvuldig in de linkerhalf-space lager op het veld en Mazraoui veelvuldig in de rechterhalf-space hoger op het veld is iets wat ik nog nooit had gezien.

19-01-2022 23:37

WantAmsterdam +116101

Inderdaad, het is niet voor niets op die twee positie twee van onze belangrijkste (en voetballend beste) spelers stonden (Litmanen en Rijkaard uiteraard).

Welke bedoel je? Zijn geloof ik meerdere videos.

19-01-2022 23:38

Ozymandias +159568

Inderdaad, ik zou graag Blind en Kudus in die rollen zien (anders invullend natuurlijk). Blind is opbouwend een van de absoluut beste spelers ter wereld en als '6' met drie verdedigers achter hem zal zijn gebrek aan atletisch vermogen optimaal worden opgevangen. Zo'n '6' bespeelt zowel verdedigend als aanvallend een relatief kleine ruimte. Berghuis is een vleugelspeler die als '10' wordt gebruikt en trekt daardoor steeds naar de rechterflank. Als je geen Ajax kijkt en de heatmap van Berghuis ziet dan zou je denken dat hij vanaf de rechtervleugel speelt: https://www.sofascore.com/nl/speler/steven-berghuis/100386 Ik denk dat Kudus zich veel meer thuis voelt in de as dan Berghuis.

Als Ajax met Pasveer; Timber, Álvarez, Martínez; Mazraoui, Kudus ('10'), Blind ('6'), Gravenberch; Antony, Brobbey en Tadić in een 3-4-3 gaat spelen zou Álvarez opbouwend echt alleen maar passjes richting Blind, Martínez en Timber hoeven te geven. Er zijn tegenwoordig weinig trainers in het Europese voetbal die druk proberen te zetten op de centrale verdediger (in een driemans verdediging). Er zijn namelijk weinig centrale verdedigers in de top en subtop van Europa die als centrale verdediger opbouwend niet goed genoeg zijn om een van de drie andere spelers om hun heen te bereiken. Ook Álvarez is meer dan vaardig genoeg om als centrale verdediger in een driemans verdediging Blind, Martínez of Timber te bereiken.

19-01-2022 23:47

Soccerskins v2 +43324

Wat ik me dan weer afvraag is waarom zet je Alvarez daar neer als je ook de beschikking hebt over Rensch?

20-01-2022 00:07

Ozymandias +159568

Soccerskins v2 het gaat nog veel verder, ik zou voor het hele systeem kiezen puur en alleen vóór Álvarez. Dat Ten Hag hem altijd in de basis zal hebben staan is namelijk een feit waar we mee moeten leven dus dan maar in een systeem/speelstijl waarin zijn gebrek aan opbouwende vermogen zo goed mogelijk kan worden opgevangen. Als het een optie zou zijn om Álvarez uit de basis te laten zou ik voor een 4-3-3 kiezen.

20-01-2022 00:09

Soccerskins v2 +43324

Tja, de kans dat Ten Hag zijn systeem gaat veranderen lijkt me echt enorm klein. Ik ben altijd wel een fan geweest van die variant van de 3-4-3 en hoop dat Ajax ooit nog zo’n systeem gaat spelen.

20-01-2022 00:17

WantAmsterdam +116101

Betreffend Alvarez. Inderdaad, hij heeft dan alleen al twee opties voor een balletje breed, en onder normale omstandigheden ook simpele optie naar voren zonder linies van de tegenstander ertussen.
Ook verdedigen is zit het dan goed, Zijn gebrek aan snelheid wordt gecompenseerd door de redelijk snelle Martinez en de pijlsnelle Timber. Je kan dan Alvarez rustig op een grote, kopsterke spits (Lewandowski bijv) zetten, waar Martinez en Timber de meer bewegelijke spelers verdedigen.
Kwa 10, ik zie het niet meer zo in Kudus zitten, hij is zo vaak geblesseerd en heeft nooit meer het niveau van voor zijn eerste zware blessure aangetikt. Een andere optie zou ook nog Tadic zijn, technisch, creatief en ook nog scoringsvermogen, en dan bijv Amo (al is een basisplaats w’lijk nog te vroeg) op lb. Anyway, met dit systeem zullen we denk ik hoe dan ook op vooruit gaan, want dan hebben we eindelijk weer een middenveld.

20-01-2022 00:21

WantAmsterdam +116101

Soccerskins, Zoals Ozy zegt, Gaat puur om een systeem waar Alvarez zijn kwaliteiten het best tot uiting komen.
Rensch wil je in dat systeem niet op die plek hebben. Dat is een speler die graag inschuift. Die zou ik dan op 6 zetten (waar ik hem in een 4-3-3 ook een optie vind).

20-01-2022 00:42

Odysseus +14284

Ik denk dat er twee redenen zijn waarom dit niet wordt gedaan:
- Alvarez wordt gebruikt als eerste lijns verdedigingslinie om de aanval van de tegenstander af te remmen én om (kopkracht toe te voegen)
- de afspeelpunten in 3-4-3 met Alvarez op de midden-cv zijn zoals gezegd 3. In 4-3-3 zijn het er 6, zodat hij altijd wel iemand kan aanspelen en wat de tegenstander niet allemaal kan afdekken.

Ik vind Alvarez bezien vanuit de eerste reden zeer nuttig tegen ofwel sterke tegenstanders ofwel goede counterploegen. Ik zou hem alleen vervangen door een echte voetballende 6 a la Blind tegen alle andere teams met name wanneer tegenstanders alleen maar willen verdedigen. En hoewel ik op zich heel blij ben met Ten Hag, vind ik hem sterk qua rouleren en wisselbeleid.

20-01-2022 04:17

KBouter +4122

Ja denk ik ook. Timber is daarbij een veel meer en betere voetballer.

19-01-2022 21:38

De Stift +7065

Dit is regide in posities denken. Alvarez zakt vak uit tussen Timber en Martinez in, als Blind of Mazraoui naar voren trekken. Ook schuift Timber vaak het middenveld in en geeft Alvarez rugdekking. We hebben vier verdedigers die alleen aanvallend denken. En Alvarez is degene die op die momenten juist de verdediging bewaakt.

20-01-2022 09:25

Manov +8581

van dit soort spelers houden we van.

19-01-2022 17:46

jerryisthename +31771

Wat een kille club, hè?! 😆
Mooi om te lezen dit! Vamosss, Alvarezzz! 👊🏼

19-01-2022 17:33

hakimziyech +18246

El Machin onze dapp're strijder! Tegen die lampen gaat ie weer los.

19-01-2022 17:32

Simpelishetmoeilijkst +25209

Begrijp wel dat hij het prettig vindt in Nederland, want zijn land, is erg ongeorganiseerd, en er is veel bedrog en corruptie. Mijn vrouw is uit Mexico, en de zijn er vaak. Prachtig land met veel tekortkomingen.

19-01-2022 12:59

Henkjanklaas +20625

Hier is ook veel onrecht en corruptie hoor. Voorbeelden te over. Kijk alleen maar naar de kinderopvang toeslag affaire en de ellende van de Groningers waar maar geen einde aan komt.

19-01-2022 15:57

WantAmsterdam +116101

Maar dat is niets in vergelijking met Mexico, Nederland heeft dan ook meer welvaart en een hogere kwaliteit van leven.

19-01-2022 17:34

Simpelishetmoeilijkst +25209

Dat zou ik niet weten als buitenlander, die in de buurt van Atlanta woont, en bij jullie, lang geleden is opgegroeid, en de allerbeste tijden vsn Ajax heeft meegemaakt.

19-01-2022 19:45

Henkjanklaas +20625

Alles in verhouding. Als je slachtoffer bent maakt weinig uit waar je woont. Om tegen een gedupeerde van de kinderopvang toeslag affaire te zeggen dat het in mexico veel slechter is daar heeft dit slachtoffer immers niets aan

20-01-2022 11:01

WantAmsterdam +116101

Als je slachtoffer bent van moord of rape heb je ook niets aan waar je woont, de waarschijnlijkheid dat je ervan slachtoffer wordt is wel afhankelijk van waar je woont. Daarbij kunnen in dat ook ergere dingen gebeuren, dat de staat (of the mob die de controle heeft) je vermoord als je een “gevaar” vormt.
Om te stellen dat Nederland kwa corruptie ergens in de buurt van Mexico komt lijkt me waanzin.

20-01-2022 13:15

Henkjanklaas +20625

Ik vergelijk ons liever met omringende landen.

20-01-2022 13:21

WantAmsterdam +116101

In de oorspronkelijke reactie ging het om de vergelijking Mexiko Nederland. En als je denkt dat je in andere Landen mindere corruptie hebt, moet ik je teleurstellen. Duitsland is ook vol van, “Maskenaffaire”, “Aserbaidschanaffaire”. Of Oostenrijk, nog erger. 2 keer binnen 2 jaar is de regering kapot gegaan vanwege schandaal’s (Ibiza affaire, kurz affaire). Frankrijk kan er natuurlijk ook genoeg van en over zuid Europa moet ik niets beginnen.

20-01-2022 13:29

Henkjanklaas +20625

Ik zeg toch nergens dat t in omringende landen niet gebeurt. Maar even focussen op ons eigen land: ik verwijs alleen maar naar de debatten van de afgelopen twee dagen in de kamer. Te veel Nederlanders zijn slachtoffer van al die dossiers die hier maar niet worden opgelost.

20-01-2022 13:33

WantAmsterdam +116101

En mijn punt was alleen dat Nederland ter vergelijking nog altijd prima weg komt, niet dat Nederland geen problemen heeft. Maar ik denk dat niemand (culturele aspecte buiten gelaten ) liever in Mexiko woont dan in Nederland.

20-01-2022 15:16

Henkjanklaas +20625

Zou kunnen. Ligt onder meer aan je fin. armslag. Ik ben op verschillende droomplekken in mexico geweest en heb je geen fin zorgen dan is het goed toeven. God in frankrijk zo gezegd -:)

20-01-2022 16:40

jerryisthename +31771

Klopt Henkjanklaas, maar ik ben ooit in Mexico geweest en dan kan ik je zeggen dat ik dingen heb gezien die ik hier in 50 jaar nog nooit heb gezien.
In NL gaat het de laatste jaren steeds minder, eigenlijk sinds deze eeuw al na de invoering van de Euro en de macht van Europa + de losers die steeds maar aan de macht blijven. Maar desondanks dank ik God op mijn blote knieën dat ik in ons goede prachtige Nederland mag wonen.
Maar hopelijk gaat het gauw weer een beetje de goede kant op hier, want veel slechte en irritante zaken zijn niet nodig om hier te gebeuren in een rijk land met veel slimme mensen.

19-01-2022 17:31

Krullen +8040

Mooi nieuws, hopelijk blijft ie nog lang!

19-01-2022 12:32

Heimwee +6706

Alvarez is een geweldige onderschepper bij uitbraken/counters van de tegenstander. Ajax heeft doordat het zo aanvallend speelt zo'n type speler altijd nodig. In zijn functie dienend in het elftal is hij goud waard. En kom niet met het kul verhaal dat hij voetballend niets toevoegt want dan snap je het teamspel voetbal niet.

19-01-2022 11:59

Nick14 +25889

Hij voegt voetballend niets toe.

19-01-2022 14:01

Brooklyn +4142

“Hij voegt voetballend niets toe.“

Zijn counterende tegenstander ook niet is het idee (en de praktijk). Het was altijd Ajax achilleshiel. Alvarez is een z.g. balans speler.

19-01-2022 14:11

Nick14 +25889

Met een middenveld Klaassen, Schone en Ziyech werd voor eerst in 22 jaar weer een Europese finale gehaald.

Met een middenveld Schone, Van de Beek en Frenkie werd bijna de CL-finale gehaald.

Hopeloze voetballers waren Ajax' achilleshiel.

19-01-2022 14:23

BakkalBijter +11634

Met een middenveld ALVAREZ, Gravenberch, Berghuis haalden we voor het eerst in de historie 18 punten in groepsfase CL en hadden we 4 tegendoelpunten in de hele eerste seizoenshelft. Zo, nu jij weer

19-01-2022 14:51

Knalpot +3613

Met de voor jou achilleshiel zijnde Klaassen werd dan wel weer het hoogste bereikt

19-01-2022 16:24

Knalpot +3613

inschuivende cv's V
opkomende aanvallende backs V
dmv positiespel tot aanvallen komen V
spelers die elkaars positie overnemen V
veel goals maken V
spelen op de helft van de tegenstander V
spelers die dmv een technisch hoogstandje een doelkans kunnen voorbereiden of verzilveren V

poeh dat zijn toch al heel veel des ajax zijnde competenties, blijf lekker je energie frustreren door over een breker te vallen

19-01-2022 16:33

Heimwee +6706

wat een kul uitspraak. mwhaha

19-01-2022 20:01

Nick14 +25889

"Zo, nu jij weer"

Hahaha getriggerd

19-01-2022 22:04

RSM +3918

hij is het meest constante voetballer in Ajax.

19-01-2022 17:07

Nick14 +25889

Zeg dat. Alles breed.

19-01-2022 22:03

Stamhoofd +11534

Alvarez is het type Nigel de Jong wat je gewoon nodig hebt op het middenveld.

19-01-2022 11:03

Ferd +38482

Nigel de Jong was wel een veel betere voetballer, zeker in z'n Ajax tijd. Pas in Duitsland is hij een breker geworden.

19-01-2022 11:07

Ozymandias +159568

Inderdaad, in Duitsland werd hij een breker maar toen was hij voetballend ook nog van een relatief hoog niveau, pas bij City verloor hij veel van zijn voetballende vermogen en werd hij een simpele breker.

19-01-2022 11:39

WantAmsterdam +116101

Inderdaad, had blessures en is te breed geworden.

19-01-2022 17:37

insectenverdelg +23434

Zal nooit de pot uit bij Arsenal vergeten. Was se b3ste man op het veld

19-01-2022 23:18

Robbie en de Kock +11170

Hij is eigenlijk een centrale verdediger op het middenveld.
Dankzij hem kunnen Nous en Blind zich onbekommerd met de opbouw en aanval bemoeien.
En kunnen Timber of Martinez met een gerust hart indribbelen.
Hadden we hem maar tegen MU en Tottenham erbij gehad. Dan hadden we nooit verloren.

19-01-2022 10:59

Soccerskins v2 +43324

Tegen United was het juist het gebrek aan opbouwend vermogen van Davinson Sanchez dat ons (voor een deel) de wedstrijd heeft gekost. Tegen Tottenham denk ik dat je Alvarez er in de tweede helft in Amsterdam er goed bij had kunnen hebben, al denk ik niet dat we langs Real en Juve waren gekomen met Edson op het middenveld.

19-01-2022 11:31

Ozymandias +159568

"Hadden we hem maar tegen MU en Tottenham erbij gehad."

Zodat de tactiek van Mourinho om de opbouw van Ajax via (voor Ajax) rechts te dwingen (omdat Sánchez daar stond die niet kon opbouwen) nog beter zou werken door ook nog eens een '6' op te stellen die net als Sánchez niet op kan bouwen?

19-01-2022 11:40

Robbie en de Kock +11170

Klopt, maar Alvarez had wel raad geweten met al die ballen die Felliani moeiteloos kon doorkoppen.

19-01-2022 11:50

Ozymandias +159568

Wat had Ajax daaraan gehad als ze zelf geen enkele kans zouden creeren?

19-01-2022 11:51

Robbie en de Kock +11170

Er was inderdaad wel meer mis die wedstrijd.

19-01-2022 11:52

Ozymandias +159568

Inderdaad, wat er volgens mij vooral mis was is dat Bosz het team totaal niet had voorbereid op de tactiek waarvan iedereen vooraf al wist dat Mourinho die zou hanteren (het was letterlijk precies de tactiek die in de analyse voor de wedstrijd door de Engelse pundits werd voorspeld). De tactiek van Moutinho is namelijk altijd hetzelfde: hij neemt je sterkste wapen weg en maakt gebruik van je zwaktste punten. Het sterkste wapen van Ajax was hun opbouw en die nam hij weg om de opbouw via Sánchez te dwingen en het zwakste punt van Ajax was bij hoge ballen tussen de verdediging en het middenveld in en daarvoor zetten hij Fellaini daar. Bijna iedereen die ervoor betaald werd zag dit tactisch aankomen maar Bosz kan op een of andere manier niet de zwaktes van zijn eigen teams zien.

19-01-2022 11:53

Knalpot +3613

Het zorgde er wel voor dat Bosz zn beoogde hoge drukzetten totaal nutteloos was, elke bal ging lang naar Fellaini en vandaaruit kon Man U rustig aansluiten om voor gevaar bij ons te zorgen. Het andere punt was inderdaad Sanchez aan de bal laten om de opbouw te verzorgen. Twee simpele ingrepen van Jose die ons moeiteloos uit de wedstrijd haalden.

19-01-2022 11:56

Robbie en de Kock +11170

Onder Bozs speelden we veels te naïef .
Dat is ook eigenlijk mijn punt. Met een soort Alvarez ga je realistischer een wedstrijd in.

19-01-2022 11:57

Robbie en de Kock +11170

Doodzonde dat ze Quinten verkocht hebben inderdaad. Die heeft het allemaal op die plek. Hoewel die laatst tegen Ajax ook wel verdedigend wat steekjes liet vallen.

19-01-2022 15:20

Robbie en de Kock +11170

Blind is te traag maar Timber en Martinez zijn inderdaad veel beter voetballend op die plek. Helaas heeft Martinez geen tweelingbroer 😏

19-01-2022 15:22

Ozymandias +159568

Ik ben het met Gerrie Mühren eens (zeg je dat nog steeds zo als iemand inmiddels is overleden) dat de enige "trage" speler op het veld de '6' is mits er voetbal wordt gespeeld volgens de principes van het Ajax spelletje.

19-01-2022 15:24

Juichtoon +32512

Met wijlen Gerrie Muhren zeg je dan...

19-01-2022 15:33

Robbie en de Kock +11170

In een ideale wereld met een ideaal team hebben jullie natuurlijk helemaal gelijk.
Een Gerrie Műhren of bv een Busquets (in zijn goede jaren) voor mijn part een Kanté dat zijn spelers die je op die plek wil zien.

Maar even uitgaande van de huidige selectie staat Alvarez terecht in de basis.
Martinez zou dat nog beter kunnen, mee eens. Maar even realistisch, wie moet er dan op zijn plek? Nu?
Hetzelfde geld voor Timber.
Blind gaat het niet worden in mijn ogen.

19-01-2022 15:37

Ozymandias +159568

"Martinez zou dat nog beter kunnen, mee eens. Maar even realistisch, wie moet er dan op zijn plek? Nu?"

Dat ligt aan de tegenstander, in 9 van de 10 wedstrijden lijkt Blind me de beste optie voor op '4' (als Martínez op '6' staat) maar in bepaalde andere wedstrijden (tegen explosieve aanvallers die veelvuldig zonder de bal diep gaan) zou ik daar dan liever Rensch zien.

19-01-2022 15:41

Robbie en de Kock +11170

Rensch wordt het wel inderdaad.
Zijn minste plek vind ik rechtsback.
Centraal links of linksback, daar voelt hij zich meer thuis .
Zou hem graag eens een keer in het centrum willen zien .
Ik vrees alleen dat dat niet snel gaat gebeuren. Waarschijnlijk eerst een paar jaar als linksback en dan net zoals Frank de Boer naar het centrum .
Man van de toekomst!

19-01-2022 16:27

Robbie en de Kock +11170

Ik ben agnost ☺

19-01-2022 20:20

Noxin +15496

Moet heerlijk voetballen zijn met een blok als Alvarez-Timber-Martinez in je rug.

19-01-2022 10:51

hansblokker1414 +0

Leuke gozer en heeft zich voetballend goed ontwikkeld de laatste tijd!

19-01-2022 10:40

afc_ajax +623

Ik ben super blij met Alvarez. Zo kunnen de aanvallers met minder zorgen blijven aanvallen.

19-01-2022 10:34

Markopantelic007 +3893

Kunnen we niet alleen maar zuid/midden Amerikanen opstellen? Die hoeven tenminste niet na 2 goede wedstrijden naar een andere club.

19-01-2022 10:24

Ajaxadam1 +31667

Die krijgen wel beter betaald dan onze doorgebroken eigen jeugd. Dus niet zo gek.

19-01-2022 11:07

Qifesh +24917

Die gasten hebben wel 100en wedstrijden voor Ajax gespeeld idd.. en dan zijn die jochies zo brutaal om net zoveel als de buitenlanders te vragen.. hoe arrogant!

19-01-2022 13:04

Rymesyt +7926

Colombiaan Sanchez wilde na 1 seizoen ten koste van alles weg anders. Zal altijd aan de persoon liggen.

19-01-2022 13:00

Nick14 +25889

Hahahaha 'Ajax-supporter' wil alleen nog maar aankopen in de basis zien.

Wat een schande

19-01-2022 14:07

ajaxcied4life +26047

Vanuit Italië wordt er aan onze Perr getrokken. AC Milan schijnt interesse te hebben.

19-01-2022 10:02

afc_ajax +623

Hoop niet dat hij vertrekt, echter elk bod boven de 10 mil(vast bedrag) moet overwogen worden.

19-01-2022 10:31

Knalpot +3613

mwah als Botman al 55 op moet leveren vraag dan gerust 20+ voor Perr.

19-01-2022 11:57

Libero +19132

Ach dat Lille roept toch maar wat? Gewoon om te kijken hoe ver ze die Geordie-arabieren kunnen krijgen.

19-01-2022 14:20

Willem410 +3119

Verdedigend is Ajax nog nooit zo stabiel geweest, geven echt bijna niks weg.
Dat kan je zeker voor een deel toeschrijven aan Alvarez.

19-01-2022 09:48

RobbertB +2187

Edson wordt steeds beter. Echt een koning in de omschakeling. Haalt bijna alle counters eruit.

19-01-2022 09:44

WantAmsterdam +116101

Dat is zwaar overdreven, tegen Utrecht was hij ook verantwoordelijk voor counters.

19-01-2022 17:52

RobbertB +2187

Laatste wedstrijd was niet z’n beste. Maar ik zie wel echt een positieve ontwikkeling.

20-01-2022 09:16

Jeugd +24779

Topper! Mag van mij nog jarenlang blijven.
Ik weet dat er veel Ajax supporters zijn die alleen stylisten waarderen maar ik waardeer wat hij brengt. Ik ben er van overtuigd dat het heel belangrijk cement is van dit team.

19-01-2022 09:41

Maxwell_5 +6977

Mwa... voor mij ligt het iets genuanceerder. Imo heeft elk team een paar waterdragers nodig om de balans te bewaken. Ajax staat voor mij wel voor snel en aanvallend voetbal en ik calculeer dus ook in dat niet iedere wedstrijd oogstrelend gewonnen kan worden. Maar anders gezegd: ik heb liever een stylist die niet bang is om zijn been er in te zetten, dan een vechter die creatief probeert te zijn.

In Europese wedstrijden, vanwege de weerstand, zou Alvarez misschien wel de eerste zijn die ik op het wedstrijdformulier neer zou zetten, maar tegen het gros in de Eredivisie, zou ik hem er ook als eerste uit houden, omdat er minder kans is dat je tegen pakweg RKC met je rug tegen de muur komt te staan.

19-01-2022 10:11

4xEC1 +7722

Ajax heeft, wat is het, 59x gescoord in de eredivisie? En 4 tegen. Met Alvarez als basisspeler. Niet goed voor de consistentie lijkt me voor je elftal om iemand anders op te stellen in de eredivisie dan in de CL.

19-01-2022 10:33

Maxwell_5 +6977

Lastig om hier tegen in te gaan, omdat we nooit zullen weten wat de cijfers zouden zijn als je het wel zou inpassen, toch? Maar men wil toch dat ten Hag meer zou rouleren? Jeugdspelers ervaring laten opbouwen? Althans, ik ben daar groot voorstander van. Maar los daarvan, als je tegen een team uit de onderste regionen speelt, moet je dan extra verdedigende zekerheden inbouwen? Ik vind dat voor een club als Ajax overkill.

19-01-2022 11:10

Rasmussen +25823

Zin in morgen! #monsterzege

19-01-2022 09:31

Willem410 +3119

Mijn lukt dat dus niet he, 90 min lang Ajax kijken tegen een amateurclub, doelpunten, acties ik kan het dan gewoon niet op waarde schatten.
Dat is hetzelfde als dat je een potje gaat voetballen tegen een 5 jarig jochie en dan zegt kijk mij is goed zijn.
Volgende ronde hopelijk gewoon Psv of Az.

19-01-2022 09:46

036AFCA97 +146646

Ik vind oprecht elke wedstrijd leuk om te kijken. Ik zoek op vakantie zelfs plekken op om oefenpotjes van Ajax te kijken, ook als het tegen de amateurs is.

19-01-2022 10:01

AFCACruijff14 +161449

Ik heb er ook grote moeite mee, potjes als die van morgen. Leuk om een keer een talent te zien en verder niks. Er is geen spanning en zonder dat is voetbal over het algemeen niet zo pakkend.

19-01-2022 11:55

4xEC1 +7722

Laten we hopen dat het dan heel lang 0-0 blijft voordat Ajax de bevrijdende 1-0 maakt, dan heb je tenminste nog spanning in zo'n wedstrijd. ;-) Stel je voor....

19-01-2022 13:08

Jariiii +22022

Ajax doet iets heel erg goed.

19-01-2022 09:28

Sjaakie +5809

Dat weten we nu wel. Logisch toch, als je met deze beperkte kwaliteiten bij een club als Ajax mag spelen.
Maar er wordt aan gewerkt:
https://www.ajaxshowtime.com/hoofdnieuws/alvarez-traint-veel-met-witschge-en-vanenburg-puur-gericht-op-techniek-en-handelingssnelheid

19-01-2022 09:23

Duggoutdennis +6344

Het is maar net wat je beperkt noemt, zijn specifieke kwaliteiten zijn op dit moment juist weer heel belangrijk.. Het kan dus alleen maar beter worden.

19-01-2022 09:29

KingOfTheMatch +7032

Wordt beperkt genoemd omdat er naar zijn spel bij balbezit gekeken wordt. Wat vaak over het hoofd wordt gezien is zijn spel bij balverlies. Daarin is hij verre van beperkt!

19-01-2022 09:46

WantAmsterdam +116101

Ook daar heeft hij beperkingen hoor, is vrij traag, niet echt wendbaar en maakt ook positioneel nog steeds fouten. Ik vind hem eigenlijk sinds Dortmund thuis nog nauwelijks goed spelen, ook verdedigend gezien.

19-01-2022 20:51

Duggoutdennis +6344

Natuurlijk speelt hij niet foutloos, scheelt dat de gehele selectie dat niet doet.. Echter vind ik hem niet opvallend traag of structureel grote fouten maken.. Wanneer je hem weg zou halen schrik je denk ik van welke (positieve) impact hij heeft op het spel/resultaat..

20-01-2022 07:55

036AFCA97 +146646

Raar om de gewilligheid van Alvarez om te blijven te vergelijken met die van Gravenberch. Alvarez heeft de geromantiseerde stap naar het buitenland al gemaakt.

19-01-2022 09:08

KingOfTheMatch +7032

Dan nog steeds zien de meeste spelers, ook die uit het buitenland, Ajax als een echte 'springplank' club naar de zogenaamde top. Maar goed, wie weet veranderd dat ook nog bij Alvarez maar in ieder geval wel een verademing om weer eens een speler te horen trots te zijn om bij ons cluppie te spelen en z'n ambities bij Ajax aan te geven en niet over ambities naar andere clubs te praten of vaag gaan lopen doen

19-01-2022 09:45

036AFCA97 +146646

Achja, ik heb de laatste dagen zovaak van Brobbey gehoord en gezien hoe blij die is om terug te zijn, dus ik geloof wel dat er spelers blij zijn om hier te zijn ;)

19-01-2022 10:03

Qifesh +24917

Idd vaag geromantiseer man, je vraagt toch niet snel aan een Ajax opgeleide speler of ie hier blij is.. wanneer Alvarez zegt dat ie blij is zal het wel gemeend zijn.. doet dat meteen af aan andere Ajacieden?

19-01-2022 10:27

AFCACruijff14 +161449

Mooi mens, geweldig fijne speler voor in de ploeg. Het duurde even, maar het is een match made in heaven nu. Timber-Martinez en daarvoor Alvarez. Door die centrale as breek je nauwelijks door. En het weerhoud ons zeker niet om goed voetbal te spelen, want in alle grote wedstrijden waarin we top waren stond Alvarez, tot aan afgelopen zondag toe.

19-01-2022 09:07

KingOfTheMatch +7032

Alvarez is ook 1 van de redenen dat onze backs lekker vrijuit naar voren kunnen spelen en diep kunnen gaan staan. Hij vangt dat altijd op bij een tegenstoot. Zijn rol en belang hiervan wordt onderschat omdat er vaak gefocust wordt op spel bij balbezit en minder bij balverlies

19-01-2022 09:42

HStorm +3149

Edsons positiespel in de omschakeling in combinatie met kopkracht is voor dit Ajax goud waard.

19-01-2022 10:54

4xEC1 +7722

Zo. Spijker op z'n kop!

19-01-2022 13:15

KingOfTheMatch +7032

@Mike denk dat je 'overloaden' bedoeld? Aanvallend voetbal op de helft van de tegenstander is altijd wel des Ajax geweest maar uiteindelijk draait het allemaal om balans.
In 95 gingen de backs nog niet mee naar voren en had je Reiziger die veel oploste met z'n snelheid als de rest voorin was.. we hadden uiteraard ook Edgar de breker toen😉

19-01-2022 18:36

WantAmsterdam +116101

In 95 speelde wij ook 3-4-3 en met het (voetballend) beste middenveld dat ik kan bedenken. Doordat Alvarez er ook vaak achter blijft en onze back heel de tijd in de halfspaces staan hebben we een hele slechte veldbezetting en geven enorm veel ruimte weg, wat ons zowel in balbezit belemmert als ook zonder bal gevaarlijk is. Alvarez is niet het enig probleem daarin maar wel een hoofdreden.

19-01-2022 20:57

AFCA-Driebergen +22213

Enorme strijder die altijd voorop in de strijd gaat en andere spelers in hun kracht laat spelen, door er te zijn als stofzuiger. Staat ook altijd meteen vooraan bij opstootjes voor zijn teamgenoten op te komen. En zal zich nooit verstoppen, bied zich altijd aan. Doet ook zeker niet iedereen. En buitenal een geweldige gast.
Vamos Edson! ⚪❤⚪

19-01-2022 08:51

eenAjaxfan +20328

Typefoutje: *voor veel geld ophaalde

19-01-2022 08:38

sucre +15166

En het staat er nog steeds...

19-01-2022 09:42

KingOfTheMatch +7032

Wat een verademing... eindelijk een speler die ook daadwerkelijk bij Ajax wil blijven en bezig is met z'n volgende stap BINNEN Ajax. Niet alleen gefocust op de volgende stap elders. Top El Machine!

19-01-2022 08:18

Ajacied1981 +17412

Ryan, Nous en consorten, lezen we even mee?
Dit zijn voetballers om je aan te spiegelen in plaats aan je zakkie geld

19-01-2022 08:03

Qifesh +24917

Hoe hypocriet.. Alvarez kwam hier zogenaamd vrijwillig? We hadden met dat geld allang q.timber en rensch een verlenging aan kunnen bieden

19-01-2022 08:19

Ferd +38482

Quinten Timber was nog lang niet klaar voor Ajax, dat bleek zondag wel. En Rensch heeft een paar maanden geleden nog een nieuw contract getekend.

19-01-2022 09:11

Freddy +11412

Voor Alvarezvis dit de stap naar het buitenland dus niet te vergelijken. Hoewel ik het wel met je eens ben dat Gravenberch nog 2 seizoenen Ajax nodig is en Nous nergens zo lekker vrijuit en vanuit zijn kracht kan voetballen als bij Ajax.

19-01-2022 09:05

Turbo +41944

Als Nous 2 jaar geleden hetzelfde voorstel had gekregen als Alvarez nu had ie nu nog 3 jaar vast gelegen.

Dat Nous gratis de deur uit loopt is voor 95% te danken aan Ajax.

19-01-2022 09:28

Luie +1209

Dat is een beetje speculeren, ik ben voor 95% zeker dat je geen idee heb wat er achter de schermen afspeelt.

19-01-2022 10:53

Turbo +41944

Mazraoui verdient 7 ton. Alvarez kwam binnen en kreeg direct het dubbele en nu zelfs nòg meer.

Wat valt er verder te weten?

19-01-2022 12:54

Qifesh +24917

Dat wist ik niet turbo... Schandalig

19-01-2022 13:12

Godenzoon24 +15295

Toen was Nous ook nog niet zo goed en was en is hij vaak geblesseerd!

19-01-2022 13:34

Ozymandias +159568

Toen hij zijn contract verlengde was hij nog niet vaak geblesseerd. Mazraoui was toen al beter dan Álvarez nu is en véél beter dan toen Álvarez werd gekocht en direct een salaris kreeg van 2.4 keer zo hoog als het salaris van Mazraoui. Mazraoui verdient maar twee ton meer dan bankzitters als Labyad en Klaiber terwijl Mazraoui al had bewezen een goede speler voor Ajax te zijn. Natuurlijk gaat Mazraoui er niet weer mee akkoord dat hij minder zal verdienen dan hij op de open markt zal krijgen. Dest verdient bij Barca al 4 miljoen per seizoen en Mazraoui kan als transfervrije en betere speler waarschijnlijk nog veel meer (als je de tekenbonus erbij doorrekend) krijgen. Dat betekent dat Ajax hem minstens het salaris van Tadić en Haller moet bieden om ook maar in de buurt te komen wat Mazraoui in het buitenland kan verdienen.

19-01-2022 13:37

ossenaar +876

Ongekend hoe deze strijder zich in het elftal heeft weten te voetballen. Technisch niet de allerbeste, maar positioneel en in duels ijzersterk.

19-01-2022 07:47

Godenzoon24 +15295

En ook kwa techniek steeds beter. Maar als je dan weer ziet wat Ajax voor zijn spelers doet. Geweldig! Bizar ook dat ze San toch zo genaaid kunnen worden door die spelers zoals rat Onana!!!

19-01-2022 07:56

AFCA-Driebergen +22213

Zo raar is dat niet. Jij zou ook geen zin meer hebben als je gezin maar niet bij je mag zijn. Voetballen (vooral in het buitenland) is niet alleen voetballen, maar ook privé je goed voelen. Dat is nu ook weer gebleken.

19-01-2022 08:48

Knalpot +3613

De IND heeft alleen schijt aan voetbalclubs, die gaan een mexicaanse voetballer echt niet voortrekken om zijn bruidje eerder het land in te krijgen.

19-01-2022 12:08
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.