Ajax bijna zeker van CL-deelname, Pot 2 lonkt

door Bart Veenstra 24

Ajax bijna zeker van CL-deelname, Pot 2 lonkt

door Bart Veenstra 24

Laatst geüpdatet

De kans dat Ajax volgend seizoen in de groepsfase van de Champions League uitkomt, is een stuk groter dan pakweg een maand geleden. Destijds waren de competities net hervat na de coronapauze, maar nu het einde nadert valt een nieuwe - en die is positief voor Ajax - balans op te maken. Bovendien lonkt pot 2 bij de loting voor de groepsfase van de Champions League.

Ajax plaatst zich rechtstreeks voor de Champions League wanneer de winnaar van het huidige seizoen zich ook via de eigen competitie plaatst voor het miljardenbal van volgend seizoen. De kans dat dat gaat gebeuren, lijkt een stuk groter dan een maand geleden. Zo waren Atlético Madrid en Atalanta Bergamo destijds nog zeer onzeker van een plek in de top vier, maar inmiddels lijkt rechtstreekse plaatsing via de eigen competitie voor die twee clubs een kwestie van tijd.

Atlético Madrid stond een maand geleden weliswaar vierde, maar de concurrenten hingen het elftal van trainer Diego Simeone in de nek. Inmiddels is er veel veranderd. Atlético Madrid staat derde en met nog drie duels te gaan lijkt de voorsprong van zes punten op nummer vijf Villarreal niet meer weggeven te gaan worden. Atalanta Bergamo stond een maandje geleden drie punten voor op de concurrentie, maar de ploeg uit het noorden van Italië is inmiddels zo goed als zeker van een nieuw Champions League-ticket. Met nog zeven duels te gaan bedraagt de voorsprong op nummer vijf AS Roma liefst vijftien (!) punten.

Zodoende blijven er eigenlijk twee ploegen over die - wat Ajax betreft - de Champions League maar beter niet kunnen winnen. Dat zijn Olympique Lyon en Napoli. Eerstgenoemde club loopt via de eigen competitie sowieso Champions League-deelname mis, terwijl Napoli in de Serie A alleen nog een theoretische kans heeft om in de top vier te eindigen. Ajax zal in augustus dus volop duimen voor Juventus en FC Barcelona, de tegenstanders van Olympique Lyon en Napoli.

Grote kans op pot 2 bij loting groepsfase

Mocht Ajax definitief een ticket voor de groepsfase van de Champions League bemachtigen, is de kans groot dat de Amsterdammers bij de loting voor de groepsfase in pot 2 zitten. Pot 1 is uitgesloten, omdat die pot bedoeld is voor de winnaar van de Champions League, Europa League en de kampioenen van de zes grootste competities. Wint een club uit een van die landen de Champions League, schuift de kampioen van competitie nummer zeven - en dat is waarschijnlijk FC Porto uit Portugal - door naar pot 1.

Dat betekent ook dat er verder doorgeschoven kan worden in de overige potten, wat gunstig kan zijn voor Ajax. De potten worden gerangschikt op clubranking, gebaseerd op de prestaties van de clubs in Europa in de laatste vijf jaar. Ajax staat op die lijst op de 21e plaats. Veel clubs uit de top-twintig lijken naast Champions League-deelname te grijpen. Zodoende zou Ajax kunnen stijgen naar een hogere plek op de ranking - als de stand op basis van de Champions League-deelnemers gemaakt wordt - waardoor pot 2 een optie zal zijn.

Voorlopige pot-indeling groepsfase Champions League 2020/2021

Pot 1: Winnaar Champions League, winnaar Europa League, Real Madrid (134.000), Bayern München (123.000), Juventus (115.000), Paris Saint-Germain (105.000), Liverpool (99.000), Zenit Sint-Petersburg (64.000).

Pot 2: Atletico Madrid (126.000), FC Barcelona (124.000), Manchester City (112.000), Sevilla (88.000), Borussia Dortmund (85.000), Chelsea (83.000), Shakhtar Donetsk (77.000), FC Porto (75.000)

Pot 3: Ajax (69.500). RB Leipzig (44.000), SS Lazio (41.000), Lokomotiv Moskou (33.000), Atalanta Bergamo (32.500), Internazionale (32.000), Olympique Marseille (31.000), Club Brugge (28.500),

Pot 4: Borussia Mönchengladbach (26.000), Leicester City (22.000), Istanbul Basaksehir (21.500)

NB: Wanneer een club uit een top-zes-competitie de Champions League wint, schuift FC Porto door naar Pot 1. In dat geval schuift Ajax op haar beurt door naar Pot 2.

Bovenstaand schema is gebaseerd op de huidige standen in de competities. Sommige ploegen zijn al zeker van hun plaats, omdat de competitie aldaar is afgerond of bepaalde clubs zijn al kampioen. Andere ploegen - dikgedrukt in het overzicht - strijden nog om het kampioenschap of een ticket voor de Champions League. Zodoende is bovenstaand overzicht een voorlopig schema en nog lang niet definitief. Verder komen er nog zes ploegen bij die zich voor de Champions League plaatsen via de voorrondes.

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Denk jij dat Real Madrid in eigen huis een comfortabele 3-0 zege boekt op Deportivo Alavés? Zet in en krijg 6,10 keer je inzet terug!

Lees meer over:
Plaats reactie

Rentokill +4607

Corrupt klote systeem dat oneerlijke kansen creëert. En iedereen gaat daar schaapachtig in mee. Meh.

12-07-2020 07:57

Flipper33 +6826

Denk dat Ajax niet ver komt Zonder Ziyech is het allemaal een stuk slomer en trager op het veld.. en een goede vervanger hebben ze niet gehaald..

11-07-2020 10:17

DonAdam +2360

Hoewel het helemaal niet over ZIyech gaat, maar over de mogelijke pot in de groepsfase van de CL, klopt het niet wat je zegt. Jij maakt Ziyech heel groot, maar met Ziyech heeft Ajax slechts een landstitel en een knvb beker gewonnen. Die titel werd gehaald in dat ene seizoen dat Frenkie de Jing doorbrak en samen met Lasse Schone de balans op het middenveld bracht en het spel maakte en waar mogelijk versnelde.

Begrijp mij niet verkeerd, ZIyech was fijn om naar te kijken, maar was niet de sleutel tot succes. Als Marc Overmars een koppel verdedigende middenvelders kan vinden dat Ajax weer laat spelen zoals het in 2018/2019 deed, dan laten Donny, Tadic, Promes, Neres en wellicht Antony je vergeten dat ZIyech ooit bij Ajax heeft gespeeld.

11-07-2020 15:00

BrandjeXL +81

Wat een dom gelul. Zonder Hakim ben je qua team al minimaal 30% minder. Ga dit aub niet ontkennen want dat hebben we afgelopen seizoen gezien maar ook in het seizoen dat er kampioen werden. Plus je levert zo'n 30 tot 40 doelpunten in, goals en assists van hem. Niet in kunnen zien dat Hakim je meest bepalende speler was is niet alleen dom maar ook een beetje sneu.

11-07-2020 18:20

DeWijsneus +25707

Eens. Bak creativiteit gaan we op inleveren, niet normaal. Puur op statistieken alleen zou je hem al gigantisch gaan missen. Bizarre reactie van Don.

12-07-2020 09:00

IkJijHijWijJullieZijnAjax +1

Gehuil allemaal om wel of geen directe kwalificatie.
Als ajax die voorronde niet doorkomt, zit er ook een pakslaag en een afgang in, in de eindronde.
Persoonlijk ben ik meer van de voorrondes, dan kunnen ze een beetje naar het nivo toewerken. Denk ook dat we nooit zover hadden kunnen komen vorig jaar als we die voorrondes en de behaalde motivatie uit die voorrondes.

11-07-2020 08:16

Ajax114 +1706

Voorlopig ziet het er somber uit als we Tagliafico, Vd Beek en Onana gaan kwijtraken. En men heeft alle vertrouwen in Schuurs bij Ajax, nou dan verwacht ik geen klote het komende jaar. Haal verdomme een goede centrale verdediger want met Magallan en Schuurs gaat het nooit iets worden.

11-07-2020 00:25

Professor +11134

Heb het al eerder gevraagd maar wat gebeurt er als Manchester City de CL wint en daarna geschorst wordt (wat er dik inzit) Dan komt de nummer vijf van Engeland ook in de Cl. Consequenties voor Ajax?

10-07-2020 22:36

ajax_janneman +281

Ja want dan schuift de CL plek op naar United, die nog steeds boven ons staan, dat betekent toch weer een domper. AS heeft het mis met dat pot 2 lonkt, daar zijn we nog lang niet.

10-07-2020 23:31

Afca85meer +1

Met een paar juiste aankopen moeten we de knock-out fase prima kunnen halen. Daarna zien we wel weer verder.

10-07-2020 16:20

Flipper33 +6826

Denk dat er niks meer bijkomt dat Antony de enige aankoop is ! En dat we het met Eiting Lang enz gaan doen

11-07-2020 10:19

Ar +104

De waanzin van de CL uitgelegd.
De nummer vier van Engeland, Italië, Spanje gaan boven de kampioenen van Nl en België.
Corrupte zooi. Van Gaal had gelijk. Megalomaan financieel gedrocht.

10-07-2020 16:06

DeHardeWaarheid +0

De CL van 1994/95 was niet veel beter. Toen mochten 23 landskampioenen niet eens mee doen aan de voorronde van de CL.

10-07-2020 16:32

Ajax27 +19128

Nix corrupt aan, gewoon wat de mensen willen zien. Het is een amusementssport. Je kijkt voor je plezier naar voetbal. Dan is bijv. het affiche Arsenal vs AS Roma 100 x aantrekkelijker dan Astana FK vs Bate Borisov, de nummers 24 en 25 van de lijst, Kazachstan en Wit-Rusland. Iedere harrie hier die zegt dat ie wel liever daarvoor gaat zitten liegt en is gewoon hypocriet. NL was een sterk Europees land. We hebben jaren in de top meegedaan... tja dat hebbem we niet vast kunnen houden. Maar nou niet lopen janken want werkelijk niemand hier op AS ziet liever Ajax tegen Molde FK dan tegen Valencia.

10-07-2020 23:58

Amsteraaij +2235

Zo veel mis met jouw post.. bijvoorbeeld, beeld je eens in dat molde de afgelopen 25 jaar 20 x mee had kunnen doen met de CL. En al dat geld had opgehaald betere spelers had kunnen kopen en betalen. Hoger niveau aantikken etc. Was dan Ajax molde niet wel leuker geweest? Omdat dat systeem zo kut is geworden sinds de Europa cup 1 de CL is, en steeds erger. Is het nu zo dat je liever valencia kijkt.

11-07-2020 13:24

DeHardeWaarheid +0

Rosenborg heeft bijna 15 seizoenen achtereen in de CL groepsfase gezeten. Wat heeft ze dat gebracht?

Dankzij die extra teams uit de grote voetballanden zit er ook een veelvoud aan tv-geld in de CL. Waardoor clubs uit de kleinere competities ook veel meer geld verdienen.

Van de grote vier competities hebben alleen de Spaanse clubs langdurig meer verdiend aan de CL dan er werd betaald aan de Spaanse rechten. Bij andere drie lag dat ongeveer gelijk.

Als Ajax en AZ zich plaatsen voor de groepsfase dan wordt alleen al aan startgelden ongeveer 65 miljoen verdiend. En dat terwijl er voor de tv en radiorechten niet meer dan 20 miljoen betaald wordt door SBS, Ziggo etc.

11-07-2020 16:24

BrandjeXL +81

Dat de nrs 4 van de grote landen mee mogen doen vind ik tot daar aan toe. Wat ik wel belachelijk vind is dat teams zoals Leicester, die nul Europese wedstrijden hadden gespeeld als groepshoofd en direct geplaatst zijn. Er moet veel meer gekeken worden naar clubcoëfficienten ipv naar land.

11-07-2020 18:25

AFCAjax +17839

die staan boven ons omdat ze als club europees beter hebben gepresteerd de afgelopen 5 jaar.

12-07-2020 02:54

trainerdv +2

Prettig natuurlijk, maar ik blijf het schandalig vinden dat de nummer 4 van Italie een vaste plek heeft.

10-07-2020 15:52

DeHardeWaarheid +0

Net alsof de vorig opzet beter was. De nummers vier gingen vrijwel altijd door en vaak ten koste van de nummers twee van de kleinere landen.

Nu loot de nummer twee van een Nederland als het tegenzit de nummer 3 van Frankrijk of Rusland.

10-07-2020 16:29

Lagasj +2905

Hoe dan ook, we zullen als een gek moeten inkopen. RCV, CM, Spits. Een hele as dus. Evt. een keeper.
En dan hebben we het niet over kaliber Klaassen.

10-07-2020 15:31

Rockpotje +9560

RCV en spits zijn onze dikst bezette posities. Veltman verlengen en Tadić behouden en je hebt alleen een controleur nodig.

10-07-2020 21:31

Laurel +0

Pot 2, pot 3 whatever.... als we maar mee doen...mooie wedstrijden willen we zien!

10-07-2020 15:28

Bobbaasje +3

1. Zenit Sint-Petersburg
2. Sevilla
3. AFC Ajax
4. Leicester City

Makkie!

10-07-2020 15:21

JordanAFCA +22481

Gek genoeg is Ajax altijd op zijn best tegen topploegen.

10-07-2020 15:34

RJB1979 +25662

Zoge is dat toch niet? Dat heeft de hele eredivisie ook tegen Ajax. ;)

10-07-2020 16:11

JordanAFCA +22481

Ja i know hahaha. Maar goed ik vind het normaal dat een sterke ploeg altijd de beste moet zijn tegen een mindere ploeg.

10-07-2020 16:13

Mokum2018 +2109

Hoho eerst afwachten of Altijd Zielig bij het CAS haar gelijk krijgt!

10-07-2020 15:07

DeHardeWaarheid +0

Nee, nee. Bij de huidige standen is het dit:

ManCity geschorst. Benfica en Ajax in de voorronden.

CL winnaar
EL winnaar
Real Madrid
Bayern München
Juventus
Paris Saint-Germain
Liverpool
Zenit St. Peterburg

Atlético Madrid
FC Barcelona
Manchester United
Sevilla
Borussia Dortmund
Chelsea
Shakhtar Donetsk
FC Porto

Benfica
Ajax

Ajax gaat naar pot 2 als van de volgende scenario's er minimaal twee uitkomen:

- CL winnaar is een club met CL voetbal en een hogere ranking
- EL winnaar is een club met CL voetbal en een hogere ranking
- Benfica kwalificeert zich niet voor de groepsfase.

10-07-2020 14:50

Jayq +3365

Klopt. Eerste scenario is zeer realistisch.
2de en 3de is allerminst zeker. Reële kans zelfs dat ze allebei niet uitkomen.

EL winnaar met hogere ranking mogelijkheden: Sevilla, Manchester United, Shaktar
Benfica zal een van de beste teams zijn die voorronde moeten spelen.

Nog een kleine ALS:
Als Manchester City niet geschorst wordt en als Manchester United boven Leicester eindigt. Dan moeten alle 3 beschreven scenario's uitkomen om Ajax in Pot 2 te krijgen.

10-07-2020 15:10

DeHardeWaarheid +0

Juist en jammer dat AS er behoorlijk naast zit.

10-07-2020 15:39

JariJari +15216

Pot 2 is kansloos. Het overzicht hierboven vergeet Benfica die zich vrijwel zeker wel via de voorrondes weet te kwalificeren en 0.5 meer coefficient heeft dan wij door de UEFA zn corrupte arbitrage dit jaar.

Verder hadden we ook in pot 2 gezeten als Atletico of Sevilla zich niet voor de CL kwalificeerde maar Getafe heeft het na de hervatting helemaal verneukt.

Voor pot 2 moet het volgende gebeuren.

1. De winnaar van de CL moet de kampioem van een top 6 land zijn

En dan minstens 1 van de volgende:

a. Dinamo Kiev wint de EL
b. Sevilla of Atletico haalt geen CL voetbal
c. Manchester united wordt nog ingehaald door de Wolves (alleen mogelijk als City echt uitgesloten wordt van CL volgend jaar)
d. Benfica komt niet door de voorrondes CL

Ik geef ons 10% kans op pot 2, 90% kans op pot 3.

Thanks fucking corrupte tering UEFA.

10-07-2020 13:47

Jayq +3365

Puntje C klopt niet. Manchester United staat 5de. Zo hoeven dus niet ingehaald worden, ze mogen juist Leicester (huidige 4de) niet inhalen.

10-07-2020 13:52

JariJari +15216

Als City wordt uitgesloten geeft plek 5 in Eng ook CL.

10-07-2020 22:28

Jayq +3365

Puntje A: In plaats van Dinamo Kiev bedoel je Shakter Donetsk

10-07-2020 13:57

JariJari +15216

Ja inderdaad.

10-07-2020 22:28

Ajax The Best +16510

Als City wordt uitgesloten komt die plek toch (ook) vrij?

10-07-2020 14:17

JariJari +15216

Dan neemt united die waarschijnlijk over (behalve als wolves hen inhaalt)

10-07-2020 22:28

Rockpotje +9560

Waarom moet Kiev de EL winnen (dat kan überhaupt niet eens meer)? Als ik het goed begrijp gaat het EL-winnaar ticket naar Frankrijk als en al geplaatst team wint. Dat betekent Stade Rennais CL en Lille vCL. Beide ploegen staan onder ons in de coëfficient. Het is dus in ons voordeel als Sevilla, Shaktar, Inter of mogelijk United (Wolves is kansloos) de EL wint.

10-07-2020 14:42

DeHardeWaarheid +0

Juist voor Ajax is het van belang dat een club met hogere ranking de EL wint.

Dus Sevilla, Shakhtar of Utd.

Alleen dan kan Ajax een plekje opschuiven.

10-07-2020 14:52

Rockpotje +9560

Ik was even vergeten dat Inter zo'n lage coefficient heeft.

10-07-2020 15:07

JariJari +15216

Ik bedoelde shaktar ipv kiev. Brainfart

10-07-2020 22:27

noppenkoning +41212

Zijn er eigenlijk statistieken beschikbaar van hoeveel % er vanuit pot 2 en hoeveel % van pot 3 of 4 doorgaan naar achtste finales CL.

10-07-2020 13:43

RuffRhythim +24837

En allemaal zelf verdiend !!

10-07-2020 13:16

Rockpotje +9560

Ik zie United Leicester nog wel inhalen. Dan wordt het helaas alsnog pot 3.

10-07-2020 13:07

Jayq +3365

En Benfica kan het ook nog halen via de kwalificatie. Zo zeker is het allemaal nog niet.

Dan krijg je:

Pot 1
Winnaar CL, Winnaar EL, Real Madrid (134.000), Bayern München (123.000), Juventus (115.000), Paris Saint-Germain (105.000), Liverpool (99.000), Zenit Sint-Petersburg (64.000)

Pot 2
Atletico Madrid (126.000), FC Barcelona (124.000), Manchester City (112.000), Manchester United (92.000), Sevilla (88.000), Borussia Dortmund (85.000), Chelsea (83.000), Shakhtar Donetsk (77.000)

Pot 3
FC Porto (75.000), Benfica (70.000), Ajax (69.500), enz

Als de Winnaar CL en EL plekjes dan zouden worden ingenomen door teams die al in Pot 1 of 2 zitten, dan zijn het Porto en Benfica die doorschuiven. En blijft Ajax in Pot 3.

Wat dat betreft moeten we dus hopen dan Leicester boven Man. United eindigt en/of Benfica de kwalificatie niet overleeft.

10-07-2020 13:50

Jayq +3365

Grappig, een minnetje krijgen terwijl je feiten beschrijft.

Of klopt er iets niet? Laat dan even wat dat is.

10-07-2020 14:44

Rockpotje +9560

Misschien klikte iemand mis. Lijkt mij te kloppen.

Dit zijn de scenario's in stappen:

Stap 1: Winnaar CL geplaatst via competitie (Niet Lyon of Napoli).
- Ja (groepsfase zie stap 2)
- Nee (Play-Off CL)

Stap 2: Voor pot 2 minimaal drie van de volgende scenario's
- Winnaar CL geplaatst in pot 1 of 2 (Niet Atalanta of Leipzig)
- Winnaar EL is geplaatst via competitie (Shaktar, Sevilla, Inter, 'United')
- Leicester heeft een CL ticket (United 5e of City uitgesloten)
- Benfica wordt uitgeschakeld in de voorrondes
- Eén van de onmogelijke scenario's: Atlético/Sevilla niet in CL, Wolves en Leicester beide in CL

10-07-2020 15:05

JariJari +15216

Dit helemaal. Thanks voor het uitschrijven

11-07-2020 13:38

DeHardeWaarheid +0

Nee, niet helemaal. Rockpotje heeft zich in een andere post al gecorrigeerd.

Aan de EL-winst van Inter heeft Ajax niks omdat Inter een lagere coefficient heeft.

En twee scenario's kunnen voldoende zijn. Niet drie.

11-07-2020 16:13

JariJari +15216

Inter klopt daar las ik overheen.

Waarom zijn 2 scenarios soms voldoende? Volgens mij zijn er altijd 3 nodig.

12-07-2020 13:27

DaarHoordenZijEngelenZingen +0

Liverpool, Sevilla en BMG aub!

10-07-2020 13:06

Raoul14 +3090

Wat een geweldig nieuws! Felicitatie van Eenhoorn al binnen?

10-07-2020 13:02

JordanAFCA +22481

69.500 punten voor pot 3 is wel beschamend moet ik zeggen.

10-07-2020 12:58

Jojo49 +3

maar niet klaassen halen,dan zijn we er zo weer uit. zonde van die miljoenen. de man brengt niks.

10-07-2020 12:49

JordanAFCA +22481

Als die miljoenen in Ihattaren wordt geïnvesteerd vind ik het een fantastische aankoop met zekerheid van kwaliteit en creativiteit. Maar ik denk toch dat hij onhaalbaar is i.v.m. de relatie tussen Ihattaren en PSV.

10-07-2020 13:00

MichelAjaxTadic +0

Liverpool, Ajax, Club Brugge en BMG lijkt me een mooie poule!

10-07-2020 12:48

koppensneller +5108

Of Porto/Zenith , Ajax , Club Brugge , Istanbul B.

10-07-2020 13:44

Huntelaar020 +0

Ik ben er pas gerust op als de we in een poule ingedeeld zijn:).

10-07-2020 12:44

Ajaxxxisdebeste +6

Eenhoorn haha, hij mag mokken, maar is kansloos

10-07-2020 13:00
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.