Voetbaladvocaat adviseert AZ: 'Kans van slagen is heel klein'

door Jesse ter Haar 26

Voetbaladvocaat adviseert AZ: 'Kans van slagen is heel klein'

door Jesse ter Haar 26

Laatst geüpdatet

Het gaat er nog om spannen wie het hoogst haalbare Champions League-ticket zal krijgen in Nederland. Als nummer één lijkt Ajax de beste papieren te hebben, maar AZ laat het er nog altijd niet bij zitten. Voetbaladvocaat Jan Kabalt raadt de Alkmaarders af zich erbij neer te leggen, maar Karim Aachboun - juridisch adviseur van AZ - denkt er anders over, zo blijkt in gesprek met De Telegraaf.

Maandag (vandaag) besluit de UEFA over het uitdelen van de Europese tickets. Ajax lijkt daarbij normaal gesproken de gelukkige te zijn en volgens Kabalt zal het voor AZ ook weinig zin hebben om naar het CAS te stappen en het besluit aan te vechten. 'De kans van slagen is heel, heel klein. Het CAS zal de UEFA en de KNVB niet in zijn hemd zetten. Het is een misvatting dat de arbiters op de stoel van de nationale bonden gaan zitten. Het CAS wil die bonden juist een mate van vrijheid geven.'

'Áls de KNVB aantoonbaar een apert onjuiste beslissing had genomen door bijvoorbeeld Heracles Almelo tot nummer één van de afgebroken competitie uit te roepen, had er kunnen worden ingegrepen', vervolgt de advocaat. 'Het hoogst haalbare voor AZ is nu dat de zaak naar de KNVB wordt terugverwezen. Met het verzoek nog eens naar de besluitvorming te kijken.'

Aachboun kijkt op zijn beurt vreemd op van de reactie van Kabalt. 'De reactie van advocaat Jan Kabalt berust uitsluitend op onjuiste aannames, aangezien hij niet over het dossier beschikt. Waarom reageert Kabalt en niet KNVB-directeur Eric Gudde, nadat ik Gudde in zijn besluitvorming op een objectief aantoonbare leugen heb betrapt?'

Het standpunt van AZ

De adviseur van AZ legt het standpunt van de club nogmaals uit. 'In artikel 1 reglement Wedstrijden Betaald Voetbal (WBV) staat dat het reglement WBV niet van toepassing is in geval van een onvoorziene omstandigheid, zoals de coronasituatie. En dat de KNVB dan zelf een besluit moet nemen. Kabalt vergeet hierbij te vermelden dat het toegepaste doelsaldo-artikel 17 ook uit reglement WBV komt, waarvan in artikel 1 al is bepaald dat dit reglement niet van toepassing is.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Peewee +364

Jonge jonge, is dit gezeik nu NOG niet AFGELOPEN???
Wat mij betreft staat AZ vanaf nu voor: Altijd Zielig
Kappen met dit Calimero gedrag!!!

04-08-2020 10:13

debarbaar +8250

Aachboun is geen advocaat. nooit voor gestudeerd. Het is een met pek en veren bij KMPG weggejaagde fiscalist. Je kent ze wel. Marokkaan en ind e veronderstelling dat ze altijd gediscrimineerd worden. Hij ligt ook in de clinch met de oud advocaat van Ajax en nu minister van justitie Grapperhaus.

]Geen enkel idee hoe de rechtstaat en internationaal sportrecht werkt. Een schooier die door de rechtbank in Utrecht tal van keren tot de orde werd geroepen omdat hij te laat op de zitting van de tramschutter kwam, of helemaal niet en daarna doodleuk vond dat de beelden waarop de mensen werd doodgeschoten moesten worden vertoond omdat hij dat wel lekker vond voor een schadevergoeding.

UEFA zou zo maar eens AZ van Europees voetbal kunnen uitsluiten want hij mag zijn mond niet open doen over de zaak. Door zich terug te trekken bij AZ denkt hij dat hij geen geheimhoudingsplicht meer heeft. Dat is als een advocaat van Taghi die vervangen wordt en morgen het dossier publiceert.

04-08-2020 11:38

Huntelaar020 +0

Update: knvb heeft nog geen terugkoppeling van de uefa gehad.

04-08-2020 10:10

Mocrodammerr +23066

gisteren zou besluit worden genomen toch? heb verder niets meer gezien of gehoord

04-08-2020 07:28

Noxin +15615

Misschien hebben de UEFA-bobo's een keer heel hard gelachen en zijn ze het daarna vergeten.

04-08-2020 09:55

mvdk +44386 moderator

Als het reglement niet van toepassing is moet AZ helemaal zn mond houden, want dan zou dat betekenen dat de competitie nietig moeten worden verklaard en de CL-tickets naar Ajax en PSV gaan, want die eindigden vorig seizoen als 1e en 2e. AZ schiet zichzelf dan dus niet in de voet, maar door het hoofd. Zijn ze dan echt zó stom daar?

Het enige kromme in de einduitslag is dat RKC en ADO niet degraderen en Cambuur en De Graafschap in de KKD blijven, want de KNVB gebruikt 2 maatstaven voor 1 competitie... De top krijgt een beloning, maar de rest heeft in principe het hele seizoen onbewust oefenwedstrijden gespeeld. Inc. de KKD.

04-08-2020 02:57

Aspers73 +3243

Dat zou ik eigenlijk NOG grappiger vinden. PSV de CL in en niet AZ. :)

04-08-2020 07:46

Jayq +3394

Het lijkt inderdaad alsof er 2 maatstaven zijn gebruikt. Maar daar ben ik het niet eens helemaal mee eens.

De KNVB heeft in alle competities (van laagste amateurs tot Eredivisie) besloten om geen kampioenen uit te roepen en geen promotie degradatie toe te passen. Echter moesten er wel Europese tickets uitgedeeld worden. En op advies van de UEFA kon dat het beste gedaan worden op basis van sportieve gronden.

De huidige stand nemen en daaraan de tickets uitdelen op dezelfde manier als bij een eindstand is de meest logische manier. Elke andere keuze zou nog veel subjectiever zijn. AZ heeft een beter onderling resultaat? Maar AZ heeft ook een paar keer verloren afgelopen seizoen, er zal ongetwijfeld een club zijn met een beter onderling resultaat tegen AZ, heeft die dan niet eigenlijk recht op dat CL-ticket volgens de AZ-theorie?

04-08-2020 09:53

Bensco +7179

Dus wacht effe, AZ hun redenering is: de normale regels zijn niet van toepassing maar de KNVB moet zelf een beslissing nemen. Vervolgens neemt de KNVB een beslissing, verdeling op basis van de stand en dan zijn ze het er niet mee eens. Dit klinkt echt als het juridisch gelul van een advocaat die uurtjes probeert te schrijven.

04-08-2020 02:18

Libero +19210

Juist, het is niet eens mentale gymnastiek, maar mentale acrobatiek.

04-08-2020 16:09

JanBiesbos +29273

Wat een triestheid, onderling resultaat is trouwens sportief gezien helemaal niet “eerlijker” dan word voetbal nog berekender (de bus parkeren bij de teeede onderlinge wedstrijd bijvoorbeeld) , dus die stelling slaat gewoon nergens op zeker niet in een competitie van 34 wedstrijden. Doelsaldo is het meest attractieve en dan pas onderling resultaat!

04-08-2020 01:08

Huntelaar020 +0

Zo mooi 3 augustus is voorbij.

04-08-2020 00:00

insectenverdelg +23556

Waar blijft dat besluit?

03-08-2020 23:32

off +26

Geest van artikel 1: De knvb heeft de mogelijkheid wat anders te beslissen in geval van calamiteiten. Uitleg geldruikende advocaat: knvb moet wat anders beslissen in geval van calamiteiten

03-08-2020 22:30

Babangida83 +23969

Er staat in het regelement dat de KNVB dan zelf een besluit mag nemen. Dat hebben ze gedaan. De UEFA en het CAS zullen niet veel anders kunnen zeggen, lijkt mij.

03-08-2020 22:14

Schwalbino +11

Hooguit terug verwijzen naar de KNVB wat gelijk staat aan het afwijzen van het bezwaar van AZ. KNVB moet dan opnieuw beslissen. Maar zij kunnen geen enkele kant op.

Het bezwaar van AZ (de argumentatie) is al niet goed uitleggen. Een draai van de KNVB van 180 graden in het voordeel van AZ zou niemand begrijpen.

03-08-2020 22:23

JariHeijden +5613

Artikel 1: de KNVB neemt zelf een besluit. Dat heeft de KNVB dus gedaan.

Gênant tafereeltje van AZ. In mijn omgeving ken ik echt niemand, ook de Feyenoord- en PSV-supporters niet, die vinden dat de stelling van AZ hout snijdt.

Je kunt het oneens zijn met een beslissing (ook al is hun argument duidelijk een gelegenheids argument), maar juridisch heeft de KNVB niets fout gedaan.

03-08-2020 22:14

Adam24 +39277

Wat ik niet begrijp is dat ze niet bij az zeggen: ‘Joh, wij willen gewoon het onderste uit de kan halen en zien in veel competities onderling resultaat boven doelsaldo staan dus vechten we het aan.’. Dan zou ik het snappen en ze groot gelijk geven maar het ergste is dat ze Ajax niet hebben ingelicht en in hun eigen verhaal zijn gaan geloven.

Daarnaast is onderling resultaat in een lange competitie echt het domste wat er is. Want het telt namelijk al mee. Er wordt bij dit soort wedstrijden al over een ‘zes punten wedstrijd’ gesproken. Dus waarom deze wedstrijden nog belangrijker willen maken?!

03-08-2020 21:58

ll_mitcho +0

Haha idd ja. Hebben ze 6ptn gewonnen en dan nog onder ons staan... wie heeft het dan beter gedaan?!

03-08-2020 23:44

off +26

Kan me best voorstellen dat je het nog probeert. Ik kan me ook voorstellen dat de knvb zegt u heeft gelijk dat in artikel 1 staat dat het bij onvoorziene omstandigheden zo is dat de knvb moet beslissen en dat de knvb er voor heeft gekozen de regelgeving alsnog aan te houden. Volgens mij geeft artikel 1 alleen ruimte om af te wijken, maar hoeft de knvb dit niet te doen.

03-08-2020 21:55

vanreenen +10338

Dat begrijpt iedereen. DIE aachboun ziet al de Eurotekens voor zijn ogen, want het woord gratis bij die lui bestaat niet.

03-08-2020 21:36

AFCAPolarBear +542

Waarom reageert Aachboun en niet Eenhorrn? Volgens mij gaat het over juridische zaken, dan is het heel normaal dat een advocaat reageert?!?! Dus daarom weet ik het ook niet, is alleen maar afwachten.

03-08-2020 21:00

Redrum +96297

In het artikel staat dat KNVB zelf een besluit moet nemen en dat hebben ze ook gedaan. Daarmee is de zaak gewoon klaar. Het besluit dat ze genomen worden is zeer transparant en logisch, want ze hebben simpelweg de stand bij stopzetting van de competitie gekozen. Er staat nergens in de regels dat je af moet wijken van de doelsaldo-regel en dat je naar onderling resultaat moet kijken. Het staat de knvb simpelweg toe om beide opties te hanteren. Feit blijft dat de knvb volgens de regels gehandeld heeft en daarmee is de zaak klaar. Dat AZ het er niet mee eens is en blijft zeuren komt over als heel kinderachtig.

03-08-2020 20:47

Bobbaasje +3

Kansloze zaak voor feijenoorder Robert Eenhoorn.

03-08-2020 20:53

Redrum +96297

Dat lijkt me wel.

03-08-2020 20:54

Frankey78 +352

Het is ze daar bij AZ allemaal te hoog in het bolletje gestegen, Ze willen met de grote jongens meedoen maar hebben totaal niks in de Champions League te zoeken. Of denken ze nou werkelijk dat AZ wel even groepswinnaar word en een Juventus, Barcelona of welke club dan ook van de mat spelen. Laten ze daar in Alkmaar eerst eens wat presteren in de Europa League, want zelfs dat toernooi is zelfs nog een treetje te hoog voor ze. Ik ga er gewoon vanuit dat Ajax uiteindelijk de beste tickets krijgt. Dus AZ pak je verlies lekker uithuilen en gewoon je plek kennen.

03-08-2020 20:46

xstaniox +15208

Zij zullen het denk ik niet voor het Europees succes doen, maar voor het geld.
Dat ze niks in de CL te zoeken hebben zullen ze zelf denk ik ook wel begrijpen.

03-08-2020 20:47

Bobbaasje +3

1. Paris Saint-Germain
2. FC Barcelona
3. Internazionale
4. az alkmaar

Ze kunnen beter thuis blijven.

03-08-2020 20:51

036AFCA97 +146682

AZ is gewoon een zielig clubje dat ineens denkt dat ze belangrijk zijn omdat ze één seizoennetje niet compleet zijn weggespeeld door Ajax en de rest van de “top” clubs.

03-08-2020 20:44

xstaniox +15208

Dus AZ speelt op het gegeven dat de KNVB een besluit moet nemen wie nummer 1 wordt.
Maar wacht, de KNVB heeft ons toch gewoon tot nummer 1 uitgeroepen?

03-08-2020 20:34

Kingoffdatoilet +17280

Door artikel 17 toch toe te passen is er een besluit genomen. Vrij kansloze actie van AZ dus.

03-08-2020 20:31

PierreHeno +6530

Van A tot Z flauwekul daar in die Kaasstad aan het Noord Hollands kanaal.

03-08-2020 20:28

Schip +23609

Die advocaat die Feyenoord weleens heft bijgestaan in schorsingszaken is een prof, die hadden ze om advies moeten vragen. Deze Aachboun maakt echt een hele matige indruk.

Wat hij zegt klopt ook niet. Artikel 1zegt niet dat het reglement niet van toepassing is, maar dat 'het bestuur betaald voetbal beslist in gevallen, waarin dit reglement niet voorziet'. Hij leest er iets in dat hij graag wil zien, namelijk dat het reglement niet van toepassing is, maar er niet uit volgt.

En al zou het er uit volgen, dan is het nog steeds de KNVB die bepaalt. En het hanteren van doelsaldo is een legitieme keuze. Echt volkomen bull shit dit juridisch advies. En daar offert AZ zijn reputatie voor op.

03-08-2020 20:26

Dibbesdeef +0

Vandaag besluit de UEFA... Nog max 3,5 uur wachten?

03-08-2020 20:24

Mikee +6411

Laatste stuiptrekkingen. Paar keer snikken nog en dan is dat gejank ook weer afgelopen. Volgend jaar kapot spelen.

03-08-2020 20:24

PJSM +0

Kaas vreet blijkbaar langzaam je hersenen weg. Wat een leeghoofden daar in Alkmaar. Kansloze figuren.

03-08-2020 20:19

afca1985 +21528

Pfffffff zo vermoeiend, wanneer komt de uitslag, zijn we hier ook weer vanaf

03-08-2020 20:15
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.