'Vertrek Kluivert verlies voor jeugdopleiding'

door Bart Veenstra 38

'Vertrek Kluivert verlies voor jeugdopleiding'

door Bart Veenstra 38

Laatst geüpdatet

Hoofd jeugdopleiding Saïd Ouaali baalt er enorm van dat Justin Kluivert Ajax wel heel snel heeft verlaten. Vooral voor de jeugdopleiding is het een aderlating, zo vertelt de Marokkaanse trainer in een interview met Voetbal International.

'Het vertrek van Justin Kluivert is een verlies voor de jeugdopleiding. Dat klinkt misschien raar, want hij was volwaardig lid van de eerste selectie, dus je kunt stellen dat we ons werk als opleiding goed hebben gedaan, maar zo zie ik dat niet', begint Ouaali, die van mening is dat er bij Ajax spelers worden opgeleid om een paar jaar te schitteren in de Johan Cruijff ArenA. 'Dat is bij hem amper gebeurd, hij had naar mijn mening nog minimaal een jaar bij Ajax moeten spelen en volledig ontwikkeld de stap naar het buitenland moeten zetten. Justin maakt een andere keuze, dat is zijn goed recht, ik wens hem alle succes, maar ik baal er nog steeds van.'

Wat betreft inkomende transfers is de rol van Ouaali in het Technisch Hart niet veranderd. Samen met directeur spelersbeleid Marc Overmars en hoofdtrainer Erik ten Hag maakt Ouaali de afweging om een transfer wel of niet te laten plaatsvinden. 'Als er behoefte is aan een versterking voor een bepaalde positie, wordt nog altijd gekeken wat er vanuit de opleiding op komst is. Dat beeld moet ik in het Technisch Hart schetsen. Natuurlijk levert dat soms discussies op, maar dat moet ook. Dat is alleen maar goed en het is dan aan de directie om de beslissing te nemen. Het transferbeleid is iets veranderd, maar in mijn ogen is dat niet nadelig voor de eigen jeugd. Met de juiste ervaren versterkingen kunnen eigen talenten zich nog beter ontwikkelen.'

Lees meer over:
Plaats reactie

trainerdv +2

Deels waar. Het is zeker ook aan Ajax om de grootste talenten te behouden, das logisch. En volgens mij gaat het best goed. Dit is wel echt een uitzondering: Waar zelfs zijn vader adviseerde bij Ajax te blijven, ging hij toch met Raiola in zee en dat weet je dat het alleen nog maar om geld draait. Ik denk dat het beleid vrij goed is, waarbij talenten echt de kans in het eerste krijgen, maar dat gevallen zoals Kluivert, en eerder Kishna, Bouy niet tegen te gaan zijn.

Je zou het overigens ook iets theoretischer/filosophischer kunnen benaderen en stellen dat talent ook inhoudt dat je op jonge leeftijd al weet welke keuzes eventueel slecht uitpakken. In dat opzicht kan je Kishna (Ado) en Bouy (8 clubs in 5 jaar) weinig talentvol noemen,

19-07-2018 10:25

Babayaka +7

Kluivert heeft wel de mooiste Italiaanse club te pakken.
Helemaal stom is het niet.
Denk ook zomaar dat het nog goed gaat uitpakken ook voor hem.

18-07-2018 15:57

Lazell +16988

Is het Technisch Hart nou weer niet veranderd? Ik dacht dat het een adviserend orgaan was geworden...

18-07-2018 12:46

PJSM +0

Verlies?? Blij dat deze kwal is opgerot.

18-07-2018 12:43

Michelinho +9

Beetje vreemde uitspraak. Waar de opleiding in dezen zou falen is dat het machteloos staat binnen de wetgeving en tegenover de invloed van o.a. zaakwaarnemers en pers die jonge jongens het hoofd op hol brengen. En natuurlijk vrije wilsbeschikking van de spelers zelf.
Misschien moet er maar een hypnose-afdeling op de Toekomst komen, wie weet helpt het.

18-07-2018 12:32

Bensco +7167

Kluivert kan nu een goed uithangbord worden voor onze jeugdopleiding. Als hij op zijn bek gaat en straks in de 2e divisie van Oekraïne speelt bij een club als MFK Mykolajiv, zal hij de nieuwe Ouasim Bouy zijn. Het ultieme bewijs dat je nooit te vroeg weg moet gaan.

18-07-2018 12:09

TheRiviera +5476

Alleen als hij juist slaagt en in korte tijd nog een stop hogerop maakt kan dat door vele jonge spelers bij Ajax weer gezien worden als bewijs dat ze vroeg moeten vertrekken. Ongeacht wat er gebeurd met Kluivert is zijn vertrek gewoon niet positief van elke kant bekeken.

18-07-2018 16:10

Bensco +7167

Zou kunnen, maar hoe groot acht jij de kans dat Kluivert slaagt in het buitenland? Ik minimaal namelijk. AS Roma is niet de minste club en de concurrentie is voorin echt moordend.

18-07-2018 16:21

CruijffiaansNouriaans +4450

In het bedrijfsleven is het heel gewoon dat je - als je een bijzondere opleiding krijgt - je eerst x aantal jaar aan dat bedrijf vast zit. Zou geen slecht idee zijn?

18-07-2018 12:02

Michelinho +9

Dat houdt toch puur in dat je de opleidingskosten moet terugbetalen als je eerder vertrekt? Peanuts als het om transfersommen van vele miljoenen gaat.

18-07-2018 12:27

AFC34 +3840

Verlies? Winst toch juist? Laat maar weer zien dat onze talenten als warme broodjes over de toonbank gaan en dat we er nog goed op staan.

18-07-2018 11:57

Babangida83 +23867

Nu nog de stap zetten dat er genoeg aanwas is om dat op te vangen. Gelukkig hebben we al minder aanwas nodig, nu er een paar oude jongens terugkomen. Ook een vrucht van gevoerd beleid in het verleden.

18-07-2018 12:18

kaashaas +4

Justin Kluivert past eigenlijk niet bij Ajax. Praat veel maar doet weinig. Als je een keertje mans doet prima hoor dit hoort bij z'n leeftijd maar deze jongen is net een clown met praatjes.

Ik wil Justin en Rioola ook bij deze bedanken want mede door hun hebben we nu Tadic en Blind 2 echt kerels en geen kind meer..

Dankje

18-07-2018 11:52

jarenfan +5

Deze marokkaanse trainer heeft wel veel invloed op het beleid,als ik dat zo
lees.

18-07-2018 11:51

CruijffiaansNouriaans +4450

Marrokaans-Nederlandse trainer is de juiste term, gappie.

18-07-2018 12:04

zuidzuid +0

Een redan verliezen was een groter verlies. Die liep gratis weg.

Voor Kluivert kreeg je meer dan dat ie waard is.

18-07-2018 10:51

Johnvanessen +193

17 miljoen. Te gek voor woorden eigenlijk he. Net zo gek als 16-21 miljoen voor Blind! Zolang voor Ajax spelers te veel betaald gaat worden, kunnen wij ook incidenteel zulke uitgaven voor spelers doen (Tadic / Blind)

18-07-2018 11:40

Redrum +96035

Vertrek Kluivert is een zege voor Ajax. Meer wil ik er niet over zeggen.

18-07-2018 10:51

zuidzuid +0

Juist. Gezeik weg. En voor de hoofdprijs.

18-07-2018 11:37

Ruudje74 +2

Ajax heeft jaren terug ingezet op de jeugd. Veel jeugdspelers aantrekken voor relatief weinig geld, zelf opleiden om ze vervolgens te laten schitteren in het Eerste. Alleen ze worden al zo jong ingepast, dat ze worden bestempeld als super-talent en snel de aandacht krijgen van buitenlandse topclubs.
Frenkie kan naar Barcelona, Mathijs kan naar elke topclub, Neres kan naar Dortmund, Kluivert is al weg naar AS Roma ...Frenkie en Mathijs willen zelf ook wel weg. Wat heb je sportief dan aan de jeugdopleiding?! Ja, je casht er flink mee, want voor deze twee jongens van je wel €100mln
Of dat mag het business model zijn, veel talenten kopen, opleiden, duur verkopen om vervolgens zelf ervaren klasbakken te halen. Ook prima, mijns inziens beter.

18-07-2018 09:56

AFCA4L +707

Die koters kunnen meer verdienen elders dan gaan ze ook tegenwoordig, Wat Kluivert betreft heeft ie al vanaf moeders tiet de naam Kluivert dus dan ben je schijnbaar al automatisch De Top

18-07-2018 09:30

Rentokill +4607

Slimme man dit. Ik snap hem wel. Je wilt in je opleiding ook aan de spelers meegeven welke carrière planning het beste voor je is. Ik denk overigens niet dat Kluivert zich te goed voelde voor Ajax. Misschien wel juist niet en dattie daarvoor het zekere voor het onzekere nam door alvast nu te gaan cashen.

18-07-2018 09:14

3sterren +20205

Jouw post klinkt een stuk positiever en respectvoller dan hetgeen ik doorgaans te lezen krijg. Bovendien denk ik dat je best weleens gelijk zou kunnen hebben.
Kluivert wegzetten als een arrogant, op geld belust klotejong, vind ik op zijn zachts gezegd onfatsoenlijk en totaal niet op zijn plaats ...

18-07-2018 09:58

Ardoe +578

Je hebt uiteraard recht op je mening, maar jouw opvatting is niet op feiten gebaseerd. Ik vind het persoonlijk een nogal naïeve benadering van hoe voetballertjes tegenwoordig denken.

18-07-2018 10:45

433metdepuntnaarlinks +1

Het vertrek van Kluivert is misschien wel een compliment aan de jeugdopleiding. Spelers die met een ruk mentaliteit gelijk menen dat ze Mister Big Star zijn zouden normaal lachend afgewezen worden maar blijkbaar is Kluivert een kleine 20 miljoen waard na 20 profwedstrijden en 5 goals tegen Roda en andere zwakke ploegen.

Een speler uit de Ajax jeugd is maar wat gewild in het buitenland, Klaassen was meer dan 25 miljoen waard, Sanchez 40, Milik tikken ze 30 voor af en zelfs de spelers die in een enorme dip hebben gezeten worden allemaal voor een heel behoorlijk bedrag opgepikt (ik noem een El Ghazi). Niet voor niks dat er astronomische bedragen genoemd worden voor de Jong en de Ligt, dat Dolberg meer dan 40 mil waard was vorig jaar en dat op Neres 30 mil geboden is.

Als je dan leest dan Feyenoord van Beek voor 6 mil wil verkopen, dat geeft wel aan hoe veel meer status een Ajax speler heeft dan een speler van bijvoorbeeld Feyenoord.

Kluivert ... Nouja, het is jammer want talent heeft hij wel maar het geeft aan dat topclubs zonder twijfel 15+ mil aftikken voor een jeugdspeler die nauwelijks wat bewezen heeft. Compliment aan de opleiding!

18-07-2018 09:10

Johnvanessen +193

Spelers met het Ajax-merk zijn het veelvoudige waard tov Feyenoord en ook meer dan PSV. Heerlijk toch?

Dit jaar heb ik ook eindelijk het gevoel dat we daar echt de vruchten van gaan plukken. Zelf investeren, wel voldoende buffer houden. En daarbij we hebben voldoende talenten die voldoende op gaan leveren. (ook al zie ik ze zelf liever nog een aantal jaar in de Johan Cruijff ArenA!

18-07-2018 11:46

Sterretje73 +5230

Wat een onzin. Raiola is een teek die aan onze jeugdopleiding hangt en die is geheel verantwoordelijk voor het wegsluizen van Kluivertje en anderen.

18-07-2018 08:40

UltimateKaos +1

De speler maakt zelf de keuze om weg te gaan, niet zijn zaakwaarnemer.

18-07-2018 08:41

de-Ajacied +8

Kluivert is natuurlijk wel een heel groot talent en de meest typische Ajax speler, met flair techniek creativiteit en snelheid
En hoewel hij een slechte zaakwaarnemer heeft had Ajax hem minstens hetzelfde salaris moeten bieden , of een stuk in de richting, van wat Blind krijgt. Dan hadden we hem misschien nog een of twee jaar gehad en een veel hogere transfersom gekregen

18-07-2018 08:37

DavidFerr +3

Daarmee zou je het salarishuis kapot maken. Want je kunt een speler die niet eens een volwaardig seizoen basisspeler is geweest geen Premier League salaris gaan betalen.

Wat denk je dat de Ligt, Onana, van de Beek, Tagliafico, de Jong, Ziyech, Neres dan allemaal gaan willen. Dan kun je je begroting voor het salaris met ruim €10 miljoen gaan verhogen. En je laat daarmee ook aan andere spelers zien dat Ajax over zich heen laat lopen, geen goed voorbeeld.

18-07-2018 09:13

Matzet +5351

Tuurlijk, Kluivert heeft meer doelpunten gemaakt dan Blind, meer... Ja wat eigenlijk? Prijzen? Interlands? Ervaring op topniveau?
Asjeblieft zeg, stop met die onzin.

18-07-2018 10:20

FlyingDutchMan +17311

No way gek, dat Roma shirt staat hem prima.

18-07-2018 11:49

FlyingDutchMan +17311

No way gek, dat Roma shirt staat hem prima.

18-07-2018 11:49

Simon1 +2959

Als je als speler op je 18e wilt vertrekken naar het buitenland terwijl je basisspeler bent bij Ajax, dan ben je een heel bijzonder talent of gewoon niet slim bezig. Dat laatste is, naar mijn mening, van toepassing op Kluivert en daarom ben ik er niet rouwig om dat hij weg is. Blinde paarden passen niet in het spel van Ajax. Intelligente spelers hebben we nodig in plaats van dit soort jongetjes.

18-07-2018 08:21

ajax4ever01 +13

Zolang je zaakwaarnemers als Raiola toelaat op de toekomst zul je dit soort situaties vaker krijgen

18-07-2018 08:06

trodat4030 +96428

En op welke grond zou je m de toegang kunnen ontzeggen? Die man klaagt je aan dat je hem belet z'n werk te kunnen doen en hij krijgt nog groot gelijk ook...

18-07-2018 11:46

zuidzuid +0

Juist. Die man behartigt de belangen van de speler. Als die weg willen moet hij zn werk doen.

Of het altijd netjes gaat en slim is, is een heel ander verhaal.

18-07-2018 11:47

ajax4ever01 +13

Dat hoor je me niet zeggen maar de wijze waarop hij spelers gekmaakt buiten Ajax om is niet correct. Met zulke lui moet je gewoon geen zaken doen.

18-07-2018 11:59
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.