Balende Veltman hekelt defensie

door Koen Weijland 28

Balende Veltman hekelt defensie

door Koen Weijland 28

Laatst geüpdatet

Joël Veltman speelde met het Nederlands Elftal woensdagavond negentig minuten mee in de oefenwedstrijd tegen Mexico, maar is niet tevreden over zijn wedstrijd. Tegenover NU Sport baalt de Ajacied opzichtig van zijn fouten.

In de open wedstrijd wist Oranje zelf genoeg te creëren, maar voor een goed resultaat werd er volgens Veltman te veel weggegeven. 'We hebben natuurlijk verloren en de doelpunten makkelijk weggegeven. Maar af en toe lieten we ook goed voetbal zien. Het is positief dat we veel kansen hebben gekregen, maar defensief was het niet goed.' Met de harde woorden van Arjen Robben over de falende defensie kan hij het daarom alleen maar eens zijn. 'We kunnen met z'n allen heel kritisch zijn op de defensie. We maakten dekkingsfouten, passes door het midden gingen fout, breedteballen... Ik heb er net als Robben de pest over in.'

Veltman is kritisch op zijn spel als individu. 'Ik stond op twee meter afstand. Hij schoot de bal fantastisch binnen, maar ik had korter moeten dekken. Twee meter is op dit niveau te veel. We gaven alle goals te makkelijk weg.' Waar velen de communicatie hekelden, vindt de 22-jarige Ajax-verdediger dat het ook met andere facetten te maken heeft. 'Er zijn bepaalde duels die je gewoon moet winnen. Dat heeft niks met communicatie te maken, meer met felheid, slimheid en agressiviteit.'

Lees meer over:
Plaats reactie

rastamario +65

Robben moet eens een keer ook zijn snuit houden over de defensie. Dat de defensie de achilleshiel is van dit Nederlands elftal weten we al jaar en dag maar als die Robben een keer van de 10 ballen 2 opzij speelt maak je zo twee doelpunten meer per wedstrijd. En dan heeft hij aan 8 zelfzuchtige momenten ook genoeg om zijn ego te strelen. Topspeler hoor echt maar zijn houding op en naast het veld af en toe is om te kotsen.

13-11-2014 13:38

Figo +0

Waarom moet ie zn snuit houden? Niet gezien wat die prutsers achterin lieten zien? Blind, Willems, Veltman, Van Rhijn... drama man. Op het WK was de defensie niet de achilleshiel. Hiddink weet het gewoon niet meer. Zondag staan er gelukkig een paar andere verdedigers in en spelen we tegen semi profs.

13-11-2014 14:41

Lewis Hamilton +1

Hij krijgt kansen genoeg, maar maakt het niet waar.

13-11-2014 13:37

AjaciedNB +126

Veltman is in potentie een van de beste verdedigers van NL. Daar ben ik van overtuigd. Voor het Nederlands elftal heeft hij nu nog te veel (domme) fouten. Die fouten gaan er alleen uit als hij blijft spelen, en straks na zijn Ajax carriere naar een club gaat van formaat. De jongen is 22. Een verdediger in het NL elftal moet eigenlijk 25-27 zijn en bij een grote club in het buitenland spelen. Ajax is op dit moment nog niet zo ver om dat niveauverschil op te kunnen vangen.
Hij wint overigens 8-9 van de 10 kopduels gewoon hoor, Vorige week verloor die hem helaas van de beste speler ter wereld.

13-11-2014 12:53

rdewaart +0

Hij mag het nu echt wel een keer gaan leren!!!

13-11-2014 12:09

rodnet +10328

Ik moet zeggen dat ik af en toe wel een beetje verdrietig van Veltman word. Steeds weer fouten en steeds weer een mea culpa na afloop. Gisteren speelde hij (evenals de Vrij en Willems overigens) een dramatisch slechte wedstrijd. Bij Ajax is hij bij vlagen wel goed maar tegen Barcelona pakt hij weer zo'n ongelofelijk domme rode kaart. Misschien is het wel tijd om tot de conclusie te komen dat Veltman weliswaar een best goede voetballer is, maar dat hij verdedigend gewoon tekort komt. Een onpasseerbare moordenaar als Stam wordt het nooit, het inzicht en de trap van Koeman heeft hij niet en de slimheid van de Boer mist hij eveneens.
Het probleem is dat er weinig zinnige alternatieven zijn want Van der Hoorn mist behalve kopkracht zo'n beetje alles wat een Ajax-verdediger moet hebben en in de jeugd zie ik weinig komen wat er direct kan staan hoewel er met Tete, Riedewald en Bazoer wel enig talent rondloopt. In de jeugd speelde Denswil vaak samen met Sporkslede centraal achterin. Aangezien die toch maar verpietert bij Willem II zou ik hem terughalen en kijken of daar nog wat van te maken is na al zijn blessures. Of anders Van Rhijn die in de jeugd ook altijd centraal speelde. Of iets kopen a la van Dijk.

13-11-2014 10:47

ibrahendriks +1

Douglas naast Veltman en middenvelders die niet met de kont naar het doel staan.

13-11-2014 11:10

Bazenvan95 +31

Veltman heeft veel weg van heitinga, voetballend goed maar fysiek net te kort en soms ietwat nochalant

13-11-2014 10:19

jarenfan +5

verdedigend niet best,veel te lief.
gaat altijd opzichtig aan iemend hangen,
zit me af te vragen wat jaap stam hem leert.

13-11-2014 10:08

AjaxD1986 +1

Je had beter Jarenblind kunnen heten of Jarengeenverstandvanvoetbal.

13-11-2014 10:13

jarenfan +5

nee veltman is een gewldige speler voor ons,,,,ik blij met jou verstand

13-11-2014 12:10

AjaxD1986 +1

Sja heel beleefd dat Veltman naar zichzelf kijkt, maar die Jetro Willems was degene die steeds debiel balverlies leed en waar ook de twee laatste goals uit kwamen, de eerste heb ik gemist. Willems werd weer vet gehyped door de media maar zo'n beetje alle gevaarlijke momenten van Mexico gingen over de kant van Willems of kwamen door dom balverlies van Willems. Daarbij viel het me op dat Stefan de Vrij alias Kuifje de opdracht had gekregen om het middenveld op te lopen ipv Veltman, wat ik echt debiel vond aangezien Veltman dat gewend is en 100 keer beter kan. Vlaar, van Rhijn en Veltman zijn de enige verdedigers die Oranje waardig materiaal zijn, maar ook die kunnen niet alle gaten dicht lopen die Kuifje en Willems constant laten vallen.

13-11-2014 09:10

Bensco +7174

ik vond dat Hiddink zich gisteren ook teveel opstelde als een oud PSV 'er. toen er kritiek kwam op Willems viel het allemaal wel mee en moest die jongen nog leren maar zodra het over Veltman ging was die een stuk nijdiger en moesten ''bepaalde spelers'' kritisch naar zichzelf kijken.
onterecht naar mijn mening want Willems vormde, ondanks het feit dat ik hem als groot talent beschouw, gewoon echt de zwakke schakel in de defensie.

Louis had gelijk toen hij 5-3-2 ging spelen, we komen kwaliteit achterin te kort en de enigste manier hoe je dat kan opvangen is door kwantiteit. Of anders een systeem met 3 controleurs.

13-11-2014 09:59

AjaxD1986 +1

Guus Geluk moet lekker doen wat ie niet laten kan want in mijn ogen maakt hij zichzelf volkomen belachelijk! Nee al die PSV spelers waren geweldig! Des te eerder is hij weg als hij zo loopt te ijlen! Ook de keeperswissel was een begrijpelijke met die invalide uit de Engelse competitie.... Die schiet een bal net zo debiel weg als Vermeer.

13-11-2014 10:18

Bensco +7174

haha, en die gerbrands gisteren maar hard roepen dat die trots roepen dat die blij was dat er allemaal psv'ers bij oranje zaten. gisteren waren het juist de psv'ers die tekort kwamen. wijnaldum was het spoor bijster, depay kwam technisch tekort, Willems kon het niet bijbenen en oud psv'er affelay vertoonde ook maar een schimp van het talent wat die ooit was.

13-11-2014 10:34

flavente +166

Veltman is ook nog niet klaar voor oranje. Vroeger werden alleen dragende spelers geselecteerd en zover is veltman nog lang niet. Maar dit geldt overigens ook voor Indy, Willems, De vrij, Rhijn. Achterin gewoon wel erg matig.

13-11-2014 08:29

vanreenen +10288

Ik wil bij Ajax weleens het duo Van det Hoorn, Denswil zien. Doet niet veel onder of is gelijkwaardig aam Veltman, Moisander. Zag er tegen Barca ook niet zo goed uit. Als je weet dat je op minder dan 2 meter moet dekken, waarom doe je dat dan niet!

13-11-2014 08:42

zuidzuid +0

dat is dat zone dekken...maar met snelle spelers moet je dat niet doen. Kijk naar die Vela..die is bloedsnel en al 2 jaar in vorm bij sociedad. fijne voorbereiding.
Denswil heeft een mooie trap maar vind hem nog nonchalanter dan Veltman. Die maakt soms nog de verkeerde, lees mooie oplossing, keuze waarbij ie een steekbal geeft die bij de tegenstander terecht komt en die direct diep geeft en waarom hij dus fout staat en dus achterin al met een man minder staat. Los van dit...die rechtsback die in de youth league staat...die komt er zeker wel.

13-11-2014 08:54

zuidzuid +0

dat is dat zone dekken...maar met snelle spelers moet je dat niet doen. Kijk naar die Vela..die is bloedsnel en al 2 jaar in vorm bij sociedad. fijne voorbereiding.
Denswil heeft een mooie trap maar vind hem nog nonchalanter dan Veltman. Die maakt soms nog de verkeerde, lees mooie oplossing, keuze waarbij ie een steekbal geeft die bij de tegenstander terecht komt en die direct diep geeft en waarom hij dus fout staat en dus achterin al met een man minder staat. Los van dit...die rechtsback die in de youth league staat...die komt er zeker wel.

13-11-2014 09:03

AjaxD1986 +1

Jij snapt er echt geen reet van als je twee matige verdedigers die een bal nog niet eens recht vooruit kunnen trappen wil gaan inruilen voor 1 redelijke (Moisander) en 1 prima verdediger (Veltman) die voetballend en verdedigend veel beter zijn als Vd Hoorn en Denswil. Wat een onzin!

13-11-2014 09:24

Ajaccus +10

Een centraal duo dat nog nooit samengespeeld heeft en een voorhoede die kans op kans mist. Die negatieve balans is in evenwicht. Er werden defensief fouten gemaakt door relatief onervaren spelers, maar de ervaren heren van de voorhoede die nu naar de defensie wijzen mogen toch wel eerst eens in de spiegel kijken. Hoeveel kansen heb je nodig om te scoren?

13-11-2014 08:25

zuidzuid +0

Dit verhaal vertelt ie eigenlijk echt na iedere wedstrijd die hij speelt. Ook na Ajax europees. Daar is ie niet scherp en in de Nl competitie is ie te nonchalant. Moeten leren, scherper zijn, scherper beginnen bla bla. Doe t dan ook n keer en blijf s weg uit de media. Je maakt jezelf belachelijk. Hoeveel jaar kan je het zelfde verhaal afsteken? Ik zou vd Hoorn nu wel eens een paar potjes willen zien spelen. Die heeft in ieder geval wel de juiste mentaliteit. Vaardigheden leert ie nu. En dan heb ik t over Ajax...niet over t NL elftal. Dat komt vanzelf dan wel.

13-11-2014 07:43

Dbergkamp7 +0

Veltman is de speler samen met Klaassen die het meest in vorm is de laatste tijd. Tegen Cambur was Veltman geweldig. Je volgt Ajax blijkbaar niet genoeg aangezien je kunt zeggen dat je Van der Hoorn wilt zien, die gozer bakt er niet eens in de JL league iets van.

13-11-2014 07:52

geronimo +4

Veltman is niet beter dan vd Hoorn als de laatste meer vertrouwen krijgt v d Boer is hij de betere optie.

13-11-2014 08:05

zuidzuid +0

Als t balletje breed spelen op moisander of terug op de keeper jouw vorm van goed in vorm zijn is dan klopt t wat je zegt. Ik denk daar iets anders over. En als je alleen naar de laatste wedstrijd kijkt is Milik ook in vorm en El Ghazi ook. Klaassen is zeker in vorm en maakt veel grotere stappen dan Veltman. VD Hoorn past zich nu aan aan het JL niveau..maar zijn passes zijn 20 keer beter, net als zijn fysiek en zijn kopkracht. Als zijn positiespel beter wordt is hij gewoon een betere verdediger.

13-11-2014 08:28

AjaxD1986 +1

Wat een onzin lul je! Veltman scoorde laatst nog een goal en dat komt niet omdat hij balletjes breed speelt. Daarbij speelt hij als enige vaak het middenveld in of loopt er zelf binnen. Kijk jij Ajax met je ogen dicht ofzo?

13-11-2014 09:28

31xAjax +7959

Ja maar zelfs een Veltman in vorm is niet goed genoeg voor Oranje en dus ook niet voor Ajax. Hij had idd een stijgende lijn te pakken de laatste tijd, maar was/is nog lang niet op het nivo wat nodig is voor internationale top.

Moet je eens opletten hoe vaak hij zich verontschuldigt, daar heeft hij het erg druk mee.....

13-11-2014 08:40

Mokum_32 +1

Ja ik wordt er ook gek van alleen maar slappe teksten maakt steeds dezelfde fouten

13-11-2014 08:45
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.