VEB: 'Als je aanstelling nog niet publiek is, moet je wegblijven van dit soort zaken'

door Bart Veenstra 55

Bron Het Parool

VEB: 'Als je aanstelling nog niet publiek is, moet je wegblijven van dit soort zaken'

door Bart Veenstra 55

Bron Het Parool

Gerben Everts, directeur van de Vereniging voor Effectenbezitters (VEB), noemt het verstandig dat Ajax Alex Kroes heeft geschorst. De algemeen directeur is geschorst, nadat de RvC vernam dat Kroes, een week voor de publicatie van zijn voorgenomen benoeming op 2 augustus vorig jaar, ruim 17.000 aandelen Ajax heeft gekocht.

Tegenover Het Parool geeft onder meer Everts een reactie. Hij noemt het opereren van de Ajax-directeur 'in ieder geval zeer onhandig'. 'Als zijn aantreden al bekend was geweest toen hij Ajax-aandelen kocht, was er weinig aan de hand geweest. Maar nu roept het vragen op. Als je aanstelling nog niet publiek is, moet je wegblijven van dit soort zaken. Het is verstandig dat Ajax hem heeft geschorst gedurende het onderzoek.'

De gang van zaken wordt door Everts 'heel onfortuinlijk genoemd'. Juist omdat Kroes was aangesteld om het vertrouwen in Amsterdam te herstellen. 'Nu gebeurt het tegendeel. Het is een heel slecht begin', zegt Everts, die het nog te vroeg vindt om Kroes af te schrijven als directeur van Ajax. 'Daarvoor moet je zijn drijfveren kennen. Ik denk niet dat hij de intentie had om zich te verrijken. Hij zou niet de eerste bestuurder zijn die, om te laten zien dat hij vertrouwen in een onderneming heeft, iets dergelijks doet en daarbij onvoldoende op het netvlies heeft dat dat vragen oproept op het gebied van integriteit.'

Valt de RvC van Ajax ook iets te verwijten?

Everts vraagt zich af waarom de commissarissen hebben gewacht om actie te ondernemen. Manuel Lokin, hoogleraar op de Universiteit Utrecht en advocaat bij Stibbe, stelt: 'Het probleem zit hem in het moment van aankoop, in de week voorafgaand aan zijn aangekondigde benoeming. Toen was vermoedelijk sprake van voorkennis. Als hij destijds ook het tijdstip van de aankoop van zijn aandelen heeft gemeld, dan had de RvC direct in actie moeten komen. En dan is de vraag waarom dat niet is gebeurd.'

Lokin stelt dat de RvC een meldplicht heeft bij het vermoeden van handel in voorkennis. 'Daarnaast zou je verwachten dat de rvc toen de onderhandelingen met Kroes liepen, hem erop had gewezen dat van handel in aandelen Ajax gedurende dat traject geen sprake moest zijn.'

Rob van Eijbergen, hoogleraar Integriteit aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, betwijfelt of het strafbaar is wat Kroes gedaan heeft. 'Het is vooral heel dom dat je niet beseft dat dit niet handig is', zegt hij. Dat de RvC direct wil overgaan tot ontslag van Kroes begrijpt hij wel. 'Je hebt niet zo veel andere mogelijkheden. Je kan iemand niet een beetje ontslaan. Voorkennis blijft ook een strafbaar feit. Het is misschien moeilijk te bewijzen, maar het heeft er wel de schijn van. Dat is het ingewikkelde in dit soort zaken.'

Lees meer over:
Plaats reactie

gebakkenperen +3097

Amateurs in alle geledingen. Amateurisme zit kennelijk in ons DNA

02-04-2024 17:41

Betuwe85 +20411

Nog 5000x een ander plasje erover en klaar en door

02-04-2024 16:26

ST +23060

Ik geloof meer in de goede intenties van Kroes dan in die van de RVC. Van aandelen in Ajax word je niet rijk. Dat weet iedereen. Kroes was al multimiljonair.

02-04-2024 16:13

Slang3 +45683

Waarom begint Kroes aandelen te kopen in de periode dat het het slechtste gaat met Ajax (sinds 2022). Hij zei het als supporter te doen, maar waarom dan niet veel eerder. Hij had het vermogen destijds al en dat hij in dienst was bij andere voetbalclubs lijkt hem niet tegen te houden gezien zijn recente investeringen

02-04-2024 16:01

Mitchjo +6126

Eens, maar aandelen Ajax koop je ook weer niet om rijk van te worden, lijkt me.

02-04-2024 16:09

Jari_held +885

Omdat de aandelen Ajax in de periode dat hij begon te kopen een stuk lager stonden dan een tijd geleden.

02-04-2024 16:14

LukaLitmanen +81886

Omdat je beter aandelen kan kopen wanneer ze laagstaan...***

02-04-2024 16:24

Slang3 +45683

het zou vanuit supporters perspectief, dat hij schetst, in ieder geval logischer zijn als hij investeerde toen het goed ging met Ajax. Nu deed hij het pas nadat hij met Ajax in gesprek ging voor een belangrijke functie. Eerst om Overmars te vervangen en nog eens om directeur te worden. Dan gaat het hem dus wel puur om het financiele aspect

02-04-2024 16:27

Aurelius1 +19689

Om daarna geld te verliezen als ze omlaag gaan zeker? Totaal niet logisch.

02-04-2024 18:38

LukaLitmanen +81886

Omlaag***** natuurlijk

Foutje van mij

02-04-2024 18:42

Slang3 +45683

hij koopt ze niet om binnen een jaar door te verkopen

02-04-2024 18:43

JoeBlow +8142

Als je als CEO de club van de beurs haalt en Ajax een premium op het aandeel betaalt, word je er als aandeelhouder in ieder geval niet slechter van.

04-04-2024 16:50

Harrier Du Bois +38541

Er zijn al zat meningen en artikelen te vinden binnen een halve dag tijd, nog niet eens. Dit lijkt me dus allemaal voorop opgezet, een aanval in ieder geval, gecoördineerd lijkt het.

02-04-2024 15:57

YugoVik +32994

Dit speelt al een paar dagen

02-04-2024 16:00

Harrier Du Bois +38541

My bad, ik ben eigenlijk alleen bezig geweest met de Future Cup etc.

02-04-2024 16:04

YugoVik +32994

Ajax heeft het vandaag officieel naar buiten gebracht

02-04-2024 16:05

Harrier Du Bois +38541

Ja, ik lees het nu hier en daar. Ben je even niet bezig met de ellende, staat er ellende klaar als het leuke over is, geweldig..

02-04-2024 16:06

de echte causio +2244

Ik hoor net het verhaal van de journalist van Quote wiens interview de RvC aan het denken heeft gezet. Volgens hem wist de RvC helemaal niets van de wetten en regels rond aandelenbezit. Naar aanleiding van het interview is de RvC gaan informeren bij de AFM hoe het zit met het bezit van aandelen.
De RvC van Ajax als vleesgeworden incompetentie.

02-04-2024 15:54

AFCA-pride +17311

Dan wil ik ook wel in die Rvc, haha

02-04-2024 15:58

Aspers Art +2772

En vergeet niet dat Ajax al 27 jaar beursgenoteerd is. Maar nog steeds snappen ze niet wat dat betekent. Misschien maar een keer die aandelen van de beurs afhalen.

02-04-2024 15:58

JoeBlow +8142

Onzin. Iemand als Mosman is drs in bedrijfseconomie en heeft een RA degree accountancy. Brede ervaring in financieel toezicht. Iemand met dat profiel die geen basis idee heeft van dit soort processen bestaat niet.

“Annette Mosman (1967) has extensive management experience in the financial sector. Since 2011, she has been a member of the Executive Board of the Generali Nederland insurance company; first as CFRO and since 2015 as CEO. From 2006 to 2009, as Associate Partner with KPMG Advisory, she was responsible for the CFO advisory services provided to major banks and insurance companies. Between 1997 and 2006, with KPMG Consulting (later Atos Consulting), she provided advisory services to companies in the financial sector on organizing an efficient and effective finance function. Between 1992 and 1997, as Auditor with KPMG Accountants, Annette audited major Dutch companies in various industries. Annette is a board member and treasurer of NOC*NSF, member of the Supervisory Board of Jeroen Bosch Hospital and member of the Supervisory Board of the Dutch Cancer Society (KWF). She is married and has three children.”

04-04-2024 16:55

JanTa +15822

Ik val van de ene na de andere verbazing over hoe amateuristisch Ajax op bestuurlijk gebied georganiseerd is. Geknunlel op hoogste niveau en als Kroes gelijk heeft dat hij het vooraf gemeld heeft dan heb ik daar helemaal geen woorden meer voor. Niet de media maar dat doet Ajax zich helemaal zichzelf aan door van binnenuit de club naar de klote te brengen. Alles maar ook echt alles moet op de schop te beginnen bij de vereniging Ajax.

02-04-2024 15:54

AFCA-pride +17311

Ten tijde van het rumoer met onze grootste persoon binnen de club toch ook al bekend dat er helaas mensen in alle geledingen bij de club zitten die niet het belang van Ajax voor ogen hebben, maar vooral eigen belang.

02-04-2024 16:00

GAjax31 +15987

Ik begrijp er nog steeds helemaal niets van. Er staat hier dat een hoogleraar betwijfelt of het strafbaar is wat Kroes heeft gedaan.. en een zin later staat dat de RVC weinig andere mogelijkheden heeft dan ontslag omdat voorkennis een strafbaar feit is.

02-04-2024 15:48

Jeugd +24581

Ik geloof helemaal niet in de intentie van Kroes om zich te verrijken met deze actie. Ik verbaas me veel meer over het feit dat Kroes dus zo'n dommerik blijkt te zijn dat hij het in zijn hoofd haalt om dit te doen. Vervolgens komt hij ook nog met de uitleg dat hij daarmee vertrouwen wilde geven aan Ajax en daarmee zijn toewijding wilde ondersteunen. Als je zo denkt dan snap je er dus helemaal geen reet van want je doet nl. precies het tegenovergestelde. Dan ben je dus niet van het niveau directeur beursgenoteerde ondernemening dan ben je een supporter, misschien een gedreven ondernemer maar niet geschikt voor deze positie.

02-04-2024 15:46

Oxxer +163796 moderator

Met dank aan Hollywood ad Amstel, seizoen 4 aflevering 16, staat Gerben Everts van de VEB weer in de schijnwerpers.

02-04-2024 15:45

AjaxNoo1 +2120

Grappig hoe de mensen die de grootste Stenen gooien vaak zelf de grootste Zondes hebben...

02-04-2024 15:44

emieltjuhh +17732

Alle rijke vvd’ers hebben hun mening nu

02-04-2024 15:40

profoff +8339

Ze kunnen beter iemand met verstand van recht om een mening vragen dan een oud voetballer

02-04-2024 15:52

rxbenb +1944

De RVC die er nu zit is niet degene die er zat tijdens het aanstellen van Kroes he

02-04-2024 15:40

daslogisch1 +10027

Ja maar wel verantwoordelijk nu, die andere idioten zijn er uit inmiddels.

02-04-2024 15:54

daslogisch1 +10027

Voor wat betreft Kroes; hij begon al verkeerd door in dat boek van Menno de Galan flink van leer te trekken tegen Mislintat en cs. Ik dacht toen 'doe nou eens even rustig man, dit is niet slim om nu al zo om je heen te meppen. Ik wil het eerst nog wel eens allemaal van je zien.' Maar goed, daarna werd het 15 maart en vond ik hem wel goed over komen, ook snel handelend ten opzichten van media optredens bij Ziggo en supporters pleasen bij de theatervoorstelling van Kale & Kokkie. Maar ik vind dit wel erg jammer dat hij nu zijn werk (hopelijk tijdelijk) niet voort kan zetten waardoor 'the old boys network' weer in actie komt en je voorspelbare namen op posities kunt gaan verwachten, van onder tot boven. Dat is te gek voor woorden!

02-04-2024 15:40

AFCA-pride +17311

De colonne die nu weer binnen komt varen, brengt ook niet veel goeds. Zo duurt het echt 5 jaar om weer op niveau te komen.

02-04-2024 15:52

daslogisch1 +10027

Nou zo somber wil ik het niet maken, maar je weet nu gewoon wat je krijgt en dat is al erg zat.

02-04-2024 15:55

MarkP +21513

Afgezien vd uitkomst vh onderzoek ,heeft kroes laten zien dat hij totaal ongeschikt is voor deze functie bij ajax. Ik vond hem ook te veel praatjes hebben over mislintat etc. Dat was al een rode vlag voor mij.

02-04-2024 15:39

ck69 +13050

Het is misschien maar goed dat dit zo snel gebeurd is. Iemand die al deze domme fouten opstapelt als directeur zijnde is natuurlijk totaal incapabel.

02-04-2024 15:35

ST +23060

Kroes heeft van begin af aan duidelijk gemaakt dat ie aandelen had en gevraagd of dit OK was voor de RVC en gevraagd wat hier de juiste route in was. Heeft daar geen toelichting over ontvangen. Vervolgens wordt ie uit het niets ontslagen omdat de RVC het goed uitkwam. Dat is hoe ik er over denk.

02-04-2024 15:35

ck69 +13050

Dit zou kloppen als het over een willekeurig persoon gaat inderdaad. Alleen is Kroes geen willekeurig persoon, maar iemand die waarschijnlijk een master Bestuurskunde heeft en een positie in het bestuur van een beursgenoteerd bedrijf gaat bekleden.

02-04-2024 15:39

ST +23060

Dus jij denkt dat ie wist dat wat ie deed niet mocht? Ik vraag me dat af.

02-04-2024 15:45

ck69 +13050

Als hij dit echt niet weet, of in ieder geval niet eens een vermoeden hiervan heeft, is hij echt een hele ongeschikte bestuurder en dan kun je misschien gelijk een extra onderzoek starten naar hoe hij zijn diploma heeft gehaald.

02-04-2024 15:52

ST +23060

Ik heb geen twijfels over de goede intenties van Kroes. Heb meer twijfels over de intenties van de RVC.

02-04-2024 16:12

ck69 +13050

Ik heb ook geen twijfels over de intenties van Kroes, maar door deze stommiteiten wel over zijn vaardigheden.

02-04-2024 16:21

RepoocElad +9878

ST, het gaat er niet om dat hij aandelen had. Het gaat erom dat hij er 17.000 kocht een paar dagen voordat bekend werd gemaakt dat hij AD zou worden. Dat is handelen met voorkennis en een strafbaar feit.

02-04-2024 16:34

Aurelius1 +19689

Als iemand hoog van de daken schreeuwt dat iemand anders een charlatan is, dan moeten de alarmbellen al rinkelen.

02-04-2024 15:29

Jaridebeste1 +6637

En mensen nekslagen wil geven.

02-04-2024 15:40

vandenhaas4 +15028

Die ander wàs ook echt een charlatan natuurlijk.

02-04-2024 16:38

TweeBenig2 +16019

Wat ontbreekt in dit artikel, maar wat wel in het Parool staat, zijn de volgende alinea's:

Rekening vereffenen
VEB-directeur Everts sluit niet uit dat de kwestie met de aandelen wordt benut om een rekening met Kroes te vereffenen. “We weten dat het boek van Menno de Galan over de periode-Mislintat tot interne spanningen heeft geleid.”

Uit dat boek, Ajax in crisis, blijkt dat Kroes de huidige directie al de voorbije zomer waarschuwde dat ze toenmalig technisch directeur Sven Mislintat niet zijn gang moesten laten gaan op de transfermarkt. Hij noemde hem in dat boek een meesteroplichter. Die loslippigheid werd hem niet in dank afgenomen door de zittende macht.

02-04-2024 15:28

GAjax31 +15987

Mja de vraag is hoe objectief dat stukje is.. diezelfde Everts heeft zelf ook uitspraken gedaan dat hij overtuigd is dat Mislintat een oplichter is omdat hij volgens hem spelers van twijfelachtige kwaliteit heeft gehaald.

02-04-2024 15:51

TweeBenig2 +16019

Tja, het is één grote puinbak. Je zult er maar supporter van zijn🙈. In ieder geval, nooit saai en altijd wel iets om je over op te winden haha...

02-04-2024 16:36

GAjax31 +15987

Haha klopt, maar heb toch liever dat het weer over voetbal gaat..

02-04-2024 16:39

afca1985 +21151

En hoelang gaat dit onderzoek weer duren??

02-04-2024 15:27

Harrier Du Bois +38541

Of de RvC iets valt te verwijten? Natuurlijk wel, het is publieke kennis en ze hadden beter onderzoek kunnen en moeten doen. Is het handig van Kroes? Nee, ongeacht er een melding van gemaakt is of niet.

02-04-2024 15:23

daslogisch1 +10027

Klopt, hier zijn gewoon 2 schuldige, waarvan de RvC net iets grotere schuld heeft dan Kroes in deze omdat deze dit zo laat aanhangig hebben gemaakt op een totaal verkeerd moment; vandaag, of vrijdag eigenlijk onofficieel.

02-04-2024 15:25

YugoVik +32994

Het gaat een interresante ontwikkeling worden als kroes een een rechtzaak gaat aanspannen.. Kroes VS de RVC..

02-04-2024 15:22
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.