Quote stelde Ajax vragen: 'Kostte Ajax lang om antwoorden te geven op vragen'

door Bart Veenstra 239

Bron Quote

Quote stelde Ajax vragen: 'Kostte Ajax lang om antwoorden te geven op vragen'

door Bart Veenstra 239

Bron Quote

Quote vindt het statement van Alex Kroes aangaande zijn schorsing door Ajax een logische. Het magazine vroeg Ajax eerder naar de aandelenaankoop van de nieuwe algemeen directeur, waarna de Amsterdamse club besloot de CEO te schorsen. Bovendien is men voornemens de samenwerking met Kroes permanent te beëindigen.

Kroes kocht aandelen van Ajax op het moment dat hij wist dat hij al de nieuwe algemeen directeur van de Amsterdamse club zou worden. Quote kwam hier achter en stelde zodoende vragen bij Ajax. Het magazine schrijft op zijn website: 'Het kostte Ajax lang om antwoorden te geven op vragen van Quote, waaruit bleek zijn aandelenbelang geen algemene kennis was bij de club.'

Uiteindelijk kwam er een antwoord: een schorsing voor Kroes en het voornemen om de samenwerking definitief te beëindigen. Lees: het ontslag van Kroes is aanstaande. Kroes zelf kwam vlak na de berichtgeving van Ajax met een statement op LinkedIn. Die uitleg van Kroes zou volgens Quote 'voor elke ondernemer logisch klinken'.

Statement Kroes

Kroes schreef onder meer het volgende: 'Op dat moment was ik nog niet rond met Ajax, maar ik had – door mijn eigen intenties - er een goed gevoel bij. Het leek mij een positief signaal om vertrouwen in de club en naar aandeelhouders uit te stralen. Om daar ook - letterlijk en figuurlijk - onderdeel van te zijn', aldus de geboren Utrechter.

De beleidsbepaler wilde vertrouwen uitstralen richting Ajax en dat deed hij dus door het aankopen van aandelen. 'Ik geloof erin dat je vertrouwen uitstraalt naar je medeaandeelhouders en stakeholders als je zelf aandelen koopt en daarmee ook zelf financieel risico loopt. "Skin in the game", zoals dat heet. Sinds ik toegang heb tot enige vertrouwelijke informatie, heb ik geen aandelen Ajax meer gekocht of verkocht.'

Kroes kocht vlak voordat Ajax bekendmaakte dat het voornemens was om hem te benoemen tot de nieuwe algemeen directeur 17.000 aandelen. Het zou gaan om een bedrag dat bijna de 200.000 euro aantikt. In totaal, zo bleek al eerder uit de AVA-agenda van november 2023, dat Kroes ruim 42.000 aandelen in Ajax in bezit heeft.

Lees meer over:
Plaats reactie

Bensco +7160

1ding is wel vreemd. Op de toelichting van de AVA vergadering op 17 november 2023 wordt er wel geschreven dat Alex 42.500 Ajax in zijn bezit had. Hoe zit dat verhaal dan?

02-04-2024 22:01

Ferd +38293

Ajax wist van de aandelen, maar niet van het moment van aankoop

03-04-2024 08:46

Aram +17807

Andere vraag.
Weten we zeker dat Kroes helemaal geen aandelen meer heeft in zijn oude bedrijf? Ik bedoel niet een aanmerkelijk belang want daar kom je zo achter, maar een klein belang?

02-04-2024 18:41

Bensco +7160

Aandelen of niet. De link met zijn voormalige werkgever SEC is ook niet wenselijk. Het probleem is dat er bewust of onbewust toch lijntjes bestaan tussen je AD (die technisch beleid voert en over transfers meebeslist) en personeel van SEC. De lijntjes zijn nu eenmaal korter want je komt elkaar toch tegen.

03-04-2024 09:26

Balgevoel +30817

Eens. Een volstrekt onderbelicht punt en blijkbaar gevoelig aangezien het hier volgens sommigen gaat om onze verlosser, maar wel degelijk relevant. Google maar eens op SEG, Kees Vos, Stefan de Vrij, Manchester United en niet van alle verhalen ga je héél blij worden. Niet alles kun je Kroes onder de neus wrijven, maar dat hij vanaf z'n jongste jeugd al beste vriendjes is met Vos, zou iets kunnen zeggen. Daarnaast: wat heeft Kroes als algemeen directeur eigenlijk bewezen?

03-04-2024 09:33

Rentokill +4602

Ajax wist dit al lang. Of had het al lang moeten weten. Pas toen Quote werd getipt kwam het paniekvoetbal.

Snel van de beurs af. Dan hadden we ook dikpikgate anders kunnen aanpakken.

02-04-2024 18:32

AFCAMSTERDAM +2900

Domme fout, aandelen teruggeven voor de aangekochte waarde en door 👍🏻

02-04-2024 18:31

korem +878

Ik schrik meer van de RVC want wat doen die eigenlijk ? Alles wat misging en nu misgaat is voor mijn idee waarom een RVC er zit. Ik heb wel oprecht het gevoel dat die Kroes de juiste instanties heeft ! Wat is onze club toch zieker dan ziek !

02-04-2024 18:19

ProfessorX +19827

Als jij aandelen koopt dan weet de verkopende partij aan wie !

Dus wie is fout en er wordt geen miljoenen mee gemoeid er zit wel wat anders achter iemand die hem niet mag .

Benieuwd wat AFM ermee doe , want het wordt netjes gemeld en geen fraude gepleegd of verzwegen .

Ik heb zelf 10 aandelen en nee is niet veel , maar klote veel aan verdiend heb ik ook nooit .

Het zijn net als de meeste emotie aandelen of clubliefde .

02-04-2024 18:06

Aram +17807

Je weet niet van wie Kroes de aandelen heeft gekocht he.

02-04-2024 18:38

ProfessorX +19827

Eens maar dit wordt wel gemeld .
Elk aandeel is of moet gemeld worden .

03-04-2024 17:19

Kingoffdatoilet +17091

Is de aanstelling van de directeur voorkennis die marktgevoelig is? Ajax interesse was toch allang bekend? Ik heb mijn bedenkingen hierbij. Ik vind het helemaal niet gek dat je aandelen koopt als je ergens directeur wordt. Helemaal als je geen dividend gaat zien en het aandeel vaker daalt dan stijgt.

02-04-2024 17:59

Suavimani +11815

Ja, in beginsel is de aanstelling van een CEO of CFO - alsmede hun vertrek - koersgevoelige informatie welke zo snel mogelijk na een akkoord daarover wereldkundig gemaakt moet worden. Het betreft immers strategisch beleidsbepalers.

02-04-2024 18:00

korem +878

De koers is er toen niet beter op geworden nadat het officieel bekend werd 😂

03-04-2024 22:48

Suavimani +11815

Kwalijke zaak dat je als Ajax pas onderzoek gaat doen als een partij als Quote vragen gaan stellen. Slechts enkele maanden na grote ophef rondom de aandelen van Mislintat. Dan ben je óf hopeloos naïef óf je doet gewoon echt je due diligence niet.

Ajax lijkt een beursgenoteerde onderneming waarin niemand zich lijkt te beseffen wat bij het zijn daarvan komt kijken. Misschien toch maar van die beurs af dan, als we er niet mee om kunnen gaan. Volgens mij zei Cruijff daar ooit nog wat over...

02-04-2024 17:56

Stefansuarez +19011

De Rvc moet er zo snel mogelijk uit
Dat is het betonrot binnen onze club.
Ga aub ook van de beurs af

02-04-2024 17:54

Joke +6783

Kan het zo zijn dat van Praag gewoon niet is geïnformeerd hierover en het pas vernomen heeft door Quote? En dat van Praag met zijn hakken in het zand is gegaan?

02-04-2024 17:46

Suavimani +11815

Kan zijn. Maar dan maak ik me serieus zorgen over de Compliance afdeling en de door hen opgestelde Corporate Policy. Als grote onderneming dien je een beleid te hebben, dat exact op dit gebied regels voorschrijft. Dan kun je nooit voor verrassingen komen te staan. Bovendien vraag ik me dan serieus af hoe het assessment eruit ziet dat gedaan wordt op een kandidaat directeur.

Maar goed, ik vrees het ergste aangezien ze dus zowel bij Mislintat als Kroes niet doorgevraagd hebben. Een ezel stoot zich in het algemeen.... Juist..

02-04-2024 17:54

JoeBlow +8142

Dit denk ik dus ook. RvC Eringa was geïnformeerd, maar de vraag is met hoeveel detail en hoeveel zij zelf hebben doorgevraagd / onderzocht.

RvC Van Praag krijgt meer details dan ze hadden, met name over de data waarop de aandelen zijn gekocht, doen wat onderzoek en praten met adviseurs / advocaten (vandaar lange tijd om te antwoorden) en komen terecht tot de conclusie dat dit handel met voorkennis betreft.

Op dat moment had Van Praag geen enkele keus meer.

02-04-2024 18:22

Amp +37332

Wat bedoelen ze met "Het kostte Ajax lang om antwoorden te geven op vragen van Quote, waaruit bleek zijn aandelenbelang geen algemene kennis was bij de club.'"

Suggereert Quote dit? En wat is "algemene kennis" en waarom is dat van belang en/of wie zouden het moeten weten?

Als 't geen algemene kennis was maar de juiste poppetjes wel, dan boeit 't niet zoveel. Of willen ze zeggen dat ie 't toch verborgen heeft gehouden? Kan uit z'n verklaring ook niet halen dat ie dat voornemen van z'n laatste pakket heeft gemeld

02-04-2024 17:26

Oliesjeik +0

de pers verzint iedere keer weer nieuwe dingen om Ajax dwars te zitten

02-04-2024 16:53

SpursAjax +6669

RVC OUT!!!

02-04-2024 16:51

keykey +35

Tuurlijk, Krimikroes handelt strafrechtelijk en RVC moet eruit.

02-04-2024 17:38

Benjiben +4288

Wat een kneus die kroes die komt nergens meer aan de bak

02-04-2024 16:47

Kingoffdatoilet +17091

Zit zo weer bij een andere club hoor

02-04-2024 17:50

JoeBlow +8142

De voetballerij heeft het ethisch besef van een pinda en veel mensen snappen hier sowieso geen reet van. Die duikt vast wel weer ergens op.

Misschien doet hij een Cruijjfie en gaat hij naar Feyenoord.

02-04-2024 18:25

ArnoAjax +1661

Wat is het toch een bende amateurs! Eerst misluktat alle kansen geven om een zooi rotsooi te contracteren en nu weer een AD aangenomen die handelt in aandelen😡

02-04-2024 16:47

Blava2 +137

NRC suggereert dat aankoop overzicht pas vorige week aan Ajax is overhandigt.

02-04-2024 16:35

AjaxHoorn +32989

3x raden waarom het onderzoek naar Mislintat zo lang duurt. Mislintat is op non actief gezet oa door valse geruchten. Ajax wil helemaal niet dat het onderzoek duidelijk wordt want Mislintat heeft helemaal niet extra verdiend aan transfers.

Uiteindelijk is alles misgegaan, dus het is geen bescherming naar Mislintat overigens.

Dat hele RvC clubje ging de fout in met Overmars, heeft Mislintat verkeerd aangepakt en doet nu hetzelfde met Kroes. Wanneer stappen zij eens op?

02-04-2024 16:35

twynestar +28128

behoorlijk andere rvc inmiddels...

02-04-2024 17:07

AjaxHoorn +32989

Klopt maar er zitten wel weer vriendjes van elkaar in.

02-04-2024 18:54

JoeBlow +8142

Dat onderzoek naar Mislintat wordt nog een feest want de VEB vraagt vrijgave van het hele rapport - geen slappe samenvatting van de conclusies.

En gaf aan ook bereid te zijn naar de rechter te stappen om vrijgave af te dwingen.

Ajax moet bidden dat Mislintat bij Dortmund aan de slag gaat want ALS het rapport hem vrijpleit, krijgt Ajax straks ook nog een claim voor laster en / of smaad aan de broek.

02-04-2024 18:28

AjaxHoorn +32989

In de rollercoaster waarin Ajax de afgelopen 7 jaar in heeft gezeten is te bizar voor woorden. Hele hoge pieken, maar misschien nog wel diepere dalen. Ik zat vandaag een filmpje van Appie te kijken. Hoe is het mogelijk man.

02-04-2024 16:27

Fransje1983 +381

Kinsbergen, Cruijff en Jonk erin. Van gaal en van praag zo ver mogelijk weg houden . Alle rvc eruit. Inclusief blind. De papagaai van van Gaal. Ga nou eens gvd de Cruijff weg volgen

02-04-2024 16:27

DankzijCruijff +48639

Er komt maar geen einde aan deze bizarre nachtmerrie…

02-04-2024 16:14

barry1988 +23986

In het meest gunstige scenario wil Kinsbergen inspringen en AD worden, al dan niet tijdelijk. En eventueel meehelpen met het vinden van een goede AD.

Ook grote kans dat Vivell zich zal bedenken. Die moet toch ook denken wat een amateuristische ballentent is dat Ajax.
Mocht Vivell toch wel komen dan zal het mij verbazen dat hij instap in deze bende.
In het geval dat Vivell niet instapt dan Streuer polsen voor de TD functie. Dan kun je in iedergeval verder en kan je een andere TD voor de langere termijn vinden. Danwel de Lang of Huntelaar klaar stomen voor die functie.

Ajax moet verder we kunnen niet nog een jaar wachten. We hebben al te veel tijd verspild door te wachten op Kroes.

02-04-2024 16:03

FanAB +1037

Ontslag op staande voet is terrecht straks en hij zal waarschijnlijk ook door de AFM strafrechtelijk worden vervolgd. Wees blij jongens nu maar hopen op een integer en slimmer iemand. We moeten wel rekening houden, dat we de komende 8 jaar waarschijnlijk een marginale middenmotor zullen zijn. Nu blijkt ook dat Feyenoord makkelijk grote commerciële sponsors binnenhaalt stelt het succes ook van Menno Geelen in perspectief.

02-04-2024 16:00

BarryJanssen +14082

Ajax loopt al jaren ver voorop wat betreft de commerciële inkomsten en omdat Feyenoord nu één keer een goede sponsor binnen haalt, stelt dat het succes van Menno in perspectief? 😂

02-04-2024 16:03

Therealist2021 +2696

Feyenoord heeft Ajax nu allang ingehaald als je dat niet ziet dan heb je oogkleppen op. Ook de stad Rotterdam groeit als kool , wordt de ene wolkenkrabber na de andere uit de grond gestampt.

02-04-2024 17:25

BarryJanssen +14082

Zoek even de commerciële inkomsten de afgelopen jaren op.

Ik zal vast een hint geven, Ajax krijgt meer binnen dan Feyenoord en PSV bij elkaar.

02-04-2024 17:29

Arjuna +3732

Menno Geelen heeft als selling point de conference league (als het meezit) Fijenoord gaat de champions league in. Lekker onderhandelen.

02-04-2024 17:23

Kingoffdatoilet +17091

Ajax is een veel grotere naam

02-04-2024 17:51

Bjorn2321 +2062

Eigenlijk is het feit dat hij als directielid van AZ aandelen van Ajax heeft gekocht kwalijker dan dat hij de aandelen vlak voor zijn aanstelling heeft gekocht, maar dat is mijn persoonlijke mening.

02-04-2024 15:59

JanTa +15809

Als ik de woorden van Kroes mag geloven dan heeft hij dat gemeld en nu wil ik weten aan wie binnen de raad. Deze persoon is dan even schuldig en had moeten weten als commissaris dat het niet mag. Deze soap is nog lang niet afgelopen.

02-04-2024 16:13

JoeBlow +8142

Als privé persoon mag je kopen wat je wil, ongeacht waar je werkt. Het was geen geheim dat Kroes een Ajacied was / is.

02-04-2024 18:30

Juan62 +46044

Om het in de onsterfelijke woorden van Maxima te beschrijven; Het is een beetje dom van Alex

02-04-2024 15:50

Gimli020 +446

Spreekt in mijn opinie in dit geval alleen maar voor Ajax!! Eerst dus onderzoek doen, en dan antwoorden.

Hij geeft het ook zelf toe. Veel gaan mee in zijn reactie , maar hij heeft laten weten 45k aandelen te hebben niet dat hij een nog 17 ging kopen en in dat laatste deel zit het probleem. Gezien de wetgeving .

Aan de andere kant, een aandeel Ajax?!?! Komop die fluctueert al jaren een euro omhoog of omlaag. Zelfs de aankoop van Mbappe had amper invloed gehad denk ik. Maar goed, maakt het niet minder dom.

02-04-2024 15:48

jo1974 +183

Ons ajax is doodziek ,wat een wanorde ,de voetbal wereld zit vol van leugen en bedrog

02-04-2024 15:43

godofajax1900 +4171

En ook.dit past nog wel even bij dit seizoen.waarom ook niet.iedereen lijkt Ajax wel kapot te willen maken.oud ajacieden willen ze niet hebben.ik ben niet voor maar p.kluivert staat er wel voor open.geef hem een kans
Iedereen die niets.maar dan ook echt niets.met de club temaken heeft.maakt Ajax alleen maar meer kapot.
En mensen die het niet eens zijn over Ajax dna .die moeten zich is even lekker.achter de oortjes krabben.en even goed na gaan denken over de afgelopen 2 a 3 jaar.en dan heb ik het niet alleen over de aankopen maar ook onwaardige coaches die niets met Ajax hebben

02-04-2024 15:40

AjaxHoorn +32989

Wat een gejengel zeg. Z'n geld is veel minder waard geworden. We doen alsof de koers met 50 procent stijgt en hij op dat moment verkoopt.

Ik vind het oprecht gezeik.

Elon Musk die tweet doodleuk dat die de aandelen van Tesla te hoog vindt, vervolgens wordt er (voordat hij even zn aandelen verkocht heeft) een gigantische dump veroorzaakt door zijn bericht en koopt hij vervolgens op het lage punt zijn aandelen opnieuw in.

Bij heel veel bedrijven verkrijgen mensen aandelen bij aanstelling.

Er zullen vast huilies komen met dat ik geen moreel heb etc etc etc.

Eerst ontslaan we Overmars obv een paar appjes waar de hele organisatie van wist. Nu gaan we iemand ontslaan wie 0 winst heeft gehaald uit zijn daad pre aanstelling. Mijn god zeg.

02-04-2024 15:39

RonaldMcDonald +5072

Als een beursgenoteerd bedrijf heb je je gewoon aan regelgeving te houden. Je kan daarbij niet gaan kijken of iemand zijn geld meer of minder waard is geworden. Daarnaast mag je ook aandelen bezitten, echter mag je deze niet aanschaffen met voorkennis.

02-04-2024 15:43

Gaza +4349

En al die k*tjes moeten hun werk goed doen! Stelletje ezels bij elkaar. Het is een groepje wat Ajax kapot maakt binnen de organisatie.

02-04-2024 15:52

AjaxHoorn +32989

Dat is dus niet zo.

Het is verboden om (financiële) informatie met voorkennis te misbruiken of aan te raden bij anderen die waarschijnlijk een significante markt volatiliteit teweeg brengt. Dit is gewoon absoluut niet geval. Er is geen weldenkende belegger die denkt. Nou die Alex Kroes komt, nu moet ik mn geld erin pompen in een bedrijf wat er niet zo sterk voorstaat.

Alex Kroes gaat gelijk krijgen bij de AFM en gaat geen straf krijgen.

En daarna hoop ik dat die misselijke kliek van o.a. Van Praag lekker weggaat.

02-04-2024 16:18

RonaldMcDonald +5072

Laten we het hopen.

02-04-2024 16:20

AjaxHoorn +32989

Ik heb persoonlijk contact met Kroes. Of het een charlatan of een goede vent is zal nog moeten blijken. Maar ik krijg wel het idee dat hij oprecht verbouwereerd is onder wat er gebeurt is.

Hij zei ook. Ze wisten er vanaf AjaxHoorn. Dit komt echt als een verassing.

02-04-2024 16:29

YugoVik +32955

Hij was bij az al niet transparant door aandelen van Ajax te kopen..

02-04-2024 15:43

godofajax1900 +4171

Nee nu de aandelen zo laag zijn kun je makelijk in stappen hij weet waarschijnlijk dat als hij in stapt en wel de spelers koopt die Ajax beter maakt hij er een enorme winst kan op strijken

02-04-2024 15:46

BarryJanssen +14082

In het allerbeste geval verdubbelt hij zijn inleg, maar dan moet er wel iets gebeuren zoals het CL seizoen 18/19. Toen waren de aandelen namelijk ongeveer het dubbele van nu.

Iemand die zelf miljoenen bezit, gaat echt niet het risico lopen iets strafbaars te doen voor een mogelijke kans op 200.000 euro winst..

Althans dat lijkt me.

Ik geloof niet dat de intenties van Kroes alléén financieel gewin waren. Dan neem je namelijk echt geen aandelen binnen Ajax.

02-04-2024 16:02

Kingoffdatoilet +17091

Als je een paar cl overwinningen verwacht zijn het best aardige aandelen.

02-04-2024 17:54

AjaxDeBesteClub +18786

Vanaf het eerste moment overtuigde deze Kroes alleen in onbetrouwbaarheid. Terwijl hij nog niet begonnen was, laat hij een boek schrijven met allerlei directeur-onwaardige uitspraken. Hij moest als AD en TD alle macht hebben over het geld. Alle aankopen moesten verkocht worden, zodat hij zoveel mogelijk terug kon kopen. Ondertussen laat hij Sosa nog overstappen naar zijn oud zaakwaarnemers kantoor. De mede oprichter van SEG gaat meer naar Engeland om met de toekomstig TD te praten. Terwijl er na de SEG felicitatie in de krant was afgesproken dat Kroes niet met SEG zou onderhandelen. En nu blijkt ook nog dat hij heeft lopen rotzooien met aandelen.

In het land der blinden is de één oog koning. Hij dacht gebruik te kunnen maken van de wanorde bij Ajax. Waarschijnlijk had hij zich dit ook allemaal kunnen permitteren. Alleen het lijkt er op dat de RvC leden bang begonnen te worden voor hun eigen posities. En deze oplichter daarom hebben geliquideerd.

02-04-2024 15:07

Redrum +95838

Ik denk dat het eigenlijk alleen maar goed is dat we heel snel verlost worden van deze enge vent. Hij lijkt niet alleen op Jason Statham, maar hij probeert ook net zo stoer over te komen met zijn uitspraken. En dit dan met die aandelen, tja, gewoon echt niet te geloven. Het enige jammere is dat de club hier weer zwaar onder komt te lijden en het hierdoor nog langer gaat duren voordat de rust eindelijk terugkeert in Amsterdam.

02-04-2024 15:15

AjaxDeBesteClub +18786

Ik denk ook dat het beter is. Alleen nu zitten we nog langer zonder TD en AD. Het is ook een rot moment want er moet nog een hele hoop gebeuren voor volgend seizoen. En het is nog maar afwachten met wie ze nu gaan komen.

02-04-2024 15:20

Juichtoon +32205

Hier heb je zeker een punt...

02-04-2024 15:36

AjaxDeBesteClub +18786

Dat hoor ik altijd graag :D.

02-04-2024 15:48

Aram +17807

Nare teksten hoor van Kroes.
Inspelen op emoties van "ik ben al heel lang Ajacied".
En de handel met voorkennis afdoen met "skin in the game".
En dan ook nog een narratiefje om de schuld bij de RvC te leggen.

Niet ok.

02-04-2024 15:04

Pizzapunt20 +9959

Aandelen verkopen, nekslag op Ajax tv en door?

02-04-2024 14:57

Transvaalkade +1616

Kan me bijna niet voorstellen dat iemand die oo dit nivo acteert dit niet weet. Hebzucht?

02-04-2024 14:57

Koekie87 +20962

Natuurlijk weet hij dit wel, maar zal me niks verbazen dat hij nu opeens de vermoorde onschuld zou gaan spelen. Mensen als Kroes weten echt wel hoe het werkt in dat wereldje.

02-04-2024 15:04

Aspers Art +2772

Als ik het zo hoorde dan ligt het toch echt aan Ajax dat dit zó fout gaat. Ja, het was niet slim van Kroes, maar dan nóg had hij niet zomaar ontslagen hoeven te worden had Ajax de juiste vragen gesteld aan Kroes. Maar na 27 jaar is er dus nog steeds niemand werkzaam binnen de club die iets snapt van aandelen, als ik het interview met die gozer van Quote aanhoorde.

02-04-2024 14:57

Pizzapunt20 +9959

Los van wie zijn gelijk gaat krijgen of halen, Kroes heeft 'bloed' aan zijn handen, de RVC is beschadigd en op korte termijn kan je geen kant op. Het allerbelangrijkste is dat je nu op korte termijn de lijn doortrekt en dus met spoed een (interim) directeur gaat aanstellen.

De club is doodziek.

02-04-2024 14:56

kampioenenjood +5043

Het blijft een vreemd verhaal, als Ajax in augustus alle details had, waarom wordt er dan nu pas gehandeld? Als er nieuwe informatie aan het licht is gekomen dan kan dat het verklaren, maar als het blijkt dat Ajax nu pas ingrijpt omdat ze bepaalde vragen van de pers niet kunnen verantwoorden mag wat mij betreft de hele RvC per direct vertrekken.

02-04-2024 14:55

Bobje99 +7031

Misschien wisten ze wel dat hij aandelen had, wat volgens mij geen probleem is. Echter het bijkopen de week voor aanstelling is het probleem. Als dat deel niet duidelijk was verklaart dat een en ander?

02-04-2024 15:07

kampioenenjood +5043

Dan is dat inderdaad nieuwe informatie waar je op mag handelen, maar dan blijft de vraag waarom die informatie niet bekend was bij zn aanstelling.

02-04-2024 19:52

lexy88 +8816

Als Kroes de RvC heeft geinformeerd, en vervolgens weet Ajax er onvoldoende van om adequaat antwoord te geven op vragen van de Quote, dan geeft mij dat vooral de bevestiging dat de RvC bestaat uit incapabele nono's.

En gehandeld met voorkennis en daarmee strafbaar? Gespecialiseerde advocaten geven aan dit niet te kunnen beoordelen. Dus waarom zouden wij dat wel kunnen. Laat de AFM daar maar over oordelen.

02-04-2024 14:50

BlikOpAjax +610

Welke gespecialiseerde advocaten hebben dat aangegeven?

02-04-2024 15:08

lexy88 +8816

Via nos.nl:

Wel of geen voorkennis?
Om iets voorkennis te noemen is er aantal voorwaarden, zegt advocaat Jurgen Scheltema, gespecialiseerd in handel met voorkennis. Het belangrijkste kenmerk is dat iemand aandelen van een beursgenoteerd bedrijf koopt of verkoopt, terwijl hij of zij kennis heeft van nog niet openbare, beursgevoelige informatie.

Kroes kocht extra aandelen vlak voor zijn aanstelling. Of zijn aanstelling als beursgevoelige informatie moet worden beschouwd, vindt Scheltema lastig te zeggen, maar de timing van de aandelenkoop vindt hij wel onhandig: "In de periode dat er kennis is, zou je gewoon niet moeten handelen. Dat is niet verstandig."

Een beursgenoteerd bedrijf hoort een lijst bij te houden van personen die op de hoogte zijn van bepaalde beursgevoelige informatie, een insiderslijst. Als de aanstelling van Alex Kroes als Ajax-directeur als beursgevoelig moet worden gekwalificeerd, is het voor Scheltema duidelijk dat Kroes zelf op die insiderslijst stond.

Verder ook in het FD:
‘Vroegtijdig seniorenmomentje’
Effectenrechtjurist Jerry Hoff noemt het een ‘hersenloze actie’ van de geschorste Ajax-directeur. Kroes had zich moeten realiseren dat Ajax een beursfonds is. Tegelijkertijd kan hij ‘heel goed begrijpen dat je het Ajax-aandeel uit liefde voor de club koopt.’

Gezien de omvang van de transactie en de aard van het aandeel beschouwt Hoff de aankoop van de op dat moment 48-jarige Kroes als ‘verontschuldigbaar vroegtijdig seniorenmomentje’. Hij zou het mooi vinden als de toezichthouder het in deze categorie zou rangschikken.

02-04-2024 15:46

letsvencook +13054

‘ als de onderhandelingen met een nieuw directielid bijna zijn afgerond en deze vervolgens aandelen koopt in het bedrijf verdient hij een nekslag’

02-04-2024 14:39

DeWijsneus +25633

letsvenslap

02-04-2024 14:46

4Ever14 +6549

Is wel eerlijk gezien de uitspraken van Kroes over Mislintat. 1 klap voor elke aandeel die hij heeft.

02-04-2024 15:09

PuntNaarAchterSVP +5240

Hij deed dit terwijl hij de RvC waarschuwde over het uitgavenpatroon van Mislintat 🥴 dit is of geen bijster kundige man, of een hele valse. In beide gevallen goed dat we hem niet als AD krijgen denk ik zo.

02-04-2024 14:47

letsvencook +13054

Ik denk een hele valse, iemand na beneden trappen om zelf omhoog te klimmen is hem niet vreemd. Zal altijd recht lullen wat krom is verwacht ik.

02-04-2024 14:55

bouke_bergwerff +120

Ja hoe dan ook, wat er ook gaande is maar als je weet hoe het ging met Mislintat dan moet je als Alex Kroes zijnde altijd zorgen dat je de schijn niet tegen je hebt ....dus koop je een week voor je aanstelling geen aandelen v h bedrijf waar je gaat werken. Wie hij ook maar de schuld geeft of zijn oprechte bedoelingen wil duidelijk maken dit is gewoon not done en hij zou dit moeten weten..

02-04-2024 14:38

Jeugd +24562

Quote vind de uitleg van Kroes wel logisch 🤣
Nou ik vind het vooral erg naïef.
Ik snap dat niet iedere Nederlander dot weet maar als je algemeen directeur van een beursgenoteerde onderneming wordt behoor je te weten dat dit niet kan en behoor je aan te voelen dat je juist het tegenovergestelde bereikt, je geeft geen signaal van vertrouwen naar roept het wantrouwen over jezelf af.
Oliedom, niet meer, niet minder.

02-04-2024 14:36

Wobbo +11138

Ok maar je vindt het dus oliedom. Maar oliedom omdat ie beter moet weten doordat er incapabele slangen bij Ajax willen dat hij weg moet omdat ze anders hun baantje verliezen en zo een stok hebben om mee te slaan? Want dat sentiment merk ik wel een beetje. Zo van eigen schuld had je maar beter moeten weten maar eigenlijk wel vinden dat Ajax er wel beter van zou worden als Kroes gewoon blijft als AD en de RvC ontslagen wordt.

02-04-2024 14:41

4Ever14 +6549

Nou het is inderdaad een kwestie van 'hij had beter moeten weten'. We weten al jaren dat Ajax een club is die vol zit met slangen en parasieten, dan is het wel erg naïef dat hij nu deze fout heeft gemaakt.

02-04-2024 15:13

Jeugd +24562

Ik hou me helemaal niet bezig met politiek en slangen etc.
Ik vind dit oprecht heel dom van Kroes gewoon vanwege wetgeving waar je in die positie bekend mee moet zijn en aanvullend omdat je moet snappen los van wetgeving dat je met die actie juist alleen maar de schijn tegen je hebt ipv voor. Dat hij dat niet snapt toont voor mij aan dat hij niet het niveau heeft voor een dergelijk positie in een beursgenoteerde omgeving maar dat hij teveel als supporter denkt. Onprofessioneel

02-04-2024 15:39

Sprinter +2427

Deze actie van Kroes is directeur-onwaardig en alleen maar een voorbode voor nog meer stupiditeiten. Zijn uitspraken over Mislintat passen wat dat betreft in hetzelfde straatje.

Ik vraag me wel af: als de RvC in de zomer direct gehandeld had na het informeren over de aangekochte aandelen dan kon dit drama misschien nog worden voorkomen door aan te geven dat Kroes zijn aandelen direct weer moest verkopen. Er ging blijkbaar pas letterlijk een belletje rinkelen toen de redactie van Quote ze contactte.

02-04-2024 14:35

Rooie Arie +129

Exact, als je dit doet en dan achteraf ook nog denkt dat je het goed hebt gedaan, dan weet ik niet of je geschikt bent als directeur...

De RVC heeft zitten slapen maar dat heeft mogelijk wel te maken met de wisselingen (Pier zat er toen nog).

02-04-2024 14:43

AmsterdamsTrots +1963

Onderstaand is een stuk uit de agenda en toelichting van de AVA van 17-november jl. Hieruit is al op te maken dat de hoeveelheid aandelen die hij in bezit had bekend was. Details over de aanschaf hiervan ontbreken echter. Daarnaast heeft Alex ook toegezegd zich te houden aan de wettelijke eisen omtrent handelen met voorwetenschap. Die is dus gewoon het haasje.

Toelichting: Alex Kroes (Utrecht, 23 september 1974) is afgestudeerd bedrijfseconoom en medeoprichter van
Sports Entertainment Group, een groot internationaal opererend kantoor van zaakwaarnemers, met name in het voetbal maar ook in andere sporten. Na zijn vertrek bij SEG was Kroes van februari 2019 tot augustus 2022 actief als (groot) aandeelhouder en directeur van Go Ahead Eagles en daarna vanaf december 2022 tot september 2023 werkzaam bij AZ als directeur International Football Strategy. Kroes heeft als speler vanaf zijn negende tot zijn negentiende jaar de jeugdopleiding van Ajax doorlopen. Inmiddels is hij meer dan 30 jaar lid van de vereniging AFC Ajax en is nog steeds actief als voetballer bij de zaterdagafdeling van Ajax, thans in het vijfde elftal. Hij bezit 42,500 aandelen in de vennootschap en heeft toegezegd gedurende zijn aanstelling als CEO van Ajax geen nieuwe aandelen te verwerven en zich te houden aan de Insider Trading Policy van
Ajax en wettelijke eisen omtrent misbruik van voorwetenschap.

02-04-2024 14:34

Ajaciedje02 +14

Hij bezit 42,500 aandelen in de vennootschap en heeft toegezegd gedurende zijn aanstelling als CEO van Ajax geen nieuwe aandelen te verwerven en zich te houden aan de Insider Trading Policy van
Ajax en wettelijke eisen omtrent misbruik van voorwetenschap.

Alex heeft zich hier toch gewoon aan gehouden? Hij heeft geen nieuwe aandelen gekocht vanaf het moment van zijn benoeming. Wel is het niet handig geweest om een hoeveelheid van 17,5K aandelen te verwerven vlak voordat bekend zou worden dat hij AD zou worden. Ik hoef hem niet te verdedigen want zijn eerdere fratsen (uitspraken over Mislintat, meewerken aan een boek over Ajax enz) hebben hem niet geholpen in de beeldvorming. Maar in deze kwestie is het in mijn optiek eerder onhandig dan kwaadwillig handelen.

02-04-2024 15:31

Bijlmerboy93 +2521

Geniale vent. Hij kocht aandelen met de voorkennis dat die minder waard zouden worden. Haha, mensen die dit geloven, geloven ook in sinterklaas.

En ja ik snap dat z'n aanstelling "voorkennis" is in deze, maar als nog heel naief als men niet denkt dat dit een afrekening is.

02-04-2024 14:30

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25275

Hij had beter BESI of ASML kunnen kopen zit meer rendement op.

02-04-2024 14:29

Hebbendiekip +4721

Daarom slaat dit ook weer nergens op, iedereen weet dat je aandelen AJAX niet koopt voor het rendement.

02-04-2024 14:30

PuntNaarAchterSVP +5240

Het gaat erom dat weten dat dit niet kan absolute basiskennis is. Al helemaal voor een AD en bedrijfseconoom. Dat is al zo'n diskwalificatie van je eigen kundigheid dat je je eigen functioneren gelijk onmogelijk maakt.

02-04-2024 14:50

DeMagere +23140

Basiskennis en dus diskwalificatie inderdaad. Precies dit.

02-04-2024 15:15

Hersenspinsel +7981

Ik ben bang als onze directie dit niveau nog vasthoud we de aankomende 5 jaar ggeen Champions League meer gaan spelen. 😭

02-04-2024 14:28

4Ever14 +6549

Nee dan spelen we gewoon in de KKD, strijden om promotie...

02-04-2024 15:14

036AFCA97 +146642

Weet iemand of het persmoment om 15:00 zometeen live te zien is?

02-04-2024 14:27

wijzijndebeste123 +162870

Dat zal om t ontslag van Kroes gaan en de aankondiging dat Van Praag met Van Gaal en Blind op de achtergrond de directie zal ondersteunen.

Echt grenzeloos akelig.

02-04-2024 14:29

036AFCA97 +146642

Ik wil gewoon dat Kroes dit wint en blijft. Oprecht. Dit is veel schadelijker dan een paar aandelen.

02-04-2024 14:21

noppenkoning +41086

Iemand die 200k euro aan aandelen koopt terwijl hij in gesprek is met hetzelfde beursgenoteerde bedrijf is of behoorlijk naïef of behoorlijk dom. In allebei de gevallen wil ik hem niet bij Ajax zien werken op een hoge positie.

02-04-2024 14:23

Nr.10 +110893

@noppenkoning. Hij is ook begonnen met kopen in de periode dat hij in gesprek was om TD te worden (april 2022). Sinds die tijd heeft hij ineens 400k aandelen Ajax gekocht.
Maar nu legt hij uit dat hij dat gewoon deed omdat hij fan was. En op het laatste omdat hij vertrouwen uit wilde stralen.
Tja... het is een raar verhaal hoor.

02-04-2024 14:34

Jozef14 +544

Totaal niet boeiend om uit winstbejag aandelen van Ajax te kopen.

Om er leuk aan te verdienen zal er gepresteerd moeten worden en laat dat nou een grote wens zijn van de supporters van Ajax.

Die regels over voorkennis zijn opgesteld vanwege aangetoonde misstanden in de aandelenwereld, maar zijn totaal niet van toepassing op wat hier is gebeurd. Geen hond en ook Kroes kon bevroeden dat de koersen een flinke spurt zouden maken in juli 2023. Het gebeurde dan ook niet. Voor zoiets moet je super presteren in de CL en dat zit er voorlopig niet in. Ook niet medio juli 2023....

kortom, nogmaals: wat een gezeik. Kroes wordt een flinke loer gedraaid door een aantal ontiegelijke gladjakkers uit de RvC, die 'vechten' voor hun plekje.

02-04-2024 14:56

Johanist +3499

Kroes is gewoon ongeschikt als AD als je dit soort dingen flikt. Ik snap dat het alternatief van geen AD desastreus is maar dat pleit Kroes niet vrij.

02-04-2024 14:24

Wobbo +11138

Hij flikt niks. Mensen vinden hem ongeschikt omdat incapabele mensen binnen en buiten Ajax dus hiermee een stok hebben om mee te slaan. Maar eigenlijk als Kroes gewoon blijft is de club beter af.

02-04-2024 14:43

Koekie87 +20962

Zijn gedrag als dit waar blijkt te zijn is pas schadelijk.

02-04-2024 14:24

Fransje1983 +381

Rvc is dus lachwekkend en kroes had nooit aangesteld mogen worden. Zoveelste kapitale blunder van dit groepje

02-04-2024 14:20

Nr.10 +110893

Ja is inmiddels wel duidelijk dat de huidige RvC op het spoor van die aandelen-aankoop is gezet door de vragen van Quote. Dat zei Kroes trouwens zelf ook in z'n statement.
Daarbij zal het zeker een rol hebben gespeeld dat de RvC nog door Eringa werd geleid toen de aanstelling van Kroes werd rondgemaakt, die heeft het proces rond die aanstelling aangestuurd.
De helft van de huidige RvC, waaronder de voorzitter (van Praag, van Wijk, Blind) zijn pas maanden na de aanstelling van Kroes tot de RvC toegetreden.

Men moet verder gewoon goed uitzoeken hoe dit gegaan is rond de aanstelling van Kroes: wat is er aan hem gevraagd over zijn aandelen? wat heeft hij zelf gecommuniceerd? wie is er precies verantwoordelijk voor een achtergrondcheck van een nieuw directielid? etc.
Dat zal allemaal uitgezocht worden, want dit gaat nog wel een staartje krijgen.

02-04-2024 14:20

Oxxer +163788 moderator

Had bij Eringa heel sterke John Jaakke vibes, ook zo een legend uit het verleden.

02-04-2024 14:28

Nr.10 +110893

Toen hij werd aangesteld leek hij mij best capabel, maar achteraf moet je wel vaststellen dat hij veel verkeerd heeft gedaan zeg. Maar ja, ik weet ook niet of dit zijn fout is. Je moet eerst weten wie verantwoordelijk is om zoiets te checken. Kan mij ook voorstellen, bijvoorbeeld, dat de RvC dit delegeert aan de juridische afdeling en dat daar iemand z'n werk niet heeft gedaan.

02-04-2024 14:32

Oxxer +163788 moderator

Situatie Spertsyan en besprekingen met AZ over Kroes vond ik een blamage

02-04-2024 14:37

Ans B +19809

Ik wil vooral graag weten waarom de RvC niet akkoord is gegaan met het voorstel van Kroes om dit voor te leggen aan de AFM. Dat lijkt een aannemelijk voorstel in mijn ogen, voor zover ik het überhaupt kan beoordelen, want de RvC heeft (nog) niet gereageerd op de versie van Beuker.
Waarom heeft de RvC geen tijd genomen om tot die intentieverklaring te komen (definitief ontslag) door het in eerste instantie te laten bij een schorsing?

Is dit een voorbarige intentie of zijn er duidelijke redenen dat het vertrouwen definitief weg is? Is dit 'slechts' de druppel of is er méér gebeurd?

02-04-2024 14:45

Oxxer +163788 moderator

Zolang de verantwoordelijken niet, wie dat nu ook mogen zijn, Jan van Halst tijdelijk terug halen, onder zijn tijdelijke leiding ging het niet bepaald crescendo.

02-04-2024 14:19

Johanist +3499

Ik las heel even dat je juist wél Van Halst wilde terughalen. Godzijdank.

02-04-2024 14:25

Oxxer +163788 moderator

Sorry man voor het laten schrikken.

02-04-2024 14:25

Koekie87 +20962

Het ironische aan alles is nog wel dat de persoon die Mislintat een meesteroplichter en zwendelaar noemde in een boek zelf na 14 dagen geschorst is omdat hij misschien weleens met voorkennis gehandeld zou kunnen hebben en hem zelfs strafbaar zou kunnen stellen.

02-04-2024 14:16

Hersenspinsel +7981

Inderdaad, als je Ajax een slechte dienst wil aandoen dan is het niet aandelen te kopen maar wel een directie lid die meer dan 10 spelers gekocht heeft voor meer dan 100 miljoen een zwendelaar te noemen.

02-04-2024 14:26

Oxxer +163788 moderator

@Hersenspinsel

Jij kan het spinnen zoals jij het wilt ''een directie lid '' waar jij op doelt heeft niks te maken met de situatie waar Alex Kroes nu in zit. Het is een regenachtige dag vandaag is dat ook de schuld van ''een directie lid ''?

02-04-2024 14:30

Koekie87 +20962

Die woorden van Kroes over Mislintat zijn gewoon niet echt tactisch gekozen vooral als straks blijkt dat diezelfde Kroes er zelf een potje van heeft gemaakt bij zijn aanstelling. Dat soort woorden komen maar al te vaak als boomerang weer terug.

02-04-2024 14:33
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.