Van Gaal steunt Blind: 'Dat vind ik al ongelofelijk'

door Cristian de Jong 78

Bron NOS

Van Gaal steunt Blind: 'Dat vind ik al ongelofelijk'

door Cristian de Jong 78

Bron NOS

Laatst geüpdatet

Louis van Gaal heeft alle vertrouwen in Daley Blind. De verdediger moet het bij Ajax doen met een reserverol, maar is door de bondscoach toch opgeroepen voor het aankomende WK in Qatar. Daarnaast begrijpt Van Gaal de kritiek die Blind momenteel over zich heen krijgt niet.

Blind zou zijn beste tijd bij Ajax al hebben gehad. De international krijg bakken aan kritiek te verwerken. 'Ja, maar dat vind ik al ongelooflijk', vertelt Van Gaal tegenover de NOS. Blind zou ook niet meer goed uit de voeten komen als linksback. 'Maar hij speelt bij mij niet linksback', vervolgt de bondscoach.

'Hij speelt bij mij niet middenvelder, wat hij ook kan in mijn ogen. Bij Manchester United heeft hij daar ook gespeeld. En linkercentrumverdediger speelt hij ook niet bij mij.' Van Gaal vertelt vervolgens dat hij Blind als linkerwingback gebruikt.

'Zo aanvallend spelen wij'

Daarna kaart Van Gaal de goal van Denzel Dumfries aan tegen België. 'Zo aanvallend spelen wij.' Het Nederlands elftal won mede dankzij de goal van Dumfries met 1-4 van België. Oranje speelt 21 november hun openingsduel met Senegal. Vervolgens staan de wedstrijden met Ecuador en Qatar nog op het programma.

Lees meer over:
Plaats reactie

jjlncua33 +403

De simpletons zullen het weer vriendjes politiek noemen 😂

19-11-2022 11:17

PartyPat +1458

Wat een gehaat weer op Blind zeg hier... Wat zijn we toch altijd snel vergeten wat hij voor ons betekent heeft. Zo typisch Nederlands dit. Het eeuwige gezeik. Natuurlijk hoort hij niet meer altijd basis te staan, maar is dat gek met wat hij allemaal heeft meegemaakt (medisch gezien) en gezien zijn leeftijd? Maar moet je hem dan een omhooggevallen ventje noemen en blijven haten? Beetje meer respect mag wel voor deze jongen.

13-11-2022 21:17

deMeester +11450

Niet iedereen is gek om het team speaciaal om te bouwen voor een omhooggevallen ventje. Maar ja vriendjes politiek doet het altijd goed bij papa schol.

13-11-2022 19:03

Melle.v +1552

Bij het Nederlands elftal is Blind wel goed, maar dat komt het meeste door Van Gaal zelf die de het elftal precies weet te laten spelen dat alle zwakke plekken van Blind worden vermaskerd.

13-11-2022 18:14

Rentokill +4607

Het is niet zo dat spelers bij Ajax het ineens niet kunnen. Dat bestaat niet. Het is dus eerder de hand van de trainer die zorgt dat z’n materiaal goed rendeert.

13-11-2022 18:08

mickey2602 +4754

Kunnen we Schreuder niet naar Quatar sturen en van Gaal alvast bezig laten gaan in Amsterdam?

13-11-2022 17:43

SchipAhoy7 +1182

Aardig idee want dan weet je zeker dat ze na 3 wedstrijden klaar zijn en je dus meer tijd hebt om je voor te bereiden op de tweede seizoenshelft.

13-11-2022 18:38

Modric36 +8224

Papa Blind is assistent hè

13-11-2022 16:50

PH2BOT +40262

Als wingback in een 1-5-3-2 opstelling zal het best nog wel prima kunnen gaan met Daley Blind...maar niet wanneer hij zo zwaar uit vorm is als nu.

13-11-2022 16:39

Web +178830

Als je 4-3-3 wil spelen moet je daar wel de spelers voor hebben
Bassey bibbert met ruimte in de rug
Een rechts back die niet kan voetballen
Twee vleugels die nooit in de diepte aangespeeld kunnen worden
Middenveld wat zwaar voetballend vermogen te kort komt

Ajax word veel minder voorspelbaar als je met Bergwijn en Brobbey naast elkaar gaat spelen
Kudus, Berghuis, Taylor/ Tadic op het middenveld
Rensch, Timber, Bassey, Blind, Wijndal achterin

13-11-2022 16:23

MarcHogervorst +35302

Ik zou het prima vinden, maar ja, anderen gaan dan weer zeggen 'dat is geen Ajax'. Voor mij het voornaamste, beperk het aantal tegendoelpunten. We krijgen veel te veel goals tegen. Dan maar wat lelijker winnen!

Maar ja, ik ben dan ook Ajacied omdat ik hier uit de buurt kom, niet echt om het typische voetbal dat ze spelen/speelden.

13-11-2022 16:41

PH2BOT +40262

...en wie vangt de blunders op van die 5 achterin Web? Timber ontkomt er ook al niet meer aan.

13-11-2022 16:41

Web +178830

Timber heeft enorm de balen van zijn mede spelers om hem een
Dat gaat te koste van zijn eigen spel
Voor hem ook beter met iets meer zekerheid te spelen

13-11-2022 17:08

Rockanje23 +37025

Prima idee, maar zal geen realiteit worden

13-11-2022 17:15

Alexander40 +6114

Oninteger net als zijn vader. Blind en Blind out

13-11-2022 16:13

Web +178830

Straks bij het WK gaan wij weer de echte Blind, Timber en Bergwijn zien
Deze jongens houden zich ( nog ) in
Ik zal er ook niet van opkijken als Ajax niet ingrijpt? ( kan het mij niet voorstellen) de jongens wel naar buiten komen met kritiek
Lekker weer onder een trainer spelen die het beste uit je haalt, in je kracht zet

Ze zijn het spuugzat
De hele club word in gijzeling genomen een boer uit Barneveld met ja knikkers naast hem op de bank
Diepe schande is het
Onze club in de vernieling helpen

13-11-2022 16:13

PH2BOT +40262

8e finales wordt eindpunt voor dit Oranje. Dumfries was belangrijke pion in het spel.

13-11-2022 16:42

Web +178830

Inderdaad het moet wel mee zitten

13-11-2022 17:08

wendoo9 +8112

Web, laat die jongens wat jij bedoeld die zich inhouden een keer zelf in de spiegel gaan kijken naar hun bagger Diva mentaliteit en hun waardeloos spel. Als ik Schreuder was liet ik me eigen liever nog vandaag ontslaan om met zulke kneuzen verder te gaan die geen mentaliteit, passie, en ook geen wil om te winnen tonen. Schreuder was toch het brein achter de successen van Ten Hag volgens "" de kenners "" hier. Nu ineens iedereen Alzheimer.

15-11-2022 09:56

Red Devil +3604

De idioot roept dat Oranje wel even Wereldkampioen gaat worden maar dat kan hij wel vergeten met deze middelmatige spelers.
Oranje wordt nooit wereldkampioen.
Na de groepsfase zal het snel over zijn voor Oranje.

13-11-2022 15:55

Web +178830

Idioot?
Beter luisteren is ook wel handig
Moet je dan vooraf als makke schapen gaan spelen, want ze zijn toch kansloos

13-11-2022 16:15

Michael 1974 +21985

Als iemand het kan is louis het. De man die met Ajax een CL gewonnen heeft (!) en met een matig nl elftal derde werd een idioot noemen…..zo erg heb ik het nog niet gehoord hier

13-11-2022 16:18

Web +178830

Allemaal mensen die hem in 95 en 96 niet mee gemaakt hebben
Hoop ik tenminste
Anders maakt het nog triester

13-11-2022 16:24

Harrier Du Bois +38748

Dit heten 'kliekjes'. Wat je heel veel ziet in voetbal, jammer genoeg.

13-11-2022 15:55

Web +178830

AS weet het beter dan welke trainer ook
Best eng word het hier
Inzicht is zo SLECHT hier
Dat maakt niet uit
Maar hou je dan eens in

Blind heeft zo ongelofelijk veel voetbal inzicht
Als Kudus het inzicht had van Blind was hij nog beter dan Frenkie

13-11-2022 15:54

Harrier Du Bois +38748

En Blind speelt echt zwaar ondermaats over het algemeen gezien. Dat jij dat niet ziet, is dat ook inzicht? Of het vasthouden aan vroegere tijden? Waarom je Kudus erbij haalt is mij een raadsel

13-11-2022 15:59

Web +178830

Het gaat er om hoe je hem in zijn kracht zet
Ieder speler is onder de maat bij Ajax
Daar gaat het mis

Gewoon even een voorbeeld hoe ongelofelijk belangrijk het is of je wel
Of geen inzicht hebt

13-11-2022 16:05

Harrier Du Bois +38748

Kan denk ik ook met een ander voorbeeld. Maar iig, ik zal Blind altijd respecteren, maar de vorm is al tijden ondermaats en de voorbeelden waarom hij er wel in moet, wegen niet op tegen zijn mindere momenten die jammergenoeg in overvloed zijn.

Blind naar mijn mening is geweldig, hij is echt heel goed. Maar onder ten Hag begon het minder te lopen en nu onder Schreuder is het nog erger. Dan hou ik een tijdje vast aan nostalgie en hoop, maar daarmee gaat het niet beter worden. Gewoon even banken

13-11-2022 16:20

Web +178830

Dat het minder word is waar
Maar je moet je tactiek afstellen op je spelers
Timber speelt ook heel erg onder de maat, in verhouding misschien nog wel meer dan Blind
Bergwijn, zo kan ik nog wel even door gaan

13-11-2022 16:27

Harrier Du Bois +38748

Ben ik niet geheel mee eens, over tactiek, spelers moeten ook ingepast worden in de juiste tactiek waar we echt wel de spelers voor hebben, dat is alleen de onkunde van Schreuder waardoor je misschien afstapt van 433, niet aan beginnen. 433 en 343 is des Ajax voor mij, hoe je dat invult, kan op vele manieren.

Timber mist een Martinez, ik deel je mening dat hij zwaar ondermaats is, Bergwijn idem en zo kan ik er nog een aantal benoemen, maar ik vind Blind in dat rijtje zeker passen, ondermaats. Hij kan zoveel beter en dat ligt niet aan de tactiek of Schreuder alleen.

13-11-2022 16:32

wendoo9 +8112

En als mijn tante een lul had, was hij mij oom !

15-11-2022 10:00

Hans Verhagen +14116

Ik had niet de indruk dat Blind er gisteren rouwig om was dat het gelijk werd. Dat Schreuder niet de juiste man is, is wel duidelijk, maar je bent nooit belangrijker dan Ajax. Nu gewoon een trainer die korte metten maakt met egootjes en spelers beter maakt en op de juist plek zet en kan ingrijpen als het niet loopt. Van beide heeft deze trainer onvoldoende laten zien.

13-11-2022 14:37

Web +178830

@Hans
Dat gevoel had ik ook
Ook Timber speelde niet voluit
Het kan maar zo zijn?
Wil Ajax niet luisteren naar ons, dan moeten ze het maar voelen
Niet goed te praten, maar wel begrijpelijk

13-11-2022 16:30

LOCAmpos +10489

Ongelofelijk maar vervolgens aangeven dat het ook niet kan als linksback. Ja als wingback met 3 toppers van Cv’s er naast. En dat gaan wij niet doen lowie, dus het is allemaal niet zo ongelofelijk

13-11-2022 14:33

gi0vanni +7174

Amen, stuur van Dijk, Frimpong en Ake naar Ajax dan kunnen we ook met Blind op wingback spelen.

13-11-2022 15:11

Telamon +9192

Haha spot on LOC, hij geeft dus juist aan dat de kritiek terecht is.

13-11-2022 15:40

HStorm +3144

En Timber speelt als een natte krant en daar hoor ik niemand over...

13-11-2022 14:29

Amp +37641

Dan moet je beter lezen en luisteren

13-11-2022 15:55

wendoo9 +8112

En al weken niet alleen nu.

15-11-2022 10:04

RadheAjax2021 +17874

Van Gaal probeert wat druk weg te nemen bij Blind gezien het feit dat Blind een basisplaats krijgt bij oranje. Daar zul je ook genoeg kwetsbaarheid zien.

Blind heeft z’n beste tijd gehad. En dat is niet erg. Hij heeft veel voor Ajax betekend maar er komt een moment dat het niet meer gaat. En dat is onder schreuder naar voren gekomen. Hij heeft tot aan rangers uit alles gespeeld. En daarvoor waren zijn verdedigende prestaties zwaar onder de maat. Dat zag je duidelijk terug.

Neemt nog niet weg dat schreuder hier ook behoorlijk schuldig aan is. Door constant maar geen vaste 11 in de basis te houden, spelers geen vertrouwen geven. Zolang de directie van Ajax niet ingrijpt zal dit zo blijven. Ik vrees daarom ook dat ze met hem doorgaan.

13-11-2022 14:22

Hamstelaar +15011

ff totaal iets anders maar waarom horen we de laatste tijd niets van onze aanvoerder Tadic na telkens een blamage?

13-11-2022 14:16

Amp +37641

Omdat hij met dezelfde lulkoek aan komt als schreuder. Enige wat hij erbij zegt is we need to pak schaal en de meute loopt weer achter hem aan

13-11-2022 15:56

Dusbaba +15365

Dit impliceert volgens mij dat Van Gaal Blind niet geschikt vindt als linksback, niet als middenvelder en niet als cv.

13-11-2022 14:16

Telamon +9192

@Dusbaba

En het dan ongelooflijk noemen dat mensen daar kritisch op zijn ;)

13-11-2022 15:40

Josey Wales +11666

Elke plek op het veld waar je een dynamische speler nodig hebt valt dus af, dan blijft er niet veel over.

13-11-2022 14:04

Michael 1974 +21985

Keeper? 😂

13-11-2022 16:20

TheRiviera +5476

Van Gaal heeft gewoon een punt hier. Je moet als trainer wel de zwakheden van je spelers kunnen verbergen door ze te laten spelen op een positie en/of in een systeem waar ze beter tot hun recht komen. Dit pas je ook weer aan van wedstrijd tot wedstrijd als het nodig is en je spelers moeten hierin getraind zijn.

Dit geld voor alle spelers bij Ajax en niet alleen voor Blind. Soms heb je Tadic op links nodig maar soms ook niet. Soms heb je de snelheid van Bergwijn nodig. Het probleem is dat Scheuder niet de tactisch inzicht heeft om te weten wanneer hij deze aanpassingen moet maken. Daarnaast vind ik ook dat Ajax moet afstappen van het heilige 4-3-3 in elke wedstrijd. Als je een top club wilt zijn moet je minimaal een selectie hebben dat moeiteloos kan switchen tussen 2 a 3 systemen per wedstrijd.

13-11-2022 14:00

Schip +23414

Exact en Blind heeft een voetbalbrein, waar die van Kudus een erwt bij lijkt. Gebruik ze dan om elkaar te versterken.

Als je het interview van Van Gaal bekijkt, wordt duidelijk dat hij Blind ook niet als linksback of linker CV zou willen inzetten. Dan komen de zwakheden van Blind naar voren. Hij moet veel veel ruimte in de rug spelen. En dan wreekt het gebrek aan rugdekking en scherpte in duels zich.

Bij Van Gaal is hij de extra man op het middenveld en indien nodig achterin, maar dan wel met een Ake in zijn rug. En dan zie je Blind's kwaliteiten.

Schreuder maakt spelers en het team minder, Van Gaal beter: middelmaat vs top. Ik vond TH al geen top, wel verdienstelijk, maar het is geen toeval dat Klaassen, Bergwijn, Blind goed spelen bij oranje en vaak zelfs uitblinken.

Bij Ajax worden ze door hun eigen aanhang afgebrand. Hoewel ik zelf ook niet positief ben over Bergwijn, maar dat komt door de belachelijk prijs die Hamstra er voor afgetikt heeft.

13-11-2022 14:15

FTS95 +16046

Ben ik het niet mee eens. Onze kracht is altijd geweest dat we met onze mix van eigen jeugd, die het systeem met de paplepel ingegoten hebben gekregen en daardoor vaak moeiteloos in te passen zijn, en sterke aankopen, een eigen identiteit hebben wat zeer succesvol is geweest. Het is altijd in periodes waar we daar van af stappen dat het minder gaat. Nu ook weer 5-6 volstrekt overbodige aankopen die nu spelen of op de bank zitten ipv doorstroming eigen jeugd. Dat icm met een slechte lichting bestuurders en een waardeloze trainer maakt het plaatje compleet

13-11-2022 14:15

TheRiviera +5476

Dat de jeugd het systeem met de paplepel ingegoten krijgt zegt weinig. Dat hoort de basis te zijn maar dat betekend niet dat het klassieke 4-3-3 het enigste is waar je op moet bouwen. Daarnaast moet de jeugd ook gewoon beter zijn. De doelstellingen worden lastiger waardoor we ook meer kritisch moeten zijn op de jeugd.

Je kan ook niet stellen dat Ajax 5 a 6 overbodige aankopen heeft gedaan want de club nauwelijks aankopen gedaan die ook gericht waren op dit seizoen. Er werd laatst door Harmstra al gezegd dat de club geen spelers heeft gekocht dat directe versterkingen waren van Champions League niveau. Maar spelers heeft gekocht die de potentie hebben om op Champions League niveau te spelen eventueel en dat zie je ook terug in de aankopen. De club heeft ook niet de financiële kracht om meerdere directe versterkingen te kopen van Champions League niveau. Want dan leg je minimaal 30 a 40 miljoen per speler neer in de huidige markt.

Bergwijn - Directe versterking
Bassey - Gehaald voor de toekomst
Wijndal - Gehaald voor de toekomst
Brobbey - Gehaald voor de toekomst
Conceição - Gehaald voor de toekomst
Lucca - Gehaald voor de toekomst mits ze hem overnemen
Sanchez - Gehaald voor de toekomst
Ocampos - Breedte versterking alleen Scheuder gebruikt hem nooit of Ajax had hem simpelweg niet nodig.
Griltisch - Breedte versterking
Kaplan - Gehaald voor de toekomst

Zoals je kan zien is maar 1 speler hier echt gehaald als DIRECTE versterking. De rest is allemaal gehaald omdat ze mogelijk over een 1 a 2 seizoenen veel beter zijn dan nu. Dus om te stellen dat 5 a 6 aankopen nutteloos waren slaat nergens op.

De selectie heeft potentie en heeft tijd nodig om te rijpen maar Scheuder is niet de juiste man voor de ploeg. Als je het mij vraagt zou ik gewoon het resterende halve seizoen een gokje wagen met Tuchel.

13-11-2022 14:40

FTS95 +16046

Bassey, Grillitsch, Ocampos, Sanchez en Lucca zijn klinkklare onzin aankopen en hebben geen toekomst. Ze hadden eens wat vaker moeten gaan kijken op de toekomst, dat wel..

13-11-2022 15:01

Web +178830

@TheRiviera
Juist omschreven
Vorige week zij ik het ook al
4-3-3 is niet meer heilig
Kijk naar je spelers, en dan bepaal je de tactiek
Een systeem is niet heilig meer zoals vroeger
Ook met andere systemen kun je aanvallend spelen

13-11-2022 15:58

Flaco +19583

Kritiek is toch gewoon terecht als je naar de afgelopen maanden kijkt. We kunnen toch niet het hele systeem van Ajax aanpassen om Blind te laten spelen. Dat is pas ongelofelijk. Blind is geen Messi of Ronald en zelfs in de verste verste geen Pirlo. Gewoon afscheid van nemen.

13-11-2022 13:43

7172AFCA7395 +10299

Als linker wingback in een 5-3-2 is Blind misschien
nog wel van waarde. In het Ajax systeem duidelijk niet meer.

13-11-2022 13:46

Rockanje23 +37025

Een goede trainer stemt zijn spelsysteem af op de kwaliteiten van zijn spelers. Schreuder doet dat duidelijk niet. Van Gaal wel.

13-11-2022 13:39

stopperspil +11176

Ajax met Blind moet dan het systeem van Van Gaal gaan spelen en waarom niet: Ajax kan het 433 systeem sowieso nu niet aan met wie je ook speelt en dat zijn de feiten helaas

13-11-2022 13:33

Stamhoofd +11533

Lijkt me best prima om eens te proberen ja

13-11-2022 13:39

NeeI +107700

Leuk en aardig maar natuurlijk zal Van Gaal altijd de zoon van zijn volgeling Danny in bescherming nemen.

13-11-2022 13:27

j0rnnn +5101

Buiten het veld noemt Daley hem ook “Ome van Gaal”. (Ome Louis werd te gek.)

13-11-2022 13:32

MichelBoerebach +29181

Louis speelde vroeger altijd Sinterklaas voor de familie Blind, en toen mocht de kleine Daley altijd even bij Louis op schoot. Die twee hebben al jaren een hechte band met elkaar.

13-11-2022 13:36

Schip +23414

Neel, komop man. Je weet dat Van Gaal niet zo in elkaar zit. En al zou je dat niet weten, dan hoor je dat te zien. Blind speelt ook echt in zijn kracht in het systeem van Van Gaal.

Van Gaal is altijd verzot geweest op echte opbouwers centraal. Blind - De Boer als centrum. Jonk - Blind. Rijkaard - Blind.

Als hij Blind niet goed genoeg vindt, speelt die niet. Het is ondenkbaar dat hij hem opstelt omdat Danny in zijn staf zit.

De frustratie spreekt neem ik aan.

En Blind kan ook mee bij Ajax, maar wel in een andere rol, waarin hij minder in de 1 op 1 komt met ruimte achter hem. Betekent niet dat Blind niet heeft ingeleverd in controlerend vermogen afgelopen seizoenen. Dat zie je wel.

13-11-2022 13:35

NeeI +107700

Natuurlijk zie ik óók de kwaliteiten van Blind en de manier van spelen van Van Gaal. En misschien spreekt inderdaad wat frustratie. Echter zijn Louis en Danny vier handen op één buik en is dit publiekelijk verdedigen van Blind een daad uit liefde. Van Gaal ziet de staat waarin Daley verkeert en steekt hem hiermee een hart onder de riem. Daarvan ben ik overtuigd.

13-11-2022 13:41

Schip +23414

Neen. Dat zie je verkeerd en is mijn overtuiging. De frustratie deel ik verder met je en die delen we allemaal hier.

Van Gaal spreekt zich altijd zo uit over spelers waarin hij het echt ziet zitten. Crujff was daarin niet anders.

Hij zou het ook over een Edgar Davids zeggen, Jonk of wie dan ook waarin hij bijzondere kwaliteiten ziet en die geen pa hebben die met hem in de staf zit. Hij is niet gek, hij is rete eigenwijs.

13-11-2022 13:46

FransHoek +8964

Slaat nergens op. Van Gaal is altijd heel direct en eerlijk. Laat die politieke spelletjes maar over aan Schreuder.
En waarom presteert Blind dan altijd onder van Gaal? Net als Bergwijn. Dat komt omdat van Gaal aanvoelt hoe hij een speler het beste kan gebruiken.

13-11-2022 13:40

ajaxcied4life +26046

@MichelBoerebach Ik krijg Jiskefetvibes ,-)

13-11-2022 13:50

Web +178830

@Neel
Als er nu een trainer is die overal boven staat is het juist van Gaal
Volgeling noem jij dit
Weet je ook dat hij met Ajax de Cl heeft gewonnen en het jaar er op onterecht verloren
Wereld trainer is het

13-11-2022 16:01

Mentir +2432

zolang nederlands elftal met een 5 mans verdediging speelt kan je het niet vergelijken, want als Van Gaal ook terug naar 4 mans gaat, dan is ook blind eerste die op de bank beland.

13-11-2022 13:26

Web +178830

En een 4 mans achterhoede werkt bij Ajax met deze spelers?

13-11-2022 16:33

Mentir +2432

kans dat schreuder ontslagen word is net zo groot als ie met 5 verdedigers gaat spelen.

13-11-2022 17:18

Ajacied1981 +17412

Eens. Men jankt hier over houthakker Davy maar houthakker Bassey is vrij van kritiek, terwijl Daley een echte Aajx voetballer is

13-11-2022 13:24

DankzijCruijff +48711

Wat is het nou, Davy of Daley?

13-11-2022 13:28

Wodan +1399

Blind en Bassey zijn beiden afgrijselijk.

Blind kan niet verdedigen & normaal bewegen en Bassey kan eigenlijk helemaal niks.

13-11-2022 13:38

Keizer +30058

Is ook wel een stuk makkelijker met Virgil en Frenkie naast je. Wij hebben dat niveau simpelweg niet rondlopen bij Ajax.

13-11-2022 13:23
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.