Van Gaal: 'Elke analist kan nu gaan zeggen dat het baltempo omhoog moet'

door Melle Goekoop 20

Bron NOS

Van Gaal: 'Elke analist kan nu gaan zeggen dat het baltempo omhoog moet'

door Melle Goekoop 20

Bron NOS

Laatst geüpdatet

Louis van Gaal kijkt tevreden terug op de gewonnen wedstrijd tegen Letland. Het Nederlands elftal boekte een minimale overwinning (0-1) en speelde niet geweldig. Van Gaal vindt echter niet dat er te veel gekeken moet worden naar deze wedstrijd, aangezien het altijd enorm lastige wedstrijden zijn tegen Baltische landen.

Toen van Gaal door de NOS werd gevraagd of hij tevreden was met het resultaat, antwoordde de bondscoach het volgende: 'Ik zei het al tegen een groep supporters bij de training. Bij 0-1 ben ik tevreden. Dat is het ook geworden. Het had echter ook 0-4 kunnen worden.' In de slotfase ontsnapte Oranje aan de gelijkmaker, toen Tarasovs' schot gered werd. 'Er ging daar een hoop mis, maar dat is ook voetbal.'

De winst is echter niet het enige dat telt volgens de bondscoach. 'Ik denk dat wij zo een vijftien kansen hebben gecreëerd. Dat had ik ook voorspeld. Net als dat wij minimaal 75 procent balbezit zouden hebben. Nou, dat was vandaag 75 procent. Niets nieuws onder de zon dus', aldus de bondscoach.

Oranje wist uiteindelijk maar één kans af te maken en dat zag Van Gaal ook. 'Ik had het gevoel dat elke bal voor ons verkeerd viel. Je kan zeggen dat het niet zo geweldig was, maar Turkije-Noorwegen werd 1-1, dus uiteindelijk zijn wij dichterbij het WK.' Van Gaal is van mening dat er niet gekeken moet worden naar het baltempo. 'Elke analist kan nu gaan zeggen dat het baltempo omhoog moet, maar de creatieveling moet opstaan.'

Debutanten

Van Gaal is tevreden over de debutanten tegen Letland. Guus Til debuteerde in de basis en Noa Lang viel in de tweede helft in. 'Guus Til heeft gedaan wat hij kon. Het is ook erg moeilijk om in een kleine ruimte te spelen, waar hij de hele wedstrijd in speelde.' Lang maakte ook indruk op de bondscoach. 'Aan Lang zag je dat hij graag wilde spelen. Hij had lef genoeg. Dat vind ik erg leuk.' Lang viel in als rechtsbuiten, maar maakte vaak de oversteek naar zijn bekende linkerkant. 'Dat vind ik wel leuk, dat hij ineens links gaat spelen. Ik heb dat wel gecorrigeerd hoor', lacht van Gaal.

Lees meer over:
Plaats reactie

MankeNeliss +9814

Ik denk dat het baltempo omhoog moet. Beetje het gras voor mijn voeten wegmaaien.

09-10-2021 23:24

Alvarez352009Ajax +12061

Elk mens kan zien dat het voetbal zwak was.

09-10-2021 16:22

7172AFCA7395 +10337

Letland. Drie punten, inpakken en wegwezen...

09-10-2021 15:38

Joko +5063

Elke trainer kan zeggen dat elke analist kan zeggen dat het bal tempo omhoog moet.
Goeroe van gaal moet eens in de 4weken een ploeg laten spelen, en dan legt hij dit op de mat.
Je zou er maar heen zijn geweest,

09-10-2021 15:28

MichelBoerebach +29216

Welke idioot doet dat dan? Of waren het allemaal familieleden van de spelers?

09-10-2021 16:17

7172AFCA7395 +10337

@Joko Ik merk aan jouw posts dat je geen LvG fan bent.
Maar als er een coach is die deze selectie (hopelijk in Qatar)
boven zichzelf kan laten uitstijgen dan is het toch echt Louis.
Dan sluit ik zelfs een stuntje dat 2014 benaderd niet uit.

09-10-2021 19:12

Joko +5063

War hebben ze gewonnen dan in 2014?
Mujn probleem is dat iedereen het altijd over normen en waarden en respect heeft. Van gaal heeft bat weinig gewonnen on zich zo te gedragen. Die man samen met mourinho tonen bar weinig respect en normen en waarden. Beide gedragen zich alsof ze iets speciaals zijn.
En al had ie wel veel gewonnen, dan geeft dat nog geen reden om zo kleinerend en respectloos naar andere te zijn. Vooral als ze een gewone vraag stellen.

10-10-2021 09:06

jerryisthename +31902

@Joko
Een 3e plek op het WK was op dat moment blijkbaar het maximum en een puike prestatie.
Daarnaast heb je Spanje vernederd en thuisland Brasil. Scheelde ook maar een haar (penalty's) of je had de finale gehaald tegen Duitsland, waar ook alles mogelijk was.
Je gaat om het WK te winnen, maar als het er gewoon niet inzit, dan is een 3e plek niet slecht. 😉

Je doelstelling moet altijd zijn om wereldkampioen te worden natuurlijk, maar minimaal de kwartfinale moet gehaald worden.Dat is ook mogelijk met dit Oranje.
Heb daar wel vertrouwen in met Van Gaal dat we minstens de kwartfinale halen, maar met de talenten die eraan komen en spelers die beter en ervarener worden is er zeker meer mogelijk.
Hangt ook van de loting af natuurlijk en een beetje geluk hier en daar. Dat is het WK nou ook eenmaal - je moet een portie geluk hebben met de loting en soms op cruciale momenten. Maar da's logisch. Het is een WK.

Maar het is wel zo dat Van Gaal een apart mannetje is. Klopt. Hoewel ik hem nu wel veel rustiger en milder vind en hij is overall vrolijker.
Maar mensen die apart zijn hebben vaak wel iets briljants.
En ik kan me ook wel voorstellen dat je soms die bloedzuigers van een reporters en analisten zat bent ja.
Interesseert me echter verder niet hoe hij doet, voor mij is het belangrijk om een kans te maken op het WK en die kans is met Van Gaal maximaal.

10-10-2021 09:32

Dusbaba +15418

Ik heb er wel eens over nagedacht. Die eventuele finale tegen Duitsland, maar ik vind het goed zo. Nog een keer verliezen tegen Duitsland in een WK finale had ik niet getrokken. Een monsterscore al helemaal niet.

10-10-2021 10:48

Joko +5063

Hij blaft een camera man af, die nooit eerder een vraag heeft gesteld.
Dan ben je gewoon een arrogante kneus.

10-10-2021 14:22

jerryisthename +31902

Ik snap je...dat had ik ook niet getrokken, @Dusbaba! Maar dat Duitsland was tegen Brasil briljant, in de finale viel het mee. Waren zeker kansen geweest in die ene wedstrijd.
Maar wat je zegt, een herhaling van 1974 had ik ook niet getrokken...😅

11-10-2021 10:06

jerryisthename +31902

@Joko. Klopt, hij is ook verschrikkelijk arrogant. Maar helaas hebben we geen andere betere optie en hij doet het goed tot nu toe qua resultaat. Heb vertrouwen met hem in het WK om zover mogelijk te komen. Team is weer meer ingespeeld op zijn tactiek, nieuwe talenten staan op, Oranje is niet meer geheel afhankelijk van of Depay zijn dag heeft.

11-10-2021 10:08

Simpelishetmoeilijkst +25337

Uit alles kan je begrijpen dat Louis Van Gaal een absolute top-coach is met een enorme persoonlijkheid , waarvoor mensen als Verweij en Driessen doodsbang zijn.

09-10-2021 13:40

Nick14 +25889

Ja ze zijn zo bang dat ze (itt anderen) iedere keer de discussie aangaan met deze achterhaalde praatjesmaker.

09-10-2021 14:09

Joko +5063

Als f de boer zo had gewonnen was de wereld te klein geweest.
Het van gaal truukje is ook weer uitgewerkt.
Bij een betere tegenstander verliezen ze gewoon.

09-10-2021 12:43

Dusbaba +15418

Letland uit, altijd lastig.

09-10-2021 11:50

GVR +3629

Zowel Louis als de eventuele analisten hebben natuurlijk gelijk. Het resultaat is verreweg het belangrijkste in zo'n uitwedstrijd, waarin de tegenstander er alles aan doet om maar niet te verliezen. Tegelijkertijd was het niet om aan te gluren.

09-10-2021 11:31

MichelBoerebach +29216

En kwamen we in de laatste minuut ook nog erg goed weg! Bovendien hadden die gasten nog een tweetal doelrijke kansen. Dat vind ik nog het ergste.

09-10-2021 16:19

Redrum +96205

Ik vond van Gaal altijd wel vermakelijk, maar nu kan ik echt niet wachten tot hij met pensioen gaat. Hij draaft nu echt veel te ver door in zijn zelfpijperij.

09-10-2021 09:45

Markopantelic007 +3893

Helemaal mee eens, zelfs Zlatan is bescheidener. Vreselijke vent. Hopelijk verliest hij snel een paar potjes. Dan wordt het pas leuk bij de persconferenties.

09-10-2021 13:39

Redrum +96205

Bij Zlatan lijkt er altijd nog wel een bepaalde vorm van komedie in te zitten. Hij meent lang niet alles wat hij over zichzelf zegt. Bij Louis is het allemaal gemeend en dat maakt hem een ontzettend eng mannetje.

09-10-2021 14:17

Turbo +42052

Welke creatieveling? 3 van de 11 spelers die vGaal aan de aftrap zet beheersen gepolijst positie- of combinatie spel. De overige 8 zijn houthakkers en opportunisten.

09-10-2021 09:33

Luck76 +2960

Welke 3 bedoel je dan? Ik kom op 5: Blind, Frenkie, Memphis, Berghuis en Klaassen.
Maar wel met je eens dat de rest houthakkers zijn ;-)

09-10-2021 09:43

Redrum +96205

Memphis reken ik tot een andere categorie: circus clowns. Speelt altijd alleen maar voor zichzelf en probeert een show te geven. Met de nadruk op 'probeert', want zijn meeste acties mislukken keihard. Heel af en toe speelt hij een leuke wedstrijd en daarna is hij weer een paar maanden totaal nutteloos. Zijn goeie wedstrijd was tegen Turkije, dus voorlopig hebben we weer niks aan Memphis bij Oranje.

09-10-2021 09:47

Turbo +42052

Frenkie, Berghuis en Blind. Memphis is een opportunist. Hit or miss speler. Klaassen is een waterdrager als CM of lopende 10 die louter fungeert als eindstation (als 10).

09-10-2021 12:22

Redrum +96205

'Guus Til heeft gedaan wat hij kon. Het is ook erg moeilijk om in een kleine ruimte te spelen, waar hij de hele wedstrijd in speelde.'

Je weet van tevoren dat Guus Til niets kan in de kleine ruimte. Ook weet je van tevoren dat je tegen Letland weinig ruimte krijgt om te voetballen. Waarom stel je dan in vredesnaam Tillemans op? Dan ben je toch gewoon aan het prutsen als coach.

09-10-2021 08:49

Bloedzweetentranen +4985

Ik blijf het zeggen, de selectie is gewoon zwak, heel zwak. Memphis is zo overschat, evenals Wijnaldum.

09-10-2021 08:16

Redrum +96205

Klopt, deze selectie is gewoon pure armoede. Niemand kan hier wat fatsoenlijks van maken. Als je afhankelijk bent van spelers als Depay en Wijnaldum dan ga je nooit grootse dingen bereiken.

09-10-2021 08:54

MichelBoerebach +29216

En Frenkie, en die twee tikkie breed-spelvertragers achterin.

09-10-2021 16:21

Simon1 +2959

Positiespel Van Gaal, positiespel.

09-10-2021 08:15

Mike1 +5383

Volgens mij moet het baltempo omhoog :) Ben ik nou zo slim....? :)

09-10-2021 07:41

Manov +8581

Ja Louis hoe raadt je het?

09-10-2021 07:36

ajaxmastery +1439

Waarom Til dan als je creativiteit (in de kleine ruimte) zoekt?

Geef dan Gravenberch de kans als LAM.
Doet het bij Ajax beter als hij meer vooruit mag spelen.

Til is met zijn fysiek meer een Plan B (in de zestien).

09-10-2021 05:16

VluggeJaapie +2046

Als Frank met Til en Klaassen had gespeeld en zo pot op de mat hebbe gebracht was de wereld te klein.

Ik vind het allemaal wel meevallen hoor met die van gaal, is meer gaan zuipen en heeft meer praatjes gekregen

09-10-2021 05:14

NeeI +107909

Lekker met Til en Klaassen spelen. Volgende pot De Roon erachter en Luukinho ervoor. Heerlijk.

Oh ja, IK IK IK IK IK.

09-10-2021 00:10

Koningtoto +60594

Geef jouw beste elf eens aan? Ik ben wel benieuwd. Wel met spelers die geselecteerd zijn aub.

09-10-2021 00:23

NeeI +107909

Vanavond al geplaatst. Maar vooruit, tegen Gibraltar(?) de volgende elf het veld insturen:

Bergwijn, Depay, Berghuis
Frenkie, Lang, Gravenberch
Blind, Van Dijk, De Ligt, Wijnaldum
Bijlow

09-10-2021 00:30

Koningtoto +60594

Wijnaldum rechtsback? Bergwijn? Depay?

Niet mee eens.

09-10-2021 01:03

Sjaakvaak +26607

Gravenberch speelt als een natte krant de laatste tijd. En met Frenkie en Lang erbij gaat je middenveld volledig overlopen worden. Wijnaldum als rechtsback slaat ook nergens op. Zaadopstelling.

09-10-2021 02:56

Turbo +42052

Dat hele "overlopen" worden als je creatieve spelers opstelt is een mythe. Ajax werd afgelopen week voor het eerst sinds tijden overlopen in het laatste deel van de wedstrijd, met Alvarez en Klaassen als CMs. Je word overlopen als je onderlinge afstanden niet kloppen of je middenvelders zo traag als dikke stront zijn. Frenkie en Gravenberch zijn spelers die kunnen herstellen en veel meer duels winnen op CL niveau dan de houthakkers die er vaak naast staan. Frenkie, Gravenberch plus een creatieve AM of half kan prima.

09-10-2021 09:39

Hakkie +781

Tegen landen als Letland en Gibraltar zou ik 3 3 4 spelen, met Memphis op links, Gakpo op rechts en 2 spitsen. Liefst Danjuma en Brobbey, maar die schijnen minder te zijn dan Weghorst en Luukinho.
Middenveld Gravenbergh, Wijnaldum en Berghuis.
Verdediging Timber, de Ligt/Vrij en van Dijk.

09-10-2021 10:24

AjaxYahudi +3108

Haha nee Brobbey is 3 klasses beter dan Weghorst, daarom zit Brobbey op de bank als 5e spits en schiet Weghorst er elk weekend eentje in..

09-10-2021 13:49

Pingelaar +13307

Ik denk dat Luukinho nog niet zou misstaan. Depay raakt ook geen pepernoot en vind ik al tijden een stoorzender in het NL elftal.

09-10-2021 02:19

profoff +8392

Moet je vooral gravenberch laten zitten en met til en klaassen spelen. Aan de andere kant lijkt me rust voor die jongen ook goed

08-10-2021 23:49

Koningtoto +60594

Wat doet Gravenberch beter dan Til? Ik ben Ajacied tot in den dood, maar Gravenberch moet je lekker verkopen voor 10 miljoen of zo.

09-10-2021 00:06

NeeI +107909

Dan snap je er heel weinig van, Toto. Maar dat bleek al in je eerdere opmerking dat Klaassen op de plek van Graafie moest, naast Alvarez.

09-10-2021 00:11

Koningtoto +60594

Ik snap dat je dit moeilijk kunt verteren, maar kun je me uitleggen, wat Til beter doet dan Ryan? En geloof me, ik wil niks liever dan in alles beter zijn dan feyenoord, maar Ryan begint me echt tegen te staan. Al een half jaar of zo, dus ik druk me nog redelijk kalm uit.

09-10-2021 00:19

NeeI +107909

Ryan probeert zich altijd aanspeelbaar te maken. Is hierdoor altijd in beweging. Fantastische eerste aanname. Comfortabel in de kleine ruimte. Kan een man uitspelen door zijn technische- en atletische vermogen. Bovendien een uitstekend in- en overzicht.

Til is een simpele draver, met een neusje voor de goal. Heel beperkt aan de bal. Kan niets in de kleine ruimte en speelt veelal verstoppertje. Maakt makkelijk een goal, dat wel.

09-10-2021 00:28

Koningtoto +60594

Tja, kan je niet anders als gelijk geven, maar die laatste zin, daar draait het om. Ryan kan zich als 19 jarige maar moeilijk motiveren. Ik heb een zoon van 14, die hetzelfde roept over wiskunde. Die krijgt het heel moeilijk met me, als hij geen voldoendes haalt voor wiskunde. Ik hoop dat er ook iemand is die het Ryan moeilijk maakt, als hij zich niet kan opladen. Maar daar lijkt het tot op heden niet op.

09-10-2021 00:39

YRGI +32964

Kut vader.

09-10-2021 00:58

Koningtoto +60594

Leg eens uit. Ik ben wel benieuwd namelijk, hoe ik het beter kan doen voor hem.

Of zit jou iets dwars, omdat jouw papa je dom vond? Niet alleen je papa :D Of ben ik nu te giftig :o

Het gaat niet om kunde he? Het gaat om motivatie. Ik wacht wel...

09-10-2021 01:01

Lullo +6089

Ik vind dat ook echt wel een ding, helaas.. Zo een Brobbey niet willen rennen-gevoel. In het begin had ik al mijn twijfels over zijn motivatie, maar daarna begon hij mij te verrassen en ging hij er echt voor. Inmiddels lijkt hij het al een tijd goed te vinden. Een groot verschil met bijv. Timber. Motivatie, het mentale, is zo belangrijk. Blijf jezelf uitdagen. WIL!

09-10-2021 01:34

Lullo +6089

Nu vind ik trouwens dat je zoon echt geen voldoendes voor wiskunde hoeft te halen.. Ieder zijn kwaliteiten.. Maar als je kan voetballen, ga er dan voor!

09-10-2021 01:35

Koningtoto +60594

Het gaat niet om de voldoendes, het gaat om de motivatie. Iedereen moet werken tot zijn pensioen, tenzij je mazzel hebt. Daar gaat het mij om. Als je tegen mij zegt dat je je moeilijk kunt motiveren voor iets, terwijl ik me altijd de pleuris heb gewerkt om te bereiken wat ik wil, heb je gewoon een kutleven bij me :P

09-10-2021 01:38

MichelBoerebach +29216

Wat jij hier schrijft doet ie echter al weken niet meer.

09-10-2021 02:02

VluggeJaapie +2046

Die pizzabakker is em al aan t gek maken dat hij na italie of frankrijk kan gaan en heelveel kan verdienen als hij doet wat die pizzabakker zegt.

09-10-2021 05:18

Turbo +42052

@koningtoto
Gravenberch wint veel meer duels. Geeft vorm aan het spel. Is altijd aanspeelbaar, ook in de drukte. Blinkt uit op CL niveau. Heeft meer geslaagde acties per wedstrijd.. eigenlijk doet ie alles beter dan Til. Til loopt ala Klaassen 1x per zoveel weken tegen een voorzet aan en verder zie je hem niet.

09-10-2021 09:41

profoff +8392

Dus til moet spelen omdat jij gefrustreerd bent? Ik heb liever dan zo'n jongen eerlijk zegt wat hem parten speelt. Het is best menselijk om gemakzuchtig te worden als dingen makkelijk gaan, haalt de scherpte er af. Zou beter zijn als hij dat anders zou doen, maar daarom hoef je geen mindere speler op te stellen

09-10-2021 15:02

Koningtoto +60594

Het gaat om de vorm van de dag. Dan moet Til dus spelen, want die is wel in vorm. Aan Ryan om te laten zien dat hij beter is, wat hij in principe ook echt is.

09-10-2021 15:09

KBouter +4122

Nee....Wijnaldum rechtsback zetten is een teken van voetbalintelligentie, volgens jou.

09-10-2021 16:00

Koningtoto +60594

Ik weet niet of je dit tegen mij hebt, maar Wijnaldum zou bij niet spelen.

09-10-2021 17:12

Koningtoto +60594

Sorry, ik vind Klaassen het beter doen dan Gravenberch.

09-10-2021 17:12

Litmanen85 +4635

Frenkie sjokt me wat af zeg... Is na Ajax echt veel minder geworden pff

08-10-2021 23:35

Ozymandias +159568

Ik denk dat hij (net als veel spelers) veel te veel wedstrijden speelt.

08-10-2021 23:47

Koningtoto +60594

Dan zou je toch denken dat hij back to basic gaat en de bal laat rond gaan. Hij doet niet anders dan met de bal aan de voet, de bal rond brengen. Ik erger me dood aan zijn spel, terwijl ik bijna verliefd was op zijn spel bij Ajax. Hij heeft echt niet veel meer gespeeld dan Tadic, om maar een voorbeeld te noemen.

09-10-2021 00:21

Ozymandias +159568

Dat is nou eenmaal zijn spel maar als je fysiek en mentaal moe bent wordt dat spel al snel postbode voetbal. Tadić ziet er volgens mij ook fysiek en mentaal niet fris uit, al een tijdje niet.

09-10-2021 00:26

MichelBoerebach +29216

In plaats van passen, dribbelt hij de bal naar de medespeler. Zo vertragend en voorspelbaar. Heb het een beetje gehad met Frenkie.

09-10-2021 02:08

Mikenick +2596

Toch blijf ik zijn hele manier van bewegen schitterend vinden. Bijna Cruijffiaans mooi. Al speelt hij een kut pot dan nog is het leuk om naar te kijken.

08-10-2021 23:55

Joko +5063

Ja ze moeten allemaal opnieuw leren voetballen als ze bij ajax weg zijn gekocht voorr veel geld.
Geen enkele speler wordt beter, en ze zitten allemaal meer op de bank dan dat ze spelen. Dus de fabel dat ze beter worden in het buitenland kan ook de prullebak in

09-10-2021 13:20
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.