Van Basten: 'Plan Cruijff één grote komedie'

door Bart Veenstra 71

Van Basten: 'Plan Cruijff één grote komedie'

door Bart Veenstra 71

Laatst geüpdatet

Marco van Basten is het totaal niet eens met de manier waarop Johan Cruijff zijn plan wil uitvoeren. In de nieuwe Voetbal International, die woensdag zal uitkomen, noemt Van Basten het plan van Cruijff 'één grote komedie'.

Hoe en wat precies bedoeld wordt door Van Basten zal woensdag duidelijk worden in zijn vaste column in het tijdschrift, maar duidelijk is dat hij vol ongeloof is. 'Het hele verhaal is een fabeltjeskrant. En niemand die er iets van zegt.' Sinds de Fluwelen Revolutie in 2010 bij de Amsterdamse club wordt Ajax geleid volgens het plan Cruijff.

Van Basten liet in het verleden al eerder zijn onvrede uiten tegen over Cruijff. Zo haalde hij in 2011 uit naar Cruijff, nadat hij afhaakte voor een functie als directeur voetbalzaken bij Ajax. 'Niemand is in staat om Johan een halt toe te roepen. Niemand die dat blijkbaar durft, kan of wil', aldus Van Basten destijds in het Algemeen Dagblad. 'Een fluwelen revolutie. Maar al dertien, veertien maanden is het alleen maar roddel en achterklap. En daar speelt 'het kamp Cruijff' een rol in.'

Toen Van Basten in oktober 2014 zijn vijftigste verjaardag vierde was de Nummer 14 één van de grote afwezigen. 'Sommige vriendschappen blijven bestaan, andere verwateren. Aan de ene kant is dat jammer, maar aan de andere kant: zo gaan die dingen', vertelde Van Basten destijds tegenover het ANP.

Nou, we zijn benieuwd waar Marco morgen mee gaat komen.

Posted by Ajax Showtime on dinsdag 22 september 2015

Lees meer over:
Plaats reactie

dennisindoor +127

Pannekoek!

23-09-2015 20:17

Daniii +246

Cruijff ging de strijd aan en wilt het na zijn hand zetten maar word niet optimaal nagestreefd door sommige binnen de club die gaan langzaam weg en gaat het weer stapje vooruit.
De speler's van 95' onder Van Gaal zijn blijven steken in 95' en nemen dingen over van Van Gaal's manieren en tactiek omdat ze daar hun hoogste successen behaalt hebben en zo denken dat dat nu ook nog kan.

Manchester United & Ajax spelen voor mij hetzelfde controle/no risk en dat is on-Cruijff wat veranderd is en dat ziet marca blijkbaar niet..

23-09-2015 19:32

IamLegend +2

Ik vind dat marco gelijk heeft met betrekking tot opgeleide spelers. Maar dat gebeurd overal...

23-09-2015 17:46

Ajaccus +10

Ik denk dat je in de komende anderhalf jaar juist toegroeit naar de leeftijdsopbouw die in het beleid voor ogen staat. 22, 23 en 24 jarigen met al een aantal jaren Europees voetbal in de benen en spelers die daar naartoe onderweg zijn. De next in line generatie staat al weer klaar om evt. verkopen op te vangen. Nu is het zaak de balans in het team te houden door ieder seizoen genoeg dragende spelers te behouden. Ik vertrouw erop dat het dit seizoen steeds beter gaat draaien.
Daar ligt dan het ijkpunt, niet in dit soort rancuneuze verhalen van iemand die het ook dacht te weten. Op de hiaten in de doorstroom zul je moeten blijven scouten en langer van te voren anticiperen.

23-09-2015 15:48

suske +25

Van Basten werd al weer een tijdje terug trainer van Ajax hij kreeg carteblance om spelers aan te trekken. Eén voorbeeld 16,mlj voor Sulejmani. Geen kampioen. En wat allemaal nog meer te veel om op te noemen. Uit eindelijk vertrok hij naar anderhalf jaar Ajax achter latend met een gigantische miskoop. Sulejmani. Hij dacht toen al dat hij het beter wist dan Cruijff. Wat achter af niet zo was. Zie ook zijn trainerschap bij Heereveen en AZ. Dat zegt toch genoeg. Meneer van Basten stapt altijd op als het te heet word onder zijn voeten. Marco als voetballer heb ik van je genoten nu kraam je onzin uit. Je hoort bij de grote hoop betweters. Dank zij hem en van de Boog bleef Ajax achter met een gigantische schuld.

23-09-2015 14:57

IamLegend +2

Dat dus jij hebt geen korte termijn geheuge.

23-09-2015 18:13

suske +25

Ik gebruik mijn korte en lange termijn geheugen. En weet daarom dat hij onzin uitkraamt. Hij spendeerde -37.mlj. Met als uit eindelijk resultaat een groot negatief vermogen voor Ajax. De cijfers NU en toen spreken boekdelen. na van Basten gebeurde er maar weinig we bleven in een neer waarste spiraal zitten. Tot dat Cruijff zijn revolutie begon en orde op zaken stelde. dat nog niet alles op rolletjes verloopt dat weten we allemaal. Maar het loopt allen sinds beter dan 5 jaar geleden. goed je hoeft het niet eens met mij te zijn maar dat is aan jou ( jullie ).

24-09-2015 09:36

zwollie +8

Marco, nu maak jij er ook een grote komedie van. Jij met al je miljoenen uitgeven hebt er ook niets van gebakken bij ajax. Volgens mij ben jij een van de laatsten die wat over beleid mag zeggen.

23-09-2015 11:08

rodnet +10264

Ik heb de afgelopen dag de commotie om de column van van Basten eens rustig bekeken en begin er langzaam een klein beetje vieze smaak van in mijn mond te krijgen. Ik gun iedereen zijn mening maar dit heeft iets weg van het door een nieuw vriendje van Blind achteraf het gelijk van alle verslagen Cruijff-tegenstanders te laten halen. VI begint en hup, de usual suspects AD en Volkskrant pakken uit met grote artikelen, het wachten is alleen nog even op de van tevoren al duidelijke visie van Arno Vermeulen die namens onze gesubsidieerde nationale omroep zijn zegje mag doen en dat allemaal door de mening van iemand die weliswaar een door god zelf gecreerde spits was, maar qua resultaten als trainer de veters van Cruijff nog niet eens mag strikken en die Ajax door zijn belachelijke aankopen mede aan de rand van de financiële afgrond bracht. Dit voelt helemaal niet kosher.

23-09-2015 09:38

deila +0

Jij denkt dat dit de eerste keer in 30 jaar is dat Marco in de media laat blijken het oneens te zijn met Johan?

23-09-2015 13:11

rodnet +10264

Zeker niet, maar wat mij tot nu toe bij Van Basten in ieder geval niet is opgevallen is de extreem agressieve anti-Cruijff toon. En dan al die partijen die gelijk op de wagen springen... Ik ben van nature geen complot-denker, maar dit circus komt op mij geregisseerd over.

23-09-2015 13:22

Jan Doedel +4281

http://www.ajaxshowtime.com/article/bijzaken-en-geruchten/90423/ajax-nodigt-vluchtelingen-uit-voor-bekerduel Waarom kan ik hier niet op reageren? Bang voor negatieve reacties? Ik moet bijna 180 euro neertellen voor 3 kaartjes tegen PSV welliswaar maar toch terwijl deze gelukszoekers niet eens Ajax-supporter zijn! Nou kom maar op met de minnetjes en de scheldwoorden!

23-09-2015 07:41

RusselWestbrook +21

Jezus, nog een keer?

Sneu.

23-09-2015 08:50

JohnDylan +21847

In de beker zit de ArenA toch altijd maar half vol.

23-09-2015 12:05

Dennis_Gijs12 +0

Ben het met je eens totale minachting naar de supporter die zich de blubber werkt voor een kaart laat staan een seizoenkaart.

23-09-2015 13:37

ARUCAMBA +1

Cruyff laat zich in deze al jaren misbruiken, plan Cruyff wordt het genoemd maar Cruyff heeft niets te vertellen alles moet via de raad van commissarissen gaan en die staan niet te popelen om Cruyff blindelings zijn gaan te laten te gaan, hij heeft zich op enkele zaken verkeken, namelijk de Boer die niet volgens het plan Cruyff speelt, dan hebben we ook nog Bergkamp die niet meer aan de kant van Cruyff staat plus een technisch directeur waarbij goedkoop eigenlijk duurkoop blijkt te zijn maar dat kan ook een gevolg zijn van de door de trainer gekozen speelstijl, visionairs zoals Cruyff worden eigenlijk altijd eerst voor gek verklaard zij zien dingen die niemand anders ziet, steve jobs, bill gates en zo zijn er nog wel een paar op te noemen, hadden een bepaalde visie maar die werd ook niet van de ene op de andere dag gerealiseerd maar zij hadden wel de moed en de intelligentie om aan iets te beginnen wat niemand voor mogelijk had gehouden , geef Cruyff de tijd maar vooral zeggenschap over hoe het moet gebeuren en de dingen zullen ten goede keren, als van Basten ballen had zou hij ipv van negatief wat te roepen zich bij ajax aanmelden om in de jeugd spitsen te gaan trainen dan doet hij nog iets positiefs voor het nederlandse voetbal en er staat geen druk op, hij kan rustig in de luwte werken

22-09-2015 23:53

Odin +0

Doe niet zo gek! Cruijff wíl helemaal geen zeggenschap, want dan kan 'ie er op afgerekend worden. Cruijff is gewoon een narcist die uit is op constante aanbidding en dat ook nog krijgt van tig makke schapen, zoals je ook op deze pagina's weer kunt zien. Maar door geen echte functie op te nemen kan 'ie ook niet falen en gewoon zeggen: "Mijn plannen zijn niet goed uitgevoerd." En hoppa, zo gauw 'ie dat zegt lullen al die schapen hem weer na: "Nee, Cruijff kan er niks aan doen!" Pffff, Cruijff die zich laat misbruiken. Als er iemand goed is in misbruiken en manipuleren dan is het Cruijff wel. Want - toegegeven - daar is 'ie slim genoeg voor!

23-09-2015 17:15

afca95 +1294

Zo is je fles azijn leeg gezopen?

24-09-2015 00:08

Odin +0

Kijk, dít soort schapen bedoel ik nu...

24-09-2015 03:20

Voetbal1900 +1

Natuurlijk is het een malle mislukte revolutie, alleen binnen Ajax zien ze dat nog niet. Marco zegt het nu luid en duidelijk alleen sommigen supporters willen dit niet geloven. Ajax had een goede naam waardoor ze goede talenten konden aantrekken, met dit huidige beleid willen jonge talenten niet meer voor deze club spelen en zakt deze club steeds verder weg. Niet Marco heeft de ondergang ingeluid dat, doet Cruijff met zijn volgelingen. Ik zal wel een hoop negatieve reacties krijgen, maar ik kan het helaas niet anders zien. Het spel van Ajax doet pijn aan je ogen. De club had nooit zoveel fans gehad, als ze altijd het spel hadden gespeeld wat ze nu de laatste jaren doen. Intens jammer vind ik dat

22-09-2015 23:28

MichelAngelo66 +22233

Wat heeft het spel met plan Cruijff te maken? En er zijn geen talenten meer inderdaad. Jezus wat een onzin. Gelukkig zitten er momenteel een hoop niet verder nadenken lui hier die flink met duimpjes omlaag strooien omdat we niet zo mooi voetballen en ze ergens plan Cruijff hebben horen noemen.

23-09-2015 00:42

Pettersson1963 +0

Cruyff had 4 jaar geleden toch zo'n grote bek over het zogenaamde Ajax voetbal en alles wat er mis ging in de jeugdopleiding. Ik vraag me af of jij het Plan van Cruyff wel gelezen hebt. Het Plan Cruyff stelde geen zak voor en stond op 1 pagina.

23-09-2015 01:02

Mokummerdam +3

Heeft hij nog steeds. En ze zijn ermee bezig. Komt wel goed. Eerst de Boer weg.

23-09-2015 01:06

Just_wes +0

Cruijff krijgt zo ontzettend veel credits om zijn verleden als voetballer.
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst is hier wel op zijn plaats.
Een ander persoon was allang weggestuurd.
Mensen willen gewoon niet zien dat Ajax ieder jaar minder wordt en dan heb ik het echt niet alleen over het voetbal dat we op het veld zien.

23-09-2015 07:12

MichelAngelo66 +22233

Zal geen minnetje geven, maar je verdient het wel. Op 1 pagina kan je een hoop waarheden schrijven. En inderdaad is het plan eigenlijk vrij simpel. Desondanks snappen een hoop mensen het blijkbaar niet. Jij bent er een van.

23-09-2015 22:07

Ajax Koersvast +0

Hopelijk blijft Ajax stevig vasthouden aan de Cruijff-visie. Een beter en logischer plan is er gewoonweg niet! In de jeugd zijn de resultaten al zichtbaar; bovendien heeft het de club financiëel al weer uiterst gezond gemaakt. Het kan niet anders of de komende jaren zal ook het eerste elftal er meer van gaan profiteren (Desnoods zonder F de Boer). De kunst is wel om tijdig afscheid te nemen van een trainer die goed gepresteerd heeft. Toch zijn dat de harde (topsport) beslissingen die genomen moeten worden als er niet het maximale uit het elftal gehaald wordt.

22-09-2015 23:16

Pettersson1963 +0

Koersvast, De Boer heeft Ajax financieel gezond gemaakt met spelers uit het tijdperk van Van den Boog. De visie van Cruyff heeft geen enkele invloed gehad op onze bankrekening.

22-09-2015 23:28

Mokummerdam +3

Ja.. En moet je zien wat voor spelers uit de tijdperk Van Den Boog. Van Rhijn, Van Der Wiel enzovoort. Niet echt om blij van te worden.

23-09-2015 01:08

Pettersson1963 +0

Je vergeet Suarez, Eriksen, Huntelaar, Vertonghen, Blind te benoemen, Door de transfers van Suarez, Eriksen, Huntelaar, Vertonghen en Blind schrijven we zwarte cijfers! Ben jij nu echt zo dom als je er uit ziet?

23-09-2015 01:22

MichelAngelo66 +22233

Marco zou zich wat meer druk moeten maken om Oranje. Daar waar hij teruggekeerd is als assistent is omdat hij als hoofdcoach het niet redt op clubniveau. Geeft niks, want ik kon z'n nuchtere wedstrijdcommentaren wel waarderen. Dat was al als hoofdcoach bij Oranje en dat hield hij vol bij de wat kleinere eredivisie clubs na Ajax. Z'n lichaam blijkt de druk van op de voorgrond presteren echter niet aan te kunnen.

Ik kan me voorstellen dat hij hiermee niet de gelukkigste ex topsporter is. Als voetballer noodgedwongen afscheid moeten nemen omdat je enkel niet verder wil en als coach hetzelfde lot moeten ondergaan. Voortijdig stranden. Dat allemaal terwijl je als grootste voetballer na Cruijff werd bestempeld. Om dan bij lange na niet de eindstreep halen en op gelijke (of in de buurt van) hoogte te komen als je leermeester doet blijkbaar pijn. Een mening mag je altijd hebben, maar op dat niveau zou het je sieren als je dit niet op deze manier van de toren blaast.

Naast het feit dat ik het flauwekul vind en hij zelf tot op heden met geen enkel steekhoudende oplossing komt opdraven om het Nederlandse voetbal te redden, ga je niet zo om met degene die je onder z'n vleugels heeft genomen. Dat is kleinzielig en lijkt op rancune. San Marco wordt hiermee gewoon weer Markootje.

22-09-2015 22:07

Pettersson1963 +0

Jopie schrijft al tientallen jaren columns in de Telegraaf en neemt iedereen de maat. Jopie reageerde nogal gefrustreerd toen het Ajax van Van Gaal succesvol was. Jopie ging zich pas met Ajax bemoeien toen hij geen voet meer tussen de deur kreeg bij Barcelona. Jopie heeft als trainer van Ajax ook weinig gepresteerd en mag Van Basten op zijn blote knieën danken dat Marco de winnende treffer maakte in 1987 tegen Lokomotiv Leipzig. Van Basten was de man die nog enige kleur gaf aan de carrière van Cruyff als trainer!

22-09-2015 23:23

MichelAngelo66 +22233

Whahaha vooral die laatste zin. Prachtig.

Ga jij nou werkelijk het trainerschap van beide naast elkaar leggen en daar van Basten de credits voor geven? Onsterfelijk belachelijk.
En met het eerste gedeelte laat je weer eens zien dat je niet snapt wat ik schrijf. Geeft niks, zijn we inmiddels gewend.

23-09-2015 00:34

Pettersson1963 +0

Nee, ik geef alleen maar aan dat de trainer Cruyff zijn carrière als trainer te danken heeft aan Van Basten. Het schijnt niet in die houten kop van je door te dringen dat de trainer Cruyff geen zak voorstelde zonder spelers als Van Basten, Vanenburg enzovoort. Ga jij nu maar weer met je dikke kont op die bal zitten en lul niet zo dom over Van Basten.

23-09-2015 00:57

Mokummerdam +3

Tsja.. als je zo gaat Lullen. Dan heeft Rinus Michels zijn carriere te bedanken aan Johan Cruijff. Zonder Cruijff had Michels geen Europa Cup finale en WK 74 finale.
Zonder Rijkaard en Kluivert had Van Gaal ook geen Champions League gewonnen.
Pettersson. Nou lul je toch wel erg slap. Ben je verslaafd aan alcohol ofzo. Het is elke keer weer dom reageren van je.

23-09-2015 01:12

Pettersson1963 +0

Ach gut, Mokummerdam breekt een lans voor Cruyff op het WK van 1974. Wanneer Michels zijn oren niet had laten hangen naar Cruyff waren we wereldkampioen geweest. Je lult wel erg slap zonder enige kennis van zaken.

23-09-2015 01:44

Mokummerdam +3

Het is duidelijk dat je eentje teveel gedronken heb, anders had je wel normaal gelult.
Michels had helemaal nergens geweest zonder Cruijff. Ajax had nergens geweest zonder Cruijff. Je haat voor Cruijff is zo groot. Dat wanneer je lult dat Cruijff zonder Van Basten geen Europa Cup 2 had gewonnen. Ik haalde precies hetzelfde naar boven Met Michels en Van Gaal. En jij komt met het WK 74. Man, zonder Cruijff hadden ze niet eens de finale gehaald. Dat je een hekel aan Cruijff moet je helemaal zelf weten. Maar kom niet met gelul of trainers die niet winnen zonder een bepaalde voetballer. Dan wint niet een coach iets. Je bent te dom voor woorden. Een ziek eng mannetje ben je. Een bejaarde die zich gedraagt als een klein kind.

23-09-2015 02:37

BRAMHOUTEN +3813

Zonder Cruijff lukte het in 1978 ook

23-09-2015 07:01

godenzonensuper +0

Ben je hier nu nog? Moet je je niet bezig houden met je clubje uit eindhoven?

23-09-2015 15:11

MichelAngelo66 +22233

Jij hebt ook een geweldig niveau. Weet je zeker dat je naar buiten mocht deze week?

23-09-2015 22:01

MankeNeliss +9814

Goed dat San Marco zijn mening geeft, maar wat is dan de oplossing daar hoor je hem niet over. Oranje speelt als een natte krant, Ajax was financieel bijna failliet onder San Marco. Cruijff komt tenminste nog met een idee en San Marco komt eroverheen pissen en doet verder niets. Het is als een roffel met een slappe lul op een drumstel.

22-09-2015 21:35

deila +0

Jij hebt de column al gelezen?

22-09-2015 21:56

Mokum_32 +1

Die marco moet is minder gaan praten en meer gaan presteren. Zie er niks van terug in het nederlands elftal van wat hij in al die mooie columnpjes heeft geschreven. Johan wordt in de arena de held van Amsterdam genoemd, van basten de pannenkoek al was het wel een geweldige voetballer.

22-09-2015 21:20

Eastwood +0

Jammer dat Van Basten dit zo naar buiten brengt. Hij lokt een reactie van Cruijff uit. Die dit niet zal doen denk ik.

22-09-2015 20:32

Wijnvoord +193

Geheel mee eens, inderdaad jammer op deze manier, dat doet volgens mij een groot voetballer als Van Basten niet, begrijp niet wat hem hiertoe heeft gebracht. Misschien zit er een kern van waarheid in maar dan niet op deze onsympathieke manier. Dit komt het Nederlandse voetbal en in het bijzonder dat van Ajax zeker niet ten goede, weer heerlijk voer voor Rotterdam en Eindhoven.

22-09-2015 21:06

ajaxmening +2

Het plan is volkomen mislukt , behalve de vier titels en wederom opgebouwde EV, helaas is de kwaliteit vermindering een onderdeel van het totale beeld in de kleinere landen, spelers gaan te vroeg al weg, en betere zijn (bijna) onmogelijk te halen dan wel door de hoogte van de transfer dan wel dat spelers zelf niet willen komen in Nederland, wie en wat voor beleid kan daar simple weg niet tegen op ,leer er mee leven en van Basten is nu echt een pannenkoek beetje scoren om zijn vriendje Blind een beetje te laten lachen tja daar zit wel degelijk veel azijn.

22-09-2015 20:15

realist +0

te gek toch hier in nederland ze denken alles beter te weten maar je kunt toch gewoon zeggen dat het plan cruijff mislukt is.

22-09-2015 19:57

Rudolph J +0

O? Wat is, volgens jou, 'het plan cruijff'?

22-09-2015 20:16

Bobo het Konijn +0

Daar ben ik ook zo benieuwd naar, is dat dat a4tje met een wiel erop?

22-09-2015 20:22

Arim_ +0

Wat een onzin dat Marco zou reageren vanuit rancune. Het plan Cruijff heet georganiseerde chaos en behelste niet meer dan een a4'tje. In zoverre mag je dat best een komedie noemen, terwijl denken dat je met de jeugd alleen terug kunt komen aan de Europese top inderdaad een fabeltjeskrant is.

En Marco heeft al met al een hele goede kijk op het spelletje. Bij Heereveen was een jaartje Van Basten voor Basascigoklu, een bij Ajax afgeschreven talent, genoeg om voor een paar miljoen door feyenoord gekocht te worden. Een jaartje Van Basten was voor Ziyech genoeg om voor miljoenen naar Twente te gaan, voor Finnbogasson om voor miljoenen naar Engeland te verkassen en ook Sinkgraven heeft gedebuteerd onder Van Basten. Wat is het toch een slechte coach zeg.

22-09-2015 19:35

Inhartennieren +665

Ligt dat aan VAn Basten ?
Doe normaal man, dat is gewoon het talent van deze voetballers zelf, niet de verdienste van Van Basten.

22-09-2015 19:43

Arim_ +0

Ja, dat ligt mede aan Van Basten.
Ten eerste: talent moet de kans krijgen en die heeft Marco hen gegeven.
Ten tweede: zonder vertrouwen van de trainer redt talent het niet.
Marco heet ze de kans en het vertrouwen gegeven.
Hetzelfde geldt voor Hoedt bij AZ.

22-09-2015 19:50

ajaxmening +2

hahahaha weet je nog toen van Basten liep te kloten met zijn kaart vriendjes in de Arena nee toen waren er veel talenten vooral die uit Heerenveen koste totaal meer dan 20 mio.

22-09-2015 20:17

Arim_ +0

Ja, whahahaha, een beetje die Van der Wiel rechtsback zetten, die maffe pannenkoek toch. Haaldie ie ook zomaar heel snel Oranje. En dan die Blind laten de buteren en die Vertonghen en Anita een basisplaats geven. En Urby linksbuiten maken. Ja, haha, wat liepen ze toch te kloten dat kaartclubje.

22-09-2015 21:03

V12 +867

Jammer dat hij zijn leermeester als halve gare probeert weg te zetten. Zonder Johan Cruijff was Van Basten nooit zover gekomen. Sommige mensen denken dat talent en hard werken genoeg is maar mensen moeten je ook kansen geven en je begeleiding (trainer/coach etc. ) moeten ook goed zijn.
Maar ben benieuw met welke sterk argumenten hij komt in zijn colum. Laatst gaf hij al aan dat de opleiding bij sc Heerenveen niet veel anders is als bij Ajax maar daar heeft hij helemaal geen gelijk in.
Bij Ajax is het wel degelijk anders bij sc Heerenveen volgen ze veel meer de KNVB methode (een slechte methode) Ajax heeft daadwerkelijk andere oefenstof en andere coaching.

22-09-2015 19:09

Pettersson1963 +0

V12, je kraamt onzin uit. De jeugdopleiding van Heerenveen functioneert al jaren uitstekend. Op een ranglijst van clubs waarvan de spelers momenteel in Europa actief zijn staat Heerenveen op de zestiende plek. Met veertig afgeleverde spelers staat het zelfs boven Benfica en Manchester United.

22-09-2015 19:54

Rudolph J +0

MvB is definitief op aarde teruggekomen; ... wel goed van hem om dat via de media te spelen ...

22-09-2015 17:44

Bobo het Konijn +0

Zeg dat. Heel goed om het via de pers te spelen. Veel zal het niet uitmaken, de Telegraaf sloopte van Basten al eerder in de revolutie dus wat dat betreft niets te verliezen. Maar hij kan er zeker van zijn dat er teruggeslagen wordt.

22-09-2015 18:07

Rinus M. +900

Nu Cruijff nog van zijn berg, iedereen weer tevreden.

22-09-2015 18:33

Arim_ +0

Voor alle Marco criticasters. Marco had wel kijk op het spelletje.
Onder hem brak Van der Wiel door als back, veroverde Anita en Vertonghen een basisplaats, werd Emanuelson van back een linksbuiten, debuteerde Blind, en op papier hadden we toen met Suarez, Huntelaar, Sulejmani en Cvitanic als reserve een geweldige aanval.
Achteraf was Sulejmani het geld niet waard, maar destijds was er brede consensus in en buiten de club over het aantrekken van Sulejmani, ook bij de supporters. Hij had alleen nooit door de keuring heen mogen komen gezien zijn blessure van dat moment.
Alleen de manier waarop hij Wieleart gebruikte was vreemd. Dat was geen mandekker en moest ineens wel zo spelen.
Ook vond ik het uitermate terecht dat hij niet meteen wilde doen wat Johan wilde, namelijk alle contracten van de jeugdtrainers beëindigen. San Marco wilde eerst eens zelf de jeugdopleiding in zien voordat hij radicale beslissingen zou nemen. Dat was ronduit juist. Je gaat toch niet een radicale beslissing nemen, waar jij op afgerekend wordt, terwijl je er niet achter staat?!

22-09-2015 17:37

JC-Forever +0

Consensus over Sulejmani? Waar leefde je toen? Vrijwel idereen vond toch het aankoopbedrag belachelijk. ..
Hik was niet alleen achteraf maar ook vooraf zijn geld niet waard.

22-09-2015 18:27

Bobo het Konijn +0

Heel veel geld was het maar een punt ter verdediging, het was voor 2008, de crisis en een tijd dat geld nog geld opleverde hele volkstammen nog aan de aflossingsvrije hypotheek gingen en het allemaal niet op kan. Niet voor niets, lag het grootste gedeelte van de clubs naar gallemieze na 2008. Boven de stand leven. Geld uitgeven wat er niet was. Nu heeft Ajax geld en geven ze wmb ook weer een keer een gek bedrag uit.

22-09-2015 18:31

Arim_ +0

Ja achteraf vond vrijwel iedereen dat, maar binnen de club was er consensus en ook van buitenaf was iedereen er over eens dat Sulejmani een versterking zou zijn. Het gedoe over de hoogte van de transfersom is pas gaan spelen toen Sulejmani nog geblesseerd bleek toen hij het contract tekende en al snel weer geblesseerd raakte. Maar destijds heeft hoogstens de snor iets gezegd over de hoogte van de aankoopsom, maar echt niet vrijwel iedereen zoals jij placht te doen voorkomen. Daarbij, het was Johan Cruijff die voordat Van Basten als trainer tekende zei dat hij een groot budget moest eisen om versterkingen te halen. Diezelfde Johan Cruijff vind 100 miljoen voor Ronaldo helemaal niet gek en steunde die aankoop.

22-09-2015 18:34

JC-Forever +0

Niet het plan Cruijff maar de media zijn een grote comedie. Een circus waar met name clowns optreden. De hele discussie over het beleid van Ajax is een achterhoedegevecht; Ajax voert het plan Cruijff namelijk gewoon uit, er komt een prachtige generatie aan en na jaaaaren van financiele ellende maakt Ajax weer winst. Het spel nog niet sprankelend? Dat vind ik ook niet. Maar geef het tijd!
Alle reden om het beleid op zijn minst het voordeel van de twijfel te geven.
Dat vinden de media niet. De wereld van gefrustreerde oude mannen waar bloedhonden iedereen opsporen die over Ajax heen wil zeiken. Iedereen mag zijn mening geven als het maar zeikerig is. Ook Van Basten nu. Ook gij Brutus... De gouden spits die als voetballer zoveel voor Ajax betekent heeft, helaas te vroeg is gestrand en het daarna als trainer niet heeft gered. Sterker nog, die Ajax financieel aan de rand van de afgeond bracht...
Speelt hier misschien wat anders? Jaloezie wellicht? Omdat hij, met al zijn talent en succes toch altijd in de schaduw van Cruijff zal blijven staan? Vadermoord noemen ze dat toch?
Maar ach, neem het ze allemaal niet kwalijk. De media leven nou eenmaal van sensatie en rust bij Ajax is het laatste dat ze willen. Bljkbaar verkoopt een rel bij Ajax beter dan een rel bij PSV!
Erger vind ik al die supprters die, in plaats van hun club te steunen meegaan in deze lastercampagne. Zij helpen Ajax niet door mee te gaan in het gezeik, in het achterhoedegevecht. Het zorgt voor onrust waar het team niet beter van gaat spelen kan ik je verzekeren.
Ik weet het... het spel is nog niet best. Maar tel al je zegeningen. En voor de grootste zeikers zet ik ze nog ff op een rij.
1e plek
Laatste 5 jaar 4 x kampioen
Enorm talentvolle lichting
De beste oud voetballers aan de club verbonden
Ruim 100 mio op de rekening

Echte supporters steunen Ajax en helpen de rust terug te krijgen. Juist nu, nu er enorme stappen gezet kunnen worden!

22-09-2015 17:26

deila +0

Ajax op de rand v/d afgrond door MvB? Ik ken wel een paar slechter boekjaren dan 08/09.
(3.4 miljoen euro netto verlies)

22-09-2015 19:55

JC-Forever +0

Plus de afschrijving op Sulejmani. Waarom vergeet je die?

22-09-2015 20:46

deila +0

Waarom vergeet iedereen de 20 competitie doelpunten van Sulejmani in de 10/11 en 11/12?

22-09-2015 21:20

31xAjax +7892

Die enorm talentvolle lichting zie ik nog niet. Dat zeiden ze nl ook van van Rhijn, Veltman, Denswill, Boilesen, Klaasen, Fischer, Kishna, El Ghazi. Daar zit echter geen buitencategorie bij. Net zo min als bij Riedewald, Tete, en de volgende lichtingen. Het wordt wel steeds gezegd, of is het eigenlijk gehoopt?

En die 100M komen toch echt van verkopen van spelers die zijn opgeleid voor de machtsgreep van Cruijff . Daar heeft de comedie van Cruijff HELEMAAL geen bijdrage aan gehad.

22-09-2015 20:53

Arim_ +0

Ik mag die Marco wel. Durft als enige zijn bek open te trekken en laat zich niet als een trekpop van Johan gebruiken.

22-09-2015 17:15

Roovers419 +0

Als iemand zijn mond moet houden over het beleid van Ajax is Marco het wel. Deze man is verantwoordelijk voor het feit dat we bijna Feyenoord achterna gingen. Dit hebben de boer, Duivenbode en Cruijff maar net kunnen voorkomen.

22-09-2015 17:04

Arim_ +0

Bullshit.
Het was Cruijff die vooraf zei dat Marco een groot budget moest eisen om te kunnen investeren. Die is dus net zo debet aan die financiele malaise, net zoals Blind (die de aankopen deed en de contractonderhandelingen), het bestuur en de RvC.
En vergeten we niet al het geld dat Ten Cate uitgaf aan Luque, Urzaiz en andere onbekwamen.
Marco heeft juist totale financiële malaise voorkomen door Huntelaar voor pak weg 40 miljoen aan Madrid te verkopen.

22-09-2015 17:43

afcajawa +0

Ik snap niet dat je dit durft te zeggen. Als trainer op de bank ( Ajax en ned.elftal) ben jezelf 1 grote komedie (We hebben net je rotzooi opgeruimd)

De media blijven doorgaan om tweespalt bij Ajax te scheppen. Dit geeft aan hoe groot Ajax is
Zonder Ajax zowat niks om over te schrijven.

22-09-2015 17:04

Raoul14 +3089

Dit is exact waar de media op kicken, chaos en tweespalt creëren binnen Ajax. Wat is er nou mooier dan de 2 grootste Ajax helden tegen elkaar op te zetten? Nog nooit zoveel weggevallen posts gezien hier op AS. De duimen omhoog en omlaag vliegen alle kanten op en de kampen verharden zich. Argumenten voor- of tegen (plan) Cruijff liggen muurvast. Smullen voor de media en onze concurrenten, maar een drama voor een iedere echte Ajacied, aan welke 'kant' je ook staat. Hoe dit ook afloopt, het zal alleen maar (grote) verliezers opleveren. Dood- en doodzonde!

22-09-2015 16:49

Boer +3

Ik vind het ook triest. Maar wie zaait zal oogsten. Cruyff gelooft in het conflictmodel. Hij is en blijft een man van de straat. Eerder streetwise dan intelligent. Ik hoopte altijd dat hij met het klimmen der jaren een verbinder zou worden. Dat is helaas nooit gebeurd. Het is ook jammer dat hij het vermogen mist om zijn goede ideeën op een sympathieke en heldere manier te verkopen. Toch denk ik dat Ajax in grote lijnen- mede dankzij Cruyff - op de goede weg is. Benieuwd of Van der Sar iedereen wel op een lijn krijgt. Daarin heeft Cruyff hoe dan ook gefaald.

22-09-2015 20:06

4xbestevaneurop +0

Nu 100 miljoen op de bank, 5 jaar geleden diep en diep in de min. Uitgaven met goedkeuring van Basten= Meer dan 25 miljoen. Waarvan bijna elke cent weggegooid geld is geweest ten opzichte van het rendement. De financiele puinhoop is opgeruimd, iemand die een tijdje midden in het mede ontstaan van die grote puinhoop heeft rondgelopen die moet lekker zijn mondje dichthouden en blij zijn dat er gekken meer bij Ajax rondlopen die meer dan 20 miljoen voor een 18/19 jarige speler gaan uitgeven die nog helemaal niets had bewezen, op een goed half jaartje Heerenveen na.
Nee Marco dit kan maar op 1 ding wijzen en dat is een bepaalde rancune. Na het aanstellen van o.a V.d Sar in een nieuwe functie en de bekendmaking hiervan is er weinig rumoer geweest rond Ajax, op het spel na. Kijk hoeveel jeugdspelers van Ajax bij de jeugdteams van Oranje zitten, veel talenten maar Marco die nota bene bij Oranje zit die vindt het allemaal maar Fabeltjeskrant bij Ajax..

22-09-2015 15:33

gappie04 +18

helemaal mee eens!!!!

22-09-2015 15:37

Arim_ +0

Uitgaven met toestemming van Danny Blind, bestuur, RvC. Beetje makkelijk alles af te schuiven op Marco.

22-09-2015 17:14

JCr14 +453

Gaat hij nu zijn eigen plan afkraken? Wat hij zelf mee geschreven heeft. Of is het weer hetzelfde liedje.

Overigens kom ik hem nog minder tegen op de toekomst dan Cruijff.

22-09-2015 15:14

3*stars*3 +23373

Nou, met zo'n cover, gaat VI aardig wat verkopen...

22-09-2015 14:42

RobinhoV410 +568

Het is echt misselijkmakend hoe al die blinde Cruijff volgers hier elke grote Ajacied die kritisch is over Cruijff wegzetten als rat of compleet met de grond gelijk maken. Marco van Basten, Louis van Gaal, Danny Blind, Edgar Davids, Piet Keijzer om er maar een paar te noemen. Ga je schamen zulke namen zo door het slijk te halen: zij hebben bij elkaar de club net zoveel, zo niet meer dan Johan Cruijff, gebracht. Haal de stront eens uit jullie ogen en zie dat er bij Ajax heel erg veel mis is op het moment, juíst door alles wat er na het plan-Cruijff heeft plaatsgevonden.

22-09-2015 14:33

geronimo +4

Zonder Cruijff was Nederlands voetbal van het niveau Luxemburg gebleven, iedereen heeft zich aan hem opgetrokken

22-09-2015 16:00

4xbestevaneurop +0

Maar wie spendeerde inclusief transfer+salaris meer dan 20 miljoen voor Sulejmani, 5 miljoen voor Cvitanich, en was het niet Marco die Delorge en Wielaert naar Ajax haalde?
Zou wel willen weten hoeveel van Basten heeft gespendeerd en wat hij daarmee heeft bereikt. 30 miljoen? En dan je grote leermeester publiekelijk voor lul willen zetten, shame on you pancake!
Hij had misschien liever ten have&co aan de macht gezien. Of hij vraagt zich al jaren af waarom niemand hem heeft gevraagd voor een baan binnen Ajax.

22-09-2015 14:30

kaashaas +4

laten wr lekker weer een mediahype creeren

22-09-2015 14:20

3*stars*3 +23373

Wow...Dat gelul over zak geld scoort niet en jeugdspelers niet gelijk contracteren was idd bullshit.
Maar verder is het een goede plan van JC maar hoe het word uitgevoerd...

22-09-2015 14:02

HeinJan +0

Tja, kan het niet geheel oneens zijn met Van Basten. Zeker niet na de laatste schermutselingen, met dat idiote rapport. Dat was wel een soort van soap, komedie gaat mij als supporter te ver.
Zolang er stelselmatig ontkend wordt dat er een chronisch gebrek aan kwaliteit is en dit volgens JC en co. opgelost kan worden door vol in te zetten op de jeugd zal het plan nooit slagen.
Een talent kan nog zo groot zijn, maar als de spelers om hem heen niet goed genoeg zijn zal het grote talent zich nooit kunnen ontwikkelen zoals wij dat graag zien. Volgens de kenners is het buitengewoon als er meer dan 2 spelers per lichting doorbreken. Als je daarbij optelt dat de grote talenten nooit langer dan 4 jaar in Ajax 1 spelen kom je er per saldo op uit dat je eigenlijk nooit met meer dan 8 volwaardige eerste elftalspelers kunt spelen die producten zijn van de jeugdopleiding.
Het uitgangspunt moet gewoon het eerste elftal zijn, niet de jeugdopleiding. Met de jeugdopleiding word je geen kampioen en haal je geen tweede ronde CL. Dat neemt niet weg dat de jeugdopleiding een geweldig instrument is om structureel over talentvolle en goede spelers te beschikken, dus deze is echt wel belangrijk, maar wordt in mijn ogen veel te belangrijk gemaakt.
De jeugdopleiding moet een middel zijn, niet het doel.

22-09-2015 14:01

3sterren +20205

Men zegt ”de jeugd heeft de toekomst”... jij zegt: ”de jeugd hoort op De Toekomst”. Cruijff zegt: ”Haal alleen een speler van buitenaf als hij iets kan toevoegen wat niet voorhanden is in de eigen gelederen.

22-09-2015 16:22

HeinJan +0

Ik snap niet precies wat je met je reactie wilt zeggen. Wat 'men' zegt en wat ik zeg sluit elkaar niet uit. Daarnaast lijkt het me logisch dat je een speler haalt die wat kan toevoegen wat er nog niet is. Het zou raar zijn om een speler te halen, terwijl hij helemaal niet nodig is.

22-09-2015 17:15

BRAMHOUTEN +3813

Grappig dat iedereen al loopt te janken op Van Basten terwijl ze alleen maar de KOP van dit artikel hebben gelezen. Morgen wordt het pas gepubliceerd. zowel van Basten als Cruijff zijn helden van Ajax. Zonder deze twee spelers was Ajax nooit zo groot geweest.
Terwijl ook Vd Sar, Overmars en De Boer en Bergkamp helden van Ajax zijn. Maar tegenwoordig is het respect voor helden ver te zoeken. Iedereen mag een mening hebben over het spel van Ajax, maar laten we onze helden koesteren. Bij elke andere vereniging in Nederland of in de Wereld worden Helden ook echt als Helden beschouwd, alleen bij Ajax worden ze door Supporters met de grond gelijk gemaakt. Of het nu Cruijff, Van Basten, Bergkamp, Kluivert, Seedorf etc. is, ze hebben Ajax op de kaart gezet. Zonder deze helden was Ajax nooit zo groot geweest als het nu is.

22-09-2015 13:55

BRAMHOUTEN +3813

Eens met kritisch zijn is niks mis mee. En dat hoort ook gewoon. Supporters mogen best kritisch zijn, maar ik mis echt wel het respect.

22-09-2015 14:06

3sterren +20205

Helden moeten op een voetstuk staan en eeuwig vereerd worden... gaan ze voor de groep staan moeten ze ook tegen kritiek kunnen. Immers: ”Hoge bomen vangen veel wind”.

22-09-2015 16:25

Raoul14 +3089

Prima, mee eens, maar dan moeten de helden elkaar ook niet publiekelijk afkraken.

22-09-2015 16:37

JCr14 +453

Van Basten heeft zelf het plan Cruijff mee uitgewerkt. Samen met nog vele oud voetballers.

En hij is degene die zei niets meer met Ajax te hebben.

22-09-2015 13:38

flyingsoccer +1

Gewaagde uitspraken en anderzijds gekleurd. Het is Overmars en De Boer die er een bende van maken en ons beste Ajax spel hebben afgenomen en niet Cruijff die weet donders goed hoe het wel en niet moet.

22-09-2015 13:19

godenzonensuper +0

En hiervoor krijg je 8 minnetjes...
Laat zien hoe blind de meeste Ajax supporters zijn.

22-09-2015 13:40

:) +0

Is het plan nou zo slecht of ziet het voetbal er bij Ajax niet uit door de aankopen van Overmars en de speelwijze van de Boer? Zij zijn de schuldigen dat het plan Cruijff een komedie lijkt.

22-09-2015 13:14

BigDaddy84 +0

Het is hier al honderden keren uitgelegd dat plan Cruijff over enkele jaren pas zichtbaar is in het eerste. Hoe moeilijk is dat nou om te begrijpen? Er is een nieuwe manier van opleiden en naarmate de tijd vordert zullen er steeds meer spelers doorbreken die daar hun voordelen uit hebben gehaald. Tete, Riedewald en Bazoer hebben een paar kleine onderdelen ervan meegepakt. Nouri, Van de Beek en Cerny hebben er al wat meer profijt van gehad. En talenten die daarna doorbreken hebben nog meer jaren mogen genieten van de nieuwe manier van opleiden.

De Boer moet NU presteren! Dan kun je wel vol druk willen zetten, vol op de aanval willen spelen en veel ruimte achter de verdediging willen weggeven. Maar als dat uiteindelijk niet tot prestaties leidt zoek je naar methodes hoe dat wel kan. En dat werd er niet makkelijker op, omdat de club ondertussen ook nog de financiële huishouding op orde moest brengen (mede dankzij de heer Van Basten).

Had het dan niet beter gekund? Natuurlijk wel. Maar het gezeur over de speelwijze moet echt eens ophouden. Het kost tijd voordat we dat terug zien in het eerste. Vooral omdat het gecombineerd moet worden met prestaties. Geduld is een schone zaak, maar blijkbaar een smerig woord in de voetbalwereld.

22-09-2015 13:23

:) +0

Volgens mij was Jonk niet zo blij met de speelwijze en aankoop als een Sinkgraven. Is dat niet de schuld van de Boer en Overmars? Met een andere trainer en TD die alles deed wat Cruijff wilde zag het voetbal er iets anders uit nu hoor.

22-09-2015 13:29

idriss +0

Wensdenken.

22-09-2015 13:31

Bobo het Konijn +0

Jonk is een oud wijf als het een kerel is dan is het samen uit en samen thuis. Maar dat is niet zo bij Jonk die blijft achter de rug van anderen stemming maken. Wat mij betreft gaat Jonk (samen met zijn goeroe Jongkind) de zaak op poten zetten bij zijn favoriete club in Eindhoven. Deze man kan je missen als kiespijn en die heeft samen met Bergkamp al genoeg ellende aangericht bij Ajax. Wegwezen en snel.

22-09-2015 13:32

BigDaddy84 +0

Ik waardeer Jonk zijn werk en hoop van harte dat hij zijn werk in de jeugdopleiding zo goed en zelfs beter blijft doen. Maar Jonk moet wel reëel zijn. De trainer van Ajax 1 moet presteren. En met enkel doorgestroomde jeugdspelers is dat gewoon heel moeilijk, zeker als het op dit moment gaat om jeugdspelers die nog nauwelijks de nieuwe manier van opleiden hebben meegemaakt.

Vervolgens kan er best beter ingekocht worden, maar transfers doen terwijl de financiële huishouding op orde wordt gebracht is niet gemakkelijk. Zelfs TD's met uitermate veel geld maken fouten. Van Basten maakte ook dergelijke fouten. Met Sinkgraven en Gudelj zijn de eerste aankopen gedaan die ook daadwerkelijk direct meestrijden om een basisplek, omdat er nu ook meer ruimte is in de verschillende budgetten.

Overigens niet onbelangrijk: Als Cruijff echt zo ontevreden was over De Boer, denk je dan echt dat De Boer er nog steeds zou zitten? In mijn ogen was hij dan allang weggeweest. Maar De Boer is wel reëel. Spelen met het eerste zoals de jeugd op dit moment doet is vragen om problemen. En op dat moment is het uiteindelijk De Boer die zijn biezen mag pakken. Een beetje geduld en realiteitszin is dus wel op zijn plaats. Niet alleen voor de supporters, maar ook voor Jonk.

22-09-2015 14:32

Pauw +2219

Wie zegt mij dat de Boer nu concessies doet omdat hij nu moet presteren? Wat maakt dat jij denkt dat hij op den duur zijn speelstijl zal aanpassen? En met aanpassen bedoel ik: hetzelfde spelletje spelen als op de Toekomst gebeurt. Lijkt me niet onbelangrijk bij het inpassen van de anders opgeleide jeugd.

Daarbij denk ik dat ook uit deze groep spelers een hoger rendement te halen is. Tot slot vind ik dat geschreeuw (wijzen op taken spelers) van hem vind ik een brevet van onvermogen. Deze spelersgroep heeft hij nu al een redelijk lange tijd bijeen. Inmiddels moet het nu toch wel duidelijk zijn, wat de Boer wil. Schreeuwen als aanmoediging juich ik overigens toe!

22-09-2015 14:44

BigDaddy84 +0

'Wie zegt mij dat de Boer nu concessies doet omdat hij nu moet presteren?'

Dat zeg ik. Kijk maar naar hoe hij het elftal liet voetballen toen hij het overnam van Jol. Kijk maar naar hoe hij Ajax liet voetballen tegen Barcelona, omdat hij wist dat Barcelona op geen enkel moment een lange bal naar voren zou geven. Vol druk zetten had dus nut! Kijk maar naar zijn interviews over wat hij graag wilt zien. Zijn opmerkingen over dat hij vond dat de A1 toentertijd onder zijn leiding beter positiespel speelde dan het eerste elftal onder Jol. Of zijn doelstellingen betreffende het aantrekkelijker maken van het spel. En ik weet het, daden zeggen meer dan woorden. Maar uiteindelijk wordt een trainer op 1 ding afgerekend en dat is prestaties. De Boer zoekt dus uiteindelijk wel een balans tussen kampioen kunnen worden en aantrekkelijk voetbal. En daarbij moet de eerstgenoemde toch echt bovenaan staan.

'Deze spelersgroep heeft hij nu al een redelijk lange tijd bijeen.' Echt waar?

Cillissen: 3e seizoen in de basis
Tete: 1e seizoen in de basis
Veltman: 3e seizoen in de basis
Riedewald: 1e seizoen in de basis
Dijks: 1e seizoen in de basis
Gudelj: 1e seizoen in de basis
Bazoer: 2e seizoen in de basis
Klaassen: 3e seizoen in de basis
El Ghazi: 2e seizoen in de basis
Milik: 2e seizoen in de basis
Fischer: 3e seizoen in de basis

En dan ben ik nog zo netjes om het lopende seizoen mee te rekenen. In het geval van Bazoer mag je bijv. zelfs concluderen dat hij nog niet eens een jaar in de basis staat. De meest ervaren spelers hebben 2 volledige seizoen in Ajax 1 gestaan. Daarnaast zijn er vier spelers die hun eerste jaar bij Ajax in de basis spelen en drie spelers die hun tweede jaar bij Ajax in de basis spelen.

De reserves:

Boer: 2e seizoen Ajax
Viergever: 2e seizoen Ajax
Van der Hoorn: 3e seizoen Ajax
Heitinga: 6e seizoen Ajax
Van Rhijn: 4e seizoen Ajax
Serero: 5e seizoen Ajax
Sinkgraven: 2e seizoen Ajax (ook hij is eigenlijk nog geen jaar bij Ajax)
Younes: 1e seizoen Ajax
Sanogo: 1e seizoen Ajax
Schöne: 4e seizoen Ajax

Aan de hand van de reserves kun je concluderen dat je jongere generatie bepaalde basisspelers voorbij is gestreefd en ervaren spelers achter zich houdt.

Is de groep dus lang bijeen? Ik waag het te betwijfelen. Er zijn 4 spelers die 2 seizoenen in de basis hebben gestaan. In het geval van Fischer telt vorig jaar niet, waardoor er maar 3 spelers in de basis 2 jaar met elkaar hebben gespeeld. De rest is nieuw of hebben gezamenlijk maar 1 seizoen samen in de benen. Daarnaast zijn er veel jonge spelers die mentaal nog stappen moeten zetten. Iets dat geheel normaal is, omdat je stap voor stap leert constant te presteren.

Dus ja, De Boer kiest voor een meer behoudende speelstijl om resultaat enigszins te verzekeren. Met een groot gedeelte in het basiselftal kunnen we vooruit, omdat ze relatief lang vastliggen. Daarnaast staat er een grote talentenpool te wachten op een kans, waarvan een gedeelte voldoende van de nieuwe opleiding heeft meegekregen om het spel aantrekkelijker te maken. Maar zoals gezegd: het kost tijd. Ideaal gezien vangt een gedeelte van de huidige basis (en reserves) de talenten op, kan er in de toekomst meer druk gezet worden naar voren en wordt het spel creatiever. De potentie is aanwezig bij Ajax. Maar zoals ik al zei: geduld is een schone zaak.

22-09-2015 15:15

BRAMHOUTEN +3813

je slaat de spijker op zijn kop.

22-09-2015 15:34

3sterren +20205

Van mij mag je Fischer nog buiten beschouwing laten. Is allang geen basisspeler geweest wegen revalidatie... Hoop wel dat hij dat gaat worden overigens.

22-09-2015 16:28

Pauw +2219

We kunnen natuurlijk discussiëren over wat een groep "lang bijeenhebben" precies inhoudt. Verschil tussen jou en mij is dat jij denkt dat de Boer (door inpassing van de 'nieuwe' jeugd) ons supporters straks weet te vermaken, mét resultaat.

Ik geloof er eigenlijk niet meer in dat hij van relatief (modale) spelers toch een aantrekkelijk spelend team kan maken. Hoe trots ik ook was bij zijn debuut als trainer en tegen Barcelona / United. En nee, niet omdat t grote namen waren. De Boer heeft ons haast perfect door deze fase van het Plan Cruyff geloodst. Ik verwacht en hoop dat na dit seizoen een andere trainer uit de geledingen van Ajax de kans krijgt.

22-09-2015 17:29

BigDaddy84 +0

Prima dat jij er niet meer in gelooft. Dat is jou goed recht en dat zal ik ook niet van je afnemen. Maar kom niet met argumenten aan die je niet kan onderbouwen. Want als het gaat om een stukje logica is er genoeg reden om te geloven dat het voetbal onder De Boer weer beter gaat worden. Ook in combinatie met resultaten. Dat jou gevoel iets anders zegt kan ik niks aan doen. En daar valt ook niet tegen te discussiëren. Zorg er in ieder geval wel voor dat je de feiten op een rijtje hebt. Misschien dat je dan ook een wat beter gevoel hebt en wat realistischer naar de huidige situatie kan gaan kijken.

22-09-2015 17:41

Pauw +2219

Ik kijk ook naar wat andere trainers in dezelfde periode weten te bewerkstelligen. Ik zal binnenkort eens proberen dat te onderbouwen met wat statistieken. Hopelijk neem je m t niet kwalijk dat ik zo af en toe gemakshalve ook wat zeg op basis van een gevoel / indruk / beeld zonder cijfers en feitelijke onderbouwing. Als supporter vind ik dat ik daar mee weg mag komen. Was ik analyticus en besliste ik tevens over het lot van de Boer, dan is t een ander verhaal, wat mij betreft.

22-09-2015 17:57

BigDaddy84 +0

Ik ben heel benieuwd en laat me graag verrassen.

22-09-2015 19:06

Zorro +0

Gelukkig is er nog iemand in Nederland die durft te zeggen dat het Cruijff plan bullshit is. Als je de docu goed hebt bestudeerd kun je weten dat het ook echt zo is. Ze produceren all-rounders en geen specialisten. Eenheidsworsten en ja-knikkers.... Geen spelers die zelf oplossingen kunnen vinden. Verdedigers moeten groot, sterk en atletisch zijn. Middenvelders technish en moeten een man uit kunnen spelen. Spitsen moeten snel, technisch en atletisch zijn en daarnaast ook een man kunnen passeren. Nu zijn er spelers die niet kunnen koppen, man uit spelen of fysiek sterk genoeg zijn....

22-09-2015 13:11

Thedude +22

Ik wordt altijd zo ziek van dat "Cruijff heeft altijd gelijk" syndroom. Hou toch eens op man. Cruijff is feitleijk gewoon een hele domme man met uiteraard heel veel voetbal inzicht., Op bestuurlijk niveau heeft de man er werkelijk niets van begrepen. Ik vraag me alleen af waarom dit altijd via de pers moet, wat is er gebeurd met elkaar eens de waarheid vertellen en je gebreken en kwaliteiten onder ogen zien? Probleem is alleen altijd dat als je cruijff weerspreekt hij gelijk op zijn pikkie getrapt is en gelijk niets meer doet. dat is echt een zwakte van de man die nare propoties gaat aannemen. Begrijp mij niet verkeerd als voetballer is cruijff een groot man als persoonlijkheid is de man soms onuitstaanbaar.

22-09-2015 13:10

godenzonensuper +0

Hahah iedereen wil Cruijff kapot maken.
Cruijff en Jonk gaan overwinnen of hun tegenstanders dat nu willen of niet.

22-09-2015 12:51

JCr14 +453

Van Basten gaf laatst nog aan dat hij totaal niets meer heeft met Ajax.
En de Boer stond 2 jaar geleden al open voor Tottenham en Liverpool.

Maar lekker Cruijff aanvallen heren supporters.


Ajax is niet ziek.
De speelwijze bij Ajax 1 is ziek.
Geen lef en Amsterdamsche bluf.

Jammer dat deze 2 heren het niet eens worden.
Even afwachten wat hij te vertellen heeft. En wat Johan er tegenover zet
Toch de 2 helden die Ajax zo groot hebben gemaakt.

22-09-2015 12:50

ibrahendriks +1

Legt erg de nadruk op wat niet goed is, ik geloof daarnaast ook niet ,dat niemand met Johan in discussie durft te gaan.
Wel waardering voor Marco, dat hij eerlijk was ,waarom hij liever assistent werd.
Dat hij dat nou is bij Oranje, snap ik wel. Zal best wat dat betreft zijn waarde hebben.
Met zijn achtergrond als wereldtopper neemt men hem echt wel serieus.

22-09-2015 12:50

..::Rootje::.. +676 moderator

Veel respect voor deze man. Maar vind het wat makkelijk.
Achteraf is er altijd wel iemand die er verstand van lijkt te hebben, net als Rep eerder vandaag.
Als het slecht gaat, is iedereen er als de kippen bij, maar gaat het goed, dan zijn ze wel positief, maar gaan toch wel wat aanhalen om het neer te halen.
Al is het natuurlijk niet Marco, die VI heeft opgezocht. Maar toch.

22-09-2015 12:48

godenzonensuper +0

Aah van Basten jij was toch diegene die mensen als sulejmani , oleguer , wielaert kocht voor grof geld waardoor Ajax bijna kapot was ? Dat was jij toch ? Ow dan neem ik jou helemaal niet serieus joh. Ga lekker pionnen neerzetten bij het NL elftal.

22-09-2015 12:37

JPC40 +3

Ah de Heren ex topvoetballers hebben weer eens onenigheid met elkaar, ach dat moet kunnen een stevig discussie moet je niet uit de weg gaan.
Het is wel zo dat Cruijff soms te vaak de hemel word ingeprezen tot het ziekelijk aan toe, dus dat er kritiek komt moet je ook al ex topvoetballer durven te aanvaarden , ik neem aan dat Cruijff hier niet bang voor is.

22-09-2015 12:33

Barra +5529

Ik ben heel benieuwd naar wat Marco te zeggen heeft en of hij daadwerkelijk zelf ook met een andere visie komt ipv alleen maar de huidige visie de grond in boren. Ik hoor en lees alleen nog maar mensen die afgeven op de fluwelen revolutie, maar heb nog geen enkeling kunnen betrappen op hoe het dan wel zou moeten, behalve simpel scoren door te zeggen dat er meer ervaring en beter gescout moet worden. Dat kan iedereen constateren maar kun je nou niet bepaald een visie noemen waar een club zich aan vast kan houden, dit zijn slechts onderdelen van een visie. Dus Marco kom maar op met je kijk op hoe het dan wel zou moeten, want je verleden als trainer van Ajax heeft ons niet veel gebracht. Ik moet hem wel nageven dat hij heerlijk open is en hij lijkt me ook wel oprecht, in dat opzicht een verademing tov sommige trainers. De fluwelen revolutie is tot nu toe allesbehalve soepel verlopen, maar er staat iig wel een degelijk grondbeginsel van waaruit Ajax verder moet kunnen.

22-09-2015 12:25

Bobo het Konijn +0

Het is een niet alleen een kwestie van hoe kan het beter, het gaat erom dat die revolutie heel veel schade heeft aangericht, Ajacieden die gesneuveld zijn in het geweld en de hele sfeer rond Ajax heeft verziekt. Dus ja, hoe moet het beter dat is inderdaad de vraag. Hoe komt Ajax dit weer te boven?

22-09-2015 12:37

Barra +5529

Klopt, maar een revolutie zonder slachtoffers is ook geen revolutie toch? Als je puur naar de voetbalfilosofie kijkt mbt de jeugdopleiding dan zie ik daarin de enige juiste manier, maar hoe het er vervolgens bestuurlijk aan toe gaat en zoals je aangeeft de omgangsvorm met elkaar, daar word je nou niet vrolijk van nee.

22-09-2015 12:52

Ajax Koersvast +0

Was het niet de heer van Basten zelf die Cruijff vroeg de jeugdopleiding door te lichten tijdens zijn trainerschap, maar daarna zijn plan van aanpak te rigoureus vond..?
Was het ook niet de heer van Basten die vlak na zijn loopbaan als voetballer toegaf het vaak oneens met Cruijff geweest te zijn (als voetballer onder Cruijff), maar dat achteraf altijd bleek dat Cruijff gelijk had...?

Kortom Van Basten weet (uit ervaring) echt wel dat Cruijff uitstekende inzichten heeft.
Als je dan nu zo uithaalt dan lijkt mij daar wel vooral persoonlijke frustratie aan ten grondslag liggen.

22-09-2015 12:24

Cruyffie +2392

Lekker inhoudelijke reactie ook, Marco.

22-09-2015 12:20
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.