'Transferwaarde Ajax-trio daalt flink'

door Bart Veenstra 27

'Transferwaarde Ajax-trio daalt flink'

door Bart Veenstra 27

Laatst geüpdatet

De Telegraaf schrijft maandagochtend dat het passeren van spelers als Anwar El Ghazi, Riechedly Bazoer en Kenny Tete grote financiële risico's met zich meebrengt. Volgens de krant zou de transferwaarde van het drietal afgelopen zomer nog ingeschat zijn op zestig miljoen euro.

Omdat deze spelers nu op de bank zitten, daalt de marktwaarde van het drietal aanzienlijk. Volgens het ochtendblad zou Marc Overmars goede zaken doen als hij het trio in januari weet te verkopen voor twintig miljoen euro. 'Dan is hij een uitstekende verkoper', schrijft men.

Verder schrijft de krant dat de kans bestaat dat El Ghazi niet de enige kan zijn die uit de selectie wordt gezet. De concurrentie bij Ajax is namelijk moordend en spelers raken gefrustreerd. 'En dus was het wachten op de eerste kikker die uit de kruiwagen zou springen.'

Lees meer over:
Plaats reactie

3sterren +20205

Ik ben een voorstander van een coach die het voornemen heeft zijn beste spelers op te stellen. Zonder aanzien des persoons.
Indien hij rekening zou moeten houden met de eventuele transferwaarde(n) hadden ze beter Jeroen Slop de opstellingen kunnen laten bepalen.
Angst is een slechte raadgever.
Als het trio denkt dat ze in het buitenland wel een basisplaats kunnen afdwingen raad ik ze aan nog eens te denken...
Gewoon je kans pakken als die zich voordoet, net als Schöne heeft gedaan.

31-10-2016 18:37

Freddy Al +11

Als dadelijk de Afrika-cup gaat draaien dan moet je blij zijn met een kwalitatief sterke bank.
De transferwaarde van het genoemde trio is niet te relateren aan een waarschijnlijk bedrag en zal als het goed gaat weer even snel toenemen als ze weer gaan presteren.
Het omgaan met de huidige situatie is moeilijk voor deze jongens( en anderen) mar maakt wel deel uit van het prof- bestaan als voetballer.
Ideaal voor de sfeer is het niet maar de brede selectie heeft meer voordelen dan nadelen, aan Bosz is het om hier goed mee om te gaan.

31-10-2016 17:51

donpedroh +0

Alleen tete is nog a kwaliteit van de genoemde 3. El ghazi nooit fan van geweest.

31-10-2016 16:13

RusselWestbrook +21

Overigens staat er alleen met Dolberg al idioot veel waarde op het veld. Die beheerst alles, daar zijn er niet zoveel van op de wereld in de spitspositie. Gekocht voor een paar ton.

Als Ziyech zo door gaat gaat ie ook voor een miljoentje or 30-40 weg.

Sanchez. Hoef ik volgens mij verder niks over te zeggen.

Dus of de waarde van die andere spelers daalt zal me m'n reet roest. En Ajax ook lijkt mij.

31-10-2016 13:24

wladimir +3059

Daar heb je gelijk in. Je vergeet Onana trouwens, transfervrij gekomen en vervangt Cillessen die toch een behoorlijke transfersom heeft opgeleverd uitstekend. Het was extra lekker geweest als Bazoer en El Ghazi afgelopen zomer 30 miljoen hadden opgeleverd. Dan hadden we eindelijk die kut Arena kunnen kopen door even te pinnen.

31-10-2016 16:41

RusselWestbrook +21

De Telegraaf.

Pfff. Sinds Bosz er zit vinden ze werkelijk waar alles bij Ajax kut. Het is zo opzichtig.

31-10-2016 13:18

ajax4ever01 +13

Ze hebben niks beters te schrijven. Je zou bijna verhaal gaan halen bij Verweij

31-10-2016 13:31

JPC40 +3

hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind.

31-10-2016 16:16

Ajaccus +10

Topsport is hard. De beste spelers komen bovendrijven en de rest valt al dan niet tijdelijk af.
Zij die afvallen zullen zich opnieuw moeten bewijzen en er voor de volle 110 % in moeten gaan om zich terug te vechten.
Dat proces moet echter wel eerlijk verlopen ( de beste speelt) anders is er geen acceptatie. In een natuurlijk teamproces weten de spelers wie er behoren te spelen.
Vanuit de staff hoort daar echter ook een duidelijke communicatie naar de individuele spelers bij om een onjuist zelfbeeld te voorkomen.

31-10-2016 13:11

ajax4ever01 +13

Wat wil je dan, die 3 opstellen en het risico lopen dat ze niet goed tot slecht in vorm zijn? Ok Riedewald heb ik dan wel vertrouwen in.

31-10-2016 12:07

JPC40 +3

Ja dat risico zul je moeten nemen, en daar ligt ook een uitdaging voor bosz om die jongens weer aan de praat te krijgen, doe hij dit niet dan kun je rustig wachten op nog meer spanning en ruzie.

31-10-2016 12:10

ajax4ever01 +13

El Ghazi van die 3 liever niet dan heb ik liever Cerny

31-10-2016 12:12

JPC40 +3

tja smaak verschillen.

31-10-2016 16:14

ajax4ever01 +13

Bovendien kun je nooit iedereen tevreden houden zo werkt het nou eenmaal in het voetbal, gebeurd bij andere clubs idem dito alleen hoor je dat niet gelijk uitvergroot

31-10-2016 12:14

JPC40 +3

daar ben ik het echt niet mee eens, bij bayern kwam er ook stampij omdat Guardiola , Ribery niet wilden opstellen dat flikte hij bij City met Joe hart, daar kwam ook ruzie van, dus dat gebeurt wel degelijk in buitenland.

31-10-2016 16:14

JPC40 +3

Ik denk dat Bosz weinig keus heeft dan Traore opofferen en op de bank te laten zitten, zal ook voor paar andere spelers gelden, die nu in de basis staan.
Bazoer Ghazi en Tete zullen toch meer moeten gaan spelen, anders word bosz de duurste coach ooit bij Ajax, als je de verliest hierop even berekent.

31-10-2016 11:15

ajax4ever01 +13

Ik hoef Ek Ghazi niet meer in de basis te zien dan nog liever Cerny op zijn plek

31-10-2016 12:09

RuffRhythim +24837

O dus we moeten nou ineens spelers opstellen op basis van hun marktwaarde?

Wat is dat voor gelul dan?

31-10-2016 10:37

JPC40 +3

het is kapitaal vernietiging, om die jongens op de bank te laten zitten.

31-10-2016 11:11

Schillo +2

Dus dan maar geen kampioen worden en Bazoer en El Ghazi opstellen om de marktwaarde te behouden? Zelfs als die jongens wel voetballen krijgen ze het voor elkaar hun eigen marktwaarde te laten dalen.

31-10-2016 11:49

JPC40 +3

Dat lijkt me stug hun marktwaarde steeg alleen maar, dat zijn we nu kwijt en de landstitel, is nog altijd onzeker, dus daar kun je niet naar kijken.

31-10-2016 12:07

afcas +3791

tuurlijk kun je kijken naar de landstitel. de kans is gewoon groter dat je die binnen haalt met spelers die beter kunnen voetballen en beter in het systeem passen dan een bazoer of een el ghazi...

31-10-2016 13:57

ajax4ever01 +13

Je haalt me de woorden uit de mond

31-10-2016 12:08

RuffRhythim +24837

Dat geldt voor elke bankzitter.
Je stelt de beste spelers op de posities op. Zo hoort het te zijn.

Ghazi heeft niet bewezen beter dan Traore te zijn.
En Traore is al ruk, dus dat zegt genoeg over Ghazi.

Zelfde format kan je toepassen op alle jeugdige bankzitters.

Enige uitzondering is wellicht Tete. En misschien Riedewald, maar die moet zich richten op CV (waar Viergever nu voldoet, tot ie in de fout gaat) of middenveld (waar de concurrentie sowieso moordend is).

Voor de rest zitten ze allemaal daar terecht op die bank. En dat bewijzen ze zelf bij hun invalbeurten.

Die kapitaalvernietiging is trouwens een wassen neus.
Je hebt namelijk hoegenaamd niets voor die jeugdige bankzitters betaald.
Verwar kapitaalvernietiging vooral niet met marktwaarde.

31-10-2016 13:36

JPC40 +3

Je hebt op aantal punten gelijk, maar zo zal men financieel niet kijken, Ajax zal toch proberen zoveel mogelijk aan een speler te willen verdienen, lijkt mij.
Als je 30 miljoen kan krijgen voor Ghazi ..... om een willekeurig bedrag te noemen...... , in plaats van wellicht 15 nu, dan kies je al gauw voor het eerste,....... ook al heb je hem voor een habbenkrats binnen gehaald.
Dat dit misschien ten kosten gaat van landstitel zal je voor lief moeten nemen. denk ik.
Als je voor de trio Ghazi Bazoer Tete 60 miljoen kan vangen dan weet ik wel wat Marc tegen Bosz gaat zeggen.
60 Miljoen is voor Ajax heel veel geld, dan gaan de pegels meer tellen dan landstitel.

31-10-2016 16:09

JohnDylan +22402

Klaassen zal na dit seizoen vertrekken en Bazoer kan dan een basisplaats krijgen als rechtshalf. Als hij zijn vorm dan weer terug vindt zal hij in de toekomst zeker voor een mooi bedrag worden verkocht. El Ghazi heeft volgens de geruchten een verkoopclausule van 12 miljoen euro in zijn contract staan en zo veel minder zal hij dus niet waard zijn. Tete heeft een contract dat medio 2018 afloopt en het leek er sowieso al op dat hij dit niet ging verlengen. Hij zal dus ook zeker niet veel minder waard zijn geworden want een speler met een aflopend contract is sowieso een stuk goedkoper.

31-10-2016 10:10

3*stars*3 +23500

Zijn allemaal ''jeugdspelers'' en Ajax gaat sowieso winst pakken op hun, Bazoer en Riedewald hebben zelfs een contract tot 2020!
You win some, you lose some en zo zal het altijd blijven want hoewel waarde van Tete en El Ghazi iets daalt, daar stijgt waarde van spelers zoals; Sanchez, Ziyech en Dolberg en die gaan nu dan minimaal 60mil opleveren maar dat past kennelijk niet in het stukje van Telegraaf ;-)

31-10-2016 10:06

V12 +867

Oh nou dan moeten die jongens maar snel opgesteld worden want we zijn natuurlijk een bank en geen voetbalclub. Als je denkt dat je die jongens nog kunt gebruiken gewoon niet verkopen. Hebben we andere rechtsbacks als Veltman niet kan spelen? Nee, dan Tete houden en anders verkopen. We hebben geld zat.

31-10-2016 10:00

fanvooraltijd +6817

De media werkt ook wel mee aan een hype. Na een periode van slechte prestaties bij Ajax en door Ajax zijn de jongens vervangen door andere spelers. Nu moeten de jongens laten zien dat het mannen worden en terug knokken. Maar de media praat al over kapitaal vernietiging, dat ze verkocht moeten worden,etc. Maar geef de jongens eens even de tijd om weer aansluiting te vinden. en om ze te laten zien dat het kerels zien en geen watjes!

31-10-2016 09:59

AIR-S +32

Misschien dat mailtje van Napoli over Bazoer nog maar eens opzoeken?

Dat was achteraf toch wel een mooie deal geweest....

31-10-2016 09:40

Yo +250

El ghazi in Januari verkopen voor 15 miljoen
Tete moet gaan vechten met veltman op de rechtsback positie
Bazoer moet of vechten voor zijn plek anders ook verkopen voor 15-20 miljoen
Riedewald zou ik in de basis zetten voor viergever of schone

31-10-2016 09:23

JohnDylan +22402

Gudelj, El Ghazi en Tete zou ik voor tien miljoen euro op de transferlijst zetten. Bazoer zou ik aan zijn contract houden en Klaassen volgend seizoen laten opvolgen als rechtshalf. Riedewald zou ik een basisplaats geven als linkercentrale verdediger. Schöne is als '6' momenteel te belangrijk om uit de basis te halen.

31-10-2016 10:12

Redrum +96198

Het is voor zowel de club als de spelers een vervelende situatie, maar als je puur naar het spel kijkt dan is het niet meer dan terecht dat deze drie heren op de bank zitten. Bazoer vertraagt het spel enorm en heeft de laatste zoveel wedstrijden die hij speelde geen greintje rendement gehad. Tete komt voetballend zwaar tekort om bij Ajax te voetballen, al kan ik me zijn frustratie wel voorstellen. Hij ziet Veltman natuurlijk ook spelen, die is eigenlijk net zo slecht. El Ghazi is anderhalf jaar geleden voor het laatst succesvol een verdediger voorbij gekomen en maakt daarbij een hele nonchalante indruk. Ajax had dik kunnen verdienen aan deze jongens en dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren. Het enige geluk is nog dat deze jongens Ajax ook weinig geld gekost hebben. Toch blijft dit een vervelende situatie voor iedereen.

31-10-2016 09:16

tijger19 +123

Ik vind dat Bosz ook gewoon gelijk heeft met zijn keuzes, Bazoer, Tete en El Ghazi speelden ook gewoon als een natte krant. Als de keuze dan valt op Ziyech, Veltman en Traore kan ik het hem niet kwalijk nemen. Wel vind ik, ondanks dat Viergever het 'verdienstelijk' doet, hij snel zijn plek moet gaan inruilen voor Riedewald. Ik vond Riedewald niet echt door de ondergrens vallen, het middenveld kan hij ook spelen, maar zoals het nu staat met meer voetbal is wel fijner om te zien. Bazoer zie ik volgend jaar Klaassen overnemen of wellicht toch de CVM van Schone, dat is even afwachten. Bazoer gaat genoeg minuten maken dit jaar, en dan kan hij volgend jaar zijn basis plaats pakken. Riedewald zie ik dus het liefst nu al een basisplaats weer krijgen. Tete en El Ghazi moeten zich echt gaan bewijzen, Tete heeft vorig jaar een hele sterke indruk achter gelaten in verdedigend opzicht. El Ghazi zie ik gefrustreerd naar een andere ploeg gaan waar je vervolgens niet meer veel van gaat horen.

31-10-2016 09:06

laurens24 +0

Ja maar ziyech neemt toe in waarde dus niet helemaal eerlijk

31-10-2016 08:52

Suarez16_ +9230

Ja want Ajax gaat ze nu ze moeten banken ook meteen verkopen.... Nee volgend jaar zullen Bazoer en Riedewald gewoon basis staan. El Ghazi zal geen toekomst meer hebben na zijn domme gedrag en Tete zal wel naar Italie gaan door Raiolo.

31-10-2016 08:48

Dennis126 +1

De waarde van spelers die niet spelen daalt, maar om daar nou een journalistiek artikel aan te wijden. Veltman zijn contract loopt net zolang als dat van Tete. Dus is financieel gezien om het even.
Waarde van Bazoer daalt wellicht iets, maar hij zou in dit systeem 1 van de aanvallende middenvelders staan. Ziyech wordt misschien wel 15 miljoen meer waard, en Klaassen zijn waarde zou net zo hard dalen. En El Ghazi raakt gewoon al een jaar geen knikker dus logisch dat hij niet speelt. Daarnaast een voetbalclub heeft als doel zo goed mogelijk presteren, niet zo veel mogelijk geld op de bank hebben. Bosz zal heus wel zijn keuzes maken naar eer en geweten en de beste spelers opstellen. Vooralsnog zijn zowel het spel als de resultaten zonder deze spelers beter dan met deze spelers de afgelopen 2 jaar.De allerslechtste wedstrijd van dit seizoen Rostov uit stonden ze nog in de basis, ze hebben het zelf gewoon niet laten zien het begin van het seizoen. Nu moeten ze karakter tonen en zich terugknokken.

31-10-2016 08:44

Michael25 +822

Welkom bij een topclub. Niet denken dat dit in andere landen anders is of zo. Elke positie dubbel bezet met gelijkwaardige spelers, zo hoort het ook. Als ze het er nu al moeilijk mee hebben wens ik ze nog veel sterkte in het verdere profvoetbal.

Betreffende de financiële argumenten, bij een voetbalclub dient te allen tijde het voetbal leidend te zijn. Jammer van de transferwaarde, maar speel je niet goed genoeg dan kun je banken. Als Ajax financiële argumenten boven sportieve argumenten zou prevaleren, zouden we nog een flink probleem hebben. En dan zou de Telegraaf weer vooraan staan om moord en brand te schreeuwen. Wederom een misselijkmakend stuk alleen maar bedoeld om te stoken. Komt de krant toch weer terug bij haar roots van de periode '40-'45...

31-10-2016 08:25

AFCA. +3283

Prachtig om te zien dat de media continu een crisis bij Ajax aan het forceren is. Het is dramatisch dat Bazoer, Tete, Riedewald en El Ghazi op de bank zitten. Hier gaat het iedere dag over. Maar dat er bij Feyenoord een Gustafson, Elia, Vejinovic en Tapia op de bank zitten hoor je niemand over. Dat waren ook hele goede spelers volgens iedereen

31-10-2016 08:09

A Cohen +1

Belachelijk dat Tete op de bank zit voor de veel mindere Veltman.
Belachelijk dat Riedewald op de bank zit voor de veel mindere Viergever.
Belachelijk dat Bazoer op de bank zit. vorig jaar stonden wij nog op de banken voor hem.
Wat doet Schöne nou zo veel beter dan Bazoer?
Kan Bazoer er opeens niets meer van ??
Gewoon te belachelijk voor woorden.

Dit is gewoon de eigenwijsheid van PeeBee, die deze 3 spelers bewust kapot maakt.

El Ghazi, de 1e kikker die uit de mand wil springen, moet in de spiegel kijken.
Hij presteert momenteel in ieder geval niet bovenmaats. Maar wat is daarvan de oorzaak?
Deze vraag zou beantwoord moeten gaan worden, pas dan kan hij veder.

31-10-2016 07:58

Simon1 +2959

Peter Bosz wil aanvallende backs. Veltman is verdedigend slecht en aanvallend niet zo sterk, maar aanvallend wel beter dan Tete.
Riedewald werd gezien als een '6, maar werd duidelijk voorbijgestreefd door Schöne en Viergever doet het gewoon goed als LCV. Waarom wisselen dan?
Bazoer zit op de bank, omdat hij in een echte vormdip zit. Afgelopen seizoen begon hij sterk, maar werden zijn prestaties na de winterstop steeds slechter. Daarnaast kan hij het hoge tempo niet aan. Hij is daarom helaas overbodig geworden op het middenveld. Wellicht dat hij als vervanger van Schöne kan worden gebruikt, maar daar is Riedewald ook voor (volgens Bosz).

Het stukje is wel erg kortzichtig over het verkopen van de drie spelers. Waarom in de winter verkopen als je weet dat er aan het einde van het seizoen spelers vertrekken. Bazoer kan de '6 opvangen, Riedewald de LCV en Tete kan Veltman vervangen. Traoré keert weer terug naar Chelsea, dus El-Ghazi kan zijn kans pakken.

Sinds wanneer moeten jonge spelers ALTIJD in de basis staan...?

31-10-2016 08:08

Koenes +1

Netjes Simon. Helemaal mee eens. Echter vind ik viergever toch echt ondermaats wanneer Ajax tegen wat betere clubs speelt. Denk dat een verdediging met Riedewald - Sanchez - Veltman - Tete ook lekker uit kan pakken.

31-10-2016 08:31

afcas +3791

ik betwijfel dus of veltman aanvallend zoveel beter is dan tete... zeker in dit systeem. er wordt meer over het midden gevoetbald ipv in de vorm vn een magneet zoals de boer. ook hebben we nu een rechtsbuiten die naar binnen komt, waardoor er ruimte ontstaat voor een aanstormende back. als er 1 iemand bewezen heeft hier geen gebruik te van kunnen maken is het veltman. aangezien tete een stuk sneller is en naar wat ik gezien heb meer loopvermogen heeft zou die dat eventueel wel kunnen. dat heeft hij echter alleen nooit kunnen laten zien omdat hij tot nu toe vrijwel alleen maar el ghazi vior zich heeft gehad en dan is het onmogelijk om aanvallende kwaliteiten te tonen als back zijnde...

31-10-2016 14:12

afcas +3791

ik zie een patroon op veltman voor tete na. veltman kan helemaal niks wat een back nodig heeft. tegen excelsior ook gezien dat hij niet de snelheid/loopvermogen heeft om diep te gaan op het moment dat traore naar binnen komt en de hele rechterflank open ligt voor hem... daarnaast kan hij ook niet als een back verdedigen en is hij aanvallend ook zwaar ruk.

31-10-2016 14:05

31xAjax +7959

Waanzin dat die 3 spelers 60M op zouden brengen, maar ja zo dacht ik over Milik ook.....

Waanzin dat hun transferwaarde met 2/3 gedaald zou zijn omdat ze een paar wedstrijden op de bank zitten.

In de winter El Gahzi verpatsen want die heeft me nooit kunnen bekoren. Bazoer ook, want als middenvelder komt hij tekort, dat had PSV goed gezien.....

Riedewald en Tete mooi houden, die komen nog wel van pas.....

31-10-2016 07:53

JubbegaAFCA +46

Tete riedewald en bazoer zie ik de plaats van veltman viergever en schone graag overnemen!!!

31-10-2016 07:43

ajaxfanmarcel +1469

schone niet eraf halen die speeld verdienstelijk. haal dan klaassen eraf. tete ja kan ook centraal voor viergever.

31-10-2016 07:46

ram +7283

Ik zou Bazoer, Tete en Riedewald gewoon niet laten gaan. El Ghazi eventueel maar liever ook niet. Gewoon middelmaat als Klaassen en Veltman verkopen en Traoré terugsturen en deze 4 her vertrouwen geven.

31-10-2016 07:37

oudzuid2 +7294

kwartet, Riedewald komt na 'de perfecte 6' ook ineens niet meer in de plannen van Bosz voor.

31-10-2016 07:35
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.