NB: 'Hoop niet dat Veltman-Martínez hét centrum wordt'

door Thijs Zwagerman 51

NB: 'Hoop niet dat Veltman-Martínez hét centrum wordt'

door Thijs Zwagerman 51

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd én wekelijkse actualiteiten in De Nabeschouwing. Vandaag: de hectische return tegen PAOK. Ditmaal met adjunct-hoofdredacteur Finn Dekker. Lees hier zijn blik op de wedstrijd en praat mee.

Stelling: Zowel Razvan Marin als Noussair Mazraoui voldoen nog niet op de plek van controlerend middenvelder.
'Daar ben ik het wel mee eens. Ik vind dat ze wel de potentie hebben om daar te staan, maar op dit moment oogt het nog heel onwennig. Marin was bijvoorbeeld af en toe nergens te bekennen en ook Mazraoui is nog erg zoekende naar de juiste invulling van die plek. Daardoor staat Ajax organisatorisch niet altijd even goed, op zijn zachtst gezegd.'

Zijn er binnen de huidige selectie alternatieven voor handen?
'Met Frenkie de Jong en Lasse Schöne ben je de twee spelers kwijt die daar vorig seizoen stonden, dus in principe heeft niemand in de huidige selectie veel ervaring op die plek. Daley Blind wel en hem zou ik dan ook sowieso daar laten staan, maar verder vind ik het lastig. De transfermarkt opgaan? Dat zou ik niet doen, want je hebt natuurlijk geen garanties dat een nieuweling wel gaat presteren. Ik denk dat Marin en Mazraoui wat tijd moeten krijgen om zich op die positie te ontwikkelen. Voor nu gaat mijn voorkeur wel uit naar de tweede.'

Wie was jouw Man of the Match?
'Hmm… Dat ik daar niet gelijk op kom, zegt misschien wel genoeg over het feit dat er niemand écht uitblonk. Er waren een paar jongens die gedeeltelijk erg goed spel vertoonden. Ik vond Nico Tagliafico goed spelen en Hakim Ziyech had weer fabelachtige momenten, maar het meeste keek ik wel op van Lisandro Martínez. Hij had zoveel goede onderscheppingen en ook aan de bal was hij heel sterk. Hij speelt met het mes tussen de tanden, daar kan ik echt van genieten. Het is wel vaak op het randje. Het is wachten op de eerste rode kaart, daar kan je vergif op innemen.'

Ajax was weer kwetsbaar in de omschakeling. Waar lag dat volgens jou aan?
'Als Ajax de bal veroverde, verloren ze hem op cruciale momenten een aantal keer heel snel en slordig. Vervolgens stond het dan organisatorisch niet goed. Daarnaast werden bepaalde afspraken überhaupt niet nagekomen. Als de restverdediging niet goed staat en er dramatisch wordt omgeschakeld, dan is dat tegen een ploeg als PAOK heel erg gevaarlijk. Met zoveel ruimte in je rug ben je ontzettend kwetsbaar tegen een counterende ploeg. Gelukkig werd het weinig afgestraft.'

Quincy Promes zat opnieuw op de bank, terwijl Kasper Dolberg zelfs helemaal niet tot de wedstrijdselectie behoorde. Begrijp je dat?
'Ik vind zelf dat Ajax in de beste aanvalsformatie begon, met Ziyech, Dusan Tadic en David Neres. Dan heeft Promes dus geen recht op een basisplek. Hij doet het verdienstelijk, maar ik vind niet dat hij ten koste van Ziyech of Neres in de basis thuishoort. Ook de keuze om Dolberg buiten de selectie te houden kan ik begrijpen. Je kunt maar zeven spelers op de bank zetten en als spits kan Klaas-Jan Huntelaar als invaller veel meer forceren dan Dolberg.'

Joël Veltman en Martínez vormden net als tegen FC Emmen het centrum. Denk jij dat dit hét centrale verdedigingsduo voor dit seizoen gaat worden?
'Ik hoop het niet. Veltman is in het verleden een centrale verdediger geweest, maar fungeert veel beter als rechtsback. Bovendien mis je met dit centrum de nodige lengte. Tegen PAOK zag je dat heel veel kopduels verloren gingen. Daar kunnen die jongens weinig aan doen, maar het is wel een zwakte. Ik zeg niet dat Perr Schuurs dé oplossing is voor in het centrum, maar qua duelkracht en positionering heb je erg veel aan hem. Ik had hem liever als rechtercentrale verdediger gezien en dan met Martínez naast hem. Op dit moment zou ik voor dat centrum kiezen, maar het is ook afwachten wat Edson Álvarez kan brengen.'

Sergiño Dest mocht opnieuw invallen. Verwacht je dat hij op korte termijn een basisplek gaat veroveren?
'Het gaat in ieder geval heel erg hard met hem. Na zijn officiële debuut en zijn Eredivisie-debuut, dus gisteren zijn debuut in de Champions League. Ik vond dat hij verdienstelijk inviel. Hij had een paar slippertjes, maar het is natuurlijk ook heel moeilijk om in zo’n hectische wedstrijd in te vallen. Of hij op korte termijn een basisplek gaat krijgen, is ook een beetje afhankelijk van de tegenstander. Heb je meer behoefte aan een aanvallende of verdedigende rechtsback? En het hangt af van de toekomst van Mazraoui op het middenveld of niet. Ik zie in hem in ieder geval zeker wel de toekomstige rechtsback van Ajax. Dat lijkt mij duidelijk.'

Tot slot: denk je dat Erik ten Hag zaterdag tegen VVV-Venlo wat wijzigingen gaat doorvoeren in de basisopstelling?
'Ik hoop dat hij kiest voor Schuurs in het centrum, zoals ik eerder al aangaf. Verder zou ik Dest op rechtsback zetten, maar dat heeft puur te maken met het feit dat je tegen VVV-Venlo meer behoefte hebt aan een aanvallende back. Mazraoui zou ik naast Blind op het middenveld laten spelen. Verder zou ik niets veranderen.'

Thijs Zwagerman (Twitter: @ThijsZwagerman | e-mail: redactieas@live.nl)

Alle Nabeschouwingen seizoen 2019/2020:
#ajapsv: 'Schuurs en Martínez complementair aan elkaar'
#vitaja: 'Dolberg brengt helemaal niks'
#paoaja: 'Denk dat Mazraoui uitgroeit tot gedroomde 6'
#ajaemm: 'Waarom zou je Tadic niet als eerste spits zien?'

Lees meer over:
Plaats reactie

ram +7283

Iedereen die Vertonghen wil halen snapt er sowieso helemaal niks van.

Als je dan óók nog eens wil gaan spelen met een blok van twee centrale verdedigers vóór het centrum... stap snel over naar PSV ofzo want dan ga je nog verdedigender en met nóg minder creativiteit spelen.

Serieus... Echt gestoorde suggesties hier!

15-08-2019 10:03

Hagmag +9

Er is geen 2e Frenkie en geen 2e Matthijs, laat dat duidelijk zijn.
Wat ik niet begrijp:
2 vaste verdedigers, Mazraoui en Blind lopen nu opeens op het middenveld te ballen ????
Beiden gaan het op die plek niet worden.
Blind moet gewoon centraal met......... Schuurs, Alvarez, Magallan of Veltman die mogen dat gaan uitvechten. Ik ben bang dat Magallan al snel gaat afvallen want dat is een miskoop.

Martinez is een TOPaankoop, die voegt iets toe.
Martinez als stofzuiger, ballenafpakker met zijn duelkracht controleur op het middenveld.
Ziyech in de rol van Frenkie en Donny op het middenveld.

Ziyech dus van rechtsbuiten naar het middenveld, daardoor kan Neres naar de rechtsbuiten positie.
Tadic kan op links en KJH in de spits.

Wil je met de Tadic variant spelen, hij dus in de spits dan gaat KJH naar de bank.
Dan komt er dus nog een middenvelder bij.
Marin is al heel vroeg c.q. snel gehaald en ik vraag mij zelf werkelijk af waarom.
Hij is echt een GRIJZE MUIS = miskoop.
Dan hebben we ook nog Promes die tijdens de Tadic variant, hangend vanaf de linkerkant zou kunnen gaan spelen. Echter ik hoop dat ik het mis heb, maar ik moet nog zien of Promes het bij Ajax-1 gaat redden.

Conclusie:
Gelet op gisterenavond mist Ajax echt kwaliteit op het middenveld. Blind en Nous kunnen het gemis van Frenkie en Lasse niet opvangen.
Marin viel weer door de mand, waardoor DEST=Best op de rechtsback positie terecht kwam.
Ajax moet nog een echte kwaliteit injectie halen op/voor het middenveld een speler die iets gaat toevoegen geen speler a la Marin.

14-08-2019 22:04

Martano +231

De Jong wordt niet alleen in de opbouw gemist, maar ook in de omschakeling. Met zijn loopvermogen, snelheid en duelkracht maakte hij heel wat counters onschadelijk. Wie van de Ajax-selectie kan dit ook brengen?
Blind in elk geval niet, Mazraoui zou het kunnen, Martinez neemt nog wat meer duelkracht mee. Het laatste kwartier tegen Emmen speelde Ajax met Lisandro als middenvelder.
In de achterhoede graag een rechter cv met de meeste duelkracht. En Veltman als rechtsback ook om aanvallend en verdedigend bij spelhervattingen een rol te spelen.

14-08-2019 20:56

Fieldman +0

Gewoon Schuurs en Alvarez achterin.

Maar we hebben echt nog kwaliteit op het middenveld nodig. Een passer met technische skills in de drukte. Type Frenkie de Jong, Arthur, Propper. Maar dan nog iemand die 18, 19 is, zodat hij nog naar Ajax wilt komen.

Daarnaast, gewoon met Blind als '6 spelen. Punt naar achteren. Net als Barca en City. Donny als half, anders gaat hij alleen maar bij de aanvallers hangen.

14-08-2019 20:09

Jeugd +24913

We hebben nog een topper nodig met lengte achterin. Hopelijk is Alvarez het.
Veltman is het niet, wel bruikbaar en degelijk maar liever als back.
Martinez is goed maar ook niet voldoende als centrale verdediger, komt echt lengte tekort.

14-08-2019 19:38

grannig mokum1 +1

Is dit het eisen van veltman? Als ik blijft wil ik als rcv?, wat, is Alvarez niet goed? Zet Alvarez samen met Martinez op achterse line. En Marin is niet wat het moest, haalt pröpper op die kan samen met Blind op het middenveld

14-08-2019 19:20

LammertAlbertus +15

Jürgen Ekkelenkamp heeft jaren als rcv back & cmv gespeeld
heeft wel lengte is intelligent kan voetballen heeft een zeer goed gevoel voor time & space
anticipeert heel goed coacht goed
2 ervaren cv's backs naast hem en je kunt 343 spelen .

Noa Lang is de ideale opvolger van Frenkie
ik vond Noa de best gescoute speler in de Plan Cruijff era
Noa was toen cmv een heel heel goede 6
Noa Lang is geen aanvaller maar een middenvelder
een as-middenvelder op 6 & 10 is am besten .

Wat Frenkie kan kan Noa ook en Noa is daarbij nog iets sneller en 2 beniger , zijn longpassing en schot zijn zelfs beduidend beter dan Frenkie
kortom Noa Lang is de ideale cmv .

Oud Toekomst topper cmv/6 Kees de Boer die gisteren in Swansea 1 heeft gedebuteerd is de ideale opvolger van Lasse Schöne .
KdB is een combi van Schone & Kroos met zelfs een vleugje KdB .

Kenneth Taylor is Ajax' grootste talent hij is een toekomstige top cmv / 6 /linkshalf 10 / rechtshalf
allround middenvelder
volledig 2-benig , ik vind Kenneth Taylor bepaald al beter dan heus niet onaardige Marin & Mazraoui .

Viktor Jensen vind ik ook Ajax1 rijp , echt goeie intelligente verfijnde mooie allround speler, met deze jongens kun je als geen tikataka spelen.

7 eigenkwekers

Straks Naci Ünüvar & Anass Salah-Eddine erbij




Onana
Veltman Ekkelenkamp Blind
Noa Lang
Donny Taylor
Ziyech
Jensen Tadic Neres

14-08-2019 19:01

trooop +3885

Kan me hier eerlijk gezegd wel goed in vinden. Alleen kan noa lang zeker niet wat frenkie kan, en ik vind je opstelling niet wat. Onder andere omdat we in die samenstelling weggeblazen zouden worden. Maar qua uitgangspunten is je post wat mij betreft een goed eind in de richting.

14-08-2019 22:13

tonny +0

veltman exit lijkt me en Mazraoui ook

14-08-2019 18:58

Cruijffthebest +13450

Nous terug naar rechtsback, Blind samen met Van de Beek en Propper halen.
Alvarez in het centrum en Vertonghen halen.
Zo los je veel problemen op.
Als men Vertongen niet haalt, dan Blind weer naar de verdediging en dan een middenveld van Van de Beek, Martinez en Propper.
We hebben echt kwaliteit nodig achterin en voor het middenveld, het is nu een bende!

14-08-2019 18:49

0h0Litmanen0h0 +0

Blind met Schuurs centraal. Nous en Martinez ervoor. Iedereen heeft het over tackle en felheid van Martinez, maar zijn inspeelpass, crosspass en inzicht zijn ook echt goed! Met Nous ernaast heb je heel veel voetbal, snelheid en verdedigende kwaliteit op de dubbele 6.

Marin zie ik meer als een stand-in voor Donny. Aanvallend en in balzit is het best aardig, maar zonder bal heeft hij geen idee.

14-08-2019 18:58

kade88 +0

Onana
Nous Alvarez Blind nico
Pröpper! Martinez
Ziyech Donny Neres
Tadic

14-08-2019 18:44

14AJAX14 +4

in principe hebben we gewoon een goede opbouwende middenvelder nodig met ervaring of heel veel talent, ideale basis 11 voor dit seizoen:
onana
mazraoui alvarez blind tagliafico
aankoop martinez
vd beek
ziyech tadic neres

opties voor aankoop:
Kristoffer Ajer (Celtic)
Thomas Partey (Atletico / afkoopsom is te doen)
Remo Freuler (Atalanta)
Arne Maier (Hertha BSC)

14-08-2019 17:30

14AJAX14 +4

Beste Jan, Alvarez is gehaald voor de RCV positie en kostte 15 miljoen euro. Als hij niet de man is voor RCV dit jaar dan heeft Marcie de plank goed misgeslagen...

14-08-2019 19:34

ram +7283

Dus als wij Messi halen (ook nooit voor Ajax gespeeld), zou jij hem niet opstellen? Kom op man... Alvarez is basisspeler totdat hij heel hard door de mand valt.

15-08-2019 10:09

Mokum_32 +1

Mijn ideale opstelling op dit moment

Mazraoui Schuurs Blind Tagliafico

Alvarez Martinez

Donny

Ziyech Tadic Neres

Meer controle en vastigheden, je beschikt ook over veel meer lengte en duelkracht.
Propper of een andere aankoop zou je eventueel op het middenveld kunnen zetten om er meer voetbal in te krijgen.

14-08-2019 17:29

14AJAX14 +4

speel je met 6 verdedigers

14-08-2019 18:27

Mokum_32 +1

Ja ik zie liever ook een voetballende speler zoals propper maar op dit moment hebben we niet beter. We hebben een geweldige aanval die scoren 9 van de 10 keer toch wel, als we daarachter gewoon een sterk blok hebben is dat misschien niet eens zo verkeerd.

14-08-2019 18:40

14AJAX14 +4

je hebt gelijk maar gewoon 1 echte rasmiddenvelder die kan verdedigen en inzicht / techniek heeft om op te bouwen... oftewel die moet je dus kopen en aangezien vd beek volgend jaar weg is en Marin zijn plek in kan nemen, kun je nu prima een kanon van 30 miljoen halen...
Magallan, De Jong, Labyad en evt De Wit kun je allemaal al doorselecteren

14-08-2019 18:43

Mokum_32 +1

Dat zal ik zeker toejuichen

14-08-2019 19:04

cantharel +3527

Veltman stond weer te schaatsen met zijn handen op de rug bij de 1e goal, hij kan beter zorgen dat die Biseswar niet had kunnen schieten. Kan echt niet meer hoe die gozer verdedigt. Dat kon wel bij de Boer want toen was alles veel minder beweeglijk dan nu.

14-08-2019 17:12

bremovic +2221

centraal alvarez met blind of schuurs.

mssn martinez op 6 en anders een nieuwe 6 halen.(berge van Genk mssn een optie)

met daarvoor vdB en ziyech

14-08-2019 17:06

Ajax1969 +4166

Ajax mist een controleur op het middenveld, daarom zet TH Blind er neer. Die wordt vervolgens gemist in de achterhoede, want Schuurs met Martinez gaf organisatorische problemen. Al vond ik het in de wedstrijden die Schuurs gespeeld heeft het beter gaan dan gisteren.
Logische conclusie: Blind naar achteren, naast Schuurs/ Alvarez.
Maar dan heb je een probleem op het middenveld. Vanwege het aanwezige spelers materiaal is dan een middenveld met de punt naar achteren de meest voor de hand liggende oplossing, tenzij de combi Martinez/Alvarez goed werkt op een middenveld met de punt naar voren. De eerste is gekocht als verdediger, de tweede ook, maar met verhaal dat hij ook op 6 kan spelen. Alleen niet iedereen is er van overtuigd dat hij genoeg kwaliteit heeft om dat goed in te vullen. Dus geen flauw idee of dat kan werken. TH kan dit seizoen laten zien dat hij echt een topcoach is, door uit deze spelersgroep een goed draaiend elftal te maken.

14-08-2019 16:56

14AJAX14 +4

gewoon een goed opbouwende / technische 6 halen die rechts is en die kan dan naast Martinez, en Vd Beek op 10 - Marin mag dan concureren met Vd Beek en die aankoop om vervolgens volgend jaar de 10 positie over te nemen

14-08-2019 19:05

Ajax1969 +4166

Dat 'gewoon' is het probleem. Niet alle aankopen van Ajax zijn even geslaagd en Ajax is daar geen uitzondering in. Het is gewoon lastig om een goede aanvulling te halen die er gelijk staat.

14-08-2019 19:43

gebruikersnaam +0

vd Beek zou in deze selectie de uitgelezen persoon zijn voor die positie en aangezien we genoeg mensen hebben die zijn positie ook goed kunnen invullen lijkt dat me dan ook de beste oplossing.

14-08-2019 19:52

GvanAchteren +871

En de naam is Pröpper... Of Donny daar zetten...

14-08-2019 20:13

N-ajax +0

Iedereen zit hier allemaal te zeuren over aankoopbeleid en opstelling etc. Het probleem is gewoon dat alle aankopen prima waren, en alle plekken ook erg goed bezet zijn op eentje na. En dat is rechtsmid. Het idee was duidelijk om Marin en Mazra te laten strijden voor deze positie, maar ze komen voor nu echt zwaar te kort. Hierdoor wordt het hele tactische plan in de war geschopt.

Ze kunnen het spel niet snel genoeg verplaatsen, waardoor Ajax heel moeilijk door de druk heen kan voetballen. En als het dan fout gaat staan ze verdedigend ook altijd verkeerd, waardoor de rest van het team voor lul staat (de backs staan dan vaak nog te hoog, en Blind is te langzaam om te corrigeren)

14-08-2019 16:47

14AJAX14 +4

iedereen loopt hier te minnen maar je hebt gewoon gelijk... Mazraoui komt inzicht tekort voor het middenveld, die moet gewoon lekker RB blijven en opstomen... Blind hebben we achterin hard nodig voor ervaring en organisatie en Alvarez met zijn lengte ernaast.
Dan hou je dus alleen Marin over die eigenlijk meer een 10 is of we moeten met de punt naar achter gaan spelen met Martinez op 6, maar die is nog niet klaar om in zn eentje de as van het middenveld te gaan dragen... oftewel Marc moet gewoon aan het werk, veel jongens doorselecteren / verhuren en een kanon voor het middenveld erbij. Geld is er zat en zodra we die technische 6 met rechterbeen hebben zijn we klaar voor weer een mooi jaar in de CL.

14-08-2019 19:11

Flipper33 +6826

Dat hoop ik ook niet ! Maar valt me allemaal bar tegen met die miljoenen uitgave van Ajax had je gewoon een elftal moeten hebben wat Paok van het veld had moeten blazen ! Voorlopig kan alleen Martinez me bekoren kwa aankopen ! De rest niet.

14-08-2019 16:21

MPAjax +8460

omdat sommige verkeerde instructies krijgen voor wat ze het beste kunnen of niet voldoende training krijgen in waar ze precies moeten lopen in aanvallend opzicht

tactiek aanvallend training mag wel beter

14-08-2019 16:36

AFCA1961 +3302

Helemaal met jou eens......Martinez is een schot in de roos maar de rest zeker niet, ook al denk ik dat Alvarez ook een topper is. Marin en Promes zijn toch gasten die eigenlijk niet Ajax waardig zijn en Schuurs vind ik persoonlijk gewoon veel beter dan Veltman.
Ik vind het overigens heel vreemd dat Veltman ineens door Ten Hag als "onmisbaar" word afgeschilderd......waar is dat op gebaseerd?

14-08-2019 16:44

Shardo +47

Tijd dat Alvarez gebracht wordt.

14-08-2019 16:14

Ajaciedoss0412 +0

Wat ik niet begrijp is dat Marin als een soort van vervanger is gehaald voor Frenkie, natuurlijk hebben ze niet dezelfde speelwijze want Marin is veel meer een passer maar ik vind hem tot nu toe zwaar teleurstellen. Als je zolang de tijd hebt om een vervanger te vinden dan scout je diegene toch zo ‘kapot’ dat je bijna zeker weet dat diegene ook daadwerkelijk in het spel past wat Ten Hag voor ogen heeft..

Ik verwachte een hoop van Marin en heb ‘m ook zeker nog niet afgeschreven maar wel vind ik het kwalijk dat ze geen speler hebben gezocht die meer in het Ajax spelletje past, iemand die de lijnen uit kan zetten. zeer
Comfortabel aan de bal is, en gewoon de opbouw voor z’n rekening kan nemen want Marin is voor mij veel meer een type Donny en zou waarschijnlijk beter renderen in een systeem met de punt naar achteren.

14-08-2019 16:09

Lazell +17005

Ja idd, of op de plek van Donny, maar niet achter Donny. Daar hebben we wel een handje van bij ajax, spelers halen voor plekken waar ze nooit spelen.

14-08-2019 16:27

Schwalbino +11

Bij Voetbal International hebben ze nu een filmpje over Apoel.

De kop erboven is wel komisch: "Ajax treft met APOEL Nicosia het Bayern München van Cyprus".

14-08-2019 16:08

Beretta +5

Ik zie dit centrum liever ook niet maar ik kan goed begrijpen dat TH voor ervaring kiest in een wedstrijd waar zoveel druk op staat, als het misgaat verpest je Schuurs voor de komende weken, misschien zelfs maanden. Ik hoop wel dat hij weer speelt tegen VVV. Je kan dan best verantwoorde risico's in de opstelling, dus ik zou dit graag willen zien als we met de punt naar voren gaan spelen:

Nous-Schuurs-Blind-Nico
Alvarez-Martinez
Neres-Marin-Promes
Dolberg

Geef Ziyech, Donny, Tadic rust en Huntelaar moet je kunstgras niet aan willen doen. Blind als CV zal veel beter kunnen coachen en met Martinez heb je een prima voetballer op de LCM. Ik ben ook benieuwd naar Marin op de plek van Donny, volgens mij zal hij het veel beter doen in een aanvallendere rol. Met dit team moet je VVV prima kunnen hebben.

14-08-2019 16:01

Hagmag +9

Waarom is Alvarez gehaald ?
Is Mazraoui nu opeens middenvelder ?
Dolberg verkopen aan Leverkussen.

14-08-2019 15:30

GvanAchteren +871

De verdediging moet beter en de dubbele 6 moet beter. De aanval is prima, moet alleen fitter en scherper worden. Voor de dubbele zes zie ik voor de korte termijn geen beter alternatief dan Donny terughalen en naast Martinez plaatsen. Promes kan het op10 proberen, alternatieven Marin, Lang of Tadic. Blind voorlopig weer als lcv, naast Schuurs of Alvarez.

14-08-2019 15:21

Noxin +15615

Ik ben erg geschrokken van de verdediging tegen PAOK en van de manier hoe Mazraoui speelde op het middenveld. Hopelijk kan Ten Hag dit fixen, want je kan niet elke wedstrijd 2 tegengoals goedmaken.

14-08-2019 15:11

jeppas +3524

Ik begin steeds nieuwsgieriger te worden naar die Alvarez. Wanneer gaat hij zijn minuten maken?

14-08-2019 14:59

stopperspil +11231

Jammer dat hij de laatste 20 minuten niet inviel tegen Emmen, hij moet toch keer vlieguren maken en 15 miljoen voor een plaats op de bank (net als Promes) is best duur.

14-08-2019 15:36

Schwalbino +11

Loopt goed hier. Veel een tweetjes.

14-08-2019 14:55

gebruikersnaam +0

Neres-Tadic-Promes
Ziyech-vd Beek
Martinez
Nico-Blind-Alvarez-Mazra

14-08-2019 14:55

Yo +250

Nico Blind Alvarez Mazraoui/Veltman
Marin/Mazraoui Martinez Van de Beek
Neres Tadic Ziyech

14-08-2019 14:39

Afca_126 +2

neres - tadic - ziyech
donny
martinez- eiting of aankoop
nico -blind - schuursalvares - mazraoui

14-08-2019 14:17

X-RaY +3

Een cv moet ten alle tijden een luchtduel kunnen aangaan, goed kunnen timen en koppen is daarom een must. Veltman kan beide niet. Totaal ongeschikt dus maar dat wisten we al helaas.

14-08-2019 13:37

ghouleseddik +0

Haal Vertonghen op, Schuurs en Alvarez mogen uitmaken wie naast hem gaat spelen. Posteer Martinez bij Blind.

14-08-2019 13:35

ajaxfan83 +3530

schuurs en alvarez

14-08-2019 13:14

AlexIbarra +19343

Paok had geen lengte voorin en als ik ff terugdenk aan Sinkgraven tegen Rapid Wien etc, begrijp ik wel dat Ten Hag koos voor iemand met 5 jaar ervaring als CV.
Niet nu Alvarez of Schuurs (internationaal) laten debuteren.

Ik zie overal veel opstellingen voorbij komen van mensen die denken dat het lek boven is als je 2 spelers omdraait, of er eentje vervangt door een ander.
Volgens mij vergeten die dat Mazraoui, Ziyech, Neres en Nico allemaal een trainingsachterstand moeten wegwerken en eigenlijk niet klaar zijn voor 2x 90 minuten p.w.
Donny leek te vertrekken, Marin probeert zich aan te passen, Eiting en Schöne vallen weg (geen geweldenaars maar wel ervaren spelers met wat Ajax-ervaring en vastheid). De vervanger van onze CV en captain heeft nog geen minuut meegedraaid.

Met andere woorden 60% van de spelers heeft wel een reden om nog niet optimaal te zijn en moet ff focussen op zijn eigen spel ipv het team. Zelfs Blind moet zich weer aanpassen.
Nog een maandje optrainen, integreren, rouleren en improviseren, dan pas verwacht ik dat er bepaalde patronen ontstaan waarmee we verder kunnen.

Voorlopig schrijf ik zeker nog geen spelers of combinaties van spelers af, al verwacht ik niet dat we Veltman- Martinez vaak zullen zien. Zeker niet tegen een kopsterke spits.

14-08-2019 13:14

HilversumNoord +0

klopt! en Mazaouri geen controlerende middenvelder klopt ook...terug naar de tekentafel Ten Hag!

14-08-2019 13:12

VoorAltijdNummer14 +25471

Ik kan me haast niet voorstellen dat een trainer die tactisch zo sterk is als Ten Hag, nog niet heeft overwogen om de dubbele 6 te schrappen. Zonder het enorme corrigerende vermogen van Frenkie zwemmen niet super dynamische spelers als Blind en Lasse. Gewoon weer met een 6 spelen. Of dat nou Blind of Martinez is, is mij om het even. Kunnen zowel vanuit het centrum of de 6 heel belangrijk zijn in de opbouw met hun voetballende kwaliteiten en uitstekende positionering. Zowel Donny als Marin zijn met hun loopvermogen en gevoel voor diepgang de perfecte halven. Helemaal met een voetballende controleur erachter. In de eredivisie zou er zelfs tegen de kleintjes met Tadic of Ziyech als half gespeeld kunnen worden. Ziyech heeft in het seizoen onder Bosz bewezen dat hij ook gedisciplineerd als half kan spelen.

Onana
Mazraoui - Schuurs/Alvarez - Blind/Martinez - Tagliafico

Blind/Martinez
Vd Beek - Marin

Ziyech - Tadic - Neres

14-08-2019 13:09

makaveli +946

ik vind dat we überhaupt de laatste tijd te veel spelers gekocht hebben waar we niks mee doen of willen doen. maar ik denk dat we verthongen goed kunnen gebruiken op het moment. als we de ervaring nodig hebben achterin kan hij daar spelen met blind. loopt het goed kan blind door naar het middenveld. ik zie op dit moment te weinig potentie in de manier waarop het nu staat. Veltman moet je zien als Rb vind ik en. niet als CV . niks tegen hem maar centraal komt ie gewoon te kort in mijn ogen. al vind ik de reacties dat hij gister heel slecht was erg overdreven. hij was oké maar niet het niveau wat we willen zien in het centrum.

14-08-2019 13:02

mkAFCA +1354

In godsnaam laat dit niet een nieuwe Sigthorsson worden...wat doet Veltman toch altijd bij die coaches? Hij komt gewoon te kort. Prima als invaller en stand-in. Maar Ajax wordt zeker niet beter met hem in de basis - en dat zou echt de maatstaf moeten zijn.

Die Biseswar had de avond van zijn leven...

14-08-2019 12:56

Dolberg25 +8859

Haha ja. Was pas zijn 22ste goal, in 120 wedstrijden. En er dan nog even bij bedenken dat hij in de Griekse competitie speelt. Vgm bakt ie er normaal gesproken niks van, haha.

14-08-2019 13:00

Ferd +38611

Laat Veltman niet opnieuw de pispaal worden van negatieve zeikers als jij

14-08-2019 13:25

mkAFCA +1354

Pispaal...wijs eerder naar Ten Hag dat hij niet eigenwijs vasthoudt. We willen beter worden toch, en niet stil blijven staan met een speler die al jaren af en aan in de basis staat. Dat schrijf ik. Waar zeik ik Veltman af? Verder prima prof en als stand-in goed. Maar niet voor de basis elf, die het weer ver moeten schoppen in Europa.

14-08-2019 13:55

Rob1706 +1695

Misschien ik het helemaal verkeerd maar volgens mij zorgde Frenkie door vertragen van het spel (als het nodig was) dat verdediging kon aansluiten en spel laten versnellen als het gevaarlijk kon worden. Zo'n slimme speler heeft Ajax helaas momenteel niet meer.
Veltman als RCV kan inderdaad niet meer.

14-08-2019 12:14

wladimir +3059

Veltman was gisteren de beste man van het veld. Ajax moet hem heel snel verlengen. Mazraoui en Marin waren de slechtste. Ik zou zaterdag Martinez, Blind en van de Beek op het middenveld proberen.

14-08-2019 12:45

Mokum_32 +1

Veltman was een groot drama, fysiek kon die werkelijk waar niks beginnen. 2de helft speelde die iets beter doordat de beste speler van die grieken naar de kant ging, en de grieken niet meer inhoud hadden van de eerste helft. Die gasten hebben nog geen competitie wedstrijd gespeeld.

14-08-2019 12:50

Schwalbino +11

Veltman was goed. Verloor nauwelijks een duel achterin. Deed ook bij de eerste goal niets fout. Die kopbal van hem bij de eerste goal had door een van de controleurs opgepikt moeten worden maar die waren even de aansluiting vergeten.

14-08-2019 12:57

AlexIbarra +19343

Hij had 40 cm naar rechts moeten staan zodat hij zelf de korte hoek afdekte en Onana de bal kon zien.

Maar zoals je aangeeft moet hij corrigeren nadat hij zelf een bal heeft weggekopt, dan kan het gebeuren dat je net niet optimaal staat. Geen blunder of grote fout iig.

14-08-2019 13:20

SoNick +333

Waar heb jij in hemelsnaam naar zitten kijken? Die man kan geen duel winnen zonder zijn handen te gebruiken. Komt letterlijk handen en voeten tekort om zich staande te houden. Zowel verdedigend als aanvallend kwetsbaar. Gezien zijn ervaring een ideale stand-in voor een trainer maar absoluut geen basismateriaal voor Ajax.

14-08-2019 12:56

stopperspil +11231

Kijk even naar het eerste tegendoelpunt naar het tweede mag ook.

14-08-2019 13:00

Matzet +5421

Ik heb vanochtend de wedstrijd in alle rust teruggekeken en ik moet eerlijk gezegd bekennen dat het een flinke puzzel is om de afstemming goed te krijgen. Wat met name ontbreekt is een middenvelder die het tempo kan bepalen.

Blind en Mazraoui kunnen op het middenveld, maar ze missen wendbaarheid, waardoor ze in de problemen raken als de centrale verdedigers niet doordekken. In die ruimte die daardoor ontstaat, kreeg PAOK kansen. Marin weet al helemaal niet hoe hij zich moet positioneren. Hij is beter op de positie van Donny.
Of Martinez als 6 de oplossing is weet ik niet. Hij is fel, heeft een goede pass en redelijke techniek, maar is nog te wild om echt het tempo te bepalen in balbezit.
Als Zyech het risicovolle spel beter leert doseren, dan zou ik dat als de beste optie zien. Eventueel met Martinez als stofzuiger om de problemen die Zyech veroorzaakt te neutraliseren. Dus een dubbele 6 met Donny iets meer teruggetrokken.

14-08-2019 12:09

Matzet +5421

Dit zou dus mijn opstelling zijn:

Onana; Mazraoui, Alvarez/Schuurs, Blind, Nico; Zyech Martinez, vd Beek; Promes, Tadic, Neres

14-08-2019 12:15

JariJari +15289

Martinez is geweldig op LCB

14-08-2019 12:19

ram +7283

Wie is "Zyech"?

15-08-2019 15:40

BokkieBokstra +11349

Die schuurs deed het prima vorige week, die verdient zeker nog een kans. Dit was niet het centrum, ook middenveld was niet heel samenhangend. Tsja, als de De JOng het middenveld van Barcelona nu ook al heerst dan is dat een klus om op te vangen. Werk aan de winkel! Wel heel blij met het doorgaan bij de 3-2 van Paok kreeg ik al zowat een deja vu. Maar kampioen ben je nog niet zomaar.

14-08-2019 11:56

Gonzalez75 +5890

Alvarez - Schuurs - Martinez - Tagliafico. Schuurs basiscursus Spaans geven en die overige drie basiscursus Nederlands. Komt het dik in orde

14-08-2019 11:47

Babangida83 +23969

Het probleem is de coordinatie. Dan is een taalcursus een oplossing, maar heb je dan wel even geduld?

14-08-2019 12:30

Soccerskins +1

Aangezien Ten Hag vast blijft houden aan het 4-2-3-1 systeem hoop ik dat hij Blind terug in de verdediging zet en Martinez doorschuift naar het middenveld, zodat de uiteindelijke opstelling er ongeveer zo uit gaat zien:

Onana / Dest - Alvarez - Blind - tagliafico / Vd beek - Martinez/ Ziyech - Promes - Neres / Tadic.

Een heerlijk elftal als je het mij vraagt.

14-08-2019 11:42

Sommelier +0

Veltman was gister zeker een van de beteren. Toch best wel een onderschatte speler geworden inmiddels, gezien de pseudo opstellingen hieronder van de toeschouwers.

14-08-2019 11:39

stopperspil +11231

Dat achteruitlopende met zn armen op zn rug verdedigen van hem.. bovendien mist hij sprong- en duelkracht met verdedigend koppen, nuttig om erbij te hebben maar doorselecteren nodig

14-08-2019 12:01

vdhaas +1

Armen op de rug is een goed idee. Doet sergio ramos ook. Anders is het zo hands.

14-08-2019 12:20

AlexIbarra +19343

Hij loopt niet achteruit dus waar praat jij over?

Armen op de rug ziet er weliswaar truttig uit, maar dat vond Biseswar ook en die kreeg een penalty tegen.

14-08-2019 13:47

Chris86 +321

Mazraoui heeft het vorig seizoen fantastisch gedaan en is als back goed en als bijkomende middenvelder vaardig genoeg, maar als pure middenvelder te traag. Lekker op rechtsback laten staan ook al vind ik Dest meer 'wil' uitstralen. Volgens mij heeft Nous het een beetje hoog in z'n bol gekregen..? Centraal achterin Blind met Schuurs of Alvarez ernaast en Nico op links. Middenveld met Martinez en Marin achter Donny. Voorin neerzetten op basis van vorm; daar zijn vele smaken mogelijk! Neres en Promes beide helftjes laten spelen om weer in vorm te komen. Ziyech moet altijd spelen en Tadic dan maar als eerste spits en aanjager.

14-08-2019 11:39

Cupmetgroteoren +5

Mazraoui heeft een slecht lichamelijk gestel. Voetbalt continu met pijntjes en lichte blessures. Sinds zijn blessure en na de winterstop is het bergafwaarts gegaan. Hij was verdedigend al niet de beste, maar het kost hem nu ook nog pijn en moeite om scherpe bewegingen te maken en kort te dekken.

14-08-2019 11:41

ram +7283

Dat hoop ik ook niet. Ik vind het ook laf van Ten Hag dat hij Schuurs niet gewoon opstelt na zo'n geweldige voorbereiding. Alvarez zal nog niet helemaal klaar zijn; dat begrijp ik wel.

Over een paar weken hoop ik dat het centrum Alvarez - Blind is. Daley is onwennig en zwak op het middenveld en ik zie hem liever in zijn vertrouwde rol. Vorig jaar was hij ontzettend goed achterin. Martinez is lekker fel én kan voetballen dus ideaal voor het middenveld. Ik verwacht dat Marin zich snel zal verbeteren; hij is nu nog niet goed genoeg maar ik zie wel dat hij potentie heeft.

Onana; Mazraoui, Alvarez, Blind, Tagliafico; Marin, Martinez; Ziyech, Van de Beek, Neres; Tadic.

14-08-2019 11:31

Chris86 +321

Mee eens :-)

14-08-2019 11:40

Saanchez +3117

Volledig mee eens! Zou deze opstelling graag zien tegen VVV, misschien nog met Schuurs ipv Alvarez gezien we zeker weten dat Schuurs in goede vorm is en we niet weten hoe Alvarez ervoor staat. Maar dat middenveld zou de oplossing kunnen zijn!

14-08-2019 12:36

ram +7283

Ja, precies, ik zou nu nog even met Schuurs spelen en dan Alvarez de kans geven. Veltman en Magallan gewoon laten vertrekken.

Ik denk dat Marin, als hij naast Martinez staat, aanvallend ook iets meer kan betekenen omdat ik denk dat Martinez meer loopvermogen heeft om het verdedigend beter in balans te houden. Blind kan dat gewoon niet. Blind kan alleen als pure '6', in mijn ogen.

14-08-2019 13:39

AsensioAFCA +0

Onana
Mazraoui - Schuurs - Vertonghen - Tagliafico
Alvarez - Blind
ZIyech - vd Beek - Neres
Tadic

Varela
Martinez
Veltman (Magallan als veltman nog vertrekt)
Dest
Marin
Promes
Huntelaar
Dolberg
Lang
Gravenberch

- Genoeg wedstrijden om iedereen voldoende te laten spelen
- Vertonghen, gezien de berichten dat hij op de tribune zit bij Tottenham. (anders Blind CV)
- Alvarez, gezien het volgende bericht(ik heb hem zelf niet zien spelen): ''Naast zijn duelkracht heeft El Machin veel snelheid, is hij sterk in de passing en staat hij bekend als een balveroveraar. Mede daardoor speelde hij de laatste drie Gold Cup-wedstrijden van Mexico als controlerende middenvelder. In zijn thuisland wordt hij door kenners vergeleken met N'Golo Kante, al is de Fransman van Chelsea kleiner van stuk.''

Elftal vol voetbal en voldoende lengte (Schuurs, Vertonghen, Alvarez) bij corners etc.

Hier hoop ik tegen beter weten op.. In ieder geval ben ik ervan overtuigd dat het weer een mooi seizoen gaat worden!

14-08-2019 11:19

Schwalbino +11

Drie stamspelers op cruciale plekken vervangen gaat niet in een handomdraai. Zoveel is wel duidelijk geworden.

Middenveld: Schone en De Jong zijn spelers die bijna altijd de juiste keuzes maken. Dus geen dribbel als dat niet gewenst is, het spel vertragen als de formatie even uit elkaar ligt, het spel versnellen als dat kan, geen ziekenhuisballetjes, etc. Die mis je nu. Mazraoui en Marin zijn nog niet op dat niveau. Met Blind op het middenveld los je dit probleem slechts voor 50% op.

Verdediging: met Blind op het middenveld heb je geen tactisch sterke speler meer in het hart van de verdediging. En dat is een probleem. Zet je daar twee jonkies neer dan vraag je om problemen.

Je kunt wat schuiven met spelers en Ziyech op het middenveld zetten en Promes op rechts. Dan heb je een prima middenveld maar nog steeds geen verdediging die CL waardig is. Het liefst zie ik Schuurs/Blind. Misschien dat Martinez dan de rol van Blind op het middenveld kan overnemen. Geen idee of Martinez daar al klaar voor is. Ik denk het niet.

Veltman was ok gisteravond maar een centrum Veltman/Martinez is bij hoge ballen spannender dan een aflevering CSI en dat is niet de bedoeling.

14-08-2019 11:11

stopperspil +11231

Alvarez is toch niet voor de bank gekocht? Duo Alvarez/Blind ligt voor de hand en Martinez linkshalf. Nu nog een leider op het middenveld, maar wie?

14-08-2019 11:10

JariJari +15289

Alvarez/Martinez verdediging en Blind middenveld.

Blind gaat niet van het middenveld hoor, we hebben zijn toegevoegde waarde daar veel meer nodig.

14-08-2019 12:22

mcjc +2

Het komt allemaal goed wanneer de juiste keuzes worden gemaakt. Een centrum met Blind en Schuurs is nog steeds de beste optie. Voor het middenveld komt Marin te kort. Dat is gewoon een miskoop. Je ziet gewoon dat hij het tempo niet kan bijbenen en zoekt altijd de makkelijkste route voor een balletje breed of terug. Met Ekkelenkamp hebben we al een goede vervanger in huis. Een middenveld met Ziyech- Ekkelenkamp- vdBeek zou niet mistaan.

14-08-2019 11:03

ETM +3

Ik kan de schrijver prima volgen.
Toch acht ik de kans dikwijls aanwezig dat Ten Hag Blind toch naar achteren haalt en Martinez doorschuift. Die optie lijkt niet gek en dat er iets moet veranderen is duidelijk. Ik denk idd dat de 2de positie in het controlerende blok tussen Marin en Mazra blijft gaan. Zolang Donny blijft zie ik Ten Hag de punt niet draaien. Ik denk dat de achterhoede een stuur nodig heeft. (Blind).
Dest zn nabije toekomst hangt dan idd af van Marin vs Mazra. Mocht dat Mazra worden denk ik dat we in bepaalde wedstrijden Dest zullen zien en in andere Veltman. Ik ga er zeker niet vanuit dat Veltman centraal blijft. Ik vermoed dat dat puur een afweging was op basis van deze fase en met betrekking tot deze tegenstander.

14-08-2019 11:02
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.