NB: ‘Als Ajacied vraag je je af wanneer deze nachtmerrie voorbij is’

door Jesse ter Haar 145

Bron Ajax Showtime

NB: ‘Als Ajacied vraag je je af wanneer deze nachtmerrie voorbij is’

door Jesse ter Haar 145

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd én wekelijkse actualiteiten in De Nabeschouwing. Vandaag: Ajax gaat keihard af tegen de amateurs van USV Hercules. Ditmaal met redacteur Justin Fokkens. Lees hier zijn blik op de wedstrijd én praat mee!

Stelling: Ajax krijgt precies wat het verdient na een dramatische prestatie op alle vlakken.

‘Daarmee kan ik het alleen maar eens zijn. Als Ajacied vraag je je af wanneer deze nachtmerrie voorbij is. Het is opnieuw een enorme deceptie, maar vooral echt een nieuw dieptepunt. Wat moet je er nog van zeggen? Je verliest van een amateurploeg en je komt amper tot kansen. Voetballend lijkt het helemaal nergens op, ballen vallen overal tussen. Het lijkt helemaal nergens op. Hercules heeft verdiend gewonnen en dat is nog het meest pijnlijk.’

Welke Ajacied viel jou het meest tegen?

‘Ik kan ze bijna allemaal wel opnoemen, maar ik vind het echt onbegrijpelijk dat Ávila speler van Ajax is. Hij mag al weinig minuten maken, maar elke keer dát hij speelt – op een aantal momentjes na – doet hij de gekste dingen. Verdedigend laat hij zich zomaar opzij zetten bij de 1-0. Na de uitwedstrijd tegen PSV, waarin hij echt aan alle kanten kinderlijk eenvoudig voorbij werd gelopen, was het voor mij al gedaan. Ik vind het een onbegrijpelijke aankoop en als je dan ook nog ziet hoe veel geld er voor hem is betaald…’

Carlos Forbs kreeg in de eerste helft nog de beste kansen namens Ajax, maar ging naar de kant. Hoe kijk je naar zijn prestaties?

‘Ik vind Forbs moeilijk te beoordelen. Voor het hedendaagse topvoetbal heeft hij een enorm wapen en dat is zijn enorme snelheid en diepte in zijn spel. Ik vond hem de eerste seizoenshelft nog aardig beginnen, maar de laatste weken lijkt het helemaal nergens op. Alles is ongecontroleerd en het lijkt wel alsof hij een gebrek aan basistechniek heeft. Als rechtsbuiten vind ik het niet om over naar huis te schrijven, maar als linksbuiten vind ik hem al helemaal druistig.’

Brian Brobbey leek nog even net dat te brengen wat nodig was om toch resultaat te halen. Hoe belangrijk is hij geworden voor Ajax?

‘We kunnen concluderen dat Brobbey van enorm grote waarde is voor Ajax. Hij scoort nu ook en maakt zijn kansen goed af, maar vooral ook met zijn spel als aanspeelpunt. Hij is enorm gevaarlijk. Hij, Hato, Ramaj, Berghuis en misschien Hlynsson zijn op dit moment de enige speler in je selectie die het niveau hebben dat je als Ajax moet nastreven. Dat is een enorm pijnlijke constatering, want dat betekent gewoon dat er slecht is ingekocht. Het lijkt af en toe wel alsof je naar Jong Ajax zit te kijken. Je hebt geen ervaren spelers en dat is een heel groot probleem.’

In hoeverre wijt jij deze nederlaag aan instelling?

‘Dat vind ik wel een goed punt, want al heb je een enorm gebrek aan kwaliteit als Ajax en heb je niet de spelers die de Ajax-standaard hebben, dan nog moet je van de amateurs van Hercules kunnen winnen. Een jongen als Martha wordt net voor de leeuwen gegooid, speelt pas net op linksback, maar je kunt toch wel gewoon met je man meelopen? Onlangs tegen Sparta liet hij zijn tegenstander volledig vrijlopen en vandaag (donderdag, red.) bij de laatste tegengoal weer. Je moet ook wel beseffen wat het inhoudt om voor Ajax 1 te spelen. Dit is gewoon puur mentaliteit. Het continu gefocust zijn, je man volgen en denken: hij komt er niet voorbij. Je mist characters in deze ploeg die een over-mijn-lijk-mentaliteit hebben. Taylor is ook de koning in het laten lopen van zijn man in de omschakeling en daar heb je er te veel van. Die jongens moeten beseffen wat je qua niveau moet halen om in het Ajax-shirt te spelen, maar vooral ook qua instelling.’

Geloof jij dat de afgelopen twee wedstrijden met John van ’t Schip anders waren afgelopen?

‘Ik vind het lastig om te beoordelen of het dan anders zou zijn gelopen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hij echt nog wel enige invloed heeft gehad. Als hij twee wedstrijden weg is, zal het niet zo zijn dat Valkanis en de anderen het compleet anders gaan doen en de spelers denken: Van ’t Schip is van huis, we gaan het allemaal op zijn beloop laten.’

Tot slot: wat moet er volgens jou gebeuren om beterschap te kunnen tonen na de winterstop?

‘Er zijn de afgelopen twee jaar enorme fouten gemaakt. Als je kijkt naar de samenstelling van de selectie, dan had je in de vorige seizoenen nog spelers als Álvarez, Martínez, Neres en Antony. Die werden gehaald met de insteek om eerst te acclimatiseren in Nederland, te leren op de training en af en toe minuten te maken, om zo de rol van de ervaren spelers die de kar trekken over te nemen. Nu heb je spelers als Tahirovic en Forbs en die moeten er meteen staan. Als Gaaei twee jaar in Jong Ajax speelt achter een hele goede rechtsback en hij komt langzaam, dan zal hij op een beter niveau Ajax 1 bereiken. Nu is het gewoon nog niet goed genoeg. Die jongens hebben nog niet het niveau dat je van een speler van Ajax 1 wilt zien.

‘Het is de vraag in hoeverre je het de spelers kunt verwijten dat ze op dit moment onvoldoende kwaliteit hebben. Die jongens hebben geen spelers als Tadic en Blind om zich aan op te trekken, dus je hebt een probleem in de samenstelling van je selectie. Je zult spelers moeten halen in een oudere leeftijdscategorie, die Nederland bij voorkeur kennen en de boel op sleeptouw kunnen nemen. De kar wordt nu getrokken door Hato, een speler van zeventien jaar. Je had te allen tijde Ziyech en Tagliafico moeten halen. Dan kost het maar wat meer salaris, maar dat zijn wel jongens die weten wat er wordt gevraagd.’

Jesse ter Haar (X: @jesseterhaar | E-mail: j.terhaar@ajaxshowtime.com)

Lees meer van De Nabeschouwing van dit seizoen:

#ajaher: 'Brobbey speelde prima, maar het is goed als er een concurrent komt'
#excaja: 'Ajax moet de jongens die zich niet volledig op de club richting zo snel mogelijk van de hand doen'
#ludaja: 'Berghuis is de beste nummer tien die Ajax nu in de selectie heeft
#ajalud: 'Steijn moet op het middenveld kiezen voor Taylor óf Van den Boomen'
#foraja: 'We moeten accepteren dat Ajax op dit moment in een traject zit'
#tweaja: 'Steijn lijkt nog geen idee te hebben hoe hij Ajax wil laten spelen'
#ajaom: 'Ajax kan voortborduren op het middenveld na rust'
#ajafey: 'Het is wel erg makkelijk om de positie van Steijn nu zó ter discussie te stellen'
#ajafey (restant): 'Er moet in alle geledingen van de club meer Ajax-DNA komen'
#aekaja: 'Dit Ajax lijdt aan een gebrek aan tactiek, houvast en vertrouwen'
#ajaaz: 'Dit seizoen is niet meer te redden en moet functioneren als een tussenjaar'
#utraja: 'Bizar als het na deze wedstrijd nog niet klaar is met Steijn'
#briaja: 'Totaal onrealistisch om van dit Ajax resultaat te verwachten tegen Brighton’
#psvaja: 'Cruciaal dat Maduro onder Van 't Schip voldoende inspraak houdt'
#ajavol: 'Martha deed als back een beetje aan Mazraoui denken'
#ajahee: 'Van 't Schip coacht meer langs de lijn en geeft de spelers echt vertrouwen'
#ajabri: 'Dit Ajax is kwalitatief nog niet goed genoeg om van Brighton te winnen'
#almaja: 'Ajax hing van toevalligheden aan elkaar en stichtte alleen gevaar via Brobbey'
#ajavit: 'Taylor is zeer terecht tot Man of the Match verkozen'
#omaja: 'Veel van Mislintats aankopen renderen niet; de selectie is totaal niet in balans'

#necaja: 'Als Ajax 3-5-2 gaat spelen, komen de meeste spelers het beste tot hun recht'
#ajaspa: 'Taylor is echt van toegevoegde waarde voor dit Ajax'
#ajaaek: 'Conference League kan belangrijk zijn voor Ajax’ zelfvertrouwen’
#ajapec: 'Kreeg een brok in mijn keel van het eerbetoon aan Van 't Schip'

Lees meer over:
Plaats reactie

Bals +3780

Ach alles is tijdekijk!
Over een poosje is het weer gewoon ouderwets 1. AJAX 2. PSV 3. Feijenoord 4. De rest.

23-12-2023 10:07

Ajaxfan31183 +16391

Ken je dat nummer van Marco Borsato , met de meeste dromen zijn bedrog

23-12-2023 14:50

luizindep +21

dit is al een tijdje aan het afglijden,dit begon niet dit seizoen

22-12-2023 18:30

JanBiesbos +29273

Precies vorig jaar met aanstellen van onervaren trainers

23-12-2023 11:57

Ajax95Duivendrecht +24182

Zo'n Kaplan hè, die is toch onmogelijk minder dan Avila?...

22-12-2023 18:18

Simpelishetmoeilijkst +25393

Wat ik hier nergens lees is over de belabberde conditie vsn onze spelers. Je mag zeggen wat je wil vsn Ten Hag; onde hem was iedereen in staat 90 minuten lang goed te voetballen. Nu kunnen ze er niet eens 10 minuten wat van bakken. Heel veel werk aan de winkel op dit vlak. Mrt een goede conditie ksn je vaak aan het einde nog het. Er schil maken, als de tegenstander het niet meer kan belopen. Zelfs ik, een oudere man van ruim 66, zou dit kunnen verbeteren.

22-12-2023 17:18

erwtenpeller +2047

Hier ben ik het volledig mee eens.ik ben 77 jaar heb alles meegemaakt met Ajax maar wat Al de spelers laten zien totaal geen mentaliteit en de conditie is 40 procent wat PSV en Feijenoord laten zien is wat het publiek wil zien.

22-12-2023 20:08

Simpelishetmoeilijkst +25393

Leuk nog een oudere fan. Wij hebben de gouden tijd meegemaakt met Michels, die keihard was.

22-12-2023 20:39

Joris.S +378

Maar goed ook dat ze er uit liggen speel gewoon met je sterkte elftal

22-12-2023 17:09

Dolblij +45610

Het zal nog wel even duren voordat er licht aan het einde van de tunnel is. Maar:

If you are going through hell, keep going. Zei Churchill ooit.

Dus doorlopen, naar Bodø, Athene, 010, 040, wellicht nog stokslagen krijgen maar hopelijk wel beter worden.

22-12-2023 16:57

3sterren +20205

Beter worden ? Denk niet dat er spelers veel beter gaan worden.

Ondanks dat veel users van AS denken dat bijvoorbeeld o.a. Josip Šutalo ons nog eens in positieve zin zal gaan verbazen, schrijven zij met hetzelfde grote gemak Francisco Conceição af.
Daar waar de één al sinds zijn komst, wedstrijd na wedstrijd mag schutteren, daar kunnen zij al na enkele minuten zien dat de kleine Portugees geen Ajax waardige speler is, of ooit zal worden.

Maar ik ben zelf een ultra positivo, dus ik hoop met je mee ...

22-12-2023 20:58

arufred +9837

Het jaar 2023 zal de boeken ingaan als het jaar dat Ajax alle negatieve records verbroken heeft. Recente records: op plaats 18 staan in de ere-divisie,verliezen van amateurs in de beker.

22-12-2023 13:55

Ajax95Duivendrecht +24182

Ik heb het idee losgelaten dat het binnenkort wel weer goedkomt, of dat het met 1 of 2 aankopen wel weer goedkomt... (gedachte die ik nog lang gekoesterd heb)

De enige manier waarop dit weer goedkomt, is als de hele organisatie (beleidsmakers, technische staf, spelersgroep) van top to bottom rigoureus uitgekamd en schoongeveegd wordt. Met competente mensen met een duidelijke voetbalvisie aan het roer, in plaats van incompetentie in alle lagen. Zolang dat niet gebeurt, komt het de komende jaren niet goed.

22-12-2023 12:23

Redrum +96297

Precies, we zullen volledig opnieuw moeten beginnen en weer een dominant Ajax op moeten bouwen. Dat is de enige manier.

22-12-2023 13:33

Web +178830

Het is een groep met weinig restwaarde
Ajax staat voor het grootste probleem uit de geschiedenis

22-12-2023 14:03

NaarCLbeker5 +921

misschien dat Alex Kroes al wat gaat helpen

22-12-2023 16:58

GAjax31 +16280

Je staat natuurlijk enorm voor lul als je wordt uitgeschakeld door amateurs, maar de volgende ochtend doet het mij eigenlijk niet zoveel. De uitschakeling in de CL tegen Spurs en Milan vond ik enorm pijnlijk en het verspillen van het kampioenschap bij de Graafschap.. maar dit? 't Zal wel..

Van de beker vind ik eigenlijk alleen de finale een leuke wedstrijd.. en als je die niet haalt boeit het mij niet zoveel welke ronde je wordt uitgeschakeld. Bayern overkwam nog niet zo lang geleden exact hetzelfde, net alsof daar nog iemand van wakker ligt. Gewoon proberen het beste te maken van de tweede seizoenshelft en dan hopelijk een betere transferperiode in de zomer. Verder dit seizoen zsm vergeten.

22-12-2023 11:57

Rockanje23 +37134

Het verschil is natuurlijk wel dat Bayern nog veel hogere doelen voor ogen heeft om voor te kunnen spelen. Kampioenschap en CL.
Dat heeft Ajax helemaal niet. De beker was het enige nog waar voor we konden spelen.

22-12-2023 12:08

GAjax31 +16280

Daar heb je gelijk in hoor.. een eventuele beker had dit seizoen wellicht nog een beetje goed gemaakt, maar het is wat het is.

22-12-2023 12:11

80HD +1557

Vorig seizoen moesten we ook al snel vergeten, ben wel toe aan weer een positief seizoen. Ben alleen bang dat het er nog niet snel aan gaat komen.

23-12-2023 09:23

El Grande Ghacied +1363

Ik heb ff de hele selectie zitten nalopen. Als ik er, met veel optimisme, naar kijk dan kom ik tot 9 spelers die selectiewaardig zijn mits op juiste positie (dus niet per se basis), waarvan er nu twee geblesseerd zijn: Ramaj, Rensch, Hato, Vos, Hlynsson, Taylor, Berghuis, Brobbey, Godts.
Een aantal jongens zullen er hard aan moeten trekken om er nog bij te mogen wat mij betreft: Kaplan, Sosa, Boomen, Bergwijn en Akpom en vooruit Sutalo. Verder een paar jongens niet of nauwelijksks gezien zoals Mannsverk, Gooijer, Axel Dongen en Misehouy.
De rest hoeft wat mij betreft het Ajax shirt niet meer aan te trekken en heeft niet de vereiste kwaliteit om bij ons te mogen spelen.
Echt treurig dat we zo diep zijn afgegleden en geld door het putje hebben gegooid. Hadden ze het net zo goed aan mij kunnen geven. Had er waarschijnlijk net zoveel nuttigs mee gedaan 😂

22-12-2023 11:55

Ajax95Duivendrecht +24182

Ik waardeer je analyse, maar ik vind 9 spelers nog een hoog aantal. Op dit moment vind ik alleen Ramaj, Hato en Brobbey beschikken over een bepaald minimum aan basiskwaliteit dat je onder normale omstandigheden van een Ajax-speler zou mogen verwachten. Onder juiste condities en mits op de juiste positie Vd Boomen ook, maar die is alweer een stuk afhankelijker van wat er om hem heen staat om wel/niet te kunnen renderen. Maar verder...

Hlynsson is een Van de Beek/Klaassen 2.0, een speler die alleen maar meer uit een team kan halen als het hele samenspel en aanvalsspel van de rest van het team klopt.

Taylor, Rensch en Berghuis zijn verder ook pure mooi-weervoetballers: spelers die individueel goed spelen als het team goed draait, en slecht als het team slecht draait. Zijn stuk voor stuk geen kartrekkers en hebben de handen vol om zichzelf overeind te houden als de rest van het team slecht functioneert.

Vos en Godts zijn effectief gezien nog jeugdspelers die nauwelijks minuten hebben gemaakt op het hoogste niveau.

Akpom is een prima, maar veel te dure supersub die pas rendeert als het een heen-en-weer-wedstrijd / chaosvoetbal wordt.

Mikautadze is een zaalvoetballer die aan de bal acties zonder rendement heeft en zonder bal nul inbreng heeft.

Sosa en Gaaei zijn wingbacks die niet kunnen verdedigen en niet kunnen opbouwen.

Martha idem, plus was sowieso in Jong al niet van het niveau dat Ajax na moet streven.

Sutalo is een Bambi on ice die getrokken moet worden door (een) ervaren verdediger(s) naast zich, maar nu zelf in een rol van kartrekker gedwongen wordt.

Bergwijn is een veel te dure, luie, volgevreten vedette die veel te weinig impact heeft op het Ajax-aanvalsspel voor het geld waarmee hij gehaald is.

Forbs is een roadrunner zonder balbehandeling.

Tahirovic is een volstrekt ongeschikte en veel te houterige 6/8 voor Ajax.

Avila, tja, wat is die eigenlijk... Een cliniclown eerste klas, die niks goed gedaan heeft in een Ajax-shirt.

Allejezus, het is echt zo erg! Bijna geen enkele speler heeft het benodigde niveau. Ik heb niet snel afkeer van Ajax-spelers, maar voor deze spelersgroep die we nu hebben heb ik een gevoel dat heel dicht in de buurt komt van haat. Ik heb met de meeste van deze spelers gewoon totaal niets.

22-12-2023 12:42

El Grande Ghacied +1363

Daarom schreef ik ook als je er met veel optimisme naar kijkt.
Er moeten meerdere ervaren voetballers bij die het klappen van de zweep kennen (met name mentaal gezien) wil je van de twijfelgevallen en jonge talenten wat kunnen maken. Indien dit niet lukt, dan wordt het heel lastig. Haal je bijvoorbeeld alleen een De Roon, dan wordt het echt niks, maar weet je ook een Kostic (nu Juve, ex Groningen) en Eriksen te strikken (alles ff puur hypothetisch hè) dan wordt het alweer heel anders.
We zitten alleen zo diep dat dergelijke spelers no way gaan komen...

22-12-2023 12:56

cantharel +3527

Iedereen zegt Ramaj,Ramaj en nog eens Ramaj maar deze ballenvanger heeft nog geen wedstrijd voor je gewonnen. Een slappe keeper waar Rulli in mijn ogen veel beter is maar ja dat is mijn mening en ook altijd gezegd hebbende dat die Forbs niet kan voetballen maar dat al na 2 wedstrijden zag..

22-12-2023 17:47

Sunny +9581

Eens met jouw rijtje op Kaplan na want die hoort bij de "nog niet echt kunnen beoordelen"
En Axel is mits fit echt wel een topper en kon je gisteren ook al zien

22-12-2023 13:36

Aspers73 +3243

Wat ik niet snap is dat er niet naar 'doelpunten geteld is' . Iedereen die een elftal samenstelt 'telt' doelpunten die vanuit de linies worden gescoord. Bijv10 door verdedigers, 40 door middenvelders etc. Nou...in dit team zitten geen doelpunten in verdediging en nauwelijks in het middenveld. Dus noet alles komen van Brobbey of andere aanvallers.

22-12-2023 11:37

De Stift +7099

De laatste twee potten zullen toch echt wel wat teweeg brengen. Er MOET kwaliteit bij. Dus hopelijk durven ze in de winterstop te investeren. Allereerst Eriksen terughalen. Hopen dat Ziyech en Tagliafico nog willen.

22-12-2023 10:54

Sander31 +7897

Jahoor Ziyech zit net bij gakatasaray en speelt de sterren van het dak, die komt niet hoor

22-12-2023 13:23

Joodhannus73 +3579

Deze nachtmerrie is pas begonnen. Het ergste moet nog komen. Dat we spelers moeten verkopen omdat we de kosten niet meer kunnen dekken. Je kunt er 3 verkopen; Hato, Brobbey en Ramaj. Deze spelers willen sowieso weg, want die willen CL gaan voetballen. De rest is troep en daar blijf je mee achter. De Jeugdopleiding is ruk (de laatste jaren wordt vrijwel geen jeugdteam meer kampioen), dus er komt ook niets aan. En de toppers uit de jeugd verkassen nu ook, omdat niemand hen een goed plan en contract taanbiedt. Het is mismanagement van de bovenste plank. Failliet van de club is eerder aanstaande dan dat we de weg weer omhoog vinden.

22-12-2023 10:41

DarkChild +3451

klopt, tijdens de heerschappij van Overmars en Sar werd Ajax al niet zo heel goed geleid (jeugd werd al steeds minder, qua kosten gingen we op een kind met een waterhoofd lijken) maar na het vertrek van Overmars werd dat pas zichtbaar voor het gros. Of nou ja, zou het kunnen zijn dan, want er zijn nog genoeg fanboys over. Ook hier.

En das allemaal cute and all, maar je kan niet weg rozebrillen dat een organisatie die al zo lang zonder deugdelijke (of zelfs überhaupt aanwezige) directie en RvC opereert, uiteindelijk zal wegvallen en bezwijken.

Het dringt hier nog niet echt door, maar je gaat simpelweg naar een Hsv/Schalke scenario. PSV en Feyenoord halen je in of zijn je al voorbij, je financiële voorsprong is in twee jaar compleet weggegeven en er is geen enkel uitzicht op beterschap. We hebben bijvoorbeeld niet eens een hoofd jeugdopleiding. Laat staan een concrete en breed gedragen visie hoe iets te bereiken. Ja, de holle frase "wij zijn Ajax, wij zijn de beste"

Dus mede-Ajacieden, koester de periodes die je hebt meegemaakt als fan van een topclub.
Maar realiseer je dat dat geen automatisme of recht is of was dat we dat waren.

En ik snap best dat ik nu reacties krijg van: zwartgallig, azijn, het gaat altijd met pieken en dalen, blabla.

Dat gaat alleen voorbij aan de feitelijkheid dat de organisatie in de clubhistorie nog nooit zo zwak is geweest in letterlijk alle geledingen. En dat ook al zo lang.

22-12-2023 10:53

NaarCLbeker5 +921

dacht dat ik een pessimist was, maar Joodhannus moet ik erkennen als mijn meester in pessimisme.
''Het ergste moet nog komen'', is een quote van Arthur Schopenhauer

22-12-2023 17:09

Redrum +96297

Wat maakt het nog uit? De boys zitten allemaal op Schiphol waarschijnlijk om hun welverdiende vakantie te vieren in een luxe en zonnig oord. Het interesseert ze allemaal geen flikker, dus waarom zouden wij ons wel druk maken? Oh ja, wij houden wel van deze mooie club natuurlijk. Sterkte voor iedereen die nog moet werken vandaag. Ooit komt het weer goed, alleen niet met deze groep nutteloze lamstralen.

22-12-2023 10:39

TijnioAFCA +241

Never waste a good crisis; iemand die van z'n seizoenskaarten af wil?

22-12-2023 10:20

AjaxFinest +3469

Deze nachtmerrie is pas dit seizoen begonnen en gaat zeker weten nog wel een aantal jaar verder. Hier zijn we niet zomaar bovenop. Ik weet niet wat er intern speelt maar er moet meer aan de hand zijn dan dat wij zien. Dit is een regelrechte schande. Bezem door de selectie en heel snel. Op Hato na kan je de gehele verdediging vervangennom over het middenveld maar te zwijgen.

040 dat binnen 2 seizoen financiëel weer inloopt, te erg voor woorden. Wat een puinzooi. Een nachtmerrie is niets vergeleken met dit.

22-12-2023 09:57

HarryHarHar +3018

Deze nachtmerie is pas voorbij als Ajax radicaal het roer omgooit en wie niet functioneert er uit gooit
en dan de knip trekt (dan maar in de schulden) doen ze in het buitenland ook bijna allemaal, en helemaal opnieuw begint want met dit werkschuwe en ongeïnteresseerde zooitje ga je de bietenbrug op, dat hebben we dit seizoen al vele malen mogen meemaken met als hoogtepunt gisteravond de afgang der afgangen!! ik snap niet dat een Hendriks en een van Hals hun uitgestreken smoelwerk nog durven laten zien bij Ajax!.. vd Sar is nog de slimste van de drie verantwoordelijken geweest die koos zelf het hazenpad!....

22-12-2023 09:42

leeuw58 +1940

En dan te bedenken dat die Hendriks is binnen gehaald om een topsportklimaat te kweken.

22-12-2023 11:36

Mike1234 +2647

Ik speel bij Ajax en ik ben de beste . Zo denken de jongens met Ajax DNA en dat stralen ze ook uit. Te lui om extra meters te lopen. Pootje terug trekken in een duel. Slappe slappe hap met teveel kapsones. Dan nog een paar aankopen erbij die niet goed genoeg zijn en voila een dramatisch elftal heb je dan.

We hebben geen people manager nodig maar een keiharde trainer die deze slappe hap dan maar op conditie laat trainen en je keihard op de tribune pleurt als je geen inzet toont.

22-12-2023 09:37

Redrum +96297

Inderdaad Mike.

22-12-2023 10:40

alwaysinmyheart +1190

De kreet "wij zijn de beste" heeft de hele sodemieter boel in slaap laten sukkelen. Nooit meer roepen, de teksten overal weghalen. Hoogmoed komt voor de val!!

22-12-2023 17:33

Mijnclub33x +10035

Die hele Mislintat troep er direct uitgooien. Drie klojoos die hiervoor verantwoordelijk zijn: Sar, Hendriks en v. Halst.

22-12-2023 09:36

Freddy +11511

Voordeel is dat je in het stadion de lege plekken ziet ontstaan. In slechte tijden kom je er achter wie de echte supporters zijn.

22-12-2023 09:35

Mijnclub33x +10035

Ook als "echte" supporter heb je het dan wel gehad.

22-12-2023 09:37

Freddy +11511

Maar minste wat je kunt doen is achter je club gaan staan en iig komen.

22-12-2023 12:21

TijnioAFCA +241

Het is alleen zo jammer dat die seizoenkaarten dan niet beschikbaar komen... dan zou deze schande voor mij nog een lichtpuntje hebben.

22-12-2023 10:07

MokumsParadijs +2363

Ik ben er altijd wel, maar vind die lege plekken maar ongezellig. Dus ik zie het voordeel niet zo.

22-12-2023 11:51

Gonzalez75 +5890

Die is pas voorbij als je een grote opruiming houdt en de juiste spelers op de juiste plaats zet.

22-12-2023 09:35

pafo +1131

Een brandhout selectie en bestuurlijk een ongelofelijk tering zooitje.
Van Praag en van Wijk grijp nu eindelijk eens in want op deze manier zoals het nu gaat zijn jullie volstrekt ongeloofwaardig.
Haal de bezem door de club en stop met het hier en daar een pleistertje plakken.

22-12-2023 09:29

Runnerlex +1760

Bestuur is hier verantwoordelijk voor😡 We hebben een Ajax onwaardige selectie , er is teveel geld uitgegeven aan spelers . Die eerste Divisie niveau hebben , en sinds gisteren zelfs het amateur niveau niet kunnen aantikken ! De knuppel moet in het hoenderhok gegooid worden.

22-12-2023 09:23

Dave +5935

Wat dacht je aan wij supporters we schamen ons kapot onze ajax shirts sjaaltjes maar ff achter in de kledingkas gestopt

22-12-2023 09:17

MokumsParadijs +2363

Juist nu moet je je Ajax shirt aantrekken

22-12-2023 11:57

Dirk +7049

De nachtmerrie zal voorbij zijn als de spelersgroep beseft dat ze voor Ajax spelen . Als ze beseffen dat elke tegenstander hoe klein of groot ook WIL WINNEN van. AJAX...dat is het lot van elke topploeg in elk land ..
En dan gaat Brobbey zich GROOTS gedragen NA de wedstrijd ...sukkel die dat IN de wedstrijd

22-12-2023 09:14

Dirk +7049

En nu de reacties van je hebt geen respect voor uw spelers....hadden zij respect voor ons . Dat was zondag ook al niet

22-12-2023 09:15

TheSpecialOne +8944

Ik ben het grotendeels met je eens maar scoorde Brobbey niet de aansluitingstreffer nadat hij een helft op de bank had gezeten? Zonder hem was het helemaal niets geworden.

22-12-2023 09:22

Berghuis +14390

Met Brobbey in de basis had je gewoon gewonnen met 6-3. Die amateurs kunnen helemaal niks. Probleem is alleen dat de spelers die speelde ook niks kunnen, waardoor je een gelijkwaardige wedstrijd krijgt en zij waren effectiever. Sutalo, Taylor, Mikautadze, Forbs etc, het is allemaal geen Ajax niveau en bij sommigen vraag je je af of t überhaupt prof niveau is....

22-12-2023 09:28

Dirk +7049

Ja Berghuis, jij bent ook nog niet mee lees ik . Die amateurs kunnen wel degelijk voetballen, als zondag een van onze spelers zo een doelpunt als de 2e in de Arena . Word het verkozen tot doelpunt van de maand .
Je doe net zo als onze spelersgroep neer buigend over deze amateurs, met het gekende resultaat...

22-12-2023 11:58

Sunny +9581

SOS SOS SOS
Misschien daalt nu eindelijk bij de supporters in dat we echt een waardeloze kutselectie hebben waarin van alles ontbreekt maar bovenal het voetballende vermogen.
En dat belangrijk(st)e aspect heeft weinig te maken met tijd nodig hebben want heb je op je 18e echt wel in huis of niet.
Axel liet zien hoe je met een combinatie van snelheid en techniek een man uitspeelt en voor gevaar zorgt en des te pijnlijker de vergelijking met het zoveelste geklungel van een Forbs.
Ondermaatse kwaliteiten, geen top trainer en een bestuur dat al 2 jaar enorm zit te kutten!
SOS SOS SOS

22-12-2023 08:43

leeuw58 +1940

Gewoon de contracten van de slechte spelers ontbinden wegens wangedrag en ondermaats presteren. Je bent een hoop geld kwijt maar ze staan in ieder geval niet meer op de salarislijst. Pak wat je nog kunt vangen. Atalanta wil 15 miljoen betalen voor Sutalo? Iedere enkele euro die je krijgt voor dat slechte materiaal is meegenomen maar snel weg ermee. Stel maar jeugdspelers op. Waar is de filosofie van Johan gebleven?

22-12-2023 11:41

Schippersson +2479

Kan het niet aanzien om vanaf vanmiddag onze godenzonen kiekjes uit Dubai te zien delen…

22-12-2023 08:12

Saudara +7065

Mikautadze….een madammeke met voetbalschoenen aan. Ik had zo veel meer van hem verwacht gisteren tegen een amateurclub. Dan denk ik; je staat in de basis en je kan iedereen eens even laten zien hoe goed je echt bent.

22-12-2023 07:44

Betuwe85 +20973

Die duurd nog wel even eerst zullen een Avila.mikautadze met veel verlies verkocht moeten worden

22-12-2023 07:40

AjaxAdvocaat +12687

“Neres, Neres, Neres, Neres! We danken je moeder en die van Ziyech ook... die jullie gebaard heeft!”

Zet hem nog maar is een keer op, verlangen naar de goede tijden

https://twitter.com/ZS_Voetbal/status/1103028388669865986

22-12-2023 07:14

Siemjo +7918

Voorlopig nog niet, je zit nog een tijdje met dit brandhout opgezadeld. Hebben allemaal langdurige contracten en je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt

22-12-2023 06:33

MichelBoerebach +29286

Valt geen speld tussen te krijgen, hoewel ik me wel afvraag of Hlynsson het niveau heeft, zoals wordt beweerd.

22-12-2023 04:35

jerryisthename +32031

Zo goed als volledig eens. Behalve dus op één punt vooral; ik geloof nl. wel degelijk dat die Valkanis er niks van kan als hoofdtrainer.
Als die zoon van Johnny nou een paar weken later ging trouwen, dan hadden wij echt wel gewonnen van PEC en vooral Hercules. 100%.
Die Valkanis met zijn 'It was not good'....🙄
Kolere....dan snap je echt niet hoe groot Ajax is. Wat een loser, joh. Had dan Maduro laten overnemen bij Johnny's afwezigheid. Maar ik denk helaas dat Johnny het persé zo wilde. Nou, dan is hij dus hier ook voor verantwoordelijk. Echt heel slecht dit...
Wat een wanbeleid allemaal, wat een ellende die wij nog steeds moeten slikken en doormaken. Pfff...👎🏼
Ging net zo goed naar omstandigheden. Nu weer het lachertje van NL en zelfs de hele wereld. Lekker, man!
Oja, nog bedankt voor alles, hè VdS? Lange eigenwijze kneus die je d'r bent. Nep-Ajacied! Lekker herstellen van al je wanbeleid met je bonus die je niet verdiend hebt. 👍🏼

22-12-2023 02:04

JanTa +15865

Een verenigingsbestuur die er een kolere zooi van heeft gemaakt en na ruim een jaar met v. Halst en Eringa kwam aanzetten om de RvC compleet te maken maar die er nog een grotere tering zooi van maakte. Zij en niemand anders, stelde tegen alle waarschuwingen in een oplichter aan die troep aankochte. En van der Sar dan, hij heeft fouten gemaakt en heeft deze ook toegegeven maar dat weegt niet op tegen de grove blunders dat buiten hem om gemaakt zijn.

22-12-2023 00:33

DarkChild +3451

Iedereen die ook maar een klein beetje inside info heeft bij Ajax (of gewoon het nieuws heeft gevolgd) weet dat Van der Sar by far de hoofdverantwoordelijke is voor de huidige situatie. Vanaf het allereerste moment dat Kinsbergen intern heeft aangegeven dat hij te zwak was (En dat was al heel snel) had er netjes afscheid genomen moeten worden.

Natuurlijk, de RvC heeft hem die ruimte gegeven, maar dat betekent niet dat je zijn rol moet bagatelliseren. En dat ie toegeeft fouten te hebben gemaakt is schattig hoor, maar ongemeend. Selt net zo veel voor als dat een politicus het doet. Hij kan beter die 400k terugstorten als het hem allemaal zo spijt. Praatjes praatjes praatjes heb je zelden wat aan.

22-12-2023 09:07

Heimwee +6766

Ajax het Anderlecht van Belgie

22-12-2023 00:32

graafie +1659

En die drol, die Hendriks zit er nog steeds....waar we deze hele teringbende aan te danken hebben?

22-12-2023 00:09

Danielson +50623

Trek die drol dan door als je er last van hebt.

22-12-2023 00:13

Schippersson +2479

Zou die echt zonder enige schaamte aan het kerstdiner zitten met zijn familie?

22-12-2023 08:14

GekkeGerrit +1733

Er is duidelijkheid nodig. wat Tadic in zijn interview aangaf is precies de kern. Dit Ajax heeft geen mentaliteit meer en kwaliteit. Deze selectie heeft snel duidelijkheid nodig. Je moet alles op alles zetten om deze winter in elke linie een kwaliteitinjetie geven met combinatie voetballend kwaliteit en mentaliteit ala Tadic,Martinez,Ziyech, Tagliafico etc .

Ik snap dat dat een hele klus wordt maar dan kan je wel gaan beginnen met bouwen voor de toekomst en kan je ‘redelijk snel’ het wanbeleid wegspoelen.

22-12-2023 00:06

graafie +1659

Als alle rotte appels in het bestuur er uit zijn geschopt.

22-12-2023 00:06

Turbo +42176

Zodra we ophouden met lukraak centen smijten en competente mensen aanstellen als trainers en TD. Dan 1 a 2 jaartjes doorselecteren en focus op ontwikkeling en opbouwen en je bent weer boven Jan.

Maar op dit moment vechten we vooral tegen onszelf. We zitten op de blaren van onze eigen onkunde. Of het nou Hamstra, Steijn, Mislintat of Schreuder is, het is allemaal rommel en onkunde van de bovenste plank.

22-12-2023 00:00

Steffenhagen +38079

En al die schreeuwers hier dat Mikautadze erin moet . Wat een blind volk . Het maakt geen reet uit wie je opstelt : ze kunnen er allemaal geen kloten van

21-12-2023 23:58

Steffenhagen +38079

Ajax heeft een niets meer een topsportcultuur . Dat zie je terug op de ranglijst . Als we na de winter weer ploegen uit het rechterrijtje krijgen , zakken we weer net zo hard als dat we gestegen zijn . Het is alarmerend slecht en er gebeurt in de leiding helelmasl niets . Wanbeleid en mismanagement dat is wat het is

21-12-2023 23:56

Johan4ever +10914

Linkerrijtje *

22-12-2023 03:33

profoff +8401

Oe commentaar op Taylor mag niet van zijn zaak waarnemer. Misschien heeft hij wel de opdracht gekregen slecht om te schakelen en zijn man te laten lopen. Dat snappen wij gewone kijkers gewoon niet

21-12-2023 23:53

MonsieurAJAX +4037

Dit is het grootste dieptepunt in mijn supporters bestaan.

21-12-2023 23:47

31xAjax +7983

Je bent geneigd om te denken dat er een aantal spelers bruikbaar zijn maar als je eerlijk bent is dat natuurlijk niet zo. Ook in een hele slechte ploeg zijn er een paar de betere maar zelfs die zijn niet goed genoeg....

21-12-2023 23:42

@Maar7en +1589

Dit was toch nog dieper dan de ondergrens wat ze vanavond aan het doen waren. Als ze zo aan het trainen waren had ik ze allang naar huis gestuurd. Verliezen van amateurs ongekend.

21-12-2023 23:37

Dutch Schaefer +6155

Repeterend verhaal. Geld maakt je lui. We kopen onze spelers wel ipv op te leiden. Vanaf 2010 hebben we het duizendste geluk gehad dat Frank de Boer het maximale uit een middelmatige selectie wist te peuren maar bovenal dat de concurrentie het liet afweten. Ik zie dat helaas niet weer gebeuren zodat we misschien wel weer jarenlang moeten wachten op resultaat.

21-12-2023 23:33

YugoVik +33331

Nja van 't schip en valkanis zijn goed in het toveren met de opstelling

21-12-2023 23:20

Polifinario +2103

Als Taylor continu z’n man mag laten lopen en vervolgens gewoon opgesteld blijft worden dan is het onvermijdelijk dat het een slappe zooi wordt. Bij Ajax hoort dat het niet nakomen van afspraken in het veld meteen betekent dat je de reservebank mag opzoeken.

21-12-2023 23:17

NIO +3081

Ligt toch ook deels aan de trainer kijk eens wat Slot veranderd heeft bij feyenoord die bracht topsport cultuur terug bij feyenoord zoals ten hag dat deed bij ons. Als een getalenteerde jongen als kokcu echt goed wordt onder een trainer als slot dan moet je afvragen wat de trainers voor slot allemaal uitspookten.

22-12-2023 01:25

Cello +52979 moderator

Deze nachtmerrie zal echt nog wel een tijdje duren.... al hoop ik van harte dat ik het mis heb!.

21-12-2023 23:16

Danielson +50623

Ik ben bang van niet.

22-12-2023 00:15

Cello +52979 moderator

@Danielson

Ik heb al een paar dagen het gevoel, dat er misschien helemaal niets gaat gebeuren bij Ajax komende transferwindow.
Ik bedoel daarmee niet te zeggen, dat ze stil zullen gaan zitten, maar dat ze het oog zullen richten op de zomerse transferwindow.
En hoe noemden ze dat ook alweer?. Dat deze winter er alleen iets gebeurt als zich een buitenkansje ergens voor doet.
En ik ga met Kerst 'bidden' dat we niet straks opgescheept zitten met Marten de Roon. Ik weet namelijk niet of mijn ajax-hart dat wel zou kunnen verdragen, ik denk het niet... eigenlijk weet ik het wel zeker: dat verdraagt mijn ajax-hart niet!.

22-12-2023 00:26

Danielson +50623

Nee. Een zeer aardige en beschaafde jongen maar daarmee heb je het dan ook meteen gehad.
Schip mag het nu zeggen maar iemand die zo'n dieptreurige figuur als z'n assistent uitkiest, zou ik niet op z'n bruine ogen geloven.

22-12-2023 00:32

freak31 +5676

Deze nachtmerrie is voorbij als er na de winterstop een nieuwe trainerstaf is, en wat nieuwe aankopen. Maar voor de eerste wedstrijd vrees ik met grote vrezen, potentieel bananenschil wedstrijdje...

21-12-2023 23:15

Danielson +50623

De 17 wedstrijden daarna ook.

22-12-2023 00:15
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.