Lopez: 'Dan is de keuze snel gemaakt'

door Reinand Visscher 14

Lopez: 'Dan is de keuze snel gemaakt'

door Reinand Visscher 14

Laatst geüpdatet

Jeugdspelers die een overstap maken naar een club in het buitenland. Het is een steeds meer voorkomend fenomeen. De huidige Ajax O19 heeft zich deze zomer versterkt met de nodige buitenlandse talenten, maar er zijn ook genoeg jongens die voor de omgekeerde weg kozen. Ajax Showtime sprak drie talenten die De Toekomst achter zich lieten. In de eerste aflevering doet Anderson Lopez zijn zegje.

Lopez tekende in de zomer van 2017 een vijfjarig contract bij het Franse AS Monaco. De flankspeler, die bij Ajax ook regelmatig in de spits speelde, had in Amsterdam al een kruisbandblessure opgelopen. Daarom wordt hij door Monaco eerst een jaar aan Cercle Brugge verhuurd. Deze clubs zijn nauw met elkaar verbonden.

Hoi Anderson! Hoe is het?
Ha Reinand, het gaat goed met mij! Ik kan helaas nog niet spelen, maar mijn revalidatie verloopt voorspoedig. Het doel is om in januari weer te kunnen spelen en bij Brugge fit te worden voordat ik terugkeer naar Monaco.

Dat is goed om te horen, hoe bevalt het leven in Brugge?
Dat bevalt me wel, het is een mooie stad, niet te druk. Ik woon samen met mijn vriendin in een mooi appartement, net achter het centrum. Zij zorgt goed voor me, haha. Dat moet ook wel hè? Mijn ouders komen binnenkort ook hier wonen.

Ik ben momenteel vooral heel druk met mijn herstel. Ik hoop begin december al een beetje met de bal aan de voet wat oefeningen te doen en eind december deels met de groep te gaan trainen. We zijn hier met acht jongens van Monaco. In de meeste gevallen worden jongens hierheen gestuurd om veel minuten te kunnen maken en om er aan te wennen om tegen grote mannen te spelen. In de zomer word ik weer herenigd met mijn oud-teamgenootje bij Ajax, Francesco Antonucci.

Die heb ik inderdaad ook gesproken over zijn beweegredenen. Wat was voor jou de reden om deze overstap te maken?
Bij Ajax zag ik gewoon geen toekomst en ze hadden geen duidelijk plan met mij, bij Monaco schotelden ze mij wel meteen een duidelijk plan voor. Er is wel eens vaag gesproken over dat ik in aanmerking zou komen voor een contract als ik 'zo door zou gaan'. Bij Ajax voelde ik mij op een gegeven moment niet meer zo gewaardeerd. Ik heb natuurlijk een aantal blessures gehad, maar het laatste seizoen was ik gewoon fit. Ik speelde aan het begin van het seizoen amper, omdat ze zeiden dat ik niet fit genoeg was, maar ik was gewoon fit. En hoe meer ik speel, hoe fitter ik word. Daarnaast kom je op een leeftijd dat je moet nadenken wat je wilt in de toekomst. Je bent 18 en verdient niets, maar je bent wel 24/7 bij de club hard aan het werk. Je moet dan toch aan een inkomen gaan denken, ook om je ouders waar het moet te helpen.

Waarom heb je Monaco als vervolgstap gekozen?
Ik heb gekeken naar hoe een club omgaat met talent. Bij Monaco komt veel talent door in het eerste elftal. We hebben met meerdere clubs contact gehad, maar ik koos al snel voor Monaco. Ik heb echt een super tijd gehad bij Ajax en heel veel geleerd als speler én als persoon. Maar ik voelde gewoon dat ik geen toekomst had in Amsterdam. Als er dan een club als Monaco komt dat een heel plan voor je heeft uitgestippeld en je voor vijf jaar wil vastleggen, wat vertrouwen uit spreekt, dan is de keuze wel snel gemaakt.

Toch zal doorbreken bij zo'n grote club heel moeilijk zijn , nietwaar?
De concurrentie is groot, maar dat hoort bij een topclub. En dat is bij andere topclubs ook niet anders. Ik moet hard werken en laten zien dat ik beter ben, en dat is wat ik ook zal doen. Het maakt me alleen maar beter.

Goed om te horen dat je wel met een prettig gevoel terugdenkt aan Ajax.
Het was een prachtige tijd. Het kampioen worden en prijzen pakken was echt genieten. Daarnaast heb ik met sommige teamgenoten echt een goede vriendschap opgebouwd. Ik zat echt in een team met veel grappenmakers, we hebben zó veel gelachen.

Ik spreek die gasten ook nog regelmatig. En ik kijk ook nog zo veel mogelijk wedstrijden, zowel O19, als Jong Ajax en Ajax 1. Ik vind Dennis Johnsen veel indruk maken in Jong Ajax. En David Neres is ook echt in vorm bij Ajax 1, al hoop ik wel dat Justin weer in de basis terecht komt. Hopelijk kom ik mijn oude teamgenoten ooit tegen in de Champions League.

Heb je bij Ajax van iemand in het bijzonder veel geleerd?
Van Gery Vink. Ik heb zo mijn conflicten met hem gehad, maar hij heeft mij geleerd om met mijn borst vooruit en mijn kin omhoog te lopen. Het is jammer dat hij niet meer actief is bij Ajax. Ik weet dat veel spelers een hoop van hem hebben geleerd en hem daar heel dankbaar voor zijn.

Reinand Visscher

Meer Ajacieden die kozen voor een buitenlands avontuur:

Deel 2: Franco Antonucci
Deel 3: Daishawn Redan

Lees meer over:
Plaats reactie

Lekiam +1

Slim gedaan van die jongen en zijn zaakwaarnemer. Is echt een type "man van glas" en ik verwacht geen grote toekomst voor hem. Dus nu flink wat salaris pakken is te begrijpen.

16-11-2017 08:40

GvanderK +2743 moderator

Wie?

16-11-2017 01:49

Sjaakvaak +26579

Je voelt dat je geen toekomst hebt in Amsterdam maar je denkt wel dat je bij Monaco aan de bak komt.. Dan heb je toch echt last van flinke waanideeën.

15-11-2017 23:21

NouriVandeBeek +7

Gewoon een keuze voor het geld, wat ik volkomen begrijp. Anderson Lopez is geen groot talent, als je dan een goed contract krijgt voorgeschoteld door de Monegasken, dan moet je die kans grijpen. Hij weet zelf ook wel dat hij never nooit een basisspeler van Monaco gaat worden.

15-11-2017 20:27

Amsterdam1900 +737

We willen je hebben maar we willen eigenlijk dat je nog niet met ons mee traint.

15-11-2017 19:08

Lagasj +2905

Tijdsverspilling dit soort jongens.

15-11-2017 17:34

prsyt +0

Waarom niet de Ajax vrouwen opheffen en het geld dat daar naartoe gaat overhevelen naar de jeugd? Je verdient toch niets aan die vrouwen en er komt geen hond naar kijken.

15-11-2017 17:12

trodat4030 +96409

Das maar een druppel op een gloeiende plaat hoor. Denk dat er in de u19 nu al (veel) meer verdiend wordt als in de hele vrouwentak bij elkaar. Daarnaast hoef je de vrouwen niet op te heffen om meer geld te steken in de jeugd. Het geld komt Marc z'n oren uit.. De postbode heeft bijna een kraanwagen nodig om het bankafschrift te bezorgen..

15-11-2017 18:05

prsyt +0

Waarom krijgt Lopez dan geen contract? Of andere jongens die het elders zoeken. Alle beetjes zijn meegenomen. Je kunt niet van hem verwachten dat hij tien jaar lang voor Ajax uitkomt en aan het einde van de rit er niets aan overhoudt. Ongeacht of zo'n jongen talent heeft of niet.

15-11-2017 18:31

Champy +1

Ze hebben een betere speler in de plaats aangetrokken, dus waar ligt het probleem?

En verder heb je wel gelijk wat betreft vrouwenvoetbal binnen Ajax. Je geeft daar onnodig veel geld aan uit, en je krijgt er gewoon niks voor terug.

15-11-2017 18:43

Fredschuit1 +1527

Is 18 jaar. Daar zal Ajax dan idd weinig vertrouwen in hebben gehad.

15-11-2017 18:45

trodat4030 +96409

Heb je Andy de laatste jaren gevolgd? Dit is geen speler van het kaliber Malen, TFM, Antonucci, Peeters, Redan of Familio Castillo. Zelfs geen Django Warmerdam, Pelle Clement of Damil Dankerlui. Dit is categorie Furkan Kurban, Conner Blote en Phillipe Sandler. Hoe hij bij Monaco terecht is gekomen is me een groot raadsel, maar chapeau voor z'n zaakwaarnemer, heel knap gedaan.

Je kunt gewoon niet elke speler een contract geven van 30K per jaar of meer. In 99 vd 100 gevallen betreffen dat dan ook nog eens meerjarige contracten en dan zit je straks met 60 contractspelers in Jong Ajax omdat ze te oud zijn voor de jeugd. Dan ben je 40 spelers voor Jan Lul aan het betalen.

15-11-2017 19:16

prsyt +0

Maar ze kunnen wel 2500 per maand netto betalen aan de vrouwen die er werkelijk niets van kunnen ook niets aan inkomsten genereren.

15-11-2017 19:34

Sjaakvaak +26579

Pff wat ben jij een zielig verongelijkt ventje. Veel door vrouwen gepest vroeger? Vaak afgewezen?

15-11-2017 23:23

prsyt +0

Kom niet aan de vrouwtjes anders komen de internetmaagden uit hun hol.

16-11-2017 18:54

JesseMKB33 +0

Wat een onzin zeg, zeker niet 1 van de grootste talenten, maar je kan ook overdrijven. Zat niet zomaar bij de Nederlandse jeugdelftallen en stond in de C en het 1e jaar in de B nog in de basis, met Kluivert toen meestal op de bank. Heeft daarna pech gehad met blessures. Inderdaad geen Malen, TFM of Antonucci, maar talent heeft hij zeker.

15-11-2017 22:05

DaishRedan +0

Die Sandler heeft zich toch aardig ontwikkeld en een van de betere bij PEC, Furkan Kurban en Blote zijn wel een drama inderdaad

16-11-2017 12:55

Fredschuit1 +1527

Geen hond naar de vrouwen kijken? Dat zie je dan niet goed. Juist heel veel publiek. Vrouwen hebben ook een streven nodig als ze deze sport beoefenen. Je hoeft de vrouwen ook geen tonnen te geven maar een fatsoenlijke maandsalaris. Ajax zal nooit veel verdienen aan het vrouwenvoetbal maar ben blij dat ze het doen. Ook leuk voor de kleine vrouwelijke Ajaxfan die willen gaan voetballen..

15-11-2017 18:40

Champy +1

Vrouwenvoetbal binnen Ajax is niet het probleem, maar wel de ambities voor het vrouwenvoetbal, met al het geldsmijterij (relatief gezien).

15-11-2017 18:44

prsyt +0

Heel veel publiek? je bedoelt mama, papa en het vriendje? Als er zoveel publiek komt waarom is de entree altijd gratis? En nog steeds geen hond die er naar kijkt.

15-11-2017 19:33

Rinus M. +900

Waarom vrouwen niet helemaal opheffen? Kun je de hele dag met jezelf spelen, daar lijkt iedereen mij bij gebaat.

15-11-2017 21:20

prsyt +0

Gevoelige snaar geraakt trutje?

15-11-2017 23:17

MichelAngelo66 +22232

Pfffff je verdient toch niets aan die vrouwen.... So what?
Mijn hemel wat een kortzichtigheid.

16-11-2017 09:14

FT`S +0

Haha, het meest geleerd van Vink...zucht..Ga maar lekker met je borstjes vooruit en je kin omhoog lopen...Bitch..

15-11-2017 16:39

trodat4030 +96409

Zijn veel jongens die veel geleerd hebben van Vink. Alleen aanvallend voetbal was daar geen onderdeel van. Zoals ik al eerder heb geschetst (en hieronder ook al staat), Gery is een prima mens waar je absoluut veel van kan leren, maar qua voetbalvisie moet je het het linkeroor in en rechteroor uit laten gaan. Hard werken, je mannetje staan, niet bij de pakken neer gaan zitten bij tegenslag, alles eruit halen wat erin zit en dan nóg een stap extra doen, zomaar een paar voorbeeldjes. Gery vormt je als mens, niet zozeer als Ajaxvoetballer. Daarom zou hij ook een prima assistent zijn van een voetbaltrainer die een visie heeft die wel bij Ajax past. Laat hem die jongens maar weerbaar maken, maar laat hem niet oreren over taktiek en opstellingen maken, dan heb je een goede aan hem (mits hij die rol zou accepteren, wat ik niet denk). De opleiding bij Ajax bestaat echt niet alleen uit voetbal.

15-11-2017 17:58

RuffRhythim +24837

Wacht even...voordat ik het verkeerd begrijp he?

Dus hij is geblesseerd maar is wel verhuurd aan Cercle Brugge en als hij gerevalideerd is speelt hij dus in Brugge?
Is dat het uitgestippelde plan van Monaco waarnaar Lopez dus heeft gekeken bij zijn keus hoe clubs omgaan met talenten...?

ok...

15-11-2017 16:28

hakkietjakkie +80

De grap is dat Monaco wel een mooi plan voor een jongen kan hebben maar dan moet je het nog wel zelf waarmaken. Bij Ajax moet je gewoon heel erg eruit springen en vechten voor je plek. Een plan gaat je daar niet in helpen.

15-11-2017 16:19

Champy +1

Hij was duidelijk niet goed genoeg, en dat geven voetballers niet snel toe. Monaco en een 5-jarig contract. Hell Yeah

15-11-2017 16:27

Champy +1

Je moet eens het lijstje jeugdspelers van de laatste jaren afgaan dat wel een contract heeft gekregen. Je schrikt dan toch even op welk niveau ze nu spelen.

Nu zal niet iedere contractspeler gaan slagen, maar je zou denken dat minstens de helft van die afgevallen spelers op minstens Jupiler League niveau clubs in de basis staan.

15-11-2017 16:16

Red Devil +3604

Gewoon geen geduld zoals zoveel spelers van die leeftijd.

15-11-2017 16:13

Champy +1

Die was sws niet geslaagd bij Ajax. Zo'n 5-jarig contract bij Monaco is een winnend lot voor die jongen.

15-11-2017 16:26

AIR-S +32

Toch opvallend dat bijna alle spelers enorm positief zijn over Vink, maar hij bij de supporters een doorn in het oog is.

Ik snap wel dat 18 en niks verdienen waardeloos is.

15-11-2017 14:31

RaynoFischer +18

Het is een goed mens en prima people manager.

Waar men vooral tegen was is zijn voetbal visie en speelstijl.

15-11-2017 14:57

fanforeffer +4

Dit soort items kun je beter weglaten . Het gaat namelijk altijd goed,hopen op snel hogerop te komen etc. . Ajax en hun trainers en leiding zijn altijd de schuldigen,en hebben het aan zichzelf te danken.Pas jaren later zie je pas wat er echt van terecht is gekomen en in de meeste gevallen is dat tegenvallend. En als As, Ajax een warm hart toedraagt plaatsen dit soort interviews niet meer, je maakt er andere jongens lekker mee.

15-11-2017 14:17

Tecmessa +1714

Niet mee eens. Ik vind het juist wel interessant om de 'andere kant' van het verhaal te lezen. Wij geven hier met zijn allen af op jongens die te vroeg vertrekken, dan is het ook wel zo eerlijk als wij hun beweegredenen uit eigen mond mogen horen. In dit geval denk ik dat Lopez geen gekke keus maakt: Ajax ziet het niet echt in hem, Monaco wel, dus dan ga je. Alle partijen tevreden lijkt me zo.

15-11-2017 17:09

Maxwell_5 +6977

Zeker niet allemaal. Ik ga af op twee kanten van een verhaal. Dat er hier mensen graag afgeven op mensen die Ajax de rug toe keren ongeacht de reden snap ik niet en daar geef ik graag op af.

15-11-2017 18:40
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.