Klaassen: 'Er is niets mooiers dan zoveel wedstrijden spelen voor de club waar je fan van bent'

door Justin Fokkens -5

Bron Ajax TV

Klaassen: 'Er is niets mooiers dan zoveel wedstrijden spelen voor de club waar je fan van bent'

door Justin Fokkens -5

Bron Ajax TV

Laatst geüpdatet

Davy Klaassen speelde tegen FC Utrecht zijn 250e wedstrijd in het shirt van Ajax. De middenvelder maakte in 2011 zijn debuut in het eerste elftal van de Amsterdamse club, en keerde in 2020 na enkele jaren in het buitenland terug bij zijn jeugdliefde. De Ajacied is erg blij met deze mijlpaal.

'Het voelt heel goed natuurlijk. Ik ben er enorm trots op dat ik al zoveel wedstrijden voor Ajax heb mogen spelen, en ik hoop dat er nog veel bij gaan komen', zo opent Klaassen in gesprek met Ajax TV. De middenvelder geeft vervolgens aan van jongs af aan al een speciaal gevoel bij Ajax te hebben. 'Voor die tijd ben je al fan van de club. Dat is nu niet anders. Het is niet nog meer gaan betekenen, want het betekende altijd al heel veel. Er is niets mooiers dan zoveel wedstrijden speler voor de club waar je fan van bent.'

Klaassen won tot nu toe zes prijzen in Amsterdam, en de vraag is dan ook welke prijs voor hem het meeste betekent. 'Ik denk toch het laatste kampioenschap. Ik heb toen het hele jaar meegeholpen door te spelen. En we werden met een grote voorsprong kampioen.'

Een ander hoogtepunt voor de Ajacied is afkomstig uit de Champions League-campagne van dit seizoen. 'Wat ook een van de mooiere momenten was, was de goal uit bij Dortmund. Het werd in de laatste minuut toch nog even 1-3. De hele sfeer en ontlading bij de spelers en fans. Als je filmpjes terugkijkt is het genieten. We plaatsten ons ook voor de volgende ronde. Alles klopte.'

Hoop op meer

Tot slot geeft Klaassen aan nog veel wedstrijden voor Ajax te willen spelen. ' Zoveel als kan. Daar hoef ik geen getal aan te hangen, maar gewoon zoveel mogelijk.' De speler met de meeste wedstrijden voor Ajax 1 is Sjaak Swart. Of de middenvelder dit aantal gaat overtreffen? ' Ik denk eerlijk gezegd niet dat ik Sjaak in ga halen, maar in die tijd was het ook makkelijker. Dat weet hij ook', zo besluit de Ajacied met een knipoog.

Lees meer over:
Plaats reactie

Qifesh +24917

Klaassens doelpunt in de eerste minuut tegen Turkije was wel effe technischer dan men verwachte.. het is een onderschatte speler maar dat komt ook door zijn onzichtbare periodes waarbij hij zich bijna als een Pipo inzaghi verstopt.. daarentegen is Davy echt onhaatbaar

20-01-2022 09:03

ajaxiscruijff +847

Klaassen is een held, een echte Ajacied. Vaak met zijn eerste goal heel belangrijk geweest. En ondanks dat hij een reserverolhouder toebedeeld heeft gekregen, behoudt hij zijn geweldige instelling. Dat bewijst dit interview weer eens.

19-01-2022 23:35

Jan Doedel +4306

In zijn eerste periode een held maar nu vaak verguisd jammer genoeg.
Goede speler met een geweldige instelling en gewoon een hele fijne kerel. Dat bewijst deze uitspraak maar weer.

19-01-2022 21:32

Betuwe85 +20845

Fijne 12 de man

19-01-2022 16:26

BokkieBokstra +11331

Snap niet dat er zo flauw over Klaassen wordt gesproken, hele goede voetballer. Klaassen is wat mij betreft nog een van de beste spelers van Ajax. Vorig jaar nog een belangrijke factor om kampioen te worden en snap ook dat Van Gaal hem opstelt, voor Oranje was hij ook weer belangrijk. Dat nu er kritiek is, Ten Hag geeft de voorkeur aan Berghuis. Vind dat heel jammer voor een hele goede voetballer, zou wmb altijd moeten spelen.

19-01-2022 08:24

AvStern +5966

Echte Ajacied. Komt tekort voor de basis (gelukkig zijn we naar dat niveau doorgegroeid!) en valt de laatste tijd ronduit tegen in zijn invalbeurten, maar de manier waarop hij hier soms wordt weggezet als een soort lompe houthakker is ook weer onterecht.

18-01-2022 23:53

WantAmsterdam +116198

Mooie vent, een van de weinige echte Ajacieden naast blind en Tadic, daar niet van.
Ik was toen erg tegen zijn komst, heeft zijn meerwaarde door strijdlust, redelijk een keer raken (al komt dat zelden uit) en een hoog scoringsvermogen. Maar voor dat geld en salaris moet Ajax gewoon beter halen. Dit seizoen de zwakste schakel.

18-01-2022 23:24

Oxxer +164603 moderator

Als Klaassen niet in Ajax 1 speelde had hij een seizoenskaart op vak 126 / 127 met een Ajax shirt en sjaal om naar zijn club te kijken.

18-01-2022 23:21

Ozymandias +159568

Ik denk dat Klaassen achter Brobbey beter zal spelen dan hij achter Haller deed maar meer dan een goede twaalfde man is Klaassen niet voor het huidige Ajax.

18-01-2022 21:32

Msc +14160

Als overmars het slim speelt en het qua timing uitkomt zou ik Klaassen inwisselen voor vd beek

18-01-2022 21:35

Nr.10 +111446

@msc, dat zou geweldig zijn, vd Beek is echt een ander niveau dan Klaassen.

18-01-2022 23:34

Oxxer +164603 moderator

En Klaassen wil terugkomen? Ik kan mij voorstellen dat die nog jaren buiten Nederland wil spelen.

18-01-2022 23:46

WantAmsterdam +116198

Ik zou Brobbey nou niet echt “voetballende spits” noemen, daaronder zou ik meer Tadic of Dolberg scharen.
Brobbey is wel een beter aanspeelpunt dan Haller omdat hij heel goed is met de rug naar de goal en een bal goed bij zich kan houden. Iets wat Tadic ook goed kan.
Maar ik geef je deels gelijk, Donny komt beter tot zijn recht met Brobbey dan met Haller. Maar het best met Tadic.

19-01-2022 01:10

Adam24 +39192

Ik vind eerlijk gezegd Berghuis al een tijd een hele matige indruk maken. Bij de afwezigheid van Kudus is Klaassen dan toch echt de aangewezen persoon om meer minuten te maken.

18-01-2022 21:54

NeeI +107915

@adam24

Dat Berghuis de laatste weken een mindere indruk maakt, ben ik met je eens. Echter lijkt dit door tactische redenen van Ten Hag te komen. Die stopt m veel te diep weg en laat hem loopacties maken. Daarvoor is hij niet het type speler. Klaassen komt er vervolgens puur in om hem te pleasen en wat minuten te gunnen. Is veruit onze zwakste schakel dit seizoen. Dan zie ik liever Unuvar wat meer minuten maken.

18-01-2022 22:22

Adam24 +39192

Berghuis speelde juist afgelopen wedstrijd vaker laag op het veld. Klaassen komt er ook zeker niet in om hem te pleasen (anders was iemand als Tagliafico ook wel vaker ingevallen). Tegen Feyenoord werd Ajax echt veel beter nadat Klaassen in het veld kwam. De bezetting op het middenveld is in mijn ogen veel solidair dan met Berghuis. Ook hoeft Gravenberch minder te zwemmen omdat Alvarez zich altijd laat zaken en Berghuis zwerft en Gravenberch het gehele middenveld moet bestrijken.

18-01-2022 22:26

trooop +3885

@neel: Eens over berghuis, maar ik sluit ook niet uit dat dit een beetje zijn gemiddelde niveau gaat zijn. Dat goeie voetballers als hij zo'n groot deel van hun carrière op matig niveau acteren is vaak omdat ze de onverstoorbaarheid missen om elke wedstrijd ook daadwerkelijk tot uiting te laten komen wat ze in huis hebben.

18-01-2022 23:13

Soccerskins v2 +43388

@Adam24

Ik vond Berghuis tegen Utrecht juist een van de betere. Hij wist het spel goed te verleggen (vaak naar Blind) en was in de combinatie ook een aantal keer gevaarlijk. Verder won hij ook 5 van de 8 duels die hij aanging.

18-01-2022 23:36

AvStern +5966

Berghuis speelt prima maar is minder zichtbaar omdat hij zich zo dienstbaar opstelt, waardoor hij vaker de voorassist of de cruciale messcherpe dieptepass in de counter geeft die niet in de statistieken belandt.

18-01-2022 23:51

Robbie en de Kock +11221

Ik heb eigenlijk nog steeds het idee dat een aantal spelers niet doorhebben hoe vaak Berghuis zich heeft vrijgelopen en dus gevaarlijk kan worden . Zijn loopacties worden niet ten volle benut m.i.

De ballen die hij geeft zou hij ook zelf graag willen krijgen .

19-01-2022 11:36

036AFCA97 +146682

Ik denk dat je Klaassen alleen écht goed kan laten spelen als je Depay in de spits zet. Daar kon die heerlijk mee combineren in Oranje.

Ik hoop dat we uiteindelijk Blind, Gravenberch, Kudus, Antony, Brobbey, Tadic gaan zien!

18-01-2022 22:05

trooop +3885

Structureel goed spelen zal hij nooit van z'n leven, omdat hij continue technische fouten maakt. Dat is niet ineens voorbij onder andere omstandigheden. Zo heel nu en dan een geweldige wedstrijd spelen zit er wel in, op die ene dag dat alles lukt. Hij weet namelijk als de beste hoe voetbal gespeeld dient te worden. Hij kan het alleen niet uitvoeren.

18-01-2022 22:13

Turbo +42064

Leuke gozer. Eenvoudige voetballer. Als utility speler kun je hem er wel bij hebben. Als veelal basisspeler en structurele invaller is hij echter een blok aan het been en haalt hij het niveau omlaag. Hopelijk kan hij een leuke transfer maken in de zomer zodat we van zijn torenhoge salaris af komen en tegelijkertijd wat jonge middenvelders door kunnen schuiven naar de rol van back-ups.

18-01-2022 21:16

noppenkoning +41450

Klaassen held

18-01-2022 20:58

trooop +3885

Precies hier was ik bij z’n terugkeer al bang voor. Een Ajax-salaris gaat hij nooit meer ergens kunnen verdienen, en iedere overstap zal een niveau of 3 naar beneden zijn. Die gaat dus nog tot in lengte van jaren een selectieplek bij ons bezet houden die bestemd zou moeten zijn voor iemand die wel wat met een bal kan.

18-01-2022 20:53

Bowie +2382

Als je over drie jaar Klaassen als 16e man hebt ipv een Labyad, dan ga je er toch gewoon stapsgewijs op vooruit? Klaassen heeft gewoon zijn kwaliteiten. Zeker zijn mentaliteit is iets waar er in de selectie nog wel eens aan schort, dus enkel daarom zou ik hem er al bij houden

19-01-2022 08:58

Nr.10 +111446

Dit is toch mooi? Die jongen is gewoon door en door Ajacied. Even naar het buitenland geweest, maar hij weet ook wel dat hij daar niet verder komt dan de Duitse subtop, en blijft dan liever gewoon in Mokum. Wat mij betreft mag je hem er altijd bij houden. Hij is geen Antony, en ook geen Gravenberch, maar hij is ook niet zo'n slechte voetballer als sommigen hier soms suggereren. Hij maakt altijd zijn goals en is gewoon een degelijke speler om in je selectie te hebben voor bij de eerste 16 spelers.

18-01-2022 20:47

036AFCA97 +146682

Leuke gozer en een echte Ajacied. Denk alleen dat die als speler bij Heerenveen niet zou opvallen en dat voor 3 miljoen per jaar.

Gun hem al het beste, maar hoop dat die in de zomer verkocht wordt. Zou alleen niet weten aan wie. Kan bijna alleen maar een stap omlaag worden voor hem.

18-01-2022 20:28

BennieBlind +2318

International, bepalend in het behalen van het 35e kampioenschap en een van de betere spelers bij Werder in de Bundesliga, maar hij zou niet opvallen bij Heerenveen? Het lijkt wel alsof sommige figuren op AS er plezier uit halen om extra negatief te zijn over bepaalde Ajacieden, omdat ze liever een andere speler zien. Ik persoonlijk zie ook liever Berghuis op 10 en Klaassen kent zeker nog geen lekker seizoen, maar dit soort onzin over Heerenveen gaat me wat ver.

18-01-2022 20:58

036AFCA97 +146682

Knap hoor, een van de betere spelers bij een degradatiekanditaat in Duitsland. En international, leuk, maar dat is Til ook.

Ff serieus, alle respect voor Klaassen, maar ik vind het gewoon een hele matige speler. Dat mag toch? Ik ben over 90% van de selectie super positief.

18-01-2022 22:09

WantAmsterdam +116198

Moet je wel erbij zeggen dat die bij Werder, een club die inmiddels is degradeert, ook niet is opgevallen. Wel basisspeler, maar wist zich niet echt te onderscheiden.

18-01-2022 23:20

BennieBlind +2318

Van mij mag je vinden wat je wilt, maar ik mag dan toch ook aangeven dat ik het onzin vind?

Til zit ten eerste achter Klaassen op de bank bij Oranje, maar ook hij heeft bij AZ en Feyenoord al aangetoond een meerwaarde te zijn; dat is toch een niveautje hoger dan Heerenveen. Zelfde geldt voor Werder Bremen: als je weet op te vallen bij een degradatiekandidaat in de Bundesliga, dan doe je dat ook zeker bij Heerenveen.

@WantAmsterdam, ik heb niet heel veel wedstrijden van Werder gezien destijds, maar de keren dat ik ze zag, was Klaassen vaak een van de betere. Iets wat bijvoorbeeld ook Bruggink vorig seizoen een paar keer heeft aangegeven tijdens analyses van Ajax. Hij viel minder op dan bij Ajax in zijn goede tijd, omdat hij in een meer controlerende rol speelde, maar ik vond hem er alsnog een goede indruk maken.

18-01-2022 23:23

WantAmsterdam +116198

Hij was een van de betere maar blonk nooit echt uit, gewoon een solide speler bij een club die de laatste jaren meestal tegen degradatie moest strijden (en
is gedegradeerd laatst seizoen). Duitsers waren helemaal verrast toen ze hem tegen Turkije bezig zagen, dat niveau heeft bij Werder nooit aangetikt.

19-01-2022 03:59

Schip +23533

Mag je zeker vinden, maar Klaassen heeft naast wat technische en creatieve beperkingen ook een paar hele sterke eigenschappen: afrondingen, loopacties zonder bal, drukzetten en intercepties, positionering in de 16, openingsgoals.

Maar als hij geen druk hoeft te zetten en constant kan gaan, verdampt zijn waarde denk ik. Dan zijn er tal van betere spelers in de selectie.

19-01-2022 08:49

hansblokker1414 +0

Allemaal leuk en aardig, maar Klaassen heeft ons vorig seizoen aan de landstitel geholpen als een van onze belangrijkste spelers. Werd toen 2e beste speler van de Eredivisie en is al eens eerder uitgeroepen tot beste speler van de Eredivisie.
Wel het niveau Heerenveen inderdaad... :)

19-01-2022 10:39

BakkalBijter +11688

Ik vind het een mooie vent, Hilversummer en Ajacied net als ik, maar eerlijk gezegd zou Ajax beter af zijn als Klaassen verkocht word aan er einde van het seizoen. Verdient veel te veel en voegt veel te weinig toe, echt een speler die Niet mee is gegaan met het niveau van Ajax de laatste jaren.

18-01-2022 20:02

Web +178830

Klaassen heeft het niet op dit moment
Zit terecht op de bank voor Berghuis’
Eigenlijk op een wedstrijd in Oranje na
Matig tot slecht zelfs
Wel erg hoe ze op AS over hem spreken. Heeft heel veel betekend.
En ik schrijf hem nog niet af

18-01-2022 19:30

Soccerskins v2 +43388

Ik hoop dat Klaassen binnenkort de kans krijgt op de plek van Alvarez. Ik ben het nog altijd met Cruijff eens dat Davy eigenlijk een 6 is.

18-01-2022 19:11

Ozymandias +159568

Ik zou het toejuichen maar dat kan wel alleen als er een middenvelder als '10' komt te spelen. Klaassen heeft spelers om hem heen nodig waar hij direct de bal bij kwijt kan. Berghuis positioneert zich in effect meer als rechtsbuiten dan als aanvallende middenvelder, dat zou een ramp zijn voor Klaassen. Als Berghuis als rechtshalf komt te spelen (zoals Ziyech onder Bosz) zou het misschien wel kunnen.

18-01-2022 19:16

Soccerskins v2 +43388

Ik denk dat hij het ook met Berghuis en Gravenberch zo hoog op het veld beter zou doen dan Alvarez. Ik ben wat meer op Alvarez gaan letten de laatste tijd en hij vult zeker gaten die Blind en Nous achterlaten maar zijn passing is echt een drama.

18-01-2022 19:22

Web +178830

@Soccerkins
Waarom zou je Alvarez er uit halen voor een Klaassen die compleet uit vorm is
Niets ten nadele van Klaassen

18-01-2022 19:40

Soccerskins v2 +43388

Omdat iemand met de voetballende kwaliteiten van Alvarez niet op het middenveld bij Ajax hoort te staan.

18-01-2022 22:09

WantAmsterdam +116198

Goed, Davy is ook niet erg verfijnd om het maar eens zacht uit te drukken, ben het hier oneens met Johan, davy heeft niet echt de kwaliteiten van een Ajax 6. Misschien als een verdedigende half.
Zijn grootste kwaliteit blijft nog steeds zijn scoringsvermogen.

18-01-2022 23:07

Soccerskins v2 +43388

Klaassen is erg goed in het opstellen van spelers om druk te zetten en tegen een team waar Ajax onder druk kan worden gezet haal je Gravenberch en Berghuis iets meer terug (zoals Ozymandias al aangaf) zodat Klaassen de bal 1x kan raken (ook een kwaliteit van hem) en direct door kan spelen naar de middenvelders voor hem. Zodra een team Alvarez onder druk zet en ook de backs van Ajax dekt ligt de hele opbouw van ons op z’n gat.

18-01-2022 23:30

WantAmsterdam +116198

Een 6 moet niet alleen een keer goed kunnen (en Davy laat dat aspect ook niet altijd zien). Een 6 moet ook comfortabel aan de bal zijn, zich onder druk uit kunnen voetballen en passjes tussen de linies geven. Al dat beheerst Davy minder.

19-01-2022 04:08

Godenzoon24 +15349

Klassen is niet veel beter!

19-01-2022 08:43

AFCACruijff14 +162238

Daar heb je weer zo'n Alvarez-onderschatter. Alvarez is een van de hoofdredenen dat we maar 4 tegengoals hebben.

18-01-2022 19:47

Web +178830

AFCACruijff14
Ongelofelijk hè

18-01-2022 19:51

Nr.10 +111446

@FSideMaluku, drie keer raden wie bij ons die wedstrijd niet meedeed...

18-01-2022 20:49

AFCACruijff14 +162238

Juist, speelde toen de finale van de Gold Cup. Wat hebben we Alvarez gemist die dag.

Alvarez behoort gewoon tot de 4, 5 belangrijkste spelers van de ploeg.

18-01-2022 20:51

WantAmsterdam +116198

Nee, met Alvarez hadden we ze waarschijnlijk ook om de oren gekregen. Hij is sneller dan blind ja, maar die ruimtes die we tegen Madueke weg hebben gegeven, never kan die die verdedigen.


En btw, hij is niet de hoofdreden dat we zo weinig weggeven, dat is ons centrale duo. Alvarez is ook een hoofdverantwoordelijke van Goals die we wel tegen kregen, zoals die penal tegen Dortmund, waar hij uit een driehoekje stapt en we balverlies leden.

18-01-2022 23:10
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.