De Boer: Kishna speelt dankzij Schöne

door BvdPloeg 36

De Boer: Kishna speelt dankzij Schöne

door BvdPloeg 36

Laatst geüpdatet

Frank de Boer geeft toe dat Ricardo Kishna op dit moment basisspeler is omdat Lasse Schöne het liefst op rechts speelt. De oefenmeester benadrukt dat Kishna en Anwar El Ghazi gelijkwaardig zijn, maar hij vindt ook dat Schöne een basisplaats verdient.

'Schöne voelt zich iets prettiger aan de rechterkant, hoewel ik vind dat hij links ook goed uit de voeten kan. Hij verdient het niet om ernaast te staan. Dan zet je automatisch een linkspoot diep op links, Kishna dus. Je kunt zeggen dat hij voordeel heeft bij het gevoel van Schöne, ja, want ze zijn gelijkwaardig. Ze zullen evenveel minuten krijgen. Laat ze het maar lekker uitvechten en elkaar naar een hoger niveau tillen', vertelt De Boer in De Telegraaf.

El Ghazi en Kishna wisselden in de eerste seizoenshelft steeds tussen basis en bank. Alleen in de bekerwedstrijd tegen Vitesse (0-4) mochten de twee talenten tegelijk starten, verder was dat scenario alleen denkbaar met invalbeurten.

Lees meer over:
Plaats reactie

AjaxD1986 +1

Lasse zou gewoon op de plek van Andersen moeten staan zodat El Ghazi en Kishna beiden kunnen spelen op de flanken. Ik vind Andersen namelijk alleen goed als invaller, hele wedstrijden zijn hem overduidelijk nog te zwaar fysiek. Overigens zou je dat ook kunnen zeggen van Kishna als Schone zo nodig op een vleugel moet.

12-01-2015 14:24

Kishna11 +0

Daar heb je gelijk in

12-01-2015 16:01

Robeerke +1219

"Hij verdient het niet om ernaast te staan." Nou da's leuk voor Anwar, de jongen waarvan altijd dreiging uitgaat en die altijd en overal scoort.

Sowieso kappen met het opstellen van trage middenvelders op buitenspelerposities, Schöne is een goede voetballer maar geen goede buitenspeler. Wat dat betreft zijn de verhoudingen binnen Ajax al langer zoek. De herinneringen die ik heb aan vdHoorn en Denswil zijn bijvoorbeeld hun gemaakte doelpunten. Dat is slecht. Bij een verdediger moet je herinneringen hebben aan een sterke tackle, een fantastische sliding of het meedogenloos uitschakelen van een wereldspits in de CL wedstrijden bijvoorbeeld. Verdedigers moeten verdedigen, middenvelders moeten goed op het middenveld kunnen spelen, buitenspelers moeten snel zijn, acties kunnen maken, een goeie voorzet in de benen hebben en als het even kan ook een neusje voor de goal hebben, en een spits moet doelpunten maken. Daarom liep het met Siggy niet, die moest zoveel doen dat hij niet aan 'het spits zijn' toe kwam. En als hij een keer in kansrijke positie kwam was hij al uitgeput van al het extra werk dat ie moest verrichten. Ik zie hem nog struikelen over zijn eigen benen en vragen om een penalty.

Nogmaals Schöne is een prima speler, maar ik vind dat Frank eens terug moet gaan naar de basis: het opstellen van spelers op hun natuurlijke positie.

12-01-2015 13:03

3*stars*3 +23505

Ik vraag me alleen af hoe frank hert gaat doen als Lasse er volgend jaar niet is want dan moet hij het wel doen met Anwar en Kishna...of gaat ie weer een middenvelder op rechts zetten voor "balans"?

12-01-2015 12:35

insectenverdelg +23498

Denk dat, mocht Frank er nog zijn, hij hoopt dat het team zover gegroeid is, dat deze balans niet meer nodig is.

12-01-2015 13:28

ajaxinho +13

FdBoer zegt hier NIET dat Schone gelijkwaardig is aan El Ghazi.

Hij vindt dat Schone het verdient om in de basis te staan op zijn favoriete plek.
En dat automatisch Kishna op links speelt omdat hij gelijkwaardig is aan El Ghazi.

Overigens heeft Schone onlangs nog aangegeven dat hij liever op links speelt.
Ik snap niet waarom hij dat heeft gezegd.
Aangezien hij zijn topwedstrijden vanaf rechts is gestart.

12-01-2015 12:31

Jowen +1

Schone verdient zeker een basisplek. Snap ook niet waarom zoveel fans hem er liever naast zien. Hij is echt belangrijk voor het team

12-01-2015 11:35

Rayno95 +0

Zie hem liever op het middenveld, laten rouleren met Andersen.

12-01-2015 11:39

SNTR +0

Raar inderdaad dat Schöne zelf liever links speelt, maar misschien komt dat omdat hij dan naar binnen kan komen en schieten (zoals tegen AZ dit seizoen), maar dat Frank vindt dat hij op rechts beter in het systeem past o.i.d. en dat hij zich beter voelt daar om die taken uit te voeren dan links, maar als Schöne zelf het spelletje mocht bepalen dat hij dan liever een linksbuiten was met een goed schot. Beetje vaag verhaal misschien, maar dit zou misschien nog wel kunnen.

Daarnaast roep ik het hier al maanden, maar ik doe het nog maar een keer: Schöne verdient gewoon te spelen. Iedereen kijkt natuurlijk liever naar Kishna – Milik – El Ghazi, maar laten we eerlijk zijn.. Er zijn maar vier spelers die 9 van de 10 wedstrijden een voldoende halen: Cillessen, Van Rhijn, Klaassen en Schöne. Normaal gesproken Moisander ook, maar die heeft er dit seizoen nog niet echt zin in. Tegen Vitesse zag je ook wel dat Schöne toch wel aardig belangrijk is. El Ghazi, maar vooral Kishna weten niet wat verdedigen is en dat is in de grote wedstrijden gewoon erg belangrijk. Die goal van Pelle in de kuip vorig jaar kwam bijvoorbeeld ook omdat Kishna niet meeliep met Indi. Het is ook weer niet zo dat Schöne een verdedigend talent is en laat het ook duidelijk zijn dat we als Ajax zijnde altijd moeten streven naar zoveel mogelijk aanvallende intenties, maar je hebt wel enige zekerheid nodig. Fischer brengt dit bijvoorbeeld wel. Die kan soms ook aanvallend waardeloos zijn, maar die gooit wel echt veel strijd en passie in een wedstrijd. We hebben eigenlijk ook al drie middenvelders die het liefst op 10 spelen (Serero speelt… nouja speelde.. daar ook bij Zuid-Afrika) , dus Schöne als extra middenvelder (wat hij eigenlijk gewoon is), is gewoon prima.

Desondanks heb ik echter ook wel wat aan te merken op deze situatie, en dat is ook iets dat ik al vaker heb gezegd. Ik vind namelijk dat Schöne wel zo nu en dan als linkermiddenvelder mag spelen. Op rechtsbuiten mis je één van zijn grote wapenfeiten: zijn schot. Andersen en voorheen Serero komen vaak binnen 20 aan de linkerkant van het doel aanlopen, maar kunnen allebei niet zo hard schieten. Schöne kan zo’n bal er gewoon inrammen en heeft ook een prima steekbal. Andersen is een groot talent, maar hij laat zich altijd zo makkelijk aftroeven en het is vaak slappe hap. Hij heeft vertrouwen nodig, maar ik vind dat hij wel wat minder kan spelen, zodat Kishna en El Ghazi een keer samen kunnen spelen met Schöne op het middenveld. Dan heb je namelijk wel de sterkst mogelijke opstelling (op dit moment) denk ik

12-01-2015 11:28

insectenverdelg +23498

van rhijn ben ik het niet mee eens. Blijf hem een twijfelgeval vinden. Daarvoor in de plaats zou ik dus Serero kiezen.

12-01-2015 11:53

SNTR +0

Van Rhijn speelde echt goed tegen Vitesse. Nouja. Hij haalde een voldoende. Vergeleken met de rest was dat echt goed dus. Sinds de bekerfinale kan ik me geen wedstrijd voor de geest halen waar hij een onvoldoende haalde. Serero sinds dit seizoen ook inderdaad. Wellicht allebei, maar dan alsnog kom je tot de conclusie dat meer dan de helft van dit team niet een in staat is om constant te zijn. Wellicht denken sommige mensen dat ik te veel oordeel op basis van één wedstrijd, maar zoals ik al een aantal keren aangaf roep ik dit al maanden en de wedstrijd tegen Vitesse was mijn definitieve bevestiging. We kunnen het geen incident meer noemen. 2x Salzburg, PEC (fucking PEC man), Vitesse.. Sommigen ook Feyenoord dit seizoen in dit rijtje maar dat vind ik niet. Die wedstrijden hiervoor hadden we bijvoorbeeld ook gewoon met 6 goals verschil kunnen verliezen.. Dat was bij Feyenoord niet het geval. Die verdienden zeker te winnen, maar het verschil in de andere wedstrijden was groter. Dit ligt gewoon aan de instelling, maar ook zeker aan het feit dat de jonge spelers niet constant (kunnen) zijn

12-01-2015 12:17

insectenverdelg +23498

Vond van Rhijn goed startten, maar momenteel te weinig brengen. Moet mer naar voren durven te spelen, en vaker kort op zijn man zitten ipv m altijd voor laten geven. Ben bij van Rhijn bang dat het dit is, dat er niet al teveel rek meer in zit. Maar blijkbaar verschillen we hierin van mening dus.

En Serero, dat klopt geheel. geld alleen als verdedigende middenvelder. Maar wat hij daar laat zien is echt goed. Vult het naders in dan Daley vorig jaar, maar denk dat we kwalitaitef eigenlijk weinig hebben ingeleverd voor het team. Dit tot mijn verbazing, want ik was na vorig seizoen eigenlijk wel een beetje klaar met Serero.

12-01-2015 12:23

ABBA +0

Van rhijn moet verdedigen en geen voorzetten meer geven

12-01-2015 14:09

mistermiyagi +7

Schone is gewoon op dit moment de beste speler samen met Klaassen, leuk dat Kishna en El Ghazi het goed doen, neemt niet weg dat de beste speelt, Kishna en El Ghazi zijn niet constant, Schone is dat wel.

Schone kan prima bij een subtopper spelen, ben ik van overtuigd, mogelijk kan hij aanhaken bij een top club wat op de weg terug is naar boven.

Blind was ook zo bepalend.
Klaassen heeft dat nu ook.

12-01-2015 11:19

insectenverdelg +23498

Serero korigt dit op de CVM positie overigens ook steeds meer. Wat speelde die tegen Schalke weer goed. was wat mij betreft de MoTM.

12-01-2015 11:25

insectenverdelg +23498

Heb het al eerder gezegd, maar de keus voor Schone op de vleugel is meer dan logisch.

de rest van het team is nog niet in staat om met 2 echte buitenspelers te spelen. dan komt Ajax positionele gewoon tekort tegen aardige teams. Kijk maar tegen Vitesse (was niet het enige probleem, Maar zeker 1 van de problemen).

Schone versterkt het middenveld meer en is daarom belangrijk voor Ajax. verder is hij in de competitie bij 12 doelpunten betrokken in 15 wedstrijden. dat is gewoon heel goed (overigens doet El Ghazi het mbt rendement ook geweldig, begrijp me niet verkeerd. En ook ik geniet meer van de voetballer El Ghazi dan Schone, zoals velen hier. Vraag is alleen is het ook beter voor het team?)

12-01-2015 11:11

nuff-said +1649

Schöne heeft aangegeven et liefst op links te spelen dus vind maar wat raar dat frank dat zegt. En daarnaast heeft el ghazi een groter rendement.

12-01-2015 10:57

AjaxD1986 +1

Het zal allemaal wel, maar ik vind Schone nog steeds geen buitenspeler. Ik vind het niks en zal het ook nooit iets vinden. Schone is een middenvelder en dat is te zien!

12-01-2015 10:52

Terranova +464

Zijn jullie nou echt zo dom of willen jullie echt zo graag zeiken. Het beleid met niet verlengende spelers blijft gewoon staan en geldt voor spelers die de club niet kwijt wil. Schone is een speler die weg zou mogen. Dus dan hoeft er niets geforceerd te worden door hem niet te laten spelen.

12-01-2015 10:19

Rogyros +0

Helemaal waar.

Het is ook een geste naar Schöne. Schöne kostte Ajax namelijk niets. Erg chique van Ajax.

Moisander mag gratis weg, omdat Ajax vindt dat hij het komende half jaar te belangrijk is voor Ajax om hem nu weg te doen.

Het zou pas dom zijn van Ajax als ze bij iedere situatie blind het beleid van aflopende contracten op de bank zetten zouden uitvoeren. Dat is pas dom. Het beleid is een kader, een raamwerk. Iedere situatie moet op zijn eigen merites worden bekeken. En dat kan betekenen dat je in het belang van Ajax een andere keuze maakt dan het beleid voorschrijft.

Bij Schöne en bij Moisander is het duidelijk anders dan bijvoorbeeld toentertijd bij Vertonghen en Eriksen.

12-01-2015 10:31

Ajax27 +19213

idd... er is al tig keer gezegd dat ze niet persé wat aan hem hoeven te verdienen omdat ie ook weinig gekost heeft en ze hem een stap gunnen.

Wanneer het in een wedstrijd niet echt loopt, springt Schöne altijd volop bij op het middenveld en zakt ie ver genoeg in zodat het wel stabiel blijft. Tegen Vitesse zag je wat er gebeurd wanneer het hele team niet lekker loopt en je dan ook nog 2 buitenspelers hebt die op zo'n moment té diep en té ver aan de zijkanten blijven staan. Dat inzicht op verdedigend gebied heeft Schöne gewoonweg veel meer en is tegen een hoop tegenstanders gewoon nodig.

12-01-2015 12:28

nuff-said +1649

Schöne heeft aangegeven et liefst op links te spelen dus vind maar wat raar dat frank dat zegt. En daarnaast heeft el ghazi een groter rendement.

12-01-2015 10:09

Rogyros +0

Dat geloof ik niet. Schöne rendeert ook beter op rechts trouwens. Ik geloof niet dat Schöne zelf heeft aangegeven liever op links te spelen dan op rechts.

12-01-2015 10:33

HeinJan +0

http://www.ajaxshowtime.com/bijzaken-en-geruchten/84700/schone-qatar-is-bijzonder-.html

Artikel van een aantal dagen geleden. Hij zegt het niet met zoveel woorden, maar hij geeft aan dat links hem beter zou moeten liggen.

12-01-2015 10:41

ABBA +0

Andersen out
Veltman out

Twee zwaksten

12-01-2015 10:06

Rayno95 +0

Veltman is sws ff out.

12-01-2015 10:07

OKP-AFCA +56

Andersen is het probleem niet, was zeker niet de minste de afgelopen tijd.

Dan was Schone zwakker.

12-01-2015 11:01

Rayno95 +0

Je wilt rendement en Anwar die samen met Lasse het meeste rendement heeft van allemaal laat je op de bank .....
Gooi dan Lasse op het middenveld en laat hem rouleren met Andersen als je hem toch zonodig wilt laten staan.

12-01-2015 10:04

3*stars*3 +23505

Iemand die het snapt want met die slappe Andersen
Winnen we geen oorlog met deze aankomende programma.
Frank is bang voor omschakeling en speelt daarom niet graag met Kishna en Anwar op de flanken.

12-01-2015 12:30

Ajaxnummer10 +0

Belachelijk.. El Ghazi hoort gewoon te spelen op de rechtsbuiten positie ondanks zijn wisselvalligheid. Zijn rendement is fenomenaal voor een jongen die net om de hoek komt kijken. Nu hopen dat El Ghazi zijn hoofd erbij houdt, en niet El Hamdaoui gedrag gaat vertonen..

12-01-2015 10:01

Chachiboy +0

Behoorlijk flauw en misselijkmakend dat je direct een soort vergelijking trekt tussen El Ghazi en El Hamdaoui. En je weet dondersgoed wat ik bedoel, want het enige dat ze gemeen hebben is dat ze allebei van Marokkaanse afkomst zijn.

Bah.

12-01-2015 10:37

ABBA +0

Waarom niet gewoon Andersen eruit en schone middenveld daar loopt ie toch altijd

O nee frank durft geen 4-3-3 te spelen

12-01-2015 10:00

klopper +2

Hier spreekt De Boer zijn eigen policy toch een beetje tegen. Als iemand zijn contract afloopt en ik heb daar een speler/talent die niet minder is, dan speelt die speler/dat talent. Dus, Frank...waarom speelt El Ghazi dan niet gewoon?

P.S. My bad...niet helemaal goed gelezen...al valt het niet mee...El Ghazi en Kishna vindt De Boer gelijkwaardig.

12-01-2015 09:50

Bensco +7174

hier spreekt hij zichzelf heel hard tegen, enigszins begrijp ik het wel want schone was vorig jaar retebelangrijk en ook dit jaar weer een paar keer beslissend maar el-ghazi is een doelpunten machine, hij en kishna bezorgen rendement voorin waarin schone alleen rendement op het middenveld en bij vrije trappen oplevert. lastig keuze dit

12-01-2015 09:55

klopper +2

Zeker...maar dan moet je dat als argument aanvoeren...dit is gezien zijn 'beleid' gewoon en nul argument.

12-01-2015 10:04

ck69 +13116

vind t ook een beetje apart

12-01-2015 09:56
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.