Column: Ajax - Feyenoord wordt de belangrijkste Klassieker in jaren

door BadembaBarrie 44

Bron Ajax Showtime

Column: Ajax - Feyenoord wordt de belangrijkste Klassieker in jaren

door BadembaBarrie 44

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

De Klassieker is al jaren flink wat van zijn glans kwijt. De eens grootste wedstrijd van het seizoen, tussen ’s lands grootste en beste clubs, is eigenlijk alleen nog groots in naam. Daar zijn meerdere redenen voor te bedenken. Zo duurt het vijfjarige verbod op uitsupporters inmiddels al bijna drie keer zo lang. In Amsterdam is het duel bovendien nog maar zelden spannend en ook in Rotterdam stapt Ajax regelmatig als winnaar van het veld. Een overwinning van Feyenoord is zelfs zo zeldzaam dat zo'n uitzondering daar gevierd wordt alsof het kampioenschap net behaald is. Van intense spanning en grote druk is in aanloop naar een Klassieker dan ook steeds minder sprake, maar dit jaar is dat toch anders. Dit wordt namelijk de belangrijkste Klassieker in jaren.

2 april, 2017. Dat was de laatste keer dat er minstens zoveel druk stond op een Klassieker in de Johan Cruijff ArenA als aanstaande zondag. De competitie begaf zich in een vergelijkbare fase als dit seizoen, al stond Ajax er significant minder goed voor. De Amsterdammers stonden zes punten achter op de Rotterdamse aartsrivaal en er waren inclusief de onderlinge confrontatie nog zeven wedstrijden te spelen in de Eredivisie. Won Ajax, dan stond het nog maar drie punten achter en lag de titelrace weer helemaal open. Speelden Ajax en Feyenoord gelijk, dan was de 34e landstitel in de clubgeschiedenis ver weg. Gingen de Rotterdammers er met de drie punten vandoor, dan kon Ajax die titel op zijn buik schrijven.

Op de bewuste wedstrijddag stap ik met mijn wedstrijdmaatje vol spanning en anticipatie de metro in. Niets gaat boven dat gevoel dat werkelijk alles op het spel staat in een duel dat alle kanten op kan gaan en zo spannend en belangrijk als deze had ik De Klassieker nog niet (vaak) meegemaakt. Tegen mijn wedstrijdmaatje benadruk ik nog maar even het belang van deze wedstrijd en spreek ik het beoogde strijdplan door. ‘Het moet voor Feyenoord vanaf de eerste minuut duidelijk zijn dat er vandaag echt helemaal niets te halen valt in Amsterdam. Wat er ook gebeurt, ze gaan hier géén voorschot nemen op de titel.’

Ik heb geen idee of Lasse Schöne stiekem meeluisterde, maar gehoor geven aan mijn oproep deed hij, en met hem heel Ajax. De wedstrijd is nog geen minuut onderweg als Ajax een vrije trap krijgt op ruime afstand van het doel van de tegenstander. Schöne trapt en de bal maakt een dusdanige curve dat ik, vanaf mijn positie op de tweede ring Zuid, het idee heb dat hij nog aangeraakt wordt. Het leerwerk raakt de onderkant van de lat en een splitseconde is er even die hoopvolle en tegelijkertijd angstvallige stilte. Dan is duidelijk dat hij zit en kan het gejuich losbarsten.

Ik val mijn wedstrijdmaat en daarna iedere Ajacied die enigszins binnen handbereik is brullend van vreugde in de armen. Een willekeurige man achter mij pakt mijn hoofd vast en schudt het even flink door elkaar, alvorens hij me loslaat, ik me (nog altijd euforisch) weer omdraai en mijn vuisten richting de spelers bal die inmiddels hun posities op eigen helft weer innemen. Ajax is los.

Wat volgt is een eerste helft van Ajax’ zijde om je vingers bij af te likken. Het is Ajax zoals het dat seizoen onder Peter Bosz op zijn best is: frivool, fel, innovatief en vol passie. Het is bemoedigend, zeker gezien het feit dat Ajax het dat seizoen ook vaker dan de supporter lief is, volledig laat afweten. Aan de hand van het aanvalstrio met basisdebutant David Neres, Bertrand Traoré en Justin Kluivert, ondersteund door de twee aanvallende middenvelders Hakim Ziyech en Davy Klaassen, tikt Ajax Feyenoord in de eerste helft van het kastje naar de muur.

Het zorgt voor een geweldige, haast Europese sfeer in de Johan Cruijff ArenA. De 2-0 zit eraan te komen, dat voelt iedereen, maar als er dan toch iets op Ajax aan te merken valt, is het dat het niet heel zorgvuldig omgaat met de kansen. Na 36 minuten is het dan toch eindelijk zover. Ziyech trekt de bal laag voor richting de tweede paal waar Neres er alleen maar tegenaan hoeft te lopen. Weer barst de Johan Cruijff ArenA uit zijn voegen, weer vliegen de ledematen op de tribunes alle kanten op en weer vraag ik wat extra’s van mijn op dat moment toch al zwaar overbelaste stembanden.

Het rustsignaal wordt begroet met het gejuich en applaus van een doelpunt tegen een bescheidenere tegenstander. Zo blij, trots en opgelucht is men met het spel van Ajax. Iedereen kijkt vol verwachting uit naar de tweede helft waarin de vernedering van de aartsrivaal compleet moet worden.

Dat wordt hij echter niet. Ajax behoudt de controle over de wedstrijd, maar is bij lange na niet meer zo dreigend en goed als in het eerste bedrijf. De sfeer in het stadion lijdt er ook onder. Zo erg als de ArenA voor rust kolkte, zo tam is het nu ineens. Tot ergernis van het thuispubliek weet Feyenoord in de blessuretijd uit een spaarzame uitbraak zelfs nog de 2-1 te maken, via uitgerekend Michiel Kramer. Spannend wordt het niet meer, en Ajax voldoet uiteindelijk aan de belangrijkste opdracht, winnen. Toch overheerst bij het verlaten van het stadion een dubbel gevoel: we hebben gewonnen, maar er had veel meer ingezeten.

Aanstaande zondag speelt Ajax eindelijk weer een Klassieker met hoge belangen. De voorsprong op PSV bedraagt twee punten, wat betekent dat iedere misstap vanaf nu fataal kan zijn. Tegelijkertijd treft Ajax een Feyenoord dat dit seizoen oogt als een potentieel geduchte tegenstander in een onderlinge confrontatie. Daar komt bij dat Ajax na de gevoelsmatig te vroege uitschakeling in de Champions League nog maar één manier heeft om het seizoen goed af te sluiten en dat is met de schaal.

Reden genoeg, met andere woorden, om er zondag vanaf minuut één vol op te klappen. Om meteen duidelijk te maken dat er voor Feyenoord helemaal niets te halen valt in Amsterdam. Een overwinning zondag zorgt ervoor dat Ajax met minimaal twee punten voorsprong op PSV de interlandbreak ingaat. Een gelijkspel betekent waarschijnlijk dat slechts het enorme verschil in doelsaldo de Amsterdammers bovenaan de ranglijst houdt. Een nederlaag zou de titelrace geheel onnodig volledig opengooien. In het voordeel van PSV bovendien, ervan uitgaande dat zij thuis afrekenen met Fortuna Sittard. Geen ruimte voor verslapping dus, geen tijd om rouwig te blijven over het verlies van afgelopen dinsdag. Er moet zondag gewonnen worden, want dit is de belangrijkste Klassieker in jaren.

Bademba Barrie (Twitter: @Bademba__Barrie | E-mail: B.Barrie@Ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

THE36CHAMBERSWU +1548

Wie doen er buiten Bijlow en Kokcu nog meer niet mee bij Feyenoord?

20-03-2022 06:07

Ferd +38469

dat is nog niet bekend

20-03-2022 08:03

RN +14719

Voor het eerst sinds jaren dat ik er niet van overtuigd ben dat we de klassieker gaan winnen.. komen zeer belangrijke weken aan

19-03-2022 18:43

3sterren +20205

Een Ajacied lijdt het meest; van het lijden dat hij vreest ...
; )

19-03-2022 21:22

Nick14 +25889

Wordt gewoon een eenvoudige overwinning.
Feyenoord kan niet compact verdedigen maar mist ook de aanvallende kwaliteiten.
Perfect voor het tactiekje van professor Ten Hag.

Groningen-uit maak ik me al meer zorgen over.

19-03-2022 18:26

goajaxgo +14125

Geen creativiteit op het middenveld.

19-03-2022 18:21

Betuwe85 +20553

heb me toch een kut gevoel meestal betekend dat weinig goeds 😞

19-03-2022 18:19

3sterren +20205

Bij mij betekent dat gewoon sex met mijn lieve vrouw ...
; )

19-03-2022 21:10

Jariiii +21953

Zin in. Slachten die hap graag. En waarom niet? Klasseverschil is groot, Ajax zal uit zijn op eerherstel en absoluut willen voorkomen dat er nog een prijs in gevaar komt. Een walkover zou me niet verbazen.

19-03-2022 18:02

Siemmie +2158

Ben ik het niet helemaal mee eens. Ten eerste heeft Ajax het al jaren heel makkelijk tegen Feyenoord, in welke vormdip we ook zitten. Dus ik maak mij ook niet al te veel zorgen over morgen. Ten tweede is er geen man over boord als we verliezen. Dan staan we 1 punt achter met een PSV die nog een paar lastige uitwedstrijden heeft. Stonden we nu 2 punten achter ipv voor, dan was het ontzettend belangrijk geweest. Maar nu...?

19-03-2022 17:50

AFCACruijff14 +161347

De afgelopen Klassiekers hadden we het gewoon heel lastig met ze, ondanks de winsten.

En als we achter PSV staan zondag hebben we een GIGANTISCH probleem. Seizoen loopt op het einde en ook wij hebben nog een pittig programma. Wat is dit voor een bizar verhaal van je?

19-03-2022 18:25

ajaciedje90 +59924

5-0 ofso zou heerlijk zijn dan ga ik dronken na huis

19-03-2022 15:14

ajaciedje90 +59924

En Feyenooit ook

19-03-2022 15:14

3sterren +20205

Neem dan maar voor de zekerheid genoeg geld mee ; ) ...

19-03-2022 20:54

ajaciedje90 +59924

Geld gaat nooit meer op dus dat komt goed

19-03-2022 20:55

3sterren +20205

Zal ik een handje komen helpen ? ...
; )

19-03-2022 21:06

ajaciedje90 +59924

Niet nodig hahha

19-03-2022 21:09

Jariiii +21953

Wat zou het heerlijk zijn om die club zondag gewoon weer kansloos naar huis te sturen.

19-03-2022 12:42

Henkjanklaas +20619

Het domme AD trekt een vreemde vergelijking door het succes van feye af te zetten tegen de nederlaag van Ajax. Ze vergeten er even bij te vertellen dat het om twee onvergelijkbare leagues gaat en dus kwaliteit tegenstanders. Volgens het AD zou feye daarom een kans maken in de Arena. Des te meer reden om er voor te zorgen dat de Rotterdammers bij ons volslagen kansloos weer huiswaarts keren.

19-03-2022 06:40

MichelBoerebach +29181

Ik denk wel dat we zondag winnen. Ik ben er echter niet van overtuigd dat we ook kampioen worden.

18-03-2022 22:32

appiehappie +3041

Ik heb die havenslaven gisterenavond fff zien voetballen tegen een zeer zwak Partizan.
Dat moet geen probleem worden in de JC Arena.
Het wordt inderdaad tijd dat Tadic weer iets gaat presteren is momenteel een figurant.
Zouden de heren door hebben dat die korte corner variant GEEN KLOTEN oplevert ?
Blind moet zich bedenken dat hij een verkeerd pass nabij de 16 van de kakkerlak zich niet kan veroorloven. Hij zit niet in een opgaande spiraal.
Nous moet die Sinistera o.i.d. neutraliseren, dan is de grote en enige angel eruit.
Koekzoe is geschorst, daar heeft de kakkerlak zelf last van.
Er staat een onzekere keeper tussen de palen. Ik zou zeggen.... laten we die eens uit gaan testen.
Ten Hag... mocht het iettewat tegenzitten, ik kan het mij niet voorstellen, wacht dan niet te lang met de juiste wissel.
Gewoon 3-1, dat zijn 2 woorden ipv dat ene woord.

18-03-2022 22:25

frenkiedejong53 +9792

heb er geen zin in als DD ( Duimpje Dusan) en DB ( Daley Blind ) niet gaan banken...

18-03-2022 19:57

JaapStam +136905

Moet Dusan dan duimpjes omlaag doen 👎👎👎 bij zijn teamgenoten??? Wat is dit voor onzin joh!!!

18-03-2022 20:38

frenkiedejong53 +9792

eens wat vaker weg laten man bij de zoveelste kutbal van een medespeler!

18-03-2022 20:40

frenkiedejong53 +9792

hij moet gewoon eens lekker 2 weken naast Erik gaan zitten!

18-03-2022 20:41

MichelBoerebach +29181

Of twee jaar! Laat hem maar zijn trainersloopbaan beginnen.

18-03-2022 22:28

JohnSnow +2884

Dusan is gewoon een geweldenaar. Lijstaanvoerder met 15 assists in de Eredivisie.

18-03-2022 20:43

frenkiedejong53 +9792

belachelijk, hij is sinds 4 weken hopeloos uit vorm!!
In een topsportklimaat kan dit gewoon niet dat ie verder mag aanmodderen! EtH is gewoon te laf om hem eruit te halen, heel zwak en geen ruggegraat.

18-03-2022 22:22

FelixGassenlicht +8954

Ik zeg 3-0 en dan alles winnen verder. M.vr.gr. Johan Lokhorst

18-03-2022 19:25

12eman +5882

Waar kan ik tekenen

19-03-2022 19:13

HarryHarHar +3018

Dat zou heel mooi zijn, maar............. wat we de laatste weken hebben gezien van ons aller Ajax was nou niet echt hoopgevend.. dat is het enige wat we nog hebben Hoop.. de rest is ff weg..

20-03-2022 00:09

Dusbaba +15365

Die hele "klassieker" interesseert mij niets meer. En als er komende zomer niet een rigoureuze schoonmaak door de selectie gaat, ben ik bang dat ik een andere hobby moet gaan zoeken.

18-03-2022 18:50

JohnSnow +2884

Doei! Bespaar jezelf de tijd en begin nu alvast met het zoeken naar een andere hobby.

Het kan dooien het kan vriezen... In voor en tegenspoed.

18-03-2022 18:58

TontoKarnaggel +42501

Als je beeldschone vrouw eens een bad hair day heeft ga jij ook van haar scheiden?

19-03-2022 08:28

3sterren +20205

Nee, dan stuurt hij een ”dick pic” naar de buurvrouw en gaat een kopje suiker lenen ...

19-03-2022 20:58

JaapStam +136905

Het is al jaar en dag geen 'Echte' Klassieker meer!!! Aangezien er geen uitfans bij mogen!!! Jammer!!!

18-03-2022 18:24

Ginoajax1 +2938

Ik ben benieuwd of professor ten Hag weer zo lang wacht met wissels als het niet loopt. Ik vrees van wel. Hij is zo stronteigenwijs dat hij dat weer doet. Genoeg wissels om de boel te doen kantelen. Gebruik ze dan ook. Tegenstander moet je verrassen. Dat heeft hij tegen Benfica nagelaten.

18-03-2022 18:19

Redrum +96078

Ik heb de hoop volledig opgegeven met Erik. Die gaat het echt nooit meer leren. Het is gewoon te hopen dat het vanaf het begin loopt, dan winnen ze meestal wel. Loopt het niet dan is het puntverlies, dat is al jaren een garantie. De eigenwijze Tukker-garantie.

18-03-2022 18:31

Ajax4glory +3263

Er schijnt ene Schmidt vrij te komen die wisselt wel te pas en te onpas. Maar ff zonder dollen wie zie jij als opvolger

18-03-2022 19:09

Op_een_oude_slof +4358

De grote vraag is of Ajax zelf met de druk om kan gaan. Feyenoord gaat lekker defensief spelen en Ajax gaat naar voren.....zal een leuke pot worden...Hopelijk met Ajax met de 3 punten 😎

18-03-2022 17:39

Juichtoon +32480

AD meldt dat Fnoord dit seizoen meeste punten voor de coëfficiënt heeft behaald. Klopt dit wel?
Ajax heeft dit seizoen 22.000 punten behaald en Fnoord 16.000.....zie ik iets over het hoofd?

18-03-2022 15:57

hakimziyech +18246

Zij staan op 20.5, wij 22, dus onzin. Rotterdams brabbelkrantje

18-03-2022 17:44

Redrum +96078

Hebben die redders van het Nederlands voetbal niet ook nog een hele zooi voorrondes gespeeld om überhaupt mee te mogen spelen in het afvoerputje van het Europese voetbal? Meen me nog vaag te herinneren dat ze met de hakken over de sloot het machtige FC Drita uitschakelden met een absolute heldenrol voor Guus 'ik ben nog nooit in het centrum geweest' Til.

18-03-2022 18:32

JohnSnow +2884

Google even waar het hoofdkantoor van het AD is ;-)

18-03-2022 18:59

AFCAHELLMOND +2240

Hopelijk komt de doelpuntenmachine weer op gang, anders kan het wel eens een nare zondag worden. Die joker uit Afrika op de bank en wisselen bij ongemotiveerd gedrag aub!!!

18-03-2022 15:40

MichelBoerebach +29181

Welke joker uit Afrika? Kudus?

18-03-2022 22:31

3sterren +20205

Ik hoop niet dat hij Brobbey bedoelde ...

19-03-2022 21:00

Simpelishetmoeilijkst +25195

Normaal gesproken speelt Ajax dit Feyenoord helemaal scheel. Zag ze in de Carnaval League, en het is niet bepaald een fantastisch spelende ploeg.

18-03-2022 14:40

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25363

zwaar kut geveld door Corona mazzel voor een van mijn zoons kan hij naar de wedstrijd samen met zijn broers die wel al een seizoenkaart hebben.

18-03-2022 14:14

Noxin +15496

Beterschap!

18-03-2022 19:51

Bc te P +22130

Ajax is jarig vandaag. 122 jaar geleden opgericht.

Gefeliciteerd iedereen!

Laten we onszelf zondag een mooi cadeau geven middels een overtuigende zege.

18-03-2022 12:41

RFHK +12877

Het verjaardagscadeau had een mooie loting voor de kwartfinale moeten zijn.

18-03-2022 12:46

Bc te P +22130

Tja, ben ik met je eens, maar dat kunnen we niet terugdraaien

18-03-2022 12:49

DeWijsneus +25707

Heb geen redenen nodig om te zuipen, maar goed om te weten dat ik er 1 voor vandaag heb! Op Ajax!

18-03-2022 13:42

Red Devil +3604

Dat 010 gewoon met een pakslaag weer terug naar huis sturen zondag.

18-03-2022 12:29

Henkje Netherlands +10195

Dit is voor hen misschien wel het moment om Ajax in eigen stadion te pakken. Die gaan er echt wel op klappen. Hopelijk hebben onze strijders er meer zin in als tegen Cambuur en RKC.

18-03-2022 11:47

thepower1990 +35726

Onze strijders? Zeg maar diva's.

18-03-2022 11:49

Ajacied33 +36706

Waarom het moment dan? Feyenoord speelt niet al te sterk, en Ajax is niet in supervorm, maar wel veel sterker als Feyenoord. Nee, maak me totaal niet druk om zondag

18-03-2022 14:59

WillyBrokamp +11117

Ik heb gedroomd dat we weer de bietenbrug op gingen tegen een ploeg het geel/blauw. Zal wel onverwerkt CambuurRKC trauma zijn.....

18-03-2022 11:31

3sterren +20205

Of misschien teveel nieuws over de oorlog tussen de Oekraïne en Rusland tot je genomen ...

18-03-2022 18:13

swing +2339

zin in zondag, ff weer de mondjes snoeren vd kakkies, walgelijk volk!

18-03-2022 11:27

RuffRhythim +24837

Als ze het zondag nou nòg niet gaan begrijpen dan gaan ze er de rest vh seizoen ook geen kloot meer van begrijpen...

18-03-2022 11:25

DeWijsneus +25707

Zou Slot een voorbeeld nemen aan Benfica? Ingraven en Ajax laten komen? Ik zie dat niet goedkomen voor onze Rotterdamse vrienden. Maar gezien de vorige klassieker vrees ik wel weer zo'n schaakspel...

18-03-2022 11:13

Redrum +96078

Ik had het niet verwacht eerlijk gezegd, maar bij mij begint het nu toch weer te kriebelen. De afgelopen dagen was ik even helemaal klaar mee, maar nu wil ik toch wel weer heel graag dat Ajax die titel wint. Hopelijk leeft dit gevoel ook bij de spelers.

18-03-2022 09:56

AFCACruijff14 +161347

Ik had dit gevoel woensdagochtend ja. Benfica was kut maar we waren niet heel dichtbij kwalificatie. Liep wel klote af maar ik vond Ajax behoorlijk spelen en alles geven. Dan kan ik ermee leven. Ik wil de dubbel, dus zondag weer vlammen.

18-03-2022 10:24

stefanAFCA5 +2254

Zo of niet. Door dat anti voetbal en dat gejank heb ik voor de 30e keer gezegd dat ik nooit meer voetbal kijk.

18-03-2022 10:34

RuffRhythim +24837

Als ze zondag godverdomme nou nòg niet beseffen wat er dit seizoen nog op het spel staat en dat niet laten zien dan is het ook echt gewoon klaar met dit halfbakken zooitje hoor

18-03-2022 11:24

Steffenhagen +37822

Ajax is Ajax al een tijdje niet meer . Zelfs bij mensen
als Tadic is de honger een stuk minder . Zondag kan het dus alle kanten opgaan . De gretigheid moet terug maar daar moeten we nog maanden op wachten . Het nieuwe seizoen met andere spelers is daarvoor het beste medicijn .

18-03-2022 09:48

afcamitta +1852

Kijk even hoe Benfica afgejaagd werd. Hoe bedoel je de honger minder? Het moet soms ook meezitten. Staat Tadic een stapje terug dan is het geen buitenspel en 1-0. Dan kan het zomaar een andere pot worden en had jij deze opmerking niet geschreven.

18-03-2022 09:56

AFCACruijff14 +161347

Precies, ik vind het maar slappe poep. Tadic geeft alles, mensen vinden geloof ik dat een speler nooit meer een vormdipje mag hebben.

18-03-2022 10:25

gi0vanni +7175

Toch doe je er zelf ook aan mee want naast de keeper was het probleem dat Timber alles behalve geweldig in de lucht was. En dat is heel jammer. De Ajax verdediging is echt alles behalve sterk in de lucht.

18-03-2022 11:12

jerryisthename +31759

Wordt weer een mooie klassieker. Zin in!
Ik vind Feyenoord wel iets beter en stabieler dan vorige paar seizoenen. Dus ik verwacht geen makkelijke wedstrijd, zoals sommigen hier zeggen - geen walk-over iig.
Echter verwacht ik wel dat Ajax wint. We zijn uiteindelijk wel beter natuurlijk, maar dan moet iedereen wel zijn niveau halen. Maar daar ben ik niet bang voor na dinsdag.
Nu is het alleen wel weer afwachten of Erik goed en op tijd anticipeert, indien de situatie daar om vraagt. 😅
Voordeel is iig dat Ajax 2 dagen meer rust heeft gehad om te herstellen. 👍🏼

P.S. Die nieuwe gasten hier met weinig likes (nieuw profiel?) die Ajax enorm/overdreven naar beneden praten en uiterst negatief zijn (bijna lachwekkend), lijken mij duidelijk trollen, oftewel Kakkerlakken of Pisboys. 😆
En zo niet, ben je gewoon een trieste supporter - niet Ajax-waardig en een doemdenker, drama-queen en negatieveling.

18-03-2022 09:44

jollie18 +9861

Dat is het in de Arena al enkele jaren niet meer. Feyenoord sterker maar vergeten de kansen af te maken waardoor Ajax met de 3 punten van het veld stapt

18-03-2022 09:56

BRAMHOUTEN +3813

je vergeet even de 4-0 van 2 jaar geleden. ze werden van het kastje naar de muur gestuurd. ajax had toen door moeten halen dan had de 10-0 uit Eindhoven overtroffen kunnen worden.

18-03-2022 10:11

Redrum +96078

Vorig jaar had Feyenoord een kans op een resultaat, maar de jaren hiervoor kwam Feyenoord steeds met volgescheten broekjes het veld op en wisten ze steeds de schade slechts beperkt te houden.

18-03-2022 14:03

jerryisthename +31759

Eens, Bram.
jollie18, valt wel mee, hoor.
Als je zelfs de laatste minimaal 10 jaar bekijkt, is Ajax over het algemeen thuis beduidend sterker geweest. Met alleen een paar gelijkspelletjes en het laatste verlies thuis in de Eredivisie was in 2005 volgens mij?
Alleen uit was het soms lastig, hoewel de laatste paar seizoenen het niet lastig was in die blauwe badkuip.

18-03-2022 10:41

Berghuis +14346

Zo spelen als tegen Benfica en dan de mogelijkheden wel benutten.. Normaliter als het er echt om gaat zoals zondag het geval gaat zijn, is Feyenoord volslagen kansloos. Ik heb ze helaas onder Slot iets te vaak boven zich uit zien stijgen, laten we hopen dat dat zondag niet het geval is. Ik ben verder zeer optimistisch en ik zeg 4-1, goed weekend alvast!

18-03-2022 09:39

Ajax27 +19134

Ik hoop niet dat ze net zo spelen als tegen Benfica. Ondanks dat het veldspel in de eerste helft goed was, creeer je 0,0 100% kansen. Dat is gewoon matig. Met Tadic, Berghuis, Antony moet je in staat zijn een heleboel te creeren zodat Haller minstens 3-4 opgelegde kansen krijgt. Daar schiet ie er minstens 2 van in. Maar goed hij moet die ballen wel krijgen.

18-03-2022 09:47

Freddy +11401

Zullen we de verdediging van Feyenoord niet gaat vergelijken met die van Benfica? Met hetzelfde spel tegen Benfica ga je veel meer kansen creëren tegen feyenoord.

18-03-2022 10:06

Redrum +96078

Tja, dat Benfica speelde gewoon net als de Eagles. Continu met minimaal zes man in en rondom de eigen 16. Er is geen ploeg ter wereld die daar dan ff makkelijk doorheen voetbalt. Ajax heeft geen enkel moment echt ruimte gehad op de helft van Benfica.

18-03-2022 14:04

Ajax27 +19134

Klopt, maar dan moet je wel opportunistischer spelen. Als je er voetballend niet doorheen kunt komen, vaker kiezen voor het afstandsschot. Zo'n afstandsschot kan net goed vallen, of de keeper kan net verrast worden en een fout maken waardoor de bal voor de voeten van onze spits valt.

Nu bleven ze proberen rond te tikken en de ballen die voor de goal kwamen waren het allemaal net niet. De kansen zijn er echt wel geweest vn Antony en Tadic om de bal net wat strakker en harder bij iemand te krijgen maar die absolute scherpte miste. En dat vind ik persoonlijk weer een gevolg van de wat mindere vorm de laatste tijd.

18-03-2022 16:33

Jariiii +21953

Inderdaad lekker, een Klassieker met heuse druk erop. Maar ik zou niet weten waarom het anders zou lopen de afgelopen seizoenen: Ajax heeft een veel betere selectie en de wil om te winnen zal bijzonder groot zijn. Ik zie het echt gewoon weer 3-. 4-0 worden.

18-03-2022 09:33

AjaxBigStars +995

Als we zo spelen als tegen Benfica wordt dit appeltje-eitje...

18-03-2022 09:11

Suarez16_ +9176

Dan schiet senesi hem wel in eigen goal.

18-03-2022 09:59

BRAMHOUTEN +3813

voorgaande jaren hetzelfde meegemaakt. elke keer als ze dachten dat ajax het ging verspelen stonden ze weer op. naar de spurs uit moesten ze tegen utrecht, titel was al vergooid volgens sommige, 0-1 achter binnen 1 minuut. vorig jaar psv uit , ze zaten in een dip. daarna kwamen ze op stoom. 8 finales spelen en je bent kampioen. ajax kan beter tegen grote tegenstanders spelen als tegen de kleintjes.

18-03-2022 08:47

AFCAjaxMidNineties +12723

Ik ben er bang voor dat het zondag al mis gaat. De honger naar prijzen is weg. Nergens meer te zien. Slechts quasi motivatie. Feyenoord is sterk dit jaar. Ik heb het resterende programma er eens bij gepakt en vrees met grote vrezen dat de titel vergeven is tegen de Eagles. Noem mij maar een doemdenker of negatieve supporter... Ik heb de afgelopen 10 jaar net iets teveel falen en huichelarij achteraf gezien van de verwende Ajax- spelers. Er is de afgelopen maanden pap in de benen geschoven. We zijn aangeslagen wild.

18-03-2022 08:40

AFCACruijff14 +161347

Ik vraag me toch altijd af waar dit op is gebaseerd in een seizoen dat we geloof ik een keer of 10 met 5-0 hebben gewonnen en ploegen als Dortmund, PSV en Vitesse met enorme cijfers hebben verslagen. Mensen doen hier vanwege een zwakke maand meteen zo dramatisch, alsof deze ploeg niks meer kan of wil. Het zijn mensen, geen robots. De 18-19 heldenploeg verloor 6-2 van Feyenoord en speelde 4-4 tegen Heerenveen. En toen ze van Heracles verloren leek de titel ook ver weg.

We hebben serieus 1x puntverlies geleden in de competitie sinds december. 1x. Benfica was kut, maar dat soort teams liggen ons niet. Er was met de instelling niks mis. Dat was het wel in de weken daarvoor, maar dat is echt niet het hele seizoen.

Ik vind je inderdaad met dit bericht een doemdenker en een negatieve supporter. Iets meer krediet verdienen spelers als Blind, Tadic etc wel voordat de strontbak over ze heen word gegoten. We staan gewoon 1e en zondag hebben we goede papieren te winnen.

18-03-2022 09:30

jerryisthename +31759

Amen. 👍🏼

18-03-2022 09:50

FlyingDutchMan +17314

Precies, als ik al die zure reacties lees dan hebben we de voorronde CL niet gehaald, moeten we onze beste spelers asap verkopen, liggen we al uit de beker en dreigt degradatie.. We zijn niet te stoppen man, zoveel kwaliteit hebben we in de selectie en staf. Daar doet een onterechte uitschakeling afgelopen week geen verandering aan geven! Misschien niet te lang met je rug naar het veld zitten, dan krijg je beter mee wat voor geweldig team we hebben en wat voor schitterende doelpunten en resultaten we dit jaar weer hebben gefixt!

18-03-2022 10:20

trodat4030 +96587

Huichelarij? Kan je dat uitleggen? Ik heb het idee dat je iets anders bedoelt, maar dat wat verkeerd verwoord..

18-03-2022 10:58

AFCAjaxMidNineties +12723

De woordkeuze kan wellicht anders. Wat ik bedoel is dat het, hoe vaak is dat de afgelopen jaren wel niet gebeurd.. altijd hetzelfde riedeltje achteraf is. 'Dit mag ons niet gebeuren' 'Vanaf nu gaat het anders' 'We gaan de koppen eens bij elkaar steken' 'dit moet een incident zijn' dat soort flauwekul. En vervolgens weer met de hakken over de sloot winnen/wanprestaties tegen RKC, Cambuur, Eagles. En dan die tallozen schandalige vertoningen de afgelopen jaren waarna steeds hetzelfde riedeltje volgde. En steeds weer blijkt het een grote flashback show te zijn uiteindelijk. Dan voel ik mij als supporter keihard bedonderd.

18-03-2022 15:52

TontoKarnaggel +42501

Blij dat ik in het stadion zit, hoef ik het iig niet via espn te volgen. Klassiekers worden daar namenlijk altijd benaderd alsof feyenoord een europese wedstrijd speelt en Ajax de buitenlandse tegenstander is. Voor de wedstrijd: Waar liggen de kansen voor feyenoord? Waar moet feyenoord op letten? Wat doet het gemis van kockcu met feyenoord? We peilen even wat reacties in rotterdam...... Wat is de tactiek van Slot? Maakt feyenoord een kans? Na de wedstrijd: waar ging het fout voor feyenoord? Had er niet meer ingezeten voor feyenoord? Wat betekend dit voor het vervolg van de competitie voor feyenoord? Gauw naar Hans voor wat reacties uit het feyenoord kamp.....

Je moet altijd verdomd goed opletten anders ontgaat het meespelen van Ajax je volledig....

18-03-2022 08:36

Henkjanklaas +20619

Helemaal eens ! ESPN is de feyenoord zender bij uitstek en dus zeer partijdig in commentaar en verslaggeving.

18-03-2022 08:49

Redrum +96078

Ja maar Feyenoord heeft ons mooie landje ook zoveel moois gebracht. Logisch dat juist die club alle aandacht krijgt. Dat prachtige aanvallende voetbal dat ze al decennia lang op de mat leggen. Al die fantastische spelers die ze hebben opgeleid en vergeet niet al die prachtige Europese overwinningen. Stonden ze niet een paar jaar geleden nog bijna in de finale van de Champions League? Heel eerlijk: Feyenoord heeft Nederland weer op de kaart gezet de afgelopen jaren in Europa. En ja, dan krijg je daar in eigen land natuurlijk de credits voor. Wat de andere clubs dan verder doen is niet zo relevant. Feyenoord is het grote voorbeeld voor de rest. Hoe ze ook alles op eigen kracht gedaan hebben en een groot vermogen hebben opgebouwd, tja, daar kan je toch alleen maar diep respect voor hebben?

18-03-2022 08:57

trodat4030 +96587

En dit krijg jij allemaal mee vanuit het stadion? Knap.

;-)

18-03-2022 11:01

trodat4030 +96587

Het is overigens geheel voortgekomen uit het enorme verschil tussen Ajax en Feyenoord, Ajax is gewoon altijd de gedoodverfde favoriet, als ze niet winnen hebben ze gefaald, altijd en eeuwig. Men gaat helemaal uit van de winst voor Ajax en dan gaat de aandacht inderdaad vooral uit naar Feyenoord. Zeker als Ajax daadwerkelijk wint, dan doen ze gewoon wat van ze wordt verwacht. Daarom is dat niet zo spannend allemaal.

18-03-2022 11:04

YoungLeur +862

Lekker boeien, maak jezelf niet zo klein. Wat interesseert het jou nou wat ESPN zegt?

18-03-2022 11:42

BokkieBokstra +11310

Natuurlijk moet je deze wedstrijd winnen, zal een klus zijn, Feyenoord heeft het aardig op de rails. En als je die wint moet je de rest ook winnen, Groningen uit, AZ uit, Vitesse uit. We gaan het zien! Ik heb mijn twijfels.

18-03-2022 08:35

Juichtoon +32480

Groningen uit op zaterdagmiddag als Alvarez, Martinez en Antony op donderdag nog in Zuid Amerika zijn ...

18-03-2022 09:22

BokkieBokstra +11310

Ai! Die mis je. Speelt Klaassen misschien nog eens een keertje.

18-03-2022 09:57

Redrum +96078

Ongelofelijk, net als Heerenveen uit dus.

18-03-2022 10:38

louis60 +11472

Zolang TH de boys kan motiveren en de wedstrijd eindelijk goed leest, waarbij hij op tijd wisselt, komt het goed. Maar dat zal ook moeten, want anders wordt het een verloren seizoen. Lampies zitten in de beste fase van het seizoen en gaan geen punten meer verliezen. 0-4 tegen een Kopenhagen zegt niet veel maar...

18-03-2022 08:32

411 +2879

er is maar 1 medicijn tegen de crisis die heel nederland ons aanpraat.... en dat zijn kakkerlakken.

18-03-2022 08:12

Redrum +96078

Dat denk ik wel. Direct na Europese wedstrijden treedt er vaak een bijzonder fenomeen op dat wordt veroorzaakt door het grote contrast in tegenstand en ambiance. Zo speelde Ajax op woensdagavond in Lissabon een wedstrijd op zeer hoog tempo tegen een sterke tegenstander, in een prachtig mooi stadion. Vier dagen later stonden ze op een koud veld in een klein kneuterig stadionnetje tegen een nietszeggende tegenstander te voetballen (Eagles). Dan is het gewoon zeer moeilijk om weer dezelfde intensiteit te brengen als die van de woensdag ervoor. De tegenstander brengt die intensiteit wel, want die spelen tegen het grote Ajax. En zie hier: alle ingrediënten aanwezig voor een rampzalige kutwedstrijd.

En dan nu eigenlijk het omgekeerde voor Feyenoord. Die speelden gisteravond een troosteloos kutpotje dat nergens meer over ging, tegen een tegenstander waar Queensy Mening de enige bekende naam is. En dan mogen ze drie dagen later op bezoek bij (een hopelijk getergd) Ajax. Dan speel je dus opeens tegen een tegenstander die drie klasses beter is dan je vorige tegenstander. Ik verwacht daarom dan ook dat Feyenoord het simpelweg niet bij zal kunnen benen en overrompeld gaat worden. Maar goed, ik zit er ook wel eens naast. Ook wel vaker dan eens trouwens.

18-03-2022 08:19

Juichtoon +32480

Daarom ook schoot Fnoord in de laatste 2 Klassiekers 3 maal in eigen doel ..

18-03-2022 09:24

Redrum +96078

Ik mag toch wel hopen dat bij de spelers de focus nu volledig op de competitie gaat. Blijkbaar waren ze de afgelopen maanden alleen maar met de CL bezig. Nu komt hopelijk wel de honger terug om prijzen te pakken. Het is tijd voor een grondige renovatie bij Ajax, maar wel met de schaal op zak.

18-03-2022 07:44

ajaxcied4life +26046

Exact. Ajax is gewoon beter zolang iedereen het gras opvreet en met het mes tussen zijn tanden speelt.

18-03-2022 07:49

Redrum +96078

Precies, en niet een klein beetje beter, maar een paar klasses beter. Dat maakt het ook allemaal zo frustrerend. Elk puntverlies van Ajax voelt zo totaal onnodig. Maar goed, tijd om alle ellende achter ons te laten en de focus te leggen op het winnen van de titel. Als we die ook nog weggeven wordt het wel echt allemaal rampzalig en laten we psv weer dichterbij komen, in plaats van dat we verder afstand nemen.

18-03-2022 08:12

trodat4030 +96587

Lijkt me lastig kauwen, met een mes tussen je tanden..

18-03-2022 11:08

Snellejapie +11401

Het beste zou Ten Hag nu al eens na moeten gaan denken over tijdig wisselen. Verder zou ik Tyton onder de lat zetten. Die Judas van een Onana is niet te vertrouwen, zowel speltechnisch niet als qua karakter.

18-03-2022 07:30

Msc +14160

Kijken naar het verleden heeft helemaal geen zin. Feyenoord zit een stuk beter in elkaar en zit in een flow, In Ajax daarentegen zit geen ontwikkeling meer. De piek is afgestompt.

18-03-2022 07:28

411 +2879

die kakkerlakken kunnen wel in een flow zitten maar wij hebben veel meer kwaliteit. als ajax met het mes tussen de tanden speelt en wij er 90 minuten achter staan kunnen ze schuimbekkend naar het maasgebouw. als Ajax de dubbel gewoon pakt is het een prima seizoen. ik weiger mee te gaan in die paniek waarin mensen ajax een crisis inpraten. bestuurlijk wel maar sportief niet.

18-03-2022 08:11

Henkjanklaas +20619

De flow van feye is in een kwalitatief arme conference league.
Dat is niet te vergelijken met CL niveau. Dus appels met pere vergelijken.

18-03-2022 08:52

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25363

Gaan we gaan gewoon winnen zijn op alle posities beter behalve de keeper.

18-03-2022 07:14

Koningtoto +60284

De keeper van hunnie doet niet mee nie.

18-03-2022 07:27

Msc +14160

Er is maar een medicijn tegen de stijgende hoop van die boertjes en dat is dat Ajax Feyenoord met goed voetbal dik naar huis stuurt. Moeizaam winnen of zelfs puntverlies resulteert in een rode lap bij een stier en zal psv nog gemotiveerder maken dat er dit jaar meerdere prijzen te halen zijn. Vooruitlopend: het zal een absolute schande zijn van Ajax en TH verspeelt dan ineens alle opgebouwde credits

18-03-2022 07:35

Koningtoto +60284

Klopt, maar dat gaat niet gebeuren. feyenoord is te verzwakt om iets te kunnen doen zondag. Vrij simpele overwinning.

18-03-2022 07:59

Juichtoon +32480

Nou niet alle credits. Zelfs Cruijff werd bij Barca uiteindelijk ontslagen...

18-03-2022 09:26

ddkoning +4501

en de keeper tegen ajax speelt altijd de wedstrijd van zn leven

18-03-2022 07:34
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.