Ajax tweede op lijst van clubs met beste transferbalans

door Roemer Smid 120

Ajax tweede op lijst van clubs met beste transferbalans

door Roemer Smid 120

Laatst geüpdatet

Ajax staat nummer twee op de lijst van de top honderd meest actieve clubs op de transfermarkt van het laatste decennium, opgesteld door CIES Football Observatory. De lijst is gerangschikt op transferbalans.

De nummer één van de lijst is Benfica met een transferbalans van +764 miljoen euro. Ajax de nummer twee met een positieve balans van 434 miljoen euro. RB Salzburg (+422 miljoen euro), AS Monaco (+402 miljoen euro) en Sporting CP (+367 miljoen euro) bekleden nummer drie, vier en vijf op de lijst.

PSV staat op een negende plek met een balans van +262 miljoen euro. De enige andere Nederlandse club op de lijst is Feyenoord. De Rotterdammers staan op de 38ste plek met een balans van +71 miljoen euro.

De grote verliezers

Wat opvalt is dat de laatste vijf plekken op de ranglijst worden gedomineerd door de Engelse top. Manchester United is de grootste verliezer met een negatieve balans van 1396 miljoen euro. Daarna komen Chelsea FC (-1033 miljoen euro), Paris Saint Germain (-1010 miljoen euro), Arsenal (-872 miljoen euro) en tot slot Manchester City (-856 miljoen euro).

Grootste uitgaande transfers Ajax afgelopen jaren

De positieve balans van Ajax komt niet uit de lucht vallen. Er werden veel spelers met veel winst verkocht het afgelopen decennium. De drie duurste waren: Antony naar United (100 miljoen euro inclusief bonussen), Frenkie de Jong naar FC Barcelona (86 miljoen euro inclusief bonussen) en Matthijs de ligt naar Juventus (85,5 miljoen euro inclusief bonussen). Antony kostte Ajax iets meer dan 21 miljoen euro in 2020. De Ligt werd zelf opgeleid en De Jong werd in 2015 voor een symbolische euro overgenomen van Willem II. Dus alleen al met die spelers kwam er 271,5 euro binnen en betaalde Ajax slechts 21 miljoen en één euro. Een positieve balans van 250,5 miljoen euro.

Lees meer over:
Plaats reactie

Boskabouter +149

Wat erg voor Manchester City, wat zullen de supporters daar jaloers zijn op onze transfer balans :p

07-09-2023 17:53

tmvde +2825

In plaats van de winst van Ajax heeft de T. het alleen over het verlies van Man Utd 🤪

https://www.telegraaf.nl/sport/1960364784/manchester-united-koploper-met-een-miljard-aan-transferverlies

06-09-2023 23:00

SpartakAmsterdam +5521

Zo doooorrzochtig

07-09-2023 07:24

littbarski +806

Mooi dit, had alleen wel de foto van Marc verdiend.

06-09-2023 22:35

Sprinter +2427

Ik wist dat Benfica het goed deed maar dit verschil is wel enorm.

Ik dacht wel ze veel met met investeringsmaatschappijen werk(t)en waardoor ze hoogstwaarschijnlijk niet volledig eigenaar van de spelers waren. Iets wat je wel vaker bij zuid-Amerikaanse transfers ziet.

Desalniettemin een prachtig voorbeeld voor ons.

06-09-2023 17:36

KingJames23 +11435

Dit zijn puur de bedragen die betaald zijn voor de spelers en niet de bedragen die de club krijgt.

06-09-2023 18:03

Terugnaardemeer +10644

Grote kanttekening, Frenkie kostte geen 1 euro maar 15 miljoen euro. Super TD Overmars vond een transfersom van 9 ton teveel voor Frenkie en gaf in plaats daarvan een doorverkoop van 15 procent (plus 3,5 procent opleiding). Daarnaast was de 21 miljoen voor Antony slechts voor 80 procent van de transferrechten. De totale aankoop kostte dus ruim 41 miljoen. De beste transfer was daarom De Ligt waarmee Ajax een plus van 85,5 miljoen had.

Overigens als CIES op dezelfde manier als Roemer Smid heeft gerekend dan kan je grote vraagtekens bij deze lijst zetten.

Dat geldt ook voor de positie van PSV die de afgelopen 10 jaar veelvuldig transfervrije spelers heeft gehaald. Dat geeft een nul op de transferbalans maar dat is natuurlijk nooit gratis.

Tot slot zegt de negatieve balans van de rijkste clubs ook weinig. Voor hen zijn inkomende transfers slechts een onderdeel van hun kostenplaatje. Zo heb ik een behoorlijk negatieve balans bij de lokale supermarkt, terwijl ik daar in de praktijk gewoon boodschappen doe.

06-09-2023 16:57

Kryptonite +76747

Exact. PSV is kampioen in shady deals die je niet terugvindt in de boeken. Tekenbonus, gelimiteerde clausules, doorverkoopbeding, niets is PSV vreemd. Wat dat betreft was de Xavi-saga wat mij betreft één grote demasque geweest.

Eerst ontkennen dat er überhaupt een clausule is, vervolgens de hoogte van de clausule betwisten en daarna suggereren dat Xavi niet daarna uitgeleend mag worden (alsof Xavi in zijn contract met PSV een beperking aan PSG oplegt en alsof dat dan zou standhouden). Daarna bleek die clausule er wel degelijk te zijn, bleek de transfersom nog lager te zijn dan gecommuniceerd en werd Xavi direct na aanschaf uitgeleend aan Leipzig. Ik had de club uit schaamte geliquideerd en opgeheven als ik PSV was.

06-09-2023 17:55

Terugnaardemeer +10644

Het is natuurlijk perfect om PSV af te zeiken. Maar het wordt een beetje dom als het afzeiken gebeurt op activiteiten die volkomen standaard zijn binnen de voetballerij en ook door Ajax wordt gehanteerd. Op zich is weinig shady aan een speler transfervrij halen. Iedereen weet dat het gepaard gaat met tekengeld. Tekengeld zie je zelfs bij niet transfervrije spelers. Gelimiteerde clausules zie je ook vaak genoeg en is een goede manier om een sterke speler langer binnen te houden.

Wat Xavi betreft zal PSV flink gebaald hebben ten opzichte van misgelopen transferinkomsten. Aan de andere kant hadden ze zonder hem nu geen CL gespeeld dus was akkoord gaan nog niet zo'n domme zet van hen.

Daarnaast moet je in de voetballerij vooral kijken hoe iets gezegd wordt. Het zal feitelijk kloppen, zoals ook geuit is, dat PSG geen koopoptie had op Xavi. Als dat wel zo was geweest had PSG al gelijk na vorig seizoen toegeslagen. De grote winnaar is Xavi geweest die de perfecte onderhandelingspositie voor zichzelf had gecreëerd. Vergelijkbaar met Brobbey toen zijn jeugdcontract afliep, of de overige gratis vertrekkers. Hooguit kun je stellen dat PSV zich heeft laten gebruiken. Maar zoals gezegd heeft ze dat sportief en dus financieel genoeg voordeel opgeleverd.

Italiaanse clubs zoals vooral AC Milan hadden/hebben een handje om transfervrije spelers binnen te halen met mooie verhalen en dan zodra het kan voor een leuke som door te verkopen na een verhuurperiode elders. In deze situatie met PSG lijkt het echter een voorwaarde vanuit Xavi te zijn geweest, voordat hij akkoord ging met een vijfjarig contract bij PSG, om verhuurd te worden aan Leipzig vanwege speeltijd. PSG zal PSV weinig hebben betaald maar zal evengoed diep hebben moeten gaan (topsalaris) om Xavi zonder clausule vast te leggen.

Tot slot, stel dat Xavi was gebleven? Cruijff zei het perfect met elk nadeel. Lang was evengoed gekomen want die was voor die tijd al binnen. Maar dan had PSV Babadi niet laten spelen en was Tillman niet gehaald. Vaak hangt voetbal van toeval aan elkaar. Zoals Ajax ook vaak genoeg heeft meegemaakt dat een vertrokken speler of een blessure op het juiste moment een perfect sneeuwbaleffect geeft.

Uiteindelijk gaat het toch om de huidige situatie. 71/73, '95 en 2019 telt niet meer. Alles dat bijgedragen heeft aan een goede huidige situatie en werd toegestaan is toegestaan en gewoon slim. Alles dat bijgedragen heeft aan een slechte huidige situatie ondanks alle mogelijkheden is ten alle tijden dom en dramatisch.

Maar laat je dat vooral niet weerhouden helemaal los te gaan op PSV. 😉

06-09-2023 18:25

Kryptonite +76747

Leuk verhaal, lekker kort.

PSV ontkende niet alleen dat er sprake is van een terugkoopclausule - wat op zichzelf al heel kinderachtig is want de clausule die overeengekomen was, was de facto een terugkoop maar dan met meer macht aan Xavi. PSV ontkende überhaupt dat er een clausule bestond op basis waarvan hij goedkoop kon terugkeren. Kijk het interview van De Jong maar terug: hij betwist gewoon überhaupt het bestaan van enige clausule. En dan heb je PSV-watcher en groupie Elfrink die meegaat in dat hele verhaal en alles heel rooskleurig afbeeldt. Uiteindelijk is Xavi voor 4 miljoen (!) vertrokken en direct erna verhuurd.

Tuurlijk heeft überhaupt de huur van Xavi goed uitgepakt. Daar gaat het mij ook niet om. Het gaat mij de leugens die de club verspreidt. En de shady deals die ze afsluiten (zoals een doorverkoopbeding van zo'n 50% op Lozano).

Maar hey, to each their own. Als jij kan genieten van het beleid van PSV, leef je lekker uit. 😉

06-09-2023 19:23

Terugnaardemeer +10644

Terugkoopclausule of afkoopclausule maakt in de praktijk voor PSV natuurlijk weinig uit. Dus inderdaad kinderachtig dat ze dat niet gelijk hebben aangegeven toen journalisten over terugkoopclausule begonnen. Ook al was terugkoop feitelijk onjuist. Vergelijkbaar met het kind dat de hele koektrommel heeft leeggegeten op één koekje na en dan feitelijk terecht zegt dat hij niet alles opgegeten heeft.

Moet je verder ook niet te zwaar aan tillen. Ik probeer het gewoon feitelijk juist te houden. Mijn voordeel is dat ik daar juist veel van leer en een beter inzicht van krijg over wat allemaal gebeurt bij Ajax.

Ter illustratie, ik lees al jaren reacties dat PSV op het punt van omvallen staat en dat Ajax rijk genoeg is om de hele Eredivisie op te kopen. Vervolgens valt één keer CL weg en gelijk is de geldboom bij Ajax leeg. Hoe dan?

Dus als Ajax na de afgelopen vijf seizoenen met bijna 250 miljoen meer Europese inkomsten en 150 miljoen meer transferinkomsten dan PSV al gelijk een probleem heeft met de koopkracht terwijl PSV zonder serieuze inkomsten uit Europa en veel minder transferinkomsten gewoon kan handelen. Waar gaat het dan mis met vreemde deals?

Want zelfs al zouden we niet naar PSV kijken, dan nog verklaart dat niet het tekort aan geld bij Ajax als ze de afgelopen 5 jaar zo'n 400 miljoen meer inkomsten dan de eerste concurrent zouden hebben. Over vage constructies en donkere putjes gesproken.

Idem, waarom zien we bij PSV genoeg voorbeelden van spelers die aan de club denken terwijl we bij Ajax juist volop voorbeelden zien van spelers die de club zoveel mogelijk een oor aan naaien? Wat doet Ajax waardoor de spelers zich zo gedragen. Ik zie dat verder alleen bij clubs als PSG en United.

Moeten we dan voor onze gemoedsrust als echte fans vooral de kop in het zand steken met vage beschuldigingen over PSV zonder enig bewijs terwijl de praktijk juist toont dat de positieve verhalen en de gebeurtenissen bij Ajax niet overeenkomen?

Ik wil dat gewoon kunnen snappen. Want niemand kan mij overtuigen dat de afgelopen transferperiode bij Ajax uit luxe was.

06-09-2023 20:31

ElSandrini +18116

Vooral je verzoek om helemaal los te gaan op PSV steun ik! Debiele nep club waarvan ik hoop dat ze snel de afgrond in glijden.... Mochten wij dit jaar geen kampioen worden dan hopelijk zeker PSV ook niet..... Zelfs liever Feyenoord.

06-09-2023 20:36

Kryptonite +76747

@Terugnaardemeer

Volledig eens met jouw laatste reactie. Ik kan er met mijn hoofd ook niet bij dat we na één jaar geen CL op de rand van de afgrond stonden/staan. Er is kennelijk een hoop misgegaan en dat moet nu rechtgezet worden. Daarbij helpt het idd ook om van andere clubs te leren, waaronder PSV, hoewel die club voor mijn gevoel nooit "zuivere" deals sluit, in de zin van het betalen van X miljoen voor speler Y. Er zit altijd een suikeroom-randje aan, als je begrijpt wat ik bedoel.

Maar goed, laten we hopen dat deze periode leerzaam is geweest voor de club. Wel hoop ik dat ze niet helemaal afstappen van het halen van ervaren spelers (die je helaas ook een fors salaris moet betalen). Ik denk dat de combinatie ervaren maar nog altijd fitte spelers (Tadic, Blind) en toptalenten (Frenkie, Matthijs) nog altijd het perfecte recept is.

06-09-2023 21:20

Terugnaardemeer +10644

Kryptonite, ter informatie, Ajax is inmiddels al minstens twee keer wegens ernstige financiële fraude veroordeelt. PSV tot op heden niet. Dat betekent dat ze iets goed doen. Namelijk of ze doen het volgens de regels en dan is hun financiële situatie indrukwekkend. Of ze ontduiken de regels veel slimmer dan Ajax. En ook dat zou dan op een bepaalde manier indrukwekkend zijn.

Voor de rest zie ik weinig verschil tussen inkomsten uit fans als suikeroom via het geld van de bedrijven waar ze voor werken of fans als suikeroom via het geld van bedrijven waar ze de eigenaar van zijn. In beide gevallen is dat geld een vorm van sponsoring.

Bij PSV kan je dan nog vraagtekens zetten bij de verkoop van de grond maar PSV was eigenaar en had het recht om te verkopen. Het onderzoek tot aan Europa ging ook niet om het verkoopbedrag maar om het huurbedrag dat PSV vervolgens voor het gebruik van de grond moet betalen. En ook dat werd vervolgens goedgekeurd. Volgens de huidige strengere regels zou dat waarschijnlijk niet meer mogen. Maar dat geldt ook voor de hele afhandeling van De Meer en de financiering van de Arena.

Ik zie ook geen verschil tussen de 54 miljoen gratis geld via de beursgang of een achtergestelde lening van de suikeroompjes bij PSV. In dat opzicht was de 12 procent rente die Van den Herik door Feyenoord liet betalen voor de zak geld die hij beschikbaar stelde veel schandaliger en schadelijker. De grootste financiële problemen die Feyenoord jarenlang armoedig heeft gehouden kwam door de enorme rente last waar Ajax en PSV op veel voordeliger manier over geld konden beschikken.

06-09-2023 22:19

trodat4030 +96663

Antony was 15 milj en nog een paar ton voor 80%, 21 milj voor 100%. Daarnaast ontving RKC/Willem 2 samen 6,5 milj aan doorverkoop.

06-09-2023 20:43

Terugnaardemeer +10644

Trodat 6,5 miljoen is wat RKC alleen al heeft ontvangen aan aandeel transfersom, opleidingsbijdrage (3,5 procent) en bonus. De onderlinge verdeling tussen Willem II en RKC was 60/40. Willem II hield 10 miljoen over aan de transfer.

Daarnaast is bij de koop van Antony alleen de 20 procent van Neres afgekocht voor 7 miljoen. Het vijfde deel van Antony stond nog gewoon open tijdens de verkoop aan United. Kijk het maar terug.

Enige verschil in berichten is dat het nog 20 procent van de transfersom of 20 procent van de winst was.

06-09-2023 20:59

Terugnaardemeer +10644

Trodat, nog een naberekening. Ajax heeft bij de transfers van met name Antony, Martinez, Haller en Schuurs in totaal 117,1 miljoen resultaat geboekt.

117,1 is het totaal aan de basistransfers zonder de bonussen min de afdrachten aan andere clubs en overigen zoals zaakwaarnemers en spelers en min de versnelde afschrijvingen die van de totale boekwaarde nog open stond.

Bij Antony zou dan nog 10 miljoen open staan, bij Martinez nog 3 miljoen bij Haller nog 16 miljoen en bij Schuurs minder dan een half miljoen. Samen nagenoeg 30 miljoen. Aankopen tellen niet mee in dit resultaat omdat die bij de gewone afschrijvingen van de vergoedingssommen komen. En ook de termijnbetaling van de transfer heeft geen effect omdat de volledige basistransfersom zonder bonussen dat daadwerkelijk bij Ajax terecht komt opgenomen moet worden. Dat is wettelijk verplicht.

Dat levert het volgende op. Ajax heeft voor Haller, Antony, Martinez en Schuurs samen 147 miljoen binnen gekregen min 30 miljoen aan versnelde afschrijving is samen een resultaat van 117,1 miljoen.

Volgens de bekendgemaakte transfersommen zonder de bonussen is Haller 31 miljoen, Martinez 56 miljoen, Schuurs 9 miljoen en Antony 95 miljoen. Gravenberch telt niet mee omdat zijn verkoop nog in het voorafgaande boekjaar zat.

Totaal dus 191 miljoen min de 30 miljoen zou het resultaat voor Ajax 161 miljoen moeten zijn. Hou je een gat van 44 miljoen over aan extra afdrachten.

Zelfs als bij al die transfers 5 procent opleidingsvergoeding wordt afgedragen (bijna 10 miljoen) mis je nog altijd 34 miljoen. Dat gat wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door de 20 procent die bij Antony nog open stond. De overige 15 miljoen is dan op een andere manier niet bij Ajax terecht gekomen. Dat zou 10 procent winstdeling voor de spelers kunnen zijn. Kosten zaakwaarnemers en tekengeld bij aankoop wordt meestal bij de afschrijvingen opgenomen als onderdeel van de totale aankoopkosten.

06-09-2023 21:50

Ajacied33 +36706

Het zijn clubs met beleid die een enorme saldo hebben aan verkochte spelers, zoals wij, Benfica en Sporting. De echte kooplubs zitten in de min. City, United en Chelski natuurlijk

06-09-2023 16:48

Terugnaardemeer +10644

Ik weet zeker dat het blijkbaar mogelijk is dat een club met dramatisch beleid nog steeds dik in de plus kan staan over de afgelopen 10 jaar. Of omgekeerd dat een club die dik in de plus staat al een tijdje dramatisch beleid kan hebben.

06-09-2023 18:47

grapje +2335

Wat een positieve balans en toch eerst moeten verkopen... Vreemd verhaal kan zomaar je seizoen kosten.

06-09-2023 16:41

vanreenen +10244

Moet je nagaan dat als er geen tv gelden zouden worden uitgekeerd aan de Engelse clubs, dan zou je die bedragen probleemloos mogen verdubbelen. Hoezo financiële fairplay? In Engeland weten ze niet eens hoe je dat schrijft.

06-09-2023 16:40

AlexIbarra +19250

Zie je nou, er gaat helemaal niet zo belachelijk veel geld om in de voetbalwereld.

Slechts 3 clubs die meer dan een miljard verlies hebben gemaakt qua transfersaldo.. 😅

06-09-2023 16:29

Terugnaardemeer +10644

Alex, als jij een auto koopt en je krijgt 6 jaar later hooguit de helft terug, heb je dan verlies geleden op je auto of waren dat gewoon gebruikskosten? Zo ook bij de rijke clubs. Voor hen is een speler kopen onderdeel van de bedrijfskosten. Hun verdiensten zitten in TV geld e.d. zoals sponsorgeld.

Barcelona ging bijna failliet op een transfervrije speler die behalve zelf een megasalaris pakte ook het salaris van de rest van de selectie compleet over de top liet gaan.

06-09-2023 17:08

AlexIbarra +19250

Ik snap het wel hoor, en hoor ook niet bij de kruideniers die meteen ‘hoop geld’ gaan roepen als een Medic voor 2 mln wordt gehaald. En het is juist een luxepositie als je wel elk jaar wat meer aan spelers kunt uitgeven dan je hoeft te verkopen.

Maar soms zie ik ergens zo’n getal staan en dan realiseer ik me weer ff hoe belachelijk het allemaal is.

06-09-2023 19:20

JD84 +2095

Wacht ff...positief nieuws over Ajax?? Even in de ogen wrijven hoor!

06-09-2023 15:23

Hersenspinsel +8044

Helaas noodzakelijk omdat zaakwaarnemers enorm veel macht vergaard hebben en het oude salarisplafond niet te handhaven viel.
Het salaris moet ergens vandaan komen.

06-09-2023 15:19

kampioenenjood +5057

ManU 1.4 miljard verlies op transfers, hoe kun je zo'n club nou niet aanpakken onder financial fair play? Geldt nog wel voor wat meer clubs trouwens, maar dit gaat toch niet meer over het fatsoenlijk management van een voetbalclub?

Een ander interessant plaatje zou zijn als salarissen worden meegerekend, of bijvoorbeeld cumulatief weeksalaris van spelers die op de bank zitten.

06-09-2023 15:05

Hersenspinsel +8044

Weet je wat voor tv gelden ze in Engeland opstrijken. Het is niet uitgesloten dat ze nog winst hebben gedraaid ook.
Wat denk je dat de waarde vermindering of vermeerdering van ManU is de afgelopen 10 jaar?

Ik hoop dat Ajax nooit in die positie komt en geen koopclub wordt.
(vandaag zijn de rugnummers vrijgegeven en nog veel jongens uit de jeugd die een kans kunnen grijpen)

06-09-2023 15:11

B2tob4 +12080

Peteronline@:heb ikgeen klote aan..

Ongelofelijk wat een zeikreactie. Het gaat hier over gedane transfers van een eerdere periode, kom jij weer met je “grijs gedraaide plaatje” had liever dit…enz. Weet je uberhaupt wel welke potentie en groei er in de gehaalde spelersgroep zit? Nee, tuurlijk niet, je hebt ze nog geen 45minuten op het veld gezien, maar hebt wel je voorbarige, negatieve, mening klaar. Het succes van het komend seizoenzal niet afhangenvan de gehaalde spelers,maar uitsluitend van wat Maurice Stein met deze talentvolle groep gaat doen..! De afgelopen mindere resultaten kun je voornamelijk op zijn conto schrijven, Steijn had de bestaande ploeg al minimaal voor de mindere al gespeelde wedstrijden “klaar” moeten hebben.

06-09-2023 14:49

LukaLitmanen +82019

Chelsea en PSG zijn walgelijke en misselijkmakende clubs !!!

Wat zou ik het mooi vinden als PSG nóóit de CL wint.

Elke speler die naar PSG gaat, verneukt zijn carrière.

Mbappe mag wel uitkijken als hij nog ambitie heeft.

06-09-2023 14:41

supporter sinds +7891

Wat ze vergeten te vermelden is dat de buitenlandse clubs anders omgaan met hun afschrijvingen.
Een speler die gekocht wordt voor bijvoorbeeld 50 miljoen en een contract tekent voor 5 jaar mogen ze over die periode afschrijven (5 x 10 miljoen) en de verkochte spelers in 1x als winst genomen worden. Dat mag volgens mij niet in nederland (knvb)

06-09-2023 14:27

vandenhaas4 +15080

Volgens mij wel. Het licensiesysteem kijkt naar de jaarcijfers en daarin schrijft Ajax transfersommen over de contractduur af.

Financial fair play (uefa) is misschien anders.

06-09-2023 15:29

Ricoteb +53174

Dat mag niet alleen, dat is verplicht. Het is verplicht om betaalde transfersommen over de gehele contractduur uit te smeren, en inkomende transfersommen in z’n geheel als eenmalige inkomst op te schrijven

06-09-2023 15:34

rich67 +6661

Goed nieuws, slecht nieuws. Ajax blijft een “groot” merk en dat zal altijd wel blijven.
Straks gaat de zon weer schijnen voor ons Ajacieden; figuurlijk dan hè

06-09-2023 14:24

Ajaxfan31183 +16391

Mede mogelijk gemaakt door marc Overmars

06-09-2023 14:03

Bramble1988 +9283

Niet door ten Hag? Of Menno Geelen?

06-09-2023 14:15

supporter sinds +7891

en de basis gelegd door F. de Boer...

06-09-2023 14:20

sebastiaan1900 +5320

& hondstrouwe publiek.

06-09-2023 14:28

MPAjax +8408

Joh hè laatste vijf voer voor UEFA nu is hun kans om te laten zien dat ze ballen hebben de lafaards

Lekker uit de champions League gooien totdat ze hun zaken op orde hebben

06-09-2023 14:02

Terugnaardemeer +10644

MP, de financiële plus van clubs als Ajax en Benfica is de min van de clubs die jij lafaards noemt. Hoe moeten die clubs dan hun TV gelden en reclame-inkomsten uitgeven?

Het enige alternatief is dat geen elke club een speler van elders mag kopen. Maar ik denk niet dat Ajax daar heel blij van wordt. De grootste deel van de positieve transferbalans komt via gekochte spelers.

06-09-2023 17:16

SteviePienaar078 +3795

Dacht trouwens altijd dat Arsenal nog wel redelijk verantwoord beleid voerde, niet verwacht dat die zo met geld gestrooid hadden.

06-09-2023 13:52

MPAjax +8408

Arsene Wenger weg hè krijg je dat

06-09-2023 14:02

Bramble1988 +9283

Negatief transferbedrag zegt niks over je uiteindelijke jaarresultaat. In Engeland drukt het transferresultaat niet zo hard op je nettowinst

06-09-2023 14:17

SteviePienaar078 +3795

No shit Sherlock.

06-09-2023 14:36

Bramble1988 +9283

Doe dan niet zo verbaasd

06-09-2023 15:05

SteviePienaar078 +3795

Ik had het puur over het transferbeleid. Dat ze het kunnen lijden weet iedereen.

06-09-2023 15:51

Bramble1988 +9283

Ok👍🏻

06-09-2023 16:32

SteviePienaar078 +3795

Maar we moeten eerst verkopen voordat we kunnen kopen! Wat een wanbeleid

06-09-2023 13:51

Franz Fabelhaft +5147

Je snapt hoop ik dat die koers van afgelopen zomer gebaseerd was op de actuele financiële stand van zaken en niet op het gemiddelde van het afgelopen decennium?

Als jij vandaag geen geld op je rekening hebt zeg je hopelijk ook niet: maar gemiddeld genomen had ik over het afgelopen decennium wél geld op mijn rekening, dus ik ga nu gewoon lekker flink geld uitgeven.

06-09-2023 14:43

Antonny +640

Hoge salarissen, vergoedingen voor makelaars, de nodige miskopen afgelopen jaar… dan is het snel weer op.

06-09-2023 18:17

tmvde +2825

Neem aan dat de T. hier al melding van heeft gemaakt?!

06-09-2023 13:37

MichelKudus +4812

Klopt!

"Blamage voor Ajax, slechts 2e plek achter Benfica qua transferbalans"

06-09-2023 13:43

w86 +9396

Schuld van Sven, want hij had Daramy ook voor 340 miljoen meer kunnen verkopen aan een andere club!

06-09-2023 13:52

AlexIbarra +19250

Eerlijk is eerlijk, het verschil met Benfica is wel gigantisch..

06-09-2023 16:35

Antonny +640

Ligt allemaal aan MiSliNtAt!! :-)

06-09-2023 18:18

Patrick020 +22362

Hoop dat we ook naar de Portugese bedragen kunnen gaan

Met de hele competitie zou fantastische zijn, als we boven Frankrijk kunnen eindigen dit seizoen zet je een hele grote stap!

06-09-2023 13:30

Juan62 +46179

Waaro wordt er niet bij geschreven hoeveel we onder de streep overhouden aan die transfers?
als je al ziet hoeveel er naar makelaars of andere tussenpersonen gaat....

06-09-2023 13:29

Bjorn +12439

Omdat je dat niet exact weet. Deze details komen nooit naar buiten.

06-09-2023 13:30

Juan62 +46179

Waarom niet, dat zou toch echt in de boeken moeten staan, als dat al niet zo is.
Ze betalen toch ook belasting.

06-09-2023 13:36

w86 +9396

Bij Ajax in de boeken staat inderdaad wel wat ze aan zaakwaarnemers betalen. Maar niet of dat voor verlengingen of nieuwe spelers is en al helemaal niet uitgewerkt per speler.

Daarmee is deze lijst natuurlijk wat vreemd, want veel Portugese constructies komen ook niet terug. Bijvoorbeeld kopen van 75% van de speler, of grote doorverkooppercentages.

06-09-2023 13:55

Bjorn +12439

Tot en met zomer 2023 ging het goed. Maar nu? De waarde op het veld is sinds 2015 niet meer zo laag geweest. Slechts twee of drie grote jongens met Sutalo, Bergwijn, misschien Brobbey en Hato.

06-09-2023 13:29

Juan62 +46179

Als ik naar de uitgaven kijk staat er juist een kapitaal op het veld.
#opleidingsclub....

06-09-2023 13:30

jo1 +4584

Juan62 een kapitaal dat verdampt is

06-09-2023 13:57

Juan62 +46179

Ze zijn net begonnen, sommge spelers hebben letterlijk pas één wedstrijd bij ons gespeelt
Beetje overdreven dit.

06-09-2023 14:29

Vik86 +42397

10 wedstrijden winnen en de waarde gaat omhoog

06-09-2023 13:38

Dusbaba +15370

Handelen kunnen die Nederlanders wel. Nou nog leren voetballen.

06-09-2023 13:23

Patrick020 +22362

Fey en psv lijken het aardig op de rit te hebben

Wij moeten ook weer hebben dat de td en trainer dagelijks met elkaar praten, net als overmars en Ten hag

Fey te kloese en slot
psv stewart en Bosz

06-09-2023 13:24

SpartakAmsterdam +5521

Zit jij dagelijks achter de planten op het kantoor van Ajax? Wellicht hebben ze regelmatig/dagelijks contact.

06-09-2023 13:53

TeringHenkie +28355

Patrick040 mag graag zeiken.

06-09-2023 13:57

Patrick020 +22362

@spartakamsterdam, als je kijkt hoe het gaat hebben ze niet dagelijks overleg of Sven is eigenwijs en drukt zijn eigen zin door

Teringhenkie
Als er nou veel positiefs te melden is zeik ik niet, de komt van Sutalo ben ik erg gecharmeerd over. En dat heb ik ook duidelijk gezegd

06-09-2023 14:09

ProfessorX +19827

Ik wil wel eens zien nu Sangare weg is tegen de sterke clubs .

06-09-2023 19:40

ProfessorX +19827

Dit zijn aannamens geen feiten en zo ja laat maar zien op papier of video .

06-09-2023 19:41

Vik86 +42397

Hoe meer je in de min staat hoe hoger je eindigt je in de CL..wat een beleid..

06-09-2023 13:22

ratje +3506

Ook. Maar die clubs hebben nou eenmaal veel meer commerciele en CL inkomsten, dus hoeven het niet van transfers te hebben.

Dus de correlatie is misschien juist andersom: als je verder komt in de CL kun je het opvangen om meer geld aan transfers uit te geven dan ermee binnenkomt.

06-09-2023 13:22

Vik86 +42397

Salarissen moeten er nog bij.. Alle topclubs in Italië, Engeland en Spanje hebben een gezamenlijke schuld van paar miljard.. Mja mag allemaal..Ze hebben allemaal dikke schulden en het word alleen maar meer.. Ooit een x knapt de zeepbel..

06-09-2023 13:25

ratje +3506

Bijna alle bedrijven hebben schuld. En hoe meer operationele winst je maakt, des te hoger mag je schuld zijn. Niets geks aan.

06-09-2023 13:26

Vik86 +42397

Tja.. Zo is het nu eenmaal

06-09-2023 13:28

Patrick020 +22362

Klopt, Chelsea zal het weer goed doen in de Cl dit jaar.

06-09-2023 13:22

LukaLitmanen +82019

Real madrid staat er niet eens tussen en toch het meest succesvol (;

Doen ook maar één topaankoop per periide

06-09-2023 14:42

wijzijndebeste123 +163850

En we hebben gelukkig deze zomer meerdere talentvolle jongens aangetrokken zodat onze selectie weer transferwaarde vertegenwoordigt. Dat was zo goed als verdwenen met al die oude Nederlandse meuk die we laatste jaren binnengehaald hebben.

06-09-2023 13:20

Patrick020 +22362

Leuk, maar als je daardoor CL misloopt [72miljoen..] Dan heb je er helemaal niks aan!

06-09-2023 13:19

Vik86 +42397

Ach en anders komt ajax seizoen erop wel in de CL..

06-09-2023 13:21

Patrick020 +22362

Nou, als psv en fey zich alleen maar gaan versterken met die 72mil en uitgaande transfers betwijfel ik het

wij moeten dan eerst weer verkopen om een gat te dichten..

06-09-2023 13:27

Vik86 +42397

Valt wel mee, elke club heeft zijn goede en mindere periodes.. Wij zitten nu in een mindere periode..

06-09-2023 13:28

Patrick020 +22362

Voordeel is wel dat Slot waarschijnlijk gaat vertrekken na dit jaar, als ie een goed seizoen heeft.

06-09-2023 13:32

DeHeerVanDeMeer +25187

Ajax zou onaantastbaar weg zijn van de NL top werd beweert 1 a 2 jaar geleden en in de jaren 90, wat grote onzin is omdat elke club goede en slechte periodes kent. én dat de nr 1 en nr 5 tegen de onderste 10 clubs ongeveer dezelfde punten haalt ivm het zwakke niveau.
Landelijk kan er nooit 1 club voorgoed weg komen, dat kan wel op europees niveau tov de andere NL clubs.

06-09-2023 13:41

Odysseus +14284

Bedenk je dat nog maar een jaar geleden werd gezegd dat Ajax niet meer in te halen zou zijn na 5 jaar CL inkomsten. Dus al zouden we pas op de plaats moeten maken, dan komen we echt wel weer bovendrijven. Waarschijnlijk met eigen jeugd.

06-09-2023 14:08

ProfessorX +19827

Juist in je verhaal kan je zelfs Feijenoord PSV , A-C Milan. , Juventus , zelfs Real en Barca nu Chelsea , Atletico Madrid wat dacht je van Liverpool .

06-09-2023 19:44

Bc te P +22130

AFC Ajax (+€434m)

06-09-2023 13:14

Dit is mijn club +10177

Handig om dit even te vermelden. Was AS voor het gemak even vergeten.

06-09-2023 13:17

RJB1979 +25688

Ja ik miste ook al het belangrijkste stukje info uit het onderzoek. Dit zo gezegd hebben mochten Marc en nu Sven echt wel wat grotere bekers koffie hebben dan die Haagse bakkies waar ze steeds mee op de foto staan.

06-09-2023 13:20

Oxxer +163926 moderator

@Bc te P

Goed gedaan, de stagiair zit al een paar uur op het terras met zijn iPad.

06-09-2023 13:26

IndoorNinja +1856

En hoeveel heeft Ajax dan? Ik zie dat niet staan...

06-09-2023 13:13

Bc te P +22130

AFC Ajax (+€434m)

06-09-2023 13:15

IndoorNinja +1856

Topper, thanks.

06-09-2023 16:17

ratje +3506

Ja, bizar slecht. Gelukkig is Bc te P er nog om de redactie te helpen.

06-09-2023 13:20

Geus +4759

Ik zie een nieuwe stagiair voor in de avonduurtjes…!

06-09-2023 13:26

AjaxDordt +14042

Levert dit ook punten voor de ranglijst op? Ik vraag dit voor een vriend

06-09-2023 13:12

Altijdindestraat +40078

De rijkste clubs doen het slechts, want die kunnen gewoon uitgeven zonder dat er consequenties aan verbonden zijn, behalve vanuit de FIFA/UEFA.

06-09-2023 13:11

Altijdindestraat +40078

AJAX is groot, AJAX is machtig

06-09-2023 13:09

Pingelaar +13254

Godallemachtig, Ajax is mooi.

06-09-2023 13:19

RJB1979 +25688

Overmars was 1 meter 63 maar had een jongeheer van 1 meter tachtig!

06-09-2023 13:21

TeringHenkie +28355

Dat heeft alleen Allah !

06-09-2023 13:58

Altijdindestraat +40078

Benfica verkoopt altijd voor heel veel.

06-09-2023 13:09

AjaxAlm +563

De kans om met de huidige selectie weer een paar klappers te maken is zeker aanwezig.

06-09-2023 13:04

Patrick020 +22362

Wie zie je komende zomer voor 35mil+ allemaal gaan?

Ben benieuwd.

06-09-2023 13:20

ratje +3506

Degenen die het goed doen.

06-09-2023 13:21

Vik86 +42397

Sutalo 70 miljoen

06-09-2023 13:23

Patrick020 +22362

Tsja.. Dat is makkelijk gezegd

Sutalo zie ik uiteindelijk wel voor 40mil vertrekken ja

06-09-2023 13:27

AjaxAlm +563

Hato en Sutalo zeker. Sosa en Mannsverk hopelijk ook. Ik hoop trouwens niet meteen volgende zomer. Laat ze nu maar eens paar jaar bouwen aan een vaste ploeg.

07-09-2023 05:45

AvStern +5966

Alleen zijn we een voetbalclub en geen supermarkt.

06-09-2023 13:03
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.