Ajax dringt door tot top tien UEFA-coëfficiëntenranking

door Brent Tomassen 78

Bron UEFA

Ajax dringt door tot top tien UEFA-coëfficiëntenranking

door Brent Tomassen 78

Bron UEFA

Laatst geüpdatet

Ajax is de nieuwe nummer tien op basis van Europese coëfficiënten van de UEFA, zo meldt de voetbalbond via de officiële website. Door de goede Europese prestaties van de Amsterdammers de laatste jaren in de UEFA Champions League en Europa League verdringt Ajax de vorige nummer tien Atlético Madrid.

De lijst wordt aangevoerd door Manchester City met een coëfficiënt van 131.000, waarmee het Bayern München passeert op de ranglijst. De Duitse topclub heeft een coëfficiënt van 130.000. Liverpool blijft derde met een coëfficiënt van 123.000.

Verder zien we dat Paris Saint-Germain en het Manchester United van Erik ten Hag, Antony, Lisandro Martínez, Christian Eriksen en Donny van de Beek een plek gestegen zijn. Dit gaat ten koste van respectievelijk Real Madrid en Juventus die een plaats gezakt zijn ten opzichte van 2021.

Chelsea en FC Barcelona behouden hun respectievelijke vierde en zevende plaats in de ranking. Het verschil in coëfficiënt tussen Ajax en nummer negen Juventus is overigens niet groot: 89.000 om 90.000. Daarmee lijkt een versteviging in de ranglijst van de UEFA in 2023 serieus tot de mogelijkheden te behoren.

Lees meer over:
Plaats reactie

Copa077 +2761

Wil je in de top 10 blijven zul je echt de halve finale EL moet halen ivm punten coëfficiënt

02-01-2023 00:56

3sterren +20205

En toen kwam A. Schreuder …
; (

02-01-2023 00:12

WijZijnAjaxAmsterdam +11633

Allemaal dankzij Schreuder!

27-12-2022 19:27

santana14 +15

Topper, zonder hem hadden we geen derde ster gehad.

12-01-2023 12:16

louis60 +11472

Vandaag allemaal weer fris en fruitig op het trainingsveld. Ik denk dat Blind, Kudus en Alvarez er vast veel zin in hebben. En Pasveer weet dat men op zoek is naar een betere keeper. Ook goed voor zijn humeur. Onze trainer husselt intussen alle lootjes nog eens in een hoge hoed. "Goed, dan trekken we nu een naam voor de linksbuiten positie. En dat wordt....."

27-12-2022 10:43

Arie Vink +4868

Alfred heeft het uitgeprint boven zijn bed hangen. "Zie je wel, schatje...ik doe het wel goed!"

27-12-2022 10:26

ProfessorX +19827

Het grote Ajax probleem is het niet dynamisch zijn , verkeerde keuzes in opstellingen en star vast houden aan Klaassen , Tadic , Kudus , Bergwijn , Berghuis , Brobbey opstellingen .

Ik weet zeker dat je een betere team afstelling kan krijgen als het voorin goed staat en op het middenveld .

Ook de backs iets minder hoog staan enkel wanneer het kan net als de jaren 70 Krol/ Suurbier , dat was perfect .

Als Alvarez vertrekt en Ajax Ziyech oppikt dan kan je beter ook Kudus verkopen en dat geld investeren in Danilo ook een keeper erbij even ervan uitgaan dat Rulli erbij komt .

Misschien wil ounina mee met Ziyech?

27-12-2022 09:06

Petterson +25255

De twee onnavolgbare overwinningen tegen de niet te onderschatten Glasgow Rangers waren hierbij natuurlijk van onschatbare waarde .. goed gedaan Alfred!

26-12-2022 23:15

ajaxismijnclub +11

Ja, ja, en die andere poule wedstrijden dan. Blijkbaar kun je met 4x verliezen de top 10 bereiken

27-12-2022 06:12

Andersen de man +2002

Onderstaand cynisme was ook mijn eerste reactie. Maar wie weet pakken we veel punten in de EL!! Het kan verkeren, ook ten positieve

26-12-2022 21:50

Darkbird +2505

Absoluut, wat als het straks wel goed gaat lopen!

27-12-2022 13:17

Robertini +39805

Ik ben bang dat we snel gaan zakken. Volgend jaar valt dat geweldige seizoen weg, dus staan we alweer 17de.

26-12-2022 21:04

JanBiesbos +29272

Amateur Schreuder , stille sar , de Non TD , 2/3 Rvc die zorgen er wel weer voor dat we afzakken naar onder 25…

26-12-2022 20:36

JanBiesbos +29272

Voor onze club is dat om je voor te schamen ??

26-12-2022 20:38

mokum007 +6523

Met te danken aan ETH en Overmars, voor mij mag ze terug komen...... Ze hadden Ajax echt op het kaart gezet in Europa....

26-12-2022 18:31

Sluk +2593

Nou vooral Overmars, ik denk dat de vrouwen op kantoor wel weer eens een piemol foto op hun whatsapp willen ontvangen.

26-12-2022 18:37

maarten0909 +6462

Er zat in ieder geval een stijgende lijn in met Overmars.

26-12-2022 20:03

Omar +17193

Denk dat ze niet onder de indruk waren van mini Marc eerlijk gezegd

26-12-2022 20:06

JanBiesbos +29272

Ben benieuwd naar het hele verhaal daarvoorafgaand aan de piemel foto…..btw is het zijn snickel is daar al bewijs van?

26-12-2022 20:34

AFCAjax +17839

dat zal niet lang duren onder schreuder.

26-12-2022 16:05

Ajaxfan31183 +16391

Ja en na dit seizoen staan ze weer ver buiten de top 10

26-12-2022 14:59

debarbaar +8250

Tja, Schreuder, Hamstra en van der Sar, het supertrio zal dit succes wel weer claimen. Nu kunnen ze zeggen dat ze aan alle doelstellingen hebben voldaan inclusief eens tien doelpunten tegen krijgen in Europa van 1 tegenstander.

26-12-2022 15:46

Dirk +7046

Toch wel sterk, als je 6a7 basisspelers verkoopt. Nu een paar topaankopen die de kwaliteit weer kuunen opkrikken, alle neuzen in de juiste richting en dan gaan we nog een spannend seizoen te ge moed

26-12-2022 14:58

pietvanvliet +4446

Mwoah, daar noem je toch een paar serieuze horden. Ik tel er minstens drie:
1) Op basis van afgelopen zomer kan het nog wel een window of twee duren voordat Klaas en Hamstra echt hun A-game kunnen brengen op de transfermarkt
2) Dat Klaas' A-game voldoende is voor Ajax, heb ik op één of andere manier vertrouwen in (maar das puur onderbuik en niks waard). Bij Hamstra, die veel meer ervaren zou moeten zijn, zie ik het niveau ook (nog) niet. Daar heb ik moeite mee.
3) Ik heb er momenteel nul vertrouwen in dat Schreuder déze selectie aan de gang krijgt, laat staan wanneer je er nog een stel nieuwe gezichten bij krijgt.

Verder hou ik niet van aankopen, maar van eigen jeugd. Je stokpaardje als horde nummer vier noemen is alleen een beetje flauw.

26-12-2022 16:11

Darkbird +2505

Jeugd inpassen op de posities waar dat mogelijk is en je talent voor klaar hebt staan. Buitenkansjes op transfermarkt pakken, grote bedragen alleen neerleggen voor de posities waar niets voor klaarstaat

27-12-2022 13:21

Ajaxbrl +13883

Mij benieuwen waar we over 2 a 3 jaar staan...

26-12-2022 14:56

Ajax27 +19242

Heel it zegt allemaal niets. Een club als Akax heeft gewoon een paar keer redelijk gunstig geloot. Nu in een seizoen waar je wat minder gunstig loot zje direct waar we echt staan.

Ondanks dat we een keer van ze hebben gewonnen, kun je onmogelijk stellen dat we (bijna) net zo goed zijn als Juve, of beter zijn dan Athletico.

Ik denk als we een competitie zouden vormen van de nummers 10-30, dat we een lage middenmotor zijn die af en toe een uitbundig jaar zouden hebben waar ze pieken en in de (sub)top staan.

26-12-2022 13:58

Lazell +17005

Ajax heeft alleen vorig jaar gunstig geloot, maar dan nog speelde je tegen Dortmund en de kampioen van Portugal.

27-12-2022 11:19

Ajax27 +19242

Dortmund en de kampioen van Portugal is wat anders dan een top-10 ploeg + de nummers 2-4 van Engeland, Italië en Spanje.

27-12-2022 16:35

Lazell +17005

Dortmund is ook gewoon nr 12 van de laatste 5 jaar. En de top van Portugal wil ook nog wel eens ver komen. Daarnaast zijn wij ook een top-10 club.

Dus volgens jou is een normale loting 2 top10 teams + een team uit de grote competitie? Dat is eerder de uitzondering dan de regel.

27-12-2022 16:42

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25466

Schreuder top coach

26-12-2022 13:51

Cruijffthebest +13450

Teveel alcohol gehad deze dagen?

26-12-2022 15:43

Nr.10 +111580

Dit is een BIZAR goede prestatie, dat snap je direct als je de namen van die andere clubs ziet. Helaas is dit nog het resultaat van de periode onder Ten Hag en lijken we nu een mindere periode in te gaan.

26-12-2022 13:10

Aspers73 +3243

Ja, een enorm knappe prestatie. Aan de top blijven is wel vaak lastiger dan er komen.

26-12-2022 13:42

Libero +19210

Kan nog dat we in de EL punten pakken t.a.v. Atléti dat er al uit ligt en directe concurrenten zoals Dortmund in de CL. Dat we wat plaatsen zullen zakken is echter wel waarschijnlijk gezien seizoen 18/19 komt te vervallen.

26-12-2022 14:21

JaapStam +137679

On: Danny Blind keert niet terug bij ons aller Ajax!!!

26-12-2022 12:51

Oxxer +165099 moderator

Niet bepaald tevreden met de gang van zaken bij “ons aller” erg jammer nu kan hij Schreuder er niet uitgooien.

26-12-2022 12:55

JaapStam +137679

Tsjah, daar zeg je me wat tijger!!! Jammer!!! Het is nu aan de F-Side om hem eruit te schoppen!!!

26-12-2022 12:56

Oxxer +165099 moderator

Betekent dat directie en RVC volle bak achter Schreuder staat, hele slechte zaak.

26-12-2022 12:58

JaapStam +137679

Bij de RvC zitten allemaal Feijenoorders en P$V'ers!!! Die zijn nul komma nul met Ajax bezig!!!

26-12-2022 13:13

Oxxer +165099 moderator

En 0 verstand van voetbal.

26-12-2022 13:17

ratje +3515

De meeste feyenoorders en psvers die ik op tv zie zijn juist non-stop met Ajax bezig.

26-12-2022 14:03

Flaco +19596

Waar heb je dat vandaan Jaap?

26-12-2022 12:55

JaapStam +137679

https://www.destentor.nl/nederlands-voetbal/danny-blind-keert-niet-meer-terug-als-commissaris-bij-ajax-ik-wil-mijn-handen-vrij-hebben~aadb66ae/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F&cb=dd067168ac82bea2dcc66cddf4feeaf7&auth_rd=1

26-12-2022 12:56

JaapStam +137679

Yw bro!!!

26-12-2022 13:14

AFCACruijff14 +162651

Dit hebben we gewoon volledig te danken aan Ten Hag. Die man verdient zoveel meer credits dan dat hij hier op AS heeft gehad de afgelopen jaren. Dan werd er altijd gewezen naar wat hij niet won ipv wat hij wel won. De man is een Ajax legende en ik mis hem gigantisch. Zelfs in seizoenen dat we niet doorgingen in de CL of na de winter een tikje teleurstelden zijn er nog zat legendarische prestaties geleverd. Ik noem een 4-4 bij Chelsea, 0-3 bij Valencia, 4-0 en 1-3 op Dortmund en ga zo door.

Ben bang dat die goede jaren wel voorbij zijn. Schreuder is geen Ten Hag en het geweldige Ajax van 2018-zomer 2022 is nu wel geheel ontmanteld op een enkeling na.

26-12-2022 12:50

JaapStam +137679

Je vergeet Peter Bosz in dat geweldige Europa League seizoen!!! Die heeft het werk al voor Erik Ten Hag neergezet in Amsterdam!!!

26-12-2022 12:51

AFCACruijff14 +162651

Zeker, daar begon het mee maar die top 10 ranking komt door Ten Hag. In zijn jaren konden we van iedereen winnen op een goede dag.

26-12-2022 12:52

JaapStam +137679

👍🙂🙏!!!

26-12-2022 12:55

leeuw58 +1940

Wie is Peter Bosz? Loopt meteen weg om zijn zakken te vullen.

26-12-2022 13:46

trodat4030 +97194

Pleur toch op, dit is niet (alleen) de verdienste van Erik 'ikkwamophetjuistemomentbinnenenkonkopenwatikwildeenhebdatnietnagelaten' Ten Hag. Dit is met name de verdienste van Johan Cruijff en alle mensen die hem hebben geholpen om de club weer in handen te krijgen van de juiste mensen, te beginnen met FdB, team Jonk, Sar en Overmars. Dit is allemaal 12 jaar geleden begonnen, niet 5 jaar. Dat was het hoogtepunt, maar er is 7 jaar lang gewerkt aan die opkomst, niet alleen de jaren dat TH hier rondliep. Die mocht mooi de vruchten plukken van het werk van vélen anderen die je hier vollédig buiten beschouwing laat, maar véél meer hebben bijgedragen dan enkel ome Erik.

TH heeft zéker een grote bijdrage geleverd, dat wil ik verder geheel niet ontkennen, maar nu doe je of het enkel en alleen door hem komt, maar dan vergeet je gewoon een heleboel. Hoe kan je met zo'n nickname dit alles buiten beschouwing laten?

26-12-2022 14:02

trodat4030 +97194

FdB zorgde voor rust in de ploeg, behaalde successen en daarmee heel veel geld in de schatkist die vervolgens door Overmars uiterst zorgvuldig is besteedt, ondertussen heeft Jonk zich gericht op de jeugd, wat ons weer een stuk onafhankelijker maakte van aankopen en Sar zag daar op toe als AD. Bosz maakte vervolgens van Ajax weer Ajax en op al die successen heeft TH mogen teren, de vruchten mogen plukken en dat alles is begonnen met de columns van Johan. Eigenlijk kunnen we zelfs Jol dankbaar zijn, die zorgde ervoor dat de emmer van Johan overliep en hij overging tot actie.

26-12-2022 14:07

AFCACruijff14 +162651

Zit niet zo dom te tieren kerel. Zo krijg je geen discussie nee.

26-12-2022 15:23

trodat4030 +97194

'volledig te danken aan Ten Hag'

Dit beweer jij toch? Dan is er geen discussie nodig, ik hoef je slechts terecht te wijzen, wat ik dus heb gedaan.

26-12-2022 15:28

AFCACruijff14 +162651

Je mag best een andere mening hebben maar bral niet zo dom. Met je eerste regel kill je al een discussie.

26-12-2022 16:02

Babangida83 +23969

@afca, pot verwijt nu de ketel.

27-12-2022 09:06

JaapStam +137679

Dankzij Schreuder gaan we uit de Top50 vallen!!! Wen er aan mede Ajacieden!!! #SchreuderOut!!!❌❌❌

26-12-2022 12:45

Burgie +4032

Wel raar dat zo'n klassement tijdens de kerst wordt gepubliceerd door de UEFA

26-12-2022 12:44

henkie58 +2059

Wederom nutteloze opmerkingen ertussen!

26-12-2022 12:33

Andrews125 +255

Nu nog CL pouleplaatsing op basis van clubranking, zoals het oorspronkelijk ook bedoeld was. Wel grappig dat het systeem op basis van countryranking, destijds afgedwongen door Engelse sponsoren hun nu flink dwarszit.

26-12-2022 12:31

Ajaxadam1 +31671

Hoe kan Real gezakt zijn na La Liga en CL te winnen? Onzin ranking.

26-12-2022 12:30

Libero +19210

Alleen Europese resultaten tellen mee en wel die van de afgelopen vijf jaar. Begin dit seizoen verviel seizoen 17/18 waarin Real 32 punten haalde waardoor het gemiddelde flink daalde.
Ajax daarentegen bv, steeg meerdere plaatsen doordat het weggevallen 17/18 een enorm slecht seizoen was en het gemiddelde flink steeg. Absoluut geen onzinranking.

26-12-2022 12:47

NeeI +108099

Komt natuurlijk door de sterke tweede helft tegen Rangers (en rkc).

26-12-2022 12:29

DeWijsneus +25802

Rangers was wel echt van hoog niveau hè. Daardoor verbleekte echt alles daarna. Word hier nog weleens vergeten.

26-12-2022 12:32

Duke3D +3661

Rangers was Toplevel

26-12-2022 12:44

DeWijsneus +25802

Alleen gediplomeerde mensen kunnen dat zien en herkennen.

26-12-2022 13:15

JordyAjacied +19395

Dankzij EtH, gun ons een kerstgeschenk 🙏🏼

26-12-2022 12:10

Siemjo +7918

Dat zal binnenkort wel snel naar beneden worden bijgesteld. Met deze trainer is het kampioenschap en het halen van de Champions League volgend seizoen uitgesloten.

26-12-2022 11:50

Libero +19210

Daar stonden we toch al aan het begin van het seizoen?

26-12-2022 11:48

Danish_dynamite +1595

Leuk! Bij dit soort nieuws zou ik het fijn vinden om te lezen hoe dit berekend wordt, ipv Chelsea is 4e en Barcelona 7e en Real zakt een plek.

26-12-2022 11:47

Libero +19210

Op basis vd behaalde coëfficiënten in de afgelopen 5 jaar.
Op deze pagina staat ook een link naar de manier van berekenen.
https://kassiesa.net/uefa/data/method5/trank2023.html

26-12-2022 11:50

ROBtje +625

Idd voor mij veel handiger als ze het lijstje weergeven
Ipv tekstueel alleen

26-12-2022 12:03

MisterAFCA +6443

Ondanks dat we 5e zijn geworden in de competitie zijn we toch mooi naar de 10e plaats in Europa geklommen.

Al met al is het dus een prachtig seizoen geweest.

Aldus Alfred in mei 2023.

26-12-2022 11:47

Sportvolgert +40741

Nou geniet van het moment moeten we helaas zeggen. Dit zal niet lang duren.

26-12-2022 11:41

ajaciedje90 +60542

Als wij doorgaan op de huidige voet dan vallen wij ook zo weer buiten de top 10.

26-12-2022 11:40

Danielson +50623

Wat een trainer hebben we toch! Gelukwensen Alfred!

26-12-2022 11:37
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.