Cruijff wil Klaassen als centrale man

door BvdPloeg 39

Cruijff wil Klaassen als centrale man

door BvdPloeg 39

Laatst geüpdatet

Johan Cruijff heeft Davy Klaassen in zijn wekelijkse column in De Telegraaf een groot compliment gegeven. De middenvelder is volgens Cruijff in staat om de lijnen uit te zetten bij Ajax als centrale middenvelder, net als Xavi en Tony Kroos.

'De centrale middenvelder is de man die vooruit moet denken. Voor deze positie moet je positioneel sterk zijn, in staat zijn om de balsnelheid te controleren en daarnaast de techniek te hebben om met deze balsnelheid om te gaan. Xavi, Toni Kroos en Davy Klaassen kunnen dat. Bij alle drie is de aanname perfect en kunnen ze zowel met links als rechts uitstekend passen. Let maar op, zodra Klaassen bij Ajax vanuit die positie speelt, dan wordt de balsnelheid meteen verhoogd', schrijft Cruijff.

'Bovendien lijdt hij zelden of nooit balverlies. Nu hoor ik iets te vaak dat hij complimenten krijgt omdat hij in een wedstrijd twaalf of veertien kilometer heeft afgelegd, maar volgens mij klopt er iets niet als mensen die het spel moeten maken ook het meeste moeten lopen. Ook dit wordt in de hand gewerkt omdat we in Nederland een belangrijke basisregel los hebben gelaten. Bij de omschakeling van balverlies naar balbezit moet de eerste pass altijd diep zijn, waarna de tweede pass breed of terug kan worden gekaatst. Toch spelen de meeste Nederlandse voetballers de eerste bal bijna altijd breed.'

Cruijff legt de lat hoog, niemand minder dan Kroos is in zijn ogen de norm. 'Als bij de opleiding zijn spel tegen Barcelona als voorbeeld wordt gebruikt, dan heb je het best denkbare lesmateriaal. Zo'n type speler zorgt er ook voor dat er veel andere spelers positioneel beter uit de verf komen.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Rogyros +0

Ik begrijp het niet. Cruijff is een voorstander van een systeem met de punt naar achteren op het middenveld. Daarvan heeft hij De Boer overtuigd, nadat hij helemaal in het begin begon met Eriksen als tien, geflankeerd door twee meer controlerende middenvelders.

Als Klaassen centraal gaat spelen, dan zout hij in de optiek van Cruijff toch controlerende middenvelder moeten zijn. Of hij zou het systeem moeten aanpassen. Ben benieuwd hoe hij dat ziet. Cruijff is nooit echt een voorstander geweest van een systeem met de punt naar voren, omdat hij graag wil dat de centrale verdedigers op één lijn staan en de twee controlerende middenvelders dan in verticale lijn voor de centrale verdedigers staan. Positioneel vond Cruijff dat niet geweldig. Van Gaal loodste dat overigens op door de nr.4 voor de nr.3 te zetten, naar Cruijff was daar nooit zo geweldig fan van.

Ik hoop daar Cruijff dit nog verder gaat uitleggen. Ben het volledig eens over de kwaliteiten van Klaassen. In mijn ogen onze beste speler. Eentje met een heel grote toekomst.

Of Cruijff bedoelt idd als een zes, omdat Klaassen de man is van de omschakeling. Erg interessant. Ik denk ook wel dat Cruijff en De Boer hier al over hebben gesproken of dat anders nog zullen gaan doen

Van Basten probeerde overigens ook Sneijder eens op zes, op het WK 2006. Maar dat werd niets.

28-10-2014 06:57

Willempiej50 +0

KLAASSEN is een NR.10 .... Type litmanen met een vleugje Huntelaar voor de goal
Riep ik 2 jaar geleden al

27-10-2014 19:05

kjkepel +0

Andersen - Klaassen - Fisher
Serero - Klaassen - Andersen
Klaassen - Riedewald - Andersen
Klaassen - Sinkgraven - Andersen
Klaassen - Serero - Andersen

Zeg het maar, ik weet het niet meer....

Laat Viergever zich maar focussen als standin voor Denswil/Boilesen, en Zimling als slot gebruiken als de wedstrijd gespeeld is.

27-10-2014 18:43

noordgestoord +0

klaassen was de beste man zaterdag

27-10-2014 16:43

De Stift +7099

Dit is zeker het proberen waard. Klaassen is mijn favoriete speler van dit Ajax. Werkt hard, maakt vele meters, ziet het spel goed, heeft fantastisch overzicht, hoge handelingssnelheid, is intelligent, met gevaarlijke rushes, uitstekende aannames en nagenoeg perfecte passing.
Klaassen is natuurlijk geen speler die je moet opofferen, zoals vaak wordt gedaan met een controleur. Klaassen zou op 6 een andere rol hebben dan bijvoorbeeld Nigel de Jong. Nigel de Jong is een prima voetballer, maar vooral een kuitenbijter. Nigel offer je op als je bijvoorbeeld tegen Real Madrid speelt, dan zet je Nigel op Modric oid.
Zo'n type 6 zal Klaassen nooit worden. Dat waren spelers als Anita en Poulsen wel, ook Viergever en Zimling zijn dat.
Klaassen is niet een afbrekende controleur, maar een opbouwende controleur. Als je niet echt een breker hebt op het middenveld, dan moet het elftal dat als geheel compenseren. Dus iedereen moet druk zetten, iedereen moet omschakelen en iedereen verdedigt mee. Laat dit nu precies hetgeen zijn Frank de Boer voor ogen heeft. Ook de spits, buitenspelers en creatieve jongens op het middenveld moeten gelijk druk zetten en voorin beginnen met verdedigen. De laatste goal tegen Go Ahead was daar hét voorbeeld van. Bij balverlies zo snel mogelijk de bal terug pakken, liefst zo dicht mogelijk bij de goal van de tegenstander. Dat zorgt er ten eerste voor dat onze verdedigers het niet zo zwaar hebben en ten tweede dat je de tegenstander pakt op het meest kwestbare moment. Het moment dat zij verdediging naar aanval overstappen, ligt er de ruimte en kan je met een of twee passes iemand voor de keeper zetten. Deze strategie vergt een volledige discipline van het team en enorme conditie. Het is de strategie van teams als Barcelona, Real Madrid maar ook Salzburg.

Ajax heeft op het moment veel fysiek sterke en snelle spelers voorin. Dat helpt. Ook is duidelijk dat De Boer dit eist. Je kan nog zo'n goede aanvaller zijn, als je niet meeverdedigt, snel druk zet bij de omschakeling, dan sta je er snel naast.

Als Ajax dit kan opbrengen, dan kan Klaassen perfect op de 6 spelen. Als de tegenstander de bal heeft, verdedig je als geheel. Het grote voordeel van Klaassen op de 6 betaalt zich uit bij balbezit. En laat dat nu het spelletje zijn dat Ajax wil spelen.

Het probleem van spelers als Poulsen, Zimling maar ook Viergever is dat hun techniek, passing, spelinzicht, handelinssnelheid en creativiteit beperkt zijn. De 6 is juist dé positie bij Ajax geworden van de speler met het meeste balbezit. Daar moet dus eigenlijk je beste speler staan. Daar moet een speler staan die ook als Ajax onder druk staat, de voetballende oplossing kan vinden. Een speler die ook onder druk weinig foute aannames heeft en nauwelijks foute passes geeft. Een speler die altijd aanspeelbaar is voor de verdedigers en vooruit denkt. Een zeer complete voetballer moet daar staan, die van box naar box kan voetballen. Laat Klaassen nu precies zo'n speler zijn.

Klaassen op de 6 zal de opbouw van Ajax enorm verbeteren (dus zien we minder tikkies breed). Zoals Cruijff zegt zal dan de balsnelheid omhoog gaan.

Een ander voorbeeld vind ik dat Klaassen vanuit die positie gemakkelijk kan doorschuiven. Dus als Ajax in een wedstrijd echt dominant is heb je er echt een aanvaller bij. Bij voorzetten is hij de ideale tweede man, die ineens in de zestien opduikt (voor een kopbal) of net daarbuiten voor een schot.

Op het moment dat Klaassen diep gaat, is het zaak dat een van de centrale verdedigers, inschuift naar de 6 positie. In balbezit speel je dan op het middenveld met een mannetje meer. Dat brengt veel risico met zich mee, maar daarom moet Ajax voorin ook zo snel omschakelen en druk zetten.

Een laatste reden waarom ik graag Klaassen op de 6 heeft te maken met de terugkeer van Fischer. Ik zie Fischer liever terugkeren op het middenveld dan op de flanken. In mijn ogen is de toekomst op de flanken aan spelers als El Ghazi, Kishna, Muric, Becker, Menig en Schone als tussenpaus. Maar Fischer is geen speler die je er naast zet. Fischer is dreigend, creatief, gedreven, een echt mannetje. Fischer is bovendien veel doelgerichter dan bijvoorbeeld een Serero. De brutale Fischer en slimme Andersen kunnen op het middenveld een heerlijk koppeltje gaan vormen: danish dynamite.
Klaassen is dan de verbindende speler tussen verdediging en middenveld die deze twee creatieve voetballers snel kan bedienen. Met Kishna en El Ghazi op de flanken hebben we voldoende bravoure, voorzetten en individuele acties om de spits te bedienen. De Boer kan niet meer heen om Milik, terwijl het verder wachten is op Zivkovic.

Kortom: ik hoop dat De Boer gaat experimenteren met Klaassen op die positie. Overigens doet Riedewald het ook heel aardig, maar van hem verwacht ik nog niet dat hij dé spelverdeler van dit Ajax kan zijn. Dat kan Klaassen al wel.

Na de winterstop hoop ik op dit Ajax:

Cillissen in de goal
Van Rhijn, Veltman, Denswil en Boilesen achterin
Klaassen op 6
Andersen en Fischer als aanvallende middenvelders
Schone/El Ghazi, Milik en Schone/Kishna op de flanken.

Overigens zie ik Sinkgraven ook graag komen, waarmee De Boer ineens heel veel mogelijkheden zou hebben op de 6.

27-10-2014 15:00

Justin4195 +273

hij is dan een soort rem op het breed spelen e.d. meer met visie naar voren. ideaal, druk zetten moet als collectief gebeuren dus hij is een 10 en een 6.. hoort geen problemen op te leveren bij Ajax

27-10-2014 14:12

JPC40 +3

meestal ben ik het niet eens met Cruijff maar hier heeft hij een goeie punt daar kan ik niks meer tegenin brengen .

27-10-2014 13:23

MaupCaransaNES +2

O, ik hoopte na de titel dat hij bedoelde Klaassen als centrumspits. Maar nu schijnt Klaassen in de spelopbouw alleen te moeten gaan spelen. Zelf denk ik dat Klaassen hiervoor niet de uitgelezen persoon is, maar ik laat me graag verrassen. Zeker omdat Cruijff het zegt. Maar ik zie ook geen enkel argument staan waarom een afronder als Klaassen niet meer in de afrondende fase aan bod komt, behalve dat de huidige opbouwers te traag het spel verleggen. Moet je daarom plots van een afronder een spelverdeler gaan maken? Overigens is Davy stijf rechts.

27-10-2014 15:38

JPC40 +3

zou Davy zelf ook het liefst als centrumspits zien staan maar denk dat Cruijff gelijk heeft dat hij in het centrum ook prima geschikt is .

27-10-2014 15:57

31xAjax +7983

We moeten met z'n allen oppassen dat we alles gaan geloven wat Cruijff zegt. Hij zegt vaak hele goede en logische dingen, maar minstens zo vaak zit hij er naast. Dit is daar een voorbeeld van.....

27-10-2014 12:10

Roovers419 +0

Dit is duidelijk een motie van wantrouwen richting de boer! Het gaat Cruijff niet zozeer om de veldbezetting maar om de positie voor de verdediging. Klaassen moet in zijn ogen teveel lopen omdat de 6 het spel niet ziet. De 6 zorgt voor een vertraging in het spel. Komt ook in meerdere collumns terug van Cruijff (eerder over viergever en blind).

Mijn inziens wil Cruijff een situatie waarbij de middenvelder voor de verdediging (de 6) direct op zoek gaat naar Klaassen ipv De backs of terug naar cv.

Klaassen moet vervolgens de beslissende pass maken of de andere keuze. Hij moet die dwingende rol krijgen, ipv 3de of 4de station.

Feitelijk moet de Boer dus afscheid nemen van een verdedigend ingestelde 6 en meer naar een voetballende 6. Misschien is Riedewald daar het eerste signaal van.

27-10-2014 10:37

BigDaddy84 +0

De Boer heeft altijd al aangegeven dat een 6 alles moet kunnen. En De Boer heeft ook altijd voetballend gedacht. Kijk bijv. naar het feit dat De Boer Theo Janssen op de 6 zette (niet vanwege zijn verdedigende kwaliteiten) of bijv. Serero probeerde op de 6. Een speler als Poulsen werd in het begin uitgefloten, omdat hij alleen verdedigend bracht wat van hem verwacht werd. Maar in zijn 2e seizoen voetbalde hij op die positie best aardig mee. Daar komt bij dat onlangs De Boer al heeft aangegeven dat ook Klaassen op die positie kon spelen. Geen motie van wantrouwen dus. Maar aan De Boer gewoon de lastige taak om de juiste balans te vinden. Dat is niet zo simpel als dat vele supporters denken.

27-10-2014 10:47

JariBergkamp +0

Frank gaf deze week nog aan dat Klaassen ook een optie was op de 6 positie. Punt is dat hij ook onze beste rechtshalf is en dat we daar eigenlijk geen alternatief hebben. Op zes met Zimling of Viergever waren mislukte experimenten maar Frank ziet ook het liefst een voetballende 6 (Anita, Blind, Janssen). Die moet je dan echter wel in je selectie hebben, met Riedewald is dan al in ieder geval een stap in de goede richting.

27-10-2014 11:23

insectenverdelg +23556

hij speelde t zelfs na de wissel van Riedewald. overigens vond ik Davy de beste van t veld afgelopen zaterdag.

27-10-2014 11:28

JCr14 +453

Schöne kan gewoon rechtshalf.
Ook Andersen of Serero kunnen daar uit de voeten.

Opties genoeg.

27-10-2014 14:06

JariBergkamp +0

Ik zal even duidelijk maken wat ik bedoel. We hebben geen type Klaassen die zijn positie op de manier in kan vullen hoe Davy het doet met veel diepgang. Je kunt wel met Serero en Andersen op links en rechts gaan spelen maar die zijn niet echt complementair aan elkaar

27-10-2014 14:18

JCr14 +453

Met Klaassen op 6 kan je aanvallender gaan voetballen zonder te hoeven wisselen. ( op het moment dat de wedstrijd erom vraagt) ook denkt hij altijd vooruit waardoor je automatisch aanvallender gaat voetballen.

Als je Schöne een linie terugplaatst heb je genoeg dreiging naar voren en kun je Kishna,Fischer,Menig, El Ghazi of Muric op de plek van Schöne zetten.

27-10-2014 15:11

Ajaxfreaker +0

Klaassen op de 6 lijkt mij een prima oplossing. Tot de winterstop Serero nog laten spelen op het middenveld. In de winterstop Sinkgraven halen en dan een middenveld: Andersen, Klaassen, Sinkvragen.
Naar mijn mening wordt dat genieten.

27-10-2014 10:31

JariBergkamp +0

Zou geweldig zijn, maar Riedewald bevalt me ook wel. Denk dat je voor Sinkgraven al snel een miljoentje of zes, zeven neer moet tellen. Dat zie ik niet gauw gebeuren

27-10-2014 11:27

BigDaddy84 +0

De 10 komt echt niet terug. Als je het stuk in de Telegraaf leest is het heel duidelijk dat Cruijff het heeft over de 6 positie en niet over de 10 positie. Daar komt bij dat Cruijff juist het huidige systeem met de punt naar achter heeft ingevoerd in de jeugdopleiding. Dat gaat hij nu niet in het eerste omgooien. Dat gaat tegen de visie van Ajax in. En voor iedereen die wil weten waarom 2 aanvallende middenvelders en geen 10: http://voetbal.ennogmeer.com/2011/04/24/ajax-positioneert-fout/

27-10-2014 10:13

Bobo het Konijn +0

Dat klinkt als de 10 weer terug, want wat ik hier ook al lees, Klaassen moet wel dicht op de voorhoede speler wil je de scorende man ervan maken die hij kan zijn. Ik vind het een heel goed idee van Cruijff om niet te star vast te houden aan het systeem wat nu de nieuwe speldoctrine door de club heen is. Duidelijk, Ajax worstelt hiermee. Het valt Ajax zwaar om nog aantrekkelijke potten op de mat te leggen, ga terug naar een systeem wat bij Ajax past en gegoten zit. Hup de 10 er weer bij en als je met een doorschuivende verdediger erbij komt dan krijg je toch een beetje je '6' kado.

27-10-2014 10:01

Barra +5529

Klaassen is positioneel heel sterk, heeft een goede functionele techniek en een goede pass, daarnaast staat hij verdedigend ook altijd zijn mannetje. Al met al kwaliteiten die nodig zijn op de cruciale 6 positie en de Boer kan het altijd een keer proberen om te kijken hoe dat loopt. Verder zie ik veel mensen reageren dat ze graag weer met een 10 spelen, omdat dit aanvallender zou zijn of dat dit beter bij bepaalde spelers past, maar in wezen zou dit weinig uitmaken omdat er dan ook vaak 2 middenvelders dieper staan en er sowieso eentje controlerend blijft spelen. Je ziet nu ook aan Andersen dat hij prima op een van de AM posities uit de voeten kan en wanneer goed uitgevoerd en met de juiste mensen op de goede plek, kan het huidige systeem echt van meerwaarde zijn. Kritiekpunt is wel dat we nog steeds in de omschakeling en restverdediging niet goed staan, doordat er of niet door gedekt wordt of mensen positioneel niet goed staan.

27-10-2014 09:53

BigDaddy84 +0

Helemaal mee eens. Een kleine aanvulling: met het huidige systeem kun je makkelijker druk naar voren geven. Daarnaast kun je ook makkelijker driehoekjes maken. Zie: http://voetbal.ennogmeer.com/2011/04/24/ajax-positioneert-fout/.

27-10-2014 10:10

4-3-3 +3515

Ik denk dat de mensen die dat opperen zich kunnen herinneren dat spelen met een 10, waarbij de andere 2 middenvelders zich om de beurt laten zakken om op te bouwen, wat meer variatie in de opbouw oplevert en de weg naar voren iets makkelijker gevonden kan worden. Maar alles staat of valt met kwaliteit.

27-10-2014 12:14

ajaxmening +2

Logisch zag je toch allang.

27-10-2014 09:25

AFCACBS410 +0

Zeer gevaarlijk vaarwater waar Johan zich nu in schrijft. Hij gaat middels deze stelling namelijk voor de goede orde even op de stoel van de trainer zitten en zich uitlaten over de opstellingen en posities van een specifieke speler daarin.

Het lijkt me niet de taak van Cruijff op zich over een opstelling of invulling van bepaalde spelers uit te laten. Frank is de hoofdcoach, traint dagelijks met de jongens en heeft dus het beste zicht op de kwaliteiten en speelwijze van onze jongens. Ongeacht of Johan wel of geen gelijk heeft in deze..het is absoluut niet aan hem om zich hiermee te bemoeien. De jeugdopleiding en alles er om heen is voor hem relevant, maar het eerste elftal is van Frank de Boer, laat dat dan ook zo ipv op andere stoelen te gaan zitten!

Ben het overigens wel met hem eens..Klaassen is de meest begaafde middenvelder van ons als het aankomt op passing en aannames etc. Word nog veel te weinig gebruikt gemaakt in fasen dat we onder druk worden gezet bijvoorbeeld, dan is Davy DE speler waarmee je er onder uit kan spelen omdat hij altijd de juiste keuzes maakt aan de bal.

27-10-2014 09:19

Obnoxious +1

Cruijff heeft zich al eerder bemoeid met zaken die de trainer aangaan. Ik vind het geen probleem, volgens mij is Frank de Boer stabiel genoeg om dit 'in overweging te nemen'. Of hij er dan wat mee doet is een tweede.

Daarnaast heeft Frank het idee van Klaassen op 6 zelf vorige week ook zijdelings laten vallen.

27-10-2014 09:24

blava +2

Oplossing van de jaarlijkse "6" puzzel?

27-10-2014 08:36

joodje! +0

Real speelt geloof ik niet met een '6', maar met twee man (Modric en Kroos) controlerend in een 4-2-3-1 formatie. Lijkt dus een beetje op 4-3-3 met de punt naar voren

27-10-2014 08:19

Cruyffie +2403

True, maar vaak staat modric net iets verder naar voren dan kroos. Zo heel veel verachil maakt dat volgens mij echt niet, in het veld is zo'n middenveld (als het goed is) toch altijd in beweging.

27-10-2014 08:22

Simon1 +2959

4-2-3-1 verschilt heel erg van 4-3-3 met punt naar voren.

4-2-3-1 is reactie voetbal waarbij je hoge druk op het middenveld uitoefent bij balverlies en bij bal overname direct de counter kiest. De vleugels staan daarnaast normaal op dezelfde lijn als de "10" of zelfs iets erachter. Je hoeft hiervoor ook geen opbouwend goede verdedigers te hebben.

Bij 4-3-3 met nummer "10" speel je controlerend de wedstrijd en ga je het spel opbouwen. De vleugels staan in de aanvalslinie .i.p.v. op dezelfde lijn of achter de lijn van de "10". Dit systeem is alleen minder aanvallend dan de 4-3-3 met "6", daar je een man minder voor de bal hebt.

27-10-2014 10:19

JohnDylan +22741

Nee joh, 4-2-3-1 is gewoon een manier van laten zien dat je 4-3-3 speelt met de punt naar voren. Toen Oranje een paar jaar geleden 4-2-3-1 speelde was dit duidelijk een 4-3-3 systeem met Sneijder op '10'.

27-10-2014 10:25

Sjakie Wit +0

Roep ik al weken!
Ik had Johan even eerder moeten bellen denk ik.

27-10-2014 08:15

Cruyffie +2403

Zeer interessant. Tenminste, mits ie bedoelt dat Klaassen meer als '6' moet gaan voetballen. Kroos speelt bij madrid ook vaak als 6 iig. Denk ook dat ie dat heel goed kan, om precies Cruyffs redenen. En dan Andersen en Serero ervoor.

27-10-2014 07:58

MosesD +14713

Zal JC weer terug willen naar systeem met de 10? Klaassen heeft een scorend vermogen, die als controleur gebruiken is imo zonde. In de jeugd speelde Klaassen altijd al op de 10, kon dat als geen ander. Ik roep hier al tijden dat Ajax moet gaan spelen met een 10, omdat Klaassen en Andersen (en ook Schöne) gemaakt zijn voor die positie. Je ziet het trouwens ook aan Eriksen bij de Spurs dat een centrale rol hem veel meer past.

27-10-2014 08:10

Cruyffie +2403

Tja geen idee, vermoed overigens dat ie niet terug wil naar een 10. Hij wil gewoon een goede voetballer op 6, met passing vooruit. Zie Schweini, speelde op 6 tijdend WK-finale: hdie was vroeger een 10. Overigens, in de jeugd zijn de beste voetballers eig altijd een 10.

Tuurlijk een scorende klaassen is mooi, maar dat kunnen anderen van hem overnemen. Liever zie ik veel en goede passing vooruit (anders komen we nooit bij die goal).

27-10-2014 08:15

MosesD +14713

Tja, ik zie liever,als we dan toch met een controleur spelen. een iets agressievere speler op die positie. Klaassen op 10 is goed voor minimaal 15 goals per jaar. Zonde als je die verder naar achteren haalt. Ben het eens met JC dat Klaassen centraal beter is, maar dan niet te ver naar achteren. Maar goed, ik vind spelen met een controleur zeker in de Eredivisie nergens voor nodig.

27-10-2014 08:26

RuffRhythim +24837

Ik wil sowieso weer terug naar een systeem met een nummer 10.

We hebben er inderdaad genoeg van rondlopen, maar ze worden niet als zodanig gebruikt, snap ik werkelijk niks van.

27-10-2014 09:22

Danishdynamite +156

Kroos speelt daar vaak met Modric afwisselend, zo speelt Ajax nu ook een beetje als Serero op 6 staat, dan gaat Klaassen ook af en toe terug. Middenveld met Klaassen, Serero en Andersen vind ik een prima middenveld en af en toe kan Riedewald dan ook spelen en dan kun je ook doorwisselen. Zou het gewoon proberen met deze 4 spelers.

27-10-2014 10:12
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.