Ten Hag tevreden: 'Niemand raakte in paniek'

door Finn Dekker 30

Ten Hag tevreden: 'Niemand raakte in paniek'

door Finn Dekker 30

Laatst geüpdatet

Erik ten Hag spreekt daags na het gelijkspel van Ajax in de Champions League positief over hetgeen zijn ploeg liet zien tegen Benfica. De Amsterdammers bleven koel en lieten zich niet meeslepen door de Portugezen. In gesprek met Ajax TV blikt de Ajax-trainer terug.

'Er heerst onverstoorbaarheid. Niemand raakte in paniek of uit zijn ritme', complimenteert Ten Hag zijn ploeg met betrekking tot de weerbaarheid van Ajax, nadat het in de eerste helft op achterstand was gekomen. 'In de rust hebben we wat puntjes op de i gezet. We moesten initiatief nemen, vooruit spelen, dieptes bespelen en de ruimtes herkennen. De goal was daar een goed voorbeeld van.'

'Voetballen is een spel van fouten. Wie de minste maakt, wint de wedstrijd. Je hebt negentig minuten om iets recht te zetten. Dat hebben de boys gedaan', aldus de coach, die met zijn ploeg met acht punten tweede staat in de poule. 'Het is een belangrijk resultaat, waarmee we perspectief houden om overwintering in de Champions League te bewerkstelligen.'

Blessure De Jong

Ten Hag werd ook nog gevraagd naar het herstel van zijn ploeg. 'Frenkie de Jong is uitgevallen met een kneuzing. We moeten zien hoe dat zich ontwikkelt. Ik heb er goede hoop op, maar dat gaan we de komende dagen bekijken. We hebben een aantal dagen en daarin kan een kneuzing genezen.' De rest van het team kende geen pijntjes.

Lees meer over:
Plaats reactie

Lagasj +2905

Geen samenhang in dit elftal, Ten Hag !

Eerste helft tegen Fey en W2 goed 2de helft niet goed. In mijn ogen is er dus geen samenhang tussen de eerste en de tweede helft. Als evenwichtig team reguleer je het spel, gebeurt dat goed, iets wat trainbaar is, dan heb je daar geen last van. Sterker nog, je geeft het publiek waar voor z'n geld. Veel doelpunten en opwindend spel. Iets waar je als speler ook blij van wordt.
Dat heeft dit Ajax gewoon niet.
Ik denk dat dat terug te voeren is op de manier van trainen, en een Ajax trainer is zich bewust van het feit dat z'n elftal superieur is aan bijna alle tegenstanders.

Ajax biedt altijd spanning en vermaak, ook al is het van tevoren al bekend dat ze gaan winnen.
Het is niet interessant OF ze gaan winnen maar met hoeveel.
De tweede helft moet er "voor de show" zijn.
Dan gaat zelfs de tegenstander mee genieten van de Ajax show, ze doen dan alleen nog mee als opvulling.
Daarom heeft het Ajax publiek de naam van schouwburg publiek gekregen.
Daar geld ook: "It's Showtime"
Dat is ook meteen de reden dat een groot deel van Ned. een haat-liefde verhouding met onze club heeft.
5 punten achterstand, met deze spelers, op nr. 1 is voor mij een reden om eens goed achter de oren te krabben en de trainer onmiddellijk te ontslaan en een trainer te zoeken met dezelfde instelling, Ajax wint alles op een "ongelukje na"
Wan uiteraard zijn we de beste, niet uit hoogmoed maar simpel omdat we de beste spelers en de daarbij horende spelopvatting hebben.
Maar ook deze staf heeft niet door dat het goed is om je de beste te weten en daar naar te handelen (spelen)

08-11-2018 21:35

Web +178830

5 punten achterstand met deze spelers op nr 1 is voor jou een reden om eens goed achter de oren te krabben en de trainer te ontslaan.

De trainer die de meeste punten pakt met Ajax in de eredivisie, tien wedstrijden in de CL niet verliest.
Ga jij onmiddellijk ontslaan

08-11-2018 21:46

Lagasj +2905

Nogmaals: het gaat er niet om OF je wint maar met hoeveel.
Die meeste punten pakken in de eredivisie zegt me niets als het spel klote is
Dat is de "Mindset" waarmee je als Ajax speler het veld in gaat.
We komen op voorsprong en dan gaan we het publiek vermaken. In die volgorde.
Heeft niets met hoogmoed (kapsones) te maken maar met de overtuiging dat je de beste spelers hebt.
Een Ajax trainer maakt de spelers bewust van hun overwicht en speelt met de tegenstander.
Niet tegen de tegenstander, als Ajax dat doet speelt het tegen zichzelf en klopt er iets niet.
Dat is het geval met deze trainer.

08-11-2018 22:01

Freddy Al +11

Als jij vind dat Ajax alleen maar op resultaat speelt dan heb je toch echt weinig verstand van zaken, dat eisen van nog meer en nog mooier slaat als Kut op Dirk!

Het kan beter en dat zal mogelijk ook gebeuren maar kijkend naar dit elftal kom ik tot de conclusie dat er een enorme samenhang is in teamgeest en bereidheid om elkaars fouten te herstellen en af te dekken.

Na zo'n resultaten lijstje, in de CL notabene, mogen we helemaal niet zeuren.

08-11-2018 23:29

Lagasj +2905

Je hebt pas echt een probleem als je het probleem niet inziet.

09-11-2018 00:11

Freddy Al +11

Oh zo! Kijk, dat excuus kan ik aanvaarden.

09-11-2018 19:49

Freddy Al +11

Volkomen mee eens!

08-11-2018 23:29

Freddy Al +11

Geen samenhang in je verhaal of beter :totaal inconsequent gelul.
Zowel qua spel als ook qua resultaten is het gewoon goed maar dat wil niet zeggen dat je zomaar iedere tegenstander declasseert.

08-11-2018 23:33

appeltje +116

Ongelooflijk. Volgens mij gaat het best goed met Ajax als je om deze redenen je trainer onmiddellijk wilt ontslaan. 4 jaar geen prijs gepakt. Nu loopt het eindelijk een keer lekker, doen het meer dan prima in Europa, de beker ligt gaat ook lekker, competitiestart is feitelijk gezien beter dan afgelopen jaren. Enige probleem is dat PSV het gewoon absurd goed doet. Vorig seizoen hadden we 6 punten minder dan nu, seizoen daarvoor 2 punten, 2015 gelijk, 5 minder in 2014, 9 (!) in 2013.

Paar weken geleden wonnen we nog gemakkelijk van Vitesse en AZ met grote cijfers. Helaas raakt Ziyech daarbij geblesseerd. Die jongens hebben gewoon een zwaar programma. Actief op drie fronten. We spelen gelijk bij Bayern en Benfica uit, winnen Benfica thuis, winnen de Klassieker weer met gemak, zijn EINDELIJK in staat om Eredivisie wedstrijden snel te beslissen en de wedstrijd onder controle te houden. Je pikt er twee wedstrijden uit die met gemak gewonnen worden, en daarna vindt men het wel goed. Hell, ik wil gewoon weer eens een prijzen pakken en ver komen in Europa. Als daarvoor tijdens bepaalde wedstrijden niet 100% gegeven wordt als die wedstrijd al beslist en onder controle is, neem ik dat maar voor lief aan. Ja, het voetbal is niet geweldig de laatste weken, maar als het even wat minder loopt (want daar vóór was er ook gewoon heerlijk voetbal onder Ten Hag imo), is dat echt geen reden om de trainer te ontslaan, of zo negatief te zijn.

Volgens mij zijn er in de wereld echt geen supporters zo kritisch en verdeeld als de Ajax supporters. Zelfs na 4 jaar zonder prijzen (resultaat) heb je, met alle respect, dit soort mensen er tussen zitten.

08-11-2018 23:48

Lagasj +2905

Ik waardeer je oprechte commentaar, appeltje.
Maar ik denk dat als we straks 8 punten achter staan en dit jaar dus weer geen kampioen worden je nog eens aan mijn schrijven denkt.
En de kans dat we tegen een zeepert oplopen wordt niet kleiner maar juist steeds groter.
De idioot die denkt dat ik een troll ben is het waarschijnlijk zelf.
Ook jij moet zien dat er niet naar de kwaliteit wordt gespeeld die er wel is.
Tuurlijk winnen we de meeste wedstrijden wel, maar het swingt niet, er is geen plezier. Dit houden de spelers en de trainers niet lang vol.
Schijn bedriegt, het is een heel dun laagje make-up wat dit Ajax met deze trainer op heeft.
Een echte supporter prikt daar doorheen en houdt z'n/haar hart vast voor de nabije toekomst.
Want van het jongste verleden is niets geleerd.
Want weer is er een verkeerde, on-Ajax trainer aangesteld.

09-11-2018 02:24

appeltje +116

En als we wel kampioen worden? Wat zou dan je conclusie zijn?

Als PSV een slechte seizoensstart had gehad, dan vervalt al een flink deel van je argument. En Ten Hag of de spelersgroep heeft daar geen invloed op gehad, behalve die wedstrijd tegen PSV, waar we De Ligt misten.

09-11-2018 11:25

blava +2

Het enige belangrijke dit seizoen is kampioen worden. Daarop moet ten Hag afgerekend worden. Tweede ronde CL is leuk voor het Nederlandse voetbal en de bankrekening maar is geen prijs.

09-11-2018 14:00

Lagasj +2905

Of we kampioen worden of niet komt bij mij op de tweede plaats, appeltje.
Om de simpele reden dat je vanzelf kampioen wordt als je naar je mogelijkheden speelt. Ajax heeft veruit de beste spelers van Ned.
Als je dan gewoon het Ajax spel speelt waarin de tegenpartij meestal op z'n best mag meedoen dan is een kampioenschap helemaal niet zo belangrijk.
De manier van voetballen en de show die daarbij past maakt dat je vanzelfsprekend kampioen speelt.
Al dat nodig is is een trainerstaf en jeugdtrainers die snappen hoe je dat typische Ajax spelletje speelt.
Zo eenvoudig is het echt.

09-11-2018 16:32

Web +178830

Kom eens met inhoud, je lult maar wat.
Typisch Ajax spelletje, je bedoeld waarschijnlijk, lekker naïef spelen. En er uitgecounterd worden
Wat is typisch Ajax spelletje.
Zelf bedacht hier, samen met geDaante en nog een paar hier.
Ik heb 30 jaar een seizoen kaart gehad, volg Ajax 50 jaar,het grote Ajax met Cruijff mee gemaakt, 95 en 96

Waar heb je het allemaal over.
Morgen lekker met een petje op achter de goal gaan staan bij de pupilletjes.

09-11-2018 18:16

Lagasj +2905

Ah... daar hebben we Web met de grote inhoudsloze bek.
Nietszeggende nitwit die zichzelf zo graag hoort .
Doe je best jongen.

09-11-2018 18:38

Freddy Al +11

Dat mag jij vinden ik vermoed dat met mij veel anderen een hele andere mening hebben over Web.
Dit commentaar blinkt ook niet uit in het bevatten van inhoud ,hopelijk ben jij toch geen nietszeggende nitwit met een inhoudsloos grote bek?

Wederom: beterschap kerel!

09-11-2018 19:47

Freddy Al +11

Weer iemand die denkt dat je de uitslagen van wedstrijden kunt uitrekenen kijkend naar de begroting.
In de CL laat Ajax juist zien dat dat niet zo is.
Als jij niet kunt genieten van de Europese campagne tot nu toe dan ben ik bang dat er geen redding meer is voor jouw diepgewortelde negativiteit.

We balen allemaal dat het verkeerd uitpakte tegen PSV maar daar hebben we wel eens vaker verloren lijkt me en dat is niet meteen een reden om er meteen maar de begrafenis van de titelaspiraties van te maken.

Ik vind het verrassend en ook heel knap dat de technische staf kennelijk een formule heeft gevonden waar spelplezier en resultaat hand in hand gaan.

Zelfs bij Peter Bosz lagen we nu uit de beker en haalden we de CL niet terwijl er in de eerste reeks punten verspeeld werden tegen o.a Willem II.

Dan kun je nu toch niet met droge ogen verdedigen dat Ten Hag en staf het verkeerd doen zou je denken.
Maar goed; schoonheid zit in het oog van de toeschouwer.
Beterschap!

09-11-2018 19:42

Web +178830

Alles is onzin en daar moet je lekker mee doorgaan
Maar waar haal je het vandaan dat er geen plezier is?
Gewoon liegen, en dat is best triest

Jij moet je beperken tot de pupilletjes, petje op. En het liefst achter de goal gaan staan.

09-11-2018 18:08

Freddy Al +11

Een echte supporter kan op zijn minst waarderen wat er dan wel bereikt is ,daar heb jij geen last van zo te lezen.
Ten Hag doet het gewoon veel beter dan velen hadden voorzien en dat verdiend waardering en niet dat kleine geklaag om niets.

09-11-2018 20:06

Freddy Al +11

Helemaal eens Appeltje!!

09-11-2018 20:07

gi0vanni +7289

Don't feed the troll.

09-11-2018 00:18

Catsie1 +0

Ik neem aan dat je vandaag langs de dokter gaat voor een receptje? Of zit je verlof er op?

09-11-2018 08:08

theflyingdutchm +307

Je kent allemaal mooi lullen Ten Hag, maar het feit is gewoon dat Ajax een zaadpartij speelde. De goal viel uit het niks en na de goal speelde we misschien 5-10 minuten aardig om vervolgens gewoon weer in het niveau van de 1ste helft door te gaan.

Niemand raakte in paniek? Het hele elftal was in paniek.

08-11-2018 20:00

KlasseLasse +4

als ik eerlijk ben vond ik ajax na de 1-0 echt slecht ! vond het echt geen goede pot! slechte pases weinig actie of kansen

08-11-2018 18:02

afcas +3792

die 1-1 is zo ongeveer het enige goede momentje geweest. voor de rest was het op zijn best redelijk te noemen.

08-11-2018 19:39

Freddy Al +11

Het was zeker niet verheffend maar daar hoort ook bij gezegd te worden dat Benfica er op uit was om het geen voetbalwedstrijd te laten worden, ze gokte ten onrechte op de al jaren aanwezige achilleshiel van Ajax(...) het gebrek aan duelkracht en vermogen om dit fysiek en mentaal aan te kunnen.

Bergrijpelijk maar in dit geval mis gegokt, en ik ben daar blij mee.

09-11-2018 19:59

ajaxinho +13

De spelers waren opvallend kalm tijdens het tijdrekken.

Ik zou echt gek worden en uit mijn spel raken.

08-11-2018 17:53

afcas +3792

dat zou dan vrij dom van je zijn.

08-11-2018 19:40

ajaxinho +13

Niet gek op zo'n leeftijd.

Spelers als Fischer, Klaassen, Veltman zouden dol raken.

08-11-2018 20:21
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.